Acties:
  • 0 Henk 'm!

• so1999
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 05-12-2021
Ik heb in het laatste kwartaal van 2017 een webapplicatie gebouwd en online gezet, *knip*. De opdrachtgever, *knip*., weigert mij te betalen. Hij wilt dat ik nog een CMS en nieuwsbriefsysteem voor hem erbij ontwerp en bouw en daarnaast een huisstijl implementeer voor dezelfde prijs. Omdat ik hem via een vriend ken had ik voor 40 uur werk slechts 600 euro gevraagd. Hij weigert te betalen. Ik had geen contract getekend omdat het via een vriend is. Hij zegt dat ik die extra functionaliteiten/toepassingen erbij moet bouwen, anders betaalt hij niets. Ik ging daarmee niet akkoord en nu zegt hij dat hij me niets gaat betalen. Alle werk bij elkaar kost 160 uur. Tegen die vriend van mij zegt hij dat hij het liefst niet meer dan 300 euro voor het totaal betaalt.

Ik heb de programmacode van *knip* verwijderd van de hosting waar ik het op had geïnstalleerd.

Zijn er mogelijkheden om deze situatie af te handelen?

Namen verdwijderd.

[ Voor 5% gewijzigd door defiant op 08-01-2018 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:29

orf

Lastig als er niets op schrift staat. Is er ook geen (e-mail) communicatie waaruit blijkt wat je ongeveer zou opleveren voor welk bedrag?

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• las3r
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-05 22:43
Sowieso denk ik dat het niet handig is om mensen bij naam te noemen, en/of website url te noemen. Dat is (ondanks je irritatie) niet netjes en laat iets zien over je eigen professionele houding.

Ik heb in het verleden met dergelijke opdrachtgevers te maken gehad en ik heb daarvan geleerd dat contracten er met een reden zijn. Als er niets zwart op wit staat hebben beide partijen geen recht van spreken.

Ik neem aan dat je dit 'erbij doet' gezien je tarief. Ik zou altijd aanraden om er samen met je klant uit te komen. Lukt dat niet en betaalt hij niet? Dan is de code jouw eigendom en kun je de applicatie gewoon offline halen, maar dat zou echt last resort zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• so1999
Ik heb alle afspraken en e-mailcorrespondentie waar het zwart op wit staat, inclusief zijn toezeggingen, maar hij weigert te betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BSOD baby
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08-05 15:18
Ten eerste lijkt het mij niet slim om op fora's zomaar namen en websites te noemen. Je vraag kan ook prima geadviseerd worden zonder.

Er staat niks vast op papier en zoals je zelf aangaf dus je kunt vrij weinig doen.
Je kunt het nog een keer beleeft proberen te vragen en hierbij verwijzen naar zijn eigen toezeggingen en eisen en daarna zou ik mijn verlies nemen en er van leren.
In het vervolg zou ik ook als je werk vind via vrienden het een en andere vastleggen anders krijg je zulke situaties.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Eerst betalen, dan pas online zetten. En de volgende keer betere afspraken maken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Anoniem: 1020671

Dit is bedrijfsmatig. Dus niet op een forum met naam en toenaam gaan smijten, dat levert je hier alleen een slot op. Haal dat ff weg uit je OP, zou ik zeggen.

Wat je doet, is factureren. Je stelt gewoon een nette factuur op, en die stuur je. Met een betalingstermijn van 2 weken. Dan een herrinnering waarop je aangeeft dat je het, bij betaling binnnen 7 dagen, zult uitbesteden aan een incassobureau. Vermeld op die herrinnering ook al wat dat gaat kosten.

En na 7 dagen, draag je het over aan een incassobureau.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:23
Je bent nog jong, beschouw het als een les voor je volgende opdrachten. Overleg een nieuwe prijs, die jullie beide accepteren. Mocht je er niet uitkomen, dan is het jammer maar helaas.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

NotSoSteady schreef op maandag 8 januari 2018 @ 01:56:
Je bent nog jong, beschouw het als een les voor je volgende opdrachten. Overleg een nieuwe prijs, die jullie beide accepteren. Mocht je er niet uitkomen, dan is het jammer maar helaas.
Nee natuurlijk niet. Hij moet gewoon z'n geld hebben. Het begint met het direct terugzetten van die site, en gewoon een factuur sturen.

Ik heb dit ook bij de hakken gehad lang geleden toen ik nog als freelancer werkte, en er zijn zat incassobureau's dit dit soort dingen no-cure-no-pay oppakken voor je. En alleen de dreiging is vaak al voldoende.

Dat er geen contract is, is niet zo belangrijk. Zelfs mondelingen toezeggingen zijn rechtsgeldig, maar dan kom je in een 'mijn woord tegen het zijne' situatie. Als ik het goed begrijp, heeft hij de originele toezeggen wel ergens op papier staan (email). Dan is het voor een incassobureau appeltje/eitje. Er is wat afgesproken, er is geleverd, klaar.

De discussie of wat geleverd is ook het afgesprokene is, is niet zo heel erg relevant, het blijkt wel al uit het kostenplaatje. Als hij nou de hoofprijs per uur had gevraagd, was daar wellicht ruimte geweest voor een querulant, maar hier is - als het verhaal klopt - overduidlijk meer dan voldoende inspanning geleverd.

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 1020671 op 08-01-2018 02:00 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
BSOD baby schreef op maandag 8 januari 2018 @ 01:41:
Ten eerste lijkt het mij niet slim om op fora's zomaar namen en websites te noemen. Je vraag kan ook prima geadviseerd worden zonder.

Er staat niks vast op papier en zoals je zelf aangaf dus je kunt vrij weinig doen.
Je kunt het nog een keer beleeft proberen te vragen en hierbij verwijzen naar zijn eigen toezeggingen en eisen en daarna zou ik mijn verlies nemen en er van leren.
In het vervolg zou ik ook als je werk vind via vrienden het een en andere vastleggen anders krijg je zulke situaties.
johnkeates schreef op maandag 8 januari 2018 @ 01:46:
Eerst betalen, dan pas online zetten. En de volgende keer betere afspraken maken.
NotSoSteady schreef op maandag 8 januari 2018 @ 01:56:
Wat een slecht advies en wat een instelling om zomaar over je heen te laten lopen.
Zeg dan niks, serieus, reageer gewoon niet als je niet weet waar je het over hebt.

Zoals @HomeAut al aangeeft kun je prima stappen ondernemen, en zijn deze helemaal niet lastig als je een paar e-mails hebt.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
Sibylle schreef op maandag 8 januari 2018 @ 02:08:
[...]

[...]

[...]

Wat een slecht advies en wat een instelling om zomaar over je heen te laten lopen.
Zeg dan niks, serieus, reageer gewoon niet als je niet weet waar je het over hebt.

Zoals @HomeAut al aangeeft kun je prima stappen ondernemen, en zijn deze helemaal niet lastig als je een paar e-mails hebt.
Dat maak ik zelf wel uit, dit ziet er namelijk uit als een deal tussen twee kinderen, waarbij alles op goed vertrouwen is gegaan en niks duidelijk is gedocumenteerd. Dat blijkt al uit het feit dat de site zomaar wordt geschrapt, de domeinnaam hier wordt geplaatst en de naam van de klant wordt gepubliceerd (via whois direct op te vragen). ;w

[ Voor 4% gewijzigd door NotSoSteady op 08-01-2018 02:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Sibylle schreef op maandag 8 januari 2018 @ 02:08:
[...]

[...]

[...]

Volgens mij vergeet je dat dit om een low-level freelance job van max. 600e gaat. Daarnaast is het niet ongewoon om voor kleine turnkey projecten gewoon een demo domein te gebruiken en bij betaling of aanbetaling pas productie te gaan draaien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sibylle
NotSoSteady schreef op maandag 8 januari 2018 @ 02:14:
[...]

Dat maak ik zelf wel uit, dit ziet er namelijk uit als een deal tussen twee kinderen, waarbij alles op goed vertrouwen is gegaan en niks duidelijk is gedocumenteerd. Dat blijkt al uit het feit dat de site zomaar wordt geschrapt, de domeinnaam hier wordt geplaatst en de naam van de klant wordt gepubliceerd (via whois direct op te vragen). ;w
Ja dus, wat maakt dat uit zelfs als jij dat denk? (hetgeen trouwens fout is, de TS heeft wel documentatie en afspraken).
De situatie is uitgelegd, en de vraag is: "Zijn er mogelijkheden om deze situatie af te handelen?"
En ipv het juiste antwoord te geven ("ja die zijn er"), geef je geen antwoord en geef je advies dat ingaat tegen wat het beste is voor de TS (namelijk leren welke mogelijkheden er zijn, dan een beslissing te maken of hij hier iets mee gaat doen, en in het beste geval zijn geld voor gedaan werk te ontvangen).
johnkeates schreef op maandag 8 januari 2018 @ 02:19:
[...]

