Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Wat betekent 100Va op een trafo?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Palmolive
  • Registratie: juni 2012
  • Niet online

Palmolive

Don't drop me!

Topicstarter
Ik heb een massagestoel gekregen van een vriend. Het ding is kapot.

Het zit zo in elkaar: er komt 230VAC binnen. Dat gaat dan door een trafo, die volgens het label 100Va produceert. Echter, als ik aan die trafo meet komt er zowel in gelijkstroom als wisselstroom niets uit.

Nu mijn vraag: als ik het goed heb, komt er uit een trafo waar wisselstroom in gaat ook wisselstroom uit. Echter, wat betekent nu precies die 100Va? Ik heb uiteraard wat gegoogled, maar ik kom er nog niet helemaal uit.

Ik wil natuurlijk de kapotte trafo vervangen door een nieuwe. Alleen dan moet ik er wel een met de juiste specs hebben. Dus; wat betekent 100Va? Is dat 100 volt en 100 ampere? Dat lijkt me sterk namelijk, dat krijg je niet uit een standaard stopcontact. Betekent het 100 volt wisselstroom? Maar wat is dan het maximale amperage dat 'ie levert?

Ergo, ik ben op zoek naar een uitleg die een relatieve leek als ik kan begrijpen over wat ik nodig heb om een 100Va trafo te vervangen.

Zal ik jou eens even inzepen?

Alle reacties

• srdevil
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 07:10
Binnen 5 seconden is het volgende te vinden met de term: VA eenheid.
Wikipedia: Voltampère

• Galaxis
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 10:05
100VA oftewel 100 voltampere ook wel 100watt .

Heb je een plaatje van de trafo ? wellicht iets van een typeplaatje ? Bij welke spanning komt er 100VA uit ?

Galaxis wijzigde deze reactie 08-01-2018 20:01 (56%)

• Damic
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 07:17

Damic

Afwezig soms

Als toevoeging: 1VA = 1W bij Ohmse belasting en een trafo dat niets uitgeeft is meestal de zekering van defect, en dioe gaat defect omdat er teveel stroom aan de primaire kant van de trafo word getrokken.

Damic wijzigde deze reactie 08-01-2018 20:03 (64%)

Ik kan vanalles en nog wat maar niets te goei, klinkt bekent?? Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• SA007
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 00:07

SA007

Moderator Tweaking
100VA is ook niet genoeg om een vervanger voor een trafo te halen.

Daar heb je echt meer informatie voor nodig.

Klok is stuk :(

• Palmolive
  • Niet online

Palmolive

Don't drop me!

Topicstarter
quote:
srdevil schreef op maandag 8 januari 2018 @ 20:00:
Binnen 5 seconden is het volgende te vinden met de term: VA eenheid.
Wikipedia: Voltampère
Had ik dus ook naar gekeken ;) Ik vond het alleen wat onduidelijk. Ik had inderdaad al bedacht dat als het voltampere was, dat het dus ook gelijk zou moeten staan aan 1 watt. Als ik het goed begrijp dan staat er dus Va in plaats van gewoon watt omdat wisselstroom anders reageert op belasting dan gelijkstroom?
quote:
Galaxis schreef op maandag 8 januari 2018 @ 20:00:
100VA oftewel 100 voltampere ook wel 100watt .

Heb je een plaatje van de trafo ? wellicht iets van een typeplaatje ? Bij welke spanning komt er 100VA uit ?
Ga ik achteraan! Hij is op het moment bij iemand anders. De spanning stond er volgens mij niet op, wat ik dus ook verwarrend vond. Ik hoop dat ik snel een foto van het label binnenkrijg.
quote:
Damic schreef op maandag 8 januari 2018 @ 20:02:
Als toevoeging: 1VA = 1W bij Ohmse belasting en een trafo dat niets uitgeeft is meestal de zekering van defect, en dioe gaat defect omdat er teveel stroom aan de primaire kant van de trafo word getrokken.
Ik heb even ohmse belasting opgezocht, maar ik denk dat het nog een paar keer moet lezen :+ In de trafo zelf heb ik geen zekering gezien, maar ik heb de trafo zelf dan ook nog niet uit elkaar gehaald. De zekering in de stoel zelf is wel goed.
quote:
SA007 schreef op maandag 8 januari 2018 @ 20:26:
100VA is ook niet genoeg om een vervanger voor een trafo te halen.

Daar heb je echt meer informatie voor nodig.
Daar ga ik achteraan :) Ik zag in de handleiding dat het ding 92 watt verbruikt, misschien dat dat al enigszins helpt.

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Dat betekend alleen dat de 100VA genoeg is :P

Je zoekt iets met een spanning, een van de motoren bijv.

• Damic

Damic

Afwezig soms

Je hebt 3 soorten belastingen in de elektriciteit: Ohmse/ Capacitieve/Inductieve
Wikipedia: Belasting (elektrotechniek)

Trafo geeft niets uit maar zekering is goed?

