Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Hulp gevraagd bij het samenstellen van een nieuw systeem.

Pagina: 1
Acties:

• dfainher
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 30-03 12:36
Hallo mede Tweakers,

Zoals de titel al zegt, ik wil graag wat hulp bij het aanschaffen van een nieuw systeem.

Mijn huidige systeem is:
- i7 4770K
- Cooler Master Hyper 412S
- ASRock Z97 Extreme6
- Crucial Ballistix Sport (DDR3 @ 1600Mhz) BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU (2x8GB)
- Corsair Voeding RM Series 750W, Modulair
- EVGA GTX 1080 FTW GAMING ACX 3.0 8GB

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen.

Wat mag het systeem gaan kosten? Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke?
Qua budget wil ik graag toch wel voor maximaal 1000 euro klaar zijn, dit is dus voor een moederbord, CPU + koeler, geheugen en m2 SSD.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Mijn voeding en GPU wil ik wel graag behouden, want die zijn volgens mij nog prima voor dit nieuwe systeem.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik wil een i7 8700(K), maar voor de rest heb ik verder niet echt een idee. Ik heb bijvoorbeeld geen idee naar welke chipset ik moet kijken. Ik ben een gamer, dus wat is voor mij dan de beste chipset om naar te kijken?

Ik wil ook graag een losse CPU koeler, ik zat te denken aan waterkoeling misschien. Wat ik op dit gebied echt belangrijk vind ik is dat het een beetje makkelijk te monteren is, want dat vond ik echt lastig met de Cooler Master Hyper 412S in mijn huidige systeem.

Verder wil ik graag een Samsung 960 EVO 250GB m2 SSD, dus het moederbord moet genoeg 'bandbreedte' hebben om hier de volledige potentie uit te kunnen halen en ook mijn GTX 1080 niet in de weg te zitten. Ik begreep namelijk dat dat met mijn huidige moederbord wel het geval was, vandaar dat ik deze m2 SSD nog niet had aangeschaft.

Ook wil ik graag 32GB geheugen in twee modules van 16GB, zodat ik de optie heb in de toekomst om naar 64GB geheugen te gaan. Dus 4 RAM slots is dan ook wel handig ;), hoewel dat volgens mij redelijk standaard is.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Alleen qua processor eigenlijk. Ik wil het liefst voor een Intel gaan. Niet perse een hele duidelijke reden voor, maar dat is gewoon mijn gevoel n.a.v. de 'kennis' en ervaringen die ik de afgelopen jaren heb opgedaan. Voor de overige hardware zit ik niet echt vast aan een merk.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik, beeldschermresolutie, gewenste fps, etc.)
Niet echt, aangezien ik alleen de basisonderdelen vervang nu. En ik zit toch wel redelijk in het high-end segment. Uiteindelijk is het doel uiteraard wel om zoveel mogelijk fps te behalen in games.

Ik heb overigens een gesloten behuizing, de Fractal Design Define R4. Dus geluidsniveau is wel een punt aangezien mijn PC in de woonkamer staat. Dus vandaar ook de wens om bijvoorbeeld een losse CPU koeler bij te kopen, voor betere koeling dan een stock koeler uiteraard. Maar ook voor de geluidsproductie.

Ga je overklokken?
Ik ga niet overklokken, dus ik hoef geen (duur) moederbord met zulke features.

Wat verwacht je van ons?
Voornamelijk welke chipset voor het moederbord aangeraden word, zodat ik me wat beter kan oriënteren.

Mochten jullie nog meer informatie nodig hebben/willen, laat het me weten en dan verstrek ik die! En als jullie directe links naar de hardware willen, waarvan ik al weet dat die ik wil aanschaffen, dan zet ik die er ook nog wel bij mochten jullie dat handig vinden.

Bij voorbaat dank! :)

edit: Misschien is het handig om er bij te vermelden dat ik graag zoveel mogelijk bij 1 (goede) webshop bestel die ook alles daadwerkelijk op voorraad heeft!

[Voor 37% gewijzigd door dfainher op 06-01-2018 17:44]

• _Rayman_
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 29-05 10:20

_Rayman_

Verwacht het onverwachte.

Er wordt eigen opzet verwacht in dit topic. Lees even het volgende door: DAA beleid

• mastr-dc
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 29-05 22:07
Beter kan je voor een AMD systeem kiezen. Verbruikt minder, is minder warm, is goedkoper, is veiliger en even snel als intel.

• youridv1
  • Registratie: juni 2016
  • Laatst online: 29-05 19:35
Dus je gamet? Doe je ook nog wat anders dan gamen? Anders is 32GB RAM echt gewoon nutteloos en begin niet over 64.