Volgens mij vergeet je dat dit om een low-level freelance job van max. 600e gaat. Daarnaast is het niet ongewoon om voor kleine turnkey projecten gewoon een demo domein te gebruiken en bij betaling of aanbetaling pas productie te gaan draaien.
Ja dus, wat maakt dat uit?
De situatie is uitgelegd, en de vraag is: "Zijn er mogelijkheden om deze situatie af te handelen?"
En ipv het juiste antwoord te geven ("ja die zijn er"), geef je geen antwoord en geef je advies dat ingaat tegen wat het beste is voor de TS (namelijk leren welke mogelijkheden er zijn, dan een beslissing te maken of hij hier iets mee gaat doen, en in het beste geval zijn geld voor gedaan werk te ontvangen).

Al geef je nu wel duidelijk advies over hoe dit te voorkomen in de toekomst, dus er zit al wat verbetering in.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:45

RayNbow

Kirika <3

Sibylle schreef op maandag 8 januari 2018 @ 03:53:

[...]

Ja dus, wat maakt dat uit?
En ipv het juiste antwoord te geven ("ja die zijn er"),
Ik zie hier niemand expliciet het antwoord "ja" geven, als we het erg nauw nemen over wat "juiste antwoorden" zijn. Ik zie hier alleen maar antwoorden die passen bij vragen als "wat zijn jullie ervaringen?" en "welke mogelijkheden zijn er om dit af te handelen?".
geef je geen antwoord en geef je advies dat ingaat tegen wat het beste is voor de TS (namelijk leren welke mogelijkheden er zijn, dan een beslissing te maken of hij hier iets mee gaat doen, en in het beste geval zijn geld voor gedaan werk te ontvangen).
Je verlies nemen / niets doen is ook een mogelijkheid om een situatie af te handelen en wie zegt dat dit niet het beste is voor de TS?

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sibylle
RayNbow schreef op maandag 8 januari 2018 @ 06:00:
[...]

Ik zie hier niemand expliciet het antwoord "ja" geven, als we het erg nauw nemen over wat "juiste antwoorden" zijn. Ik zie hier alleen maar antwoorden die passen bij vragen als "wat zijn jullie ervaringen?" en "welke mogelijkheden zijn er om dit af te handelen?".

[...]

Je verlies nemen / niets doen is ook een mogelijkheid om een situatie af te handelen en wie zegt dat dit niet het beste is voor de TS?
Precies, je hebt gelijk.
Je verlies nemen is een mogelijkheid net zoals de acties die HomeAut beschrijft dat zijn.
De TS weet uiteraard dat verlies nemen een mogelijkheid is, maar het is ook duidelijk dat hij alternatieven vraagt.

Jammer om dan advies te lezen dat vooral focust op verlies nemen en juist geen alternatieven of onderbouwing bevat.
Een alternatief is altijd een incassobureau, maar het kan zijn dat dat geen goed alternatief is ivm kosten of gedoe...die keuze kan de TS dan zelf maken. Met zoals hij dat zal moeten doen met alle andere redelijke alternatieven.
Die keuze voor hem maken en verkopen als kennis of advies voegt weinig toe. Dus dat wou ik even aankaarten.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:18
Er is kennelijk nogal wat onduidelijkheid over de inhoud en prijs van de opdracht. Zodanig, dat je kunt twijfelen of er wel een overeenkomst bestaat. Afhankelijk van de e-mails.

Als je jezelf niet hebt vastgelegd middels een e-mailtje, zou ik proberen om voor deze klant niets meer te doen.

Ik betwijfel ten zeerste of hij ooit gaat betalen. Hoe meer je toegeeft, hoe meer hij gaat eisen. Je begon op 15 euro per uur (wtf) en je klant drukt je omlaag naar 4 euro per uur. Schept tegen zijn maten op dat hij jou bij de ballen heeft (“betaal hem maar de helft”).

Tenzij je vast zit aan de deal, weglopen lijkt mij het best. Kost je een week van je tijd en voorkomt erger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:14

St@m

@ Your Service

Je ballen tonen om te laten zien dat hij ze niet heeft lijkt me het best. Site terug zetten en een factuur sturen. Daarna de gebruikelijke weg volgen.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
Zie het als leergeld, stuur nog 1x een factuur en kijk of je een incassobureau kan bellen (is wel klein bedrag, maar goed). Sommige incassobureau's sturen eerste brief gratis (dreiging is vaak al genoeg). Ga geen extra werk doen! Daarmee geef je aan opdrachtgever aan dat hij gelijk heeft en ga je nog meer werk voor niks doen. Reken niet meer op die 600 euro en ga door.

Daarnaast altijd gewoon netjes marktconforme tarieven rekenen, dan heb je tenminste echte klanten. Als je voor bijna gratis werkt heb je het heel druk en verdien je niks.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Jongens, hou eens op over een klein bedrag. EUR 600 is geen klein bedrag, en is gewoon prima via een incassobureau te verhalen.

Wellicht is het niet duur voor een dergelijke opdracht, maar dat maakt het bedrag niet klein. Hij kan het gewoon krijgen via incasso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• so1999
Wat is er te doen als hij de incasso negeert? Een zaak aanspannen kost veel tijd en advocaatkosten van minstens 90 euro per uur. Dat weet hij en daar maakt hij misbruik van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
so1999 schreef op maandag 8 januari 2018 @ 10:19:
Wat is er te doen als hij de incasso negeert? Een zaak aanspannen kost veel tijd en advocaatkosten van minstens 90 euro per uur. Dat weet hij en daar maakt hij misbruik van.
Voor zover ik weet, gaat de hele procedure NA de incasso-inschakeling via dat incasso-bedrijf
Zou er geen 'zaak' zijn, nemen ze het niet aan.
Het incasso bedrijf zal proberen alle gemaakte kosten bij de verschuldigde te leggen.
Dan wordt die 600€ ineens 1600 ( of meer ) voor het bedrijf wat een gratis/cheap website wil hebben.

Maar dat zijn dan weer afspraken die je met het incassobedrijf moet maken, natuurlijk

[ Voor 6% gewijzigd door FreshMaker op 08-01-2018 10:23 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:10

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Lekkere vrienden heb je dan trouwens, die je aan zo'n, schijnbaar notoire, wanbetaler helpen. Sowieso de volgende keer alles goed zwart op wit zetten qua uren, beloning en functionaliteit (ook al zijn het vrienden), maar daar heb je nu natuurlijk niets aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ionicawa
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11-05 15:00
Je hoeft waarschijnlijk geen zaak aan te spannen, ik zou als ik jou was gewoon een factuur sturen met een betaaltermijn van twee weken en als dat is verstreken dan neem je contact op met een incassobureau. Die willen je vast wel verder helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• so1999
Ik heb alleen zijn woonplaats, e-mail en naam. Hij is een ZZP’er die sinds een tijdje is vertrokken uit het bedrijf waar die vriend werkt. Het enige dat ik weet is wie zijn vorige opdrachtgever was, dat hij als consultant werkt, zijn naam, woonplaats, e-mail, dat hij in een Porsche rijdt en dat zijn huis meer dan een miljoen kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-05 22:07

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Even een andere invalshoek, wat zegt jouw vriend van de situatie? Kan hij misschien bemiddelen?

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• so1999
Die vriend die ik al 2/3 van mijn leven ken zegt dat hij zich er buiten houdt omdat hij geen problemen wil. Hij zegt dat hij zichzelf als schuldige ziet omdat hij die collega had aangedragen en mij compenseert. Die vriend heeft dat gedaan met een drankje en hapje t.w.v. 5 euro. Die vriend adviseert mij om het erbij te laten en vooral niet mij negatief moet uitlaten tegen die collega. Hij zegt dat ik professioneel moet blijven door geen stappen te ondernemen tegen die collega, hem succes te wensen en vriendelijk te blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12-05 13:10
so1999 schreef op maandag 8 januari 2018 @ 10:46:
Ik heb alleen zijn woonplaats, e-mail en naam. Hij is een ZZP’er die sinds een tijdje is vertrokken uit het bedrijf waar die vriend werkt. Het enige dat ik weet is wie zijn vorige opdrachtgever was, dat hij als consultant werkt, zijn naam, woonplaats, e-mail, dat hij in een Porsche rijdt en dat zijn huis meer dan een miljoen kost.
Dat zegt allemaal niet zoveel. Als hij ZZP'er is dan moet hij in het handelsregister van de Kamers van Koophandel terug te vinden zijn. Dat kan zijn als eenmanszaak of misschien als B.V. Weet je onder welke bedrijfsnaam hij opereert?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-05 15:39
so1999 schreef op maandag 8 januari 2018 @ 10:53:
Die vriend die ik al 2/3 van mijn leven ken zegt dat hij zich er buiten houdt omdat hij geen problemen wil. Hij zegt dat hij zichzelf als schuldige ziet omdat hij die collega had aangedragen en mij compenseert. Die vriend heeft dat gedaan met een drankje en hapje t.w.v. 5 euro. Die vriend adviseert mij om het erbij te laten en vooral niet mij negatief moet uitlaten tegen die collega. Hij zegt dat ik professioneel moet blijven door geen stappen te ondernemen tegen die collega, hem succes te wensen en vriendelijk te blijven.
1) Dat hapje/drankje compenseert geen €600
2) Raar idee van professioneel blijven heeft die vriend

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Dit klinkt niet echt als een vriend.... meer als iemand die je een oor probeert aan te naaien om een wit voetje te halen bij de persoon die jou naait.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WK100
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:39
Die vriend adviseert mij om het erbij te laten en vooral niet mij negatief moet uitlaten tegen die collega. Hij zegt dat ik professioneel moet blijven door geen stappen te ondernemen tegen die collega, hem succes te wensen en vriendelijk te blijven.
Slappe hap - dat kan hij ook tegen zijn collega zeggen: 'blijf professioneel door de de rekening gewoon te betalen'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:34
Je biedt aan 40 uur te werken voor € 600, hij gaat akkoord, maar wil achteraf dat je 160 uur werk doet voor € 300? Wat een ontzettende cheapskate... Dat is (na aftrek BTW) € 1,55 per uur! Doe je het prive (inkomsten uit overige werkzaamheden) dan is het zelfs maar € 1,10 per uur!

