A segment Private lease vs nieuw kopen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-06 16:34
nav een discussie in Prive leasen topic lijkt het mij interessant om gezamenlijk de daadwerkelijke kosten van een A segment auto uit te rekenen bij aanschaf en dit af te zetten tegen private lease.

Waarom een los topic ?
Meerdere mensen die hier in lezen waardoor meerdere meningen en hopelijk een berekening waar we het over eens worden en ter voorkoming dat het private lease topic een slow chat topic wordt.

Er wordt een aantal richtlijnen gesteld
A segment auto met airco / radio / elektrische ramen / handgeschakeld.
(denk aan Aygo, C1, 108, up!)
De auto wordt NIEUW gekocht dus geen gebruikte A segment auto (dat zal namelijk een andere discussie worden)

Waarom een A segment auto ?
Hierdoor kwam de discussie op gang en in de private lease wereld een veel bestelde klasse en is mijn inziens prima geschikt als tweede auto.

Om een goed vergelijk te doen gaan we uit van een looptijd van 36 maanden en een kilometrage van 15.000 km per jaar. (15.000 is gemiddeld voor een A segment voor privé / woon-werk gebruik acceptabel) hierover hoeven we dus niet in discussie te treden.

De autokosten componenten zetten we op een rij.

afschrijving
Met elkaar discussiëren over de afschrijving van een auto per maand, gebaseerd op aanschaf - restwaarde na 3 jaar met +/- 45.000 km op de teller.

wegenbelasting
Wie middelt even de wegenbelasting voor een A segment auto in de verschillende gemeenten ?
ik stel voor EUR 20,00 per maand.

onderhoud
Gemiddelde kosten per auto per beurt, hoeveel beurten ?
45.000 km totaal dan zijn bij een interval van 15.000 of 20.000 km 2 beurten. Laten we aannemen dat je als particulier (net als de lease) geen 3de 15.000 km beurt doet als de auto bij 45.000 km wordt ingeleverd.
Wat kost dit gemiddeld ?

extra onderhoudskosten ?
Sommige auto's hebben 2 jaar garantie en sommige 3, welke kosten die buiten de regulieren beurten vallen zoals voorgeschreven door de fabrikant moet we rekening mee houden ?

- 200 euro als " reserve" buiten de garantie ?
- 2 setje ruitenwissers in 3 jaar ? zeg 60 euro ?
- 1 extra mattenset ? 30 euro ?

Banden
Hoeveel banden slijt een kleine auto in 45.000 km ?
Voor de berekening gaan we uit van enkel zomerbanden dus geen winterbanden / allseason.

verzekering
Wat is gemiddeld in Nederland een all risk verzekering met een eigen risico tussen de 200-250 euro.
ik stel voor dat iemand uitzoekt wat de kosten voor de verzekering zijn met
3;5;8;10;15 schadevrije jaren en hier het gemiddelde van neemt ?

privatelease
Wat kost gemiddeld een auto in het a segment als private lease met 15.000 km per jaar en 36 maanden met een eigen risico tussen de 200-250 euro.
Let hier bij op dat je een auto kiest met airco / elektrische ramen en radio / bt
( in sommige gevalen moet je hiervoor de comfort versie kiezen ipv de goedkoopste)
Enkele leasemaatschappijen aangesloten bij het keurmerk dus niet beundehaaslease op de hoek.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Buiten de afschrijving is de rest wel vrij goed te bepalen.
Je kan dus blijven discuteren over die afschrijving.
Daarenboven kan er een groot verschil zitten tussen de auto zelf verkopen of inleveren bij de aankoop van een nieuwe. Niet iedereen is in staat of wil een auto zelf verkopen. Het risico overweldigt te worden door tokos aan de deur is dan groot. 2000 euro inruilverschil maakt bijna 50€per maand.

Een groot voordeel van private lease is voor mij dat een vrij jonge bestuurder niet zwaar bestraft wordt op de verzekering.
Mijn zoon betaalt in het eerste jaar 900€ zonder eigen schade.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Om maar even mijzelf te quoten:
TheBrut3 schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 23:35:
Als praktijkvoorbeeld even een Aygo welke nu 3 jaar is.
https://www.indumij.nl/oc..._8-zgn-11/benzine/215732/
Deze is van 12-2014 en heeft ongeveer 12k gekost op papier (met onderhandelen kreeg je deze nieuw dus wel voor 12k mee, ik denk zelfs dat 11.5k lukt). Wat de verkoper als inruilwaarde heeft gekregen weten we natuurlijk niet, maar ik gok ongeveer 8k. Dus 4k afschrijving is zo'n €111 per maand. Het wagentje heeft trouwens nog wat leuke opties ook.
Verzekering (ik ga even uit van mijn persoonlijke situatie 29 jaar, 10 jaren schadevrij en woonachtig in Brabant) is €20 voor WA+, MRB is ook €20 in de maand, onderhoud de eerste jaren ook. ANWB en dat soort zooi heb je niet nodig, voor zover ik weet krijg je bij een nieuwe Aygo gewoon pechhulp van Toyota.
Hoe de afschrijving is wanneer je nu een nieuwe auto koopt weet je niet. Maar in het A segment zal je zo'n 35% afschrijven, misschien met 40% rekenen als je heel veilig gaat zitten. De restwaarde van het A segment ligt historisch gezien relatief hoog. Persoonlijk rekenen ik bij het A segment privé bezit ook met WA+, gezien ik een dergelijke botsauto nooit all risk zou verzekeren.

Edit: ik zie dat de Toyota Agyo uit de link inmiddels is verkocht. Het was een Aygo uit 12-2014 met 45k km en als opties onder andere airco, navigatie en achteruitrijcamera welke te koop stond voor €9200 als ik mij niet vergis.

[ Voor 7% gewijzigd door TheBrut3 op 06-01-2018 12:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wd200
ik heb enkele PL aanbieders vergeleken.

Private lease ANWB (leaseplan 15.000 - 20.000km)
aygo 239
panda 239
smart for four 259
picanto 258
celirio 254
karl 278
up! 289

justlease 1000km per maand
108 199
smart for four 199
up! 269
karl 194

alphanet 15.000 / 36
twinfo 235
picanto 240

Arval private lease
C1 213
picanto 230
karl 240

gemiddeld 239,6875

Bij leaseplan iets hoger qua kilometers bij justlease wat lager.

Ik denk dan 240 euro een mooie prijs is om mee te rekenen.

[ Voor 15% gewijzigd door wd200 op 06-01-2018 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
Tommie12 schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 11:41:
Buiten de afschrijving is de rest wel vrij goed te bepalen.
Je kan dus blijven discuteren over die afschrijving.
Daarenboven kan er een groot verschil zitten tussen de auto zelf verkopen of inleveren bij de aankoop van een nieuwe. Niet iedereen is in staat of wil een auto zelf verkopen. Het risico overweldigt te worden door tokos aan de deur is dan groot. 2000 euro inruilverschil maakt bijna 50€per maand.

Een groot voordeel van private lease is voor mij dat een vrij jonge bestuurder niet zwaar bestraft wordt op de verzekering.
Mijn zoon betaald in het eerste jaar 900€ zonder eigen schade.
2000 inruil verschil ga je denk ik niet redden op een auto van 10-12k.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Serieus ?

Eigenlijk vraagje waarom het lucratief is dat de leasemaatschappij private lease doet, ze verdienen wellicht 10 tot 50,- per maand eraan .. maar doe dat x het aantal berijders en deel het voor het aantal FTE dat de adminstratie doet en je houd een leuke winst over.

Zeker als je auto's wanneer ze nieuw zijn 3 -5 jaar weinig onderhoudskosten hebben en bij verkoop je nog winst verhoogt door de aanschaf waarde + winst te rekenen..
kijk ook eens naar https://www.leaseplan.com/nl-nl/occasions

Als je particulier het doet houd je een marginale "winst" eraan over, maar dat ben je toch kwijt aan nieuw aanschaf.

[ Voor 5% gewijzigd door vso op 06-01-2018 20:49 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-06 07:55
Om verschillende redenen heb ik de afgelopen maanden voor eenzelfde beslissing gestaan. Mijn huur/leaseauto (Citigo uit 2016) heb ik ingeleverd en daar dezelfde auto voor terug gekocht (Citigo 2012, 47dkm). Ik krijg een mobiliteitsvergoeding vanuit mijn werkgever, ca. €600 bruto wat neer komt op ongeveer €450 netto plus een besparing van €115 bijtelling.

Waarom dan toch een occasion en geen private lease?
- De kop is er af bij de occassion, scheelt ca. €4-5k afschrijving
- Flexibiliteit: Up/Citigo/Mii zijn zéér gewild op de 2e hands markt en zo weer verkocht wanneer mijn situatie veranderd (andere werkgever/ontslag, toch een grotere auto bij gezinsuitbreiding/nieuwe baan)
- Geen afhankelijkheid van gereden kilometers (mobiliteitsvergoeding varieert wel afhankelijk van gereden kilometers)
- Geen afkoopsom/lang lopende contracten bij wisselen van werkgever
- Niet die belachelijke afschrijving van opties/extra's in je leasecontract
- Opbouwen no-claim
- Keuze vrijheid vervoer (fiets/motor/auto)

Natuurlijk zijn er ook nadelen:
- Tankpas privé kilometers
- Onverwachte kosten/reparaties
- Niet nieuw

Ik heb wel wat rekensommetjes gemaakt voor mijn situatie. Platgeslagen verdien ik er netto een paar tientjes op per maand, maar heb ik over 3 de auto en afschrijving betaald en steek ik de restwaarde in eigen zak i.p.v. dat ik hem weer inlever en met lege handen sta. Het is in mijn ogen te vergelijken met een huurhuis en een koophuis.

