Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:31
Hallo allemaal,

Bij mijn oude Benq G2200W begint het licht langzaam uit te gaan, letterlijk. Mag ook wel want ik heb deze monitor alweer bijna 10 jaar kwam ik achter.

Ik ben daarom op zoek naar een andere monitor.

Ik zoek een?
Ik zoek een niet al te grote HD monitor. Mijn huidige monitor is 22". Dat mag iets groter zijn, maar niet kleiner. Max formaat waar ik aan zit te denken is 24".

Daarnaast zou ik graag FreeSync hebben. Ik heb een RX 480 die het ondersteunt. 144Hz is dan weer niet nodig, daarvoor game ik bij lange na niet genoeg.

Wat doe ik zoals op de monitor? Wat gamen (Project Cars, Civilization), werken (als secundaire monitor), (blad)muziek schrijven en af en toe eens een foto verknallen bewerken.

Mijn voorkeur gaat uit naar IPS/PLS of VA. Voornamelijk ingegeven door zaken als betere kleurweergave. Dat de response tijd hoger is, neem ik dan voor lief. Wederom, zoveel game ik niet (en zeker niet op hoog niveau).

Qua aansluitingen ligt het een beetje aan de beschikbare aansluitingen. Mijn videokaart heeft zowel HDMI als DP, m'n werklaptop HDMI en via verloop VGA. Dus of er moet zowel DP als HDMI op zitten (dan gaat de PC op DP en is HDMI voor de laptop). Alternatief is HDMI/DP met VGA. De laptop zit nu immers ook via VGA.

Wat is je budget?
Max. budget is door het Ministerie van Financiën hier thuis vastgesteld op €150

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur.

Wel heb ik zelf al een aantal kandidaten gevonden:
pricewatch: Samsung 24F350FHU Zwart
+ PLS
+ 8 bit
+ Uit de doos lage kleur- en grijsafwijking (volgens review HWI

= alleen 75Hz in FreeSync

- Kijkhoeken blijken niet heel geweldig (eveneens volgens de review van HWI)
- Glossy behuizing

pricewatch: Dell S2418HN (210-ALTR) Zilver, Zwart
+ IPS
+ Mooi qua uiterlijk

= alleen 75Hz in FreeSync
= 6 bit

- Glanzend scherm
- Weinig reviews van de te vinden (degene die ik gevonden heb overwegend positief).

pricewatch: AOC G2460VQ6 Zwart
+ DP, HDMI en VGA
+ 75Hz
+ 8 bit

= TN paneel

- Ik vind 'm niet mooi :)
- Voet schijnt wiebelig te zijn

pricewatch: Iiyama G-Master GE2488HS-B2 Zwart
+ Snel (volgens review HWI)
+ 8 bit

= TN
= Kleurweergave gemiddeld

pricewatch: Iiyama G-Master Black Hawk G2530HSU-B1 Zwart
+ Snel
+ Kleine kleurafwijking voor een TN scherm
+ 75 Hz, ook zonder FreeSync

= TN (al staat mijn grootste minpunt bij TN juist als pluspunt vermeldt)

- Laagste helderheid is erg helder (125cd/m2)

Qua prijs verschillen deze monitoren niet heel veel. Gevoelsmatig neig ik naar de Dell, maar dat is voornamelijk vanwege het uiterlijk en de Ultrasharps die we op het werk hebben staan/hangen.

De Samsung is qua kleurweergave de beste van dit stel. Nadeel vind ik de glossy buitenkant, maar daar kan ik mee leven.

De AOC valt eigenlijk af als ik eerlijk ben. Die rode rand verpest het voor me. De monitor staat in de woonkamer, dus daar moet ik toch een beetje rekening mee houden.

De beide Iiyama's zijn TN panelen, maar toch wil ik ze alleen om die reden niet uitsluiten. In hoeverre is de kleurafwijking van de GE2488HS-B2 bijvoorbeeld hinderlijk? Mijn huidige G2200W is immers ook absoluut geen uitblinker op dit gebied.

De hoge laagste helderheid van de G2530HSU-B1 vind ik wel serieus een nadeel. Ik zit regelmatig 's avonds achter de PC en aangezien deze in de woonkamer staat is er niet heel veel licht. Dan is het absoluut niet prettig om zo'n lantaarn voor je neus te hebben.

Wat is jullie mening? Heb ik nog pareltjes in deze prijsklasse over het hoofd gezien?

