Coax herstel hoofdaansluiting

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald92
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Hallo Tweakers,

sinds kort heb ik een huurwoning en daarvoor ziggo aangevraagd (TV en internet)
het was geen probleem werd mij verteld, de kabel ligt er en aansluiten is eenvoudig.

Ik dacht mooi, echter toen ik later ging kijken om de boel aan te sluiten kon ik geen hoofdaansluiting van ziggo vinden.

ik heb recht op een monteur, dacht laat ze het dan ook zelf maar doen. monter geweest en de hoofdaansluiting ontbreekt in de woning. Deze is op het perceel tot op bepaalde hoogte aangebracht en niet verder 8)7 dus de hoofdaansluiting moet hersteld worden.

de kabel ligt vlak voor de wand van de woonkamer, monteur stelt voor om de kabel in de woonkamer naar binnen te brengen en daar het aansluit punt te maken (hoofdaansluiting)

persoonlijk heb ik liever dat hij de kabel 5meter verder door legt want dan komt de hoofdaansluiting in de meterkast. In de meterkast zit een switch voor internet en een versterker voor het tv signaal naar alle kamers.

Nu is mijn vraag wat zou het ongeveer gaan kosten dat hij de kabel 5 meter verder in de meterkast aanbrengt i.p.v hoek van de woonkamer?

neem aan dat ze bij de fundering een gat doorboren en daar de kabel doorvoeren.
Hierbij moet de monteur al onder de vloer.

Het is dus maar een kwestie van de kabel even door leggen en ze zitten in de meterkast.

het alternatief is dat ik zelf 2 kabels trek vanuit de meterkast (switch en verdeler coax signaal) naar de hoek van de kamer, vind dit geen nette oplossing

Beste antwoord (via rens-br op 10-01-2018 16:14)

• ronald92
  • Niet online
we hebben een aansluiting, de hoofdaansluiting toch in de hoek van de kamer gekomen.

de monteurs mogen niet onder de vloer, nu was bij ons ook niet mogelijk om op een normale manier onder de vloer te komen.

echter ben ik zelf wel onder de vloer geweest (moest door een gat van 50 cm lang en 20 cm breed) me hele lichaam zit ook onder de plekken omdat ik eigenlijk niet door het gat heen paste .. ahha

maar alles werkt, het verlengen van de kabel was nog wel mogelijk geweest echter tegen fixe extra kosten en een bedrijf had pas over 2 week tijd. daar hadden we geen zin in om zo veel voor te betalen en zo lang te wachten

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-07 11:31

Mystikal

It never hurts to help!

Heb je al een offerte gevraagd bij 3 verschillende aannemers? Dan weet je wat het ongeveer kost. Wij kunnen toch niet de situatie in schatten?

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald92
  • Niet online
Mystikal schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 11:45:
Heb je al een offerte gevraagd bij 3 verschillende aannemers? Dan weet je wat het ongeveer kost. Wij kunnen toch niet de situatie in schatten?
nou ziggo wil zo wie zo de kabel binnen brengen, dit is zelfs een vereiste van hun omdat ze anders geen garantie geven dat het netwerk zal functioneren.

misschien zijn er mensen die in de zelfde situatie hebben gezeten en ook liever de kabel iets verder door gelegd wilden hebben dan het eerste voorstel van de monteur en hiervoor moesten betalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

De monteur die geweest is stelde iets voor, vermoedelijk omdat dat voor hem het makkelijkste was.
Maar meestal komen hoofdaansluitingen in de meterkast. Enige vraag is of men de boel kan verlengen tot in je meterkast met de groene kabel die nu al onder de grond ligt. Als dat kan zal het geen probleem zijn. Anders moet men gaan graven tot in de centraalkast en dat doen ze ws niet. Verlengen trouwens ook niet ivm een mogelijk signaalverlies.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03:06

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

The Eagle schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 12:27:
De monteur die geweest is stelde iets voor, vermoedelijk omdat dat voor hem het makkelijkste was.
Maar meestal komen hoofdaansluitingen in de meterkast.
Detail: hoofsaansluitingen komen in de meterkast als alles tegelijk met de woningbouw wordt aangelegd. Na-aansluiting vindt bijna altijd plaats aan de wand aan straatzijde. Kijk maar in een willekeurige woning van voor 1980...

