Toon posts:

Honda Jazz te klein, welke opvolger.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• FireAge
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 23:40
Wij hebben op het moment een Hona Jazz van 2002, gekocht in 2009. Geweldige auto. Opvouwbare achterbank, zuinig, hij bevalt ons uitstekend.

Maar sinds de komst van onze tweede is de kofferbak nu toch te klein. Met 1 kind is dat prima te compenseren door de voorstoel, maar die tijd is voorbij, dus tijd voor wat nieuws.

Eigenlijk zou ik graag weer dezelfde auto willen, maar dan met een kofferbak van 1 meter diep. En ik heb wat moeite het juiste model te vinden.

Eisen tot nu toe:
- Zuinig - B of befer ivm milieu. Hybride zou mooi zijn, maar hoeft niet.
- Budget rond de 10k, maar als het moet kan tot 15k ook wel
- Kofferbak diepte 1 meter zodat de Thuke Cougar XT er makkelijk in past.
- Station denk ik, of hele ruime hatchback
- Japanner (tot nu toe Suzuki en Honda gereden.
- Geen spoilerachtige sportwagen praktijken
- Geen leer, ook niet het stuurwiel.

Reeds bekeken:
- Honda Civic -> te klein, Tourer nog te duur/nieuw
- Toyota Auris Touring -> nog te duur/nieuw
- Toyota Prius Plus -> nog te duur/nieuw
- Honda accord -> niet zuinig, geen recente station

Wie helpt me de goede kant op. Heb het gevoel dat ik me blindstaar...

Beste antwoord (via FireAge op 13-01-2018 11:11)

• Ojjorz
  • Registratie: december 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Mazda 6 station? Voor 10k koop je hele nette.

Alle reacties

• wd200
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 21:20
Toyota verso-s of Toyota urban cruiser bekeken ?
Fabia combi heeft een goede prijs / kwaliteit / ruimte verhouding mijn inziens

• Croga
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 14:56

Croga

The Unreasonable Man

FireAge schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 22:30:
- Toyota Prius Plus -> nog te duur/nieuw
Waarom dan niet een "non-plus" Prius? Zoveel verschil zit er niet in. De Prius-II is tweedehands goed te krijgen en heeft een enorm ruime kofferbak. Hoe het met een tweedehands Prius-III zit durf ik niet te zeggen.

Daarnaast zie ik de Prius "wagon" (eigenlijk de plus) ook al voor zo'n 10k tweedehands te koop staan.....

• FireAge
wd200 schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 22:35:
Toyota verso-s of Toyota urban cruiser bekeken ?
Fabia combi heeft een goede prijs / kwaliteit / ruimte verhouding mijn inziens
Bedankt voor het meedenken. Beide toyota’s bekeken, maar zijn net zo krap als de jazz qua kofferbak.

Skoda zou een niet-japanse uitstap kunnen zijn als ik echt geen jap kan vinden.
Croga schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 22:43:
[...]

Waarom dan niet een "non-plus" Prius? Zoveel verschil zit er niet in. De Prius-II is tweedehands goed te krijgen en heeft een enorm ruime kofferbak. Hoe het met een tweedehands Prius-III zit durf ik niet te zeggen.

Daarnaast zie ik de Prius "wagon" (eigenlijk de plus) ook al voor zo'n 10k tweedehands te koop staan.....
Hmm ik kijk ernaar en het valt me mee. Had een prius van een collega bekeken, maar die kofferbak was erg klein door batterijen. Wagon ziet er goed uit, 10 - 15k.

[Voor 41% gewijzigd door FireAge op 06-01-2018 23:05]

• Sebnam
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 19-09 00:25
Honda Civic Aerodeck?

• Heatonme
  • Registratie: juni 2008
  • Niet online

Heatonme

Nick not weather related

Of wat goedkoper een goede Mitsubitshi Lancer station?
Hmm, die zijn trouwens niet echt B.. Aanschafprijs scheelt dus houd je een hoop over voor benzine :+

Mistubishi ASX dan? Die is wel B, voor wat het waard is.

Cyanide & Happiness - Facebook & Privacy - Wear Sunscreen!

• JunkieLimbo
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 17:29
Is de niet hybride Civic ook te klein?

• Tomatoman
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 00:28

Tomatoman

Fulltime prutser

Honda Goldwing met zijspan en caravan :+

Een goede grap mag vrienden kosten.

• tomas123
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 18-09 22:04
Auris hybrid van 2011, en toevallig zag ik een touring sports hybrid net voor 11.000€ op mp staan... te duur?