Private lease leverde maandelijks ook wel voordeel op, maar ook dan sta je aan het einde van het contract met lege handen, betaal je de afschrijving/opties en was ik afhankelijk van mijn opdracht/gereden kilometers hoeveel voordeel ik zou behalen (afgelopen jaar ca. 15k zakelijke kilometers, maar dat kan volgend jaar ook 35k zijn).

Ps. de restwaarde van een Citigo/Mii/Up is ca. 65% na 3jr/45dkm. Deze staan dan ook stipt op #1 qua waardevastheid.

Nog even wat kosten op een rijtje:
- Allrisk verzekering met 0-1 schadevrije jaren: ca. €50,- p/m
- Wegenbelasting: ca. €20,- p/m
- De 15dkm beurt: ca. €175,-
- A- kwaliteit banden elke 45dkm incl. montage: ca. €225,-

De ANWB heeft hier ook een zeer handige tool voor: https://www.anwb.nl/auto/autokosten#/kenteken

[ Voor 10% gewijzigd door Ypuh op 06-01-2018 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
Hier graag geen discussie over wel of niet prive leasen (dat kan in het privatelease topic) maar over de kosten van een nieuwe auto

@Yuph afschrijving voor up zeg je 35% van 13000 ?
4550 / 36 = 126 pm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
wd200 schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 21:07:
Hier graag geen discussie over wel of niet prive leasen (dat kan in het privatelease topic) maar over de kosten van een nieuwe auto

@Yuph afschrijving voor up zeg je 35% van 13000 ?
4550 / 36 = 126 pm
Ja, ik heb wat nieuwsartikelen opgezocht en daarin stond de Citigo/Up/Mii op een percentage van 69% bij 3jr/45dkm. Voor een Hyundai i10, Aygo, Twingo etc. schommelde dit allemaal tussen de 61-69% restwaarde. Leasemaatschappijen hebben dit vooraf uitgerekend en bij de aanschaf van een ex-lease occassion ben ik er ook achter gekomen dat ze nul onderhandelruimte bieden en letterlijk voor je neus als warme broodjes verkocht worden.

In 2012-2014 waren de Upjes iets goedkoper, ca. €11k en de occasions (45dkm/3jr) gaan nu dan ook voor ca. €7k.

Hier zie je ook duidelijk terug dat de LM flink verdient aan de opties en het overslaan van de laatste onderhoudsbeurt/bandenwissel. Eerst betaald de leasenemer de afschrijving optieprijs/5jr in zijn leasecontract, vervolgens pakken ze nog weer €1k+ voor een rijk uitgeruste occassion.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ypuh schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 21:18:
[...]
Hier zie je ook duidelijk terug dat de LM flink verdient aan de opties en het overslaan van de laatste onderhoudsbeurt/bandenwissel. Eerst betaald de leasenemer de afschrijving optieprijs/5jr in zijn leasecontract, vervolgens pakken ze nog weer €1k+ voor een rijk uitgeruste occassion.
Een leasemaatschappij is dan ook een commercieel bedrijf, geen filantropische instelling.

Ze hebben ook al die jaren een extra risico genomen, er zijn ook zat auto's waarbij de restwaarde tegenvalt of algemene situaties (zoals in 2009) waarbij het hele wagenpark ineens tientallen procenten minder waard is geworden.

En blijkbaar wil men graag € 1K extra betalen voor een dergelijke occasion.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Joh, het is ook geen kritiek, het is alleen iets om rekening mee te houden als leasenemer. Op de basis/actiemodellen (zoals de Citigo actie voor €160 p/m laatst bij 15dk/2jr) verdienen ze helemaal niets, dan betaal je alleen de afschrijving en is het onderhoud/MRB/verzekering/risico gratis.

Private lease vs. nieuwkopen kan in veel gevallen dus wel lonend zijn als je de risico's voor een paar tientjes verschil af wil kopen. Het 'probleem' is alleen dat de mensen die PL van een A-segmenter overwegen zelf vaak geen 12k te besteden hebben. Een eerlijkere vergelijking is dan PL met een occasion van ca. 5-6k, die op zijn beurt weer goedkoper is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:54

Yucon

*broem*

Ypuh schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 20:56:
- Flexibiliteit: Up/Citigo/Mii zijn zéér gewild op de 2e hands markt en zo weer verkocht wanneer mijn situatie veranderd (andere werkgever/ontslag, toch een grotere auto bij gezinsuitbreiding/nieuwe baan)
Ik heb het jaren geleden eens doorgerekend voor de eerste aygo, en volgens mij zie je nu bij up en consorten hetzelfde. Een heel belangrijke factor bij deze auto's is hoe lang het model op de markt is als je hem koopt. De vroege auto's van een bepaald model schrijven heel langzaam af. Met name als het een wat onderscheidend model is. De eerste aygo stak destijds flink boven de concurrentie uit, en datzelfde zag je met de Up. Als je een auto op zo'n moment nieuw kunt kopen ben je spekkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Ypuh schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 10:43:
Joh, het is ook geen kritiek, het is alleen iets om rekening mee te houden als leasenemer. Op de basis/actiemodellen (zoals de Citigo actie voor €160 p/m laatst bij 15dk/2jr) verdienen ze helemaal niets, dan betaal je alleen de afschrijving en is het onderhoud/MRB/verzekering/risico gratis.

Private lease vs. nieuwkopen kan in veel gevallen dus wel lonend zijn als je de risico's voor een paar tientjes verschil af wil kopen. Het 'probleem' is alleen dat de mensen die PL van een A-segmenter overwegen zelf vaak geen 12k te besteden hebben. Een eerlijkere vergelijking is dan PL met een occasion van ca. 5-6k, die op zijn beurt weer goedkoper is.
Waar vind je dergelijke aanbiedingen?

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-06 22:25

PcDealer

HP ftw \o/

Dat is in beide gevallen hetzelfde (als de leasemij aangesloten is bij https://www.seps.nl/home/roy-data/algemeen/).

[ Voor 19% gewijzigd door PcDealer op 10-01-2018 10:57 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Die actie van de Skoda Citigo (€40 p/m korting op je maandbedrag) was in Oktober/November bij Skoda zelf. Achteraf gezien was dit voor mij ook de goedkoopste optie geweest.

Toyota heeft ook regelmatig acties met o.a. de MediaMarkt en zo heeft ieder merk wel wat.
PcDealer schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 10:55:
[...]

Dat is in beide gevallen hetzelfde (als de leasemij aangesloten is bij https://www.seps.nl/home/roy-data/algemeen/).
Je profiteert alleen niet van je schadevrije jaren zo lang je in een leaseauto rijdt? Tevens heeft niet iedereen keuze in welke LM ze een auto nemen (bij ons Athlon en PON geloof ik).

[ Voor 44% gewijzigd door Ypuh op 10-01-2018 11:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Ypuh schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 10:56:

Je profiteert alleen niet van je schadevrije jaren zo lang je in een leaseauto rijdt? Tevens heeft niet iedereen keuze in welke LM ze een auto nemen (bij ons Athlon en PON geloof ik).
Ik dacht gezien te hebben dat er leasemij's zijn die er wel rekening mee houden. Bij Athlon en DirectLease echter niet gezien in mijn zoektocht.

Oh btw:
- Geen afkoopsom/lang lopende contracten bij wisselen van werkgever
Athlon schrijft dit:
Zo kan een Athlon Privé Lease-abonnement zonder extra kosten opgezegd worden bij ontslag, echtscheiding of overlijden. Daar doen we niet moeilijk over.
https://www.athlon.com/nl.../privelease/hoe-werkt-het
- Opbouwen no-claim
Schadevrije jaren worden gewoon opgebouwd.
- Keuze vrijheid vervoer (fiets/motor/auto)
Kan nog steeds?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
No-claim opbouwen kan inderdaad wel gewoon. Heb onlangs ook mijn schadevrije jaren opgevraagd d.m.v. een leaseverklaring. Je betaald doorgaans wel gewoon 100% all-risk bij een LM, of nou -5 of +10 schadevrije jaren hebt. In de toekomst kan dit flink gaan schelen t.o.v. een eigen auto/occasion.

Dat een leasecontract eindigt bij overlijden heb ik niet zoveel aan, echtscheiding idem dito en een ontslag zal niet zo snel voorkomen. Ik heb een tijdelijk contract, waardoor deze gewoon niet verlengd zal worden. Bij een contract voor onbeperkte tijd verplichten ze je gewoon een kudt opdracht te nemen, een opdracht aan de andere kant van het land (met vergoeding voor excessieve reistijd) waardoor je uiteindelijk zelf wilt vertrekken. Realistischer is dat je elders een beter aanbod krijgt, maar dan bijvoorbeeld niet door de proeftijd komt. In het geval van een echtscheiding ben je waarschijnlijk al maanden onderweg voordat het officieel is en tegen die tijd is het leasecontract waarschijnlijk al afgelopen. Zo'n clausule vindt ik dus een beetje een wassen neus.

Voor mij is het belangrijkste argument voor een eigen auto flexibiliteit. Dat je daarnaast ook nog een paar tientjes per maand bespaard, is leuk meegenomen (al zit dit met name in de afschrijving). Verder is private lease gewoon de toekomst en vaak voordeliger/flexibeler dan een leaseauto via de zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurfinmark
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 14:38
Om even een goede a-klasse private lease aanbieding uit te lichten:

https://autoleasecollectief.consumentenbond.nl/results

Opel Karl, bij 15.000 km 208 EUR/maand (5 jaar), 20 EUR/maand extra voor vol-optie model (climate control/DAB,7", cruise control etc). Voorwaarden zijn ook erg goed, met name in KM telling. Hier wordt zonder opslag de bedragen van de volgende staffel aangehouden, sluit je bv 5.000 km af, is de meerprijs tot 10.000 1,92 cent/km, en de minderprijs ook (!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:08
Mijn idee was dat Private lease altijd ongunstig moest zijn tegenover kopen omdat "het bedrijf er toch ook aan moet verdienen".

