Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Vandaag hebben we een bezoek gehad van een bedrijf dat spouwmuurisolatie aanbrengt. De situatie bij ons is als volgt:

Bouwjaar huis 1979
Vrijstaande woning 205m2 - 800m3 inhoud
Dikte spouw 6cm
Huidige isolatie 1cm zilveren noppenfolie (RD 1,0)
Te isoleren oppervlakte 140m2
Toe te passen isolatie EnveriFoam (RD 1,6 / RC 1,69)
Nieuwe isolatiewaarde noppenfolie + EnveriFoam = RD 2,7
Kosten = 2925,-
Huidig verbruik = 2200m3
Afkoeling woning tussen 21:00 - 07:00 uur = 3C bij de huidige temperaturen
Terugverdientijd = 7 - 8 jaar

Bij ons kan alleen dit schuim toegepast worden omdat er al iets in de spouw zit, dat maakt blijkbaar uitgesloten dat er pur of parels toegepast kunnen worden. Dat is jammer want dit schuim is volgens mij ook het meest prijzig. Een aantal zaken waar ik mee zit zijn als volgt:

De terugverdientijd is voor mijn gevoel langer omdat we het hele huis isoleren maar alleen beneden de verwarming gebruiken. De winst qua warmteverlies van de 140m2 is daarom voor mijn gevoel een stuk lager. Klopt dat? In dat geval gaat het volgens mij al snel naar 14 - 16 jaar qua terugverdientijd.

Een RD waarde van tussen de 2,7 en 3,0 lijkt me nog steeds niet bepaald veel. Ik vraag me dan ook af of ik het echt ga merken qua comfort in huis. Voelt het ook comfortabeler in de slaapkamers als daar de verwarming niet aan is? Het tocht momenteel niet echt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Aan de hand van onderstaande formule kan je het warmteverlies bepalen;

Warmteverliesberekening voor transmissie: Qt = A . u . GGD . 24uur / 1000 in kWh warmte (A in m², u in W/m²K en GGD 2.925).

Van RD omrekenen naar U = 1/RD.
Huidige isolatie is U = 1
Nieuwe isolatie is U = 0.371
Verschil is 0.629

In jouw geval zou de besparing zijn; 140 * 0,629*2925*24/1000 = 6182 kwh / 8 = 773 m3 gas op jaarbasis.

773 x 0,60 = 464 Euro. TVT 6,3 jaar.

Graaddagen kan je veranderen naar je eigen situatie en even narekenen voor je beoogde besparing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-05 08:09
uit ervaring kan ik je mededelen dat het hele huis, boven en beneden de spouw volgooien zoveel extra comfort met zich meebrengt dat je beter vandaag dan morgen die hele muur kunt volgooien. Let wel even op dat het huis uit zichzelf minder goed gaat ventileren, dus tip: schaf wat hygrometers aan en kijk wat nu de vochtigheid in huis is. dat wil wel eens toenemen als je je ventilatiegedrag niet aanpast. verder zou ik zeggen DOEN! Volgend jaar ben je het geld al vergeten :)

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Niet online
Bedankt voor de reacties, die helpen zowel qua TVT als qua comfort beleving. Ik ben ook nadrukkelijk op zoek naar het comfort omdat ik dat inderdaad meer merk dan het geld wat ik bespaar. Het lastige daarmee is natuurlijk dat je pas merkt of het helpt nadat je het uitgevoerd hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-05 21:49

Metalfreak

Hoije woh!

Mijn ouders hebben dit ook laten doen en vinden vooral ook het comfort vele malen verbeterd, ze houden hun energieverbruik niet zo bij, dus dat zien ze pas bij de afrekening, maar ze merken zelf dat het langer warm blijft.

Ze hadden overigens ook het idee dat ze, sinds ze het hebben laten doen, ook minder geluiden van buiten hoorden.