Simpele reden hiervoor: bij nieuwbouw ligt alles open en is het doodsimpel tot in de meterkast aan te leggen. Bij bestaande bouw is dat niet het geval, moet uitgezocht worden wat mogelijk/nodig is, gevolgd door maatwerk (=duur).

Je hebt in een geval als dit waar de kabel administratief aanwezig is, maar door ooit niet meewerkende vorige bewoner niet daadwerkelijk tot in de woning aangelegd is, recht op kosteloos een werkende aansluiting, niet op een aansluiting op plek naar keuze. Als ze het willen doen, prima, maar hou rekening met kosten.
Enige vraag is of men de boel kan verlengen tot in je meterkast met de groene kabel die nu al onder de grond ligt. Als dat kan zal het geen probleem zijn. Anders moet men gaan graven tot in de centraalkast en dat doen ze ws niet. Verlengen trouwens ook niet ivm een mogelijk signaalverlies.
Valt mee. Als de kabel niet lang genoeg is kan een extra stuk eraan gelast worden, en als het signaal door de langere kabel niet meer op juiste niveau's binnenkomt kan het opnieuw ingeregeld worden. Dat is de uitdaging niet bij aanleg dieper in de woning, de uitdaging (en de kosten) is puur het gekloot om de kabel op degelijke wijze op de juiste plek te krijgen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
hoe moeilijk is het om uberhaubt bij de meterkast te komen..?
en een monteur mag volgens mij sowieso niet alleen onder de vloer ( als ze dat uberhaubt nog mogen )

je zou zelf een 19mm PVC buis kunnen monteren waar de kabel zo door heen getrokken kan worden...
dus vanaf de wand waar de kabel ligt -> meterkast.. dan hoeft de monteur inprincipe niet onder de vloer.. en een las past ook wel in een 19mm buis.
mocht er dan toch geen mogelijkheid zijn om de aansluiting in de meterkast te realiseren kan je heel gemakkelijk die buis inzetten voor de coax en ethernet kabel..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald92
  • Niet online
vanavond wil ik gaan kijken hoe makkelijk je onder de vloer kan komen en hoe gangbaar het kruipruim is tot de bewuste wand.

in theorie is het zelfs eenvoudiger om de kabel in de meterkast aan te sluiten i.p.v. de hoek waar de monteur het over had.

echter moet hij wel onder de vloer en zal het iets vervelender zijn voor hem om aan te sluiten. misschien dat hij daarom liever kiest voor de wand.

maar moet hij zo wie zo niet onder de vloer om de kabel binnen de woning te krijgen? of boren ze gewoon in de gevel? dat je buiten een kabel zit lopen? (straat ligt een beduidend stuk lager dan de vloer in huis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03:06

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat zul je de monteur moeten vragen. Maar als aangegeven is dat je een aansluiting in de hoek krijgt, dan ga je dat ook krijgen tenzij je vooraf iets anders afspreekt met Ziggo. Dus ik zou even contact opnemen als je iets anders wilt. Zelf kijken e.d. heeft weinig zin - er zal sowieso door Ziggo zelf geschouwd moeten worden vooraf.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald92
  • Niet online
kan een slotje op, net contact gehad met ziggo en het grapje gaat paar honderd euro kosten als we de hoofdaansluiting toch in de meterkast willen, want kabel zal waarschijnlijk net te kort zijn en moet dan gelast worden en moeilijk moeilijk... of te wel ze hebben er geen zin in....hahaha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MediaZoo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:07
ronald92 schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 14:24:
kan een slotje op, net contact gehad met ziggo en het grapje gaat paar honderd euro kosten als we de hoofdaansluiting toch in de meterkast willen, want kabel zal waarschijnlijk net te kort zijn en moet dan gelast worden en moeilijk moeilijk... of te wel ze hebben er geen zin in....hahaha
Paar honderd euro? Weet je waar de kabel zich onder de grond bevind? Graaf zelf een sleuf naar waar hij het dichtst bij het huis binnenkomt bij de meterkast. Een grondlas kost hooguit 30 euro kabel 1,25 tot 1,50 de meter en dan nog een AOP + arbeid. Hoe meer voorwerk je zelf doet hoe goedkoper het kan. Je zou dan zelf kunnen (laten) doen. Ziggo werkt alleen met standaard processen in de vorm van we sluiten het zo aan klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
MediaZoo schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 14:33:
[...]