Ik kan vanalles en nog wat maar niets te goei, klinkt bekent?? Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• HomeAut
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 13-01 21:01
Even voor de goede orde; een gelijkstroomtransformator, bestaat niet. Het werkingsprincipe van een transformator, vereist wisselspanning.

Een transformator waar niets uitkomt kan natuurlijk, als een wikkeling gebroken is, maar volgens de paarden en hoefgetrappenregel is het niet het eerste waar ik naar zou kijken.

Meet je wel goed?

Als je er écht niet uitkomt, en er geen gegevens opstaan, zou je de transformator kunnen afwillelen. Dus van beide kanten (primair en secundair) de draden afwikkelen en het aantal wikkelingen tellen. Je krijgt dan een verhouding. Dat is ook 1:1 de verhouding voor de spanning.

Voorbeeld je hebt een 240va 'nemende' transformator en je weet niet wat er uit komt. Je wikkelt 'm af en je komt primair uit op 100 wikkelingen, en secundair op 1000. Dan zit daar dus een factor 10 tussen. De uitgaande spanning is dan 24v.

HomeAut wijzigde deze reactie 08-01-2018 20:51 (53%)

• Palmolive
  • Niet online

Palmolive

Don't drop me!

Topicstarter

Ik heb ff een foto gemaakt van de PCB :)

De zwart-witte plug is dus waar vanuit de trafo de spanning binnenkomt. Dat gaat dan door een 250V 5A zekering heen ( vrij hoog, als het ding echt 92W verbruikt?) en gaat dan door een paar relais heen en dan naar iets waarvan ik denk dat het een AC/DC trafo is.

Ik hoor echter ook de relais niet klikken als de stroom erop gaat. Dat zou wel moeten gebeuren als de stroom erop komt, toch? Ik heb gemeten dat tot aan de trafo de 230v gewoon aankomt, dus het zou verder niet aan de kabel of de aan/ uit knop moeten liggen.

Palmolive wijzigde deze reactie 08-01-2018 21:34 (3%)

• HomeAut
Er bestaat dus niet zoiets als een 'DC travo'.

De dingen met rode pijl zijn transformatoren.

De dingen met groene pijlen kunnen ook zekeringen zijn, of anderssoortige beschermingselectronica.

Ik denk dat de transformator de laatste is die je moet verdenken.

• Palmolive
  • Niet online

Palmolive

Don't drop me!

Topicstarter
quote:
HomeAut schreef op maandag 8 januari 2018 @ 21:39:

[afbeelding]

De dingen met groene pijlen kunnen ook zekeringen zijn, of anderssoortige beschermingselectronica.

Sorry, ik bedoelde een AC/DC converter :)

Dus als ik even de waardes van die onderdelen door google gooi en ze doormeet dan zou ik in principe moeten kunnen zien of ze werken?

• Treur
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 07:34
DC DC converter bestaat wel, maar die zit hier niet op zo te zien.

Als je multimeter een diode stand heeft dan kan je de diodes even doormeten.
En die blauwe/gele schijfjes worden variëteiten genoemd. Die sluiten kort bij een te hoge spanning. Die kan je ohms doormeten.

• HomeAut
Je ziet 2 groepjes van 4 diodes, met condensatoren. Dat zijn gelijkrichterbruggen. DIE 'maken' van AC DC.

Een DC travo bestaat niet. Maar dat was wel duidelijk nu :)

Als ik eerlijk ben; ik denk dat het te ver 'out of your legue' is. Als je de zekering hebt gemeten, en verder geen zichtbare fouten ziet (bolle elco's, kraters van ontploffende onderdelen, gesmolten onderdelen, etc) doe je er ws beter aan danwel een nieuwe te halen, of het naar iemand te brengen die iets meer van electronica weet.

• DurkVell
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 16-01 19:02
En een travo bestaat ook niet (behalve dan als plaatsje in Italië en dan is het Travo)! :)

DurkVell wijzigde deze reactie 09-01-2018 09:17 (11%)

• memphis
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 00:15

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

quote:

[afbeelding]

Nou, volgens mij wat jij die linker spoel als een trafo noemt lijkt mij een netfilter samen met de 2 gele condensatoren links en rechts ervan. En omdat ik rechts van de wat grotere trafo een 4-pins IC zie zitten verwacht ik dat het een opto coupler is en dan dus de trafo geen gewone 50hz wisselspanningstrafo is maar iets van een switching PSU of ook wel een DC/DC converter.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Palmolive
  • Niet online

Palmolive

Don't drop me!

Topicstarter
quote:
Treur schreef op maandag 8 januari 2018 @ 21:54:
DC DC converter bestaat wel, maar die zit hier niet op zo te zien.

Als je multimeter een diode stand heeft dan kan je de diodes even doormeten.
En die blauwe/gele schijfjes worden variëteiten genoemd. Die sluiten kort bij een te hoge spanning. Die kan je ohms doormeten.
Ik heb die diodes, dat rijtje net boven die spoel, doorgemeten. De linker geeft een waarde van 1000 ( wat geloof ik een vermindering in het voltage van 1 volt betekent) en de anderen geven allemaal een waarde van rond de 1300. De schijfjes kan ik helaas niet doormeten omdat er te weinig blote draad op zit.
quote:
HomeAut schreef op maandag 8 januari 2018 @ 22:23:
Je ziet 2 groepjes van 4 diodes, met condensatoren. Dat zijn gelijkrichterbruggen. DIE 'maken' van AC DC.