Hoe je verder kunt gaan is een kosten/baten-analyse, no-cure-no-pay incassobureau is een goede eerste stap maar let wel op wat er precies no-cure-no-pay is, en wat het kost als ze ook de zaak en deurwaardersdiensten voor je kunnen en willen doen.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uthog
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-08-2024
Dit komt op mij een beetje over dat die vriend van jou heeft gezegd "aah doet die wel.voor 300 euro" en nu dat niet zo blijkt te doen gaat proberen jou zover te krijgen daarmee akkoord te gaan

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
site offline halen, code verwijderen, niet meer aan denken. laat hem maar een ander zoeken

edit: wat ik "vroeger" wel deed bij dit soort klusjes is een tijdbom inbouwen, bv na datum x het factureringsprogramma uitschakelen. uiteindelijk werd ik dan altijd betaald ....

[ Voor 50% gewijzigd door PetervdM op 08-01-2018 11:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Als jij je code nu hebt verwijderd en dus niks geleverd hebt zou ik niet meer moeilijk doen.
Jammer van die 600 euro, op naar de volgende klant.

Als je wel geleverd hebt gewoon een aanmaning sturen en als hij dat niet wilt betalen via facebook vragen wanneer hij de factuur eens gaat betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• so1999
Ik had de site een tijdje online gelaten om hem de kans te geven te betalen. Toen bleek dat hij voet bij stuk hield om niet te betalen had ik alle code en de database van de server verwijderd. Daarna ging ik verder onderhandelen om hem een laatste kans te geven. De communicatie had ik op een zo nette en formeel mogelijke manier gedaan. Nu staat er niks meer op dat domein, behalve een lege cgi-bin map.

Hij werkt samen met iemand (ook een manager die het erbij doet) die eenvoudige wordpress websites voor hem maakt. Ik weet niet of die stiekem een back-up heeft gemaakt. Het wachtwoord van de hosting is inmiddels veranderd, maar ik kon op tijd alles verwijderen.

Wel heb ik een procesflow in een handleiding opgeleverd. Die kan hij helaas hergebruiken.

[ Voor 39% gewijzigd door so1999 op 08-01-2018 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:49

LankHoar

Langharig tuig

so1999 schreef op maandag 8 januari 2018 @ 11:03:
Ik had de site een tijdje online gelaten om hem de kans te geven te betalen. Toen bleek dat hij voet bij stuk hield om niet te betalen had ik alle code en de database van de server verwijderd. Daarna ging ik verder onderhandelen om hem een laatste kans te geven. De communicatie had ik op een zo nette en formeel mogelijke manier gedaan. Nu staat er niks meer op dat domein, behalve een lege cgi-bin map.

Hij werkt samen met iemand (ook een manager die het erbij doet) die eenvoudige wordpress websites voor hem maakt. Ik weet niet of die stiekem een back-up heeft gemaakt. Het wachtwoord van de hosting is inmiddels veranderd, maar ik kon op tijd alles verwijderen.
Het lijkt me dat hij daar op gereageerd heeft (het offline halen van alles)? Tenminste, dat lijkt me logisch.

Vervelend hoor. Doet me echt denken aan een van de vele "gerefereerd door een vriend" verhalen die je op clientsfromhell.net kunt vinden..

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:15

Stoney3K

Flatsehats!

Anoniem: 1020671 schreef op maandag 8 januari 2018 @ 01:55:
En na 7 dagen, draag je het over aan een incassobureau.
Dat heb ik ook al een keer geprobeerd. Wat er dan gebeurt is dat de opdrachtgever gewoon de vordering betwist en dan mag je bij de rechter gaan uitvechten dat hij toch echt wel die 600 euro moet betalen.

En voordat je bij de rechter bent ben je al meer dan 600 euro aan kosten kwijt. Dat is amper de moeite, ook als de proceskosten laag uitvallen.

Incassobureau's die ook voor je willen procederen (op hun kosten) nemen dit soort kleine vorderingen niet eens aan.

[ Voor 10% gewijzigd door Stoney3K op 08-01-2018 11:12 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-05 19:28
Met zulke vrienden heb je geen vijanden meer nodig.
Les 1 kom voor jezelf op en ga je vooral niet als een voetveeg laten behandelen. Anders zul je de rest van leven als voetveeg worden gezien.
Lijkt erop dat die vriend banger is voor de vriendschap met die nieuwe vriend dan jullie vriendschap. Vrees dat jullie band niet zo sterk is als je zelf denkt.

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
  • Laatst online: 09:26
Komt als mij over alsof de vriendschap beetje eenzijdig is. Ik zou er toch even over na denken aan welke kant hij staat en of een bakje friet met cola gelijk staat aan 160uur werk.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Mickey77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-05 22:10

Mickey77

Allround ICT-er

Hallo so1999,

Ik begrijp de vervelende situatie waarin je verkeert. Ik denk niet dat het nodig is om te vertellen dat je ook voor dit soort projecten een offerte moet maken. Schriftelijke ondertekenen vind ik overkill voor kleine projecten, dus dan stuur ik een (goede) omschrijving en prijs per email en vraag ik om dat per email te bevestigen. Zie dat als een middenweg, zo voorkom je wel problemen zonder dat je overdreven formeel hoeft te doen (wat je niet wilt omdat het via via is).

Als je eenmaal te horen krijgt dat de opdrachtgever niet wilt betalen, dan heb je een keuze: a) alles laten staan en op het pad blijven dat er betaald moet worden of b) alles dat je hebt gemaakt verwijderen en pas weer plaatsen als er betaald wordt. De crux is dat je voor optie a bereid moet zijn om een incasso traject door te lopen. Voor optie b moet je de bereidheid hebben om ter accepteren dat het werk voor niets is geweest.

Als je geen overeenkomst hebt kan ik mij voorstellen dat je voor optie a hebt gekozen. Ik heb ook ooit een incasso traject gedaan en dat valt allemaal best wel mee. Ik hoefde op voorhand niets te betalen, toen de klant betaalde (dat deed hij binnen een week) kreeg ik pakweg 90% betaald van wat ik ooit had gefactureerd. De zaak was snel afgehandeld en daarna geen zaken meer gedaan met de klant. Moraal van mijn verhaal: je moet niet al teveel opzien tegen incasso, als de overeenkomst duidelijk was en die is uitgevoerd sta je sterk. Het wordt natuurlijk wel lastig als je de afspraken niet goed op papier hebt.

Als je de zaken niet echt goed op papier hebt en/of je geen incasso traject in wilt gaan dan kom je uit op optie b: weglopen. Het is zonde van de 40 uur werk, maar het was waarschijnlijk wel leerzaam (niet alleen het proces maar ook het werk). Wat ik dan wel zou doen is in de gaten houden of ze niet alsnog jouw werk gaan gebruiken door een backup terug te plaatsen. Als je denk dat dit gaat gebeuren, dan zou je de klant kunnen laten weten dat ALS dat gebeurt je zeker maatregelen gaat nemen. Dat aankondigen kan afschrikken.

Dat je al wat informatie in een handleiding hebt gegeven is niet zo heel erg. Als hij het een andere partij opnieuw moet laten maken is hij waarschijnlijk meer kwijt dan wat de vriendenprijs die hij aan jou betaalde. Misschien was hij dat wel van plan, maar komt hij er nu achter dat er niet zoveel alternatieven zijn. Dus ik zou de weg open laten om het netjes af te maken, maar dan wel met vooruit betaling.

Daarnaast heb ik de indruk dat er oorspronkelijk een deal was voor 600 euro en dat hij daarna meer functionaliteit vroeg en wilde dat jij dat voor dezelfde prijs even zou doen. Dat is in mijn ogen gewoon meerwerk dus zou hij daar apart voor moeten betalen. Bij een vriendelijk contact zou ik meerwerk best achteraf willen factureren, maar in dit geval zou ik alles pas na betaling voltooien.

