Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1023977

Topicstarter
Hi Tweaks, ik heb het wat rekent de gemiddelde ZZP'er doorgenomen. Ik zit nog steeds zelf een beetje onzeker over mijn uurtarief. Dat komt mede door mijn ouders en klanten die doorgeven dat het uurtarief te hoog ligt. Uiteraard heb ik van verschillende personen in de branche gehoord wat zij ongeveer rekenen. Een van mijn opdrachtgevers waar ik voorheen in dienst werkte wilt me nu gaan inhuren voor 1 dag. Als ik een rekensom doe 65*8 uur = 520 per dag ex BTW. Ik raakte in discussie binnen de familie dat dit wel aardig hoog is. Vandaar dat ik opzoek ben naar jullie mening.

Mijn bedrijf bestaat nu 4 jaar. Ik ben 22 jaar jong, volg de opleiding deeltijd HBO - System and Networking Engineering.

Afgeronde certificaten/opleiding:
  • MBO - Systeembeheerder niveau 4
  • MCP - Exam 697 Windows 10 - Configuring Windows Devices
  • MCSA - Exam 698 Windows 10 - Installing and configuring Windows
  • Cisco CCENT
  • Cisco CCNA
  • VCA vol
  • Verschillende sololearn fundementals
Wat ik naar mijn klanten reken:

Zakelijk:
Uurtarief: 65,- (ex BTW)
Voorrijkosten: 0,19/KM

Particulier:
Uurtarief: 47,50 (incl. BTW)

Gereedschap heb ik altijd zelf. Zomaar een greep uit projecten uit het verleden is: internet voorzieningen in bedrijfsverzamelgebouwen regelen 1 internet verbinding opsplitsen over meerdere bedrijven. Migreren 20 mailboxes, Server 2003 AD migreren naar Server 2012 R2.... enzz....

Alle reacties

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:21

Rmg

Kom je klanten te kort? Of lopen onderhandelingen stuk dan is (mogelijk) je tarief te hoog.

Heb je werk zat dan is je tarief goed of mogelijk zelfs te laag.

Wat maakt het uit wat je familie over jouw tarieven vind? Sowieso hebben die überhaupt ervaring in jouw werkgebied?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ik zie er niks verkeerds in. niks van familie ed aantrekken. Is het een dagklus, die zou je ook kunnen aannemen voor bepaald bedrag. gewoon over onderhandelen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:35
Voor een 22 jarige zonder afgeronde HBO vind ik 65 ook te hoog... Ik zou het eerder rond de 35-40 zoeken, maar als je 65 kan krijgen zou ik niet klagen. Daarvoor kun je in de high tech wereld een HBO of universitair geschoolde medior of zelfs een senior software developer krijgen... (Lange termijn opdracht, geen dag klus)

[ Voor 6% gewijzigd door pirke op 06-01-2018 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:04
Een beetje relativeren kan nooit kwaad. Iemand met een modaal salaris hield daar in 2017 net iets meer dan 12.- per uur aan over. Die moet zo'n 30 uur werken om jou een dagje in te huren. Zolang je een volle agenda hebt zou ik er niet veel aandacht aan schenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Over het tarief kan ik weinig zeggen, hoewel 65 met jouw leeftijd/ervaring hoog lijkt. Wel wordt bij langere opdrachten vaak gewerkt met all-in tarief, inclusief kilometers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:41

JvS

Ik heb hem zelf ook

Om een salaris van 4000 euro per maand met een 13e maand, vrije dagen, reiskosten, vakantiegeld, pensioen en verzekeringen te matchen, heb ik weleens gerekend dat je dan op een uurtarief van minimaal 50 euro per uur uit komt. Als je dan ook nog meeneemt dat je een korte opdracht doet en risico hebt dat je geen werk hebt, is een tarief van 65 euro per uur niet zo heel gek.

Maar aan de andere kant, ken ik niet zoveel 22 jarige HBO studenten die 4000 euro op fulltime basis per maand verdienen :P. Ik zou zeggen dat je tarief aan de hoge kant is. Maar ik sluit me ook aan bij de rest hier. Als je omkomt in de opdrachten, dan is je tarief blijkbaar goed (of misschien zelfs iets te laag).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

JvS schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 14:59:
Om een salaris van 4000 euro per maand met een 13e maand, vrije dagen, reiskosten, vakantiegeld, pensioen en verzekeringen te matchen, heb ik weleens gerekend dat je dan op een uurtarief van minimaal 50 euro per uur uit komt. Als je dan ook nog meeneemt dat je een korte opdracht doet en risico hebt dat je geen werk hebt, is een tarief van 65 euro per uur niet zo heel gek.

