Anoniem: 457607 schreef op maandag 8 januari 2018 @ 23:23:
@kuusj98 Je hebt altijd iets te willen, ongeacht de leeftijd. Mijn vader heeft me altijd meegegeven dat werk moet lonen. Op die leeftijd plukte ik champignons voor 15 gulden per uur of meer. Ik heb ook het dubbele verdiend, nog voor mijn 20e. Ik werk me vanaf mijn 11e al helemaal kapot maar heb nog nooit ergens voor een fooi gewerkt. Nu niet en nooit niet.
Ik heb geen kinderen maar als ik ze had dan verbood ik ze ergens te werken voor 5-7 euro per uur. Werk loont. Doet het dat niet, dan ga maar iets leuks of leerzaams doen. Je leert niets van voor een fooi werken behalve dan dat werk uitbuiting is.
Ik verdiende 20 jaar geleden 4 a 5 keer meer dan de jeugd nu doet. Omdat ik minder niet accepteer. Nu wordt ik weggezet voor 175 euro per uur, en ze staan in de rij.
Dat zeg ik niet om op te scheppen. Ik heb ook geen extreem talent. Ik ben niet meegaand, dat is het. Ik laat me niet uitpersen, door niemand.
Maar even terug op aarde: web developen als jongere is nog altijd (semi)hoger opgeleid werk, op zijn minst MBO niveau dus op zijn minst 50 euro per uur. Vijf keer meer dan de TS. Zo niet, dan niet.
Ik begrijp je, maar het is vooral voor jeugd in het jaar 2018 vaak* heel simpel: voor 'mij' staan 10 andere te wachten. Dan kan 'ik' hoog en laag gaan springen en het dubbele gaan eisen van wat anderen krijgen, maar dan is het bedankt en daar is de deur.
Als je een toegevoegde waarde hebt (als in meer vaardigheden, kennis e.d.) dan mag je inderdaad best meer vragen. Dat kan ik ook gaan doen, ik heb namelijk én meer vaardigheden, én meer kennis, én ik werk sneller dan de gemiddelde. Dat geeft mij een reden om voor verhoging te gaan vragen, maar als ik op hetzelfde 'niveau' zit helaas niet.
* Toevallig zijn er nu chronisch te weinig mensen, dus dan heb je ook weer een reden om meer te kunnen vragen vanwege werkdruk etc. etc.
Als jij (bij wijze van) 5kg champignons kan plukken en de ander doet maar 3kg, dan vind ik dat reden om meer te krijgen/vragen. Pluk jij hetzelfde? Dan zou je van mij hoogstens meer krijgen omdat je de ballen hebt om het te vragen, en dan ligt het ook aan de manier waarop.
Maar goed, ik ben bang dat ik een beetje off-topic begin te raken. Ik ben fel tegen het verschil in salaris tussen leeftijden (krijg 14% meer per uur omdat ik een jaar ouder ben voor
exact hetzelfde werk

), laat dat duidelijk zijn.