• FireAge
Haha. Te oud _/-\o_
JunkieLimbo schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 22:55:
Is de niet hybride Civic ook te klein?
Helaas wel ja.
Heatonme schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 22:52:
Hmm, die zijn trouwens niet echt B.. Aanschafprijs scheelt dus houd je een hoop over voor benzine :+

Kofferbak ASX is 82 cm diep, wil graag 96+ cm.
Tomatoman schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 22:57:
Honda Goldwing met zijspan en caravan :+

[afbeelding]
Moet ik eerst weer een rijbewijs erbij gaan halen :+
tomas123 schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 23:01:
Auris hybrid van 2011, en toevallig zag ik een touring sports hybrid net voor 11.000€ op mp staan... te duur?
Als ik het goed zie een kofferdiepte van 102 cm. Ik ga hier ook even verder induiken. Thanks.
Ojjorz schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 23:41:
Ziet er interessant uit. Even zoeken naar een non-diesel, non-leer versie.

[Voor 118% gewijzigd door FireAge op 07-01-2018 08:54]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +7Henk 'm!

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wd200
Mazda cx5 ?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• niels132
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 18-09 09:15
Weliswaar niet Japans, maar het ligt in de buurt ;) Kia cee'd Sportswagon?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
Auris Touring hybride moet toch wel lukken onder de 15k? Daar zit een fatsoenlijke kofferbak in en je loopt niet leeg op het onderhoud. Wij pasten vroeger in een Fiat 127.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• route99
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 01:43
Deze Avensis?

Edit: S**t... hij is al verkocht zie ik nu in de hoek van de foto
Vul nog wel aan.

Ok, had nog even bij die garage verder gekeken, maar wat er nu in voorraad is, past niet in jouw profiel.
Voor mij haast om de hoek (17 km), voor jou wel een eind.
Ik koop hier al ruim 25 jaar mijn 2e hands autos, net als mijn broer & vader.
Hij is niet de goedkoopste maar met een goed gesprek kwamen we er altijd uit aanschaf/inruil, ook als je niks inruilt prima (bij mijn zoon gedaan) en vond ik de prijs acceptabel. Zeker tegen het feit dat mogelijke problemen altijd opgelost werden, service beurten een mooie prijs hebben, zeker in combi met APK.
Een ex-Toyota garage, waren toen sub dealer maar daar is Toyota mee gestopt, maar ze hebben dus wel alle kennis in huis. Als vakgarage zijn ze een stuk goedkoper dan een officiële dealer.
Mijn mini-MPV Corolla Verso is nu ruim 15j en ik kom vrijwel alleen in de garage voor beurt/APK.

Je kunt er uiteraard ook een in jouw buurt kopen, maar zij zijn vrij actief op het internet met deze auto's.
Je kunt ze ook eens opbellen of ze een auto achter willen houden/jou melden of er een wat actiever scouten, Arthur is een echt actieve in-/verkoper.

[Voor 84% gewijzigd door route99 op 07-01-2018 16:41]

• FireAge
Nee ben allergisch voor SUV. Vraag me niet waarom 8)
nielsgaastra schreef op zondag 7 januari 2018 @ 14:39:
Weliswaar niet Japans, maar het ligt in de buurt ;) Kia cee'd Sportswagon?
Kia cee’d wagon stop ik in het rijtje. Deze heeft leer, maar formast is goed en Kia ben ik niet huiverig voor. Thanks
bouwfraude schreef op zondag 7 januari 2018 @ 15:22:
Auris Touring hybride moet toch wel lukken onder de 15k? Daar zit een fatsoenlijke kofferbak in en je loopt niet leeg op het onderhoud. Wij pasten vroeger in een Fiat 127.
Past ook wel in de honda jazz. Maar de dame wil graag op vakantie in de zomer de wagen mee en tevens de fietskar...
Dat krijg ik er niet meer ingepropt :X
Thanks ik ga er naar kijken. Ik heb mijn auto’s nooit bij de dealer in onderhoud. Als je een goede bovag garage kent kom je een heel eind voor een stuk minder.

[Voor 92% gewijzigd door FireAge op 07-01-2018 17:28]

• wd200
FireAge schreef op zondag 7 januari 2018 @ 17:17:
[...]

[...]

Past ook wel in de honda jazz. Maar de dame wil graag op vakantie in de zomer de wagen mee en tevens de fietskar...
Dat krijg ik er niet meer ingepropt :X
Als het alleen een "vakantieprobleem" is kan je ook een dakkoffer proberen ?