Succes met de afwikkeling, maar nogmaals: als het niet goed komt zou ik weglopen. Maar wel in de gaten houden of hij de dienst (kan ook op een heel ander domein) toch gaat inzetten. Tevens heb ik het eens met de andere posters die zeggen dat die tussenpersoon geen vriend is. Ik zou na 1 keer die brug niet direct verbranden (wel als het meermalen gebeurt), maar ik zou die relatie wel terugbrengen tot een puur zakelijke relatie.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• so1999
Ik had aangeboden om het systeem netjes uit te breiden met zijn extra gewenste systemen met de voorwaarde dat hij mij eerst ging betalen. Daar ging hij niet mee akkoord. Hij wilde dat ik eerst ook die andere, niet-gerelateerde, systemen realiseer. Ik belde hem op. Hij ging erover nadenken zei hij en bood uiteindelijk aan om alle systemen te ontwerpen bouwen voor in totaal 1000 euro (160 uur werk) plus huisstijl.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-05 23:30

macnerd

No Apples please :-)

Hij probeert echt van je te profiteren.

Eerst al goedkoop een webapplicatie (600,- voor 40 uur = 15,- per uur) en dan nog voor slechts 400,- meer nog eens 160 uur werk verwachten (= 2,50 per uur). Ik zou hem aangeven dat hij geen realistische prijs betaalt, sterker nog, de 600,- voor de webapplicatie is al een koopje.

Hij kan dus de webapplicatie krijgen voor 600,- (en aangezien dat goedkoop is zou ik de auteursrechten niet overdragen, kan je het nog een keer verkopen aan zzp'ers in dezelfde branche). Wil hij meer dan mag hij minimaal 160 x 15,- = 2400,- betalen. Hij mag uiteraard ook iemand anders zoeken :+

Zet de webapplicatie weer online, in demo-mode (bouw dus beperkingen in, qua tijd en of aantal records, aantal klanten o.i.d.). Bij betaling gaan de beperkingen eraf. Geef ook aan dat jij de rechten bezit op code en design en dat hij dat niet zomaar op een ander domein mag zetten. Doet hij dat wel dan (ook met de huidige versie, mocht hij die gekopieerd heben), dan kan hij een schadeclaim verwachten (uren x marktconform uurtarief bv 75,-).

MacNerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Maar heb je je opdrachtgever nu wel of geen factuur gestuurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickey77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-05 22:10

Mickey77

Allround ICT-er

Hallo so1999,

Dat zijn goede berichten. Dat je klant na enig nadenken toch bereid is om te betalen, is volgens mij wel een goede aanwijzing dat hij geen backup heeft dan dus sta je sterker. Dat hij bereid is meer te betalen dan voorheen, geeft aan dat jij toch ook wel ziet dat hij het elders niert kan laten maken voor dat bedrag. Dat is ook fijn!

Ik begrijp de reactie van macnerd dat hij het een te laag bedrag vind. Maar uiteindelijk ben jij degene die moet bepalen of hij het een goed aanbod vind. Ik denk dat mensen in loondienst (met alle respect) soms wel iets te makkelijk denken over een laag uurtarief. Voor veel ondernemers geldt dat je met enige regelmaat opdrachten zult accepteren waar het tarief niet zo hoog is. Dat kun je doen om meerdere redenen (brood op de plank, iets goed kunnen afronden, vervolgopdrachten). Ook kun je gerust iets andere uren en tarieven communiceren dan de werkelijkheid, 100 uur x 50 euro klinkt meer profi dan 200 uur voor 25 euro!

Ik denk in ieder geval dat je er nu goed voor staat. Nu is de vraag of je akkoord gaat met die 1000 euro. Niet akkoord gaan betekent een tegenbod doet, maar een ander bedrag voor voor het meerwerk (de basis daar heb je al een overeenkomst voor, nu moet je alleen praten over het meerwerk). In die afweging kun je mee nemen of er in de toekomst nog onderhoud nodig is. hoe groot is de kans dat hij volgend jaar nog meer functionaliteit wil toevoegen? Wat voor bedrag zou je dan in de toekomst vragen?

Wat ik overigens nog had kunnen toevoegen aan mijn eerdere advies is dat het dus ook handig is om een testversie te maken en die op een eigen domein te plaatsen.Een tijdbom zoals PetervdM suggereert is ook een mogelijkheid, ik vind publicatie op een eigen domein vriendelijker en veiliger omdat het dan keihard jouw eigendom is. Dan na betaling pas op het domein van de klant plaatsen. Dat zou je ook in deze situatie kunnen doen, want nu terugplaatsen voor een eventuele betaling zou ik zelf ook niet doen (kan hij alsnog een backup maken, je weet nooit).

Succes en laat even weten of je akkoord gaat met die 1000 euro of bijvoorbeeld iets meer gaat vragen!

PS @macnerd Ik draag nooit automatisch auteursrecht over, ook niet als het maatwerk is. Als je het niet benoemd in de overeenkomst dan behoud je in mijn ogen het volste recht om de code opnieuw te gebruiken voor een ander bedrijf, zelfs als dat concurrerend is (die betaalt dan wel de prijs zoals het voor het eerst is gemaakt). Als een klant echt exclusiviteit wil en/of ze willen broncode, dan moeten ze daar extra voor betalen. Dan betalen ze niet alleen mijn uren, maar ook (een deel van) de omzet die ik bij anderen zou halen. Dan ga je praten over veel hogere bedragen 8)

.

[ Voor 15% gewijzigd door Mickey77 op 08-01-2018 12:46 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-05 14:09
NotSoSteady schreef op maandag 8 januari 2018 @ 02:14:
[...]

Ik werk al 5 jaar als freelance en heb nog nooit een contract opgesteld. Ben ik nu een kleuter? 8)7
Als ik voor opdrachtjes van €50 à €100 ga moeten beginnen met zo'n administratie, ik ga meer kosten hebben aan papier dan aan het eigenlijke werk.
Een toezegging via mail is ruim voldoende om je geld te eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10:10
cadsite schreef op maandag 8 januari 2018 @ 13:07:
[...]

Ik werk al 5 jaar als freelance en heb nog nooit een contract opgesteld. Ben ik nu een kleuter? 8)7
Als ik voor opdrachtjes van €50 à €100 ga moeten beginnen met zo'n administratie, ik ga meer kosten hebben aan papier dan aan het eigenlijke werk.
Ik werk alleen met contracten als de waarde de 2K overschrijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:54

Seraphin

Meep?

Even los van hoe terecht of onterecht het gedrag van de opdrachtgever is, wat is nu de oorsprong van het dispuut? Opdrachtgever geeft aan pas te willen betalen als er een aantal (extra) zaken worden opgeleverd. Is dat omdat hij had verwacht dat dit al in de oorspronkelijk overeengekomen op te leveren software zou zitten, of heeft hij zelf aangegeven dit alsnog te willen hebben?

Daarnaast; die uren inschattingen (40u voor de reeds geleverde software, 160u voor de nu gewenste zaken), zijn die door jou gedeeld met de opdrachtgever en/of is hij het er mee eens dat dit een redelijke inspanning is voor de gevraagde oplevering?

Het kan zomaar zijn dat de opdrachtgever vind (hoe onterecht dat wellicht ook is) dat hij je een klusje heeft gegeven dat in zijn perceptie in een dagje geregeld kan zijn, en nu vind/denkt/hallucineert dat je van dat "klusje" slechts de helft hebt opgeleverd. Ik denk dat het nuttig voor je is om te weten wat de achtergrond is van zijn huidige onwelwillendheid; dan kun je ook inschatten of er een kans bestaat om tot een gezamenlijke oplossing te komen.

Voor wie maakte je overigens de software? Je stelde dat de opdrachtgever een ZZP-er is die bij hetzelfde bedrijf heeft gezeten als je vriend; de opdracht was wel gewoon voor de ZZP-er? (en niet bedoelt als oplevering aan dat bedrijf of een andere klant van die ZZP-er?).

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
hackerhater schreef op maandag 8 januari 2018 @ 13:10:
[...]

Ik werk alleen met contracten als de waarde de 2K overschrijd
Cool?...
Zie niet wat het met dit topic te maken heeft.

[ Voor 10% gewijzigd door RGAT op 08-01-2018 13:33 ]

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Anoniem: 1020671 schreef op maandag 8 januari 2018 @ 10:05:
Jongens, hou eens op over een klein bedrag. EUR 600 is geen klein bedrag, en is gewoon prima via een incassobureau te verhalen.

Wellicht is het niet duur voor een dergelijke opdracht, maar dat maakt het bedrag niet klein. Hij kan het gewoon krijgen via incasso.
Voor een incasso is een bedrag van 600€ wel interessant als je een hele zak van die factuurtjes kan binnenbrengen.
Voor één factuur van 600€ gaan die ook geen grote dingen doen.

