Nas vs Cloud opslag

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:33
mijn vraag
Kiezen voor Cloudopslag of Nas?

huidige situatie
Ik ben inmiddels al ca 4 jaar een tevreden gebruiker van een Synology Nas (DS213J). De schijven (2x 1TB) heb ik in RAID 1 staan. Dit systeem staat in de meterkast en werkt prima.

Op deze Nas staat het volgende:
- foto's (ca 200GB)
- muziek (ca 60Gb, wordt amper meer gebruikt door Spotify)
- documenten (ca 30GB, oude documenten en bestanden bijv. van school)
- diverse software voor Windows en Mac (ca 100GB, installatiebestanden)
- timemachine backup (ca 250GB)

iCloud en Dropbox gebruik ik voor de meer recente documenten en foto's. Aangezien ik deze beter kan benaderen op mijn werk (Nas wordt geblokkeerd).

De Nas wordt gebruikt door de Mac mini en Windows laptop. Voornamelijk voor backuppen van foto's, software en Timemachine. De Nas wordt nu dus voornamelijk gebruikt als backup/opslag en niet zozeer als 'live' netwerkschijf.

Ik maak maandelijks een backup van de Nas op een externe hardeschijf welke op een externe lokatie ligt. Het liefst ben ik hier vanaf en gebeurd dit automatisch. Op dit moment heb ik niemand in mijn omgeving met een Synology Nas waar ik naar kan backuppen en vind ik naast een Nas betalen voor Cloud opslag zonde.

waar wil ik naar toe
Mijn schoonouders willen ook graag naar de Cloud toe. Hiervoor kunnen we Onedrive home inschakelen voor 5 gebruikers met elk 1TB. Deze kunnen we dan gaan delen wat qua kosten op ca 50 euro per jaar per gezin komt.

Ik twijfel nu of ik hierin ook mee wil gaan of dat ik mijn Nas behoud en er ook eentje bij mijn schoonouders neerzet en deze dan backups naar elkaar laat maken.

Mijn idee is dan als volgt:
- Huidige Nas DS213j neerzetten bij mijn schoonouders met 1x 1TB
- Nieuwe Nas DS118 kopen met 1x 1TB
- Kosten blijven dan laag (1x aanschaf DS118)
- Geen RAID 1 meer maar deze wordt ingedekt door de externe backup
- Eventueel kan er in de toekomst uitgebreid worden naar 2TB of meer

Qua ruimte komen we nu uit met 1TB per huishouden. Mijn schoonouders hebben max 200GB nodig en mijn Time machine backup hoeft niet niet extern gebackuped te worden. Wellicht dat ik dit in de toekomst wel doe als we over gaan naar grotere schijven.

voor- en nadelen die ik zie
Nas
[n] zelf onderhouden voor zowel mij als mijn schoonouders
[n] kosten voor vervanging in de toekomst
[v] privacy
[v] geen maandelijkse kosten
[v] geen beperking in uploadgrootte
[v] altijd bereikbaar
[v] snellere upload/download t.o.v. Onedrive (is dit waar)?

Onedrive
[v] weinig tot geen werk meer aan, alles gebeurd automatisch
[v] geen kosten voor vervanging (afschrijvingen)
[n] privacy
[n] maandelijkse kosten
[n] upload kan niet groter zijn dan 10GB (grote programma's vallen dus al af)
[n] bij geen internet zijn de bestanden niet bereikbaar (hoe groot is de kans nog)
[n] tragere upload/download t.o.v. Nas

Qua voor- en nadelen zou ik het antwoord al moeten hebben echter zijn dit mijn voor- en nadelen en geeft dit voor mij nog niet de doorslag.

Daarnaast zegt mijn gevoel dat als je overgaat naar de Cloud dat het beste is om evengoed nog een backup op een externe schijf te hebben voor het geval dat (Microsoft adviseert dat ook). En als ik overstap naar de Cloud dan wil ik af van het zelf backups maken :)

Terugkomend op mijn vraag
Ik ben al ruim een week aan het bedenken/onderzoeken wat ik nu het beste kan doen. De ene dag zou ik naar de Cloud willen op basis van mijn zelfgecreëerde feiten, de andere dag lijkt een Nas mij toch beter. Google geeft mij voor mij specifieke vraag nog geen antwoord en slingert mij ook beide kanten op. Daarnaast zijn de diverse vergelijkingen tussen Cloud en Nas op Google van een paar jaar terug en volgens mij is er sinds die tijd al weer flink wat veranderd.

Ik heb nu diverse opties:
- alles laten zoals het is en alleen mijn schoonouders de Cloud in
- Nassen op beide locaties neerzetten
- allebei de Cloud in
- opties die ik over het hoofd zie...