Echter als ik het volgende berekening maak:
BMW X1 (standaard 18I uitvoering)

Alphabet leaseprijs 499 p. m voor 48 maanden = € 23.952 aan het eind van de looptijd

Nieuw kopen = circa €40.000 (iets lager gaan zitten i.v.m. kortingen).
Kosten naar 4jaar:
Afschrijving: €19.268
Onderhoud € 1864
MRB: € 3008
Verzekering(all risk)€ 3360
Banden: €400
Totaal: € 27.900

Per saldo zou je dus bij koop naar 4 jaar bijna 4.000 euro duurder uit zijn dan de private lease. Zie ik iets over het hoofd of maak ik een fout in mijn berekening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Je mag maar 10k km/j rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Mag meer zijn hoor, maar dan betaal je er ook naar ;)

En nog even een edit:
Ik kwam in een ander topic het volgende tegen:

Greencap in "Prive leasen"

"Het aantal kilometers is bij de meeste leasemaatschappijen inderdaad eigenlijk volledig variabel. Je moet het meer zien als een voorschot zoals bij je energierekening of een voorlopige belastingaanslag. Maandelijks betaal (of krijg in het geval van de belasting) je een bepaald bedrag, maar aan het einde van de rit wordt de balans opgemaakt en betaal (of ontvang) je het verschil. Zo is het in feite met private lease ook. Het maakt dus eigenlijk niet zo veel uit voor hoeveel kilometers je het contract af sluit. Wel is het zo dat bij een enkele leasemaatschappij je geen geld terug krijgt voor minder-kilometers, en die zou ik dan ook vermijden.

Ook kan je het contract opzeggen wanneer je wil. Ja, je moet dan het contract afkopen, maar (zeker sinds het private lease keurmerk) valt die "boete" reuze mee. Als je een nieuwe auto koopt en na 1 jaar verkoopt i.p.v. na 2 jaar, dan schrijf je verhoudingsgewijs ook meer af dan je initieel gedacht had (dus dan heb je in feite net zo goed een "boete")."

Dus ik denk als je meer dan 10k aan kilometers rijd dat je achteraf dan af gaat rekenen.

[ Voor 76% gewijzigd door MdO82 op 12-01-2018 20:01 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:08
Ik rij er maar 8 dus dat is geen probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Mirved schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 13:59:
Mijn idee was dat Private lease altijd ongunstig moest zijn tegenover kopen omdat "het bedrijf er toch ook aan moet verdienen".

Echter als ik het volgende berekening maak:
BMW X1 (standaard 18I uitvoering)

Alphabet leaseprijs 499 p. m voor 48 maanden = € 23.952 aan het eind van de looptijd

Nieuw kopen = circa €40.000 (iets lager gaan zitten i.v.m. kortingen).
Kosten naar 4jaar:
Afschrijving: €19.268
Onderhoud € 1864
MRB: € 3008
Verzekering(all risk)€ 3360
Banden: €400
Totaal: € 27.900

Per saldo zou je dus bij koop naar 4 jaar bijna 4.000 euro duurder uit zijn dan de private lease. Zie ik iets over het hoofd of maak ik een fout in mijn berekening?
Hoe kom je aan die bijna 5000,- afschrijving per jaar? Dat is wel heel fors lijkt me....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Nu online
Verzekering is lastig rekenen, maar als ik mijn gegevens invoer bij Independer kom ik uit op €590 per jaar voor een X1 all-risk. Gewoon bij Univé, dus geen kleine onbekende toko.

Verder hoop ik niet dat die beurten je 1800 euro gaan kosten :+ Reken maar €700, een onderhoudscontract voor de X1 van 5 jaar of 100k km kost namelijk maar €699. Lijkt mij niet dat je in 40k km voor 1100 aan overige kosten gaat hebben, waarschijnlijk zelfs gewoon €0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
Maar valt daar alles onder ?
Je hebt geen 5 naar garantie neem ik aan ?
Banden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
Maar wil iemand mij eerst helpen een A segment uit te rekenen ? Kunnen we daarna altijd nog andere modellen doe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 16:38
vso schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 20:49:
Serieus ?

Eigenlijk vraagje waarom het lucratief is dat de leasemaatschappij private lease doet, ze verdienen wellicht 10 tot 50,- per maand eraan .. maar doe dat x het aantal berijders en deel het voor het aantal FTE dat de adminstratie doet en je houd een leuke winst over.

Zeker als je auto's wanneer ze nieuw zijn 3 -5 jaar weinig onderhoudskosten hebben en bij verkoop je nog winst verhoogt door de aanschaf waarde + winst te rekenen..

Als je particulier het doet houd je een marginale "winst" eraan over, maar dat ben je toch kwijt aan nieuw aanschaf.
Leasemaatschappij koopt de autos met (flinke) korting. Voorbeeld uit mijn omgeving zijn autos voor private lease die met 18% korting van de lijstprijs verkocht worden. Ben je al flink wat afschrijving kwijt natuurlijk.

Heb berekend dat er in de 3 jaar op Fiat 500’s uit een massa actie van een paar jaar terug vrije geen afschrijving zit door de korting op de aanschaf. Geniaal toch? Als particulier krijg je die korting nooit, tenzij je een goede private lease deal vindt dus.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• smurfinmark
wd200 schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 23:12:
Maar wil iemand mij eerst helpen een A segment uit te rekenen ? Kunnen we daarna altijd nog andere modellen doe
Ik stuurde eerder al de link, kijk hier eens naar (met name de Karl):

De consumentenbond heeft zelf per auto een berekening gemaakt voor de kosten, zowel prive leasen, als kopen met eigen geld, en geleend geld.

Let wel, auto;s uit het A segment zijn erg goedkoop te rijden, als dit voldoende voor je is zou ik niet opschalen naar het B-Segment. 3 a 4 tientjes/maand lijkt een klein verschil, maar bij een contract van 60 maanden betaal je ongeveer 1800 tot 2400 meer, daar zie je buiten het rijplezier niks voor terug, zijn echt extra kosten!

[ Voor 25% gewijzigd door smurfinmark op 16-01-2018 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Nu online
smurfinmark schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 16:26:
[...]

Ik stuurde eerder al de link, kijk hier eens naar (met name de Karl):

De consumentenbond heeft zelf per auto een berekening gemaakt voor de kosten, zowel prive leasen, als kopen met eigen geld, en geleend geld.

Let wel, auto;s uit het A segment zijn erg goedkoop te rijden, als dit voldoende voor je is zou ik niet opschalen naar het B-Segment. 3 a 4 tientjes/maand lijkt een klein verschil, maar bij een contract van 60 maanden betaal je ongeveer 1800 tot 2400 meer, daar zie je buiten het rijplezier niks voor terug, zijn echt extra kosten!
Jammer dat je lid moet zijn om de lijst te kunnen bekijken :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

MdO82 schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 18:20:
[...]

Jammer dat je lid moet zijn om de lijst te kunnen bekijken :)
Hoeft niet, gewoon onzin invullen. Geldig mail adres niet nodig.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Nu online
Tsurany schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 18:28:
[...]

Hoeft niet, gewoon onzin invullen. Geldig mail adres niet nodig.
Dat werkt helaas niet ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cnsmr
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Probeer info@nu.nl die werkt zeker 😉

[ Voor 21% gewijzigd door cnsmr op 16-01-2018 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Zojuist gedaan. Kan alle aanbiedingen bekijken inclusief details.
Voornaam: Bla
Achternaam: Bla
Mail adres: info@bla.nl

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
wd200 schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 23:12:
Ik heb hier in het verleden wel een schatting van gemaakt, maar je zit met heel veel onbekende variabelen. Standaard onderhoudstarieven voor beurtjes kan je bij de meeste modellen wel online vinden, maar korting bij aanschaf kan al een enorm verschil maken. Restwaarde hangt er sterk van af of je hem zelf particulier verkoopt, inruilt, claimt bij de verzekering, of verkoopt aan een handelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:51
wd200 schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 21:07:
...
Over de kosten van lease vs kopen hoef je ook geen nieuw topic te starten want dat kan ieder voor zich voor een hele boel auto's zelf doen op anwb.nl

Juist vanwege de secundaire zaken, zoals wel of geen eigendom, zeggenschap over de auto en het feit dat je aan het eind van de leaseperiode voor elk deukje je eigen risico kwijt bent, heb ik besloten om af te zien van lease.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Nu online
cnsmr schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 18:31:
[...]

Probeer info@nu.nl die werkt zeker 😉
Idd :D

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
Even dit topic weer omhoog schoppen om tot een conclusie te komen.

De verschilllende vragen uit de startpost staan nog open. Wie helpt mijn om de kosten t/m de 45.000 km uit te zoeken ?

Dus de eerste en tweede beurt (tenzij interval 25k of 30k dan komt er geen tweede beurt maar die zijn er in dit segment denk ik niet.)

Gewoon fabrieksinterval en advies (denk aan filters ed) bij een dealer.

Up! / citigo
Aygo
C1 / 108
Twingo
Smart
Space star
Overige ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Heb je al bij wat dealers gekeken? Daar staan de prijzen vaak keurig op de website, zeker bij nieuwe auto's zijn er weinig onverwachte kosten.
En anders bij de ANWB, die hebben hier ook veek informatie over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
Tsurany schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 08:32:
Heb je al bij wat dealers gekeken? Daar staan de prijzen vaak keurig op de website, zeker bij nieuwe auto's zijn er weinig onverwachte kosten.
En anders bij de ANWB, die hebben hier ook veek informatie over.
Dat klopt maar ik dacht juist met GOT voor GOT zeen berekening te maken en vraag daarom hulp 👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

wd200 schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 08:56:
[...]

