Oh? Waar komt die wijsheid vandaan? Het is (ervan uitgaande dat we het over de Compal CH7465LG hebben) juist eerste voorbeeld bij Ziggo (net zoals de ZTE H369A Experiabox 10 bij KPN) van hoe het wel moet qua WiFi. Qua dekking en ontvangstgevoeligheid doet het niet onder voor pakweg een Asus AC66U. In de 2.4GHz zal het vergelijkbaar zijn met de WNDR4500, in de 5GHz is de Compal beduidend superieur.
Als je de WNDR4500 op fysiek een andere locatie hebt staan wordt het een ander verhaal (want je hebt liever een competent apparaat op de beste plek dan de beste apparaat op een foute plek), maar als die twee pal naast elkaar hangen doe je jezelf iig op WiFi performance-vlak geen plezier met de WNDR4500.
Maar goed, neem het niet van niet nader genoede 'bekend' of van mij aan: je hebt ze beide, probeer het eens uit en vergelijk de twee. Hoe dan ook staat dit los van je problemen met de WNDR4500. In ieder geval blijkt uit bovenstaande geheel niet dat het geen optie zou zijn de Connectbox (welke je ook moge hebben) te gebruiken, in tegendeel zelfs
Ook voor je DHCP-probleem zou het interessant kunnen zijn om te kijken wat een andere router/DHCP-server ervan bakt. Dat kan zeker om even te testen makkelijk met de Compal. Zoals je zegt kun je dat ding vrolijk zelf uit bridge mode halen (als je in oud UPC-gebied woont, maar dat is het geval aangezien je het ook zelf in bridge mode gezet hebt).
[...]
De WNDR4500 is al een oudje, maar heeft het altijd erg goed gedaan. Tot een week of 2 geleden. Wat er precies gebeurd is weet ik helaas niet.
Heb je toevallig een Ziggo Horizon box in je netwerk hangen? Zo ja, koppel die eens los en kijk of dat wat uitmaakt.
Alle apparaten in ons huis hebben dus een vast adres in de WNDR4500. Dit lijkt te werken, maar bijvoorbeelde babycamera komt wel online, maar krijgt geen ipadres op de 2,4 wifi band.
Ik kan deze geen vast ipdres geven in de camera, anders had ik dat nog geprobeerd.
Verder staat er op zolder nog een klassieker, de WNDR3700, die dienst doet als accesspoint. Daarop zijn een aantal apparaten aangesloten met een kabeltje. Hierop draait naar volle trevredenheid de laatste versie van dd wrt.
Ik merk wel dat de Genie software niet altijd lekker werkt. In het log worden door de dhcp vaak ipdressen toegedeeld. Natuurlijk de adressen die ik heb ingegeven, maar als er bijvoorbeeld 4 x per uur door de dhcp het vaste vaste adres wordt toegekend aan een apparaat wat continu aanstaat vind ik vreemd.
Dat is een teken dat het niet lekker gaat nee. Welke DHCP lease time heb je ingesteld? Ik zou voor normaal thuisgebruik ~2 weken aanraden.
Een van de Apple tv’s heeft elke dag wel verbindingsproblemen. En dan elke keer wordt het vaste ipadres weer toegekend. Dat is te achterhalen in het log.
Hamvraag hier is wat kip is en wat ei. Als de verbinding wegvalt is het niet gek dat daarna weer verbinding gezocht wordt incl DHCP-request. In dat geval is meerdere DHCP requests per dag (layer 3) een gevolg van wegvallende WiFi-verbinding (layer 1).
- Zie je in die logs ook meldingen van reboots van de WNDR4500?
- Verbinden de apparaten die problemen geven allemaal met zelfde WiFi band (2.4GHz danwel 5GHz) of met verschillende?
Als het probleem enkel in de 2.4GHz speelt kan het simpelweg een probleem zijn met interferentie in die band. Dat kan opeens optreden als iemand (jij, een buur...) een nieuw apparaat in gebruik neemt die stoort. Dat hoeft niet eens een WiFi-apparaat te zijn. Een nieuwe, slecht afgeschermde, microgolfoven zou het al kunnen zijn.
Speelt het in beide banden, dan zit het niet in de lucht maar in je netwerk, waarschijnlijk in de WNDR4500. In dat geval even out-of-the-box denkend: iirc hebben de WNDR3700 en WNDR4500 dezelfde voedingsadapter. Check of dat zo is, of iig de voltage en stroom/vermogen hetzelfde is. Zo ja, verwissel eens de voedingsadapters van beide. Een van de meest voorkomende ouderdomsverschijnselen van routers is dat de voeding door uitdrogende elco's. En een van de meest voorkomende symptomen daarvan is wisselvallige uitval van WiFi.
Wat je ook kunt doen om WiFi en DHCP los te koppelen van elkaar: zet de Compal in routermodus maar schakel de WiFi erop uit, en stel de WNDR4500 in als AP (dus DHCP uit). Als het probleem (zoals ik stiekem verwacht) in de WiFi zit en niet in de DHCP zie je het probleem onverminderd aanwezig blijven. Zat het toch in de DHCP, dan zal het gedrag in ieder geval anders worden met een andere DHCP server.
Als ik jouw apparatuur trouwens zie zou ik - als alles goed werkte - zelf de Compal beneden gebruiken als router en voor de WiFi en de WNDR4500 boven plaatsen. Dat zijn de beste twee. Maar goed, voorwaarde is natuurlijk wel dat alles werkt zoals het zou moeten. Dus linksom of rechtsom moeten we het probleem eerst achterhalen.