Aankoop van 2dehands wagen bindend? (BE)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Souf
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12-12-2024
Beste,

Ik heb een vraag wat niet gaat over hardware en software. Mss zouden jullie me evt raad kunnen geven.

Ik ben onlangs een 2dehands auto gaan bezichtigen bij een particulier. Auto sprak me aan. Voorschot gegeven en een contract getekend. Hij ging de auto keuren en aan mij bezorgen.
3 Dagen later krijg ik een telefoontje vd verkoper omdat hij van gedachte is veranderd. Hy stelt voor om het contract te scheuren en dat hij mijn voorschot teruggeeft.
Wat kan ik doen om de verkoper van gedachte te veranderen? Wij hebben immers een overeenkomst.

Graag jullie advies/mening hierover.

Thx

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik weet niet of het uitmaakt of het NL of BE is, maar misschien even handig om te vermelden.

Wat ik hier op GoT altijd lees van gebruiker Anoniem: 27535 is dat je ook particulier gewoon een bindende afspraak hebt als beide partijen hebben ingestemd. En dat jullie zelfs een contract hebben maakt het wel helemaal duidelijk.

Maar wat staat er precies in het contract?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Wat stond er in het getekende contract? Zonder dat we weten wat er precies is overeengekomen, kan je hier weinig over zeggen. In principe heb je contractvrijheid, dus misschien staat er iets in over ontbinding?

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:16
Je hebt een contract getekend en een voorschot betaald. Dan is er een overeenkomst, lijkt me een vrij duidelijke zaak.

Hij kan je natuurlijk een bedrag (+ aanbetaling!) geven om het contract te laten ontbinden, maar als jij die auto wilt zou ik voet bij stuk houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Souf
Het is een modelcontract voor een 2dehands wagen tussen particulieren.
Dus gegevens vd verkoper en koper: naam, paspoortnr, gegevens vd auto, met het totaal bedrag en daarnaast met pen geschreven dat ik een voorschot gaf. Beiden getekend, datum en plaats.

En ja, ik zou graag de auto willen hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Laatst online: 13:09

Stoney3K

Flatsehats!

Tja, lijkt me toch simpel: Als er geen bedenktijd of ontbindende voorwaarden in je contract staan, dan blijft de verkoper nu gewoon in gebreke.

Hij zal gewoon moeten leveren en jou de auto moeten verkopen, of je moet overeen komen dat het contract wordt ontbonden, en dan ben je als koper in het voordeel. Dan zou je in principe een boete wegens wanprestatie kunnen afdwingen (naast natuurlijk het terug krijgen van je voorschot).

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:44
Wat een rare manier van zaken doen als particulier auto verkoper, maar ok.

Staat er in dat contract iets over ontbindende voorwaarden? Staat daar in dat de verkopende partij ten alle tijde van de verkoop af mag zien? Nee? Dan heeft de verkoper vette pech en krijg jij die auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Dan zou het erg simpel zijn, gewoon de auto leveren. Ontbinden moet dan van beide kanten komen en als jij het niet wil, dan moet de verkoper de overeenkomst nakomen. Dus vragen om levering van de auto en betaling ook nakomen, want dat is jouw verplichting. Mocht de verkoper de auto aan iemand anders geleverd hebben, dan kan jij ontbinden op basis van het feit dat nakoming niet meer mogelijk is en de betaling verder achterwege laten.

Dingen op hoge poten gaan eisen heeft weinig zin. Gewoon benadrukken dat jullie deze overeenkomst hebben, op papier en met handtekening. Heb je ook naar de reden van de verkoper gevraagd? Misschien ook wel interessant?

@Stoney3K Wat voor boete wegens wanprestatie zat je aan te denken en op basis van wat? Er staat niets over boetes in het contract. Emotionele schade?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Souf
Neen er staat niets over ontbindende voorwaarden in het contract.

Ik zal hem dan bellen en hem wijzen over myn rechten.
Maar wat als hij toch besluit om de auto niet te verkopen. Moet hij dan naast mijn voorschot (600€) ook nog eens extra 600€ betalen. Dat las ik ergens op inet. Of moet ik een advocaat nemen? Grtzz alvast bedankt vr de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Souf
De reden is dat hy zich gewoon heeft bedacht. Iets zegt me dat hy die mss voor meer kan verkocht geraken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Ex Nunc schreef op maandag 8 januari 2018 @ 11:02:
Mocht de verkoper de auto aan iemand anders geleverd hebben, dan kan jij ontbinden op basis van het feit dat nakoming niet meer mogelijk is en de betaling verder achterwege laten.

@Stoney3K Wat voor boete wegens wanprestatie zat je aan te denken en op basis van wat? Er staat niets over boetes in het contract. Emotionele schade?
Als de verkoper de verkoop niet meer na KAN komen dan kan er best wel een redelijke schadeloosstelling geëist worden omdat je de tijd van de koper aan het verdoen was en de koper hebt misleid. Hoeveel je daarvoor kan krijgen zul je een keer bij het juridisch loket of bij de rechtsbijstand moeten vragen.
Souf schreef op maandag 8 januari 2018 @ 11:05:
De reden is dat hy zich gewoon heeft bedacht. Iets zegt me dat hy die mss voor meer kan verkocht geraken
Dan heeft ie dus gewoon pech want jij hebt zwart op wit staan dat de auto al verkocht IS (aan jou namelijk).

[ Voor 17% gewijzigd door Stoney3K op 08-01-2018 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRaakje
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik zou hier naar verwijzen.

https://www.anwb.nl/jurid...op-sluiten/koop-annuleren

15% van prijs voor ontbinden.