[ Voor 20% gewijzigd door Metalfreak op 05-01-2018 16:34 ]

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Dat klopt ook wel. De isolatie zorgt ook voor geluidsdemping.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Desmoerick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-11-2024
Opmerking van mijn kant, wij hebben een woning van 1978 met dezelfde noppenfolie in de spouw. Een jaar geleden hebben wij meerdere isolatiesbedrijven over de vloer gehad met allemaal een ander advies. Uiteindelijk na veel onderzoek en wikken en wegen is onze spouw “gewoon” nagevuld met de grijze piepschuimparels. Dit wil dus prima. Dichtcellige PUR was ook een optie geweest, maar daar hebben wij niet voor gekozen. Als je goed zoekt op dit forum vindt je veel meer mensen met dezelfde noppenfolie spouwvulling en hoe hun hebben nageisoleerd.

Laat altijd meerdere bedrijven komen en laat vooral je spouw goed nakijken op koudebruggen dmv een endoscoop. Dat betekend dat afhankelijk van de grote van je woning je misschien wel meer dan tien gaten moet boren om een goed beeld te krijgen.

Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-05 21:18
Ik zit in een vrijstaande woning uit 1971. Spouw is 6cm. Inhoud 880m3 origineel en ik heb nog 36m2 uitgebouwd. Gasverbruik was 2600m3. Het te isoleren oppervlak was hier 145m2. Ze hebben Knauf Supafill in de spouw gespoten. DIt is een mooie deken geworden. Comfort in de woning is duidelijk 10x beter geworden.

Je zou eens naar supafill kunnen informeren. Dit is anders als de opties die je benoemt en heb ik bewust gekozen vanwege de eigenschappen. Wellicht dat dit er wel in kan?
Ze hebben ook jetspray van knauff onder de vloer gespoten.
Totaal was ik € 3500,- kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Niet online
thefox154 schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 20:57:
Ik zit in een vrijstaande woning uit 1971. Spouw is 6cm. Inhoud 880m3 origineel en ik heb nog 36m2 uitgebouwd. Gasverbruik was 2600m3. Het te isoleren oppervlak was hier 145m2. Ze hebben Knauf Supafill in de spouw gespoten. DIt is een mooie deken geworden. Comfort in de woning is duidelijk 10x beter geworden.

Je zou eens naar supafill kunnen informeren. Dit is anders als de opties die je benoemt en heb ik bewust gekozen vanwege de eigenschappen. Wellicht dat dit er wel in kan?
Ze hebben ook jetspray van knauff onder de vloer gespoten.
Totaal was ik € 3500,- kwijt.
Ga hier morgen ook naar informeren. Lijkt me een goed alternatief op het schuim. Je betaalt per M2 dan wel meer dan 21€ als ik het zo bereken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-05 21:18
XeNeRgY schreef op zondag 7 januari 2018 @ 11:51:
[...]

Ga hier morgen ook naar informeren. Lijkt me een goed alternatief op het schuim. Je betaalt per M2 dan wel meer dan 21€ als ik het zo bereken.
Uit mijn hoofd lag het rond de 14 euro per m2.
De jetspray ziet hierbij inbegrepen. Dat was gok ik ongeveer 50m2, de rest zit een kelder onder.
Ik kan de factuur zo snel niet vinden in de mail. Mocht dit een optie zijn en je wilt de prijzen exact weten laat maar even horen dan ga ik wel even spitten :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Niet online
thefox154 schreef op zondag 7 januari 2018 @ 12:03:
[...]

Uit mijn hoofd lag het rond de 14 euro per m2.
De jetspray ziet hierbij inbegrepen. Dat was gok ik ongeveer 50m2, de rest zit een kelder onder.
Ik kan de factuur zo snel niet vinden in de mail. Mocht dit een optie zijn en je wilt de prijzen exact weten laat maar even horen dan ga ik wel even spitten :+
Nee hoeft niet, een richting is al prima. Scheelt in elk geval flink met de 21€ die ik op de offerte heb. Kan me niet voorstellen dat jouw spouw minder breed dan 60mm was. Mocht het bedrijf dat het bij jou gedaan heeft in regio Brabant/Utrecht/Gelderland zitten dan zou ik graag weten hoe het heet, dan pols ik die ook eens.

