Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
sluiten

Onderzoek Tweakers

Om beter te begrijpen wat jij waardevol vindt aan Tweakers en andere online content of features, voeren we een onderzoek uit. Wil jij ons helpen door de bijbehorende vragenlijst in te vullen? Het invullen neemt ongeveer 15 minuten in beslag en onder alle deelnemers verloten we drie Tweakers-goodiebags.

Naar het onderzoek

Toon posts:

Kan mijn huidige moederbord gewoon high end GPU's aan?

Pagina: 1
Acties:

• dfainher
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 30-03 12:36
Hallo allemaal,

Ik had al een topic aangemaakt in het Desktop Aankoopadvies subforum. Daar hebben ze me toch wel overtuigd dat een CPU/Moederbord/RAM update voor mij niet zoveel zin heeft.

Mijn voornaamste vraag is eigenlijk: kan mijn huidige moederbord gewoon de volledige potentie benutten van high end GPU's van de huidige en volgende generatie (GDDR6)?

Ik besef me dat dit een GPU aankoopadvies subforum is, maar dit lijkt me toch de beste plek om deze vraag te stellen. Aangezien dit echt een vraag is voor high end gamers. Zo niet, dan laat het me aub weten, dan kan ik deze vraag in een ander (het juiste) subforum plaatsen.

Ik zoek een?
Ik overweeg een GTX 1080ti.

Ik heb nu een GTX 1080 en een 1440p 144Hz monitor. Ik speel o.a. veel BF1 en ben ondanks de 1080 toch niet echt tevreden met mijn fps. Ik wil bij fast paced shooters zoveel mogelijk fps halen en nu moet ik de graphics flink terug schroeven om (ruim) boven de 100 fps te blijven.

En een 1080ti gaat me toch aardig wat meer fps opleveren volgens:
https://nl.hardware.info/...-benchmarks-battlefield-1

Wat is je budget?
De prijs van een 1080ti minus wat ik nu terug kan krijgen voor mijn 1080 vind ik duur genoeg. Bovendien heb ik nooit twee GPU's gehad en zelfs hier in het subforum worden de nadelen van o.a. SLI besproken. Dus ik beperk me liever tot een single GPU setup.

Ook zou ik dan misschien weer een nieuwe voeding moeten kopen, dus dan worden de kosten echt aanzienlijk hoger t.o.v. een 1080ti.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar aanleiding van deze review:
https://nl.hardware.info/...-benchmarks-battlefield-1

Lijkt mij de: Gigabyte GeForce GTX 1080 Ti Aorus Xtreme dan de beste keuze.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Huidige setup:
- ASRock Z97 Extreme6 moederbord
- i7 4770K
- 16GB RAM (Crucial Ballistix Sport (DDR3 @ 1600Mhz) BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU (2x8GB))

Aanvullende informatie en vragen:
Vinden jullie een upgrade van een 1080 naar een 1080ti zinvol? Ondanks dat dit jaar de volgende generatie GPU's uitkomen heb ik mijn ogen toch (veel) baat bij een 1080ti nu. Ook vanwege het feit dat ik nu al bijna een jaar toch veel concessies moet doen in mijn ogen met mijn GTX 1080.

Ik kan dan ook dit jaar rustig de releases, reviews, bug fixes (?) van de nieuwe generatie GPU's rustig afwachten. En bovendien de animo naar dit soort high end GPU's is hoog, ook bijvoorbeeld hier op Tweakers. Dus je kunt je GPU altijd makkelijk verkopen en daarbij komt het feit dat je op dit moment ook nog een mooi bedrag kunt krijgen voor een 1080!

m2 SSD:
Ik hoop dat ik dit ook hier ook nog even mag vragen, want anders moet ik weer een heel nieuw topic aanmaken. De reden van een m2 SSD is dat ik al 2 SATA SSD's en 1 HDD heb, terwijl ik maar 4 plekken heb. Het bovenste gedeelte van de drive bay in mijn systeem kast heb ik eruit geschroefd vanwege de ruimte en airflow voor mijn GPU.

Ik zat eerst te denken aan een:
- Samsung 960 EVO 250GB pricewatch: Samsung 960 EVO 250GB

Maar dat is behoorlijke overkill EN mijn huidige moederbord kan dit helemaal niet aan schijnbaar.

Dus nu overweeg ik deze:
- Samsung PM961 128GB pricewatch: Samsung PM961 128GB

Is dit wel een goede keuze of nog steeds overkill? In het geval van overkill, wat is dan een goede keuze? 128GB is meer dan voldoende, want ik heb dus nog 2 SSD's waar ik mijn games op kan installeren.

