Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
sluiten

Onderzoek Tweakers

Om beter te begrijpen wat jij waardevol vindt aan Tweakers en andere online content of features, voeren we een onderzoek uit. Wil jij ons helpen door de bijbehorende vragenlijst in te vullen? Het invullen neemt ongeveer 15 minuten in beslag en onder alle deelnemers verloten we drie Tweakers-goodiebags.

Naar het onderzoek

• Thedc
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 04-01-2018
Kan iemand vertellen of er een minimale reiskostenvergoeding bestaat? Of is dit bedrijf/CAO afhankelijk? Mijn vriendin moet regelmatig reizen naar conferenties in het buitenland voor haar werk, maar ligt constant overhoop met haar baas over de kosten van eten, verblijf en reiskosten.

Bijvoorbeeld de laatste trip van 14 dagen Londen voor 1000 EUR (incl vliegtuig en metro) is vrijwel onmogelijk om fansoenlijk rond te komen als je in een veilige wijk wilt verblijven en niet elke dag een broodje kaas als diner wilt hebben...

Nu weet ik niet of dit 'company policy' is, maar ik heb niets anders gezien dat als iemand naar het buitenland moet voor werk dat je een redelijke vergoeding krijgt. En dat geld zeker voor de duurste stad ter wereld.

• oohh
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 21:04
Een vergoeding van 1000 euro voor een reis van 14 dagen is inderdaad wat aan de magere kant. De Rijksoverheid rekent zelfs veel hogere bedragen, waarmee je op meer dan het dubbele uitkomt (~2300 EUR). Zie ook deze site.

EDIT: Foutje, gaat om de binnenlandse tarieven. Zie hieronder voor buitenland :)

Mijn vriendin, die voor een hotelketen werkt, was ook laatst voor een paar dagen naar Londen. Het enige wat zij hoefde te doen was via het bedrijf een ticket boeken en daarna alle gemaakte kosten voor te schieten. Na terugkomst kreeg zij alles op haar rekening gestort. Er wordt dan natuurlijk wel verwacht dat je normale bedraden uitgeeft, maar voor zo ver ik weet is er daar geen vast limiet. :)

[Voor 6% gewijzigd door oohh op 04-01-2018 11:14]

• Greencap
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 23-02 22:17
Voor ambtenaren wel: https://www.rijksoverheid...itenland-per-1-april-2017

Voor de rest is het overal compleet anders. Bij ons is het normaal dat je zelf alles voorschiet en declareert. Wij krijgen vervolgens alles gewoon terug (inclusief buskaartjes e.d., maar dat is mij te veel moeite om bij te houden). Officieel hebben we wel limieten aan hoeveel je mag uitgeven aan eten, maar in de praktijk kijken ze nergens naar.

1000 euro voor 14 dagen in London is echt belachelijk. Ambtenaren zouden daar (volgens dat linkje) dus (maximaal) 4564 euro voor krijgen exclusief de vlucht.

• Rolfie
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 22:02
Dit is bedrijfsafhankelijk. Maar het beste is, als hier standaard geen standaard afspraken over gemaakt zijn, om dit vooraf te overleggen met de baas?

Bij ons wordt het hotel/vlucht geregeld vanuit het bedrijf, waarin je wel je voorkeur kan aangeven. Daarnaast krijg je ontbijt/lunch/avond eten vergoeding en een algemene vergoeding per dag, welke afhankelijk is van het land/stad. Hiervan moet ik het dan doen. Eventuele extra kosten mogen ook gedeclareerd worden, indien het op het project mogelijk is.

• fsfikke
  • Registratie: maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

quote:
Thedc schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 10:56:
Kan iemand vertellen of er een minimale reiskostenvergoeding bestaat?
Nee
quote:
Of is dit bedrijf/CAO afhankelijk?
Ja

Ze zal het dus gewoon met het bedrijf/haar baas moeten regelen. 14 dagen voor €1000 lijkt me echt niet te doen. Als je daarvan alleen een hotel zou moeten betalen kom je op €71 per nacht, in Londen 8)7
Of is die €1000 alleen voor eten? Alsnog niet genoeg.

Als het bedrijf haar zo graag daar heen stuurt moeten ze dat ook gewoon betalen. Je kosten zijn gewoon een heel stuk hoger als je onderweg bent ipv thuis. Anders zoeken ze maar iemand anders :)

Bij ons wordt overigens alles 100% expensed (vervoer/overnachting/eten) + een dagelijkse toelage voor de inconvenience om van huis te zijn.

[Voor 30% gewijzigd door fsfikke op 04-01-2018 11:15]

DUT Racing

• S913
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 00:00

S913

Abusus non tollit usum

Mijn werkgever vergoedt altijd volledig het (door hun approved en via hun geboekt) hotel en vlucht, echter per land en zelfs per stad hebben wij een (maaltijd)vergoeding voor ontbijt, lunch en diner .. en helaas voldoet die vaak niet om deze maaltijden 100% te dekken. Aan de andere kant bespaar ik op thuis eten, dus komt het ongeveer wel uit ... maar zeker niet helemaal. Maja ... corporate policy ...

"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft

• Railgunner
  • Laatst online: 15-02 21:44
Je kunt naast de eerder genoemde suggesties eens kijken naar de Schedules of Daily Subsistence Allowance Rates (DSA-lijsten) van de Verenigde Naties. Deze lijsten worden internationaal gebruikt en hierbij ben je niet afhankelijk van een CAO.