[ Voor 4% gewijzigd door XeNeRgY op 07-01-2018 12:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Desmoerick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-11-2024
Allen, kijk hier ook eens na, is al eerder voorbijgekomen hier op Tweakers, maar als ik dit eerder had geweten was dit er bij ons in gekomen!

Zeker perfect voor smalle spouwtjes. http://www.kerndämmung-einblasdämmung.com/aerogel-p400-nanogel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik heb eind 2013 mijn muurtjes laten naisoleren met Neopixels (HR++ parels) via Neuhof Haans. Betaalde toen 14 euro/m2. Spouw van gemiddeld 8cm diep. Spouw was wel leeg, huis uit 1961.

21 euro/m2 vind ik wel een behoorlijke prijsinflatie in 4 jaar tijd.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@XeNeRgY je kan het ook anders bekijken. Ik ben van binnenuit plekken aan het isoleren maar ik kan ook kiezen voor gewoon gipsplaat ertegen aan plaatsen. Als ik alle naadjes goed zou dichten zou mijn comfort bv 40% tot 60% verbeteren. Echter door isolatie er tussen te doen (glaswol) zorg ik ervoor dat lucht weinig "verplaatsings mogelijkheid krijgt. Hierdoor verhoog je het comfort naar 60 tot 100% .. en reduceer je stookkosten. Het geld verdien je op 2 manieren terug bij een koop huis.
- Minder stookkosten
- Sneller aantrekkelijk voor potentiele kopers wegens goeie isolatie.

ik weet niet of het nog steeds zo is maar bv spouwmuur + raam laten plaatsen kan je belasting voordeel aanvragen oid ?

Dus je spouwmuur volgooien is eigenlijk altijd handig..

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 07-01-2018 22:56 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-05 15:06

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:13
XeNeRgY schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 15:34:
[...]
dat er pur of parels toegepast kunnen worden. Dat is jammer want [...]
Na meerdere horrorverhalen over na-isolatie met pur-schuim te hebben gelezen, zou ik zelf nóóit voor dit materiaal kiezen, zelfs niet al was het de enige optie! (dan maar volledig zonder isolatie)
Je wilt absoluut niet dit soort situaties terechtkomen:
https://www.tubantia.nl/t...gaal-vergiftigd~abfa8194/

Ik heb zelf een paar maanden geleden ook de spouwmuren laten isoleren.
Daarbij heb ik gekozen voor Rockwool steenwolvlokken.
Redenen:
- Brandveilig
- Milieuvriendelijk: natuurlijk materiaal, wordt gewonnen uit lava-gesteente, dus geen chemicaliën of aardolie-producten in je muur. En recyclebaar.
- Erg goede geluidsisolatie, en een van de beste thermische isolatiewaardes.
- ook waterafstotend en zakt niet in na verloop van tijd.

In een deel van de aanbouw die ooit was gezet, was al bestaande isolatie aanwezig in de vorm van glaswoldekens. Dit was volgens het isolatiebedrijf echter onvoldoende, en ze hebben er gewoon rockwoolvlokken bij kunnen spuiten om de spouw alsnog helemaal op te vullen. Dus blijkbaar gaat dat ook gewoon. Ik heb ook een spouw van 6cm ongeveer.

Je schrijft dat er al "iets" aanwezig is in de spouw.
Weet je ook wat voor materiaal dit is?
In die tijd werd nog regelmatig het (goedkope) UF-schuim toegepast, Ureum-Formaldehyde (yup, is net zo gezond als dat het klinkt).
Dat heeft als grote nadeel dat het krimpt na verloop van tijd, en er dus grote scheuren in het isolatiepakket kunnen ontstaan, waardoor je vochtproblemen kunt krijgen. (water kan van buitenmuur door/over een scheur naar binnenmuur sijpelen). Ook schijnt het voor te komen dat door een verkeerde mengverhouding dit materiaal na jaren kan verpulveren en dus "oplost" in de spouw, waardoor je isolatie na vele jaren gewoon weg is...