Maar aan de andere kant, ken ik niet zoveel 22 jarige HBO studenten die 4000 euro op fulltime basis per maand verdienen :P. Ik zou zeggen dat je tarief aan de hoge kant is. Maar ik sluit me ook aan bij de rest hier. Als je omkomt in de opdrachten, dan is je tarief blijkbaar goed (of misschien zelfs iets te laag).
Als zzp'er heb je ook weken met minder uur werk. dat moet je wel ergens compenseren. vergelijken met wat jij doet is ook nutteloos. hoe oud of welke opleiding, doet ook niet ter zake. Hij wordt ingehuurd door bewezen diensten en schoolt zich bij. Als de opdracht goed uitgevoerd word is het prima toch ? Over een langer project kun je onderhandelen. je kunt niet altijd uurtarief hanteren

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:41

JvS

Ik heb hem zelf ook

Hackus schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 15:15:
[...]

Als zzp'er heb je ook weken met minder uur werk. dat moet je wel ergens compenseren. vergelijken met wat jij doet is ook nutteloos.
Dat doe ik toch ook? 4000 euro is ongeveer 23 euro per uur op basis van 40 uur per week. Daar komen dan nog zo'n 70% werkgeverslasten bij (verzekeringen, pensioen, ziekte, vrije dagen, 13e maand, etc), dat komt neer op 40 euro per uur. Dan heb je nog administratie, tijd voor acquisitie, netwerken en andere niet betaalde tijd, los van "op de bank" tijd. Daar reken ik 25% opslag voor en dat is dan 50 euro.

Dit is niet leidend, dat snap ik. Maar geeft wel enig inzicht in wat je minimaal zou moeten vragen om op een vergelijkbaar inkomensniveau met vergelijkbare voorwaarden te zitten.
hoe oud of welke opleiding, doet ook niet ter zake. Hij wordt ingehuurd door bewezen diensten en schoolt zich bij. Als de opdracht goed uitgevoerd word is het prima toch ? Over een langer project kun je onderhandelen. je kunt niet altijd uurtarief hanteren
Mee eens, dat stel ik toch gewoon?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coller
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-11-2024
Vergeet niet dat pensioenopbouw hier meestal een groot onderwerp blijkt.
Als je goed gaat kijken hoeveel je zou moeten opbouwen om een redelijk pensioen te kunnen hebben schieten de bedragen de pan uit, zeker als ZZP'er.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:37
Anderzijds, met een goede boekhouder slaag je er wel in om minder belastingen te betalen, en dat compenseert wel de pensioenopbouw.

50€ per uur lijkt me een fair bedrag als 22 jarige met beperkte ervaring en voor korte termijn opdrachten.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16-06 18:58
Zeker niet naar familie luisteren. Die weten net hoe ze een mail moeten versturen (beetje overdreven), hoe moeten die dan een juiste mening kunnen vormen over ICT-gerelateerde werkzaamheden :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door CurtPoindexter op 19-10-2019 15:39 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
65 euro/uur fulltime een jaar lang (1800 uur declarabel, 7 weken vakantie) is grofweg 75k netto (!) aan inkomsten (met 10k aan kosten gerekend).

Met 1500 uur declarabel is het nog steeds 65k netto.

1500 uur tegen 35 euro levert je 35-40k netto op. Oftewel 3k netto per maand. Beetje afhankelijk allemaal van hoeveel hypotheekrenteaftrek etc.

[ Voor 26% gewijzigd door pirke op 06-01-2018 19:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
pirke schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 19:40:
Met 1500 uur declarabel is het nog steeds 65k netto.
Heb je dan ook verzekeringen, van diverse zaken, pensioenopbouw, ziektekosten (werkgeversdeel), onkosten auto/computer/telefoon en dergelijke meegenomen?

Dit zijn nou net de zaken die familie ook vaak vergeet mee er af te rekenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
sypie schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 19:43:
[...]

Heb je dan ook verzekeringen, van diverse zaken, pensioenopbouw, ziektekosten (werkgeversdeel), onkosten auto/computer/telefoon en dergelijke meegenomen?

Dit zijn nou net de zaken die familie ook vaak vergeet mee er af te rekenen
Ja, 10k kosten op jaarbasis, dat is verzekering (100-400 euro), benzine, pc, etc.

Met 1500 uur kun je 14 weken ziek zijn, vakantie nemen, wat jij wilt ;)

In 2017 waren er 260 werkdagen (rekening houdend met feestdagen), dat is dus max 2080 uur op basis van 8 uur per werkdag.

[ Voor 17% gewijzigd door pirke op 06-01-2018 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:30
Ik denk dat je met 65 vrij hoog zit. Zeker omdat je ook de killmeters apart rekent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:30

Yucon

*broem*

Over je tarief heb ik geen mening andere tak van sport, maar het feit dat klanten er over klagen kan ook best onderdeel van onderhandelingen zijn. Het gaat een beetje om de context hoe je dit moet interpreteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-12-2020
Over je tarief, laat je niet ontmoedigen door je familie, allemaal jaloezie!
En dat je klanten moeilijk doen dat hoort erbij, zijn allemaal onderhandeling technieken om de prijs maar naar beneden te krijgen.

Als je goed genoeg bent, omdat bedrag te rechtvaardigingen en je genoeg klandizie heb, gewoon doorgaan!