Bij een eerdere werkgever van mij kregen de medewerkers standaard een dagvergoeding gebaseerd op de DSA-lijst van de VN en daar konden ze zelf kun kosten van betalen. Er hoefde dus niets gedeclareerd te worden omdat de standaardvergoeding voldoende zou moeten zijn.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 27" 1440p LED | Logitech G5 | Win7 Pro x64
Apple iPad Air 2 64 GB | Apple iPhone 8 64 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema | Amazon Echo

• Thedc
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 04-01-2018
quote:
Rolfie schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 11:08:
Dit is bedrijfsafhankelijk. Maar het beste is, als hier standaard geen standaard afspraken over gemaakt zijn, om dit vooraf te overleggen met de baas?
Dit is ook hoe ze het al doet, zoekt zelf naar een goedkoop hotel in de buurt, helaas is de eerste optie altijd teveel. Uiteindelijk heeft ze gesettled voor een kamertje op Airbnb buiten het centrum voor 40 eur/nacht in een vrij 'shady' buurt waar moorden en de ondertussen beruchte 'acid attacks' voorkomen.
quote:
Railgunner schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 11:11:
Je kunt naast de eerder genoemde suggesties eens kijken naar de Schedules of Daily Subsistence Allowance Rates (DSA-lijsten) van de Verenigde Naties. Deze lijsten worden internationaal gebruikt en hierbij ben je niet afhankelijk van een CAO.

Bij een eerdere werkgever van mij kregen de medewerkers standaard een dagvergoeding gebaseerd op de DSA-lijst van de VN en daar konden ze zelf kun kosten van betalen. Er hoefde dus niets gedeclareerd te worden omdat de standaardvergoeding voldoende zou moeten zijn.
Wellicht een goede tip, dankje :)
quote:
fsfikke schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 11:08:

Ze zal het dus gewoon met het bedrijf/haar baas moeten regelen. 14 dagen voor €1000 lijkt me echt niet te doen. Als je daarvan alleen een hotel zou moeten betalen kom je op €71 per nacht, in Londen 8)7
Of is die €1000 alleen voor eten? Alsnog niet genoeg.

Als het bedrijf haar zo graag daar heen stuurt moeten ze dat ook gewoon betalen. Je kosten zijn gewoon een heel stuk hoger als je onderweg bent ipv thuis. Anders zoeken ze maar iemand anders :)
Dat roep ik inderdaad ook al heel lang :)

• Don Quijote
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 22:57

Don Quijote

El Magnifico

Dat is echt buiten alle proporties. Een werkgever die zo met haar werknemers om gaat zou je erg ver bij weg moeten blijven.

Een vlucht kost nu eenmaal wat het kost; dat dit van je budget afgaat is absurd. Daarnaast mag je van een bedrijf verwachten dat je overnachtingen gewoon in een normaal business hotel kunnen worden gedaan (Hilton, Sheraton, Westin, Le Meridien, W, Marriott etc. etc.). Dit kost ook wat het kost (waarbij je dan best de goedkoopste kan nemen).

Als dit allemaal te duur is en niet kan, moet de werkgever zich maar eens afvragen hoe belangrijk het echt is dat je vriendin daar heen gaat.

[Voor 13% gewijzigd door Don Quijote op 08-01-2018 16:37]

• fsfikke
  • Registratie: maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

quote:
Thedc schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 11:25:
[...]

Dit is ook hoe ze het al doet, zoekt zelf naar een goedkoop hotel in de buurt, helaas is de eerste optie altijd teveel. Uiteindelijk heeft ze gesettled voor een kamertje op Airbnb buiten het centrum voor 40 eur/nacht in een vrij 'shady' buurt waar moorden en de ondertussen beruchte 'acid attacks' voorkomen.
Dat is echt unacceptable vanuit HSSE :X Ik zou een creditcard van het werk vragen voor alle uitgaven (zodat ze het niet hoeft voor te schieten) en duidelijke afspraken maken over een redelijke regeling. Anders houden de reizen maar even op, in haar contract staat zeker niet Londen als werkplek.
quote:
DivWhis schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 11:32:
Daarnaast is mag je van een bedrijf verwachten dat je overnachtingen gewoon in een normaal business hotel kunnen worden gedaan (Hilton, Sheraton, Westin, Le Meridien, W, Marriott etc. etc.). Dit kost ook wat het kost (waarbij je dan best de goedkoopste kan nemen).
Die hotels die je noemt zijn toch eerder de bovenkant van de business markt. Lijkt me niet dat de vriendin van de TS daar mee aan hoeft te komen :+ Ik ben vrij veel onderweg voor m'n werk (vorig jaar meer dan 200 nachten in full service Marriotts en >50 nachten Hilton), maar voor een occasional weekje is het ook niet erg om in een NH/Ibis/Radisson te slapen. Maar de AirBnB jackpot voor zakelijke overnachtingen is natuurlijk van de gekke.

[Voor 35% gewijzigd door fsfikke op 04-01-2018 12:22]

DUT Racing

• Intelligo
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 17:09
Zo dan, daar had ik echt direct naar buiten gewandelt om nooit meer terug te komen.

Als je zo met je personeel omgaat kan het nooit moeilijk zijn om wat beters te vinden.

Woont in Helsinki

• Jeroen V
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 15-03 08:07

Jeroen V

yadda yadda yadda

quote:
Thedc schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 11:25:
[...]

Ik sta hier echt van te kijken... Ik snap dat een werkgever goed naar de kosten kijkt, maar veiligheid van personeel zou toch echt belangrijker moeten zijn.

