Hallo allemaal,
Bij mijn oude Benq G2200W begint het licht langzaam uit te gaan, letterlijk. Mag ook wel want ik heb deze monitor alweer bijna 10 jaar kwam ik achter.
Ik ben daarom op zoek naar een andere monitor.
Ik zoek een?
Ik zoek een niet al te grote HD monitor. Mijn huidige monitor is 22". Dat mag iets groter zijn, maar niet kleiner. Max formaat waar ik aan zit te denken is 24".
Daarnaast zou ik graag FreeSync hebben. Ik heb een RX 480 die het ondersteunt. 144Hz is dan weer niet nodig, daarvoor game ik bij lange na niet genoeg.
Wat doe ik zoals op de monitor? Wat gamen (Project Cars, Civilization), werken (als secundaire monitor), (blad)muziek schrijven en af en toe eens een foto verknallen bewerken.
Mijn voorkeur gaat uit naar IPS/PLS of VA. Voornamelijk ingegeven door zaken als betere kleurweergave. Dat de response tijd hoger is, neem ik dan voor lief. Wederom, zoveel game ik niet (en zeker niet op hoog niveau).
Qua aansluitingen ligt het een beetje aan de beschikbare aansluitingen. Mijn videokaart heeft zowel HDMI als DP, m'n werklaptop HDMI en via verloop VGA. Dus of er moet zowel DP als HDMI op zitten (dan gaat de PC op DP en is HDMI voor de laptop). Alternatief is HDMI/DP met VGA. De laptop zit nu immers ook via VGA.
Wat is je budget?
Max. budget is door het Ministerie van Financiën hier thuis vastgesteld op €150
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur.
Wel heb ik zelf al een aantal kandidaten gevonden:
pricewatch: Samsung 24F350FHU Zwart
+ PLS
+ 8 bit
+ Uit de doos lage kleur- en grijsafwijking (volgens review HWI
= alleen 75Hz in FreeSync
- Kijkhoeken blijken niet heel geweldig (eveneens volgens de review van HWI)
- Glossy behuizing
pricewatch: Dell S2418HN (210-ALTR) Zilver, Zwart
+ IPS
+ Mooi qua uiterlijk
= 6 bit
- Glanzend scherm
- Weinig reviews van de te vinden (degene die ik gevonden heb overwegend positief).
pricewatch: AOC G2460VQ6 Zwart
+ DP, HDMI en VGA
+ 75Hz
+ 8 bit
= TN paneel
- Ik vind 'm niet mooi
- Voet schijnt wiebelig te zijn
pricewatch: Iiyama G-Master GE2488HS-B2 Zwart
+ Snel (volgens review HWI)
+ 8 bit
= TN
= Kleurweergave gemiddeld
pricewatch: Iiyama G-Master Black Hawk G2530HSU-B1 Zwart
+ Snel
+ Kleine kleurafwijking voor een TN scherm
+ 75 Hz, ook zonder FreeSync
= TN (al staat mijn grootste minpunt bij TN juist als pluspunt vermeldt)
- Laagste helderheid is erg helder (125cd/m2)
Qua prijs verschillen deze monitoren niet heel veel. Gevoelsmatig neig ik naar de Dell, maar dat is voornamelijk vanwege het uiterlijk en de Ultrasharps die we op het werk hebben staan/hangen.
De Samsung is qua kleurweergave de beste van dit stel. Nadeel vind ik de glossy buitenkant, maar daar kan ik mee leven.
De AOC valt eigenlijk af als ik eerlijk ben. Die rode rand verpest het voor me. De monitor staat in de woonkamer, dus daar moet ik toch een beetje rekening mee houden.
De beide Iiyama's zijn TN panelen, maar toch wil ik ze alleen om die reden niet uitsluiten. In hoeverre is de kleurafwijking van de GE2488HS-B2 bijvoorbeeld hinderlijk? Mijn huidige G2200W is immers ook absoluut geen uitblinker op dit gebied.
De hoge laagste helderheid van de G2530HSU-B1 vind ik wel serieus een nadeel. Ik zit regelmatig 's avonds achter de PC en aangezien deze in de woonkamer staat is er niet heel veel licht. Dan is het absoluut niet prettig om zo'n lantaarn voor je neus te hebben.
Wat is jullie mening? Heb ik nog pareltjes in deze prijsklasse over het hoofd gezien?