Dat klopt maar ik dacht juist met GOT voor GOT zeen berekening te maken en vraag daarom hulp.
Laat eerst eens zien hoe ver je zelf bent gekomen daarmee of wat je hebt gevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-06 16:58
Als prive eigenaar zou ik met 10.000km per jaar echt niet wachten tot 20 of 30.000km voor een oliewissel ook al staat dat geadviseerd door de fabrikant. Dergelijke laag kilometrage staat vrijwel gelijk aan korte afstanden rijden waardoor vocht zicht mengt in de motorolie. Elk jaar oliewissel + filter ongeacht de te rijden km's tenzij je de standaard interval natuurlijk overschrijd jaarlijks :)

Als het een lease wagen was. dan zou ik er niet naar om kijken dan is het de volgende eigenaars probleem :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Nu online
wd200 schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 08:56:
[...]

Dat klopt maar ik dacht juist met GOT voor GOT zeen berekening te maken en vraag daarom hulp 👍🏻
Maar hoe kan je zo'n berekening maken?
Stel, voorbeeld:
Ford K (zag deze niet in je lijstje maar lijkt er wel bij te passen) koop je nieuw voor ~10.000 euro (?), 2 jaar garantie op alles behalve slijtage dingetjes (oliefilter, remblokjes etc), 1x in de 2jaar APK+kleine beurt (of groot, ligt aan je eigen gebruik en aantal gereden km uiteraard) voor nog geen 100 euro samen bij de Ford Dealer.
Deze garantie kan je verlengen tot 5 jaar of 200.000km.

Voordeel van Ford (veel mensen die ik ken rijden het, ik niet trouwens) is dat er gewoon zeer weinig tot geen onderhoud is + de waarde daalt vrijwel niet (let op wel 2e hands, afschrijving is dus al gedaan):
Zo heeft mijn neef onlangs zijn Ford Focus stationwagen uit 2003 verkocht voor 4.000 euro, hij had deze 5 jaar geleden gekocht voor.. 4.000 euro... Ondertussen zijn er alleen nieuwe bandjes onder gezet en dat was het + de apk's (geen beurten).

Mja ik weet niet wat voor berekeningen jij zoekt?
Jij wilt dus dat wij alle sites van de door jou voorgestelde auto's afgaan om jouw berekeningen te maken die vindbaar zijn op hun websites + alle verzekeringsmaatschappijen afgaan en voor de lol ook nog even je bpm berekenen?
Bij al die goedkope auto's is het vrijwel allemaal gelijk (zijn directe concurrenten van elkaar op de smart (Mercedes) na).

Daarnaast kan niemand hier onverwachte kosten voor je berekenen want dat ligt een beetje aan je geluk en rijstijl.. Deze kan je zowel bij nieuwkoop als bij lease krijgen.
- Kopen is meestal gebundeld met minimaal 2 jaar garantie (alles binnen die 2 jaar wat hoge onkosten brengt is eigenlijk wel vergoed, tenzij je niet kan rijden en je koppelingsplaten kapot weet te maken binnen 2 jaar)
- Lease is ook meestal minimaal 2 jaar (elke euro is weggegooid want je auto is niet van jou en die mag dus mooi weg na 2 jaar, voor dat geld wat je betaald hebt in die 2 jaar had je je auto kunnen kopen). Bij lease kunnen ineens onverwachte kosten komen doordat je wat deukjes hebt, en dat kan fors oplopen qua kosten.

Mijn zusje heeft bijv een Ford K circa 3 jaar geleden gekocht (~2014 model) voor 7.500 euro met 15.000km op de teller, garantie werd overgedragen. In die 3 jaar tijd heeft ze in totaal 25 euro onkosten gehad (1x APK a 25 euro, moderne auto's hoeven de eerste x aantal jaren maar 1x in de 2 jaar apk) en dat was het :)
Stel ze verkoopt hem nu voor 6000-7000 euro (ze worden met meer km voor dit bedrag aangeboden) wat goed mogelijk is met haar KM stand, heeft ze voor de auto in 3 jaar tijd zo'n 500 tot 1000 euro betaald, niet gek hé? Met leasen zou je dan 3-4 maanden erin mogen rijden voor dat bedrag ipv 3 jaar.

Maar goed, ik vraag me af wat voor berekeningen je voorgeschoteld wenst te krijgen (nogmaals, alles staat per fabrikant, per merk, per type vermeld op hun eigen websites, dan krijg je nog tig verzekeringsmaatschappijen en de bpm berekeningen).
Indien ik je topicstart lees dan wens je dus inderdaad dat wij alle auto's voor jou checken op alle websites, dit is niet iets waar jij niet uit kan komen en dus hulp voor nodig hebt. Jij hebt volgens mij helemaal geen zin om het uit te zoeken (iets wat elk lid hier anders zou moeten doen).

Net als dat je wilt weten hoeveel onkosten je in 3-4 jaar gaat krijgen aan je banden... Of hoeveel belasting je per maand moet betalen (dit zijn allemaal dingen wat auto/gewicht afhankelijk is en dus per auto verschillend, dit vind jij dus netjes terug op de site van de belastingdienst).
Restwaarde, hoe wil jij dit aan ons overlaten? Dat gaat helemaal niet want dat weet je niet alvorens je er 3 jaar in gereden hebt. Is het een type wat populair blijft of is het een type wat nu populair is en over 3 jaar om te huilen is?
Als jij je auto na 1 jaar in puin rijd is je restwaarde 100-200 euro, dat is het enige wat ik zo 1.2.3 kan gokken.

Dan heb jij het over ''onkosten'' in het ''onderhoud'' en tegelijk praat je over je auto inleveren na 3 jaar? Hebben we het hier over een koop auto of over een lease auto? Een lease auto lever je inderdaad in omdat het in al die jaren nooit jouw auto geweest is (is van de krediet maatschappij niet van jou) en het terug moet naar de rechtmatige eigenaar, in deze is er ook geen spraken van onkosten want de kleine/grote beurt wordt betaald door de rechtmatige eigenaar niet door jou. Deze onkosten zijn dus helemaal niet relevant.
Bij een koop auto kan (niks moet, maar kan bij de garantievoorwaarden vermeld zijn, dit wordt je allemaal keurig uitgelegd tijdens de koop of info vergaring bij de dealer) je elk jaar een olie/oliefilter wissel doen, dit kost je 50-80 euro.

De belangrijkste factor qua onderhoud (onkosten) is de bestuurder. Koop jij een nieuwe auto en kan jij rijden dan zijn de onkosten vrijwel 0 in 3 jaar (op de eventuele olie wissel en 1 apk na), alles qua productie/fabrieksfouten wordt kosteloos hersteld.
Kan jij niet rijden dan kan het zomaar zijn dat jij elke 2 jaar nieuwe banden eronder moet laten leggen en elk jaar een nieuw koppeling set a 1000 euro met een beetje pech.
En ja, hoeveel kosten deze banden? Wordt weer een totaal nieuwe berekening, wil je een zomer set + winter set van het merk Pirelli? Dat gaat je veel geld kosten.
Wil je 1x een 4 seizoenen set van een onbekend-goedkoop merk dan ben je met 200 euro klaar?

Mijn banden (michelin zomer) zijn nu 6 jaar oud en gaan volgende maand wederom zonder problemen door de APK, kosten toen der tijd: circa 80 euro per band - ~350 euro totaal voor pakweg 6-7 jaar rijden.

Dus nee, qua onkosten is vooral van jou afhankelijk, rij jij normaal/goed of snap je niks van hoe een auto werkt (ja die mensen heb je, ondanks dat ze een rijbewijs hebben) dan ga je geen of meer onkosten hebben..

[ Voor 31% gewijzigd door LopendeVogel op 21-07-2018 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-06 14:53
Hier rijden we als tweede auto een gebruikte A-segmenter (C1), en deze onderhouden we minimaal. Kosten komen in de praktijk neer op een jaarlijkse APK en af en toe een slijtage-onderdeel (vorig jaar defecte accu, dit jaar twee nieuwe voorbanden). De wagen is verder perfect betrouwbaar.

Totale lasten zitten voor deze auto op €100,- maand, inclusief afschrijving, verzekering, onderhoud en wegenbelasting. Brandstof heb ik niet meegenomen omdat dit ook niet bij private lease inzit.

Ten opzichte van een nieuwe is private lease wel weer interresant. Dit komt doordat de leasemaatschappijen deze wagens met enorme kortingen inkopen en aan het einde van de looptijd weer voor een nette prijs weten te verkopen welke gelijk staat aan de daadwerkelijke prijs die de lease-mij nieuw heeft betaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Nu online

WhySoSerious

Be the change.

Kosten Peugeot 107 MY2011, 3-deurs, met airco. Per jaar rond de 17,5k km woon-werk, grotendeels snelweg. Rustige rijstijl. Nieuwwaarde 11k, nu 104k km mee gereden.

Gegevens zijn gebaseerd op afgelopen jaar.

Verzekering: €276,- all-risk
MRB; €232,- Limburg
Benzine: € 1076,-, Belgische benzine a gem. €1,288 per liter. Verbruik 1:24.
Onderhoud: €235,-, maar nu de leeftijd wat oploopt en er wat meer vervangen moet worden, en bandenslijtage/APK zit hier niet in, zou ik €350,- aanhouden. Onderhoud wordt bij vakgarage uitgevoerd.
Afschrijving; Ik schrijf de auto af naar €800,- restwaarde bij 225k km. Kom ik uit op 4,5 ct per km, oftewel €787,5 per jaar.