Als je nog wat diepe technische materie interessant vind om door te lezen, dan kan ik je deze rapporten aanraden van de Universiteit van Gent, die ik vond tijdens mijn zoektocht naar het beste isolatiemateriaal ;)

http://www2.vlaanderen.be...%20eindrapport%20WP1a.pdf
http://lib.ugent.be/fullt...01312556_2010_0001_AC.pdf

--edit--
ik lees nu dat de huidige isolatie bestaat uit zilveren noppenfolie... dan is dat verhaal over de UF-schuim niet van toepassing, maar wellicht wel interessant voor andere lezers :)

[ Voor 3% gewijzigd door BrainCrash op 08-01-2018 01:26 ]

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Niet online
Vandaag een inschatting gekregen van een ander bedrijf die HR++ EPS parels gebruikt, dat kan blijkbaar ook met de noppenfolie er nog in. Ze schatten tussen de 1800 en 2000 euro voor 140m2 te offreren. Is toch al snel 30% goedkoper dus maar eens een afspraak maken voor een inspectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:59

IkWilbert

Het is mij!

Twee jaar terug al diverse bedrijven hier gehad om onze uitbouw te isoleren. Drie gaven aan niet doen omdat er al wat isolatie in zat (jaren 80).
We hebben het dus niet gedaan toen. Via dit topic op EnveriFoam gekomen en twee bedrijven uitgenodigd om eens te kijken wat de mogelijkheden zijn.

Ben benieuwd, wil de aanbouw graag wat comfortabeler maken qua warmte.

I intend to live forever. So far, so good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
vso schreef op zondag 7 januari 2018 @ 22:55:
@XeNeRgY

ik weet niet of het nog steeds zo is maar bv spouwmuur + raam laten plaatsen kan je belasting voordeel aanvragen oid ?
Dat was een subsidie die al in april vorig jaar op was :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1047979

Wij zijn momenteel druk bezig onze pas gekochte nw huis ( vrijstaande boerderij uit 50- er jaren te renoveren. Hierbij wilde wij ook gelijk de spouw laten isoleren.
Eerst geïnformeerd om te laten doen met Hr+++ parels (EPS) maar daar willen ze niet aan beginnen omdat er in de spouw, van de latere aanbouw een z.g bitumenflap zit ( voor vochtdoorslag) in de onderste meter van de muur. Tevens hebben wij in 1 muur een kleine spouw en zit er in het oude gedeelte v.d spouw een beetje vervuiling, maar dat is minimaal.
Bij de later aangebouwde badkamer is steenwol gebruikt, in de spouw.

Nu isoleert ons gevelbedrijf ook en deze maakte ons attent op Enverifoam dat zij gebruiken.

De bitumenflap en steenwol is geen probleem, dat drukt het schuim weg naar de binnenzijde.
Ook de gedeeltelijke kleine spouw was geen probleem omdat daar juist het Enverifoam voor ontwikkeld is.
Ook de lichte vervuiling was geen probleem, omdat het schuim t.o.v eps-parels deze juist helemaal insluit, waardoor er geen koudebrug ontstaat..
Hierdoor besloten om de isolatie m.b.v Enverifoam te laten uitvoeren. Dit word volgende week gedaan. Tevens wordt er in de koude periode nog een infrarood beeld van het huis gemaakt met een warmtebeeldcamera.
Om eventuele problemen te zien, deze worden dan opgelost, door steen te verwijderen en de eventuele grotere vervuiling weg te nemen waarna steen terug geplaatst word en na geïsoleerd.
Dus ben benieuwd.
Het is inderdaad wat duurder dan parels. Maar in ons geval denk ik de enige juiste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisjuh1
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-10-2023
Anoniem: 1047979 schreef op zondag 4 maart 2018 @ 09:34:
Wij zijn momenteel druk bezig onze pas gekochte nw huis ( vrijstaande boerderij uit 50- er jaren te renoveren. Hierbij wilde wij ook gelijk de spouw laten isoleren.
Eerst geïnformeerd om te laten doen met Hr+++ parels (EPS) maar daar willen ze niet aan beginnen omdat er in de spouw, van de latere aanbouw een z.g bitumenflap zit ( voor vochtdoorslag) in de onderste meter van de muur. Tevens hebben wij in 1 muur een kleine spouw en zit er in het oude gedeelte v.d spouw een beetje vervuiling, maar dat is minimaal.
Bij de later aangebouwde badkamer is steenwol gebruikt, in de spouw.