Ook een 8700K gaat echt 4% extra fps opleveren ten opzichte van een 4770K. Als je wel aan overclocking zou doen, zou je het gat zelfs kunnen dichten zonder ook maar een euro uit te geven.

Ik lees gewoon nergens dingen die echt baat hebben bij een 8700K, 960 Evo of 32GB RAM. Geen 3D modelleren, geen videobewerking, geen rendering, geen VM's, geen gameserverhosting, nada. :S

[Voor 11% gewijzigd door youridv1 op 06-01-2018 16:59]

i7 6700K | Gigabyte Z170XP-SLI | 16GB HyperX Fury | Gigabyte GTX 1080 G1 Gaming | Kraken X62 | NZXT Hue+ | Samsung 850 Evo 500GB | Intel 660p 1TB | WD Blue 3TB | Corsair RM750x | Fractal Design Define S TG (Mod)

• dfainher
Aan welk punt voldoe ik dan niet, wat in mijn situatie echt iets toevoegt volgens u?
quote:
_Rayman_ schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 16:49:
Er wordt eigen opzet verwacht in dit topic. Lees even het volgende door: DAA beleid

• bkilla14
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 08-12-2018
Lees het linkje even door wat wordt meegestuurd, die van dat DAA beleid.
Daar staat goed uitgebreid hoe je een hulpvraag moet inschieten!
Sccs :)

• dfainher
Bedankt voor je reactie Youri,

Mijn spulletjes zijn gewoon alweer bijna 4 jaar oud, dus ik vond het weer eens tijd voor een upgrade. Ik doe inderdaad verder geen videobewerking of serverhosting etc.

Ik heb echter een aantal keer een i5 gehad en als je dan over gaat naar een i7 is dat toch echt wel een wereld van verschil. Bovendien heeft een maat van me vorig jaar ge-upgrade naar een 7000 serie Intel processor, weet zou even niet eens meer of dat een i5 of i7 is.
Hij heeft een GTX 1070 en haalt nagenoeg vergelijkbare fps. Dus ik dacht dat dit toch echt wel door mijn verouderde processor kwam. We spelen o.a. BF1 en daar heb je van die tooltjes die de performance weergeven en die geeft aan dat mijn CPU nu de bottleneck is.
quote:
youridv1 schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 16:57:
Dus je gamet? Doe je ook nog wat anders dan gamen? Anders is 32GB RAM echt gewoon nutteloos en begin niet over 64.

Ook een 8700K gaat echt 4% extra fps opleveren ten opzichte van een 4770K. Als je wel aan overclocking zou doen, zou je het gat zelfs kunnen dichten zonder ook maar een euro uit te geven.

Ik lees gewoon nergens dingen die echt baat hebben bij een 8700K, 960 Evo of 32GB RAM. Geen 3D modelleren, geen videobewerking, geen rendering, geen VM's, geen gameserverhosting, nada. :S

• dfainher
Beste bkilla,

Die heb ik doorgelezen en naar mijns inzien voldoe ik aan bijna al die punten. En diegene waar ik niet 'voldoe' voegen niets toe aan mijn situatie.

En ik heb dan een iets andere volgorde aangehouden voor de vragen en hier zelf een verhaal van gemaakt. Ik zie nu pas dat het verplicht is om de vragen te laten staan.

Het leek me juist een beetje getuigen van gebrek aan inzet om puur die vragen te beantwoorden en er geen fatsoenlijk lopend verhaal van te maken,

Maar nu ik dus zie dat dit verplicht zal ik mijn vraag even aanpassen zodat het aan deze format voldoet.

Bedankt!
quote:
bkilla14 schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 17:24:
Lees het linkje even door wat wordt meegestuurd, die van dat DAA beleid.
Daar staat goed uitgebreid hoe je een hulpvraag moet inschieten!
Sccs :)

• bkilla14
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 08-12-2018
Goed bezig, ik ging ook de fout in met mijn eerste post hier een tijdje geleden.
Maar ook even zo'n leuk wenslijstje, dan kunnen de experts zich daarover buigen en hier en daar suggesties doen!
Ik heb er al veel aan gehad iig!

• dfainher
quote:
bkilla14 schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 17:37:
Goed bezig, ik ging ook de fout in met mijn eerste post hier een tijdje geleden.
Maar ook even zo'n leuk wenslijstje, dan kunnen de experts zich daarover buigen en hier en daar suggesties doen!
Ik heb er al veel aan gehad iig!
Thanks man! :)

Wishlist is alleen even lastig en niet mogelijk nu, omdat ik eerst moet weten welke chipset goed voor mij is. Dan kan ik me even verder buigen over de rest van de hardware.