Als ik eerlijk ben; ik denk dat het te ver 'out of your legue' is. Als je de zekering hebt gemeten, en verder geen zichtbare fouten ziet (bolle elco's, kraters van ontploffende onderdelen, gesmolten onderdelen, etc) doe je er ws beter aan danwel een nieuwe te halen, of het naar iemand te brengen die iets meer van electronica weet.
Daar kan je best eens gelijk in hebben :+ Still, het is leuk om al doende te leren en je in te lezen.

Ik heb intussen een plaatje van de trafo weten te vangen:

Dus als ik het goed begrijp komt er uit die trafo 100V met een maximaal vermogen van 100 watt. De verhouding van de windingen zou dan 1 op 2,3 zijn? Als in, wanneer er primair 100 windingen om zitten, moeten er secundair 230 windingen omzitten? Om van 230 100 te maken moet je immers delen door 2,3.

Palmolive wijzigde deze reactie 09-01-2018 16:30 (8%)

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Dat zou zo zijn als trafo's ideaal zouden zijn, dat zijn ze niet, dus het aantal primaire windingen is iets hoger dan nodig zou zijn.

Maar inderdaad 100V, 100VA.

Zie je ook geen 100V uitvoer als je er primair spanning op zet?

Denk overigens dat deze trafo moeilijk te vinden is.
Waarschijnlijk heb je meer geluk met trafo's stapelen tot die 100V.
Dat kan helemaal prima, gewoon zorgen dat je al te trafo's minimaal een amp kunnen leveren.

• Illusion
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 08:19

Illusion

(the art of)

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• theuser
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 15-01 18:08
Niet helemaal ,
Dat is inderdaad een transformator met primair 230V en secundair 100V maar geen 100W maar 100VA.
Het vermogen dat je hieruit kunt halen is iets kleiner dan 100W omdat de belasting niet volledig ohms is.

Meet je helemaal geen wissel spanning op de uitgang van de transformator (ook als deze niet aangesloten is op de printplaat?

De andere kant van de transformator geeft misschien meer inzicht in de aansluitingen en of er ergens een thermische zekering tussen de windingen zit.

Dit lijkt mij een product dat voor 110V (Amerikaanse markt ) gemaakt is en later met transformator geschikt is gemaakt voor 230V.

Je kunt ook proberen de beide wikkelingen ohms door te meten (zonder spanning erop natuurlijk).
Je moet dan aan beide kanten een vrij lage waarde meten <2000 ohm voor beide , zie je 1 dan is er geen verbinding.

Zoals hierboven staat moet een vervanging geen groot probleem zijn.

• Palmolive
  • Niet online

Palmolive

Don't drop me!

Topicstarter
quote:
SA007 schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 20:46:
Dat zou zo zijn als trafo's ideaal zouden zijn, dat zijn ze niet, dus het aantal primaire windingen is iets hoger dan nodig zou zijn.

Maar inderdaad 100V, 100VA.

Zie je ook geen 100V uitvoer als je er primair spanning op zet?

Denk overigens dat deze trafo moeilijk te vinden is.
Waarschijnlijk heb je meer geluk met trafo's stapelen tot die 100V.
Dat kan helemaal prima, gewoon zorgen dat je al te trafo's minimaal een amp kunnen leveren.
Nee, komt helemaal niets uit. Ik heb ook de draden die er naartoe gaan en ervandaan komen gecontroleerd, maar die zijn gewoon goed.
quote:
theuser schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 21:00:
Niet helemaal ,
Dat is inderdaad een transformator met primair 230V en secundair 100V maar geen 100W maar 100VA.
Het vermogen dat je hieruit kunt halen is iets kleiner dan 100W omdat de belasting niet volledig ohms is.

Meet je helemaal geen wissel spanning op de uitgang van de transformator (ook als deze niet aangesloten is op de printplaat?
Heb ik inderdaad geprobeerd, dus zeg maar direct op de printplaat. Ook daar komt er niets uit.
quote:
De andere kant van de transformator geeft misschien meer inzicht in de aansluitingen en of er ergens een thermische zekering tussen de windingen zit.

Dit lijkt mij een product dat voor 110V (Amerikaanse markt ) gemaakt is en later met transformator geschikt is gemaakt voor 230V.
Lijkt er wel op inderdaad, het is een Amerikaans merk.
quote:
Je kunt ook proberen de beide wikkelingen ohms door te meten (zonder spanning erop natuurlijk).
Je moet dan aan beide kanten een vrij lage waarde meten <2000 ohm voor beide , zie je 1 dan is er geen verbinding.