Bij mij is het vrij eenvoudig geregeld; ik heb een credit card van het bedrijf en alle kosten die ik maak (mits redelijk) worden door mijn werkgever vergoed.

• BastaRhymez
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 16:07
Als ik het goed begrijp, krijgt je vriendin dus € 1.000 om:
- zelf een (retour) ticket te boeken naar Londen
- zelf een locatie uit te zoeken voor de overnachting
- zelf eten en drinken te regelen
- vervoer van en naar congres locatie

Lekker een ander laten gaan!

Laat haar baas eerst maar eens fatsoenlijk zelf een ticket en hotel regelen.
En daarnaast kan je afspreken dat er een X bedrag wordt gegeven voor eten en drinken. Sommige zitten in de luxe positie, dat ze in het hotel kunnen ontbijten, lunchen in een luxe broodjeszaak en iedere avond uit eten kunnen in het restaurant van de vergoeding.
Afhankelijk van de grootte van het bedrijf, kan ik mij ook voorstellen dat ze dit niet willen aanmoedigen. Thuis betaald de werkgever ook niet het ontbijt, lunch of avondeten (uitzonderingen natuurlijk daar gelaten). Dat ze een vergoeding dienen te geven, is niet meer dan fatsoenlijk. Maar het hoeft niet per se een bedrag te zijn dat je iedere avond naar een restaurant gaat.

Bij ons is de regeling dat ontbijt, lunch en diner + 3 consumpties worden vergoed (en uiteraard vervoer en hotel).
Alles wat je meer "verbruikt" dien je zelf te betalen. Daarnaast krijgen wij € 50 / dag "afwezigheidsvergoeding".

• Nat-Water
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 23:40
Ik denk dat je vriendin even duidelijk moet maken dat als ze op reis is dat ze niet 8 uur per dag maar 24 uur per dag van huis weg is - omdat de zaak dat van haar verlangt. Ze is 's avonds niet thuis, ziet haar partner niet en is niet in een vertrouwde omgeving. En dat het minste is wat een werkgever tegen die ongemakken kan doen is een goed hotel bieden op kosten van de zaak.

Accepteert de werkgever dat niet? Dan zoeken ze maar iemand anders die gek genoeg is om te reizen en daardoor moet inleveren.

Bij 'ons' is het simpel. Creditcard van de zaak, kosten gaan daarop, en je bent in principe vrij om te doen wat je wilt. Maar doe geen dingen die je thuis ook niet doet.

[Voor 19% gewijzigd door Nat-Water op 04-01-2018 12:33]

Naar verhalen over Van Gogh luister ik maar met een half oor.
Rum, beer, quests, and mead. These are things that a pirate needs!

• LordSinclair
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 19:05
quote:
BastaRhymez schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 12:30:
Thuis betaald de werkgever ook niet het ontbijt, lunch of avondeten (uitzonderingen natuurlijk daar gelaten). Dat ze een vergoeding dienen te geven, is niet meer dan fatsoenlijk. Maar het hoeft niet per se een bedrag te zijn dat je iedere avond naar een restaurant gaat.
Thuis kan je je eigen keuken gebruiken, dat is in een hotel vaak erg lastig, dus om goedkoop met supermarkt ingrediënten te koken zit er niet in. Thuis koop je een fles cola voor €2,00 buiten de deur krijg je daar 1 glaasje voor. Dus het is niet meer dan logisch dat de werkgever dit betaald. Je bent immers voor de zaak op pad.

Als ik zelf moet gaan bijleggen op dienstreizen dan zoeken ze maar iemand anders.

[Voor 4% gewijzigd door LordSinclair op 04-01-2018 12:46]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 23:15

t_captain

Moderator General Chat
Een redelijk uitgangspunt is dat de werkgever opdraait voor: reis en verblijfskosten, visa.

Verder is een tegemoetkoming voor het verschil tussen de kosten thuis en op reis op zijn plaats. Denk daarbij aan uit eten (de maatschappelijke norm is een voedzaam ontbijt, lunch en diner -- het prijsniveau van de restaurants zal enigzins samenhangen met het inkomensniveau in Nederland). Vervoer ter plaatse (denk bijvoorbeeld aan een huurauto als je hier een leaseauto hebt, of aan een redelijk aantal taxiritten waar je thuis je eigen auto zou gebruiken). En telecommunicatiekosten, naar huis bellen (vroeger meer een factor dan nu, behalve als je naar Afika of Azie gaat).

Als dat allemaal is geregeld, ben je financieel schadeloos gesteld. Resteert iets van compensatie voor de tijd weg van huis. Denk in deze context aan bereikbaarheidsdiensten. Je werkt niet, maar bent wel beperkt in je priveleven en ontvangt daarvoor een vergoeding van meestal enkele euro's per uur.

• DeveloperNL
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 22:14
@Thedc, heb zelf ervaring met dienstreizen bij kleine en grote organisaties (geen idee waar je vriendin werkt).

Bij kleine bedrijven is het vaak zo:

(business) Hotel rond de 100 euro per nacht, eten standaard 3 gangen met paar drankjes savonds (onder de 40 euro werd er nooit moeilijk gedaan per maaltijd). Hotel werd door werkgever geregeld en betaald. Onkosten kon je of zelf voorschieten of via company creditcard (eigen keuze). Taxi of uber mag je declareren naar de klant of opdrachtgever (wel met bon). Ontbijt zit bij hotel ingebregepen en je kreeg nog 20 euro per dag onkosten (wat drinken, lunchen). Dag ervoor en erna was je vrijgesteld van werk.