• MedionAkoya
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 18-09 21:01

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Er bestaat een Honda Accord met energieklasse B. (2008 tot 2010)
Maar wat dacht je van een Toyota Avensis. Maar dat is duurder dan een Accord.
Dat je Thuke erin moet, maakt het niet makkelijker. Anders hadden we allang geroepen: Opel Astra

Edit: Mazda stationwagen, dat is wat je moet hebben.

[Voor 10% gewijzigd door MedionAkoya op 07-01-2018 17:41]

Railinfra tram en metro in Amsterdam: afdeling Civiele Techniek

• jadjong
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 21:02
Ik denk dat je iets zoekt wat er niet is. Een kofferbak met bruikbare diepte van een meter betekend eigenlijk Audi A6, BMW 5, Mercedes E, Volvo V70, Volkswagen Passat en een verdwaalde Koreaan. Waarbij de V70 en Passat het meeste ruimte geven, maar allen vloeken met de rest van de 'eisen'.

Tomatoman in "Kofferbak BWM 5 touring vs Volvo XC/V70"

Acties:
  • +1Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 21:51

-tom-562

Oliesjeik

Wat is je budget?
Verder zou ik zeggen; Toyota Avensis! Of Mazda 6, net wat je voorkeur is ;)

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

• Buzz-01
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 17-09 14:02
Prima auto en wij kregen er alles in vwb de wandelwagen en buggy. Op LPG rijdt onze 1.6 ongeveer 1:11-1:12, houdt niet over maar het kan schadelijker. Op benzine waarschijnlijk ca 20% zuiniger, maar dat heb ik nooit gemeten.
Eventueel op spritmonitor.de maar eens kijken naar het werkelijke verbruik van anderen.

Het laatste bouwjaar (2008-2009) heeft echter verschikkelijk last van roest op het achterspatbord (vrijwel altijd linksachter) en op de achterklep vlak onder het raam.
Daar moet je ff goed op letten als je hier voor zou kiezen.
Verder een hartstikke fijne auto voor echt weinig geld. Afhankelijk van het aantal kilometers dat je gaat rijden kan het best meevallen in de totale kosten ondanks het wat hogere verbruik.

Flickr

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Toyota Auris wagon/touring Hybr.
o.a. =>https://www.autoscout24.n...74-e06989e4274a?cldtidx=8

[Voor 75% gewijzigd door Hackus op 07-01-2018 18:11. Reden: link reparatie]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• aljooge
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 22:46

Mitsubishi Lancer. zeer grote kofferbak veel beenruimte achterin en rijdt fantastisch en bijna geen mankementen. 1 nadeel verbruik 1:12 maar dan wel bijna alles gereden op de snelweg.

• -tom-562
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 21:51

-tom-562

Oliesjeik

Zo'n Lancer is toch wel een slag kleiner dan een 6 of een Avensis, en qua afwerking/materiaalgebruik/comfort is het ook wel een stap terug.
Maar daar is de prijs dan ook naar

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 04-06-2020

3x3

Die eerste auto lijkt mij prima. Die tweede auto heeft wel erg veel slijtagesporen voor de kilometerstand in het interieur. Dat lijkt mij een typische duitse terugdraaier.

| live and give like no one else |

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 23:30
Als je veel ruimte wil voor een goede prijs : Skoda SuperB

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

3x3 schreef op zondag 7 januari 2018 @ 20:00:
[...]

Die eerste auto lijkt mij prima. Die tweede auto heeft wel erg veel slijtagesporen voor de kilometerstand in het interieur. Dat lijkt mij een typische duitse terugdraaier.
Die zwarte 1.8 lijkt mij idd een topper.

• FireAge
Iedereen nog bedankt weer voor de reacties. Ik heb nu een veel meer uitgebreide lijst dan eerst en zal gaan zoeken.

Dat kan in mijn ervaring bij mij wel even duren. Kom weer op de radar zodra ik concrete voorbeelden heb. Dakkoffer is ook een goed idee. Ga ik serieus overwegen.

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

FireAge schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 00:56:
Iedereen nog bedankt weer voor de reacties. Ik heb nu een veel meer uitgebreide lijst dan eerst en zal gaan zoeken.

Dat kan in mijn ervaring bij mij wel even duren. Kom weer op de radar zodra ik concrete voorbeelden heb. Dakkoffer is ook een goed idee. Ga ik serieus overwegen.
Succes! Ga vooral veel rijden (en neem dan veel praktijkzooi mee) zodat je goed kan testen en vergelijken!