Zoals hierboven staat moet een vervanging geen groot probleem zijn.
Mooi :) Dus als ik het goed begrijp zou ik de genoemde trafo zowel primair als secundair in serie moeten zetten met zichzelf om bij de input op 230V en bij de output op 100V uit te komen?

• Boudewijn
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 09:41

Boudewijn

omdat het kan

Je weet dat je er weinig van weet en dit gevaarlijke spanningen zijn hé? Ik wil niet belerend doen maar je zit hier met netspanning en 100v te pielen zonder veel voorkennis....

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_

• Damic

Damic

Afwezig soms

@memphis die DB201 zou wel eens een diode brug kunnen zijn in 4p package, naast de al bestaande diode brug. Wrs is dit gedaan om gescheiden massa's te krijgen.

• Techneut
  • Registratie: september 2007
  • Niet online
quote:

[afbeelding]

Even muggenziften, een een travo bestaat ook niet, een trafo wel. Dat is in de algemene praktijk de afkorting van transformator. Niet met een v dus, maar met een f.
Maar verder heb je wel gelijk, inderdaad bestaat een DC-trafo niet, al wordt de benaming door menigeen tegenwoordig wel gebruikt voor b.v. DC-voedingen. Ik heb het allang opgegeven daar over te vallen.

• dijkmane
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 08:15

dijkmane

biertje ?

ik zie een schakelende voeding die dus een input heeft van 100V AC.
die 100V wisselspanning wordt gelijkgericht door diodes D202, 203, 204, 205
de dan verkregen 140V DC wordt weer omgezet door een oscilator op een hoge frequentie, veel hoger dan de 50Hz uit het net, naar AC. die 2 kleine trafo's zettten dat weer om naar een lagere AC spanning die verder gestabiliseerd wordt. DB201 is de optocoupler die een gescheiden feedback heeft tussen het hoogspannings deel en laagspanningsdeel.

de fout moet je in dit geheel niet zoeken.

je hebt zelf geen output gemeten uit je trafo.
meet eerst eens de weerstand van de primaire winding en die van de secundaire en meld die hier.
als en van beide oneindig is, is een der windingen dus onderbroken.
vaak zit er een temperatuurafhankelijke zekering meegewonden die stuk zal zijn.
die vervangen, voor nood kortsluiten, maar dan is je veiligheid weg.
je kunt er slecht bij, dat gele tape afwikkelen en je vind m zo

specs : wil je niet weten

• Techneut
  • Niet online
quote:
HomeAut schreef op maandag 8 januari 2018 @ 20:49:
Even voor de goede orde; een gelijkstroomtransformator, bestaat niet. Het werkingsprincipe van een transformator, vereist wisselspanning.

Een transformator waar niets uitkomt kan natuurlijk, als een wikkeling gebroken is, maar volgens de paarden en hoefgetrappenregel is het niet het eerste waar ik naar zou kijken.

Meet je wel goed?

Als je er écht niet uitkomt, en er geen gegevens opstaan, zou je de transformator kunnen afwillelen. Dus van beide kanten (primair en secundair) de draden afwikkelen en het aantal wikkelingen tellen. Je krijgt dan een verhouding. Dat is ook 1:1 de verhouding voor de spanning.

Voorbeeld je hebt een 240va 'nemende' transformator en je weet niet wat er uit komt. Je wikkelt 'm af en je komt primair uit op 100 wikkelingen, en secundair op 1000. Dan zit daar dus een factor 10 tussen. De uitgaande spanning is dan 24v.
Mijn oog valt hier nu pas op. Klein foutje, primaire wikkeling 100, secundaire wikkeling 1000 windingen is uiteraard een verhouding van 1:10, maar dan krijg je secundair niet 24V maar 2400V (hoofdletters). Een lagere secundaire spanning hoort dan ook bij minder windingen. En men noemt dat niet wikkelingen, maar windingen, het totaal aantal windingen heet wikkeling. Helemaal niet zo erg allemaal, maar het is een uitleg aan iemand die geen verstand heeft van elektriciteit en die hoort dan vind ik wel helemaal correct te zijn. Anders snapt die persoon er helemaal niets meer van.

Maar voordat je aan dat afwikkelingen begint, heb je echt op de trafo zowel primair gemeten? Want dan weet je pas of deze wel of niet kapot is, primair wel spanning en secundair niet. Als dan blijkt dat hij dat niet is, dan moet het eerder gezocht worden in de elektronica. Die onderdelen die je aan wijst met een groene pijl zijn geen zekeringen.

• Palmolive
  • Niet online

Palmolive

Don't drop me!

Topicstarter
quote:
Techneut schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 13:36:
[...]
Mijn oog valt hier nu pas op. Klein foutje, primaire wikkeling 100, secundaire wikkeling 1000 windingen is uiteraard een verhouding van 1:10, maar dan krijg je secundair niet 24V maar 2400V (hoofdletters). Een lagere secundaire spanning hoort dan ook bij minder windingen. En men noemt dat niet wikkelingen, maar windingen, het totaal aantal windingen heet wikkeling. Helemaal niet zo erg allemaal, maar het is een uitleg aan iemand die geen verstand heeft van elektriciteit en die hoort dan vind ik wel helemaal correct te zijn. Anders snapt die persoon er helemaal niets meer van.