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16-06 15:22
michael3 schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 20:55:
Over je tarief, laat je niet ontmoedigen door je familie, allemaal jaloezie!
En dat je klanten moeilijk doen dat hoort erbij, zijn allemaal onderhandeling technieken om de prijs maar naar beneden te krijgen.

Als je goed genoeg bent, omdat bedrag te rechtvaardigingen en je genoeg klandizie heb, gewoon doorgaan!
Ik denk dat het nog niet eens zozeer jaloezie is vanuit de familie gezien, maar voornamelijk dat ze gewoon niet kijken naar de kosten die nog van dat tarief afgehaald moeten worden maar puur zien: 65,- per uur...

Aan de hand van commentaar van je familie zou ik je tarief zeker niet bijstellen, mocht je nou echt te weinig werk hebben en het naar jouw mening voornamelijk komt door je tarief zou ik het wel bijstellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willion01
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-03-2022
Baseer je prijs op de markt. Hoeveel is normaal binnen jouw branche en werkzaamheden? Is dit 65,- dan hou je dit lekker aan. Is dit 35? Dan doe je dat en is dit 350,- dan ben je gek als je dit niet doet.

Je ervaring, leeftijd, geslacht en kleur ogen zijn niet relevant.

Voor een "kostprijs-op-calculatie" (welke is dus niet aanbeveel!) moet je met heel veel zaken rekening houden. In jouw geval kan dat nooit uit. Sommige zaken zijn namelijk niet in geld uit te drukken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1002501

Ik ben ook ZZP’er en volg ook een deeltijd opleiding ernaast. Wordt regelmatig gebeld en daar wordt snel de conclusie getrokken: opleiding hbo + leeftijd = student.

65 euro per uur lijkt me een prima tarief. Ik had laatst een reiki behandeling en die rekende voor een uurtje 60 incl. BTW. Verder denk ik inderdaad dat het gewoon een onderhandel stadium is. Laat je niet afzetten met student tarieven.

Richt je niet op budget klanten, er is nog zoveel te verdienen.
Mijn vader vertelde me ooit een verhaal over rozenverkoper die rozen verkocht voor 0,25ct hij verkocht niks. Daarna maakte hij zijn rozen 2 euro, toen werd het druk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-06 11:19
Anoniem: 1002501 schreef op zondag 7 januari 2018 @ 13:58:
Laat je niet afzetten met student tarieven.
Aan de andere kant moet je je ook niet focussen op klussen waar je normaal prima student-aan-huis voor kunt bellen als je meer dan dat wil verdienen. Ik vind het spectrum aan soort klussen nogal 'breed'. Voor het trekken van een netwerkkabel is 50E/uur noga duur.

https://niels.nu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1002501

Hydra schreef op zondag 7 januari 2018 @ 14:04:
[...]

Aan de andere kant moet je je ook niet focussen op klussen waar je normaal prima student-aan-huis voor kunt bellen als je meer dan dat wil verdienen. Ik vind het spectrum aan soort klussen nogal 'breed'. Voor het trekken van een netwerkkabel is 50E/uur noga duur.
Deels mee eens deels niet. Bij student aan huis ligt het tarief gewoon laag. Je moet ook echt mazzel hebben of je een student krijg die de werkzaamheden na behoren kan vervullen. Er zijn genoeg klachten dat zo’n goedkope student, toch een dure student is geworden.

Maar inderdaad de verwachting mag dan wel hoger zijn bij TS dan bij student aan huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:27

Seraphin

Meep?

Je tarief zou in ieder geval niet bepaald moeten worden door je opleiding en/of leeftijd; je wordt benaderd om een bepaalde klus te doen (of beter; een bepaald type klussen), en daar past in de markt een bepaalde bandbreedte voor een tarief bij.

Dat gezegd hebbende lijkt €65 ex. BTW én ex. km-vergoeding mij ook wat aan de hoge kant voor het type opdrachten die je beschreef. Op basis van wat wij aan ZZP tarieven gewend zijn (we hebben op een bedrijf van 150 man standaard zo'n 10-12 IT ZZP-ers rondhobbelen variërend van 1e lijns helpdesk tot developers) zou rond de €50-55 ex btw en geen km vergoeding mijn eerste ingeving zijn geweest.

Wat overigens niet wil zeggen dat 65 te hoog is; dat merk je vanzelf aan je bezettingsgraad. Wat je kan doen als je merkt dat opdrachtgevers de kosten te hoog vinden te worden (b.v. in je voorbeeld van die dagklus), is een (éénmalige) korting aanbieden op het tarief.

Dus iets als: 8u. * €65 = 520, -/- korting van 120 (ik verzin maar wat) = €400 offertebedrag. Daarmee voorkom je de bekende valkuil dat je ergens tegen een (te) laag uurtarief begint, en dat opdrachtgever in kwestie vervolgens bij vervolgopdrachten automatisch uitgaat van het lage tarief.