• youridv1
Mwah, Ik denk dat als je je processor overklokt naar 4.4GHz (dat haalt ie wel, beetje 4770K kan dat wel) dat het dan wel goed komt. Staat er bij je processor 100% load? Ik heb zelf namelijk een 6700K, wat eigenlijk maar een marginale upgrade is ten opzichte van een 4770K, alleen draait de mijne op 4.7GHz met een waterkoeler erop. Als ik, die paar keer dat ik BF4 speel, in zo'n 32 vs 32 server zit dan is mijn i7 zeker niet de bottleneck en ik heb ook een 1080.
Ik zou je echt aanraden om je te verdiepen in overclocking.

Mijn punt mbt ram blijft ook staan. 16GB is gewoon genoeg voor gaming. Je kan dan altijd nog upgraden naar 32. Op het moment dat je 32GB helemaal vol zit dan trekt een 8700K het echt niet meer en kan je dus net zo goed een platform upgrade doen.

(mocht je koppig toch een 8700K willen omdat overclocking je niet aanstaat, maakt niet uit hoor, dan is Z370 de juiste chipset. Er zijn nog geen andere uit voor de 8700K)

i7 6700K | Gigabyte Z170XP-SLI | 16GB HyperX Fury | Gigabyte GTX 1080 G1 Gaming | Kraken X62 | NZXT Hue+ | Samsung 850 Evo 500GB | Intel 660p 1TB | WD Blue 3TB | Corsair RM750x | Fractal Design Define S TG (Mod)

• dfainher
Haha, ik ben zeker niet koppig en zo wil ook zeker niet overkomen! ;)

Mijn processor heeft zeker geen 100% load! Ik had er eigenlijk helemaal niet bij stil gestaan dat dat dan (waarschijnlijk) ook betekent dat de processor niet een bottleneck kan zijn. Maar eigenlijk als ik er over na denk klinkt dat natuurlijk best wel logisch.

De reden dat ik tot op heden nog nooit heb overgeclocked heb is omdat ik er helemaal niks van af weet en ook bang ben dat ik iets kapot maak en dan heb je niks meer. Dat is al zijn geld te duur natuurlijk.

Een upgrade in GPU lijkt me wellicht nu dan een betere oplossing, want ik ben niet echt tevreden over mijn frames. Ik heb overigens een 1440p 144Hz monitor en wil bij BF1 ook zoveel mogelijk fps halen.

Ik heb zelfs nog nooit twee GPU's gehad (SLI), omdat ik toch vaak lees dat de ondersteuning in games lang niet altijd super is. En dat het sowieso niet het dubbele aantal frames oplevert. Daarom bleef ik altijd liever bij een single GPU setup.
Ik zou kunnen upgraden naar 1080ti, dat levert me bij BF1 ongeveer 25fps meer op. Dat is heel wat meer dan die 3 fps of wat dan ook die ik volgens jou met een processor upgrade zou kunnen behalen. En uiteindelijk gaat het me puur om gamen en frames.

En dan kan ik me komende maanden eens gaan verdiepen in overclocken om wat meer uit mijn 4770K te halen. Hij word nu echter al 75 graden, dus dan moet ik echt over naar andere CPU koeling. Heb jij daar misschien nog tips voor?
En wat versta jij onder overclocken? Ik kan bijvoorbeeld volgens mij in m'n BIOS de multiplier omhoog doen, maar dat klinkt bijna te simpel om in mijn ogen overclocken te heten. Maar goed, ik heb er dan ook totaal geen verstand van. ;)

Het RAM verhaal ben ik in grote lijnen wel met je eens, voor 9 van de 10 gamers zal 16GB meer dan genoeg zijn. Maar ik merk bij mezelf dat ik toch wel vaak die 16GB nagenoeg aan tik. En ik wil gewoon graag net wat meer speling hebben op dat gebied. En uiteindelijk zijn dat ook niet echt de kosten vind ik, dus wellicht prik ik er nog 2x8GB bij.

Bedankt voor je reactie weer! :)
quote:
youridv1 schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 17:47:
Mwah, Ik denk dat als je je processor overklokt naar 4.4GHz (dat haalt ie wel, beetje 4770K kan dat wel) dat het dan wel goed komt. Staat er bij je processor 100% load? Ik heb zelf namelijk een 6700K, wat eigenlijk maar een marginale upgrade is ten opzichte van een 4770K, alleen draait de mijne op 4.7GHz met een waterkoeler erop. Als ik, die paar keer dat ik BF4 speel, in zo'n 32 vs 32 server zit dan is mijn i7 zeker niet de bottleneck en ik heb ook een 1080.
Ik zou je echt aanraden om je te verdiepen in overclocking.