Kosten per jaar: € 2721,-.
Kosten per km: €0,156

Kosten per jaar exc brandstof: €1645,-
Kosten per maand exc brandstof: €137,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Nu online
Dat is niet helemaal eerlijk. PL is voor een periode van een aantal jaar. Jij gaat je wagen tot 225k km rijden, dan is afschrijving altijd gunstiger. Eigenlijk had je vorig jaar of het jaar daarvoor de berekening moeten maken.

Buiten dat lijkt all-risk wat overbodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

@WhySoSerious begrijp ik nou goed dat je maar 104km gereden hebt in een jaar ?

Waarom uberhaupt een auto dan?

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Nu online

WhySoSerious

Be the change.

TheBrut3 schreef op zondag 22 juli 2018 @ 10:15:
Dat is niet helemaal eerlijk. PL is voor een periode van een aantal jaar. Jij gaat je wagen tot 225k km rijden, dan is afschrijving altijd gunstiger. Eigenlijk had je vorig jaar of het jaar daarvoor de berekening moeten maken.

Buiten dat lijkt all-risk wat overbodig.
True, maar afschrijving blijft uiteindelijk een waarde die je pas weet bij uiteindelijke verkoop. Zeg dat ie nu 4.000 euro waard is. Dan zit je op ~960 euro per jaar voor afschrijving.
Ebayzo schreef op zondag 22 juli 2018 @ 10:20:
@WhySoSerious begrijp ik nou goed dat je maar 104km gereden hebt in een jaar ?

Waarom uberhaupt een auto dan?
Nee dat lees je fout. 17,5k km per jaar met een tellerstand van 104.000 km nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1068241

Private lease is enkel interessant als je geen zin hebt in onverwachte kosten: zo ben ik met mijn eigen auto heel prijsbewust bezig, omdat ik alle kosten zelf dien te betalen. Dus luchtfilter en pollenfilter vervang ik zelf, waardoor een beurt bij de dealer nog maar € 168 kost.

Dan zit ik dus onder de € 200 per aan onderhoudskosten, want ik bespaar immers een paar tientjes door die filters zelf te doen. Een luchtfilter kost slechts € 10 a € 20 en de dealer rekent voor die 5 minuten werk, ruim € 29 totaal.

Enige wat de monteur hoeft te doen is twee klemmen loshalen, oude luchtfilter eruit halen en nieuwe erin. Ze hebben niet eens een schroevendraaier nodig: zelfde geld voor de pollenfilter. Dat is gewoon kwestie van dashboard kastje loshalen.

Staat trouwens ook gewoon in boekje van de auto, hoe je de luchtfilter en bougies verwisseld. Maar voor de rest: ik denk dat private lease vs nieuw, ook erg afhankelijk is van hoeveel km's je rijdt.

Vaak betaal je voor 10.000km per jaar, maar dan moet je het niet in je hoofd halen om met de auto naar Zuid-Frankrijk te rijden of Groot Brittannië. Want dan heb je in een week tijd al 1/5 van die km's afgelegd. En bij meer km's word het best duur bij private lease.

Dat terwijl de onderhoudsinterval op 20.000km staat: dus al rij je 10.000 of 20.000km, de onderhoudsbeurt kost toch hetzelfde. Op de lange termijn lijkt mij kopen trouwens altijd goedkoper, want uiteindelijk is de auto gewoon afgeschreven.
LopendeVogel schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 09:26:
[...]

Mijn zusje heeft bijv een Ford K circa 3 jaar geleden gekocht (~2014 model) voor 7.500 euro met 15.000km op de teller, garantie werd overgedragen. In die 3 jaar tijd heeft ze in totaal 25 euro onkosten gehad (1x APK a 25 euro, moderne auto's hoeven de eerste x aantal jaren maar 1x in de 2 jaar apk) en dat was het :)
Stel ze verkoopt hem nu voor 6000-7000 euro (ze worden met meer km voor dit bedrag aangeboden) wat goed mogelijk is met haar KM stand, heeft ze voor de auto in 3 jaar tijd zo'n 500 tot 1000 euro betaald, niet gek hé? Met leasen zou je dan 3-4 maanden erin mogen rijden voor dat bedrag ipv 3 jaar.
Ah gezellig, jou zusje denk dus dat ze geen onderhoud aan de auto hoeft te laten uitvoeren? En rijdt zeer waarschijnlijk ook nog rond met een oude pollenfilter, dat is lekker voor haar eigen gezond. Want die dingen moeten minimaal 1x per 3 jaar vervangen worden.

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 1068241 op 22-07-2018 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldm3
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-06 21:25

ronaldm3

Apple Watch :)

Anoniem: 1068241 schreef op zondag 22 juli 2018 @ 10:45:
Private lease is enkel interessant als je geen zin hebt in onverwachte kosten: zo ben ik met mijn eigen auto heel prijsbewust bezig, omdat ik alle kosten zelf dien te betalen. Dus luchtfilter en pollenfilter vervang ik zelf, waardoor een beurt bij de dealer nog maar € 168 kost.

Dan zit ik dus onder de € 200 per aan onderhoudskosten, want ik bespaar immers een paar tientjes door die filters zelf te doen. Een luchtfilter kost slechts € 10 a € 20 en de dealer rekent voor die 5 minuten werk, ruim € 29 totaal.

Enige wat de monteur hoeft te doen is twee klemmen loshalen, oude luchtfilter eruit halen en nieuwe erin. Ze hebben niet eens een schroevendraaier nodig: zelfde geld voor de pollenfilter. Dat is gewoon kwestie van dashboard kastje loshalen.

Staat trouwens ook gewoon in boekje van de auto, hoe je de luchtfilter en bougies verwisseld. Maar voor de rest: ik denk dat private lease vs nieuw, ook erg afhankelijk is van hoeveel km's je rijdt.

Vaak betaal je voor 10.000km per jaar, maar dan moet je het niet in je hoofd halen om met de auto naar Zuid-Frankrijk te rijden of Groot Brittannië. Want dan heb je in een week tijd al 1/5 van die km's afgelegd. En bij meer km's word het best duur bij private lease.

Dat terwijl de onderhoudsinterval op 20.000km staat: dus al rij je 10.000 of 20.000km, de onderhoudsbeurt kost toch hetzelfde. Op de lange termijn lijkt mij kopen trouwens altijd goedkoper, want uiteindelijk is de auto gewoon afgeschreven.
Het is een kwestie van afwegen, Ik spreek dagelijks klanten die het overwegen, simpele rekensom is dit:
289*60=€17340 en dan heb je niks meer na de looptijd.
Tuurlijk zit verzekering en wegenbelasting en onderhoud daarin verwerkt, maar je hebt na 5 niks meer.
Voordeel van kopen is dat je de restwaarde in handen hebt.
Hang hem in een financiering met een actie rente van 1,9% en je bent +- hetzelfde kwijt per maand.
En wat dan als de auto drie jaar oud is?
Dan kan je hem inruilen voor een nieuwe en kan je de financ oversluiten, meestal neemt een financ maatschappij dan ook de rente mee die je toen hebt afgesloten.
Hoeveel onderhoud ben je nou kwijt aan een auto van 3-4 jaar met 10k per jaar?
Ik zit zelf in de sales bij een autobedrijf en je ziet dat die hele private lease markt alweer ziek is en dat het steeds gekker gaat worden.
Kopen en een restsaldo in handen is veel fijner en je zit er niet 5 jaar aan vast. :*)

Power to the beat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

@WhySoSerious lol, dacht al. Goedemorgen!

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Nu online
Anoniem: 1068241 schreef op zondag 22 juli 2018 @ 10:45:

[...]

Ah gezellig, jou zusje denk dus dat ze geen onderhoud aan de auto hoeft te laten uitvoeren? En rijdt zeer waarschijnlijk ook nog rond met een oude pollenfilter, dat is lekker voor haar eigen gezond. Want die dingen moeten minimaal 1x per 3 jaar vervangen worden.
Dat denkt ze zeer zeker, niemand vervangt 1x in de 3 jaar de interieur filter (deze bedoel je lijkt mij), en ja hé ze leeft nog altijd.
Interieur filter doe je veelal pas als je nare luchtjes en etc begint te krijgen en dit is niet een standaard iets van een kleine/grote beurt en is tevens eenvoudig zelf te doen voor enkele euro's.

Jij vervangt zeker ook elke 100 km je olie om deze zo schoon mogelijk te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ronaldm3 schreef op zondag 22 juli 2018 @ 10:58:
[...]

Het is een kwestie van afwegen, Ik spreek dagelijks klanten die het overwegen, simpele rekensom is dit:
Zo berekend ik dat eerlijk gezegd ook >:) Is niet geheel eerlijk natuurlijk, maar wel het makkelijkste.
Ik zit zelf in de sales bij een autobedrijf en je ziet dat die hele private lease markt alweer ziek is en dat het steeds gekker gaat worden.
Kopen en een restsaldo in handen is veel fijner en je zit er niet 5 jaar aan vast. :*)
Verplichte onderhoudsbeurt iedere jaar, omdat je anders problemen krijgt als je aanspraak zou moeten maken op de garantie. Dus ik ga er vanuit dat het zo'n € 800 is op 4 jaar tijd. Na die 4 jaar dien je echter ook de airco bij te vullen, dus dat kost je dan zo'n € 100 a € 150.

Juist in de eerste paar jaren, is er vrijwel geen onderhoud: luchtfilter en interieurfilter hoeven pas na 3 jaar vervangen te worden. Maar dat kost geen drol en kun jezelf doen.