Maar voordat je aan dat afwikkelingen begint, heb je echt op de trafo zowel primair gemeten? Want dan weet je pas of deze wel of niet kapot is, primair wel spanning en secundair niet. Als dan blijkt dat hij dat niet is, dan moet het eerder gezocht worden in de elektronica. Die onderdelen die je aan wijst met een groene pijl zijn geen zekeringen.
Jup, heb ik gemeten :) Er komt gewoon 230V in, maar er komt helemaal niets uit. Zowel direct bij de trafo zelf niet, als bij de pinnen op het PCB ( dan schuif ik 'm half de pinnen over zodat er wel contact is maar dat ik ook nog metaal heb om aan te kunnen meten.)
quote:
Boudewijn schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 18:10:
Je weet dat je er weinig van weet en dit gevaarlijke spanningen zijn hé? Ik wil niet belerend doen maar je zit hier met netspanning en 100v te pielen zonder veel voorkennis....
Komt ook niet belerend over ;) Ik klier er alleen mee als het uit staat, en meten doe ik alleen met de twee geïsoleerde pinnen van de multimeter. Ik weet ook dat AC een stuk gevaarlijker is dan DC, dus ik zal er echt niet te snel gekke dingen mee doen.

• memphis

memphis

Soms wil er bij dergelijke trafo's ook een thermische zekering net vlak onder de isolatie zitten.

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 10:08
quote:
dijkmane schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 19:46:

de fout moet je in dit geheel niet zoeken.

je hebt zelf geen output gemeten uit je trafo.
Dat is te kort door de bocht. Hij heeft gemeten dat er geen stroom uit de trafo komt:
quote:
Palmolive schreef op maandag 8 januari 2018 @ 19:58:
Echter, als ik aan die trafo meet komt er zowel in gelijkstroom als wisselstroom niets uit.
Dat hoeft dus niets over de trafo zelf te zeggen. Betekent enkel dat er geen stroomkring is. Maar dat kan net zo goed komen doordat de last defect is.

zcflevo.nl

• Palmolive
  • Niet online

Palmolive

Don't drop me!

Topicstarter
quote:
mcDavid schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 16:43:
[...]

Dat is te kort door de bocht. Hij heeft gemeten dat er geen stroom uit de trafo komt:

[...]

Dat hoeft dus niets over de trafo zelf te zeggen. Betekent enkel dat er geen stroomkring is. Maar dat kan net zo goed komen doordat de last defect is.
Je zou toch in principe met de multimeter zelf sluiting maken dan? Of doet 'ie niets als er geen belasting op staat?

Palmolive wijzigde deze reactie 11-01-2018 16:58 (5%)

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 10:08
quote:
Palmolive schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 16:56:
[...]

Je zou toch in principe met de multimeter zelf sluiting maken dan? Of doet 'ie niets als er geen belasting op staat?
Als je dat doet zonder last blaas je ofwel de zekering van je mulitmeter, ofwel de zekering van je trafo op.

Als je dat gedaan hebt, dan klopt het iig dat er nu dingen stuk zijn.

edit: Als je geen knal hoorde en er nergens rook uit kwam, is dat wel een signaal dat de trafo misschien idd al stuk was :+

mcDavid wijzigde deze reactie 11-01-2018 17:13 (12%)

zcflevo.nl

• Palmolive
  • Niet online

Palmolive

Don't drop me!

Topicstarter
quote:
mcDavid schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 17:10:
[...]

Als je dat doet zonder last blaas je ofwel de zekering van je mulitmeter, ofwel de zekering van je trafo op.

Als je dat gedaan hebt, dan klopt het iig dat er nu dingen stuk zijn.

edit: Als je geen knal hoorde en er nergens rook uit kwam, is dat wel een signaal dat de trafo misschien idd al stuk was :+
Dan moet die trafo wel stuk zijn ja, want dat heb ik een aantal keer gedaan zonder gekke resultaten :P

• dijkmane

dijkmane

biertje ?

ik heb het over het meten van spanning uiteraard.
niet de meter op stroom zetten en dan gaan meten over de trafo, want dat gaat niet goed.

je meet geen spanning op de output, of er nu wel of geen belasting aan hangt, je moet ergens spanning meten aan de secundaire zijde.
geen spanning, dan wacht ik nog steeds op de ohmse waarde van de secundaire kring, wat meet je daar ?

• Techneut
  • Niet online
quote:
Palmolive schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 16:09:
[...]