[ Voor 12% gewijzigd door DRaakje op 08-01-2018 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Souf
@DRaakje Geldt dat niet alleen voor de koper?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Aangezien TS in België lijkt te wonen heb ik de titel hierop aangepast. Verwijzen naar Nldse websites is dus mogelijk minder relevant.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Souf
Antwoord gevonden op deze website; http://www.belgischrecht...._detail.asp?idcat=7&id=14

Relevant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Dat is geen goede reden, lijkt mij ook in België niet genoeg om er vanaf te komen. Dat is in principe hoe het ervoor staat. In hoeverre je dat ook gedaan krijgt, dat ligt geheel aan hoe de verkoper er in staat en jij diegene kan overtuigen zich aan het contract te houden. Ben je bereid hiervoor een procedure aan te spannen? Als gewone communicatie niet helpt, een officieel bericht aanmaken en opsturen waarin je nakoming vordert/in gebreke stelt. Daarvoor kan je het best een persoon inschakelen met meer kennis van Belgisch recht.
Stoney3K schreef op maandag 8 januari 2018 @ 11:06:
[...]

Als de verkoper de verkoop niet meer na KAN komen dan kan er best wel een redelijke schadeloosstelling geëist worden omdat je de tijd van de koper aan het verdoen was en de koper hebt misleid. Hoeveel je daarvoor kan krijgen zul je een keer bij het juridisch loket of bij de rechtsbijstand moeten vragen.
Hoe wil je die schade gaan vaststellen? Tijd van de koper? Dat is echt je eigen risico. Welk uurtarief wil je dan handhaven en welke tijd reken je allemaal mee? Dan zal je sowieso een procedure moeten beginnen, want de verkoper gaat het je niet betalen. Bij een rechter ga je ook niets gedaan krijgen, als dit je enige 'schade' is. Verder staat er niets in het contract over boetes of verdere afhandeling van een ontbinding, dus begin niet over dat soort dingen. Het gaat echt nergens over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13-06 15:14
Los van alle eventuele mogelijkheden en rechten die je hebt is het belangrijkste om te onthouden in een dergelijke situatie:

Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee totaal verschillende dingen... is het je de moeite waard om hier werkelijk wat mee te doen? Persoonlijk zou ik namelijk hier niet veel energie in willen steken en bij terugbetaling van het voorschot het erbij laten, het zou mij de tijd en energie totaal niet waard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:29

-tom-562

Oliesjeik

Het is neit netjes wat de verkoper doet, maar hoe verwacht je die 15% te gaan innen?

@TS, het is zuur en niet netjes, maar als de verkoper zich bedenkt kan jij het wel willen, maar het daadwerkelijk voor elkaar krijgen is iets anders. Je gaat voor zoiets ook niet naar de rechter

[ Voor 22% gewijzigd door -tom-562 op 08-01-2018 12:21 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

-tom-562 schreef op maandag 8 januari 2018 @ 12:19:
[...]
@TS, het is zuur en niet netjes, maar als de verkoper zich bedenkt kan jij het wel willen, maar het daadwerkelijk voor elkaar krijgen is iets anders. Je gaat voor zoiets ook niet naar de rechter
Je kan natuurlijk altijd bluffen en zeggen dat ie óf de auto levert, of jou het voorschot + 10% (of 15%) mag terug betalen. Dan kun je altijd nog inschikken en zeggen dat het al betaalde voorschot genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:29

-tom-562

Oliesjeik

Stoney3K schreef op maandag 8 januari 2018 @ 12:22:
[...]

Je kan natuurlijk altijd bluffen en zeggen dat ie óf de auto levert, of jou het voorschot + 10% (of 15%) mag terug betalen. Dan kun je altijd nog inschikken en zeggen dat het al betaalde voorschot genoeg is.
Kán je doen ja... Als verkoper had ik dan gewoon het geld teruggegeven/gestort en je straal genegeerd :+

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

-tom-562 schreef op maandag 8 januari 2018 @ 12:25:
[...]

Kán je doen ja... Als verkoper had ik dan gewoon het geld teruggegeven/gestort en je straal genegeerd :+
Dan ben je ver genoeg, want je kan de verkoper niet dwingen om jou de sleutels van die auto te overhandigen als ie dat écht niet wil. Als de verkoper je namelijk wil naaien dan houdt ie dat voorschot zelf en mag je dat bij de rechter terug gaan vorderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

In zoverre relevant dat het ongeveer de procedure en overwegingen beschrijft die er te maken zijn. Let er wel op dat het daar om onroerend(register)goed lijkt te gaan. Een wat complexere procedure met meer gevolgen.

Hier gaat het om een auto, dus dat heeft wat minder gevolgen als de koop niet doorgaat. En ongetwijfeld gaat het om minder geld, dus een procedure aanspannen is minder snel handig.

Ik denk dat je het beste je kunt voorbereiden op dat je de betreffende auto niet krijgt. Theoretisch is er veel mogelijk, maar in de praktijk loopt het meestal daar op uit.

[ Voor 0% gewijzigd door Ex Nunc op 08-01-2018 13:05 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:01
Ex Nunc schreef op maandag 8 januari 2018 @ 12:40:
[...]

dus een procedure aanspannen is minder snel handig.
Dat zou in NL zo zijn en ook nog vrij prijzig maar we hebben het hier over Belgie waar de gang naar de rechter een stuk makkelijker en goedkoper is.
Ik zou de verkoper de keus geven of auto leveren tegen de afgesproken voorwaarden of het geld retour +15% en een kopie van de website erbij doen en anders zal hij voor het gerecht gedaagd worden.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Pagina: 1