Komt de discussie met je familie niet toevallig voort uit de klussen die je voor particulieren doet? Ik kan me goed voorstellen dat de spreekwoordelijke oom het maar raar vind dat je +/- €50 p.u. vraagt om "eventjes een computertje te installeren", maar dat lijken me nou nèt het type opdrachten waar je niet op zit te wachten en die je dus juist prima kan ontmoedigen met dit tarief (dus ja dat is "te duur" en dat moet je vooral zo laten).

-edit-
Anoniem: 1002501 schreef op zondag 7 januari 2018 @ 13:58:
65 euro per uur lijkt me een prima tarief. Ik had laatst een reiki behandeling en die rekende voor een uurtje 60 incl. BTW. Verder denk ik inderdaad dat het gewoon een onderhandel stadium is. Laat je niet afzetten met student tarieven.
Deze vergelijking snap ik niet zo. Dit omdat er een gat van 30% zit tussen 60 incl. btw en 65 ex. btw, maar vooral omdat ik niet zie hoe een Reiki behandeling vergeleken kan worden met het werk van TS. Andere markt, andere dynamiek.

[ Voor 15% gewijzigd door Seraphin op 07-01-2018 22:52 ]

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
In deze tak van sport moet je ook rekening houden met een aantal uren (bij)scholing in een snel veranderende stand van de techniek.

Declareer je je reistijd ook of reis je in je eigen tijd en heb je gemiddeld veel reistijd?

Heb genoemde tarief is voor iemand die doortastend is en snel klussen kan klaren schrik ik niet van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09:45
Zolang je opdrachten hebt - gewoon houden dat uurtarief!

Eerder stijgen als je heel efficient bent en genoeg opdrachten hebt. Je krijgt wat je vraagt.

Klinkt als crabs in a barrel (die trekken elkaar naar beneden als 1 probeert te ontsnappen). Niets van aantrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:20
Anoniem: 1023977 schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 13:51:
Hi Tweaks, ik heb het wat rekent de gemiddelde ZZP'er doorgenomen. Ik zit nog steeds zelf een beetje onzeker over mijn uurtarief. Dat komt mede door mijn ouders en klanten die doorgeven dat het uurtarief te hoog ligt. Uiteraard heb ik van verschillende personen in de branche gehoord wat zij ongeveer rekenen. Een van mijn opdrachtgevers waar ik voorheen in dienst werkte wilt me nu gaan inhuren voor 1 dag. Als ik een rekensom doe 65*8 uur = 520 per dag ex BTW. Ik raakte in discussie binnen de familie dat dit wel aardig hoog is. Vandaar dat ik opzoek ben naar jullie mening.

Mijn bedrijf bestaat nu 4 jaar. Ik ben 22 jaar jong, volg de opleiding deeltijd HBO - System and Networking Engineering.

Afgeronde certificaten/opleiding:
  • MBO - Systeembeheerder niveau 4
  • MCP - Exam 697 Windows 10 - Configuring Windows Devices
  • MCSA - Exam 698 Windows 10 - Installing and configuring Windows
  • Cisco CCENT
  • Cisco CCNA
  • VCA vol
  • Verschillende sololearn fundementals
Wat ik naar mijn klanten reken:

Zakelijk:
Uurtarief: 65,- (ex BTW)

Particulier:
Uurtarief: 47,50 (incl. BTW)

Gereedschap heb ik altijd zelf. Zomaar een greep uit projecten uit het verleden is: internet voorzieningen in bedrijfsverzamelgebouwen regelen 1 internet verbinding opsplitsen over meerdere bedrijven. Migreren 20 mailboxes, Server 2003 AD migreren naar Server 2012 R2.... enzz....
Hebben je ouders kennis van jouw markt én zzp'en? Zo nee, waarom waarde hechten aan opmerkingen m.b.t. je uurtarief? Mogelijk vergelijken ze uurloon met uurtarief en vergeten ze alle zaken die voor zelfstandigen meewegen in de prijsbepaling.

Haken je klanten na klachten over je tarief daadwerkelijk af, of klagen ze om je vervolgens wel in te huren? In dat laatste geval is het onderhandelingstactiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agraaff
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:39
Ik vind het bedrag redelijk hoog voor een junior ITer.
Maar krijg je dit ook?
Heb je genoeg werk?

Wat je ouders zeggen zou ik me niet veel van aan trekken, tenzij zij ook in de IT zitten enzo.

Daarop inhakend, ik wil zelf ZZP worden en zit al 21 jaar in de IT (HBO nivo)
en dacht rond de 65 te kunnen gaan vragen. Maar als dit het tarief is voor een junior dan kan ik wat hoger gaan wellicht.

