Auto hapert af en toe bij wegrijden

Pagina: 1
Acties:
  • 15.284 views

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06:25
Hallo,

Ik rij met een mazda2 bj2005, 1.1l benzine. tweedehands gekocht in 2010. Simpel autootje, doet wat het moet doen.

Sedert enkele maanden heb ik er echter een probleempje mee: op onregelmatig momenten houdt de motor in bij het optrekken, draait onstabiel bij stilstaan. Motor start altijd goed, ook bij koud weer en bij gewoon constante snelheid is er ook geen probleem.

Ik heb het fenomeen zo goed mogelijk trachten uit te leggen bij de garage en die hebben dan de bougies en de bobine vervangen. Maar daarmee is het probleem niet opgelost.

Ondertussen doe ik pogingen om een logica te vinden in het probleem.
Momenteel zit ik met het idee dat het probleem zich alleen voordoet als de benzinetank minder dan 20% vol is (lampje brand nog niet).

Zou het kunnen dat de tank onderaan vervuild is? Valt dit op te lossen met een additief? Ik heb er al wat over gelezen maar de ervaringen lijken mij wisselend. Als ik er weinig verkeerd mee kan doen kan ik het altijd proberen.

Ik heb geen klagen over mijn garage maar ik wil vermijden dat men bij dit soort wazige problemen in het wilde weg stukken begint te vervangen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-05 22:00

OmeJoyo

This is me

Hoe wordt de auto onderhouden, wanneer zijn de beurtjes geweest? Is het brandstoffilter al eens gewisseld?
Ook het aantal kilometers is relevant om te weten omdat je dan wellicht naar andere zaken moet kijken.

Daarnaast geeft een snelle check hier: http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/20 dat het een betrouwbare auto is maar dat ruim 26 procent problem ondervind met het brandstofsysteem :). Ik denk dus niet dat je alleen bent.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountainbiker
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-05 18:03
Klinkt exact als een probleem met mijn mazda 6 die ik had.

Dat waren uiteindelijk de bougiekabels

Laat de garage ff de bougiekabels overzetten van een donor mazda 2 en kijk of het probleem blijft bestaan.

mountainbiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plakpot
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-05 09:19
Heb je hem een keer leeg gereden? Kan ook zijn dat 1 van je benzinefilters te vervuild is en het veel moeite kost om hier genoeg brandstof door te duwen bij accelereren.

Dit heb ik gehad bij mijn oude volvo 740

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Bedankt voor de reacties.

Kilometerstand: bijna 120.000

Als de garage de bougies en de bobine vervangen hebben dan hoop ik dat ze ook de kabels gedaan hebben, staat niet exact vermeldt op de factuur en ben het vergeten te vragen.

Ik had wel de gewoonte om nogal de grens op te zoeken voor wat betreft rijden met een zo goed als lege tank, nu niet meer :)

Jullie zouden niet aanraden om eens te proberen met een additief om te proberen het brandstofcircuit te reinigen. Ik vind wel enkele 'flesjes' op internet die dit beloven maar heb er zelf geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08:16
Ik heb dit ook gehad. Ergens in de motor zit een sensor die de verbranding van de brandstof meet. Volgens garage A zou die kapot zijn en zou het vervangen me bijna €300,- kosten (onderdeel een werk). BIj garage B hebben zi dit ook geconstateerd. De monteur heeft de sensor gereinigd en terug geplaatst. Dat is ondertussen al dik 2 jaar geleden, geen klacht meer gehad.

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-05 21:18

Stoney3K

Flatsehats!

Sparkiee schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 14:35:
Ik heb dit ook gehad. Ergens in de motor zit een sensor die de verbranding van de brandstof meet.
Dat zou je lambda-sensor kunnen zijn maar als die verkeerde metingen geeft dan krijg je gelijk een melding van een motorstoring.

Ik zou eerst eens de bekende zaken (bougiekabels, bobine, brandstoffilter) nalopen voordat je naar de garage gaat voor een dure reparatie.

Als het om onstabiel lopen bij stilstaan gaat dan moet je in ieder geval de stationairklep reinigen, en controleren op vacuümlekken. Is ook een bekend euvel bij de Mazda/Ford Zetec motoren.