Flink verhaal zo alles bij elkaar, bedankt als je het gelezen hebt en bij voorbaat dank voor eventuele reactie! :)

• n3othebest
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 23:42
Volgens mij is battlefield juist erg zwaar op je CPU. Dus die 10% winst van een 1080 ti lijkt me niet het geld waard. Voor minder dan de prijs van een 1080 ti kan je een volledig nieuwe set (CPU, mobo, ram) halen en ik denk dat je daar meer verschil van gaat zien.

voorbeeld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-8700K Boxed€ 383,53€ 383,53
1MSI Z370 SLI PLUS€ 147,65€ 147,65
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 195,50€ 195,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 726,68

Maar ik laat graag iemand met meer ervaring hier op reageren.

• dfainher
In mijn andere topic zeiden ze iets anders:
Hulp gevraagd bij het samenstellen van een nieuw systeem.

Dus ik weet het ook niet echt meer nu...

• freaky35
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 18:30
Wat degene hierboven zegt,klopt naar mijn idee helemaal.

Bf1 leunt heel zwaar op de cpu. Ik heb zelf een 1080gtx, lange tijd gebruikt met een 4790k op 1440p 144hz

Maar de 4790k hield de kaart gewoon op door de slechte optimalisering van de game.

Ik ben toen overgestapt op een 8700k en het probleem was verholpen.

Met mijn 1080gtx komt die nu niet meer onder de 100fps.

Dit is mijn systeem:

8700k@4,9ghz
32gb
1080gtx sea hawk

[Voor 15% gewijzigd door freaky35 op 08-01-2018 16:02]

• dfainher
quote:
freaky35 schreef op maandag 8 januari 2018 @ 16:01:
Wat degene hierboven zegt,klopt naar mijn idee helemaal.

Bf1 leunt heel zwaar op de cpu. Ik heb zelf een 1080gtx, lange tijd gebruikt met een 4790k op 1440p 144hz

Maar de 4790k hield de kaart gewoon op door de slechte optimalisering van de game.

Ik ben toen overgestapt op een 8700k en het probleem was verholpen.
Ja dat dacht ik dus ook overal gelezen te hebben, maar in mijn andere topic zei men weer iets anders...

• freaky35
Ik kan alleen mijn ervaring met die game delen en het is echt de cpu die op 1440p 144hz al heel snel een bottleneck word.

Je gpu kan deze game prima aan met goede fps, maar het liefst wil je een 6 core cpu met hyperthreading met deze game met wen high refresh monitor.

Geen 8600k nemen maar echt een 8700k of nog beter wacht totdat AMD met de nieuwe ryzen serie uitkomt, als je zo lang kan wachten dan🙂

Een 1080ti gaat je in dit geval niets opleveren, ja een nog grotere cpu bottleneck

Nog een optie omdat je een K versie van die cpu hebt en het goede moederbord, de cpu een overclock mee geven🙂. Dat zal de bottleneck ook verkleinen.

[Voor 81% gewijzigd door freaky35 op 08-01-2018 16:09]

• dfainher
Ja precies, in die veronderstelling was ik dus ook dat de CPU de bottleneck was...

Anders moet je dat andere topic maar eens lezen als je zin/tijd hebt. Ik wil overigens al maanden upgraden, dus ben het wachten eigenlijk een beetje zat ;)

Een tip in dat andere topic was idd het overclocken van mijn CPU, maar dat heb ik nog nooit gedaan. Dus daar moet ik eerst een andere CPU koeler voor kopen, want hij word nu al 75 graden dus dat moet echt eerst gebeuren. En ik moet me daar dus eerst in gaan verdiepen, want ik weet er nu nog niks vanaf...

Maar mijn CPU/moederbord/RAM zijn ook al (bijna) 4 jaar oud, vandaar ook mijn beslissing in eerste instantie om dat allemaal te upgraden. Zou je dan als nog aanraden om eerst mijn huidige CPU over te clocken of toch voor een 8700K te gaan?
En wat voor CPU koeler heb jij? Aangezien jij je m ook overgeclocked hebt zo te zien!?

En ik ben toch meer een Intel man ipv AMD, dus hoe het toch liever op een i7. Plus het feit dat ik niet echt meer wil wachten ;)

Heb je eventueel ook nog tips voor nieuwe RAM en een m2 SSD? Ik wil namelijk nu ook wel graag 32GB RAM in 2 reepjes van 16GB.
quote:
freaky35 schreef op maandag 8 januari 2018 @ 16:03:
Ik kan alleen mijn ervaring met die game delen en het is echt de cpu die op 1440p 144hz al heel snel een bottleneck word.