• FireAge
Na lang wikken en wegen neig ik nu toch naar de Auris Touring Sports.

http://voorraad.dealeraut...encruise/occ4070150-65549

Deze lijkt me aardig. (Op de schreeuwerige reclame na).

https://www.autowereld.nl...aat-26847250/details.html

Als andere optie. Maar waarom is een auto die een half jaar en 60k km ouder is, 5k goedkoper.

Heb zelf niet zo’n vrees voor kilometers. Mijn Jazz gaat ook al 320k km mee.

• qadn
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 21:25

qadn

Pinnacle of Perversion

Nou, vanwege de 60k km meer gereden.
Dan kom je dichter in de buurt van de bodemprijs voor een goed werkende auris/prius.

Mijn buren hebben overigens zo'n Auris touring sport geval en zijn er erg tevreden mee. Rustig op lange afstand en kan genoeg zooi in voor de (inmiddels 4; waarvan ze er max 3 tegelijk hebben) kleinkinderen.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

• Banpei
  • Laatst online: 17-03-2020

Banpei

Hachiroku on this touge?

Ik rij zelf een Civic FK (2011-2016) en heb geen enkel probleem twee kids en de bugaboo er in te passen. Deze generatie Civic is ruimer dan je denkt: geen reservewiel, dus de kofferbak kan extra diep gemaakt worden. Deuren kunnen bijna 90 graden open en dat is wel erg handig met kinderen in hun zitjes te krijgen. ;)
Ik rij zelf de 1.4 sport uitvoering die alle opties heeft, maar vanaf business heb je al cruisecontrol en een achteruitrijcamera.

De 2011/2012 modellen met de 1.4 hebben een B-label en kosten tussen de 11K en 14K bij de Honda dealer. De 1.4 is genoeg om normaal mee te rijden, maar als je volgeladen vlot de snelweg op wil moet je toch wel hoog in de toeren. In dat geval zou ik wel de 1.8 aanraden.

AE86 gevonden! | So what I thought I'd do was, I'd pretend to be one of those deaf-mutes.

• FTI
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 18-09 12:09
Honda Insight?
https://www.marktplaats.n...abe740c1b&previousPage=lr

[Voor 85% gewijzigd door FTI op 28-03-2018 11:03]

• SniperGuy
  • Laatst online: 18-09 10:57
Insight idd: goede bagageruimte en zolang je kinderen geen 2 meter zijn is hoofdruimte geen probleem :)
Accupakket (is anders dan de Civic Hybrid) is ook probleemloos.

• ThinkPad
  • Laatst online: 21:38

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
@FireAge Je onderste link is een officiële Toyota dealer :) De eerste meer een universele handelaar.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@FireAge onderste in van 2014 en de ander van 2013. En de onderste heeft stuk minder km’s en is Toyota dealer occasion

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• FireAge
Hmm ok.
+7 maanden
+60k km
-dealer
——————
-5k

Volgens mij is die goedkope dan een betere deal. Ga hem toch niet bij een dealer onderhouden. Heb al jaren een garage waar ik erg tevreden mee ben.

• FireAge
Kick :)

Inmiddels weer 2.5 jaar verder in de Honda Jazz en willen nu toch wat nieuws. De 3e versnelling doet het niet altijd meer. Hij gebruikt wat olie (1 liter per 5000 km schat ik). Heb water bij de voeten rechtsvoor en in de kofferbak (beide gefixed door er een spijker doorheen te tikken). En met zijn 360.000 op te teller mag hij nu echt met pensioen.

Nu had ik een hele leuke Prius Wagon (1.8L, 2013) gezien, alles uitgezocht, klaar om te kopen. Maar toen kwamen mijn schoonouders met de vraag of wij niet hun Skoda Octavia (1.2L, 2014) willen kopen...

Twijfel, twijfel... ben meer een Jap fan qua auto's en heb het niet zo op de Duitse makelij, vraag me niet waarom.

Nu op vakantie in Denemarken met de Skoda te leen en de twijfels zijn nog niet voorbij.

De Skoda is nieuwer en stiller. Minder wegensbelasting, minder zuinig. Zit vol met onzin als automatisch parkeren, lane assist en "he moet je niet eens koffie gaan drinken, jij slingerende Harry - alert". Nadeel is dat de achterbank twee stoelen heeft en een tussenzitplek met weinig voetruimte ivm achterwielaandrijving. Mochten we nog een derde stuk kroost de wereld opgooien wordt dat wat krap. Voordeel is dat we hem best goedkoop kunnen krijgen omdat er geen garage tussen zit en we weten dat hij 100% netjes onderhouden en in goede staat is.