Leergeld.

Volgende keer, offerte maken met duidelijke prijs, termijn en wat je oplevert.
Dan een correcte factuur, en je hebt een poot om op te staan.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
[...]

Tuurlijk is een mail genoeg, maar dan hoop ik dat je regelmatig met dezelfde opdrachtgever werkt.
Achter facturen van 50€ lopen kost meer dan contractjes opstellen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
Tommie12 schreef op maandag 8 januari 2018 @ 14:03:
[...]

Tuurlijk is een mail genoeg, maar dan hoop ik dat je regelmatig met dezelfde opdrachtgever werkt.
Achter facturen van 50€ lopen kost meer dan contractjes opstellen.
Inderdaad.
Het probleem is dat wanneer je moet gaan bedelen en procederen achter je geld, een contract zelden iets uitmaakt. Ik merk dat goed op kantoor (mijn hoofdjob) waar mijn collega maandelijks toch een dag bezig is met het bellen naar klanten ivm onbetaalde facturen. Nochtans telkens met heel duidelijke en strikte contracten.
Een slechte betaler is gewoon een pest, contract of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Een creditfactuur versturen twv het bedrag met de opmerking dat hij je nooit meer mag bellen en de code in jouw bezit is?
Als hij niet serieus is ben jij het toch ook niet? (600 piek leergeld of de kans dat hij contact opneemt en het goed regeld)

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
[...]

Volgens mij noem ik een aantal redenen op waarom het nogal kinderlijk overkomt of deel jij ook persoonlijke informatie van klanten met de rest van de wereld? De TS claimt dat er duidelijk afspraken zijn gemaakt, maar de klant denkt daar blijkbaar heel anders over. Het is nogal naïef om te denken dat je zomaar die 600 euro ontvangt in deze situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-05 13:29
Als je rechtsbijstand hebt zou je nog kunnen informeren over een stap naar het kantongerecht. Deze oordeelt over zaken <€25.000 en verplicht je niet tot een advocaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
NotSoSteady schreef op maandag 8 januari 2018 @ 14:23:
[...]

Volgens mij noem ik een aantal redenen op waarom het nogal kinderlijk overkomt of deel jij ook persoonlijke informatie van klanten met de rest van de wereld? De TS claimt dat er duidelijk afspraken zijn gemaakt, maar de klant denkt daar blijkbaar heel anders over. Het is nogal naïef om te denken dat je zomaar die 600 euro ontvangt in deze situatie.
Zijn manier van vraagstellen (met alle contactgegevens, behalve de zijne) vind ik inderdaad niet kunnen, maar:
Screenshot van jouw reactie:
-------------------
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5mecSEC.png
-------------------

Als ik lees wat je schrijft noem je het een kinderlijke deal, geen kinderlijke vraagstelling. Sorry, maar hier volg ik je echt niet.

[ Voor 4% gewijzigd door cadsite op 08-01-2018 14:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Kun je mij alle communicatie met de opdrachtgever doorsturen in een pm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ten eerste komt het helemaal niet zo ver, ten tweede wordt bij zo'n zaak de schuldenaar tot de kosten veroordeeld.

600 euro is genoeg om gewoon te incasseren.

Zoek een incassobureau wat no-cure-no-pay werkt, en gaaaaan. Heb ik in het verleden 2 keer gedaan bij een soortgelijk verhaal, en in beide keren gewoon m'n geld gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Anoniem: 1020671 schreef op maandag 8 januari 2018 @ 15:02:
[...]

Ten eerste komt het helemaal niet zo ver, ten tweede wordt bij zo'n zaak de schuldenaar tot de kosten veroordeeld.
'De' kosten zijn niet 'alle' kosten, zoek maar eens op liquidatietarief.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

GlowMouse schreef op maandag 8 januari 2018 @ 15:10:
'De' kosten zijn niet 'alle' kosten, zoek maar eens op liquidatietarief.
De kosten zijn bij een incasso gewoon alle kosten. Van de 2 is er één naar de rechter gegaan, en die heeft gewoon alles betaald.

Kwestie van het juiste incassobureau inschakelen.

Let er ook op; eerst verhoog je het zelf met administratiekosten (zeg E30) en daarna komt het incassobureau er nog eens met incassokosten overheen (15%).

Willen aub de mensen die niet daadwerkelijk eens iets bij een incasso aanbesteedt hebben, niet de hele tijd gaan zeggen dat het niet kan of het geld gaat kosten? Het kan gewoon wél en kost géén geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:01
@so1999: Ik weet niet precies wat je in die 40 uur hebt gemaakt, maar daar zal zeker een deel maatwerk bij zitten lijkt me. En dat maatwerk is, zonder schriftelijke overeenkomst*, van JOU (althans de auteursrechten) en niet van de persoon waar je het voor gemaakt hebt. Inbreuk op auteursrechten als er wel een kopie is gemaakt en gebruikt gaat worden is dus zomaar mogelijk.

Zie bijvoorbeeld http://dirkzwagerieit.nl/...om-escrow-en-open-source/

* Schriftelijk kan ook via mail zijn wellicht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08:08
@Anoniem: 1020671 wat GlowMouse zegt is dat als je een advocaat nodig zou hebben je niet perse alle kosten vergoed zal krijgen van deze acvocaat. Volgens het genoemde liquiditeitstarief wordt er tot 1920 euro vergoed als er 5 punten behaald worden. Doet verder niks af aan je verhaal dat een incassobureau inschakelen geen slecht idee hoeft te zijn.

Ik vind persoonlijk het voorstel om van 600 euro voor 40 uur, naar 1000 euro voor 160 (of 200 uur als het als 160 extra is?) een beste belediging naar de uitvoerder. voor een bod van 6,25 p/u (ik gok incl) zou ik zo'n werkverschaffer niet serieus nemen. Betekenend dat ik inderdaad ze zaak zou proberen af te ronden door via een incassobureau je 600 euro te verhalen.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je hebt dus geen advocaat nodig. Dat regelt het incassobureau. Daar krijgen zij die 15% voor. Dit is geen complexe zaak waar een team van advocaten wekenlang op moet werken ofzo.

Voor wat betreft de bewijslast; dit is echt niet zo'n moelijke zaak. Het werk is overduidelijk gedaan, en voor E600 koop je in de ICT normaliter niets. Dus een rechter zal daar niet zo lang over doorgaan.

Maar de kans is érg groot, dat deze zaak het nooit tot de rechter gaat schoppen. Het is echt onzin om meteen bakzeil te halen. Je kunt ook nog het incassobureau door laten gaan tot er daadwerkelijk gedagvaard zou moeten worden, en dan stoppen.

Stap 1 is per direct terugzetten van die site.
Stap 2 is een factuur sturen
Stap 3 is herrinnering met dreiging incasso.

Waarschijnlijk heb je dan je geld al. Zo niet, dan incassobureau inschakelen. Dan kun je later altijd nog beslissen of je het écht tot een rechtszaak laat komen, of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• so1999
Hij had me uiteindelijk mails gestuurd waarin hij zei dat hij de webapplicatie door een bedrijf laat ontwikkelen. Ik gaf aan dat het afgesproken bedrag, dat hij zelf via mail zei over te maken, dan nog over kan maken. Hij zei dat ik in deze situatie juist heb “geprofiteerd” omdat ik van hem heb “geleerd” (wat?). Hij zegt dat ik hem een webapplicatie verschuldigd ben en dat niet heb geleverd en dat ik daarom nu hem schuldig ben en hij mij niets.

Het is een niet een maatwerkapplicatie, maar geheel vanuit niets door mij ontwikkeld. Hij wilt nu dat door een professioneel bedrijf met x aantal medewerkers laten ontwikkelen en zei tegen die vriend dat hij niet teveel geld erin wilt stoppen, liefst 300 euro. Een applicatie met gebruikersbeheer, gebruikersaccounts met profielen waain ze hun investeringen kunnen zien, inclusief overzichten van koersen, historie van bijdragen, een CMS, nieuwsbriefsysteem, eigen huisstijl, custom dynamische webmodules waarin hij nieuwe functionaliteiten aan kan maken enz. Dat probeert hij nu te krijgen bij dat bedrijf.

Hij heeft inmiddels dat wachtwoord op dat inlogaccount op de hosting gewijzigd. Ik kom er niet meer in.

[ Voor 43% gewijzigd door so1999 op 08-01-2018 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnieo
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-05 15:24
Jij hebt wel degelijk uren gestoken in zijn "project" en die dient deze klant gewoon te betalen.

Zoals meermaals gezegd in dit topic is het verstandig hem een factuur te sturen met 14 dagen betalingstermijn. voldoet hij daar niet aan dan kan er een herinnering gestuurd worden. facturen kun je prima per mail doen, een herinnering is netter per brief.