Eigenlijk is een onderhoudsbeurt tegenwoordig niks anders dan een oliewissel, want een kleine en grote beurt bestaat niet meer. Er word gewoon naar de km-stand gekeken, wat er dient te gebeuren. Dus als de bougies vervangen moeten worden, dan zal dat gesuggereerd worden.
LopendeVogel schreef op zondag 22 juli 2018 @ 11:06:
[...]

Dat denkt ze zeer zeker, niemand vervangt 1x in de 3 jaar de interieur filter (deze bedoel je lijkt mij), en ja hé ze leeft nog altijd.
Interieur filter doe je veelal pas als je nare luchtjes en etc begint te krijgen en dit is niet een standaard iets van een kleine/grote beurt en is tevens eenvoudig zelf te doen voor enkele euro's.

Jij vervangt zeker ook elke 100 km je olie om deze zo schoon mogelijk te houden?
Ja ik bedoel de interieurfilter inderdaad: eigenlijk zou je die zelfs om de 2 jaar moeten vervangen, want de interval van 3 jaar is gewoon aan de lange kant. Die dingen dien je eigenlijk al vervangen te hebben, voordat ze geheel verstoppen en het gaat stinken in de auto. Zoiets heet preventief onderhoud.

Stel je hebt een airco: die moet dan iedere 4 jaar bij gevuld worden, doe je dat niet dan heb je kans dat je airco pomp kapot gaat. Dan heb je niks gespaard, want die kosten lopen al gauw tegen de € 1000.

En als je juist veel korte stukjes rijdt, is een jaarlijkse oliewissel nog belangrijker. Want het belast de auto veel zwaarder, dan wanneer je lange stukken rijdt. Vooral in de winter....

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 1068241 op 22-07-2018 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:22
[...]

Maar hoe kan je zo'n berekening maken?
Stel, voorbeeld:
Ford K (zag deze niet in je lijstje maar lijkt er wel bij te passen) koop je nieuw voor ~10.000 euro (?), 2 jaar garantie op alles behalve slijtage dingetjes (oliefilter, remblokjes etc), 1x in de 2jaar APK+kleine beurt (of groot, ligt aan je eigen gebruik en aantal gereden km uiteraard) voor nog geen 100 euro samen bij de Ford Dealer.
Deze garantie kan je verlengen tot 5 jaar of 200.000km.
Zo fraai/goedkoop als jij het allemaal voorstelt kun je wel op je buik schrijven.
De Ford Ka+ (Ka is er niet meer of je koopt een overjarig model) koop je voor ongeveer 14k nieuw. Die garantie waar je het over hebt en die je ook kunt verlengen houdt wel in dat je de auto moet laten onderhouden volgens het officiële schema van Ford en eens in de twee jaar kun je dus wel vergeten. Het is iedere X km of eens per jaar en dat ga je ook niet redden voor die 100 euro (denk eerder eerste jaar 150, tweede jaar een kleine 300).

Verder is je hele verhaal nogal rooskleurig voor wat betreft de verwachting van de auto van je zusje. Geen zinnig mens gaat een relatief jonge auto uit 2014 kopen die sinds die datum geen regulier onderhoud meer heeft gehad (en dus ook niet meer in aanmerking komt voor Ford Assist of verlengde garantie). en leuk dat je soortgelijke auto's met meer km's op teller ziet maar dat is appels met peren als die wel netjes onderhoud hebben gehad. Dat het je neef wel gelukt is heeft meer met de leeftijd te maken dan met het merk.

Wij hebben begin 2010 een nieuwe Ka gekocht voor m'n vrouw (was toen 14k met opties), deze september 2017 ingeruild op een nieuwe Yaris en die Ka heeft echt wel (heel wat) meer gekost dan die 100 euro per twee jaar waar jij het over hebt (daar is wel een paar duizend aan onderhoud en reparatie ingegaan in die zeven jaar). Uiteraard kun je, op hoop van zegen, beurten overslaan en zien waar het schip strandt maar dan doe je dus afstand van onder andere Ford Assist en ik had er weinig trek in om m'n vrouw zo de weg op te sturen bij een kleine 20k km per jaar inclusief avond en nachtdiensten terwijl ik zelf een leaseauto rijdt die keurig onderhouden wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Zo heeft mijn neef onlangs zijn Ford Focus stationwagen uit 2003 verkocht voor 4.000 euro, hij had deze 5 jaar geleden gekocht voor.. 4.000 euro... Ondertussen zijn er alleen nieuwe bandjes onder gezet en dat was het + de apk's (geen beurten).
Je zou het maar kopen 8)7
Dat soort verhalen zijn eerder uitzondering dan regel. Was het verkoop of inruil?
MIjn Focus station uit 2004 kocht ik ruim 2,5 jaar geleden voor 2800 euro (dealer onderhouden, van eerste eigenaar), en deze krijgt netjes jaarlijks een beurtje. Ruitenwisers/lampen/accu e.d. vervang ik zelf wel. Zo staat de onderhoudsteller nu op 776 euro voor 29000 km.
Als ik kijk naar vraagprijzen voor deze auto, varieert het van 1000 euro particulier tot 3000 euro bij autohandelaren. 4000 euro is zeker geen standaard.
Het klinkt vooral alsof ik nooit een auto van jouw familie zou willen kopen :X
En het klinkt alsof ze tot nog toe geluk gehad hebben, als er eens een distributieriem knapt door gebrek aan onderhoud is alle "winst" meteen weg. Dat risico negeer je nu in de hoop dat het niet gaat gebeuren, maar bij lease is dat alles meegerekend met een gemiddelde prijs.

Een meer standaard verhaal is dat je een auto voor 7500 euro bij een dealer koopt, en als je hem 3 maanden later weer wil verkopen krijg je er als je geluk hebt nog 5000 euro voor terug.
Anoniem: 1068241 schreef op zondag 22 juli 2018 @ 11:14:
Eigenlijk is een onderhoudsbeurt tegenwoordig niks anders dan een oliewissel, want een kleine en grote beurt bestaat niet meer. Er word gewoon naar de km-stand gekeken, wat er dient te gebeuren. Dus als de bougies vervangen moeten worden, dan zal dat gesuggereerd worden.
En enige controle voor de veiligheid, ik heb een Fiat Panda van 3,5 jaar oud met verteerde olieslangen gehad. Jaarlijks even naar de remmen kijken kan ook geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Private lease heeft wel nog andere aspecten die hier niet benoemd worden.

Je zit echt vast aan je contract gedurende de looptijd. Het contract voortijdig beëindigen is heel duur, je betaald dan een flinke boete. Als je inkomen zou wegvallen door werkeloosheid of arbeidsongeschiktheid kan dat erg vervelend zijn. Een auto die je in bezit hebt kun je altijd nog verkopen.

Een ander aspect is dat private lease invloed heeft op zaken als een hypotheek. Je hypotheekbedrag kan zomaar een stuk lager uitvallen. Dit is ook iets om over na te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldm3
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-06 21:25

ronaldm3

Apple Watch :)

CMD-Snake schreef op zondag 22 juli 2018 @ 12:21:

Je zit echt vast aan je contract gedurende de looptijd. Het contract voortijdig beëindigen is heel duur, je betaald dan een flinke boete. Als je inkomen zou wegvallen door werkeloosheid of arbeidsongeschiktheid kan dat erg vervelend zijn. Een auto die je in bezit hebt kun je altijd nog verkopen.

Een ander aspect is dat private lease invloed heeft op zaken als een hypotheek. Je hypotheekbedrag kan zomaar een stuk lager uitvallen. Dit is ook iets om over na te denken.
Correct, Ik verkocht vorig jaar een auto met 60 maanden pl en kopen nu samen een huis de mensen en nemen de auto maar prive om dat dat een ton! verschil maakt in de hypotheek!!!
Heftige shit een auto van 18k kan zorgen voor een hypotheek van 100.000€ minder! :'(

Power to the beat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Je zit echt vast aan je contract gedurende de looptijd. Het contract voortijdig beëindigen is heel duur, je betaald dan een flinke boete. Als je inkomen zou wegvallen door werkeloosheid of arbeidsongeschiktheid kan dat erg vervelend zijn.
Dat hoeft niet. Er zijn aanbieders die na een jaar maandelijks opzeggen toestaan zonder boete. Er zijn aanbieders die een grote inkomen terugval als reden accepteren voor beëindigen van het contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Volgens mij kan ik niet eens een auto privé leasen: ik heb maar een Wajong van zo'n € 1000 netto, dus dan denk ik dat het feest niet door zou gaan. Echter kopen is geen enkel probleem, want cash = King *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
PcDealer schreef op zondag 22 juli 2018 @ 13:07:
Dat hoeft niet. Er zijn aanbieders die na een jaar maandelijks opzeggen toestaan zonder boete. Er zijn aanbieders die een grote inkomen terugval als reden accepteren voor beëindigen van het contract.
De voorwaarden moet je dan goed lezen, het is geen geringe financiële verplichting die je aangaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

CMD-Snake schreef op zondag 22 juli 2018 @ 13:57:
[...]

De voorwaarden moet je dan goed lezen, het is geen geringe financiële verplichting die je aangaat.
Maakt dat mijn post minder waar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Kadett schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 09:14:
Als prive eigenaar zou ik met 10.000km per jaar echt niet wachten tot 20 of 30.000km voor een oliewissel ook al staat dat geadviseerd door de fabrikant. Dergelijke laag kilometrage staat vrijwel gelijk aan korte afstanden rijden waardoor vocht zicht mengt in de motorolie. Elk jaar oliewissel + filter ongeacht de te rijden km's tenzij je de standaard interval natuurlijk overschrijd jaarlijks :)

Als het een lease wagen was. dan zou ik er niet naar om kijken dan is het de volgende eigenaars probleem :D
Ik weet dat het een beetje offtopic hier is, maar hoe staat 10.000km (vrijwel) gelijk aan korte afstanden? Dat is dubbel wat ik rij, en dat zijn nauwelijks korte afstanden, en nul echt korte afstanden (ik rij geen stukken van 5km met mijn auto. Maar 10.000km per jaar = 200km per weekend. Dat zijn geen korte stukjes.

