Het downmodden van recensies

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jetspiking
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 13-09 16:30
Beste Tweakers,

Excuses als dit topic hier niet hoort te staan, ik kon niet echt een betere plek hiervoor vinden.

Regelmatig valt het mij op dat recensies van zowel mij als andere gebruikers omlaag beoordeeld worden. Het is voor mij in ieder geval niet erg motiverend, dan niet over het feit gesproken dat het zinloos voor mij is aangezien ik niet weet wat ik fout doe. Een paar voorbeelden:

productreview: Valve Steam Link review door jetspiking
(in dit geval 1 x +1, dat lijkt mij niet reël voor de hoeveelheid tijd en werk wat ik erin stop)
productreview: FlashForge Inventor review door jetspiking (2 x +1, een zelfde geval)

productreview: Star Wars Battlefront II, PC (Windows) review door jetspiking (4 x een 0, ook jammer)
productreview: Nokia Lumia 520 Wit review door jetspiking (1 x een 0)
productreview: Microsoft Lumia 650 Zwart review door jetspiking (1 x een 0)

Een paar recente voorbeelden van andere reviewers:

productreview: AVerMedia Godwit 310 USB Microphone review door pclinde (3 x een 0; 3 x +1)
productreview: Steelseries Arctis 7 Zwart review door Foritain (2 x een 0)

Ik ben van mening dat in het recensie moderatie systeem een vak voor een beschrijving moet worden toegevoegd, een recensie beoordelen kan dan alleen als je de tijd neemt om het te onderbouwen. Dit moet ingezien kunnen worden door de review eigenaar zodat deze duidelijk kan zien wat er beter kan (lijkt mij in ieder geval handig aangezien ik bijna geen kritiek krijg op reviews, maar wel een "lage" beoordeling). Allicht dat het ook impulsieve beoordelingen voorkomt (zowel het geven van +0 en +3, in gevallen waar dit niet terecht is).

Of een +0 is niet mogelijk vanaf een X aantal woorden.

Alvast bedankt voor jullie tijd en beste wensen voor 2018!

PS: Ik tag ook maar direct even de twee grootste reviewers op Tweakers, ik hoor graag hun mening over dit verhaal, allicht dat zij een betere oplossing hebben.

@Foritain @pclinde

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Omdat ik het nergens kan vinden post ik het hier maar direct zodat ik geen twee andere topics hoef open te zetten:

-Hoe kan ik via een [toc] inhoudsopgave linken naar een afbeelding, zodat ik weer een afbeelding in mijn recensies kan gebruiken i.c.m. een inhoudsopgave?
-Hoe zet ik een review van de maand banner neer zoals andere reviewers hebben?

https://www.linkedin.com/in/dustinhendriks/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:33

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Hiet viel mij recent wel op dat er diverse reviews wel lagere scores krijgen, al denk ik vanuit 3 problemen:

1. Moderatie is niet gelijk aan reactie-moderatie. Waar bij reacties het gaat om inhoud (offtopic, spotlight etc), gaat het bij reviews opeens om 'wat' het is. (oppervlakkig, beknopt, uitgebreid). Zeker als je logisch denkt vanuit reactie-moderatie, denk ik dat de verwarring kan komen dat sommige jou (of anderen) lagere score geven door inhoud van je review, waar we dus bij volgende punt komen:

2. (Product volledig gesponsord) Dit is mijn hekelpunt persoonlijk, ik doe geen moderatie, dus ben niet schuldig, maar hoe kan je 'eerlijk' over een product zijn, de kans dat jij nog een keer voor dat bedrijf/product nog iets mag reviewen als je een mager 6'je geef.. de kans dat hij allemaal 'te' positief is, iets te groot aanwezig. Dit is btw persoonlijk, geen idee of dit merkbaar uit de cijfers achter de schermen.

3. Inhoudelijk. Je SWBF2 zit op een zeer gevoelig gebied, hoe mooi en uitgebreid je verteld over de game, je p2w vraag bv zal niet bij iedereen goed ontvangen zijn :P Ook de mogelijke 'overkill' aan foto's (doe dan een video of gif) zal het niet makkelijk weglezen voor iedereen.