[ Voor 13% gewijzigd door agraaff op 22-05-2018 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
en dacht rond de 65 te kunnen gaan vragen. Maar als dit het tarief is voor een junior dan kan ik wat hoger gaan wellicht.
Hoezo denk je hoger te kunnen gaan zitten? Je bent gezien je leeftijd waarschijnlijk starter en als je kennis hebt die 65 euro waard is moet je het zeker vragen (of meer). Maar als opdrachtgever zal je bij mij wel een zekere scepsis moeten wegnemen (je tarief icm leeftijd/ervaring is hoog op het eerste gezicht) en je hebt ook een stuk minder ruimte om 'foutjes' te maken. Een dergelijk tarief wekt wel de verwachting op van een zekere kwaliteit en nivaeau van dienstverlening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
PolarBear schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 16:08:
[...]

Hoezo denk je hoger te kunnen gaan zitten? Je bent gezien je leeftijd waarschijnlijk starter en als je kennis hebt die 65 euro waard is moet je het zeker vragen (of meer).
21 jaar ervaring is wat anders dan 21 jaar oud ;)

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emperor_
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:16
65 euro per uur is een prima uurtarief. Je leeftijd en opleiding is niet erg van belang wanneer je klant je dienst wilt afnemen. Te veel mensen staren zich blind op papiertjes en leeftijd, maar als jij kwaliteit en waarde toevoegt voor de klant en hij wil dat er voor betalen dan is het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emperor_
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:16
agraaff schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 11:13:
Ik vind het bedrag redelijk hoog voor een junior ITer.
Maar krijg je dit ook?
Heb je genoeg werk?

Wat je ouders zeggen zou ik me niet veel van aan trekken, tenzij zij ook in de IT zitten enzo.

Ligt een beetje aan het specialisme wat je hebt opgedaan in die 21 jaar.

ZZP'ers krijgen doorgaans 75 a 90 EUR per uur afhankelijk van de marge van tussenpartijen. Het beste is natuurlijk zonder dit soort lui te werken en direct met klanten te werken. Een beetje senior programmeur of devops engineer die erbij ook kan programmeren zou dit prima moeten krijgen met langlopende opdrachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Oogje schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 16:17:
[...]

21 jaar ervaring is wat anders dan 21 jaar oud ;)
Sorry verkeerd gelezen. Punt blijft natuurlijk wel staan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agraaff
Begonnen Microsoft, toen Linux icm SAP-Oracle-SQLserver en HPUX, toen besloten Microsoft te gaan doen.
afgelopen 12 jaar bijna volledig Windows Server en infrastructuur + vmware en het laatste jaar Azure en Microsoft Licenties erbij.

Maar vind 75 a 90 euro best flink (klaag niet :) )

Maar idd als de klant zoveel betaald verwacht hij ook wel wat. aan de andere kant betalen wij hier regelmatig voor inhuur specialist €1000,- per dag en dan denk ik, tja dat kunstje kan ik ook leren.

[ Voor 5% gewijzigd door agraaff op 01-06-2018 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
agraaff schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 09:26:
Begonnen Microsoft, toen Linux icm SAP-Oracle-SQLserver en HPUX, toen besloten Microsoft te gaan doen.
afgelopen 12 jaar bijna volledig Windows Server en infrastructuur + vmware en het laatste jaar Azure en Microsoft Licenties erbij.

Maar vind 75 a 90 euro best flink (klaag niet :) )

Maar idd als de klant zoveel betaald verwacht hij ook wel wat. aan de andere kant betalen wij hier regelmatig voor inhuur specialist €1000,- per dag en dan denk ik, tja dat kunstje kan ik ook leren.
Beetje meer verdiepen in AWS en je management en verkoopskills en je kan 100-125 euro per uur vragen, met zo'n achtergrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agraaff
Vandaag maar boek Financiën voor zzp’ers en andere zelfstandig ondernemers besteld.
Alvast wat inlezen.
Verwacht waar ik nu werk over 1 jaar niet meer te zitten, werk wordt uitbesteed. we mogen dan mee maar 1,5 uur rijden (85Km). met die afstand kan ik overal gaan werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:00
Damn, ik wist dat ik in verkeerde tak van sport zat voor het echte geld, maar als ik dit zo lees begin ik dan toch te twijfelen of omscholing niet een optie is :+

Segment vertaling van technische documentatie en bijbehorende marketing, inclusief Azure, Dell EMC, etc, doe je het met 35-40,- ex btw al best heel aardig... Zie je maar weer dat de markt waarin je zit echt heel veel uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agraaff
Klopt, me zusje doet vertaalwerk voor inspreken van series en films.
Daar krijg je iets van 10 euro per vertaalde minuut voor.
Dora vertalen is 15 min werk per minuut maar bayblade ofzo is 1 uur per minuut.
Betaald slecht als zzp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Laatst online: 04-06 11:57
Gewoon zoveel vragen als je kan vragen. Maar ja, het is best fors voor iemand van 22. Lekker bezig :)

Wij (28-40jr oud) variëren tussen de 75 en 100 euro op dit moment, maar factureren vanuit een BV en we werken voornamelijk remote & op eigen kantoor, dus niet op locatie.

