Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Beste vervanger voor mijn i5-3450

Pagina: 1
Acties:

• Aegisir
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 28-09 21:22
Hallo GoT,

Ik ben relatief nieuw op het forum maar ik zal proberen mijn vraag zo duidelijk mogelijk te stellen. Mijn huidige specs zijn als volgt:

CPU: Intel(R) Core(TM) i5-3450 CPU @ 3.10GHz
GPU: GeForce GTX 1080 Gigabyte
RAM: 16G Corsair Vengeance
PSU: Be Quiet! BQT F1-500W
MOBO: Asus P8Z77-V

Mijn probleem:
Volgens veel benchmarksoftware is mijn CPU een flinke bottleneck en zullen games als AC origins (mede door de DRM's) en eventueel streamen slecht gaan met deze CPU. Nu maak ik mij ook een beetje zorgen over mijn power supply, ik heb een tijdje geleden de gtx 1080 erin gezet en toen maakte ik me al zorgen en ik vraag me af of dit een groter probleem wordt met een andere CPU. Ook weet ik niet of de beste bang for buck CPU's passen op mijn MOBO. Kort samengevat: ik wil een nieuwe CPU die relatief goed is in prijs/kwaliteitsverhouding en vraag me af of daarvoor nog andere upgrades nodig zijn.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Lichte videobewerking met premiere pro. Streamen en AC origins kunnen spelen op 1080 60 fps ultra (tegelijkertijd).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb geen absolute maximimumprijs, ik heb enige affiniteit voor intel maar dat is gewoon omdat ik daar goede ervaringen mee heb. Ik zoek gewoon voor bang for buck (en ik hoop dat het op mijn MOBO past).

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Al gespecificeerd onder voorgaande kopjes.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Dat weet ik dus niet precies... ik zat te denken aan de i7-8700k maar heb er weinig verstand van. Ik heb ook gehoord dat ryzen tegenwoordig ook goed is.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel maar ik sta open voor verassingen ;)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Niet al te lawaaierige dingen (daarom heb ik ook een bequiet psu)

Ga je overklokken?
Liefst niet ivm garantie, weinig ervaring mee. (Kan ik wel proberen als het ECHT heel veel uitmaakt).

Wat verwacht je van ons?
Bang for buck-advies en of het nodig is een ander MOBO of PSU te halen samen met mijn cpu. Ook heb ik niet veel ervaring met cpu montage en thermal paste etc. dus ik vraag me af of daar nog tips voor zijn.

Alvast bedankt en gelukkig nieuw jaar.

[ Voor 5% gewijzigd door Aegisir op 05-01-2018 02:50 ]

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 00:36

Tribits

Onkruid vergaat niet

Ik kan wel begrijpen dat veel benchmarks aangeven dat je CPU de bottleneck vormt. Het zal geen hele zware bottleneck zijn, maar zo langzamerhand loopt zo'n i5-3450 wel op zijn eind. Aan de andere kant zal het een vrij forse uitgave zijn die je systeem weliswaar toekomstbestendig maakt, maar je nu niet direct een enorme winst in FPS zal geven. Wat niet meehelpt is dat je voeding eigenlijk ook wel aan vervanging toe is. Op zich krachtig genoeg, maar voor zover ik kan achterhalen nog ouder dan de rest van het systeem.

Wat betreft Intel/AMD is het op het moment wat lastig uitspraken te doen. Intel heeft met Coffee Lake een aantal processoren in de markt gezet die de concurrentie met AMD goed aankunnen, maar de moederborden zijn duur en het is op het moment afwachten hoe de hele affaire rond de Meltdown en Spectre bugs uitpakt voor Intel. Over het algemeen biedt AMD meer waar voor zijn geld, maar halen ze niet de single core prestaties van Intel.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 27-11 20:30
Met een 3770k kom je al een heel eind in de goede richting als je niet je moederbord wilt upgraden helemaal met een oc. Denk dat die rond de 180~200 euro zijn 2de hands.

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-11 20:17
Ik zou naar deze cpu kijken: pricewatch: Intel Core i5-8600K Boxed
Je hebt daar wel een nieuw mobo+geheugen bij nodig.