Begrijp me niet verkeerd, maar heel veel tekst, heel veel plaatjes en een index maken nog geen goede (inhoudelijke) review. Ik zit zelf ook niet meer te wachten op foto's van het product van elk denkbare richting, elk detail van de doos of closeups van elke accesoire dat er bij zit, het is geen werkstuk/productpresentatie, het is een review.
Sissors in 'productreview: AVerMedia Godwit 310 USB Microphone review door pc...
Deze reactie is een aardige kijk erop.

Al ben ik zelf toch al niet zo van die +1/+2/+3, iemand die kort een review schrijft maar waar jij in 100 woorden precies weet of dit product goed of niet is zal wel nooit een +3 krijgen, maar bied 10x meer dan iemand die 80 foto's, heel mooi verhaal over uitpakken verteld en beetje 'vaag' de plusjes en minnetjes opnoemt.

[ Voor 7% gewijzigd door SinergyX op 08-01-2018 17:06 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jetspiking
@SinergyX

Toch dan wel weer typisch dat de recensie die jij noemt een +2 heeft, terwijl deze juist goed is volgens jou. Dit komt natuurlijk puur vanwege de +0's of +1's, die zijn in mijn ogen gewoon niet reël.

Mensen zijn op recensies aan het meningmodden naar mijn idee, of om de totale score naar beneden te halen. Dit lijkt mij dan ook niet de bedoeling van het moderatiesysteem, maar het gebeurt nu bij zowel reviews als reacties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Is al een topic over: Downmodders actief in reviews

Maar, mijn duit in het zakje: ik vind de +'jes die je kan geven aan reviews inderdaad meningen, en het is imho niet te vergelijken met het modereren van reacties. Als ik iemand een +3 geef voor zijn review, vind ik dat hij naar mijn mening een hele goede review heeft geschreven, maar wat ik goed vind, vindt jij misschien maar een +1 of een +2 waard.

Inhoudelijk: Jouw Steam Link review zou ik iig geen +3 geven, ik zou het denk ik op een +1 houden, waarom? Omdat de informatiedichtheid gewoon om te janken is. Er zijn naar mijn mening gewoon veel te veel foto's, ik lees veel liever over een product, ik kijk daarom ook nooit videoreviews, want ook dan is de informatiedichtheid best triest. 5 minuten voor iets wat ik in 1 minuut kan lezen.

Maar, er is momenteel ook wel aardig wat kritiek op de grote reviewers, dus ook daar zal het vast vandaan komen.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

SinergyX schreef op maandag 8 januari 2018 @ 17:04:
Al ben ik zelf toch al niet zo van die +1/+2/+3, iemand die kort een review schrijft maar waar jij in 100 woorden precies weet of dit product goed of niet is zal wel nooit een +3 krijgen, maar bied 10x meer dan iemand die 80 foto's, heel mooi verhaal over uitpakken verteld en beetje 'vaag' de plusjes en minnetjes opnoemt.
Exact dit. 100 juiste woorden zijn oneindig veel waardevoller dan 10.000 onjuiste. Zo lang er geen leidraad is om reviews te beoordelen, hanteer ik onder meer dit criterium.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2018 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:28
Uiteindelijk begint het met de vraag of de ‘dopamine prikkel’ bij de beoordeling van reviews voor TS wel zo belangrijk moet zijn bij het schrijven van een review en vervolgens is de vraag terecht dat als je dan toch dit soort prikkels gebruikt dat ze dan wel een soort rechtvaardiging geven.

Ben in ieder geval blij dat mensen de moeite nemen een review te schrijven, ook al is het niveau wisselend. We kunnen allemaal leren.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jetspiking
@RobinHood

Maar is de review beknopt? Uitgebreider kan bijna niet denk ik zo. Denk er bijvoorbeeld aan dat:

0 oppervlakkig
1 beknopt
2 informatief
3 spotlight

Is +1 dan wel terecht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

jetspiking schreef op maandag 8 januari 2018 @ 19:29:
@RobinHood

Maar is de review beknopt? Uitgebreider kan bijna niet denk ik zo. Denk er bijvoorbeeld aan dat:

0 oppervlakkig
1 beknopt
2 informatief
3 spotlight

Is +1 dan wel terecht?
Nee, hij mag juist heel wat beknopter :X

Ik zie die +'jes als hoe goed een review is, met de tekst erbij slechts als leidraad.