En natuurlijk, het kan ook dat degene één keer per jaar 5000km op vakantie gaat, en verder elke dag naar zijn/haar werk gaat met de auto, om in het weekend nog naar de supermarkt op 3km afstand te gaan. Dan kom je wel aan kleine ritjes ja. Maar als je niet met de auto naar je werk gaat en je niet standaard met de auto op vakantie gaat, dan kom je echt niet aan zoveel kilometer ook al rij je alleen lange stukken.

Overigens krijgt mijn auto gewoon de aanbevolen onderhoudsbeurten. Wat dat je per maand kost valt reuze mee, en tenzij je een barrel van €500 rijdt zou ik niet daar teveel op gaan bezuinigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:11
LopendeVogel schreef op zondag 22 juli 2018 @ 11:06:
[...]

Luchtfilter en interieurfilter vervang je bij de grote beurt. Welke kilometerstand of jaartal daar achter zit is afhankelijk van de auto.

Mijn auto heeft een longlife service interval van 30.000km. Ik gooi dat ding met 25.000km voor de APK en grote beurt exclusief lucht en interieurfilter, die doe ik zelf. Pollenfilter hoor je elk jaar te doen, en liefst neem je eentje met actief koolstof. De garage rekent de prijs van actief koolstof en plaatst een papieren stoffilter, daarom doe ik het zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-06 16:58
Sissors schreef op zondag 22 juli 2018 @ 15:49:
[...]

Ik weet dat het een beetje offtopic hier is, maar hoe staat 10.000km (vrijwel) gelijk aan korte afstanden? Dat is dubbel wat ik rij, en dat zijn nauwelijks korte afstanden, en nul echt korte afstanden (ik rij geen stukken van 5km met mijn auto. Maar 10.000km per jaar = 200km per weekend. Dat zijn geen korte stukjes.

En natuurlijk, het kan ook dat degene één keer per jaar 5000km op vakantie gaat, en verder elke dag naar zijn/haar werk gaat met de auto, om in het weekend nog naar de supermarkt op 3km afstand te gaan. Dan kom je wel aan kleine ritjes ja. Maar als je niet met de auto naar je werk gaat en je niet standaard met de auto op vakantie gaat, dan kom je echt niet aan zoveel kilometer ook al rij je alleen lange stukken.

Overigens krijgt mijn auto gewoon de aanbevolen onderhoudsbeurten. Wat dat je per maand kost valt reuze mee, en tenzij je een barrel van €500 rijdt zou ik niet daar teveel op gaan bezuinigen.
Ik bekijk het even van situatie bij mijn ouders. Rijden 8000km per jaar waarvan 2x 250 km snelweg naar familie andere kant van land. De rest boodschappen, familie bezoekjes hier in de buurt etc. En dat zijn ritjes van max 5 tot 8 km enkele reis.

Het is inderdaad net het doel van de auto en de minimale rit afstand.

Ik doe het voor mezelf gewoon jaarlijks of om de 15.000km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Nu online
_JGC_ schreef op zondag 22 juli 2018 @ 16:47:
[...]

Luchtfilter en interieurfilter vervang je bij de grote beurt. Welke kilometerstand of jaartal daar achter zit is afhankelijk van de auto.

Mijn auto heeft een longlife service interval van 30.000km. Ik gooi dat ding met 25.000km voor de APK en grote beurt exclusief lucht en interieurfilter, die doe ik zelf. Pollenfilter hoor je elk jaar te doen, en liefst neem je eentje met actief koolstof. De garage rekent de prijs van actief koolstof en plaatst een papieren stoffilter, daarom doe ik het zelf.
Dat kan allemaal, ik doe het jaarlijks bij mijn auto (olie/oliefilter/benzine filter, totaal onnodig maar goed ik doe dat, lucht 1x in de 2 jaar, interieur wanneer het nodig is), echter daar ging het de topicstarter volgens mij niet om (wat de topicstarter wilt is sowieso een verhaal apart want er zit geen onmogelijke wiskunde formule achter. Het kost alleen tijd om uit te zoeken hoeveel de vaste lasten zijn per auto wat hij wilt).

Zoals ik (on)terecht commentaar kreeg op bijv het voorbeeld van de Ford K(a) van mijn zusje, het ligt er maar aan wat je wilt?
De 1 zegt: olie verversen is uit den boze, de ander zegt: doe maar wat op de verpakking staat (10-30.000km verversen afhankelijk van rijgedrag). De 1 weet al zijn schokdempers er binnen 1 jaar doorheen te jagen, de ander doet er 20 jaar mee.

Oftewel: de topicstarter wenst berekening te krijgen die voor een deel totaal niet te berekenen zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beunhaas91
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-06 23:54
Knip

[ Voor 96% gewijzigd door PWM op 23-07-2018 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

TR aanmaken is voldoende

[ Voor 97% gewijzigd door PWM op 23-07-2018 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-06 14:53
Wat betreft het rijden zonder kosten. Mijn ervaring is dat auto's met een stand < 150.000 km, mits een beetje fatsoenlijk onderhouden eigenlijk geen echte buitensporige kosten hebben. In deze tijd waarin autobedrijven bijna geen marge meer op occasions geven is het weer lonend om juist naar auto's te zoeken die tegen een distributiewissel aan zitten.

Dit is voor veel eigenaren een punt waar vaak tegenaan gehikt wordt, en voor mij als aspirant koper een moment om mijzelf te verzekeren van een nieuwe distributieriem en een nieuwe waterpomp. Voor een garage is dit vervolgens een kostenpost van enkele tientjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smurfinmark
ronaldm3 schreef op zondag 22 juli 2018 @ 10:58:
[...]

Tuurlijk zit verzekering en wegenbelasting en onderhoud daarin verwerkt, maar je hebt na 5 niks meer.
Voordeel van kopen is dat je de restwaarde in handen hebt.
Hang hem in een financiering met een actie rente van 1,9% en je bent +- hetzelfde kwijt per maand.
En wat dan als de auto drie jaar oud is?
Dan kan je hem inruilen voor een nieuwe en kan je de financ oversluiten, meestal neemt een financ maatschappij dan ook de rente mee die je toen hebt afgesloten.
Dit is geen afwegen, dit is aan 1 kant de kosten uit rekenen (de makkelijke kant), en er dan wat vreemde conclusies aan verbinden.

Auto via financering kopen ipv PL is een stuk duurder/maand, maar dat gaf je zelf al aan. De uiteindelijke vergelijking is lastig te maken, omdat onderhoud en afschrijving moeilijk te voorspellen zijn.

Ook bij een nieuwe of jonge occasion heb je een soort van afkoopsom, wanneer je er eerder dan gepland vanaf wilt betaal je de hoofdprijs op afschrijving. Verder is eigen autobezit geen voor- of nadeel, meer een gegeven.

Het punt van de BKR registratie blijft uiteraard wel overeind, je teert aarding in op je max hypotheekruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheUninvited
  • Laatst online: 10-06 20:28
Ik heb zelf ook onderzocht hoeveel ik kwijt zou zijn aan Private Lease vs nieuw kopen zelfde auto en de volgende sheet gemaakt: https://docs.google.com/s...NVbYN7tc/edit?usp=sharing. Dit waren de aanbiedingen van de consumentenbond leasecollectief en heb de kosten per maand o.b.v. 15.000km per jaar in de leaseprijs gezet (evt. met meerkilometers of hogere bundel), looptijd staat in de sheet verschilt per auto namelijk.

De variabelen zijn per persoon verschillend, verzekering kan lager zijn met meer schadevrije jaren (ik heb pas 1 schadevrij jaar), onderhoud kan goedkoper zijn (dit heb ik ingeschat), afschrijving is een grote onbekende dus ook een schatting. Voel je vrij om die waardes aan te passen. Ik heb ook de rentederving meegenomen ervanuit gaande dat je met je kapitaal 4% rendement hebt als je belegt en/of 4% kwijt bent indien je een financiering aangaat. Je kunt ook zien hoeveel je maximaal aan onderhoud/afschrijving kwijt mag zijn om break-even te komen met de maandprijs.

Mijn conclusie over A/B-segment is dat het niet veel scheelt in mijn situatie, bijvoorbeeld de Kia Picanto is iets goedkoper als je zelf koopt. Maar ik ga dan wel uit van 5 jaar lang doorrijden als je bij de Consumentbond leased kun je er na 1 jaar vanaf. Maar ga je financieren dan zie je dat je per maand veel meer kwijt bent door de rente. Ook als je met eigen geld koopt kun je dat zien als misgelopen inkomsten uit beleggingen zoals ik eerder zei. Ga je naar 3/4/5 jaar oude auto's kijken dan wordt het goedkoper ook bij veel pech met onderhoud. Maar als je graag om de paar jaar iets nieuws rijd is het geen gek idee dat leasen.

Als jullie vragen/opmerkingen hierover hebben stel ze gerust je kunt ook comments plaatsen. Maak een kopie voor jezelf indien je wat wilt aanpassen. Je kunt ook je huidige auto toevoegen uiteraard of een occasion om te vergelijken. Volgens mij is dit redelijk compleet maar als jullie nog iets zouden toevoegen laat het weten ben benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• draakje1975
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22-11-2023
Ok,

Nu heb ik niet alles gelezen in deze thread..

Maar over het goedkoper leasen of kopen Ik denk dat je vooral niet moet vergeten dat je bij koop een auto overhoud. en bij lease heb je niets meer..