Grote corporate:
Je moet boeken via interne reisbureau, ze hebben afspraken met aantal hotelketens, je geeft locatie en datum op (het liefst zo vroege mogelijk) en zij boeken de vlucht en hotel voor je (inclusief ontbijt en diner). Onkosten zelf voorschieten en daarna declareren. Company credit is alleen mogelijk als reizen in je functie omschrijving staat (global functie). Vliegen is werktijd verder dan 4 uur.

Daarnaast doe je dit, omdat je werkgever dit aan jouw vriendin vraagt en niet omdat het zo leuk is en Londen is 1 van de duurste steden van de wereld. Bij mijn eerste werkgever moest ik vaak door Europa heen met de auto en de boot. Kreeg toen geen extra vergoedingen, terwijl ik mijn hele weekend kwijt was aan terugrijden en bijkomen van die week (stond niet in mijn functieomschrijving).

Edit:
Heb zelf nog een factuur gevonden van een vergelijkbare trip van 2 weken. Ik kwam rond de 4000 euro uit.
(wel naar abu dabi).

Vliegticket: 1300
Hotel 120 euro per nacht 1680 ( (deels betaald door opdrachtgever, die wilde dat ik in dat hotel zat, want was stuk dichterbij bij locatie, volgens mij 200 euro per nacht als je normaal wilde boeken).
Vervoerskosten 250 euro (taxi heen en weer klant was 10 euro en taxi naar vliegveld 30 euro).
Eten: 350 euro (aantal keer uit eten, aantal keer supermarkt, paar keer werd ik meegenomen door opdrachtgever om te lunchen/avond eten).
Onkostenvergoeding 280 euro

[Voor 17% gewijzigd door DeveloperNL op 04-01-2018 13:15]

• funk-e
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 19-03 16:08
Pff, vorige maand 3 nachten in Londen verbleven voor mijn werk: Was nog lastig om een fatsoenlijk hotel te vinden voor 1.000 euro in totaal. Daarbovenop dan natuurlijk nog vlucht, trein, metro + eten en drinken.

Helemaal bizar dat je je hotel en vlucht van het budget afgaan. Dat houdt dus in dat je een groot deel van je salaris kwijt bent wanneer er een groot congres in Londen is (en de vlucht- en hotelprijzen de lucht in schieten)

...less is more

• Ardana
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 22:44

Ardana

Moderator General Chat

Silent tears

Heb zelf voor een middelgrote organisatie 6 maanden, 3 nachten per week in een hotel gezeten 8 jaar terug. Hotel werd door hen geboekt en betaald, Ibis of Van der Valk. Ontbijt zat bij het hotel in. Voor lunch, avondeten en tussendoortjes mocht ik maximaal € 20 per dag uitgeven. Dat bedrag kon niet gemiddeld worden (dus de ene dag een maaltijdsalade van € 5 uit de supermarkt, betekende niet dat je de volgende dag voor € 35 kon eten.

Needless to say, de regeling zoog en € 20 is veel te weinig om fatsoenlijk van te kunnen lunchen en avondeten als je geen eigen keuken tot je beschikking hebt.

Maar goed, ik had de baan nodig, maar nu zou ik dat zeker niet meer geaccepteerd hebben.

Vraag haar eens wat haar reden is dat ze het wel accepteerde?

Note to self: being good is often more important than being right.

• bitbiljet
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 06-01-2018
Het zal ook van het soort werk afhangen.

Als ik lange dagen moet maken verwacht ik dat mijn werkgever alles regelt en betaald zodat ik mij op het werk kan richten. Meestal reis ik op dat soort trips ook niet alleen, wordt een chauffeur geregeld, etc.

Ga ik echter 2 dagen voor een enkele meeting van een uur, dan zijn mijn verwachtingen een stuk lager. Ik heb dan immers meer dan voldoende tijd om zelf (goedkope) oplossingen te verzorgen, etc.

Uiteindelijk gaat het hier denk ik om een stukje ontbrekende communicatie: als je van je baas een opdracht krijgt moet je terugkoppelen onder welke voorwaarden je een en ander kan bewerkstelligen. Dat is bij een reis niet anders.

Met lijstjes van externe organisaties bereik je denk ik niet zoveel. Het kan ondersteunend werken, maar uiteindelijk moet jijzelf kunnen aantonen waarom jij bepaalde middelen nodig hebt. Goed kunnen slapen, korte reistijd, veilig gevoel etc. zijn daarbij gewoon geldige redenen.

• BastaRhymez
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 16:07
quote:
LordSinclair schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 12:46:
[...]

Thuis kan je je eigen keuken gebruiken, dat is in een hotel vaak erg lastig, dus om goedkoop met supermarkt ingrediënten te koken zit er niet in. Thuis koop je een fles cola voor €2,00 buiten de deur krijg je daar 1 glaasje voor. Dus het is niet meer dan logisch dat de werkgever dit betaald. Je bent immers voor de zaak op pad.

Als ik zelf moet gaan bijleggen op dienstreizen dan zoeken ze maar iemand anders.
Ik zeg ook niet dat je er zelf bij moet inschieten, maar je "moet" ook niet verwachten, dat je baas soms alles maar betaald.
Thuis heb je X aan kosten, m.i. maakt het niet uit of je die kosten thuis zelf maakt of in het buitenland. Uiteraard moet je er zelf niet bij inschieten!