[ Voor 16% gewijzigd door Stoney3K op 04-01-2018 14:47 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-05 22:00

OmeJoyo

This is me

Voordat TS verkeerde conslusies gaat trekken, lang niet iedere auto heeft Bougiekabels, de meeste hebben maar 1 brandstof-filter en een defect Lambda geeft ook niet op iedere auto een storing, tenzij die echt grondig defect is (open lijn, sluiting of in ieder geval een vaste waarde). Als die het door vervuiling verkeerd doet krijg je waarschijnlijk geen melding.

Ik zou niet met wondermiddeltjes additieven beginnen. Het zal vuil niet oplossen, wellicht wel losmaken en dan wil het dus ergens heen, door je pomp, door je filter, je motor in. Dat kan goed gaan, maar ook fout gaan.

Je zal systematisch dingen moeten gaan uitsluiten, of het aan iemand overlaten die het weet er zijn namelijk veel oorzaken te verzinnen. Ik lees ook her en der online dat er een software update en/of modificatie is geweest voor problemen met het gasklephuis.

Verder valt me op de ja aangeeft dat het een 1.1 is, maar die bestaat volgens mij/internet niet. Het zal dan een 1.2 zijn wat eigenlijk een Ford 1.25 sigma (Zetec-SE) is, over dat blok is verschrikkelijk veel te vinden.Die heeft overigens Bougiekabels :)

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.Thermaltaker
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 25-05 17:49
OmeJoyo schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 07:46:
Voordat TS verkeerde conslusies gaat trekken, lang niet iedere auto heeft Bougiekabels, de meeste hebben maar 1 brandstof-filter en een defect Lambda geeft ook niet op iedere auto een storing, tenzij die echt grondig defect is (open lijn, sluiting of in ieder geval een vaste waarde). Als die het door vervuiling verkeerd doet krijg je waarschijnlijk geen melding.

Ik zou niet met wondermiddeltjes additieven beginnen. Het zal vuil niet oplossen, wellicht wel losmaken en dan wil het dus ergens heen, door je pomp, door je filter, je motor in. Dat kan goed gaan, maar ook fout gaan.

Je zal systematisch dingen moeten gaan uitsluiten, of het aan iemand overlaten die het weet er zijn namelijk veel oorzaken te verzinnen. Ik lees ook her en der online dat er een software update en/of modificatie is geweest voor problemen met het gasklephuis.

Verder valt me op de ja aangeeft dat het een 1.1 is, maar die bestaat volgens mij/internet niet. Het zal dan een 1.2 zijn wat eigenlijk een Ford 1.25 sigma (Zetec-SE) is, over dat blok is verschrikkelijk veel te vinden.Die heeft overigens Bougiekabels :)
Wil wel even gezegd hebben dat die middeltjes toch wel kunnen helpen.. Laatst een caddy gehad welke op 3 cilinders pruttelde, naarmate hij warmer werd op 3,5..
Na een dieselreiniger erin gegooid te hebben toch weer mooi op 4 cilinders lopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb ooit een Mazda 2 gehad en misschien heb jij ook het probleem met je gaspedaal. Mijn auto sloeg op de meeste ongelukkige momenten af, hield in en uiteindelijk sloeg die af. Liep vaak ook onregelmatig en na opnieuw starten liep de auto vaak weer zonder problemen. Mocht dat zo zijn, moet je bij Ford zijn anders zit 6 weken te wachten voor het onderdeel terwijl Ford het onderdeel toen gewoon op de plank had liggen.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Hallo, bedankt voor de de vele reacties.

Ik heb inderdaad wat schrik om met zo'n wondermiddeltje vuil los te weken zodat het nog erger wordt.

De motor is bij mij nog nooit compleet stilgevallen, enkel onregelmatig draaien bij stilstaan en inhouden bij wegrijden.

Ik zal eens opzoeken waar die brandstoffilter zit en die eens bekijken, in principe zou ik daar iets van vuil moeten zien als het is wat ik denk wat is.

Mijn gewoonte om de tank telkens quasi leeg te rijden heeft er geen goed aan gedaan vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-05 20:18
Een vervuilde gasklep wil ook wel eens zorgen voor een onrustige / onregelmatige loop, inhouden bij gas, en een stoterig gasgedrag.
Even luchtfilter buis naar gasklep weghalen, en kijken hoe de klep eruit ziet.
Voorbeeld foto hoor:
schoon: https://ilmotorsport.de/s...phuis-Maruha-Motors-1.jpg

Vies: https://volvo700verenigin...es/DSC00632kl.preview.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01:03