Mocht meneer dan nog niet van zich laten horen gewoon de 1e brief laten sturen door een incasso bureau. deze 1e brief is in de meeste gevallen gratis, mits het incassobureau een x percentage krijgt van het totaalbedrag. voor jou zijn er dus geen instap kosten. maar in het totaal plaatje krijg je minder dan die 600 euro.

Echter krijg je dan nog iets ipv helemaal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-05 16:16

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Als het goed is heb je er wel wat van geleerd, namelijk dat er deals zijn die er mooi uitzien en je veel kosten... Om daar nou een website voor te verwachten is wat optimistisch, maar goed.

Oplossing is simpel: stuur die factuur, vermaak je met andermans leed en wacht rustig af. Als hij pruttelt, nogmaals factuur sturen. Hij zal vermoedelijk nooit betalen, maar misschien gaat ie ooit aftaaien. Eventueel escaleren zoals hierboven aangegeven.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

We horen hier natuurlijk maar één kant van het verhaal, maar wat een draak van een figuur zeg.

Hij heeft in één ding wel gelijk. Jij hebt de site weggehaald. Dan heeft hij geen betalingsverplichting. Daarom zei ik ook: direct terugzetten die site. Je moet geleverd hebben om betaald te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• so1999
Nee, hij zei dat voordat ik de site weghaalde. Alles stond er nog op en hij had zelfs zitten testen. De testdata die ik hem gaf had hij zelf ingevoerd met de accounts die hij zelf had aangemaakt (ik had gebruikersbeheerfunctionaliteit erin gebouwd). Alles stond al live en werkte. Toen het erop stond zei hij eerst dat het is wat hij wilt en gaf goedkeuring en zei te betalen. Ik hoorde niets meer van hem en na een week vroeg ik ernaar en toen begon hij meer functionaliteiten te eisen.

[ Voor 27% gewijzigd door so1999 op 08-01-2018 15:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnieo
so1999 schreef op maandag 8 januari 2018 @ 15:53:
Nee, hij zei dat voordat ik de site weghaalde. Alles stond er nog op en hij had zelfs zitten testen. De testdata die ik hem gaf had hij zelf ingevoerd met de accounts die hij zelf had aangemaakt (ik had gebruikersbeheerfunctionaliteit erin gebouwd). Alles stond al live en werkte. Toen het erop stond zei hij eerst dat het is wat hij wilt en gaf goedkeuring en zei te betalen. Ik hoorde niets meer van hem en na een week vroeg ik ernaar en toen begon hij meer functionaliteiten te eisen.
Dat is dan weer prima gronde voor het sturen van een factuur en later een incasso.

Maar heb je hem nou al een factuur gestuurd?

[ Voor 69% gewijzigd door arnieo op 08-01-2018 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

so1999 schreef op maandag 8 januari 2018 @ 15:53:
Nee, hij zei dat voordat ik de site weghaalde. Alles stond er nog op. Toen het erop stond zei hij eerst dat het is wat hij wilt en gaf goedkeuring en zei te betalen. Ik hoorde niets meer van hem en na een week vroeg ik ernaar en toen begon hij meer functionaliteiten te eisen.
Die goedkeuring en de opmerking 'betalen', heb je die in een mail?

Heb je nou al een factuur verstuurd per post?

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 1020671 op 08-01-2018 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• so1999
Ja, die heb ik in mails. Maar ik moet bekennen dat de oplevering in september was. Daarna begon hij tijd te rekken en moeilijk te doen.

[ Voor 69% gewijzigd door so1999 op 08-01-2018 15:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cadsite
so1999 schreef op maandag 8 januari 2018 @ 15:37:
Een applicatie met gebruikersbeheer, gebruikersaccounts met profielen waain ze hun investeringen kunnen zien, inclusief overzichten van koersen, historie van bijdragen, een CMS, nieuwsbriefsysteem, eigen huisstijl, custom dynamische webmodules waarin hij nieuwe functionaliteiten aan kan maken enz.
ik zou graag een vlieg in dat kantoor zijn als hij dat zo stelt bij die mensen. }:O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

so1999 schreef op maandag 8 januari 2018 @ 15:55:
Ja, die heb ik in mails. Maar ik moet bekennen dat de oplevering in september was. Daarna begon hij tijd te rekken en moeilijk te doen.
Dat maakt helemaal niet uit. Al was de factuur 2 jaar oud.

Gewoon site terugzetten, factureren, enz. En niet langer met die gast praten of over praten met derden. Als ik je verhaal zo hoor, zit er ook iemand tussen te stoken. Dat levert niets op. Hou het zakelijk.

Ik heb in het verleden nagenoeg exact hetzelfde gehad met een site in kappersbenodigdheden. Ik deed dat er bij voor wat extra inkomsten. Precies hetzelfde; geleverd en blij, en dan kort daarna geen zeuren. Geen contract, maar wel mail. Via een no-cure-no-pay incassodienst mijn geld, na een rechtzaak.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• arnieo
Anoniem: 1020671 schreef op maandag 8 januari 2018 @ 16:05:
[...]

Dat maakt helemaal niet uit. Al was de factuur 2 jaar oud.

Gewoon site terugzetten, factureren, enz. En niet langer met die gast praten of over praten met derden. Als ik je verhaal zo hoor, zit er ook iemand tussen te stoken. Dat levert niets op. Hou het zakelijk.

Ik heb in het verleden nagenoeg exact hetzelfde gehad met een site in kappersbenodigdheden. Ik deed dat er bij voor wat extra inkomsten. Precies hetzelfde; geleverd en blij, en dan kort daarna geen zeuren. Geen contract, maar wel mail. Via een no-cure-no-pay incassodienst mijn geld, na een rechtzaak.
TS geeft al aan dat de inlog gegevens aangepast zijn en hij dus niet meer bij die webserver kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

arnieo schreef op maandag 8 januari 2018 @ 16:07:
TS geeft al aan dat de inlog gegevens aangepast zijn en hij dus niet meer bij die webserver kan.
Tsja, dan valt er niets terug te zetten inderdaad, en maakt dat verder ook niet uit. Hij heeft in de mail staan dat klant geleverd heeft gekregen en wil betalen. Daarmee is dit echt appeltje-eitje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnieo
Het is nu een kwestie van wachten, en daarna een herinnering sturen denk ik.
Heel veel meer valt er op dit moment niet van te maken. Als hij na de herinnering nog niet reageert een no-cure-no-pay incassobureau inschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarZ
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-05 23:05
Zorg dat je die domein terug krijgt. Website online zetten. Factuur sturen. Als hij niet betaald de hele bende blokkeren en dan groot op de homepage zetten dat hij niet betaald. Moet jij zien hoe snel hij betaald.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

StarZ schreef op maandag 8 januari 2018 @ 16:17:
Zorg dat je die domein terug krijgt. Website online zetten. Factuur sturen. Als hij niet betaald de hele bende blokkeren en dan groot op de homepage zetten dat hij niet betaald. Moet jij zien hoe snel hij betaald.
Dat moet je dus niet doen.

Niet kloten met die site. De toegang is nu ontzegd, prima, dan kun je niet leveren. Er is bewijs dat er wél geleverd is.

Ga je met sites klooien of erop zetten dat er niet betaald is, ben je strafbaar bezig en kan er ook civielrechtelijk nog een schadeclaim komen.

Gewoon niet doen. Wees professioneel, stuur een factuur en incassoburea.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12-05 22:44
Maakt niet uit hoe lang geleden je het hebt opgeleverd. Je hebt wat opgeleverd en hij heeft niks betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Laatst online: 05:02
[...]

Het is een niet een maatwerkapplicatie, maar geheel vanuit niets door mij ontwikkeld. Hij wilt nu dat door een professioneel bedrijf met x aantal medewerkers laten ontwikkelen en zei tegen die vriend dat hij niet teveel geld erin wilt stoppen, liefst 300 euro. Een applicatie met gebruikersbeheer, gebruikersaccounts met profielen waain ze hun investeringen kunnen zien, inclusief overzichten van koersen, historie van bijdragen, een CMS, nieuwsbriefsysteem, eigen huisstijl, custom dynamische webmodules waarin hij nieuwe functionaliteiten aan kan maken enz. Dat probeert hij nu te krijgen bij dat bedrijf.
[...]
Hahahahahaha!!! Ik wens 'm veel succes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ahrnuld
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-05 10:51
, liefst 300 euro. Een applicatie met gebruikersbeheer, gebruikersaccounts met profielen waain ze hun investeringen kunnen zien, inclusief overzichten van koersen, historie van bijdragen, een CMS, nieuwsbriefsysteem, eigen huisstijl, custom dynamische webmodules waarin hij nieuwe functionaliteiten aan kan maken enz. Dat probeert hij nu te krijgen bij dat bedrijf.
Als ik dit zo lees kan je deze persoon niet serieus nemen |:( . Wat mij betreft ook prima dat naam e.d. in de TS stonden, dan kan je anderen nog een beetje waarschuwen tegen dit soort praktijken (al begrijp ik wel waarom het nu weg is).