Want een uitgebreide review, zoals die van jou, kan best niet informatief zijn, en eerlijk gezegd vind ik 'm ook geen plek in de spotlight waard. Tja, dan blijft 0 of 1 over.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:54
Bij +2 staat als omschrijving: "Deze review maakt de ins en outs van het product goed duidelijk"
Als mensen je review dus niet (zo) duidelijk vinden, valt een +1 goed te begrijpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-09 23:01
Ik vind het eigenlijk best apart dat +1 als 'Beknopt' en +2 als 'Uitvoerig' bestempeld wordt door Tweakers. Daarmee ga je krijgen (en dat laat dit topic heel duidelijk zien) dat mensen maar zo veel mogelijk gaan schrijven, want meer = beter = hogere score.

Ik heb liever een goede beknopte review van 3 alinea's dan een verhaal van 20 kantjes, waar geen touw aan vast te knopen valt.

Verder vind ik je voorbeelden eigenlijk niet heel sterk. Bijvoorbeeld:
jetspiking schreef op maandag 8 januari 2018 @ 16:49:

productreview: Valve Steam Link review door jetspiking
(in dit geval 1 x +1, dat lijkt mij niet reël voor de hoeveelheid tijd en werk wat ik erin stop)
Je review krijgt gemiddeld een +3, met 37x een +3 en 8x een +2, maar je maakt je druk om één of twee +1's :? Er zitten altijd wel mensen tussen die een beetje tegen de stroom in gaan, als je je daar druk om moet gaan maken, dan heb je er een dagtaak aan.

Tip: kijk alleen naar het gemiddelde ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-09 16:55

MsG

Forumzwerver

SinergyX schreef op maandag 8 januari 2018 @ 17:04:

2. (Product volledig gesponsord) Dit is mijn hekelpunt persoonlijk, ik doe geen moderatie, dus ben niet schuldig, maar hoe kan je 'eerlijk' over een product zijn, de kans dat jij nog een keer voor dat bedrijf/product nog iets mag reviewen als je een mager 6'je geef.. de kans dat hij allemaal 'te' positief is, iets te groot aanwezig. Dit is btw persoonlijk, geen idee of dit merkbaar uit de cijfers achter de schermen.
Dit is echt van die stereotypische kritiek hier op Tweakers. Maar die gaat m.i. altijd compleet voorbij aan het feit dat een reviewer ook echt wel zijn betrouwbare staat wil waarborgen die degene heeft tegenover zijn of haar publiek en daarom de hielen likken van een fabrikant review-technische zelfmoord zou zijn. Dit soort kritiek wordt ook altijd zonder inhoudelijke bewijzen neergezet en neigen m.i aan smaad en laster. Ik review zelf helemaal niet, maar gezien iemand zich niet kan verdedigen als er geen bewijs ligt stoort mij dit altijd enorm. Over de reviews van Tweakers zelf zou je toch hetzelfde kunnen zeggen? Maar blijkbaar gaat het dan ineens niet op?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MsG schreef op maandag 8 januari 2018 @ 20:04:
[...]
Over de reviews van Tweakers zelf zou je toch hetzelfde kunnen zeggen? Maar blijkbaar gaat het dan ineens niet op?
Nee, daar kun je niet hetzelfde over zeggen. Die zijn inhoudelijk van een heel ander kaliber en liggen vele malen meer onder het vergrootglas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jetspiking
Het is toch juist zo dat mensen die een review lezen alles over het product willen weten? Anders kijken ze wel een oppervlakkige video op internet. Daarnaast had ik de Steam Link recensie niet kunnen inkorten zonder essentiële informatie te missen denk ik zo. Daarnaast staat in de conclusie alles samengevat voor personen die een korte samenvatting willen. Ik kan mij daarnaast ook voorstellen dat een gebruiker veel wilt weten over één specifiek onderwerp, dat kan niet bij een beknopte recensie.

Qua foto's, daar zal ik zeker volgende keren op letten.

Ik zoe daarnaast eigenlijk ook niet in hoe de recensie van de Steam Link niet informatief kan zijn, maar ieder zijn mening natuurlijk, mijn beeld is natuurlijk ook niet geheel objectief te noemen.

Allicht dat de richtlijnen nog een keer iets duidelijker omschreven worden in de FAQ, ik snap ook best dat een recensie beoordelen een mening blijft, maar naar mijn inzien is het verschil tussen een 0 en +3 wel enorm groot.