Voor de volledigheid de rest van het systeem:
MSI B150M Bazooka
Intel i5-6400
RX 480 8GB (reference)
Kingston 240GB SSD

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:56
Ik gebruik zelf deze: pricewatch: Samsung LS24F356FHU Zwart i.c.m. een RX580 8GB.

Overclockbaar naar 75Hz, FreeSync werkt tot 72Hz en dat werkt prima voor gaming, ik zie zelf geen verschil tussen 72Hz en 75Hz.

Kleuren zijn ook zeer goed, ik ben er zeer tevreden mee. Kost ook niet veel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
Hey, die heb ik inderdaad over het hoofd gezien. Het blijkt ook hetzelfde scherm te zijn als de 24F350FHU die ik had gevonden, maar dan met een andere voet.

Thanks! Ik neem 'm mee in m'n overwegingen

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bradford Cox
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01-10-2024
Heb zelf zojuist deze aangeschaft ivm met gaming, kan me voorstellen dat dit buiten je budget ligt maar ben er zelf erg over te spreken. Het is net alsof je van een HDD naar een SSD gaat. Eenmaal je die 144FPS behaalt op een 144hz monitor wil je nooit meer terug.

Samsung 144HZ 24,5"pricewatch: Samsung S25HG50 Zwart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matedeor
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20-06 13:34
Zat afgelopen week eigenlijk met een beetje dezelfde vraag als jouw (All round monitor maximaal 200 euro). Uiteindelijk op deze uitgekomen:

pricewatch: Iiyama ProLite XUB2492HSU-B1 Zwart

Wel iets boven je budget. Maar voor werken goed te gebruiken (ips, alles instelbaar) en nog redelijk voor games volgens de reviews (volgens mij ook freesync). Moet hem overigens nog binnenkrijgen.

[ Voor 7% gewijzigd door Matedeor op 05-01-2018 20:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvL
@Bradford Cox
Ik geloof je direct dat je niet meer terug wil als je het eenmaal gezien hebt, maar ruim €100 extra budget krijg ik niet voor elkaar...

@Matedeor
Inderdaad eens gaan kijken naar die Iiyama. Hij heeft helaas geen Freesync. Ook iets duurder maar dat budget krijg ik wel los.

Helaas hadden ze 'm hier niet staan, hoewel ze op de website vermeldde dat ze 'm op voorraad zouden hebben...

Wel hadden ze de Samsung LC24F390FH staan. Vergelijkbaar maar curved. Iets betere kleurweergave (marginaal) maar wat langzamere response tijden. Althans, volgens de review van de XUB2492 op HWI waar ook testresultaten van deze Samsung in staan. Daarnaast heeft de Samsung wel Freesync.

Ter plekke in de winkel nog wat mee zitten spelen en bedongen dat ik 'm terug mocht brengen als het scherm (b.v. het curved) me niet mocht bevallen, want in zo'n winkel iets bekijken is compleet anders dan thuis. En korte tijd later stond ik buiten met m'n monitor.

Het verschil met m'n oude monitor is gi-gan-tisch! Veel meer licht uit de monitor, veel betere kleuren. Vergeleken met deze Samsung is m'n oude monitor beter te vergelijken met een nachtlampje. En waar zo'n curve me bij een tv niet kan overtuiging vind ik het voor een monitor juist wel prettig.

@BlazeMuis
Ook de LS24F356 bekeken maar uiteindelijk toch voor de duurdere LC24F390 gegaan.

Iedereen bedankt voor het meedenken!

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PC_EVERYDAY
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13-05 15:39
Goedemiddag,

Gezien je budget denk ik het perfecte beestje voor je te hebben gevonden. Heb er zelf 2 van geleverd aan een klant en hij is er erg over te spreken, ook mocht je ooit een dual monitor setup willen dan is deze daar ook heel erg geschikt voor door middel van zijn dunnen bezels.

#ProductPrijsSubtotaal
1Iiyama G-Master Black Hawk G2530HSU-B1 Zwart€ 148,60€ 148,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 148,60

Hoop dat het wat is voor je!

Met vriendelijke groet,
Thijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
@thijsvbree Dank je voor je reactie, maar ik ben al voorzien. Daarnaast is de laagste brightness van de monitor die je aanhaalt met 125cd/m2 erg hoog, wat in een woonkamer met gedimd licht niet prettig is...

Nu de dekens nog...

Pagina: 1