Prius is Jap, wat al 3 pluspunten zijn. Maar hij is minder stil, hogere wegenbelasting. Kofferbak is ruim, maar stoelen 6 en 7 kunnen er niet uit. Achterbank heeft wel 3 volwaardige plekken en nog 2 extra bonus plekken mocht een van de juniors gaan voetballen en ik een half team mee wil nemen.

Hart zegt prius, hoofd zegt Skoda.

Kan iemand nog wat gewicht op een van beide kanten van de weegschaal leggen? Bekende gebreken van een van beide? Nog iets anders om rekening mee te houden? Restwaarde is niet zo interessant, als we er een kopen, rijden we hem tot ie uit elkaar valt.

• StarC
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 19-09 10:58
Wat vind je verder belangrijk? Vanuit de Jazz ben je een wat hogere zitpositie gewend (pluspunt voor de Prius). Hoe zit het met zaken als geluid van de radio of het zitcomfort van de stoelen? Zou je op termijn een trekhaak willen benutten en kan dat met beide auto's? Zit op beide auto's minimaal een parkeersensor achter? Krijg je garantie op de prius?

In de betrouwbaarheidslijstjes zal Toyota (bijna) altijd hoger staan dan Skoda, maar dat zegt alleen iets in het algemeen.

• fonsoy
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 18:46
Een Skoda Octavia heeft gewoon voorwielaandrijving ;)
Je rijdt niet veel, weegt dan de lagere wegenbelasting ook niet flink door? Wat is het verschil in kosten per maand?

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

• PatrickH89
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 23:11
Ik zou zeggen dat het voordeel van de bekende historie en gunstige prijs wel zwaar moet wegen. En verder hangt het vooral er vanaf hoe waarschijnlijk dat derde kind gaat zijn en of je nu tijdens je test alles meekrijgt in de Skoda.

• FireAge
StarC schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 21:47:
Wat vind je verder belangrijk? Vanuit de Jazz ben je een wat hogere zitpositie gewend (pluspunt voor de Prius). Hoe zit het met zaken als geluid van de radio of het zitcomfort van de stoelen? Zou je op termijn een trekhaak willen benutten en kan dat met beide auto's? Zit op beide auto's minimaal een parkeersensor achter? Krijg je garantie op de prius?

In de betrouwbaarheidslijstjes zal Toyota (bijna) altijd hoger staan dan Skoda, maar dat zegt alleen iets in het algemeen.
Goed punten van aandacht, dank.

Radio is niet echt belangrijk. Als de kinderen Bert en Ernie kunnen horen is het prima. Hoge zit is inderdaad wel erg fijn. Beide trekhaak, maar Prius alleen voor fietsendrager. Parkeersensor op Skoda, camera op Prius, beide boeit mij niet zo, maar misschien handig voor de vrouw. Prius half jaar Bovag.
fonsoy schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 22:45:
Een Skoda Octavia heeft gewoon voorwielaandrijving ;)
Je rijdt niet veel, weegt dan de lagere wegenbelasting ook niet flink door? Wat is het verschil in kosten per maand?
Waarom dan zo'n belachelijk hoge middendrempel achter bij de voeten?
Kosten per maand (ANWB): Skoda 502, Prius 540. Maar dat is wat fors volgens mij. ANWB gaat o.a. uit van 1000 euro per jaar aan onderhoud... enfin het loopt elkaar niet zoveel.
PatrickH89 schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 22:56:
Ik zou zeggen dat het voordeel van de bekende historie en gunstige prijs wel zwaar moet wegen. En verder hangt het vooral er vanaf hoe waarschijnlijk dat derde kind gaat zijn en of je nu tijdens je test alles meekrijgt in de Skoda.
Skoda is ruim genoeg. 3e koter zou leuk zijn.

Verder geen bekende euvels van de skoda? Lees bijvoorbeeld topics over VAG auto's die allemaalna 180k kilometer de motor kapot hebben.

• Marly
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 29-05 22:54
Zou zelf, bij verder gelijke omstandigheden, altijd aan een Toyota de voorkeur geven, boven een Skoda. Maar bij een gebruikte auto is 't wel heel fijn, wanneer je de herkomst kent, en weet, dat ie goed onderhouden is.

Andere, non-technische insteek: hoe staat je vrouw hierin?
Maakt 't haar oprecht niks uit, of heeft ze (stilletjes dan wel openlijk) toch liever, dat jullie 't aanbod van haar ouders aannemen?

• marvel27
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 04:32
Belangrijk punt van Marly: wat denkt je vrouw ervan?

Hoeveel goedkoper is de skoda dan een vergelijkbare occasion?