Nu isoleert ons gevelbedrijf ook en deze maakte ons attent op Enverifoam dat zij gebruiken.

De bitumenflap en steenwol is geen probleem, dat drukt het schuim weg naar de binnenzijde.
Ook de gedeeltelijke kleine spouw was geen probleem omdat daar juist het Enverifoam voor ontwikkeld is.
Ook de lichte vervuiling was geen probleem, omdat het schuim t.o.v eps-parels deze juist helemaal insluit, waardoor er geen koudebrug ontstaat..
Hierdoor besloten om de isolatie m.b.v Enverifoam te laten uitvoeren. Dit word volgende week gedaan. Tevens wordt er in de koude periode nog een infrarood beeld van het huis gemaakt met een warmtebeeldcamera.
Om eventuele problemen te zien, deze worden dan opgelost, door steen te verwijderen en de eventuele grotere vervuiling weg te nemen waarna steen terug geplaatst word en na geïsoleerd.
Dus ben benieuwd.
Het is inderdaad wat duurder dan parels. Maar in ons geval denk ik de enige juiste oplossing.
toon volledige bericht
En wat is je ervaring met Enverifoam? Zit er ook over na te denken om dit te gaan doen.

• Chickendorp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
@Anoniem: 1047979 Erg benieuwd hoe dat UF-schuim is bevallen. (daar valt die ingewikkelde naam onder) Enverifoam...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egho
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 13-03 12:59
Hulp gevraagd,! Mijn huis is in 1966 gebouwd. Het is een hoog huis. 12 meter hoog met een plat dak. In de buitengevel bevinden zich uiteinden van elektra buisjes die gaan door de buitenmuur en de binnenmuur. Het komt uit in de verdiepingsvloer. Ze zitten maximaal een meter van elkaar. (tientallen per etage dus. )
Er "blaast" koude ventilatie lucht door naar binnen in de vloer , tussen de verdiepingsvloer-balken..
Is dit ouderwets en kan ik ze allemaal dicht maken ? Zie link voor afbeelding
(sorry als dit niet het goede topic is )
https://i.pinimg.com/orig...28ec30f046bfde85ed8c8.jpg
https://i.pinimg.com/orig...4e7e5270094c504c781bf.jpg

[ Voor 29% gewijzigd door egho op 26-12-2018 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lerssi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 06-05 09:51
Ik zal het topic een kick geven.
Ik ben momenteel ook aan het twijfelen voor de na-isolatie, ervaring in het vorige huis met EPS parels was zeer positief.

Nu hebben we een ander huis gekocht, waar reeds isolatie van 3 cm in de spouwmuur zat. Hierdoor zijn de parels niet mogelijk. Enverifoam de enige mogelijkheid.

Huis:
225 m2 vloeroppervlakte
760 m3 inhoud
1600 m3 gasverbruik
176m2 spouwmuur oppervlakte
7cm breedte spouw
1,69 RC nieuwe RC waarde bij 7 cm
€ 3.150,- kosten enverifoam

Gestookt wordt met een nefit topline HRC 30 Ketel samen met Tado thermostaat.
Beneden radiator / vloerverwarming en convectorput
Boven vloerverwarming

Dakisolatie is reeds uitgevoerd met 10 cm PIR platen
Dubbelglas is aanwezig
Vloerisolatie met 4 CM EPS platen

Wat zal de besparing op het gasverbruik +- zijn ?
Zal het veel bijdragen aan extra wooncomfort ?