PSU weet ik niet precies. Qua vermogen lijkt ie me prima, maar mogelijk is de ouderdom een nadeel. Je zou dat hier even kunnen vragen: Voeding advies en informatie topic - Deel 34

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 11:52

tazzman

a real boardmonkey

Aangezien de TS aangeeft niet de willen / gaan overklokken, dan zou TS nog meer geld kunnen besparen door een niet K-sku CPU te nemen. In dat geval zou ik dan liever een i5 8400 aanraden, die is dan toch wel weer wat goedkoper en lijkt mij een van de beste "bang for the buck" Coffee Lake CPUs op dit moment:

pricewatch: Intel Core i5-8400 Boxed

Echter, het vervangen van je mobo + cpu + RAM gaat toch een flinke kostenpost zijn, al weet ik niet hoeveel je nog terug gaat krijgen voor je huidige i5 + mobo + RAM als je dit als een set verkoopt.

Volgens mij is de i7 3770 / 3770k de snelste CPU die je mobo kan ondersteunen en dat zou verreweg de meest goedkope upgrade zijn. Zeker als je niet wilt overklokken, dan zou een 3770 toch wat goedkoper op de kop te tikken moeten zijn dan een 3770k.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• Aegisir
Kan ik hieruit opmaken dat als ik wil upgraden dat ik vrijwel alle onderdelen moet vervangen behalve mijn GPU? Als dat het geval is dan kan ik net zo goed aan een nieuwe build beginnen lijkt me, tenzij de i7 3770 redelijk futureproof is....

[ Voor 10% gewijzigd door Aegisir op 05-01-2018 11:55 ]

• Raketje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-11 21:11
Een nieuwe build is wel aan te raden, de 3770 gaat nu vanaf 120 euro en is natuurlijk niet meer future proof; dat is tegenwoordig 6 cores (of meer) .

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 00:36

Tribits

Onkruid vergaat niet

Aegisir schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 11:54:
Kan ik hieruit opmaken dat als ik wil upgraden dat ik vrijwel alle onderdelen moet vervangen behalve mijn GPU? Als dat het geval is dan kan ik net zo goed aan een nieuwe build beginnen lijkt me, tenzij de i7 3770 redelijk futureproof is....
Een nieuwe build lijkt me wel het beste, met die i7-3770 krijg je ook geen schokkende prestatiewinst en de prijzen die er voor gevraagd worden vind ik nog al absurd. Minimaal 135 euro voor een zes jaar oude quad core, terwijl de nieuwe hex cores voor 185 euro in de winkel liggen.

Voordeel van een nieuwe build is dat je het oude systeem (ex schijven en GPU) nog voor een redelijk bedrag kunt verkopen zodat de netto kosten van een upgrade beperkt blijven tot zo'n 400 euro. Aangezien je aangeeft niet te gaan overklokken zou je ook nog kunnen wachten op de release van de goedkopere coffee lake chipsets die waarschijnlijk in de komende maanden plaats gaat vinden.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

Verwijderd

Wacht nog even totdat de meer betaalbare Intel moederborden uitkomen, aangezien je toch niet gaan overklokken.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:13
Ik zou voorlopig helemaal geen nieuwe intel cpu kopen totdat duidelijk is wat intels plan is met betrekking tot Meltdown.

BTW: Heb je überhaupt al eens geprobeerd om te streamen tijdens het gamen in plaats van alleen benchmarksoftware te draaien? Ik heb zelf ook een i5-3450 en streamen gaat hier prima.

Ik zou toch eerder aanraden om het nog een jaar of twee uit te zingen met je huidige setup en daarna eens verder te kijken.

[ Voor 56% gewijzigd door Ramon op 06-01-2018 19:11 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ik zou even wachten totdat we wat meer weten over Ryzen 2, zoals de vraag of het echt Ryzen 2 heet of iets anders. :P

Die informatie zou nu snel moeten komen. Hopelijk al komende week met de CES in Las Vegas. Je zal minimaal naar een hexacore moeten gaan, en dan moet je ook je moederbord en RAM vervangen.