Krijg je op de achterbank van de Skoda 3 kinderzitjes naast elkaar ingeklikt? Dat is een groot voordeel van de prius plus: 3 aparte achterstoelen, waardoor het een van de weinige auto's is waar 3 kinderzitjes naast elkaar mogelijk zijn.

• Anoniem: 93986
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online
Ik wil niet zeggen dat de Prius onbreekbaar is maar in verhouding met de Skoda kan je dat bijna wel zeggen. Qua betrouwbaarheid en onderhoud zit je gewoon goed met die Prius.

Mits onderhouden maar dat geld voor alle auto's.

Zoek uit of die 1.2 van VAG een beetje betrouwbaar is. Daar doe je ook niet echt een slechte koop aan denk ik dan.

• cactusman
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

aljooge schreef op zondag 7 januari 2018 @ 18:10:
[...]

Mitsubishi Lancer. zeer grote kofferbak veel beenruimte achterin en rijdt fantastisch en bijna geen mankementen. 1 nadeel verbruik 1:12 maar dan wel bijna alles gereden op de snelweg.
Grote kofferbaK? waar ik heb er al 4 jaar eentje en nog steeds niet gevonden... het onderstel neemt heel veel ruimte in bij een lancer.. dus de achterbak is relatief klein.. gaat wel prima met 2 kids overigens 5 maanden en 3 ..

:X 1:12 ja op de snelweg ja 1 op 8 -10 in de stad...

wel fijne auto rijdt echt heerlijk.. O-)

euhmmmm

• Bommes
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 22:31

Bommes

Capo del formaggio

Een auto van bekende kopen kan helaas verkeerd uitpakken.

Het is tenslotte een VAG product met de beruchte TSI motor van voor 2014.. :o

Nee zonder dollen, stel dat het ding over een half jaar en grote onverwachte reparatie nodig heeft?
Ik neem aan dat je schoonouders geen garantie geven?
Los van de garantie kan dat wel scheve gezichten geven, jullie zitten dan ineens op gezadeld met een auto die defect is en waar je de vorige eigenaren van kent.

Kun je dat los zien van elkaar dan is dat geen probleem.
Ik heb het echter vaker fout zien gaan.
Ik verkoop dan ook geen voertuigen aan bekenden.

Nog ff los daarvan, wel fijn om te zien dat er tenminste nog 1 iemand hier op het forum is die lastige eisen heeft voor wat betreft hun nieuwe auto.. >:) ;)
Opzoek naar een familiebak
En toevallig kwam ik laatst ook bij een Octavia uit, dan wel bewust de 1.6 versie (bj 2009) in plaats van de TSI.

Dustyroads.nl - Adventure begins when you bring inappropriate equipment to remote places

• FireAge
Ja dat vroeg ik me dus af over die Skoda. Of dat de befaamde TSI motor is waar iedereen bang voor is... :)
Schoonpa geeft aan dat hij 1 liter olie per 10.000 km gebruikt.. dat vind ik niet normaal voor een auto van 6 jaar oud.

https://ovi.rdw.nl/
1TTX60

Mijn vrouw was ook voor de Prius. Ik was degene die de Skoda toch in overweging wou nemen. Schoonouders zie ik geen problemen mee. Gaat dat ding kapot is het mijn probleem. Het is niet alsof zij ons dat ding aansmeren. Het was meer dat zij toch al een andere gaan kopen.

De eisen uit de eerste post zijn inmiddels ook wel wat anders. Die Thule hoeft echt niet meer in de kofferbak.

Soms kom je er achter dat je wat overdrijft :+

Geen moment problemen gehad met de Jazz ook qua ruimte de afgelopen 2.5 jaar. De jongste is nu ook 2.5... :D

[Voor 26% gewijzigd door FireAge op 04-08-2020 08:37]

• nooberke
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 19-09 08:12
Is een 2014 niet al met een riem in plaats van de beruchte ketting? Bij de Leon weet ik dat ze vanaf 2013 (5F) over zijn op de riem, mijn 2013 Leon 1.2TSI heeft er inmiddels al 210dkm op zitten....

Als je de Octavia voor een scherpe prijs kan krijgen kan je ook wat onderhoud leiden indien nodig.

• Bommes
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 22:31

Bommes

Capo del formaggio

Ja dat kan de beruchte tsi motor zijn.
2014 was het overgangs jaar heb ik me laten vertellen.

Voordeel is dat ze in de skoda's in die jaren niet zoveel vermogen hadden.
Dus de ditributieketting blijft volgens mij meestal wel heel bij die skoda's maar het olie verbruik inderdaad en de eventueel aanwezige dsg bakken schijnen wel aan de onbetrouwbare kant te zijn..