[ Voor 47% gewijzigd door Gamebuster op 01-06-2018 10:59 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16-06 22:48
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• toxict
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:55
Waarom doen mensen moeilijk over leeftijd?

Jouw tarief is wat jij vindt dat ie is.
Als dat €65,- ex. btw is, dan is dat je tarief. PUNT!

>>> Voor de mensen die wel eens naar de garage gaan en daar een broekkie aan hun auto zien sleutelen.

Zeuren jullie dan ook over zijn uurtarief? Nee he...dat dacht ik....
Want bij een garage betaal je gewoon de rekening voor hetgeen wat er gedaan is.

Maar waarom dan wel over leeftijd beginnen bij een IT'er?

Diezelfde garage rekent rustig zonder blikken of blozen €100,- minimaal per uur voor de reparatie/onderhoud aan bijv. je BMW. (Bij de dealer dan)

Het uurtarief van de witte garage waar ik mijn auto (BMW) en die van mijn vrouw (VW GOLF) naartoe breng, die rekent €60/65,- per uur ex. btw.

Ik wil maar zeggen.....

Jongen....reken gewoon die €65,- of vraag meer...je bent waard wat een ander je waard vindt.
En als je merkt dat bedrijven (jouw klanten) niet moeilijk doen over je uurtarief, dan moet je die gewoon lekker zo laten.
En je familie..... die moet je de volgende keer als ze een issue hebben maar een rekening sturen, want die verwachten altijd dat ze gratis mogen.

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoNoS
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-02 08:59
Bij de garage heb je een garantie dat als dat broekkie een fout maakt, iemand dat hersteld en dan niet de rekening duurder wordt.
Bij een ZZP-er betaal je voor kwaliteit. (Lees: Verwacht de klant kwaliteit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Een automonteur heeft een hele werkplaats met tienduizenden euro's aan materiaal en moet zijn uren zo'n beetje per stuk verantwoorden. Administratieve overhead aan de servicebalie enzo. Niet helemaal vergelijkbaar. Bovendien vergelijk je garagetarief met zzp-tarief, het verschil tussen verkoop en inkoopprijs als je de garagehouder als intermediair van zelfstandige monteurs ziet.

Op dat functieniveau is een ZZP loodgieter of schilder een beter vergelijk. Tarieven voor iets langere klussen (hele dagen) tussen 30 en 50 euro excl BTW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-06 21:26

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Het belangrijkste is of je de kwaliteit kunt leveren die een klant mag verwachten van dit tarief. Als je bijvoorbeeld goed kunt analyseren, snel nieuwe informatie op kunt nemen en het talent hebt om het in heldere taal uit te leggen dan betalen klanten daar met plezier wat meer voor.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Wat ik heb gedaan om de onderhandelingen wat makkelijker te maken is werken volgens deze afspraken:
• Inzet alleen per dag
• Een dag duurt zolang klant het wil, ook als dat betekent dat we even doorgaan tot 19.00 uur
• Geen rijstijd, geen kilometervergoeding
• Geen weekendtoeslag, het dagtarief geld ook op zaterdag of zondag
• Klant kan me altijd bellen om even te sparren of een korte vraag te stellen

Hiermee biedt je de (potentiële) klant een aantal voordelen en kom je duidelijk en helder over. Klanten houden niet van lastige en onzekere dingen als weekendtoeslagen en overuren, dat is namelijk lastig te budgetteren en de angst is dat ze achteraf met allerlei meerkosten komen te zitten. In ruil daarvoor kan ik doorgaans zonder discussie mijn dagtarief neerleggen.

Voor alle bruto-netto berekenaars, dit betekent dan ook dat je testen en inlezen in je eigen (onbetaalde) tijd doet. Weekje naar een buitenlandse conferentie om bij te blijven is verplichte kost, reken inclusief gemiste inkomsten op zo'n 7-8000 euro uit eigen zak. Her en der eens spreken om je status als 'expert' te bevestigen, allemaal onbetaald en in de eigen tijd. Denk dus niet dat mensen met een wat hoger tarief gelijk schat-hemeltje-rijk worden van het graaien want bij dat hogere tarief horen ook gewoon hogere eisen.

Tenslotte, wat al eerder gezegd is, op termijn moet je het niet van particulieren hebben dus trek je niets aan van wat familie of vrienden te zeggen hebben over je zakelijke tarieven. :)

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Twam schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 10:16:
Damn, ik wist dat ik in verkeerde tak van sport zat voor het echte geld, maar als ik dit zo lees begin ik dan toch te twijfelen of omscholing niet een optie is :+
Kijk voor de grap eens wat een mondhygiëniste per uur rekent... :+

Maar uiteindelijk komt het er natuurlijk op neer dat je vraagt wat het waard is. Voor specifieke klussen rekent men zonder vragen 165 per uur af, terwijl ik voor voor andere zaken 90 per uur vraag. Ik reken gemiddeld altijd met 1k per dag.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
pirke schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 14:13:
Voor een 22 jarige zonder afgeronde HBO vind ik 65 ook te hoog... Ik zou het eerder rond de 35-40 zoeken, maar als je 65 kan krijgen zou ik niet klagen. Daarvoor kun je in de high tech wereld een HBO of universitair geschoolde medior of zelfs een senior software developer krijgen... (Lange termijn opdracht, geen dag klus)
Voor 65 euro kun je geen HBO+ opgeleide ervaren ontwikkelaars inhuren, dat is veel te laag. Het starttarief voor dergelijke vaardigheden begint momenteel bij 85 euro all-in voor 3 maanden.