Jup, heb ik gemeten :) Er komt gewoon 230V in, maar er komt helemaal niets uit. Zowel direct bij de trafo zelf niet, als bij de pinnen op het PCB ( dan schuif ik 'm half de pinnen over zodat er wel contact is maar dat ik ook nog metaal heb om aan te kunnen meten.)
Mede als aanvulling:
Dat duidt inderdaad op een onderbreking in het primaire of het secundaire circuit. En dat kan een defecte wikkeling zijn of een kapotte thermische zekering die bij oververhitting onderbroken raakt. Die beveiliging tegen oververhitting wordt indien aanwezig aangebracht op de transformator zelf, zoals iemand het al opmerkte meestal direct onder de buitenste isolatie. Die kun je voor korte tijd overbruggen en kijken wat er dan gebeurt.

Mocht dat geen resultaat hebben, of je vindt zo'n thermische zekering niet, dan kun je die trafo uitbouwen en met de multimeter op ohm-stand primair en secundair doormeten. Op één van beide meet je dan (ter bevestiging van de diagnose oneindig, wat betekent dat die wikkeling door wat dan ook onderbroken is.

Dan het punt van vervanging. In de topicstart vermeld je dat op het label 100VA staat. Er is al gezegd dat er meer op moet staan. Behalve die 100VA dus ook beide spanningen. Daaraan samen met die 100VA kun je gewoon een passende nieuwe trafo zoeken.

Tenslotte wat je zelf opmerkt dat AC gevaarlijker is dan DC. Dat is maar heel betrekkelijk, de grenzen van veilig werken liggen maar enkele tientallen volt van elkaar.

• Palmolive
  • Niet online

Palmolive

Don't drop me!

Topicstarter
quote:
dijkmane schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 17:29:
niet de meter op stroom zetten en dan gaan meten over de trafo, want dat gaat niet goed.

je meet geen spanning op de output, of er nu wel of geen belasting aan hangt, je moet ergens spanning meten aan de secundaire zijde.
geen spanning, dan wacht ik nog steeds op de ohmse waarde van de secundaire kring, wat meet je daar ?
Ik heb de trafo helaas niet hier op het moment, maar ik ga even kijken of ik 'm op kan halen :)
quote:
Techneut schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 17:44:
[...]
Mede als aanvulling:
Dat duidt inderdaad op een onderbreking in het primaire of het secundaire circuit. En dat kan een defecte wikkeling zijn of een kapotte thermische zekering die bij oververhitting onderbroken raakt. Die beveiliging tegen oververhitting wordt indien aanwezig aangebracht op de transformator zelf, zoals iemand het al opmerkte meestal direct onder de buitenste isolatie. Die kun je voor korte tijd overbruggen en kijken wat er dan gebeurt.

Mocht dat geen resultaat hebben, of je vindt zo'n thermische zekering niet, dan kun je die trafo uitbouwen en met de multimeter op ohm-stand primair en secundair doormeten. Op één van beide meet je dan (ter bevestiging van de diagnose oneindig, wat betekent dat die wikkeling door wat dan ook onderbroken is.

Dan het punt van vervanging. In de topicstart vermeld je dat op het label 100VA staat. Er is al gezegd dat er meer op moet staan. Behalve die 100VA dus ook beide spanningen. Daaraan samen met die 100VA kun je gewoon een passende nieuwe trafo zoeken.

Tenslotte wat je zelf opmerkt dat AC gevaarlijker is dan DC. Dat is maar heel betrekkelijk, de grenzen van veilig werken liggen maar enkele tientallen volt van elkaar.
Ik heb een foto van het label te pakken gekregen, en daar staat op dat er 100V uitkomt met een vermogen van 100VA. De input is gewoon 230V, dat staat er op in elk geval.

Palmolive wijzigde deze reactie 11-01-2018 17:46 (55%)

• Techneut
  • Niet online
Dan is het heel eenvoudig als hij vervangen moet worden. Met bovendien de netspanning erbij is het heel simpel.
Edit:
Gezien de nogal kleine afmetingen ten opzichte van het vermogen van 100VA acht ik de kans niet onmogelijk
dat er meer op het label staat. Namelijk dat de trafo enkel geschikt is om dat vermogen maar voor korte tijd te leveren en dus niet continu Vandaar het vermoeden dat er misschien een thermische zekering tegen de wikkeling zit bevestigd. Iets te lang mee zitten te bewegen misschien?

Techneut wijzigde deze reactie 12-01-2018 17:29 (63%)

• Palmolive
  • Niet online

Palmolive

Don't drop me!

Topicstarter
quote:
dijkmane schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 17:29:

Secundair komt er 5 ohm uit, dus niet oneindig. Primair geeft 'ie 20 ohm.
quote:
Techneut schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 17:51:
Dan is het heel eenvoudig als hij vervangen moet worden. Met bovendien de netspanning erbij is het heel simpel.
Edit:
Gezien de nogal kleine afmetingen ten opzichte van het vermogen van 100VA acht ik de kans niet onmogelijk
dat er meer op het label staat. Namelijk dat de trafo enkel geschikt is om dat vermogen maar voor korte tijd te leveren en dus niet continu Vandaar het vermoeden dat er misschien een thermische zekering tegen de wikkeling zit bevestigd. Iets te lang mee zitten te bewegen misschien?
Ik heb inderdaad een zekering gevonden. Hij lijkt niet doorgebrand te zijn, of in elk geval op het zicht niet. Hij ruikt wel wat verbrand. Ook heb ik 'm doorgemeten op weerstand, maar daar komt oneindig uit.