Mijn punt mbt ram blijft ook staan. 16GB is gewoon genoeg voor gaming. Je kan dan altijd nog upgraden naar 32. Op het moment dat je 32GB helemaal vol zit dan trekt een 8700K het echt niet meer en kan je dus net zo goed een platform upgrade doen.

(mocht je koppig toch een 8700K willen omdat overclocking je niet aanstaat, maakt niet uit hoor, dan is Z370 de juiste chipset. Er zijn nog geen andere uit voor de 8700K)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• youridv1
Multiplier verhogen is overclocken ja.

In welke kast zit je systeem?
Als het past is deze erg goed pricewatch: Noctua NH-U14S (Als je een window hebt en m lelijk vindt dan zoeken we verder)

Multiplier omhoog en maximaal 1.4 Volt bij corevoltage / vcore en er fikt niets af. wel natuurlijk even met aida64 stresstesten om te kijken of de boel stabiel is.

De 4770K is een nogal hete cpu, wat op te lossen is met delidden. Spannende bezigheid voor een newbie. Je kan echter wel even kijken of er een tweaker is die je wil helpen delidden zodat je de koelpasta vanbinnen kan vervangen om de temperatuur te verlagen :) Met een vloeibaar metaalpasta bijvoorbeeld.

[Voor 5% gewijzigd door youridv1 op 07-01-2018 18:23]

• dfainher
Ik heb een Fractal Design Define R4, dus geen window (hoewel ik m niet eens lelijk vind). Het is een compleet gesloten kast, dus hij is waarschijnlijk van binnen een stuk warmer dan andere kasten. Zou graag nog wel een keer een kast hebben met een 'deurtje' er in. Zodat je niet elke keer met schroeven dat zijpaneel er af hoeft te halen. Erg onpraktisch.

En ik zat al te denken om misschien een op het forum te vragen of er iemand in de buurt woont die me daar mee zou kunnen helpen inderdaad. ;)

Maaruh ik dacht dat waterkoeling helemaal de bom was tegenwoordig? Die Noctua lijkt wel op mijn Cooler Master en die koelt niet hard wat dat betreft....

Acties:
  • +1Henk 'm!

• youridv1
Ja naja waterkoeling. Mn Kraken X62 kan niet meer dan 6-7 graden verschil maken op full pull. De NH U14S is eem veel betere koeler dan de 412S Ik vind m mooi hoor, maar als je iets beters wil dan bijvoorbeeld een NH D15 van noctua dan zat dat een custom waterloop worden.

Lees de review maar eens bij de Hyper 412S van de redactie. "15 populaire koelers getest" De NH U14S trekt er tov de 412S zo 9 graden af

[Voor 30% gewijzigd door youridv1 op 07-01-2018 18:39]

• dfainher
Ik ben meer van praktisch dan mooi hoor. Het moet gewoon goed koelen, 3,5 jaar geleden dacht ik dat die 412S genoeg voor mij was. En hij is behoorlijk stil, dat was toen mijn voornaamste punt.

Ennuh custom waterloop klinkt prijzig!? Zoiets als een Corsair Hydro H80i bijvoorbeeld is niet heel schokkend?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• youridv1
Om een NH D15 echt aan te kunnen heb je een 280mm radiateur of groter nodig. zo'n H80i is te klein. Goedkoopste custom loop is 150 euro ofzo geloof ik. (Google EK Fluid Gaming) Dat is een speciale aluminium lijn met uitbreidingssets.
Een loop met koperen onderdelen begint bij 350 ofzo

[Voor 10% gewijzigd door youridv1 op 07-01-2018 19:07]

• dfainher
150 euro is dan wel weer vrij ruig inderdaad en wellicht een hoop hobby werk!?

En die NH D15 is de opvolger van die Noctua NH U14S of zo? En bijvoorbeeld met die H80i moet er dus nog altijd een (extra) fan bij? Ik snap het 'te klein' gedeelte niet echt...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• youridv1
de radiateur van de H80i heeft gewoon te weinig oppervlak. Kost teveel voor wat ie doet. De NH U14S is een halve NH D15 die er amper minder om koelt.

[Voor 46% gewijzigd door youridv1 op 07-01-2018 21:21]

Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True