Aanvraag gedaan bij Duits isolatie, wellicht hebben jullie een goede aanbeveling voor een partij.
Werkzaamheden in Noord Brabant

_/-\o_

Als hadden geweest is, is hebben te laat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 08:49

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Rhaelak schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 16:40:
Dat klopt ook wel. De isolatie zorgt ook voor geluidsdemping.
Wat ik begrepen heb, juist niet en zorgt het voor méér geluidsdoorslag.
In een vrijstaande woning geen probleem, want buitenmuur. In een rijtjeshuis wél een probleem en een van de redenen waarom wij dit niet hebben gedaan.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
@unezra Je isoleert toch niet de tussenmuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Laatst online: 09-05 22:15

_Arthur

blub

lerssi schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 09:47:
Ik zal het topic een kick geven.
Ik ben momenteel ook aan het twijfelen voor de na-isolatie, ervaring in het vorige huis met EPS parels was zeer positief.

Nu hebben we een ander huis gekocht, waar reeds isolatie van 3 cm in de spouwmuur zat. Hierdoor zijn de parels niet mogelijk. Enverifoam de enige mogelijkheid.

Huis:
225 m2 vloeroppervlakte
760 m3 inhoud
1600 m3 gasverbruik
176m2 spouwmuur oppervlakte
7cm breedte spouw
1,69 RC nieuwe RC waarde bij 7 cm
€ 3.150,- kosten enverifoam

Gestookt wordt met een nefit topline HRC 30 Ketel samen met Tado thermostaat.
Beneden radiator / vloerverwarming en convectorput
Boven vloerverwarming

Dakisolatie is reeds uitgevoerd met 10 cm PIR platen
Dubbelglas is aanwezig
Vloerisolatie met 4 CM EPS platen

Wat zal de besparing op het gasverbruik +- zijn ?
Zal het veel bijdragen aan extra wooncomfort ?

Aanvraag gedaan bij Duits isolatie, wellicht hebben jullie een goede aanbeveling voor een partij.
Werkzaamheden in Noord Brabant

_/-\o_
toon volledige bericht
Had jij dit nog laten uitvoeren en zo ja wat is je ervaring? Zit ongeveer met een zelfde situatie (640m3 en vrijstaand, totale spouw van 60mm waarvan reeds 40mm isolatie aanwezig zou zijn vanuit de bouw in 1982).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-05 14:07
_Arthur schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 10:03:
[...]

Had jij dit nog laten uitvoeren en zo ja wat is je ervaring? Zit ongeveer met een zelfde situatie (640m3 en vrijstaand, totale spouw van 60mm waarvan reeds 40mm isolatie aanwezig zou zijn vanuit de bouw in 1982).
Ik heb Duits gebruikt maar de communicatie was echt waardeloos. Takkenkamp is wellicht een betere optie.
Ik had circa 3 cm isolatie (steenwol) in de 7 cm spouw. Her en der was de isolatie vergaan/dunner of zelfs weg. Ook waren er stukken spouw "leeg".
Ik kon door de rommeligheid ook niet veel anders dan UF-schuim gebruiken. Het voordeel is wel dat alle kieren en gaten ook dicht worden geschuimd en het vult tot het kozijn op, mochten daar nog wat kieren zitten. De werkwijze was netjes en eenvoudig. Alles gebeurt buiten.

Wel wellicht een puntje van aandacht: controleer de meterkast en andere mogelijke dingen die verbinding zouden kunnen hebben met de spouw. Bij mij hebben ze de meterkast ook meteen volgeschuimd omdat er kennelijk een gat bovenin zat.