Grappig hoe mensen altijd denken te weten wat iets moet kosten. Wellicht vergelijk je met loondienst, maar dat is dus niet vergelijkbaar met freelance.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman
  • Laatst online: 14:48

Herman

FP ProMod
Wellicht een andere invalshoek: probeer je uren eens te verdedigen door naar de kostprijs te kijken. Wat kost een uur je?

Arbeidsongeschiktheidsverzekering€ .......,..
Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering€ ........,..
Pensioenpremie€ ........,..
Overige overheadskosten (kantoorkosten etc.)€ ........,..
TOTAAL€ ........,..

Deel dat TOTAAL door het aantal directe uren die je verwacht te werken en je komt tot een kostprijs. Plus dat met een marge die je voor jezelf nodig acht voor levensonderhoud, en je kunt een redelijke inschatting maken of je tarief redelijk is :)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 08:00
Herman schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 18:28:
Wellicht een andere invalshoek: probeer je uren eens te verdedigen door naar de kostprijs te kijken. Wat kost een uur je?

Arbeidsongeschiktheidsverzekering€ .......,..
Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering€ ........,..
Pensioenpremie€ ........,..
Overige overheadskosten (kantoorkosten etc.)€ ........,..
TOTAAL€ ........,..

Deel dat TOTAAL door het aantal directe uren die je verwacht te werken en je komt tot een kostprijs. Plus dat met een marge die je voor jezelf nodig acht voor levensonderhoud, en je kunt een redelijke inschatting maken of je tarief redelijk is :)
Waarom zou je dit doen? Je hoeft toch niks te verdedigen? TS is jong, heeft mooie klussen blijkbaar en twijfelt wat over tarief. Simpele antwoord is: betalen mensen het, dan is je werk het tarief waard. Doen je klanten moeilijk over tarief, overweeg dan eens een dag werk voor bijv. 450 aan te bieden.

Particulieren/familie heb je heel weinig aan als klankbord vaak, want meestal zien zij alleen een uurtarief en denken $$$. Voor je bedrijf zijn klanten belangrijk, en klanten zijn alleen die partijen die je rekeningen betalen (dus prospects die zeuren over tarieven zijn niet per se klanten).

er is altijd wel een klant die lastig doet over tarief, soms kun je wat schuiven en soms kom je tot de conclusie dat het het gewoon niet waard is om met die partij zaken te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Laatst online: 14:48

Herman

FP ProMod
Fr33z schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 18:39:
[...]

Waarom zou je dit doen? Je hoeft toch niks te verdedigen? (...)
  1. Lees TS, klanten geven aan dat het tarief wat fors is
  2. Een stukje kostenbewustzijn is niet verkeerd :)
  3. Je weet op die manier zeker dat je jezelf niet te goedkoop wegzet ;)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
ari3 schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 18:18:
[...]
Voor 65 euro kun je geen HBO+ opgeleide ervaren ontwikkelaars inhuren, dat is veel te laag. Het starttarief voor dergelijke vaardigheden begint momenteel bij 85 euro all-in voor 3 maanden.

Grappig hoe mensen altijd denken te weten wat iets moet kosten. Wellicht vergelijk je met loondienst, maar dat is dus niet vergelijkbaar met freelance.
Ik heb als teamleider, projectleider en lead architect zelf meer dan genoeg mensen ingehuurd (zowel freelancers als gedetacheerden), en ben ondertussen zelf freelancer. Het gaat hier om langdurige opdrachten (1 jaar met grote kans op verlenging) in de high tech sector, en dan heb je een ervaren HBO C# of C++ ontwikkelaar voor 65 euro. Natuurlijk zijn ze er ook duurder (ikzelf zit er ook flink boven), maar zeggen dat je daar niemand voor vindt is grote onzin. Voor kortere opdrachten gaat het tarief omhoog, maar 1 tot meerdere jaren bijna gegarandeerde omzet is heel wat andere koek. Een tarief van 65 euro is dan ongeveer 80k netto jaarinkomen (inc WBSO subsidie voor R&D werk en 10 weken vakantie). Genoeg mensen die daar genoegen mee nemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-06 14:45
pirke schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 19:30:
[...]