• eric.1
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 21:00
Al met al zal de werknemer geheel "schadeloos" gesteld dienen te worden + de werknemer mag een vergoeding verwachten voor ontbijt, lunch, diner(, garderobe-onkosten) en een vergoeding aangezien je privé-leven "aangetast" wordt.

Wilt je werkgever niet alle kosten dragen? Prima, maar verlang dan niet van een werknemer om wel die conferentie in het buitenland bij te wonen.

En heel veel anders heb ik het (gelukkig) nog niet meegemaakt.

[Voor 15% gewijzigd door eric.1 op 04-01-2018 13:37]

• kevi-n1
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 19:47
Voor het bedrijf waarvoor ik werk gelden de volgende regels:
- max 100 euro per nacht (tenzij het niet anders kan)
- 30 euro lunch
- 30 euro diner
(indien er lunch is genomen mag er gemiddeld worden)
- reizen (2e klas, bij voorkeur publiek transport tenzij niet anders kan taxi of huurauto)

Wanneer ik werk uitvoer voor de Belgische tak van het bedrijf, heb ik de keuze om 2 x 30 euro of een dagvergoeding aan te vragen. Deze dagvergoeding is gebaseerd op de levensstandaard in het land. Waarbij de dagvergoeding interessant is voor dure landen zoals Luxemburg, Noorwegen, Groot-Brittannië maar niet interessant voor goedkope landen als Polen en Tsjechië.

Ze noemen dit dan Per Diem rate, toen ik daar op googlede vond ik deze lijst van de europese unie:
https://ec.europa.eu/euro...perdiem-rate-20150318.pdf

• Dido
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 17:14

Dido

heforshe

quote:
BastaRhymez schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 13:35:
Ik zeg ook niet dat je er zelf bij moet inschieten, maar je "moet" ook niet verwachten, dat je baas soms alles maar betaald.
Thuis heb je X aan kosten, m.i. maakt het niet uit of je die kosten thuis zelf maakt of in het buitenland. Uiteraard moet je er zelf niet bij inschieten!
En zet dat eens af tegen het feit dat je, als je thuis bent, maar 8 uur per dag voor je baas werkt, maar op reis gewoon 24/7?

Het simpele feit dat iemand op zakenreis effectief geen vrije tijd heeft mag best gecompenseerd worden. En dat begint door geen zout op slakken te leggen omdat je thuis een paar euro aan eten uitgeeft die op tientallen euro's aan eten in een vreemde stad een verwaarloosbaar detail zijn.

Wat betekent mijn avatar?

• Angeloonie
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 22:07

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Ik zou begrijpen dat een bedrijf het zo goedkoop mogelijk zou willen doen, maar zoiets zou ik echt niet accepteren.

Ter vergelijking: ik moet binnenkort naar Parijs voor werk. Trein + 2 overnachtingen nodig.
Trein reis ik 1e klasse, ik heb 1x 2e klasse gedaan maar dat doen we nooit meer, je komt gesloopt aan voor wat meestal erg intensieve sessies/meetings zijn. Trein kost zo'n €300 voor een retour. De overnachting in het "standaard" hotel dat we normaal altijd kiezen waren nu erg duur, zo'n €475. Daarom kwamen ze met een goedkoper alternatief van €275, wat een paar honderd meter van het andere hotel was (maar uiteindelijk dichter bij de doellocatie), en qua classificatie gelijk is.
Zo'n suggestie ga ik prima in mee, maar als ze met een alternatief op de proppen hadden gekomen dat 2,5km verderop lag ergens in een buitenwijk dan had ik toch echt mooi die dure optie laten boeken.
(overigens mogen we ook niet zelf via booking.com oid boeken, ook al zou dat honderden €'s kunnen schelen)

Dan kom je dus al aan €775 voor 2 nachtjes en vervoer. Daar komen nog lunches en maaltijden bij á zo'n €100 totaal oid. €875 voor 2 nachtjes Parijs.

Nu zal het hotel in Londen misschien iets goedkoper zijn (al valt €137,50 per nacht nog best mee), maar ik zit dus al bijna aan €1000 voor die paar dagen, laat staan 14 dagen.

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

• S913
  • Laatst online: 00:00

S913

Abusus non tollit usum

quote:
De reisregeling waar jij naar verwijst gaat volgens mij alleen over rijksambtenaren:
https://www.salarisnet.nl...osten-per-1-oktober-2017/

Helaas is het in het bedrijfsleven niet altijd zo goed (en soms riant) vastgelegd. Een vergoeding zoals jij oppert als "aantasting van privé-leven" ben ik zelf sowieso/helaas nog nooit bij een bedrijf tegen gekomen ...

[Voor 13% gewijzigd door S913 op 04-01-2018 13:42]

"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft

• eric.1
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 21:00
quote:
S913 schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 13:41:
@eric.1 De reisregeling waar jij naar verwijst gaat volgens mij alleen over rijksambtenaren:
https://www.salarisnet.nl...osten-per-1-oktober-2017/

Helaas is het in het bedrijfsleven niet altijd zo goed (en soms riant) vastgelegd. Een vergoeding zoals jij oppert als "aantasting van privé-leven" ben ik sowieso nog nooit bij een bedrijf tegen gekomen ...
Ik zag het inderdaad ook, ik had m al verwijderd ;).

Nouja, laatste keer dat ik naar het buitenland mocht voor werk (geen overheid trouwens) kreeg ik wel degelijk een vergoeding per dag (buiten de gemaakte kosten / vergoeding voor voedsel/ontbijt/lunch/diner, zelfs de fitness-sessie kon ik declareren ;), etc). Dat is op zich toch niet zo gek? Je bent dan wel even 24uur per dag met je werk bezig (wellicht niet geheel waar, maar je hebt ook niet de vrijheid om zomaar even wat te doen wat je normaliter zou doen).