Ik heb de besparing nog niet kunnen meten, maar de kouval van de muren is minder en dus zal het bijdragen. De muurisolatie was onderdeel van het totale isolatie-plan, waarbij de dakisolatie gevoelsmatig het meeste heeft opgeleverd.

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

_Arthur schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 10:03:
[...]

Wellicht handig om dit bij het centrale topic te vragen? Mijn ervaringen staan vanaf hier in ieder geval kmf in "Spouwmuurisolatie Supafil of parels"
Shocked schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 10:38:
[...]
Ik heb de besparing nog niet kunnen meten, maar de kouval van de muren is minder en dus zal het bijdragen. De muurisolatie was onderdeel van het totale isolatie-plan, waarbij de dakisolatie gevoelsmatig het meeste heeft opgeleverd.
Comfort went heel snel... Waar ik in februari nog heel tevreden over ben, erger ik me nu weer dat de WC kouder is dan de woonkamer :P
(Terwijl de WC toch echt 3-4 graden warmer is dan voor de isolatie)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

@Shocked @kmf beide bedankt voor de antwoorden. Het algemene topic had (en heb) ik zeker al uitgepluisd, ging mij in dit geval ook om de ervaringen van @lerssi omdat de situatie enigszins te vergelijken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lerssi
Ervaring is goed, snel werk tegen juiste prijs.
Comfort is verbeterd en blijft langer warm binnen. Ik kan niet controleren of alles gevuld is maar de plekken die ik kan controleren zijn goed.
Diverse binnenmuren met scheuren zijn ook goed gevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

lerssi schreef op woensdag 4 december 2019 @ 22:46:
Ervaring is goed, snel werk tegen juiste prijs.
Comfort is verbeterd en blijft langer warm binnen. Ik kan niet controleren of alles gevuld is maar de plekken die ik kan controleren zijn goed.
Diverse binnenmuren met scheuren zijn ook goed gevuld.
Bedankt voor je reactie, met welk bedrijf ben je uiteindelijk in zee gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lerssi
_Arthur schreef op donderdag 5 december 2019 @ 07:41:
[...]

Bedankt voor je reactie, met welk bedrijf ben je uiteindelijk in zee gegaan?
Helmwijk
Snelle communicatie, aardige eigenaar.
Uitvoering gedaan door 2 Roemenen, spraken weinig Engels. Dat was minpuntje.
Eigenaar belde nadien om excuses te maken was iets fout gelopen in planning. Normaal ging er Nederlander en Roemeen mee.

Edit: Helmwijk was het bedrijf

[ Voor 5% gewijzigd door lerssi op 06-12-2019 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhastenb
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12-12-2020
Iemand ervaring met Enverifoam?
Zowel isolatiewaarde als levensduur?

Ik hoor van bepaalde "experts" dat een schuim als Enverifoam na verloop van tijd verpulvert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
mhastenb schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 11:54:

Ik hoor van bepaalde "experts" dat een schuim als Enverifoam na verloop van tijd verpulvert.
In dit topic zitten de ervaringsdeskundigen.
Spouwmuurisolatie Supafil of parels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:34
mhastenb schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 11:54:

Envirofoam, Aminuotherm, UF Schuim, allemaal hetzelfde en verpulvert allemaal na 20 jaar in de kokende zon op een zuidgevel.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

No Hands schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 12:06:
Envirofoam, Aminuotherm, UF Schuim, allemaal hetzelfde
Nop. De samenstellingen verschillen echt. Maar de verschillen zijn wel klein.
en verpulvert allemaal na 20 jaar in de kokende zon op een zuidgevel.
Probleem is dat we dat over ~15 jaar pas weten 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
No Hands schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 12:06:
[...]

Envirofoam, Aminuotherm, UF Schuim, allemaal hetzelfde en verpulvert allemaal na 20 jaar in de kokende zon op een zuidgevel.
Na 20 jaar heb je het al 3x terugverdiend. Kun je het er dan weer uit laten zuigen en opnieuw laten doen.
Pagina: 1