Ik ben in de ICT puur een hobbyist. Vind het leuk om dingen uit te zoeken/proberen maar wil er niet wekelijks werk aan hebben. Bij de Nas gebruik ik dus voornamelijk de basis en hier heb ik nu bijna geen werk aan, hij doet wat hij moet doen. En af en toe als ik er tijd voor hebben, probeer ik weer wat nieuws uit.

Wie kan mij weer een stap verder helpen? Als bepaalde aannames van hierboven niet kloppen dan hoor ik dat ook graag, dat brengt mij ook wellicht weer op andere gedachten of helpen mij bij het maken van een keuze.

-----------------
Eventuele toevoegingen n.a.v. onderstaande reacties

©2004

Beste antwoord (via hk12nl op 10-01-2018 16:21)

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:26

MsG

Forumzwerver

Misschien is de 1 TB gratis cloud-opslag van STACK ook nog interessant als aanvulling op een eventuele lokale NAS. Dan heb je je data nog bij een huisbrand.

[Cloud storage] "Stack" van TransIP

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Onedrive is sync. Dus geen fatsoenlijke backup, want helpt niet tegen bijvoorbeeld malware (wel tegen brand). Als backup het doel is dan zou ik eerder naar andere cloud diensten kijken naast de eigen NAS. Bij de NAS zijn er trouwens wel maandelijkse kosten: stroom.

Ook: één backup is géén backup. NAS en cloudbackup is ook het overwegen waard.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:26

MsG

Forumzwerver

Misschien is de 1 TB gratis cloud-opslag van STACK ook nog interessant als aanvulling op een eventuele lokale NAS. Dan heb je je data nog bij een huisbrand.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hk12nl
F_J_K schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 14:19:
Onedrive is sync. Dus geen fatsoenlijke backup, want helpt niet tegen bijvoorbeeld malware (wel tegen brand). Als backup het doel is dan zou ik eerder naar andere cloud diensten kijken naast de eigen NAS. Bij de NAS zijn er trouwens wel maandelijkse kosten: stroom.

Ook: één backup is géén backup. NAS en cloudbackup is ook het overwegen waard.
Thx. Ik weet idd dat één backup géén backup. Vandaar ook dat ik nu nog een kopie van mijn Nas maak en deze op een externe locatie ligt. Dat wil ik in de toekomst oplossen d.m.v. een backup naar een externe Nas (liefst) of Cloud dienst. Is dit voldoende volgens jullie?
MsG schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 14:22:

Thx, goeie tip! d:)b Dan kan ik inderdaad rechtstreeks van de Nas naar STACK een backup verzenden. Even wachten tot ik mijn invite krijg en dan ga ik daarin eens rondneuzen :)

[ Voor 25% gewijzigd door hk12nl op 05-01-2018 14:32 ]

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:29

DarkSide

theres no place like ::1

Ik heb voor mijn schoonouders het volgende gedaan.
Die hebben een office home abbo met 1TB aan Onedrive.

heb Onedrive gewoon gekoppeld aan de laptops. Dit is makkelijk te bereiken en scheelt investering in een NAS. En onderhoud hier aan.
Daarnaast loopt er dagelijks een backup van de data op OneDrive naar op dit moment nog crashplan.

De onedrive portal heeft volgens mij wel, beperkt, versie beheer.
Maar hiervoor gebruiken we dus Crashplan.

PS het gaat niet zo zeer om meerdere locaties te backuppen. Maar meer dat er versie beheer is van de data.
Anders kopieer je de fout zo mee.

[ Voor 13% gewijzigd door DarkSide op 05-01-2018 14:32 ]

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
DarkSide schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 14:31:
Ik heb voor mijn schoonouders het volgende gedaan.
Die hebben een office home abbo met 1TB aan Onedrive.

heb Onedrive gewoon gekoppeld aan de laptops. Dit is makkelijk te bereiken en scheelt investering in een NAS. En onderhoud hier aan.
Daarnaast loopt er dagelijks een backup van de data op OneDrive naar op dit moment nog crashplan.

De onedrive portal heeft volgens mij wel, beperkt, versie beheer.
Maar hiervoor gebruiken we dus Crashplan.

PS het gaat niet zo zeer om meerdere locaties te backuppen. Maar meer dat er versie beheer is van de data.
Anders kopieer je de fout zo mee.
Ja dat is inderdaad ook waar. Ik zie dit wel terug bij zowel Synology, Onedrive, Dropbox en iCloud drive maar dat is inderdaad ook een belangrijke optie naast het niet verliezen van foto's e.d. door de jaren heen. Daar is dan een goede backup op meerdere locaties weer voor.

©2004

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sakete
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-06 17:15
Ik gebruik zelf bijv. Backblaze voor mijn online backups, en wat privacy betreft heb ik de data met mijn eigen key versleuteld (256-bit), dus de data is niet inzichtbaar voor Backblaze. Dus daardoor vervalt het privacy nadeel van cloud opslag.
Pagina: 1