Voor de volledigheid de rest van het systeem:
MSI B150M Bazooka
Intel i5-6400
RX 480 8GB (reference)
Kingston 240GB SSD
Bij mijn oude Benq G2200W begint het licht langzaam uit te gaan, letterlijk. Mag ook wel want ik heb deze monitor alweer bijna 10 jaar kwam ik achter.
Ik ben daarom op zoek naar een andere monitor.
Ik zoek een?
Ik zoek een niet al te grote HD monitor. Mijn huidige monitor is 22". Dat mag iets groter zijn, maar niet kleiner. Max formaat waar ik aan zit te denken is 24".
Daarnaast zou ik graag FreeSync hebben. Ik heb een RX 480 die het ondersteunt. 144Hz is dan weer niet nodig, daarvoor game ik bij lange na niet genoeg.
Wat doe ik zoals op de monitor? Wat gamen (Project Cars, Civilization), werken (als secundaire monitor), (blad)muziek schrijven en af en toe eens een foto verknallen bewerken.
Mijn voorkeur gaat uit naar IPS/PLS of VA. Voornamelijk ingegeven door zaken als betere kleurweergave. Dat de response tijd hoger is, neem ik dan voor lief. Wederom, zoveel game ik niet (en zeker niet op hoog niveau).
Qua aansluitingen ligt het een beetje aan de beschikbare aansluitingen. Mijn videokaart heeft zowel HDMI als DP, m'n werklaptop HDMI en via verloop VGA. Dus of er moet zowel DP als HDMI op zitten (dan gaat de PC op DP en is HDMI voor de laptop). Alternatief is HDMI/DP met VGA. De laptop zit nu immers ook via VGA.
Wat is je budget?
Max. budget is door het Ministerie van Financiën hier thuis vastgesteld op €150
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur.
Wel heb ik zelf al een aantal kandidaten gevonden:
pricewatch: Samsung 24F350FHU Zwart
+ PLS
+ 8 bit
+ Uit de doos lage kleur- en grijsafwijking (volgens review HWI
- Kijkhoeken blijken niet heel geweldig (eveneens volgens de review van HWI)
- Glossy behuizing
pricewatch: Dell S2418HN (210-ALTR) Zilver, Zwart
+ IPS
+ Mooi qua uiterlijk
= 6 bit
- Glanzend scherm
- Weinig reviews van de te vinden (degene die ik gevonden heb overwegend positief).
pricewatch: AOC G2460VQ6 Zwart
+ DP, HDMI en VGA
+ 75Hz
+ 8 bit
= TN paneel
- Ik vind 'm niet mooi
- Voet schijnt wiebelig te zijn
pricewatch: Iiyama G-Master GE2488HS-B2 Zwart
+ Snel (volgens review HWI)
+ 8 bit
= TN
= Kleurweergave gemiddeld
pricewatch: Iiyama G-Master Black Hawk G2530HSU-B1 Zwart
+ Snel
+ Kleine kleurafwijking voor een TN scherm
+ 75 Hz, ook zonder FreeSync
= TN (al staat mijn grootste minpunt bij TN juist als pluspunt vermeldt)
- Laagste helderheid is erg helder (125cd/m2)
Qua prijs verschillen deze monitoren niet heel veel. Gevoelsmatig neig ik naar de Dell, maar dat is voornamelijk vanwege het uiterlijk en de Ultrasharps die we op het werk hebben staan/hangen.
De Samsung is qua kleurweergave de beste van dit stel. Nadeel vind ik de glossy buitenkant, maar daar kan ik mee leven.
De AOC valt eigenlijk af als ik eerlijk ben. Die rode rand verpest het voor me. De monitor staat in de woonkamer, dus daar moet ik toch een beetje rekening mee houden.
De beide Iiyama's zijn TN panelen, maar toch wil ik ze alleen om die reden niet uitsluiten. In hoeverre is de kleurafwijking van de GE2488HS-B2 bijvoorbeeld hinderlijk? Mijn huidige G2200W is immers ook absoluut geen uitblinker op dit gebied.
De hoge laagste helderheid van de G2530HSU-B1 vind ik wel serieus een nadeel. Ik zit regelmatig 's avonds achter de PC en aangezien deze in de woonkamer staat is er niet heel veel licht. Dan is het absoluut niet prettig om zo'n lantaarn voor je neus te hebben.
Wat is jullie mening? Heb ik nog pareltjes in deze prijsklasse over het hoofd gezien?
Voor de volledigheid de rest van het systeem:
MSI B150M Bazooka
Intel i5-6400
RX 480 8GB (reference)
Kingston 240GB SSD
Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...