Je gpu kan deze game prima aan met goede fps, maar het liefst wil je een 6 core cpu met hyperthreading met deze game met wen high refresh monitor.

Geen 8600k nemen maar echt een 8700k of nog beter wacht totdat AMD met de nieuwe ryzen serie uitkomt, als je zo lang kan wachten dan🙂

Een 1080ti gaat je in dit geval niets opleveren, ja een nog grotere cpu bottleneck

Nog een optie omdat je een K versie van die cpu hebt en het goede moederbord, de cpu een overclock mee geven🙂. Dat zal de bottleneck ook verkleinen.

• freaky35
Heb je trouwens post processing bij de instellingen van de game al op medium staan?, dit levert namelijk heel wat fps op , als je deze op medium zet.

En om de cpu bottleneck te verkleinen , zal je juist de grafische settings omhoog moeten gooien, hoe lager die staan hoe meer load de cpu krijgt.

Ik gebruik op mijn 8700k een noctua D15🙂

Als je echt beter wilt, ga dan voor een nieuwe cpu, dat zal een behoorlijk verschil maken, zeker met cpu intensieve games, welke games speel je nog meer?

Als je op 60hz zou gamen, dan is dit veel minder een probleem, maar die high refresh, dat is gewoon systeem belastend.

Check trouwens voor de zekerheid met bv MSI afterburner of de gpu load inderdaad inzakt, het liefste wil je dat die 100% is, dat is het meest ideaal. Want dan word de 1080 gtx volop benut .
Zakt dit echter in, continu, let dan op de cpu load als deze de 90/100% aantiktnop meerdere of 1 core, dan is het wel duidelijk.

[Voor 60% gewijzigd door freaky35 op 08-01-2018 17:21]

• dfainher
Ik heb bij games eigenlijk altijd een custom profile. Ik kan bijvoorbeeld heel slecht tegen trillende lijntjes en zo, dus anti alialising vind ik heel erg belangrijk. Dus die wil ik ook hoog hebben, anders zie ik in de verte een lijntje trillen en dan denk ik dat dat een enemy is. Heb ook best slechte ogen, dus vandaar.

Je kunt dat schijnbaar ook tegen gaan door de resolution factor (?) hoger te zetten, zoals bijv bij BF1 kan. Maar dat is helemaal GPU intensief.
Daardoor moeten andere settings weer wat omlaag om dus toch nog genoeg fps te halen. Ik weet niet meer precies wat ik dan lager heb staan, maar heb dat toen best uitgebreid uitgezocht. Ik heb bijv heel veel 'last' van pop-in dingen zeg maar.

Is die Noctua D15 een beetje goed/makkelijk te installeren trouwens? Want ik vond dat bij die Cooler Master Hyper 412S die ik heb een behoorlijk gedoe.

Qua (zware) games speel ik vooral:
- Battlefield 1
- Rainbow Six Siege (draait prima)
- Playerunknown (draait prima)
- GTA V (draait prima)

Ennuh ff een domme vraag... hoezo is de refresh rate systeem/CPU belastend? Ik denk dan gewoon, ik moet zoveel mogelijk fps halen dus dat heeft met de GPU te maken.

En als de grafische settings laag staan, dat dat dan neer komt op de CPU wist ik eigenlijk ook niet. Klinkt wel logisch verder als ik er zo over na denk.

[Voor 11% gewijzigd door dfainher op 08-01-2018 18:55]

• dfainher
Bedankt voor je reactie!

Moet ik in de pricewatch zoeken op socket 1151 versie 2? Want voor de 'normale' 1151 socket zijn er geen moederborder met de chipset Z370 zo te zien.
quote:
n3othebest schreef op maandag 8 januari 2018 @ 15:35:
Volgens mij is battlefield juist erg zwaar op je CPU. Dus die 10% winst van een 1080 ti lijkt me niet het geld waard. Voor minder dan de prijs van een 1080 ti kan je een volledig nieuwe set (CPU, mobo, ram) halen en ik denk dat je daar meer verschil van gaat zien.

voorbeeld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-8700K Boxed€ 383,53€ 383,53
1MSI Z370 SLI PLUS€ 147,65€ 147,65
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 195,50€ 195,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 726,68

Maar ik laat graag iemand met meer ervaring hier op reageren.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True