Kortom:
- Weerstand primair:20
- Weerstand secundair: 5
- Weerstand zekering: oneindig

Kan ik hieruit concluderen dat de wikkelingen zelf prima zijn maar dat de zekering doorgebrand is?

• Techneut
  • Niet online
Als de weerstand oneindig is, betekent dat eenvoudig dat hij doorgebrand is.
Op één van de beide metalen kapjes staat de waarde. De 100VA betekent een primaire stroom van 100/230 = 0,43A (430mA), als hij aan de secundaire kant zit 100/100 = 1 A. Kijk wat op dat metalen kapje staat, 1A of een waarde die in de buurt ligt van die 0,43A, met een F, FF of T er achter. F staat voor Flink (snel), FF voor super snel en T voor traag. Het zou kunnen dat de waarde lager is en het een trage patroon is, zie men vorige bericht over de mogelijkheid dat de trafo ondergedimensioneerd is.

Wees er wel op bedacht dat een kapotte zekering een oorzaak heeft, dus ook door een defect veroorzaakt kan zijn. Maar gewoon vervangen en kijken wat er gebeurt kan geen kwaad. Blijf er bij, en schakel onmiddellijk uit bij een verdachte geur. Succes er mee!

Oh ja.
Je begrijpt die lage weerstandwaarden van de wikkelingen? Die 20 ohm betekent niet dat de primaire stroom 230/20 = 11,5A is, maar heel véél minder.

Techneut wijzigde deze reactie 12-01-2018 19:47 (9%)

• Palmolive
  • Niet online

Palmolive

Don't drop me!

Topicstarter
quote:
Techneut schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 19:37:
Als de weerstand oneindig is, betekent dat eenvoudig dat hij doorgebrand is.
Op één van de beide metalen kapjes staat de waarde. De 100VA betekent een primaire stroom van 100/230 = 0,43A (430mA), als hij aan de secundaire kant zit 100/100 = 1 A. Kijk wat op dat metalen kapje staat, 1A of een waarde die in de buurt ligt van die 0,43A, met een F, FF of T er achter. F staat voor Flink (snel), FF voor super snel en T voor traag. Het zou kunnen dat de waarde lager is en het een trage patroon is, zie men vorige bericht over de mogelijkheid dat de trafo ondergedimensioneerd is.

Wees er wel op bedacht dat een kapotte zekering een oorzaak heeft, dus ook door een defect veroorzaakt kan zijn. Maar gewoon vervangen en kijken wat er gebeurt kan geen kwaad. Blijf er bij, en schakel onmiddellijk uit bij een verdachte geur. Succes er mee!
Hij zit aan de primaire kant. Er staat het volgende op: UMI 123 250V~ J4 2A 130C.
Dan zou ik daaruit afleiden dat het maximum voltage 250V AC is, de stroom maximaal 2A is en de temperatuur maximaal 130 graden. UMI 123 lijkt het merk/ typenummer te zijn, alleen die J4 kan ik niet plaatsen. Er staat verder nergens een F of een T achter, en dat staat nu precies wel op de andere zekeringen van dit type die ik kan vinden.

Edit: het ding is volgens mij dus een keramische zekering, niet zo'n glazen buisje:

Palmolive wijzigde deze reactie 12-01-2018 19:51 (7%)

• Techneut
  • Niet online
Was uit die aanduiding mijn conclusie ook. Dus niet een glazen smeltpatroontje zoals de andere.
Probeer hem sowieso te vervangen, maar om te testen kun je hem wel heel even doorverbinden. Dan weet je of dit alles is, of dat er meer aan de hand is.

• memphis

memphis

Uit ervaring kan ik zeggen dat die thermische zekeringen ook uit zichzelf gewoon kapot gaan.

• Palmolive
  • Niet online

Palmolive

Don't drop me!

Topicstarter
quote:
memphis schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 23:04:
Uit ervaring kan ik zeggen dat die thermische zekeringen ook uit zichzelf gewoon kapot gaan.
Ik heb er een paar uit China besteld, dus we gaan zien wat het doet :)

• dijkmane

dijkmane

biertje ?

wat ik al zei dus, een temperatuurafhankelijke zekering.

kun je simpelweg overbruggen om te zien of het dan weer werkt.
even aan trekken en draadjes aanelkaar draaien.

nieuwe kun je niet solderen ! ( door de temp, gaat ie meteen weer stuk ).

• memphis

memphis

Tussen de zekering en de te solderen plek het pootje een grote tang of bakschroef klemmen om de warmte op te vangen maar idd, dit zit veelal geklemd.

• Fish
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

quote:
HomeAut schreef op maandag 8 januari 2018 @ 22:23:

.
jawel ... https://www.yelp.com/sear...find_loc=Washington%2C+DC

maar als deze stoel in amerika op 110 volt werkt dan is de kans met dat het ook wel werkt met een 110volt trafo.