Dat JIJ als werknemer naar het buitenland "moet" is niet voor jezelf, dat is geheel op naam van het bedrijf he. Het zou toch van de zotte zijn dat jij daar dan "slechter" uitkomt dan wanneer je niet zou gaan? Als de werkgever er dus waarde in ziet dat jij gaat (kennis, klantenbinding, teamwork, w/e), dan kost dat hem ook geld - wat hij via de achterdeur weer terug krijgt..

• Skyrunner
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 30-03 16:17
Het toekennen van een zgn 'daily allowance' ofwel dagvergoeding) is gebruikelijk, al of dan niet gecombineerd met scheidingsgeld en ongemakken vergoeding (hardship-/inconvenience-allowance resp), maar dit is idd bedrijfsgebonden, en kwa limieten belastingtechnisch door de overheid.

Onder de streep kan het niet natuurlijk niet de bedoeling zijn dat jouw vriendin zelf geld moet bijpassen voor de gemiddelde zakenreis ; haar baas zou dus ofwel een redelijke vergoeding dan wel een op declaratie-basis moeten aanbieden.

Overigens krijg ik bij het lezen van jouw verhaal een vervelend onderbuik gevoel. Als een werknemer zich fatsoenlijk gedraagt (en daar ga ik uiteraard even vanuit) zou er over dit soort onderwerpen eigenlijk gewoon geen discussie moeten zijn. Het zegt veel over een werkgever IMHO.

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

• Freee!!
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 00:01

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

De enige reden dat je eventueel zelf wat bij zou moeten leggen, zou moeten zijn omdat je om privé redenen langer blijft. En als één nacht langer in het hotel voldoende scheelt in de kosten van de vlucht, zou zelfs dat niet zelf betaald hoeven worden.

Ik heb één collega, die zo vaak naar een bepaalde Europese hoofdstad moet, dat hij ondertussen standaard een upgrade krijgt in het hotel waar altijd geboekt wordt. In combinatie met het ondertussen daar opgebouwde sociale leven en de aantoonbaar goedkopere terugvlucht een dag later, wordt de extra hotelnacht ook geregeld vergoed.

EDIT:
Het is aan de werkgever (of klant) om vlucht en hotel (minimaal L.O.) vooraf te boeken en betalen.

NB: € 1000,- voor 14 dagen London inclusief vlucht is gewoon te weinig, laat de baas maar een ander sturen (of zelf gaan voor dat bedrag dat hij daarna netjes mag aantonen >:) ).

[Voor 19% gewijzigd door Freee!! op 04-01-2018 14:17]

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• Fiat Power
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 22:20
Bij ons worden vliegtickets door het bedrijf zelf geboekt, voor hotels geldt als richtlijn €140 per nacht (maar als je kan aantonen dat je daar niet voor rondkomt, is dat niet zo'n probleem). Daarnaast krijgen wij een dagvergoeding voor eten/diner, afhankelijk van het land, ca. € 50 per dag. Vervoer (taxi, OV, trein) mag gedeclareerd worden. Eventuele etentjes met klanten overigens ook.

Zoals hierboven al regelmatig staat genoemd is 1.000 euro een belachelijk laag bedrag, maak er maar zeker 3000 van voor 14 dagen, excl. vliegreis.

Komt allen naar de Avondmarkt. De leukste avondwinkel in Amsterdam
Goede fysio nodig?JoinTogether Fysiotherapie en Orthomanuele Therapie

• Hann1BaL
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 17:46

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

BIj ons worden vliegtickets geboekt en vooruit betaald.
De rest declareer je en voor elke categorie is er een andere limiet.

Een limiet voor overnachtingskosten, dagelijkse maaltijden etc.. Als je normaal doet heb je daar nooit last van.

Een limiet voor een lange trip met 1 maximale som vind ik een rare methode.
Op de ene plek zul je bijv meer met OV moeten reizen dan de andere plek. De kosten van een vliegticket kunnen zeer wisselen, afhankelijk van wanneer je boekt en wanneer je vliegt.

i7 2600k, P8Z68v-pro, 16GB, 512GB Samsung 830 SSD, R9 280x 3GB

• Freee!!

Freee!!

quote:
Hann1BaL schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 15:31:
[...]
De kosten van een vliegticket kunnen zeer wisselen, afhankelijk van wanneer je boekt en wanneer je vliegt.
Of zelfs hoe je vliegt. Ik heb een collega die echt minder vrolijk wordt als hij vanaf Amsterdam naar Londen moet vliegen, hij woont op loopafstand*) van Zestienhoven.

*) Tikje overdreven, hoewel ik hem het nog best wel een keer zie doen ook.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• SinclairFan
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 04-02 22:22
Toen ik nog vaak internationaal reisde voor mijn werkgever moesten mijn reizen betaald worden via mijn company creditcard. Dan had ik automatisch een reisverzekering voor mijn dienstreis. Partculiere ( doorlopende- ) reisverzekeringen dekken over het algemeen geen zakelijke reizen. Toen ik later ergens anders ging werken reisden mijn collega's oorsponkelijk nog met hun eigen particuliere reisverzekering op zak. Dit veranderde toen ik de directie hierover aansprak. Let daarom ook op de reisverzekering bij je dienstreisregeling.