Het gaat er overigens niet om hoeveel mensen een 0 geven, die ene persoon zorgt bijvoorbeeld bij de review vanPCLinde voor afgerond een +2 i.p.v. een +3.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:33

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

MsG schreef op maandag 8 januari 2018 @ 20:04:
[...]

Dit is echt van die stereotypische kritiek hier op Tweakers. Maar die gaat m.i. altijd compleet voorbij aan het feit dat een reviewer ook echt wel zijn betrouwbare staat wil waarborgen die degene heeft tegenover zijn of haar publiek en daarom de hielen likken van een fabrikant review-technische zelfmoord zou zijn. Dit soort kritiek wordt ook altijd zonder inhoudelijke bewijzen neergezet en neigen m.i aan smaad en laster. Ik review zelf helemaal niet, maar gezien iemand zich niet kan verdedigen als er geen bewijs ligt stoort mij dit altijd enorm. Over de reviews van Tweakers zelf zou je toch hetzelfde kunnen zeggen? Maar blijkbaar gaat het dan ineens niet op?
Goed, jij staat compleet in het andere kamp, je goed recht, ik zeg duidelijk dat het mijn persoonlijke mening is en ik geef slechts mogelijke oorzaken die lagere cijfers kan geven. Als ik er zo over denk, kans aanwezig dat er anderen ook zo over denken.
(zie ook de discussie rond shopreviews, heeft dezelfde kern).

T.net is factor 100 van wat een reviewer in de PW is, even buiten het bereik en breedte van T.net zelf. Zijn daar biased reviews? Open discussie, reviewers kunnen een voorkeur hebben, of meer affiniteit met bepaalde producten/merken, maar dat is op een veel grotere schaal dan een paar reviews in de week/maand.

En serieus, beetje doorgeslagen in smaad en laster? Stereotypisch kan ik me druk om maken, genoeg van zulke 'hokjes' hier te vinden, of zullen we de +0 en +1 op zulke reviews dan ook maar meteen onder smaad en laster zetten? Overdrijven is een vak.
jetspiking schreef op maandag 8 januari 2018 @ 22:25:
Ik zoe daarnaast eigenlijk ook niet in hoe de recensie van de Steam Link niet informatief kan zijn, maar ieder zijn mening natuurlijk, mijn beeld is natuurlijk ook niet geheel objectief te noemen.
Die review is in de basis ook zeker niet slecht, je geeft zeker meer data dan menig video/andere review, maar het neigt een beetje naar 'too much'. Het 2de deel is een stuk meer tekst bij enkele foto (al is trouwens je ping-tabel cropped, niet goed leesbaar), maar je zou bv de browser of de foto's van het kastje gewoon als 3-4 naast elkaar zetten ipv groot onder elkaar. En wat ik bedoelde met een gif/video, je wifi test (met pistool in scherm) zou bv goed voorbeeld zijn voor een gif, geanimeerd zien wat voor lag je precies hebt.

Sidenote, T.net mag best wel wat 'breder' zijn in de website, de breedte van je review is ruwweg 1/4de van mijn scherm, dat het al snel flink scrollen wordt.

[ Voor 23% gewijzigd door SinergyX op 08-01-2018 23:20 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jetspiking
@SinergyX

Dat is wel typisch. Mijn monitor is niet zo groot, ik ging er eigenlijk vanuit dat wanneer het goed leesbaar is op mijn mobiel en desktop dit ook bij jou het geval zou zijn.

Maak je toevallig gebruik van een ultrawide monitor? Hoeveel pixels breed zou jij de foto's willen hebben? Momenteel is dit 550.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met een resolutie van 2560*1440 op een 23,75" scherm is de tabel in kwestie iig onleesbaar. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
jetspiking schreef op maandag 8 januari 2018 @ 19:29:
@RobinHood

0 oppervlakkig
1 beknopt
2 informatief
3 spotlight

Is +1 dan wel terecht?
Met maar liefst 50! foto's is de review nauwelijks leesbaar helaas ;)
Er staat wel goede text tussen maar die is echt verstopt tussen de gigantische overvloed aan foto's, een groot deel daarvan is dubbel of niet nuttig zoals de foto van een toetsenbord, foto's van hoe je kabels meet, de tabellen zijn te klein en daardoor niet/nauwelijks leesbaar en er zijn wel overdreven veel foto's van bijvoorbeeld de Steamlink zelf van alle hoeken die ook nog eens dubbel zijn.
Goed om het zo uitgebreid aan te pakken maar probeer dan een fotomap oid onderaan toe te voegen voor diegene die nog wat meer wil zien maar houdt de review zo kort en krachtig mogelijk, de focus lijkt echt naar gewoon veel foto's te zijn gegaan terwijl die aandacht in de review zelf zoveel meer had betekent :)

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jetspiking
@Asmodeus @RGAT

Ik heb bij conclusie een hele partij foto's verwijderd, tevens heb ik er een paar verwijderd bij het uitpakken, beter zo?