Zelf hou ik al een tijdje de lijn aan dat je vanaf Haswell CPU's nog even door kan, maar met Sandy Brigde/Ivy Brigde wel naar een upgrade moet gaan kijken. Zeker met een GTX1080 en een vrij laag geclockte Ivy Brigde krijg je problemen.

Overigens heeft het met AC Origins waarschijnlijk niks te maken met DRM. Die game pushed CPU loads gewoon zoals geen andere game. Dat hebben we ook gezien met AC Unity in 2014. Die game heeft er geen enkele moeite mee mijn Ryzen 1700 meer dan 60% te belasten, op alle zestien threads. Origins is dan nog zwaarder. Dat is gewoon te veel gevraagd voor een quadcore. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Aegisir
Ramon schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 18:56:
Ik zou voorlopig helemaal geen nieuwe intel cpu kopen totdat duidelijk is wat intels plan is met betrekking tot Meltdown.

BTW: Heb je überhaupt al eens geprobeerd om te streamen tijdens het gamen in plaats van alleen benchmarksoftware te draaien? Ik heb zelf ook een i5-3450 en streamen gaat hier prima.

Ik zou toch eerder aanraden om het nog een jaar of twee uit te zingen met je huidige setup en daarna eens verder te kijken.
Ja, ik heb geprobeerd te streamen en met relatief lichtere games ging dit wel maar ik heb toen ook AC unity geprobeerd te streamen en dit lukte niet zonder constant tot 40 fps te dalen. Dit was met OBS. Vervolgens heb ik geprobeerd te streamen met nvidia shadowplay en daar ging het iets beter (zo'n 50 fps).

In ieder geval hartelijk dank, ik zal aan de hand van het algemene advies nog even wachten met upgraden en het gewoon even afwachten.

• Aegisir
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 19:31:
Ik zou even wachten totdat we wat meer weten over Ryzen 2, zoals de vraag of het echt Ryzen 2 heet of iets anders. :P

Die informatie zou nu snel moeten komen. Hopelijk al komende week met de CES in Las Vegas. Je zal minimaal naar een hexacore moeten gaan, en dan moet je ook je moederbord en RAM vervangen.

Zelf hou ik al een tijdje de lijn aan dat je vanaf Haswell CPU's nog even door kan, maar met Sandy Brigde/Ivy Brigde wel naar een upgrade moet gaan kijken. Zeker met een GTX1080 en een vrij laag geclockte Ivy Brigde krijg je problemen.

Overigens heeft het met AC Origins waarschijnlijk niks te maken met DRM. Die game pushed CPU loads gewoon zoals geen andere game. Dat hebben we ook gezien met AC Unity in 2014. Die game heeft er geen enkele moeite mee mijn Ryzen 1700 meer dan 60% te belasten, op alle zestien threads. Origins is dan nog zwaarder. Dat is gewoon te veel gevraagd voor een quadcore. :)
Ik heb zojuist wat artikelen gelezen waarin staat dat AMD rond april dit jaar de ryzen 2 uit gaat brengen, denk je dat het het handigste zou zijn om mijn build hieromheen te oriënteren? Een moederbord waar de Ryzen 2 op kan met mijn gtx 1080. Moet ik dan ook nieuw RAM kopen?

• samtoxie
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13-11 21:49
Aegisir schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 13:49:
[...]

Ik heb zojuist wat artikelen gelezen waarin staat dat AMD rond april dit jaar de ryzen 2 uit gaat brengen, denk je dat het het handigste zou zijn om mijn build hieromheen te oriënteren? Een moederbord waar de Ryzen 2 op kan met mijn gtx 1080. Moet ik dan ook nieuw RAM kopen?
Hangt ervan af hoe snel je geheugen is, met Ryzen (tot nu toe) is snelle ram wel een must.

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 28-11 09:10
lees dit eens. reviews: Desktop Best Buy Guide - januari 2018

En je huidige cpu is ook lek en er komen ook geen Meltdown- en Spectre-patches voor, dus je bent er goed bij om up te graden. nieuws: Intel wil alle Meltdown- en Spectre-patches voor eind januari uitbrengen

[ Voor 6% gewijzigd door Mel33 op 09-01-2018 13:55 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-11 20:17
samtoxie schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 13:52:
[...]

