Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• MarnickS
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 15-04 20:55
Mijn vraag
Ik had als een van de eersten een Nokia 6 gekocht. Het is een fantastisch toestel, op de processor na dan. Maar die processor is niet de reden dat ik dit topic start.

Ik begin me steeds meer te irriteren aan Google op privacy gebied. En na een bericht van een tijdje geleden over dat Google constant de locatie doorstuurt naar hun servers was ik het helemaal zat. Ik wil ook geen iPhone omdat ze zo duur zijn en omdat ik iOS veel te weinig mogelijkheden vind hebben.
Dus ik dacht aan LineageOS (zonder Open GApps). Maar er is geen LineageOS voor Nokia 6. Een tijdje geleden zag ik dat de 64GB Nexus 6P op Marktplaats nog maar +/- €200 kost.

En dat voor een telefoon die in deze review eigenlijk nog maar 1 minpunt heeft: geen optische beeldstabilistatie, maar dat heb ik nu ook niet. (USB-C is inmiddels volwassen genoeg)

Dus: Kan ik beter mijn Nokia 6 houden of een Nexus 6P+LineageOS. Waarschijnlijk gaat die Nexus mij niks kosten als ik mijn Nokia verkoop dus om het geld maakt het niks uit.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Nvt.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
  • Nexus 6P
  • LineageOS

Dell XPS 15 9560 · Xiaomi Mi Mix 2S (Evolution X ROM) · NVIDIA SHIELD TV

Beste antwoord (via MarnickS op 05-01-2018 16:33)

• KrazyJay
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 07:07
Ik zou zeker geen 6P kopen, en al helemaal niet voor 200€ euro, eerlijk gezegd. Het komt relatief vaak voor dat het toestel plots stopt en niets meer doet. Binnen garantie geen probleem, daarbuiten wel.

Kijk even op LineageOS.org voor andere officiële ROMs. Eentje die ongeveer evenveel kost nieuw, en vaak goedkoper te vinden is, is bijvoorbeeld de Xiaomi Redmi Note 4, maar er zullen ook toestellen tussen staan die je meer bevallen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• KrazyJay
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 07:07
Ik zou zeker geen 6P kopen, en al helemaal niet voor 200€ euro, eerlijk gezegd. Het komt relatief vaak voor dat het toestel plots stopt en niets meer doet. Binnen garantie geen probleem, daarbuiten wel.

Kijk even op LineageOS.org voor andere officiële ROMs. Eentje die ongeveer evenveel kost nieuw, en vaak goedkoper te vinden is, is bijvoorbeeld de Xiaomi Redmi Note 4, maar er zullen ook toestellen tussen staan die je meer bevallen.

• MarnickS
KrazyJay schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 15:13:

Dat wist ik niet. Het leek een heel mooi toestel.

Misschien kan ik een tweedehandse OnePlus 3/3T vinden.
Ik zal ook eens naar een Redmi Note 4 kijken.

Palthe

En als je de locatie services uit zet? Of kan dit niet voor hetgeen je zo dwars zit? Misschien begrijp ik het niet goed, maar het lijkt me dat je dit toch gewoon kan uitzetten? Desnoods met root?

edit: ah, je bedoelt dit:
https://www.theverge.com/...droid-os-firebase-privacy
In dat zelfde artikel wordt ook aangegeven dat dit al opgelost zou moeten zijn inmiddels. Daar kan ik zo even niets over vinden.
edit2: ah, en het is ook al weer weerlegd...
http://mashable.com/2017/...-turned-off/#prWi24ZNsqqK

Dus is het wel waar wat je denkt/zegt?
Ik quote:

According to the Quartz report, Android phones have been recording cellular addresses (or "Cell ID codes" as Google calls them) from cellular towers even if users have disabled the "Location Services" setting that accesses the GPS to pinpoint where the device has been.

Google confirmed to Mashable it started requesting Cell ID codes earlier this year:

In January of this year, we began looking into using Cell ID codes as an additional signal to further improve the speed and performance of message delivery.

Cell ID data is different from Location Services, which activates the GPS to identify where the phone's been.

In comparison, Cell ID doesn't access the GPS and therefore doesn't and can't log any location coordinates.

[Voor 91% gewijzigd door Palthe op 02-01-2018 15:44]

• MarnickS
Het is een OnePlus 3 geworden.
Hij is veel sneller dan mijn Nokia 6 en met LineageOS zonder GApps werkt het prima.

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True