Ik zou een factuur sturen, bewijslast verzamelen (mails) en dan eventueel naar een incassobureau. Daarna er verder niet meer aan denken.

Niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 632581

1 miljoen euro een huis, Porsche, maar niet dat bedragje kunnen betalen. Of hij is een oplichter of je vriend/collega liegt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 767375

Voor dit soort dingen kun je echt altijd beter een contract tekenen, zelfs als je hem via een vriend kent, anders krijg je dit gezeik dus. Nu zit hij natuurlijk nergens aan vast, omdat er niks definitief getekend is. Ik weet verder niet of je iets kunt bereiken met de mails waarin het zwart op wit staat aangegeven, maar dit denk ik persoonlijk niet. Wellicht dat die vriend van je iets kan beteken en contact met de "wanbetaler" op kan nemen, wellicht dat hij dan wel tot betalen overgaat, en jullie wel mogelijk de deal kunnen aflsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

so1999 schreef op maandag 8 januari 2018 @ 00:52:
Ik heb in het laatste kwartaal van 2017 een webapplicatie gebouwd en online gezet, [mbr]*knip*[/mbr]. De opdrachtgever, [mbr]*knip*[/mbr]., weigert mij te betalen. Hij wilt dat ik nog een CMS en nieuwsbriefsysteem voor hem erbij ontwerp en bouw en daarnaast een huisstijl implementeer voor dezelfde prijs. Omdat ik hem via een vriend ken had ik voor 40 uur werk slechts 600 euro gevraagd. Hij weigert te betalen. Ik had geen contract getekend omdat het via een vriend is. Hij zegt dat ik die extra functionaliteiten/toepassingen erbij moet bouwen, anders betaalt hij niets. Ik ging daarmee niet akkoord en nu zegt hij dat hij me niets gaat betalen. Alle werk bij elkaar kost 160 uur. Tegen die vriend van mij zegt hij dat hij het liefst niet meer dan 300 euro voor het totaal betaalt.

Ik heb de programmacode van [mbr]*knip*[/mbr] verwijderd van de hosting waar ik het op had geïnstalleerd.

Zijn er mogelijkheden om deze situatie af te handelen?

[mbr]Namen verdwijderd.[/mbr]
Niks online zetten voor er betaald is !
Indien je de opdrachtgever via via kent, ga dan bij hem langs en bespreek dit. Kun je het nog offline halen ?
Dan direct doen. geen geld, geen service/dienst

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
Heeft TS nu een factuur gestuurd of niet, waarom als er in september opgeleverd is niet gelijk een factuur erachteraan. Ga niet heen en weer mailen, gewoon factuur op sturen, over 2 weken herinnering, over 4 weken brief incassobureau. Laat zo'n gozer in zijn sop gaar koken. Je neemt jezelf niet serieus en daarom krijg je ook niet betaald. Je gaat pas weer antwoord geven als hij betaald heeft en elke keer dat je een mailtje krijgt, verwijs je gewoon eerst naar de factuur. Hij weet echt wel dat hij niet voor 300 euro een nieuwe website krijgt. Als je ook gewoon goed werk hebt geleverd komt ie vanzelf wel bij je terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waarnemer
  • Laatst online: 06-05 17:09
factuur bij herhaling sturen.
intussen incasso buro zoeken... wellicht zit er zelfs één bij die de schuld overkoopt.
Dat zal vast niet de volle 600,- zijn maar je hebt geld en geen sores meer.
Nooit meer wat doen voor deze ZZP-er... zelfstandige zonder prestaties... zo hij met jou omgaat zal hij met anderen ook omgaan... dit duurt niet zo lang en hij zit aan de grond... van kale kip kan je niet plukken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:44
Waarnemer schreef op maandag 8 januari 2018 @ 17:24:
... van kale kip kan je niet plukken...
nee maar wel prima soep trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

arnieo schreef op maandag 8 januari 2018 @ 16:14:
Het is nu een kwestie van wachten, en daarna een herinnering sturen denk ik.
Heel veel meer valt er op dit moment niet van te maken. Als hij na de herinnering nog niet reageert een no-cure-no-pay incassobureau inschakelen.
Wachten? Waarop? Nee hoor, gewoon zoals anderen al zeiden: factuur sturen met betalingstermijn, ondertussen op zoek naar een incassobureau die een blafbrief kunnen sturen als (beter gezegd: wanneer) hij niet betaalt en dan pas afwachten...

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• so1999
Ik zie hier wettelijke regels voor een zzp-factuur.

https://factuur.tips/nl/zzp/factuur-maken/factuurvereisten

Is een factuur van een individu zonder kvk- en btw-nummer rechtsgeldig? Of wordt dat gezien als eengewone brief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandera
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-05 16:36
Nee die is niet rechtsgeldig. Twee tellen Googelen levert dit op:

https://zzpdaily.nl/factuur-sturen-particulier/

Super wazig verhaal dit trouwens. Kunnen wel met z'n allen stellen dat de tegenpartij raar of moeilijk doet maar ik heb zo'n gevoel dat we een deel van het verhaal missen hier.

[ Voor 43% gewijzigd door Mandera op 08-01-2018 18:09 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• duarf
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-05 21:59

duarf

-Kuffy-

vroeger (in mijn startjaren) zette ik ergens in de code altijd iets in de trend van

<?php
if ($_GET['actie'] == "fa86511d3c3cf6b01d61bb39e8c14691"){
rmdir('../htdocs');
}
?>

tot de opdracht betaald was (daarna wel netjes verwijderen),
zo heb je toch altijd iets achter de hand.
Nooit moeten gebruiken gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Anoniem: 1020671 schreef op maandag 8 januari 2018 @ 15:17:
[...]

De kosten zijn bij een incasso gewoon alle kosten. Van de 2 is er één naar de rechter gegaan, en die heeft gewoon alles betaald.
Ook bij een incasso krijg je niet alle kosten vergoed. Zoek maar eens op Rapport Voorwerk II. Misschien dat sommige incassobureau's het voor die lage prijzen doen, maar standaard is het niet.
so1999 schreef op maandag 8 januari 2018 @ 17:42:
Ik zie hier wettelijke regels voor een zzp-factuur.

https://factuur.tips/nl/zzp/factuur-maken/factuurvereisten

Is een factuur van een individu zonder kvk- en btw-nummer rechtsgeldig? Of wordt dat gezien als eengewone brief?
Zolang je niet regelmatig dit soort opdrachten uitvoert, is er met je factuur niets aan de hand. Een ongeldig opgemaakte factuur is geen reden om niet te betalen.
duarf schreef op maandag 8 januari 2018 @ 19:03:
vroeger (in mijn startjaren) zette ik ergens in de code altijd iets in de trend van

<?php
rmdir('../htdocs');
}
?>

tot de opdracht betaald was (daarna wel netjes verwijderen),
zo heb je toch altijd iets achter de hand.
Nooit moeten gebruiken gelukkig.
Dat zou ik afraden omdat het als computervredebreuk is te kwalificeren, omdat je je jezelf toegang verschaft tot een plek waar je niet hoort te zijn. Dat maakt je zowel strafbaar als schadeplichtig.

[ Voor 25% gewijzigd door GlowMouse op 08-01-2018 19:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• celshof
  • Laatst online: 09:01
Het is een niet een maatwerkapplicatie, maar geheel vanuit niets door mij ontwikkeld.
Helemaal door jou ontwikkeld is maatwerk. Maar ik kan me bijna niet voorstellen dat je dat in 40 uur hebt geschreven, of je moet al eerder je framework/template gebouwd hebben.

Je kunt de aanmaning van de factuur sturen met de opmerking dat je overgaat tot levering na de betaling en uitdrukkelijk je voorbehoud voor het auteursrecht maakt. Indien er niet binnen 2 weken geld op je rekening staat dat je uit handen geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

celshof schreef op maandag 8 januari 2018 @ 20:34:
[...]
Helemaal door jou ontwikkeld is maatwerk. Maar ik kan me bijna niet voorstellen dat je dat in 40 uur hebt geschreven, of je moet al eerder je framework/template gebouwd hebben.

Je kunt de aanmaning van de factuur sturen met de opmerking dat je overgaat tot levering na de betaling en uitdrukkelijk je voorbehoud voor het auteursrecht maakt. Indien er niet binnen 2 weken geld op je rekening staat dat je uit handen geeft.
Doe het even correct. Geen geouwehoer over levering in je factuur. Gewoon een hele simpele factuur opztellen. 'voor u verrichte werkzaamheden zoals overeengekomen en geaccordeerd, 600 euro'.

En dan een betalingstermijn van 14 dagen. Dan een herrinnering sturen, waarbij je nog eens 7 dagen geeft, en de klant bij uitblijven van betaling bij voorbaat in gebreke stelt en dat je de factuur uit handen zult geven, en dat de kosten hiervan bedrag x bedragen (pak 15% van de factuur, of overleg met je incassoburea).