Hangt ervan af hoe snel je geheugen is, met Ryzen (tot nu toe) is snelle ram wel een must.
Het moet sowieso, want zijn huidige geheugen is DDR3.
Mel33 schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 13:55:
*knip*

En je huidige cpu is ook lek en er komen ook geen Meltdown- en Spectre-patches voor, dus je bent er goed bij om up te graden. nieuws: Intel wil alle Meltdown- en Spectre-patches voor eind januari uitbrengen
Zoals ik het artikel lees kunnen oudere cpu's later nog upgrades krijgen. (?)

EDIT: In het Engadget artikel staat:
There's still no word on a timeline for when affected processors made over five years ago will be patched.
Het is dus helemaal niet zeker dat voor die systemen geen patches komen. Enige wat duidelijk is, is dat oudere cpu's minder prioriteit krijgen. Sterker nog, deze woordkeuze duidt erop dat er wel patches gaan komen voor oudere cpu's.

[ Voor 68% gewijzigd door Jesse op 09-01-2018 14:02 ]

• samtoxie
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13-11 21:49
Jesse schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 13:55:
[...]

Het moet sowieso, want zijn huidige geheugen is DDR3.
Ja dan is het sowieso nodig.

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Aegisir schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 13:49:
[...]

Als je wil en kan wachten op Ryzen 2, dan kan niemand je nu echt meer helpen tot de release. In ieder geval zal je DDR4 geheugen nodig hebben. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• SilencMol
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 25-11 18:08
Voor zowel de nieuwste intel als amd heb je nieuw ram nodig hier een Ryzen build:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 184,50€ 184,50
1Asus Prime B350-Plus€ 92,50€ 92,50
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 195,50€ 195,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 472,50

Over 1-2 weken wordt de cpu +-€30 goedkoper, wachten op Ryzen2 duurt nog 3-4 maand.

• Aegisir
SilencMol schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 14:08:
Voor zowel de nieuwste intel als amd heb je nieuw ram nodig hier een Ryzen build:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 184,50€ 184,50
1Asus Prime B350-Plus€ 92,50€ 92,50
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 195,50€ 195,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 472,50

Over 1-2 weken wordt de cpu +-€30 goedkoper, wachten op Ryzen2 duurt nog 3-4 maand.
Dank voor het alternatief, ik ben alleen jammer genoeg niet deskundig genoeg om te oordelen of de toename in prestatie van de ryzen 2 worth the wait is... keuzes keuzes...

Daarnaast ben ik bang dat als ik in de toekomst een intel cpu wil dat ik dan wéér een ander board moet halen.

• SilencMol
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 25-11 18:08
Heb je zoveel ergering dat je game niet goed loopt, en je game ervaring verpest zou ik nu (Of 1-2 weken) upgraden.

Hoe oud is je PSU, niet veel info over die PSU te vinden (of in het duits).
2 Jaargarantie en gold certified hier en daar gezien maar ook niet duidelijk.

Seasonic Focus Plus 550 Gold €85 Goede voeding voor je systeem.

[ Voor 8% gewijzigd door SilencMol op 09-01-2018 14:23 ]

• Aegisir
SilencMol schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 14:20:
Heb je zoveel ergering dat je game niet goed loopt, en je game ervaring verpest zou ik nu (Of 1-2 weken) upgraden.

Hoe oud is je PSU, niet veel info over die PSU te vinden (of in het duits).
2 Jaargarantie en gold certified hier en daar gezien maar ook niet duidelijk.

Seasonic Focus Plus 550 Gold €85 Goede voeding voor je systeem.
Ik heb mijn koeler zo'n 4 jaar geleden gekocht bij alternate maar ik kan hem niet meer vinden op hun site dus ik weet het ook niet precies.. maar als ie werkt moet ik hem dan alsnog vervangen? Wat betreft het sloom runnen van mijn games, ja dat is ergerlijk dus dan upgrade ik maar.
Pagina: 1