• Gerco
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 30-03 23:31

Gerco

Professional Newbie

€1000 voor 14 dagen London is echt bizar weinig. Dat lukt je zelfs in Nederlandse steden niet als je in een fatsoenlijk hotel verblijft en dan heb je nog niet gegeten.

Ik zit 1-2 weken per maand in New York (redelijk vergelijkbaar met London, al is London nog duurder volgens mij) en dat kost voor 4 dagen zo'n $1000 alleen al aan hotelkosten (en dan zit je op 15 min lopen van kantoor, kan iets goedkoper als je niet op Manhattan gaat zitten, maar nog steeds niet onder $800 voor 4 nachten). De rates van de hotels worden meestal op $150-$180 of zo gequote rond deze tijd van het jaar, maar daar komt nog makkelijk $30-$50 aan belastingen per nacht bij! Afgelopen december was het vrijwel onmogelijk om onder de $400 per nacht uit te komen.

Voor lunch zit je snel op $10-$15 per dag en dan gebruik je "gewoon" een broodjeszaak zoals Au Bon Pain, Starbucks of Earl of Sandwich. Als je een "sit down" restaurant gebruikt zit je minimaal op $20 per dag. Voor diner kun je dat makkelijk verdubbelen en je gaat niet elke dag naar McDonalds, doe je immers thuis ook niet.

Bij mijn bedrijf boeken we zelf onze reizen, maar wel via Concur (een enterprise boekingstool die met policies en afgesproken kortingen en zo werkt). Schiet alles voor met je eigen credit card (dat kan makkelijk oplopen tot $6000-8000 per maand in een dure periode) en declareer het. Dan betaalt de baas binnen een paar weken alles terug.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10! | Huis te koop in Barendrecht!

• magneet
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 22-03 17:43

magneet

Magnetic enhanced

Bij ons geld voor congressen: baas betaald alles, kost je wel vrije dagen. Het is weer anders als je bv het entree ticket gratis krijgt zoals ik in 2017 twee keer had. Qua hotel, eten en drinken heb ik geen harde afspraak maar qua hotel wil ik gewoon op loopafstand zitten en kijk dan zelf naar de goedkopere. Bij de congressen waar ik naartoe ga zijn er de meeste avonden wel feestjes incl eten dus daar hoef ik me niet druk over te maken maar ook daar gaan ze er vanuit dat je zelf wel kan bepalen of je niet te duur zit.

You have the right to remain silent
everything you say will be misquoted
and used against you in a court of law

• joke_name
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 16:22
Tip voor in London:

Je kan in London met je creditcard in de metro betalen. Dit overzicht kan je achteraf downloaden van de website.
Dit gebruikt ik sinds kort en is echt ideaal, geen gezeur met Metro bonnetjes en credit op je Oystercard.

https://oyster.tfl.gov.uk/oyster/entry.do

Daarnaast lunch ik meestal in de Pret a Manger : https://www.pret.com/en-us

Lunchen bij de pret kost gemiddeld 8 pound.

Ik heb voor mijn klant in London afgesproken dan wanneer we op het hoofdkantoor meeten ik altijd naar London City vlieg, ongeacht of de tickets van andere maatschappijen goedkoper zijn naar andere vliegvelden.

Dit heeft te maken met de reisafstand in London zelf. Hoofdkantoor is vanaf London city 45 minuten met de metro + lopen dus geen gestress als ik iets later ben.

[Voor 27% gewijzigd door joke_name op 05-01-2018 08:32]

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 22:58

Yucon

*broem*

Respect dat het haar gelukt is, toen ik begon met lezen was m'n eerste gedachte 'dat lukt echt helemaal nooit'. Maar wat een belachelijke regeling.
quote:
Skyrunner schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 13:53:
Overigens krijg ik bij het lezen van jouw verhaal een vervelend onderbuik gevoel. Als een werknemer zich fatsoenlijk gedraagt (en daar ga ik uiteraard even vanuit) zou er over dit soort onderwerpen eigenlijk gewoon geen discussie moeten zijn. Het zegt veel over een werkgever IMHO.
Precies, hebben haar collega's hetzelfde probleem?

[Voor 60% gewijzigd door Yucon op 05-01-2018 08:30]

• Malfunctions
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 16:33
Toevallig ben ik voor werk 2 maanden geleden naar Londen geweest. Heb daar 2 nachten in het Ibis geslapen wat een redelijk standaard hotel is. Omdat ik hem nog in m´n mail had zitten hieronder m´n expense rapport ;)

Openbaar vervoer (trein/tram/bus) 19.90 GBP
Openbaar vervoer (trein/tram/bus) 10.40 GBP
Vliegtickets 86.87 EUR
Hotel: logies 131.25 EUR
Maaltijd (individueel) 10.73 EUR
Hotel: logies 131.24 EUR
Maaltijd (individueel) 15.50 GBP
Maaltijd (individueel) 7.80 GBP
Maaltijd (individueel) 16.65 GBP
Maaltijd (individueel) 8.40 GBP

Enige kosten die hierop ontbreken zijn een ontbijt dat werd kwijtgescholden wegens een ongemak tijdens mijn verblijf en een lunch die ik cash heb betaald en daarom niet heb gedeclareerd (de rest in allemaal met CC betaald).

Totaal €449,70. €1000,- voor 14 dagen lijkt mij vrij onmogelijk, en reden genoeg om een andere werkgever te zoeken.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

• Chaos
  • Registratie: november 1999
  • Niet online
Economy class ticket, openbaar vervoer, eigen kamer/badkamer in een hotel van het niveau Ibis op een redelijke afstand van de conferentie en eten in normale restaurants zou toch echt wel vergoed moeten worden. €1000 voor 14 dagen in Londen is dan veel te weinig.