Tomatoman

Fulltime prutser

Wozmro schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 12:23:
Mijn gewoonte om de tank telkens quasi leeg te rijden heeft er geen goed aan gedaan vermoed ik.
De hoeveelheid vervuiling die in de tank is achtergebleven uit duizenden liters brandstof is onafhankelijk van hoe ver je je tank leegrijdt. Het verschil tussen de tank telkens bijvullen als er nog flink wat in zit en telkens bijvullen als hij vrijwel helemaal leeg is, is dat in het laatste geval de vervuiling uit de tank helemaal wordt meegevoerd naar maar brandstoffilter, terwijl de vervuiling in het eerste geval op de bodem van de tank blijft liggen. Zolang het brandstoffilter tijdig wordt gereinigd, zie ik daarom geen enkel probleem als je de tank helemaal leegrijdt.

Als het brandsstoffilter erg vies is, zal de brandstofaanvoer naar de motor niet best zijn. Dat zou best eens tot een haperende motor kunnen leiden. Als je systematisch op zoek gaat naar de oorzaak van de problemen zou ik vervanging van het brandstoffilter hoog op het lijstje zetten.

Een goede grap mag vrienden kosten.

• lHybridl
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:43
Ik reed vanochtend op de snelweg. Was denk ik al 20 min onderweg zoals iedere dag. Reed iets van 110.
Opeens haperte de motor en ging het check motor lampje even aan. Maar hoe snel het verscheen hoe snel het ook weer weg was. En reed de auto weer prima. Heb daarna nog 20 km gereden zonder problemen en vanmiddag weer 50 km terug zonder problemen. De auto heeft net een beurt en een apk gehad en was helemaal goed. Gaat om een benzine auto met 120.000 op de teller. Iemand een idee? Lijkt me niet heel iets groots maar maar even dat een ontsteking verkeerd ging of iets anders?

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-05 15:09
lHybridl schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 19:09:
Ik reed vanochtend op de snelweg. Was denk ik al 20 min onderweg zoals iedere dag. Reed iets van 110.
Opeens haperte de motor en ging het check motor lampje even aan. Maar hoe snel het verscheen hoe snel het ook weer weg was. En reed de auto weer prima. Heb daarna nog 20 km gereden zonder problemen en vanmiddag weer 50 km terug zonder problemen. De auto heeft net een beurt en een apk gehad en was helemaal goed. Gaat om een benzine auto met 120.000 op de teller. Iemand een idee? Lijkt me niet heel iets groots maar maar even dat een ontsteking verkeerd ging of iets anders?
Ik denk dat het handiger is als je je eigen topic opent :)

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:59
Je kan 2 dingen doen
- Niks en hopen dat het niet meer gaat gebeuren.
- Naar een garage om te kijken of ze de foutcode kunnen vinden en wat het dan eventueel is.

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
DiedX schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 19:25:
[...]

Ik denk dat het handiger is als je je eigen topic opent :)
Dat inderdaad ;)

Het kan ook bijv. een (bijna) losse accukabel zijn, had ik zelf vorige week.
Tijdens het rijden hield 'ie in, radio viel af en toe uit etc. Starten ging ook niet altijd soepel.
Klem om de +pool was eraf maar raakte 'm nog nèt.

• meddle
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-05 14:04

meddle

:o

Check ff wanneer de distributieriem voor het laatst is vervangen, als de spanrol het opgeeft kun je dit soort problemen krijgen.

specs PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:06

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

@lHybridl Zoals door een aantal al gesuggereerd, het is verstandiger om voor je eigen vraag in een nieuw topic te starten. Je kans dat je dan een nuttig antwoord krijgt is aanzienlijk groter.
Je vraag zo in een bestaand topic plaatsen wordt beschouwd als topic-kaping en is niet de bedoeling.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:59
@deepbass909
Is al even geleden gedaan.
Auto haperde even op de snelweg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stylo1972
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 06-07-2020
Even voor die slimmert

Een 1.1 2005 bestaat wel degelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vissa66
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:04
Stylo1972 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 23:12:
Even voor die slimmert

Een 1.1 2005 bestaat wel degelijk.
Goed man, een topic van meer dan 2 jaar oud omhoog halen. ;w

M3P 24'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:06

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Modbreak:@Stylo1972 Heb jij je serieus alleen geregistreerd om deze bijdehante opmerking te kunnen plaatsen in een topic van meer dan 2 jaar oud?

Dit topic mag van z'n welverdiende rust gaan genieten en gaat op slot.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.