Dustyroads.nl - Adventure begins when you bring inappropriate equipment to remote places

• Grove den
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 21:13
Vergeet ook de nieuwswaarde niet. De prius zal aan het eind van de rit meer opleveren dan de octavia.

• SjoerdV nl
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 04:06

SjoerdV nl

Be the change.

Prius, hands down.

• gielie
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 18-09 16:28
Ik rij zelf een Opel Astra station uit 2017 die rijdt 1:18 benzine. Fijne wagen, veel ruimte en die zijn wel met jouw budget te vinden, misschien ietsje ouder dan 2017.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

• fonsoy
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 18:46
Het blijft een emotie-beslissing.
De reden voor velen om geen Prius te kopen is het uiterlijk. Als je liever een auto met een gangbaarder uiterlijk koopt neem je de Octavia. Maar ze ontlopen elkaar eigenlijk helemaal niet zo heel veel.

Uiteindelijk heeft elke auto onderhoud, en met jouw kilometrage zal je toch niet veel meer krijgen dan oliebeurten. Hooguit moet er eens een nieuw remblok op. Met beiden maak je geen foute keus.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

• OscarK
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 18:59
Ik heb zelf een Octavia 2 facelift uit eind 2011 en daarvoor een Octavia 2 uit 2005. Heb bij aanschaf van beide wagens een zo eerlijk mogelijk vergelijk proberen te maken voor auto's uit deze categorie en in beide gevallen kwam ik op een goede prijs/kwaliteit verhouding voor de Octavia uit. Het was voor de aanschafwaarde simpelweg een van de goedkopere wagens voor de ruimte die je er voor krijgt.

Ik heb drie kinderen en deze heb ik er prima in kunnen vervoeren. Puntje van aandacht hierin: de achterbank is prima, maar drie kinderen zullen niet alledrie tegelijk in een autostoeltje kunnen zitten. Voor Nederland en enkele andere landen maakt dit niet uit, want het is in zo'n geval toegestaan om een derde kind zonder stoeltje op de achterbank te zetten. Sommige landen staan dit echter niet toe. Niet dat ik me daardoor heb laten tegenhouden, maar hou er rekening mee.

Over het geheel genomen ben ik erg tevreden met mijn Octavia's, maar tegelijkertijd niet euforisch. Met mijn eerste Octavia heb ik 1 keer een dure reparatie gehad van het 2-massa-vliegwiel. Bekend probleem en koste mij incl. gereviseerde versnellingsbak zo'n EUR1700. Dat deed pijn. Verder niet zoveel er mee gehad.

Met mijn huidige Octavia heb ik in de 3,5 jaar dat ik 'm heb eigenlijk maar 1 (klein) probleem gehad, nl. een kapotte sleepring achter het stuur. Zelf vervangen door een slooponderdeel van EUR65, dus dat kostte de kop niet. Wel noemenswaardig: mijn motorisering heeft toentertijd de 'probleemketting' gekregen, dus die is bij aflevering vervangen door het nieuwe kettingtype (waar dit niet meer mee zou moeten gebeuren). Oh ja, en ik heb sinds vorige maand een rammeltje waarvan ik het sterke vermoeden heb dat het de waterpomp is.

Al met al dus geen probleemloze ervaringen, maar aangezien het bovenstaande in totaal over bijna 11 jaar en 120.000 km gaat ben ik niet ontevreden. Zeker als je een Octavia van je schoonouders kunt overnemen voor een zacht prijsje en met bekende (en goede!) historie, zou ik geen moment twijfelen.

• Touchdomex
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 20:39

Touchdomex

Meisje!

FireAge schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 08:16:
Ja dat vroeg ik me dus af over die Skoda. Of dat de befaamde TSI motor is waar iedereen bang voor is... :)
Schoonpa geeft aan dat hij 1 liter olie per 10.000 km gebruikt.. dat vind ik niet normaal voor een auto van 6 jaar oud.
1 op 10.000 is tegenwoordig redelijk normaal. Dat is in ieder geval niet iets om je zorgen om te maken.

VW zelf schrijft voor 1 op 1000. Nou is dat wel heel erg fors maar 1 op 10.000 zou gewoon moeten kunnen. Vraag is vooral of die het lekt of verbruikt :+ Dat is redelijk te zien.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• OscarK
Ik schrik eerlijk gezegd ook niet van 1 liter op 10.000 km. Mijn vorige Octavia gebruikte z'n hele leven meer; olieverbruik nam niet toe na verloop van tijd, het blok was gewoon een oliedrinker. Maargoed, kwaliteitsolie hoeft in een wat grotere verpakking niet meer dan 8 a 9 euro per liter te kosten, dus dat valt in het niet in vergelijking met de variabele kosten die je met een auto hebt.