Kon even zo gauw in het laatste overzicht niet zien of deze kosten (restwaarde) was meegerekend.

Daarnaast heb je bepaalde risico's weer wel en niet tov koop en lease.

Bij lease geen onderhoud maar wel weer KM max en eigenrisico bij elk krasje
Bij koop wel onderhoud (maar deze zou mee kunnen vallen daar het een nieuwe auto is en nog garantie heeft (voor zo ver dit ter spraken komt) geen KM max en mocht je de verzekering aanspreken veelal maar 1x eigen risico.

Ook ik heb de vraag of leasen goedkoper is dan kopen.
Waar je rekening mee moet houden is dat bij lease alle kosten erin zitten en jezelf dus alleen maar de benzine betaald.. Maar vergeet niet dat de verzekering en de wegenbelasting gewoon verwerkt zitten in het leasebedrag.. Dus linksom of rechtsom je betaald ervoor.. (sterker nog, als de wegenbelasting hoger wordt.. gaat je lease bedrag ook omhoog)

Als je koopt dan weet je zeker dat je deze kosten betaald.

Het is en blijft gewoon een lastige vraag.

Ik heb zelf is gekeken naar de Kia Niro (dynamic plus line) Deze lease je voor 449pm (48mnd 10.000kmpj)
Aanschaf prijs van deze auto is 32000 euro

Als je de 449 x 48mnd doet betaal je over 4 jaar: €22001,-
De kia heeft een rest waarde over 4 jaar met 40k op de tellen van ongeveer €17000,-
dus daar zit nog zeker wat geld in (wat je dan bij de volgende auto weer kan gebruiken)

Ik schat zelf voor wegenbelasting en verzekering 10o euro per maand kwijt te zijn (4800) onderhoud voor deze auto houd ik op een 1000 euro voor ene kleine beurt en een grote beurt (15k en 30k) en olie wissel.

Als ik de auto lease zijn mijn kosten over 4 jaar dus gewoon de €22001,- Maar geen auto bezit meer.
Als ik de auto koop zijn mijn kosten over 4 jaar €37800,- Echter kan ik hier de rest waarde weer aftrekken omdat ik de auto nog als bezit heb en kom ik op totale kosten van €20800,-

Hiermee zeg ik dus dat kopen goedkoper is dan leasen.. Ik had zelf ook niets anders verwacht.. Met lease koop je een onzekerheid af.. (het onderhoud) en dat kost nou eenmaal geld..

Uiteraard is dit maar mijn mening en kan je het hier mee eens zijn of mee oneens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
draakje1975 schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 22:16:
Ok,

Maar over het goedkoper leasen of kopen Ik denk dat je vooral niet moet vergeten dat je bij koop een auto overhoud. en bij lease heb je niets meer..

Kon even zo gauw in het laatste overzicht niet zien of deze kosten (restwaarde) was meegerekend.

Bij koop wel onderhoud (maar deze zou mee kunnen vallen daar het een nieuwe auto is en nog garantie heeft (voor zo ver dit ter spraken komt) geen KM max en mocht je de verzekering aanspreken veelal maar 1x eigen risico.

Waar je rekening mee moet houden is dat bij lease alle kosten erin zitten en jezelf dus alleen maar de benzine betaald.. Maar vergeet niet dat de verzekering en de wegenbelasting gewoon verwerkt zitten in het leasebedrag.. Dus linksom of rechtsom je betaald ervoor.. (sterker nog, als de wegenbelasting hoger wordt.. gaat je lease bedrag ook omhoog)

Ik heb zelf is gekeken naar de Kia Niro (dynamic plus line) Deze lease je voor 449pm (48mnd 10.000kmpj)

De kia heeft een rest waarde over 4 jaar met 40k op de tellen van ongeveer €17000,-
dus daar zit nog zeker wat geld in (wat je dan bij de volgende auto weer kan gebruiken)

Ik schat zelf voor wegenbelasting en verzekering 10o euro per maand kwijt te zijn (4800) onderhoud voor deze auto houd ik op een 1000 euro voor ene kleine beurt en een grote beurt (15k en 30k) en olie wissel.

Als ik de auto lease zijn mijn kosten over 4 jaar dus gewoon de €22001,- Maar geen auto bezit meer.
Als ik de auto koop zijn mijn kosten over 4 jaar €37800,- Echter kan ik hier de rest waarde weer aftrekken omdat ik de auto nog als bezit heb en kom ik op totale kosten van €20800,-

Hiermee zeg ik dus dat kopen goedkoper is dan leasen.. Ik had zelf ook niets anders verwacht.. Met lease koop je een onzekerheid af.. (het onderhoud) en dat kost nou eenmaal geld..

Uiteraard is dit maar mijn mening en kan je het hier mee eens zijn of mee oneens :)
Ik denk dat het grootste risico wat je afkoopt bij lease van een nieuwe auto met die kilometers het restwaarde risico is. Onderhoud is enkel regulier en de rest valt onder garantie (evt met verlengde garantie). Dat risico is zeer beperkt.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• draakje1975
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22-11-2023
VidaR-9 schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 22:27:
[...]

Ik denk dat het grootste risico wat je afkoopt bij lease van een nieuwe auto met die kilometers het restwaarde risico is. Onderhoud is enkel regulier en de rest valt onder garantie (evt met verlengde garantie). Dat risico is zeer beperkt.
Afschrijving waar ik mee gewerkt heb is 12% dit is zo'n beetje gemiddeld voor de auto's van deze tijd.
Voordeel met een Kia is overigens wel de 7 jaar garantie die Kia geeft. Dus na 4 jaar nog steeds 3 jaar garantie.

Maar is snap wat je bedoeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReRichard
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 04-06-2020
JukeboxBill schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 18:35:
[...]
Juist vanwege de secundaire zaken, zoals wel of geen eigendom, zeggenschap over de auto en het feit dat je aan het eind van de leaseperiode voor elk deukje je eigen risico kwijt bent, heb ik besloten om af te zien van lease.
Daarom laat je de auto even door een lokale schadehersteller nakijken (heb ik 2 maanden geleden ook gedaan voordat mijn PL terug ging) koste me in totaal 250,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeToBe
  • Registratie: December 2016
  • Nu online

BeToBe

Privacy jurist

ReRichard schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 13:09:
[...]

Daarom laat je de auto even door een lokale schadehersteller nakijken (heb ik 2 maanden geleden ook gedaan voordat mijn PL terug ging) koste me in totaal 250,-
Totdat de hersteller het niet goed maakt (meer schade of kleurverschil) en je dan alsnog dubbele kosten hebt.. het blijft een risico met geleend spul.

Heeft u een juridische vraag, stuur dan vrijblijvend een berichtje!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
vso schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 20:49:
Serieus ?

Je vergeet dat de leasemij geen btw betaalt over de auto...
Op een simpele UP van 13k is dat al 2000 euro.

Daarna betaal je als klant natuurlijk wel BTW over de dienst, maar dat is altijd minder dan die 2000 euro.
Daarnaast is de MRB, assurantiekosten en afschrijvingsdeel van de afgedragen BPM ook vrijgesteld van BTW aan consumenten.

Al met al is het een soort win/win.
Je betaalt wel BTW over de dienst, maar bij de auto alleen over het deel wat je van de afschrijving gebruikt.

Bij een UP van 13k ben je dus direct 2k aan BTW kwijt die je nooit meer terug krijgt, maar als je een auto leased van 13k en hij wordt voor 8k weer verkocht, betaal je "slechts" over die 5k afschrijving BTW.

Moet je wel nog ergens 17k terugkrijgen voor een 4 jaar oude Kia...

Mijn Volvo is nu 3 jaar oud.
Kostte €72k nieuw.
Wat denk jij dat ik er nog voor terug krijg bij een auto-opkoper?

*Tromgeroffel*

Een dikke 18.000 euro...

Nu ben ik blij dat het lease is en dat het niet een gekochte auto is.
Maar stel je krijgt er nog 22k voor terug, dan nog is de afschrijving 50k geweest.

Dat zou betekenen een afschrijving van 1388 per maand (36 maanden). Nog zonder wegenbelasting, verzekering en onderhoud...

Mijn leasebedrag is net iets meer dan de helft daarvan...

Dus er zijn twee opties
- ik zie iets over het hoofd, waardoor het de leasemij veel minder kost.
- de leasemij is dik verlies aan het draaien op mijn (zakelijke) leaseauto

Maar linksom of rechtsom, privé was dit ten alle tijden veeeeeeeel duurder uitgevallen.

Iets kan een waarde hebben, maar het ervoor terugkrijgen is een tweede.
Kijk ook maar naar dagwaarde en terugkoopwaarde.... Ook zoiets...

Sommigen hebben geluk, maar bij de meesten valt het altijd tegen!

[ Voor 32% gewijzigd door BlakHawk op 09-01-2019 14:06 ]

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReRichard
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 04-06-2020
BeToBe schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 13:34:
[...]

Totdat de hersteller het niet goed maakt (meer schade of kleurverschil) en je dan alsnog dubbele kosten hebt.. het blijft een risico met geleend spul.
Ik werk zelf bij een schadehersteller (kantoorslaaf ;) ) als dit bij ons zou gebeuren dragen wij de verantwoordelijkheid hierover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:51
Ok,

Die 1.200 euro verschil over vier jaar gerekend is 25 euro per maand. Dat heb ik graag ervoor over om het risico af te kopen. 17k voor een Niro over vier jaar? Kia wisselt ontzettend vaak van model, ik betwijfel het of je die waarde haalt. En met de milieuambities van nu, is je auto dan wellicht nog maar 10k waard. Plus je moet over vier jaar weer gaan leuren met je auto of hem weer inruilen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1