De leesbaarheid van de tabel is zonder inzoomen een probleem inderdaad, daar moet ik nog iets op verzinnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

@jetspiking - Ik wil mijn feedback graag wat breder houden. Ik heb je nu een +1 gegeven. Ik snap dat het vervelend is om zo'n beoordeling te krijgen voor iets waar je veel tijd in hebt gestoken. Toch denk ik dat er verbetering te halen valt in je review. Een vraag die ik me stelde toen ik jouw review las: "okay, hoe werkt dit?" Is je computer nog te gebruiken voor office-doeleinden als je met de Steam Link gamet? Welke games speel je, en welke problemen kom je dan tegen? Ik denk dan aan FPS'en waarbij input lag funest is, hoe gaat dat op de Steam Link? Je stipt aan dat je Kodi kunt installeren, tot in hoeverre kun je de Steam Link modden?

In het algemeen heb je de Steam Link te technisch benaderd, niet per se vanuit een consumentenstandpunt. Ik snap heel goed waarom, dat type review domineert de gebruikerssectie van Tweakers op dit moment, maar ik denk dat je review er beter van wordt als je vanuit de consument redeneert. Welke redenen zijn er om een Steam Link te kopen en tot in hoeverre is de Steam Link een geschikte oplossing voor die redenen?

Om dit wat concreter te maken aan de hand van de Steam Link: stel dat mijn vriendin graag mijn computer wil gebruiken om op Facebook te kijken terwijl ik wil gamen, biedt de Steam Link dan soelaas? Of wordt mijn computer onbruikbaar traag? Ik wil een mediaspeler in mijn kamer, komt de Steam Link daarvoor in aanmerking? Is de Steam Link voor hardcore gamers of juist voor casual gamers?

Deze post is wat negatief en ik hoop niet dat je het als afzeiken opvat, want dat is helemaal niet mijn bedoeling. Ik denk dat je op een goed spoor zit: je bent enthousiast over reviewen en je staat open voor feedback. Met een paar aanpassingen komt het helemaal goed. :)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2018 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jetspiking
@Asmodeus

Wat je benoemt is niet mogelijk met de Link, doordat de Steam Link het beeld streamt kun je niet tegelijkertijd een ander programma draaien op de Link. Tenminste, dit kan wel, maar wordt bepaald door de snelheid van je computer en draait op de achtergrond, multitasken kan niet. Het is dan ook niet zo dat je er twee computers door verkrijgt. (het beeld wordt gedupliceerd, dus twee dingen tegelijkertijd doen zit er niet in)

Het modden is zeer beperkt, dat ik aanstip dat je er Kodi op kunt zetten is eigenlijk de enige plugin voor de Link tot nu toe.

Tja, qua technische benadering. Het blijft natuurlijk wel Tweakers "wij stellen technologie op de proef", ik zal daarom ook altijd meer vanuit een technisch standpunt kijken, dat blijft natuurlijk echter een voorkeur van mij". Ik probeer daarom mijn conclusie niet al te technisch te houden en de plus- en minpunten wat meer te benadrukken.

Qua mediaspeler, daar heb ik een klein stukje in de recensie over geschreven bij het gebruik van de browser. Netflix is echter niet te gebruiken, waardoor het gebruik als mediaspeler beperkt blijft tot YouTube (bij Big Picture en Updates)

Maar mocht je nog ooit dit soort informatie duidelijker willen weten, dan mag je gerust een opmerking onderaan de recensie neerzetten. Ook voor verduidelijking te vragen. Het is lastig om ieder gewenst onderdeel te benoemen, dus mocht je nog meer informatie willen kun je altijd een pm sturen, het onderaan de recensie zetten, of zolang dit topic open is hierin.

Dank voor de feedback

Pagina: 1