Ik zou ook een wat zwaarder trafo nemen (150va oid) de vorige is niet voor niets oververhit

Fish wijzigde deze reactie 13-01-2018 20:45 (21%)

Iperf

• Techneut
  • Niet online
Op zich mee eens, alleen het moet ruimtelijk wel passen. Dergelijke apparatuur is vaak ondergedimensioneerd, hetgeen betekent dat hij niet ontworpen is voor continu belasting. Maar dit even terzijde, want wellicht is deze beschouwing helemaal niet nodig en kan worden volstaan met het vervangen van de thermische zekering. En voordat TS hiertoe stappen onderneemtnogmaals dat advies van eerst voor heel even de kapotte overbruggen en kijken of alles het dan doet..

• Palmolive
  • Niet online

Palmolive

Don't drop me!

Topicstarter
quote:
Techneut schreef op zondag 14 januari 2018 @ 17:15:
Op zich mee eens, alleen het moet ruimtelijk wel passen. Dergelijke apparatuur is vaak ondergedimensioneerd, hetgeen betekent dat hij niet ontworpen is voor continu belasting. Maar dit even terzijde, want wellicht is deze beschouwing helemaal niet nodig en kan worden volstaan met het vervangen van de thermische zekering. En voordat TS hiertoe stappen onderneemtnogmaals dat advies van eerst voor heel even de kapotte overbruggen en kijken of alles het dan doet..
Ik heb 'm nu overbrugd en doormeten, en nu komt er inderdaad 110V uit aan de secundaire kant.

Het vreemde is dat 'ie nu nog steeds niets doet. Het voltage gaat dus op de PCB er wel in, maar er gebeurt nog steeds niet.

Ik heb eens de ( diodes?) doorgemeten, die grote zwarte dingen vlak naast de connector op de PCB, maar die geven allemaal verschillende weerstanden, terwijl ze allemaal hetzelfde typenummer hebben. Kan dat ergens op duiden?

't Is misschien ook wel wat boven mijn niveau :+ Misschien maar eens een echte electricien erbij halen.

Palmolive wijzigde deze reactie 14-01-2018 17:46 (5%)

• Techneut
  • Niet online
Dit betekent dus inderdaad dat je het niet meer hoeft te zoeken in een kapotte trafo.
Wat betreft die verschillende weerstanswaarden die je ziet over die dioden, heb je ze in beide richtingen gemeten? Dat zou een indicatie kunnen geven. Let wel zou kunnen, want als je die dingen meet als ze nog gewoon op hun plaats zitten dan meet je ook het circuit wat er mee verbonden is. Logisch dat je dan verschillende waarden kan zien. Geen schande dat dit boven je kennis van zaken gaat. En op afstand houdt het hier voor mij ook op, Kortom lijkt het me inderdaad verstandig om er iemand bij te halen die verstand van deze dingen heeft. Eén puntje nog, heb je de glaszekeringen gemeten terwijl je ze er even uit hebt gehaald? Dat is natuurlijk wel cruciaal. Alleen dan weet je het zeker.

• dijkmane

dijkmane

biertje ?

pas op met meten aan dat ding met spanning er op.
150V DC kan aardig bijten.
best is troubleshooten over te laten aan anderen.

schakelende voedingen zijn lastige materie, zeker zonder schema

• Palmolive
  • Niet online

Palmolive

Don't drop me!

Topicstarter
quote:
dijkmane schreef op zondag 14 januari 2018 @ 22:29:
pas op met meten aan dat ding met spanning er op.
150V DC kan aardig bijten.
best is troubleshooten over te laten aan anderen.

schakelende voedingen zijn lastige materie, zeker zonder schema
Mwah, 230 AC heb ik ook al eens overleefd, als kind :+ Maar zonder gekheid, ik doe geen al te gevaarlijke dingen. Afstand houden, stekker eruit, dat soort dingen.

• theuser
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 15-01 18:08
Een waarschuwing is wel op zijn plaats , je zit achter een transformator dus een aardlek schakelaar helpt je niet.
Tevens kan de hoge gelijkspanning die op de zwarte condensator behoort te komen gevaarlijk zijn.
Dus voorzichtig zijn!!!!!

Nu over een mogelijke fout , die zwarte punt op Z1 (onder D203) is dat een gat ? mogelijk is deze defect!
Je zou kunnen meten of er een verbinding is tussen de streep van diode D203 en de streep van D205 (dit moet samen met je 100V transformator een stroomkring vormen.

• Fish
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

quote:
Palmolive schreef op maandag 15 januari 2018 @ 17:22:
[...]

Mwah, 230 AC heb ik ook al eens overleefd, als kind :+ Maar zonder gekheid, ik doe geen al te gevaarlijke dingen. Afstand houden, stekker eruit, dat soort dingen.
Dc is wat gevaarlijker kwa spierspannig

Iperf

Pagina: 1

Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2018 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*