Vandaag hebben we een bezoek gehad van een bedrijf dat spouwmuurisolatie aanbrengt. De situatie bij ons is als volgt:
Bouwjaar huis 1979
Vrijstaande woning 205m2 - 800m3 inhoud
Dikte spouw 6cm
Huidige isolatie 1cm zilveren noppenfolie (RD 1,0)
Te isoleren oppervlakte 140m2
Toe te passen isolatie EnveriFoam (RD 1,6 / RC 1,69)
Nieuwe isolatiewaarde noppenfolie + EnveriFoam = RD 2,7
Kosten = 2925,-
Huidig verbruik = 2200m3
Afkoeling woning tussen 21:00 - 07:00 uur = 3C bij de huidige temperaturen
Terugverdientijd = 7 - 8 jaar
Bij ons kan alleen dit schuim toegepast worden omdat er al iets in de spouw zit, dat maakt blijkbaar uitgesloten dat er pur of parels toegepast kunnen worden. Dat is jammer want dit schuim is volgens mij ook het meest prijzig. Een aantal zaken waar ik mee zit zijn als volgt:
De terugverdientijd is voor mijn gevoel langer omdat we het hele huis isoleren maar alleen beneden de verwarming gebruiken. De winst qua warmteverlies van de 140m2 is daarom voor mijn gevoel een stuk lager. Klopt dat? In dat geval gaat het volgens mij al snel naar 14 - 16 jaar qua terugverdientijd.
Een RD waarde van tussen de 2,7 en 3,0 lijkt me nog steeds niet bepaald veel. Ik vraag me dan ook af of ik het echt ga merken qua comfort in huis. Voelt het ook comfortabeler in de slaapkamers als daar de verwarming niet aan is? Het tocht momenteel niet echt.
Bouwjaar huis 1979
Vrijstaande woning 205m2 - 800m3 inhoud
Dikte spouw 6cm
Huidige isolatie 1cm zilveren noppenfolie (RD 1,0)
Te isoleren oppervlakte 140m2
Toe te passen isolatie EnveriFoam (RD 1,6 / RC 1,69)
Nieuwe isolatiewaarde noppenfolie + EnveriFoam = RD 2,7
Kosten = 2925,-
Huidig verbruik = 2200m3
Afkoeling woning tussen 21:00 - 07:00 uur = 3C bij de huidige temperaturen
Terugverdientijd = 7 - 8 jaar
Bij ons kan alleen dit schuim toegepast worden omdat er al iets in de spouw zit, dat maakt blijkbaar uitgesloten dat er pur of parels toegepast kunnen worden. Dat is jammer want dit schuim is volgens mij ook het meest prijzig. Een aantal zaken waar ik mee zit zijn als volgt:
De terugverdientijd is voor mijn gevoel langer omdat we het hele huis isoleren maar alleen beneden de verwarming gebruiken. De winst qua warmteverlies van de 140m2 is daarom voor mijn gevoel een stuk lager. Klopt dat? In dat geval gaat het volgens mij al snel naar 14 - 16 jaar qua terugverdientijd.
Een RD waarde van tussen de 2,7 en 3,0 lijkt me nog steeds niet bepaald veel. Ik vraag me dan ook af of ik het echt ga merken qua comfort in huis. Voelt het ook comfortabeler in de slaapkamers als daar de verwarming niet aan is? Het tocht momenteel niet echt.