Paar honderd euro? Weet je waar de kabel zich onder de grond bevind? Graaf zelf een sleuf naar waar hij het dichtst bij het huis binnenkomt bij de meterkast. Een grondlas kost hooguit 30 euro kabel 1,25 tot 1,50 de meter en dan nog een AOP + arbeid. Hoe meer voorwerk je zelf doet hoe goedkoper het kan. Je zou dan zelf kunnen (laten) doen. Ziggo werkt alleen met standaard processen in de vorm van we sluiten het zo aan klaar.
ergens een stuk groene coax vandaan toveren en die naast de kabel van ziggo laten eindigen? :-)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:47

BCC

Ik zou hem ook opgraven en kijken wat er ligt. Afhankelijk daarvan zelf naar de meterkast brengen of alvast een mantelbuisje lekken voor de monteur.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M0i
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 11-07 18:47

M0i

Of kabel laten aanleggen door de Ziggo, en achteraf deze verplaatsen naar de meterkast via de kruipruimte dat is bij de buren ook gedaan.
Je kunt wel vragen of hij voldoende speling laat in de kabel, niet iedereen is moeilijk over een paar meter meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ringgss
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-07 15:14
M0i schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 15:19:
Of kabel laten aanleggen door de Ziggo, en achteraf deze verplaatsen naar de meterkast via de kruipruimte dat is bij de buren ook gedaan.
Je kunt wel vragen of hij voldoende speling laat in de kabel, niet iedereen is moeilijk over een paar meter meer.
Als de kabel die de monteur trekt, niet lang genoeg is naar de meterkast en hij zelf verlengt word. Klopt de inregeling/versterking vanuit de eindversterker niet meer. Hierdoor heb je een grote kans op storingen op zowel internet als tv.

Ziggo ondersteund je dan niet meer bij storingen. Aangezien hun verantwoordelijk zijn tot hun aangelegde AOP. Oftewel waar de groene kabel door monteur afgemonteerd word.

[ Voor 0% gewijzigd door Ringgss op 06-01-2018 15:31 . Reden: Corrigeren auto correct ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M0i
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 11-07 18:47

M0i

Ringgss schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 15:30:
[...]

Als de kabel die de monteur trekt, niet lang genoeg is naar de meterkast en hij zelf verlengt word. Klopt de inregeling/versterking vanuit de eindversterker niet meer. Hierdoor heb je een grote kans op storingen op zowel internet als tv.

Ziggo ondersteund je dan niet meer bij storingen. Aangezien hun verantwoordelijk zijn tot hun aangelegde AOP. Oftewel waar de groene kabel door monteur afgemonteerd word.
Bij ons komt de kabel midden in de huiskamer uit, iedereen heeft de kabel verlengt want niemand plaatst er een modem midden in de kamer er zit zelfs geen stopcontact op die plaats.
De kabel is er in de jaren 70 aangelegd volgens het toen geldende beleid, hoeft niet mooi te zijn maar moet werken.
Dus die paar meter extra kabel kan niet zoveel kwaad lijkt mij, je plaats ook zelden of nooit de Tv op de plaats waar de kabel binnen komt deze verleng je dan toch ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MediaZoo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:07
Ringgss schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 15:30:
[...]

Die grote kans op storingen valt reuze mee. Alleen is het bij dit soort zaken wel goed om stil te staan bij wat je doet. Meten is weten en een paar meter kabel levert niet snel meer storing op. Het is alleen wel in deze situatie verstandig om te meten en zo te bepalen wat er wel en niet mogelijk is.

Je kunt het zelfs zo verlengen dat Ziggo niet eens door heeft dat er verlengt is en het gezien wordt als officiële aansluiting. Het is voor Ziggo op dat moment niet te zien of het door een monteur gedaan is of niet. Monteurs krijgen bij storingen vrijwel geen klant historie te zien over storingen etc uit het verleden.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• ronald92
  • Niet online
we hebben een aansluiting, de hoofdaansluiting toch in de hoek van de kamer gekomen.

de monteurs mogen niet onder de vloer, nu was bij ons ook niet mogelijk om op een normale manier onder de vloer te komen.

echter ben ik zelf wel onder de vloer geweest (moest door een gat van 50 cm lang en 20 cm breed) me hele lichaam zit ook onder de plekken omdat ik eigenlijk niet door het gat heen paste .. ahha

maar alles werkt, het verlengen van de kabel was nog wel mogelijk geweest echter tegen fixe extra kosten en een bedrijf had pas over 2 week tijd. daar hadden we geen zin in om zo veel voor te betalen en zo lang te wachten
Pagina: 1