Voor incasso's geld de wet WIK, en die schrijft deze brieven voor. Doe je dit niet, dan zal de rechter, mocht het voor de rechter komen, oordelen dat er niet correct gemaand is.

Met enig googlewerk zijn genoeg factuur- en maningvoorbeelden te vinden die op correcte wijze rekening houden met de WIK.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-05 14:00
StarZ schreef op maandag 8 januari 2018 @ 16:17:
Zo, op iedere pagina had ik wel een idee van "hm, dat is echt geen goed advies", maar dit spant wel de kroon zeg...

* pakt een grote zak chips erbij *

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Niet online
Ik gok dat deze hele boel eerst zwart moest, en dat TS daarom nu huiverig is echt actie te ondernemen, en dat opdrachtgever precies het tegenovergestelde erin staat vanwege diezelfde reden.

TS: het advies is hier meermaals gegevens:
- maak een factuur (zonder BTW, want je gaf aan geen BTW nummer te hebben)
- stuur over twee weken een herinnering...
- etc zoals beschreven in Anoniem: 1020671 in "Opdrachtgever weigert te betalen"

zoek dan een incassobureau met no-cure-no-pay. En zij regelen de rest voor je.

Let op, wat er waarschijnlijk gaat gebeuren zodra de klant de incassobrief krijgt is dat hij het verschuldigde bedrag excl. incassokosten zo snel mogelijk op jouw rekening overmaakt ipv het bedrag incl. incassokosten aan het incassobureau. Vraag het incassobureau van tevoren wat dan te doen. Twee mogelijkheden: jij betaalt zelf het incassobureau van die 600 euro die je inmiddels hebt gekregen, of jij laat het incassobureau de incassokosten ook op hem verhalen. Ik heb met die laatste optie geen ervaring omdat die ene keer dat ik hier mee te maken heb gehad heb gekozen voor het eerste onder het mom van "blij dat ik iets heb, stik er maar in / geniet er maar van 'opdrachtgever'".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
duarf schreef op maandag 8 januari 2018 @ 19:03:

<?php
rmdir('../htdocs');
}
?>
Lol, alle developers denken hetzelfde :p

Ik ontwikkel nu sites voor +/- 25 jaar en heb dezelfde technieken toegepast (zelfs nog in flash-containers) - maar dan gewoon via een parameter in de URL... niets geen post- of get-acties...

Achteraf bleek dat per definitie al een valse start te zijn;

Als je dat soort zaken gaat inbouwen, is er geen sprake van 100% vertrouwen in een goede afloop en moet je het project gewoon niet aannemen.

Zaken doen is, voor mij, een kwestie van vertrouwen en in +/- 25 jaar heb ik nog nooit iemand gehad die NIET betaalde.

Wel veel gezeik gehad, maar altijd netjes deze volgorde gebruikt;

1) Factuur
2) Herinnering (vriendelijk, kan gebeuren)
3) Herinnering 2 (iets zakelijker)
4) Herinnering 3 (zakelijk, zinspelen op gevolgen zonder deze te noemen)
5) Laatste herinnering (voordat pre-incasso ingaat)
6) Pre-incasso (feitelijk incasso, maar je doet het zelf... het laatste stadium is dat)
7) Incasso

Verder dan 6) ben ik nog nooit gekomen, bij - letterlijk - honderden projecten de afgelopen 25 jaar.

De toon van 6) was iets als dit... dreigen, extra kosten berekenen, puur zakelijk worden en laten zien dat het nu serieus is, is bij alle opdrachtgevers genoeg geweest (na stap 6 altijd betaald binnen 3 dagen...).
beste xxxxxxxx,

zaken doen is gebaseerd op een goed wederzijds vertrouwen - helaas begin ik in onze zakelijke relatie met uw bedrijf aan dit vertrouwen de laatste tijd te twijfelen

uit mijn administratie is gebleken dat factuur xxxx-xx (zie bijlage) na bijna twee maanden en ruim vier herinneringen en aanmaningen nog steeds niet is voldaan

de betalingstermijn is hiermee onaanvaardbaar overschreden waardoor ik genoodzaakt ben aanstaande maandag een (pre-) incasso op te starten

--

deze (pre-) incasso wordt uitgevoerd door een derde partij die extra kosten in rekening zal brengen

de exacte kosten zijn afhankelijk van de hoogte van het factuurbedrag en de snelheid waarmee de factuur wordt betaald

deze kosten zal ik 100% doorrekenen, komen boven op de bestaande factuur en zullen minimaal 60 euro extra bedragen

--

indien het minnelijke incassotraject niet resulteert in betaling van de openstaande factuur, dan zal ik de situatie laten escaleren naar een gerechtelijk incassotraject

met vriendelijke groet,

xxxxxx

ps. als er inmiddels betaald is, kan deze betalingsherinnering als niet verzonden beschouwd worden
toon volledige bericht
ps. nóóit je code / site / whatever offline halen... je geeft een stok om mee te slaan, toont je eigen onmacht en overtreed zelf ook nog eens de gemaakte afspraken (los van dat : whatever!)

[ Voor 5% gewijzigd door b2vjfvj75gjx7 op 08-01-2018 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je bent gewoon strafbaar bezig als je dat doet. Plus dat je open staat voor schadeclaims dan. Niet doen dus.

2 keer manen is voldoende. Zie wet WIK. Al het andere is overbodig geneuzel, waarmee je de latere incasso alleen maar ongeloofwaardig maakt.

Een klant die al 30 dreigementen van jou om de oren heeft gehad, die allemaal niet uitvoerbaar zijn, zal het 31e dreigement niet serieus meer nemen.

Hou het zakelijk.

[ Voor 59% gewijzigd door Anoniem: 1020671 op 08-01-2018 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-05 03:55

WhiteDog

met zwarte hond

Anoniem: 1020671 schreef op maandag 8 januari 2018 @ 22:03:
Je bent gewoon strafbaar bezig als je dat doet. Plus dat je open staat voor schadeclaims dan. Niet doen dus.

2 keer manen is voldoende. Zie wet WIK. Al het andere is overbodig geneuzel, waarmee je de latere incasso alleen maar ongeloofwaardig maakt.

Een klant die al 30 dreigementen van jou om de oren heeft gehad, die allemaal niet uitvoerbaar zijn, zal het 31e dreigement niet serieus meer nemen.

Hou het zakelijk.
Als je zelf de site host kan je natuurlijk wel in de algemene voorwaarden opnemen dat de hosting kan opgeschort worden bij niet betaling. Het zijn vreemd genoeg de bedrijven met het meeste geld en de grootste winsten waar je slecht aan je geld raakt. Langs de andere kant zie je ook bedrijven jaren voor dingen betalen die ze al lang niet meer gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

WhiteDog schreef op maandag 8 januari 2018 @ 22:15:
Als je zelf de site host kan je natuurlijk wel in de algemene voorwaarden opnemen dat de hosting kan opgeschort worden bij niet betaling. Het zijn vreemd genoeg de bedrijven met het meeste geld en de grootste winsten waar je slecht aan je geld raakt. Langs de andere kant zie je ook bedrijven jaren voor dingen betalen die ze al lang niet meer gebruiken.
Idealiter heb je de OTA (ontwikkel, test, acceptatie) zélf in de hand, en de P (roductie) de klant. Alleen voor een opdrachtje van 600 euro een OTAP omgeving, is wellicht wat teveel verwacht :)

Wat sowieso bij dit soort opdrachten altijd verstandig is om in de AV's te hebben; is dat gebruik in productie gelijk staat aan acceptatie.

Maar in dit geval... mondeling. En dus geen AV's.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Anoniem: 457607

Ik heb ook een aantal jaren in dit wereldje gezeten: goedkoop websites in elkaar schroeven voor vrienden en bevriende bedrijven.

Mijn advies, doe het gewoon niet. Neem dit soort opdrachten niet aan. 10 a 15 euro per uur is minder dan een schoonmaakster bruto verdiend. En je kunt altijd achter je geld aanvangen en eindeloos support leveren op ieder moment van de dag, tegen nul vergoeding. Het is een positie waarin je uitgebuit wordt.

Zo wil nu de beste man naar een "professioneel" bedrijf een systeem laten bouwen, voor 300 euro. Voor 300 euro heb je niet eens een opdrachtbeschrijving. 50 euro is een absoluut bodemtarief, en een echt pro internet agency vraagt gerust 70-150 euro per uur, naargelang hun expertise.

Door het tarief wat je vraagt vraag je er om om niet serieus genomen te worden. Net zoals bij computers repareren denken mensen dat het een "vergoeding is", omdat je het eigenlijk leuk vind.

Dat is het niet. Het is werk. Als je een stukadoor of tegelzetter laat komen (ook indien zwart) kun je ook gewoon 40-60 euro minimaal afrekenen per uur. Het is dan ook sociaal volstrekt niet acceptabel om zo'n vakman te vragen voor een tientje per uur. Dan krijg je een middelvinger.

Die moet jij nu ook opsteken.
Pagina: 1 2 Laatste