Deze zuinigheid is ook niet goed voor de werkgever, je gaat naar een conferentie om te netwerken... dan moet je ook mee uit eten in dat net wat duurdere restaurant in plaats van iedere avond een broodje bij de pret-a-manger en om 19u met de laatste bus terug naar de ghetto. En ook op de conferentie zelf maak je na 14 dagen slecht slapen en slecht eten geen bijster goede indruk waarschijnlijk.

Misschien is het een optie om minder of korter te reizen zodat ze met hetzelfde budget wel een normaal verblijf kan betalen? Reizen die je persoonlijk geld kosten zou ik altijd weigeren.

• libtak
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 06-11-2018
Ik zou dit zelf zeker niet doen.
Eigen veiligheid gaat voorop en je wilt natuurlijk gewoon normaal kunnen slapen en eten op een zakenreis.
Laat de baas maar zelf gaan voor 1000 euro voor 14 dagen ;)

• Freee!!

Freee!!

quote:
libtak schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 12:59:
[...]
Laat de baas maar zelf gaan voor 1000 euro voor 14 dagen ;)
Heb ik ook al voorgesteld, evenals dat hij dat achteraf netjes mag aantonen >:)

• Vanoverdegrens
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 00:16
Ronduit belachelijk. Zelfs met een vaste verblijfplaats kom je met dat schijntje in Londen 2 weken slechts met veel moeite rond.

Over de grens noemen wij zoiets "Nötigung", wat ongeveer "ongeoorloofde dwang" betekent.
In zo'n situatie ga je naar het "Arbeitsgericht" om daar de optimale opkrasvergoeding bij de rechter binnen te slepen.

gezocht: Panasonic GM5

• fonsoy
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 21:57
Bizar verhaal.
Ik verwacht niet anders dan all expenses covered. Ook zo'n regeling met een maximaal eetbedrag per dag vind ik van de zotte. Alsof jij ervoor kiest om naar plaats X af te reizen!?

Je hebt die trip hopelijk wel in zakelijke tijd geregeld? Dus gezocht naar een goedkope AirBnb, treinticket van tevoren geboekt? Uitzoeken hoe de bussen rijden? Dat zijn allemaal kosten die men vergeet, want normaal gesproken hoef je dit enkel voor privé vakanties uit te zoeken. Daar ben je al gauw een paar uur voor bezig voordat je iets gevonden hebt met nog iets van prijs/kwaliteit.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

• sjroorda
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 21:42
+1 wat betreft het feit dat de vergoeding veel te laag is.

Hier lees ik heel veel posts waar veel door het bedrijf geregeld wordt. Bij ons (middelklein bedrijf, 12 man in Nederland) ben ik degene die de afgelopen 3 jaar relatief veel gereisd heeft (13-18 keer per jaar, variërend van een dagje Utrecht tot een grote week aan de andere kant van de wereld). Hier is nooit een regeling voor opgesteld: ik zoek alles zelf uit (vind ik ook gewoon leuk om te doen en het geeft mij de vrijheid het reizen in te delen zoals ik dat wil), en betaal dat met de bedrijfscreditcard. Onkosten terwijl ik onderweg ben gaan ofwel op de creditcard, of declareer ik 100% na afloop. Geen extra dagvergoeding, wel tijd-voor-tijd (Weekenddag reizen? Dag vrij. Meerdere dagen? Iedere avond+nacht een halve dag). Is gewoon zo gegroeid en nooit problemen mee gehad.

Mijn baas ook niet: vergeleken met andere collega's ben ik een heel stuk goedkoper, eigenlijk zoals ik dat privé ook zou doen (een "goed genoeg" hotel voor de tijd tussen 00:00 en 07:00, een vlucht die doable is qua tijden en overstappen, ...). Natuurlijk kan ik ook voor een businessclass vlucht gaan, het Hilton en overal een taxi, maar ik voel me daar niet prettig bij. Ik moet zeggen dat ik in de loop van de drie jaar ook wel makkelijker ben geworden zelf (iets duurder hotel, toch die directe vlucht, ...) maar in de basis kijk ik altijd naar de prijs-kwaliteit.

En zo kom je dus uit op €5.000-6.000 per jaar voor 30-35 dagen weg. Best netjes denk ik zo :).

Als ik geforceerd zou worden naar het minimum, zou de lol er gauw afzijn - en dat kan ook niet zijn wat een werkgever wil!

Wat betreft de TS: ik weet niet hoever "overhoop liggen met" precies gaat, maar is er geen open gesprek mogelijk, waarbij je vriendin vooraf een beargumenteerde kostenraming maakt? Iets als
* vlucht €150 (kan €20 goedkoper, maar dit zijn gunstiger tijden)
* airport transfers €50
* hotel €120/nacht (relatief goedkoop hotel met goede reviews binnen x afstand van waar ik moet zijn)
* OV €5/dag (beter dan taxi van €50/dag!)
* en ik beloof me in te houden als ik ergens een maaltijd moet regelen
* totaal €2.000 + maaltijden en overige incidentele uitgaven, zeg max €2.500
Ja of ja? En zo nee, laat haar baas met een alternatief komen om daar weer over te steggelen. Met een beetje geluk leert haar baas zo dat ze toch echt het beste met de zaak voorheeft, en krijgt ze volgende keer meer vrijheid.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True