Ik heb als teamleider, projectleider en lead architect zelf meer dan genoeg mensen ingehuurd (zowel freelancers als gedetacheerden), en ben ondertussen zelf freelancer. Het gaat hier om langdurige opdrachten (1 jaar met grote kans op verlenging) in de high tech sector, en dan heb je een ervaren HBO C# of C++ ontwikkelaar voor 65 euro. Natuurlijk zijn ze er ook duurder (ikzelf zit er ook flink boven), maar zeggen dat je daar niemand voor vindt is grote onzin. Voor kortere opdrachten gaat het tarief omhoog, maar 1 tot meerdere jaren bijna gegarandeerde omzet is heel wat andere koek. Een tarief van 65 euro is dan ongeveer 80k netto jaarinkomen (inc WBSO subsidie voor R&D werk en 10 weken vakantie). Genoeg mensen die daar genoegen mee nemen ;)
Die WBSO subsidie wordt flink misbruikt volgens mij, want doorsnee ontwikkelwerk zou er niet onder mogen vallen.

Met een gewilde skillset zal je ook weinig problemen hebben met kortere projecten achtereen.
€ 65 vind ik best laag voor een eind tarief waar nog marge van brokers ed afgaat.

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Brokers gebruiken is een keuze, rechtstreeks is ook een prima optie, al moet je dan iets meer moeite in je acquisitie steken. In de huidige markt moet dat geen probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Een redelijke richtlijn is om uit te gaan van 1000 declareerbare uren per jaar.
Daarnaast tel je ongeveer 20% bovenop een normaal jaarsalaris.

(Normaal jaarsalaris + 20% )/1000= uurtarief

Als in de branche 50k normaal is,
dan zou ongeveer 60 euro de uur te rechtvaardigen zijn.

Uurtarief fluctueert overigens,
als je via detacheerbureau 4 weken aan de slag kunt gaan, dan kan dat omlaag,
als het incidenteel is dan rond je het (ruim) naar boven af vb €75 het uur.

Als je veel specialistisch apparatuur nodig dan zal dat ook terug te vinden zijn in de prijs.

Maak die inschatting zelf vantevoren met wat voor klant je te maken hebt en ben voorzichtig over met prijzen adverteren, zo werkt het niet en je kunt daardoor de verkeerde klanten aantrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Hoewel je formule vrij aardig uitkomt, vind ik de berekening veel te simplistisch:

- 1000 uur declarabel is voor de meeste rollen wel heel laag. Als software engineer zit ik gemiddeld op 1700 a 1750 per jaar. Ik calculeer met 1600, opdat “niet ziek” een meevaller is ipv “ziek” een tegenvaller.

- met 20% dek je niet eens de sociale verzekeringen, laat staan de secundaire arbeidsvoorwaarden of je ondernemersrisico’s.

Ik zou eerder rekenen: (brutoloon + 40 a 50% werkgeverslasten + 40 a 50% risico) / 1600.

Komt onder de streep aardig overeen, maar voegt wat nuance toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eldee
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-04 23:30
Ik ben ook jong als zelfstandige gaan werken, ik was 25 jaar, dat is inmiddels meer dan 30 jaar geleden. Wat ik hier nog niemand heb horen zeggen is dat het heel erg lastig is je tarief te verhogen, vrijwel alle klanten gaan dan protesteren en willen eigenlijk niet meer gaan betalen. Dus een goed starttarief is erg belangrijk. Een truck(je) wat je kan toepassen als iemand gaan klagen is een 'speciale korting' te geven, maar dan wel je normale tarief als basis nemen. Anders willen alle kanten ineens dat lagere tarief.

Zoals anderen al wel gezegd hebben, als je voldoende klanten/opdrachten hebt is je tarief goed.

En bij de bovengenoemde lijst met verzekeringen moet je tegenwoordig ook een beroepsaansprakelijkheidsverzekering meerekenen. Wel alle aanspakelijksheidsverzekerigen afsluiten, anders ben je de klos als het een keer mis gaat. Ook brokers eisen deze tegenwoordig vaak, zeker sinds de veranderingen in de ZZP wetgeving.
Arbeidsongeschiktheid danwel pensioen is een persoonlijke keuz imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agraaff
t_captain schreef op zondag 3 juni 2018 @ 15:00:
Hoewel je formule vrij aardig uitkomt, vind ik de berekening veel te simplistisch:

- 1000 uur declarabel is voor de meeste rollen wel heel laag. Als software engineer zit ik gemiddeld op 1700 a 1750 per jaar. Ik calculeer met 1600, opdat “niet ziek” een meevaller is ipv “ziek” een tegenvaller.

- met 20% dek je niet eens de sociale verzekeringen, laat staan de secundaire arbeidsvoorwaarden of je ondernemersrisico’s.

Ik zou eerder rekenen: (brutoloon + 40 a 50% werkgeverslasten + 40 a 50% risico) / 1600.

Komt onder de streep aardig overeen, maar voegt wat nuance toe.
dan kom je toch bijna gelijk uit als (Normaal jaarsalaris + 20% )/1000= uurtarief (met 50K -> 60p/u)

met 50K: kom ik uit tussen de 56,25 en 62,5p/u
Pagina: 1