• Bvanham
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 19:03
tja, als je een betrouwbare grote sloep zoekt waar veel in kan is een oude volvo station niet te versmaden natuurlijk maar daar wil je niet aan. Als eens bij de subaru foresters en outbacks gekeken. Oudere modellen zijn erg betrouwbaar, niet te duur en erg ruim.

Benno

• desmond
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 23:17
Ex-Prius Wagonrijder. Drie losse stoelen achterin, die verstelbaar zijn. Kan je met kleine kinderen lang mee vooruit. Autovakanties waren in de Prius+ beter te doen dan in al onze voorgaande auto's (kortgezegd C-segment lease-stations). Stil, ruim en comfortabel, ook achterin. Dat gezegd hebbende, de Octavia gaat ook prima voldoen. Ik zou vooral met het hart kiezen, en de WAF zwaar laten meewegen. Het zijn ook nog eens haar ouders.

• StarC
Bommes schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 08:11:
Een auto van bekende kopen kan helaas verkeerd uitpakken.

Ik neem aan dat je schoonouders geen garantie geven?
Los van de garantie kan dat wel scheve gezichten geven, jullie zitten dan ineens op gezadeld met een auto die defect is en waar je de vorige eigenaren van kent.

Kun je dat los zien van elkaar dan is dat geen probleem.
Ik heb het echter vaker fout zien gaan.
Ik verkoop dan ook geen voertuigen aan bekenden.
Ik denk dat je dit niet moet onderschatten, want als ie op slijtage en normaal onderhoud na heel blijft is er natuurlijk niks aan de hand. Gaat er iets mis, dan hebben je schoonouders waarschijnlijk wel een schuldgevoel en jij hebt dan spijt dat je de prius niet gekocht hebt. Dat gevoel komt dan mogelijk iedere keer dat zij die auto zien of jij instapt, weer omhoog.

Gaat de prius stuk dan baal je als een stekker, is er hopelijk wat garantie of coulance, betaal je en ga je weer door met je leven.

• StarC
Per ongeluk dubbele post

[Voor 95% gewijzigd door StarC op 04-08-2020 12:33]

• FireAge
Samenvatting is dus dat beide opties goed zijn... :+

Hoe kan ik (laten) checken op zo'n probleemketting? Is dat gewoon op te vragen op basis van het kentekennummer?

Ik zie dat de Prius+ inmiddels op gaspedaal op verkocht staat. Dus misschien is de keuze al voor me gemaakt.

Ik zoek eerst even uit wat de Skoda gaat kosten. Die zou ik voor de inruilwaarde kunnen kopen. Dus verlies maak ik er dan iig niet op. En dan kijk ik of hij me dat waard is.

Iedereen bedankt voor het meedenken.

[Voor 8% gewijzigd door FireAge op 04-08-2020 19:49]

• Zebby
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 23:37
FireAge schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 19:48:
Samenvatting is dus dat beide opties goed zijn... :+

Hoe kan ik (laten) checken op zo'n probleemketting? Is dat gewoon op te vragen op basis van het kentekennummer?

Ik zie dat de Prius+ inmiddels op gaspedaal op verkocht staat. Dus misschien is de keuze al voor me gemaakt.

Ik zoek eerst even uit wat de Skoda gaat kosten. Die zou ik voor de inruilwaarde kunnen kopen. Dus verlies maak ik er dan iig niet op. En dan kijk ik of hij me dat waard is.

Iedereen bedankt voor het meedenken.
Druk 't ze wel op het hart dat je inderdaad na verkoop gewoon alles voor lief neemt. Er hoeft niks te gebeuren, maar het is een auto, en die gaat wel eens kapot.
Mijne ook van mijn vader overgenomen, half jaar later turbo poef, geen seconde gedacht hem daar de schuld van te geven.
Huis en schoonvader was daarentegen een heel ander verhaal :X

Denk dat je met beide auto's wel een goede deal zou hebben, maar de Honda Jazz staat zo'n beetje bekend als een van de meest betrouwbare auto's die je kunt kopen, dus wat dat betreft ga je er sowieso op achteruit!

• FireAge
No worries. Als ik een beslissing neem is het klaar, mijn risico. Het is aardig van ze om het aan te bieden.

Die Prius kan bij wijze een opknapper zijn van een levenlang achteruitrijracing oid.

• OscarK
FireAge schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 19:48:
Achterhaal de motorcode en bel een VAG specialist.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee