Afspraak garage geannuleerd, toch kosten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __REMCO__
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-05 13:29
verhaal
Ik had een kleine lekkage in de pakking van de vacuümpomp van mijn auto (diagnose gesteld door een garage), dit terwijl mijn auto te koop stond. Vorige week woensdag is mijn auto naar die garage gegaan en hebben ze die diagnose gesteld. De pakking daarvoor moest besteld worden bij de dealer (want moest een origineel onderdeel zijn). Dat zou ongeveer een week duren (en met de feestdagen zelfs langer) dus een afspraak gemaakt voor 8 januari.

Nou heeft er vrijdag iemand gebeld die interesse heeft in mijn auto en die is zaterdag komen kijken. Het verhaal verteld van die pakking en dat ik daar een afspraak voor had staan en of we dan eventueel de kosten konden delen. Dat vond diegene niet nodig, hij kon het zelf repareren. Prima voor mij.

Dus ik de garage bellen, zouden nog wel open zijn maar ik kreeg een antwoordapparaat waar ik geen bericht achter kon laten. Dus heb ik een mail gestuurd met de mededeling dat ik de afspraak wil annuleren. Nou wordt ik zojuist gebeld dat het onderdeel al binnen is en dat die niet retour leverancier kan (want origineel besteld onderdeel) maar degene die mijn auto wilt kopen heeft z'n eigen weg om aan het onderdeel te komen dus die hoeft het onderdeel ook niet. Nou zit ik dus straks met een pakking waar ik niets aan heb en moet ik er ook nog voor betalen...

mijn vraag
In hoeverre ben ik verplicht om dit onderdeel te betalen? Ik kan me niet voorstellen dat ik garage dat onderdeel niet ongebruikt retour kan sturen naar hun leverancier.

Heeft iemand hier ervaringen mee?

Beste antwoord (via __REMCO__ op 02-01-2018 23:16)

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07-06 08:40
Zelf een periode in het garage wereldje gezeten. Bij dealer bestelde onderdelen kunnen niet geretourneerd worden of hoge kosten bij duurdere onderdelen. Daarom zijn garages gek op de ‘brezan’ grossiers want zij verlenen veel betere service voorwaarden.

Rechtspraak is voor redelijkheid en billijkheid. Je hebt een afspraak gemaakt en het zou niet redelijk en billijk zijn als de garage moet opdraaien voor de kosten omdat jij een afspraak hebt geannuleerd.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-06 09:59
Als je een formeel akkoord gegeven hebt voor het uitvoeren van de reparatie, en daarmee het bestellen van het onderdeel zit je er denk ik aan vast. Hebben zij zelf uit "service oogpunt" vast het onderdeel besteld dat ze er de 8e mee aan de slag kunnen met jouw formeel akkoord hebben ze daar in theorie pech gehad.

Moet wel een tussenweg te vinden zijn voor beide partijen? Kan me niet voorstellen dat het product niet terug kan, of dat ze deze niet in magazijn kunnen laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:37
Heb je in de garage ter plekke akkoord gegeven voor het bestellen van dit onderdeel, of telefonisch? In het eerste geval heb je sowieso pech, in het andere geval weet ik niet in hoeverre dit onder de wet koop op afstand valt...

Vervelend voor de garagehouder dat hij dergelijke afspraken heeft met zijn leverancier, maar dat is zijn probleem en daarmee schuift hij het gewoon op een ander af zodat jij geen negatieve gevoelens hebt over de garagehouder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Laatst online: 23:39
Ik haak hier even op in, is er iemand die weet of de garage echt het onderdeel niet terug kan sturen?
Zij bestellen toch een onderdeel en zijn dan klant bij het bedrijf waar hun het onderdeel vandaan halen, hebben daarmee ook het recht om retour te sturen. Heb het idee dat dit een veel voorkomend smoesje is. Iemand idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:28
Pff dat kunnen ze makkelijk terugsturen
Sterker nog zelfs de kleinste autogarages krijgen alle onderdelen gratis geleverd meestal dezelfde dag nog als het op voorraad is
en dingen die ze niet kunnen gebruiken worden ook weer gratis opgehaald wanneer men een volgende bestelling komt brengen en ze krijgen gewoon aan het eind van de maand een rekening met de spullen die ze hebben ingekocht en niet hebben teruggestuurd.

[ Voor 7% gewijzigd door boyette op 02-01-2018 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankcsapda
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-06 11:55
Weet je wat de pakking kost? Ik kan mij zo voorstellen dat het terugsturen duurder is voor de garage en daarom niet lonend.

Ik denk dat er wel een compromis nodig is, vind het zelf wel reeel dat de garage kosten rekent. Anders zouden ze toch nooit weer wat kunnen bestellen als mensen met hetzelfde gemak alles weer annuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:16
Over hoe veel geld gaat het hier?

Als dat een pakking is van 3.5€, dan zou ik ze vragen of ze daar nu echt een factuur voor willen opstellen.

Wees tevreden, je auto is verkocht, even slikken en weg, en bij die garage weg blijven natuurlijk.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06-06 16:18
boyette schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 12:18:
Pff dat kunnen ze makkelijk terugsturen
Sterker nog zelfs de kleinste autogarages krijgen alle onderdelen gratis geleverd meestal dezelfde dag nog als het op voorraad is
en dingen die ze niet kunnen gebruiken worden ook weer gratis geretourneerd en ze krijgen gewoon aan het eind van de maand een rekening met de spullen die ze hebben ingekocht en niet hebben teruggestuurd.
Dat is nogal kort door de bocht: dat ligt er maar net aan bij welke grossier de garage is aangesloten en of de grossier zelf ook het onderdeel op voorraad heeft. De retourvoorwaarden zijn daar ook van afhankelijk. Als de grossier het zelf ook speciaal heeft moeten bestellen, kan ik me goed voorstellen dat hij het niet zomaar terug wil.

Ik heb een tijdje in de autobranche gewerkt en een project gedraaid waarbij we de inkoop voor garagisten flink hebben vereenvoudigd. Soms kon het inderdaad snel geleverd worden, soms kon de grossier het de volgende dag leveren, soms duurde het een week, soms duurde het langer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
Kan trouwens diegene die de auto ging repareren de pakking niet gebruiken?
DIe heeft er kennelijk ook 1 nodig als dat alleen met een originele kan..
zo niet heeft die garage je verkeerd geinformeerd en kan je je op misleiding beroepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __REMCO__
Ik heb toen in de garage mondeling akkoord gegeven. De pakking kost €57,10 dus dat vind ik nogal een bedrag voor iets wat ik niet ga gebruiken.

Degene die mijn auto gekocht heeft, heeft zijn eigen inkoop kanaal denk ik want hij hoefde het onderdeel niet helaas...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 05-06 22:54

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

__REMCO__ schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 12:50:
Ik heb toen in de garage mondeling akkoord gegeven. De pakking kost €57,10 dus dat vind ik nogal een bedrag voor iets wat ik niet ga gebruiken.

Degene die mijn auto gekocht heeft, heeft zijn eigen inkoop kanaal denk ik want hij hoefde het onderdeel niet helaas...
En wat nu als je in het ergste geval de pakking moet betalen, en hem voor 4 tientjes op Marktplaats zet? Dat die pomp lekt raakt zal vast vaker voorkomen lijkt me. Dan maak je 17,10 Eur verlies, maar ja.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:03
Ik bestel met regelmaat onderdelen (andere branche), kunnen vaak niet retour of tegen x% van bedrag, plus retour/behandelingskosten...meestal niet lonent...kijk of je sam-sam met de garage iets kan regelen.

8*400 ZO + 7*400 NW = 6kWp | 40° | Flevoland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
boyette schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 12:46:
DIe heeft er kennelijk ook 1 nodig als dat alleen met een originele kan..
Een garage kan dat alleen met het originele onderdeel. Als je zelf 'een mannetje' kent kan die het ook wel met een namaakonderdeel, maar dan heb je dus gee poot om op te staan als daar iets mee verkeerd gaat. Een garage kan dus alleen maar originele onderdelen gebruiken, anders zijn ze 'de garage waar je garantie vervalt'. Net als dat je niet meer voor garantie in aanmerking komt met een pre-built computer als je zelf onderdelen gaat wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Ik heb niet het idee dat het hier om een auto gaat waar nog garantie op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __REMCO__
Er zit inderdaad geen garantie meer op maar ik denk dat stoelpoot garantie op de reparatie bedoelt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 235591

DoeEensGek schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 12:14:
Ik haak hier even op in, is er iemand die weet of de garage echt het onderdeel niet terug kan sturen?
Zij bestellen toch een onderdeel en zijn dan klant bij het bedrijf waar hun het onderdeel vandaan halen, hebben daarmee ook het recht om retour te sturen. Heb het idee dat dit een veel voorkomend smoesje is. Iemand idee?
Alles kan besteld worden en teruggestuurd worden ongeacht wat het is. Ik heb in garages en voor garages gewerkt en er is nog nooit iets niet retour gegaan omdat het niet kon. Een leverancier, bijvoorbeeld Veam, rijdt meerdere routes per dag en kan zelfs drie keer per dag leveren, dus retourneren is geen probleem.
Stoelpoot schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 13:01:
[...]

Een garage kan dat alleen met het originele onderdeel. Als je zelf 'een mannetje' kent kan die het ook wel met een namaakonderdeel, maar dan heb je dus gee poot om op te staan als daar iets mee verkeerd gaat. Een garage kan dus alleen maar originele onderdelen gebruiken, anders zijn ze 'de garage waar je garantie vervalt'. Net als dat je niet meer voor garantie in aanmerking komt met een pre-built computer als je zelf onderdelen gaat wisselen.
Een garage die louter en alleen origineel gebruikt? Die moet ik nog tegenkomen.Een dealer zou dat nog wel doen maar een universele garage kijkt zeker of er ook een goedkoper alternatief is. En een alternatief hoeft zeker ook niet slechter te zijn als een origineel onderdeel. Daarnaast zit er gewoon garantie op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Medione1210
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
Heb je wel moeten betalen voor de diagnose?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-06 09:41
En als je diegene vraagt die je auto gekocht heeft of hij hem voor 3/4/5 tientjes wil hebben? Hij zal dan wel zijn eigen route hebben, maar als hij niets heeft gekocht nog dan is hij misschien wel te porren.

Of je vraagt de garage of ze uit coulance de kostprijs willen rekenen of om willen zetten naar een tegoedbon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03-06 08:29
Voilà, je was bereid om een deel van de herstelling zelf te betalen?
Waarom dan nu niet de helft van het onderdeel betalen? De koper zal waarschijnlijk wel de helft willen betalen voor een nieuw onderdeel. Beiden tevreden en je behoudt een goede relatie met de garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06-06 22:36
Ik denk dat het belangrijkste is : Waar en hoe heb je akkoord op gegeven? Was dit enkelt de reparatie? Of was dit ook op het bestellen van het onderdeel?

How are you doing?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:54

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Betalen.
Afspraak is gemaakt, garage heeft actie ondernomen.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Axewi
  • Laatst online: 04-06 12:59
m-vw schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 14:34:
Betalen.
Afspraak is gemaakt, garage heeft actie ondernomen.
Dit dus, dat de koper van je auto het onderdeel niet wil\hoeft is niet het probleem van de garage.

Sterker nog, je was bereid om de reparatie te betalen en de auto daarna te verkopen, maar omdat je toevallig eerder een koper gevonden hebt die dat onderdeel niet hoeft wil je er geen kosten meer aan maken. :?

Verder kan je altijd nog even vragen aan de koper of hij het onderdeel van je wil overnemen voor een zachte prijs om je verlies te beperken (ook hij zal ergens het onderdeel moeten kopen). En anders op marktplaats zetten. Je hebt het over maximaal €60,- op de verkoop van je auto...

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:36

MsG

Forumzwerver

Het gaat hier om een bestelling op basis van een reparatie, die jij eenzijdig annuleert. Denk dat stel je zou het al kunnen annuleren je nog wel een rekening krijgt voor de diagnose voor het vaststellen van het euvel. Of heb je dat nu sowieso al voldaan?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:47
DoeEensGek schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 12:14:
Waarom zouden ze dat recht dan hebben?

Het is geen consumentenkoop met bijbehorende wetten als de Wet Koop Op Afstand...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-06 13:20

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Wat een onzin, betaal de kosten van de diagnose als je dat nog niet gedaan hebt en laat het daarbij. Je hebt netjes de afspraak afgezegt. Ze kunnen prima de bestelde onderdelen terugsturen, ook een originele. Het is geen op maat gemaakt onderdeel. Wat willen ze doen dan? Voor die paar tientjes een rechtzaak beginnen, laat me niet lachen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypho
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 06-06 20:11

Ypho

Allround Nerd

Heb je wel je vraagprijs voor je auto gehad? Of heb je korting gegeven ivm de lekkende pakking? Als de koper van je auto je vraagprijs heeft betaald, of in ieder geval niet de prijs minus een bedrag voor reparatie, heb je eigenlijk geen verlies gemaakt, omdat je die prijs ook zou krijgen na reparatie die je moest betalen.

WKOA werkt normaal gesproken wel bij telefonische bestelling, maar WKOA werkt niet op maatwerk, speciale onderdelen etc, ik weet niet in hoeverre dit hier op gaat.

🃏 TCG Codex - Je volledige TCG verzameling in je broekzak ::: ⭐️ My Graded cards ::: 👀 TCG Codex Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __REMCO__
De eerdere diagnose heb ik inderdaad al betaald. En begrijp me niet verkeerd, ik wil ook best wel betalen maar misschien heb ik de vraag verkeerd gesteld.

Het gaat mij er meer om dat de garage zegt dat ze het onderdeel niet retour kunnen sturen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xander
ocdaan schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 15:12:
Je hebt netjes de afspraak afgezegt. Ze kunnen prima de bestelde onderdelen terugsturen, ook een originele. Het is geen op maat gemaakt onderdeel.
Grappig dat jij op de hoogte bent van de inkoopvoorwaarden van het garagebedrijf. :') Kun je die misschien eens delen met ons?

Ik werk dan weliswaar niet in de autobranche maar bestel regelmatig bij andere groothandels. Daar is het gebruikelijk dat sommige producten niet retour kunnen. Bij zakelijke transacties is er ook geen wettelijke grond om op terug te vallen. De transactie tussen garage en groothandel is natuurlijk gewoon een zakelijke transactie waar geen consumentenrecht op van toepassing is.

De overeenkomst tussen TS en garage valt natuurlijk wel onder het consumentenrecht, maar het is geen koop op afstand ofzo. Dat laatste zou meer mogelijkheden bieden.
Ypho schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 15:14:

WKOA werkt normaal gesproken wel bij telefonische bestelling, maar WKOA werkt niet op maatwerk, speciale onderdelen etc, ik weet niet in hoeverre dit hier op gaat.
Dat gaat geheel niet op want TS heeft niets op afstand besteld.
__REMCO__ schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 15:18:

Het gaat mij er meer om dat de garage zegt dat ze het onderdeel niet retour kunnen sturen.
Dat is heel goed mogelijk. Controleren wordt alleen lastig. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-06 13:20

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Denk je nu werkelijk dat als er verkeerde onderdelen besteld worden dat het niet terug kan? :O ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xander
ocdaan schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 15:26:
Denk je nu werkelijk dat als er verkeerde onderdelen besteld worden dat het niet terug kan? :O ;)
Fraaie smilies, maar ja dat denk ik echt. Sterker nog ik weet 100% zeker dat dit voor kan komen.

Wij bestellen zakelijk bij een bekende elektrotechnische groothandel. Het kernassortiment kan daar geretourneerd worden (dat wordt zelfs weer netjes opgehaald), maar dit geldt niet voor alles! Genoeg artikelen waar deze mooie popup bij getoond wordt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CruwJaZ6eIFmfPRDrlXQyHOU/full.jpg

Dergelijke voorwaarden mogen ook gewoon bij zakelijke overeenkomsten! Ook zonder dat het "maatwerk" ofzo is, dat klinkt als een uitzondering die uit de Wet Koop Op Afstand komt en dat is consumentenrecht, geheel niet relevant bij zakelijke overeenkomsten.

Als wij zakelijk iets verkeerd bestellen waar een popup zoals de bovenstaande bij staat dan belandt het in de container. Jammer dan. Ondernemersrisico. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07-06 14:05
@ocdaan Eh ja, als het iets specifieks is wel. Een pakking zou ik niet zo snel specifiek noemen, maar op een vacuum pomp van een niet courante auto, kan dat er wel onder vallen.
Belangrijker nog, het is niet verkeerd besteld. Dus daar kunnen ze het niet op gooien.

Heb het zelf wel gehad bij een merkdealer, die zouden niet moeilijk doen voor een courant onderdeel, maar ik moest een lager hebben voor een sportieve versie van een auto die al in de basis niet erg courant is. Dus die moest van "ver" komen, ergens uit buitenland en was er dus ook niet meteen. Die kon duidelijk niet geretourneerd worden, werd duidelijk gemaakt. En dat was nota bene hun eigen (merk) netwerk, niet via een grossier.

Maar goed, hier weten we niet wat de retourvoorwaarden zijn tussen garage en grossier. En tja, ik snap het wel dat de garage de kosten voor het onderdeel doorberekend. Ze kunnen wel aardig doen, maar dan zitten ze zelf met de kosten van dat onderdeel. En gezien hij niet klinkt als een vaste terugkerende klant zullen ze dat niet doen.
En het klinkt niet echt dat ze het kunnen gebruiken voor een andere klant.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
!null schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 15:35:
Maar goed, hier weten we niet wat de retourvoorwaarden zijn tussen garage en grossier.
Dit dus. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-06 12:17

Part

Helemaal niets.....

I-King schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 13:28:
En als je diegene vraagt die je auto gekocht heeft of hij hem voor 3/4/5 tientjes wil hebben? Hij zal dan wel zijn eigen route hebben, maar als hij niets heeft gekocht nog dan is hij misschien wel te porren.

Of je vraagt de garage of ze uit coulance de kostprijs willen rekenen of om willen zetten naar een tegoedbon.
Zoek maar eens het prijsverschil wat een garage berekent voor onderdelen en waar je het online voor kan kopen.
BV Distributie riem met pomp van Gates via de garage 225 euro zelfde set online 79 euro.

Garages verdienen niet alleen op de uren die ze maken maar ook op de onderdelen. Veel inkoop kanalen hanteren daarom ook een netto en bruto prijs. Het verschil is extra winst voor de garage.

Misschien kan de TS even aangeven om welk onderdeel het gaat. Ik vraag mij of of die €57,10 een redelijke prijs is voor een pakking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Axewi
  • Laatst online: 04-06 12:59
Part schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 15:36:
[...]
Zoek maar eens het prijsverschil wat een garage berekent voor onderdelen en waar je het online voor kan kopen.
BV Distributie riem met pomp van Gates via de garage 225 euro zelfde set online 79 euro.

Garages verdienen niet alleen op de uren die ze maken maar ook op de onderdelen. Veel inkoop kanalen hanteren daarom ook een netto en bruto prijs. Het verschil is extra winst voor de garage.

Misschien kan de TS even aangeven om welk onderdeel het gaat. Ik vraag mij of of die €57,10 een redelijke prijs is voor een pakking.
Dit alles staat hier toch los van? TS is overeengekomen dat hij €57,10 wil betalen voor die pakking, hoeveel winst de garage hierop maakt doet er niet toe.
Nu ben ik niet persé bekent met de afspraken tussen een garage en leverancier, maar toen ik nog in een elektronica winkel werkte was het niet raar dat een artikel niet retour kon.
Sterker nog, ookal kon het artikel retour ging dit vaak samen met verzendkosten en was het bij een dermate goedkoop artikel vaak niet eens meer interessant.

Het gaat hier niet een een fout besteld artikel maar om een artikel dat de TS besteld heeft en ineens niet meer wil omdat hij zijn auto zonder verkocht heeft.
Risico van TS en niet van de garage. Alles waarin de garage nog wil meewerken is dan ook coulance en geen must.

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• __REMCO__
Part schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 15:36:
Zoals ik in de topic start al zei: het gaat om een pakking van de vacuümpomp.

Net nogmaals even gebeld met de garage en gevraagd of ze het onderdeel echt niet retour konden sturen. Toen gaf ze aan dat ze wel even met hun leverancier (blijkbaar een Ford dealer) ging bellen. Na een paar minuten belde ze terug dat zij het onderdeel niet terug namen...

Ze kon wel een factuur mailen en dan lieten zij het onderdeel bij hun in het magazijn liggen _O-

Dus toen heb ik gezegd dat ik het onderdeel wel kom ophalen en dan zelf kijk of ik het verkocht krijg. Wat mij betreft mag deze op slot.

Bedankt voor de antwoorden iig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

__REMCO__ schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 15:48:
[...]

Zoals ik in de topic start al zei: het gaat om een pakking van de vacuümpomp.
...
Deze van 5,82 euro.
https://www.mijnautoonder...53-vacuumpomp-pakking.htm

Of is het een ander type nummer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __REMCO__
Geen idee wat het type nummer is. Het gaat om een Ford Fiesta. Ik ga volgende week dat onderdeel ophalen en dan hopen dat ik em verkocht krijg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• !null
Ok mooi, opgelost!
Hierna volgen nog 3 pagina's aan compleet nutteloze discussie, over hoe dit eigenlijk afgehandeld had moeten worden. Of dat de prijs veel te hoog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

!null schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 16:19:
Of dat de prijs veel te hoog is.
€57 is ook te hoog voor een pakking.

@__REMCO__ Je kan ook de asshole uithangen en de factuur niet betalen.
Daar komen ze voor "€57" echt niet achteraan.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

!null schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 16:19:
Ok mooi, opgelost!
Hierna volgen nog 3 pagina's aan compleet nutteloze discussie, over hoe dit eigenlijk afgehandeld had moeten worden. Of dat de prijs veel te hoog is.
Ja, voor de prijs die hier genoemd wordt koop je zowat de hele pomp incl. pakking.
TS heeft straks een pakking waar hij 57 euro voor moet betalen en hij op marktplaats nog geen 3 euro voor kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __REMCO__
Toen ik de Ford dealer belde (voordat ik wist dat ik mijn auto verkocht had en een andere dan hun leverancier) hadden ze het daar ook over die prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Haha mooi dat het bevestigd wordt.

@JackBol @Part
Het is ook hoog, maar jullie vergelijken een prijs van een product van aftermarket leverancier (of third party of wat ook de goeie term is) verkregen direct bij de grossier, versus een product van het merk Ford zelf, niet bij de grossier verkregen maar bij de garage die het weer bij de dealer vandaan heeft. Dat is dus 3 dubbel marge, want Ford importeur pakt marge, Ford dealer pakt marge, en de garage waarschijnlijk ook nog.

Maarja, sommige garages werken nou eenmaal alleen maar met onderdelen van de autofabrikant zelf. Of zijn daar naar toe overgegaan omdat hun grossier het niet kon leveren.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:54

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Ik vind dar TS het netjes heeft opgelost.

Krijg wel de kriebels van bepaalde personen. Niet alleen in dit topic maar ook bij andere topics. Blijkbaar zijn er behoorlijk wat mensen bij wie de wet ook boven goed fatsoen staat. Jammer.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sakesushi
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08-08-2020
Ik heb zelf 2 keer een afspraak afgezegd betreft een reparatie aan mijn auto.
Dit ging om originele SAAB onderdelen.
Ik heb nooit een rekening ontvangen want de garage kon dit binnen 30 dagen terug sturen naar de leverancier (hun eigen woorden)

En onderdelen als een koppakking of whatever is zo algemeen, die kunnen zij ook prima terug sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

!null schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 16:55:
..
Dat is dus 3 dubbel marge, want Ford importeur pakt marge, Ford dealer pakt marge, en de garage waarschijnlijk ook nog.
..
Vanaf de fabrikant gerekend gaat het stukje gestanste karton zelf met gemak 100x over de kop.
Wel iets om je garage op uitte zoeken of anders zelf maar een tubetje silicone kit te halen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:21
Axewi schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 15:45:
[...]

Dit alles staat hier toch los van? TS is overeengekomen dat hij €57,10 wil betalen voor die pakking, hoeveel winst de garage hierop maakt doet er niet toe.
Nu ben ik niet persé bekent met de afspraken tussen een garage en leverancier, maar toen ik nog in een elektronica winkel werkte was het niet raar dat een artikel niet retour kon.
Sterker nog, ookal kon het artikel retour ging dit vaak samen met verzendkosten en was het bij een dermate goedkoop artikel vaak niet eens meer interessant.

Het gaat hier niet een een fout besteld artikel maar om een artikel dat de TS besteld heeft en ineens niet meer wil omdat hij zijn auto zonder verkocht heeft.
Risico van TS en niet van de garage. Alles waarin de garage nog wil meewerken is dan ook coulance en geen must.
9/10 keer kom je voor xx euro repareer ik de auto overeen. En komt de onderdeel prijs pas op de eind factuur te zien. tenzij je hier specifiek om vraagt. Dus zo zwart wit is het niet als jij zegt. Tevens zijn mondelingen afspraken altijd lastig. De garage had het ook even op papier kunnen zetten. Was het voor beide partijen duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 632581

Heb hetzelfde situatie gehad vorig jaar. Uiteindelijk toch betaald onder dreigingen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:53

Yucon

*broem*

Post het onderdeelnr eens als je hem hebt? Ik ben nu toch wel een beetje benieuwd. Het is ook wel een idee om hem op ebay te zetten met dat nr in de titel. Dat maakt de kans dat hij gevonden wordt veel groter dan een generieke omschrijving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:50
Sakesushi schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 17:08:
En onderdelen als een koppakking of whatever is zo algemeen, die kunnen zij ook prima terug sturen.
Feit of aanname?

Het is hierboven al zo vaak gezegd. Weet jij de afspraken tussen de garage en de leverancier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Jimster schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 19:29:
[...]

Feit of aanname?

Het is hierboven al zo vaak gezegd. Weet jij de afspraken tussen de garage en de leverancier?
Is niet probleem van de garage

Wel vraag ik mij af of, als het telefonisch is afgesproken, dit onder de wet koop op afstand valt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Gebruik Google voortaan en laat je geen oor aannaaien. Het was gebruikelijk voor garages dit te doen voor het actieve internettijdperk. Vandaag de dag kun je snel zoeken of de prijs overeenkomt met wat je vind op Google. Zelfs al via 4g als je met je mobieltje nog bij de garage staat. 😉

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:06
President schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 19:46:
Wel vraag ik mij af of, als het telefonisch is afgesproken, dit onder de wet koop op afstand valt of niet.
Als ik het mij goed herinner was het ter plaatse afgesproken, dus geen WKOA van toepassing.
Maar al zou het wel telefonisch gegaan zijn: TS heeft geen pakking besteld, maar een autoreparatie aangevraagd. Dat is een dienst, geen object, en volgens mij vallen diensten sowieso niet onder WKOA. En garage heeft om die dienst te kunnen verlenen onderdelen besteld, dus lijkt mij niet meer dan redelijk om eventueel gemaakte kosten te vergoeden.

Disclaimer: ben maar een techneut, geen jurist, dus aan mijn post kan je geen rechten ontlenen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
vanaalten schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 20:21:
[...]

Als ik het mij goed herinner was het ter plaatse afgesproken, dus geen WKOA van toepassing.
Maar al zou het wel telefonisch gegaan zijn: TS heeft geen pakking besteld, maar een autoreparatie aangevraagd. Dat is een dienst, geen object, en volgens mij vallen diensten sowieso niet onder WKOA. En garage heeft om die dienst te kunnen verlenen onderdelen besteld, dus lijkt mij niet meer dan redelijk om eventueel gemaakte kosten te vergoeden.

Disclaimer: ben maar een techneut, geen jurist, dus aan mijn post kan je geen rechten ontlenen. :)
Klopt, de dienst is de reparatie. De pakking is een onderdeel dat is besteld en bij de garage wordt geleverd.. Vandaar dat ik mij afvraag of hier al uitspraken over zijn gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:15
vanaalten schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 20:21:
[...]

Maar al zou het wel telefonisch gegaan zijn: TS heeft geen pakking besteld, maar een autoreparatie aangevraagd. Dat is een dienst, geen object, en volgens mij vallen diensten sowieso niet onder WKOA.
Diensten vallen wél on de de wet koop op afstand.
Maar laten we ophouden over koop op afstand, want hoe je het ook bekijkt, dit is géén koop op afstand - zelfs als TS via de telefoon opdracht zou hebben gegeven om die pakking te bestellen. Een koop op afstand is
een overeenkomst die [...] wordt gesloten in het kader van een georganiseerd systeem voor verkoop of dienstverlening op afstand [...] en waarbij, tot en met het moment van het sluiten van de overeenkomst, uitsluitend gebruik wordt gemaakt van een of meer middelen voor communicatie op afstand.
Er is hier (a) geen sprake van een georganiseerd systeem voor verkoop op afstand en (b) TS is persoonlijk bij de garage langs geweest, dus er is niet uitsluitend communicatie op afstand gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Laatst online: 24-05 17:33

Racing_Reporter

Contentmaker

__REMCO__ schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 16:16:
[...]

Geen idee wat het type nummer is. Het gaat om een Ford Fiesta. Ik ga volgende week dat onderdeel ophalen en dan hopen dat ik em verkocht krijg.
Zou je toch even willen kijken wat dat voor typenummer is? Dat bedrag lijkt me ook gruwelijk veel te hoog voor een pakking.

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +6 Henk 'm!

• Dashlane
Zelf een periode in het garage wereldje gezeten. Bij dealer bestelde onderdelen kunnen niet geretourneerd worden of hoge kosten bij duurdere onderdelen. Daarom zijn garages gek op de ‘brezan’ grossiers want zij verlenen veel betere service voorwaarden.

Rechtspraak is voor redelijkheid en billijkheid. Je hebt een afspraak gemaakt en het zou niet redelijk en billijk zijn als de garage moet opdraaien voor de kosten omdat jij een afspraak hebt geannuleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:06
Tom-Z schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 21:15:
Diensten vallen wél on de de wet koop op afstand.
Je hebt gelijk, dank voor de correctie. :)
Maar laten we ophouden over koop op afstand, want hoe je het ook bekijkt, dit is géén koop op afstand
Eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
Overigens, ik zou het typenummer pakken. Het magazijn van de dichtsbijzijnde Ford dealer (van de garage) en vragen wat het onderdeel kost. Ga ervan uit dat een garage 10% korting krijgt op het onderdeel gekocht vanuit een dealer ten zichte van de consument.

Je kunt het onderdeel wel op internet opzoeken, alleen voor specifieke pakkingen kun je beter bij dealer zijn. Althans dat is mijn ervaring, niks is zo ellendig als je aan het werk bent en de pakking blijkt voor een tientje te besparen niet kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Dashlane schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 21:48:

Een groot product bestellen dat in een vrachtwagen vervoerd moet worden annuleren als hij al onderweg is via de WKOA is ook niet redelijk om de verkoper met de kosten te laten zitten. Maar toch mag het. Dus zonder concrete wetsartikelen kan je niet zeggen of het wel of niet mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
loki504 schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 21:59:
[...]

Een groot product bestellen dat in een vrachtwagen vervoerd moet worden annuleren als hij al onderweg is via de WKOA is ook niet redelijk om de verkoper met de kosten te laten zitten. Maar toch mag het. Dus zonder concrete wetsartikelen kan je niet zeggen of het wel of niet mag.
Excuus, ik ben het woordje ‘mij’ vergeten. Rechtspraak is voor mij redelijkheid en billijkheid. Ik bedoelde het niet juridisch, maar ethisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Dashlane schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 22:03:
[...]

Excuus, ik ben het woordje ‘mij’ vergeten. Rechtspraak is voor mij redelijkheid en billijkheid. Ik bedoelde het niet juridisch, maar ethisch.
Aah dat ben ik helemaal met je een. En als het onderdeel ook ongeveer die prijs heeft is het wel zo netjes om te betalen. Maar ik zie hier 1/10 van het bedrag voorbij komen. En dat is dan ook weer niet redelijk vanuit de garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 25-05 17:19
loki504 schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 22:20:
[...]

Aah dat ben ik helemaal met je een. En als het onderdeel ook ongeveer die prijs heeft is het wel zo netjes om te betalen. Maar ik zie hier 1/10 van het bedrag voorbij komen. En dat is dan ook weer niet redelijk vanuit de garage.
Ik zie het niet voor 1/10 van de prijs voorbij komen. Met levering is het bij die andere shop al € 12,77. Die levering moet je er natuurlijk bij tellen, want dat verzorgt de garage ook. En zoals gezegd bestelt de garage een origineel onderdeel, om zeker te zijn dat er toch niet iets gaat lekken na verloop van tijd. Zo'n dichting van een willekeurige website vergelijken met een origineel onderdeel gaat gewoon niet.

Misschien is het een idee om nog even te overleggen met de koper van de wagen om hem korting te geven op de dichting. Misschien dat hij dan wel wil onderhandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Giesber schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 12:20:
[...]

Ik zie het niet voor 1/10 van de prijs voorbij komen. Met levering is het bij die andere shop al € 12,77. Die levering moet je er natuurlijk bij tellen, want dat verzorgt de garage ook. En zoals gezegd bestelt de garage een origineel onderdeel, om zeker te zijn dat er toch niet iets gaat lekken na verloop van tijd. Zo'n dichting van een willekeurige website vergelijken met een origineel onderdeel gaat gewoon niet.

Misschien is het een idee om nog even te overleggen met de koper van de wagen om hem korting te geven op de dichting. Misschien dat hij dan wel wil onderhandelen.
Is het een Bosch vacuümpomp of ? over de prijs is een afspraak, maar ik gaf de optie voor alle lezers. online kun je genoeg vinden. Universele afdichting zal goedkoper zijn, maar het hoeft niet van Motorcraft/Ford te zijn.zeker niet als de pomp van Bosch is ;)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Giesber schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 12:20:
[...]

Verzending is er niet dus hoeft de klant ook niet te betalen. En uiteraard is orgineel onderdeel duurder. Maar als het 1/10 van de prijs betreft vraag ik mij echt af of de garage niet iets te veel winst wil maken. Dat er betaald moet worden vind ik ook logisch. Maar als er geen prijs is afgesproken moet het marktconform zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:15
loki504 schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 14:05:
[...]

Verzending is er niet dus hoeft de klant ook niet te betalen. En uiteraard is orgineel onderdeel duurder. Maar als het 1/10 van de prijs betreft vraag ik mij echt af of de garage niet iets te veel winst wil maken. Dat er betaald moet worden vind ik ook logisch. Maar als er geen prijs is afgesproken moet het marktconform zijn.
Ooh, de garage betaalt geen verzendkosten, wat leuk voor ze. Als ze die wel betalen, dan berekenen ze die natuurlijk ook door.

Mijn garage maakt per onderdeel een keuze tussen origineel of aftermarket. Gewoon op basis van hun ervaringen en sommige onderdelen willen ze alleen de originele gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Pat911 schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 14:43:
[...]

Ooh, de garage betaalt geen verzendkosten, wat leuk voor ze. Als ze die wel betalen, dan berekenen ze die natuurlijk ook door.

Mijn garage maakt per onderdeel een keuze tussen origineel of aftermarket. Gewoon op basis van hun ervaringen en sommige onderdelen willen ze alleen de originele gebruiken.
Als ik het kom ophalen/auto breng zullen naar mij geen verzendkosten berekend nee. Lijkt mij logisch. De persoon waar ik op reageerde had het over 12 euro om het thuis te ontvangen dus Inc verzendkosten richting je huis. Als ik naar de garage/webshop rij heb ik die kosten niet. Product blijft uiteindelijk 5. En dan is 50+ niet marktconform (zal het hier om een na maak gaan IPV orgineel). Maar 1/10 van het orgineel is alsnog een erg groot verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:15
loki504 schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 15:17:
[...]

Als ik het kom ophalen/auto breng zullen naar mij geen verzendkosten berekend nee. Lijkt mij logisch. De persoon waar ik op reageerde had het over 12 euro om het thuis te ontvangen dus Inc verzendkosten richting je huis. Als ik naar de garage/webshop rij heb ik die kosten niet. Product blijft uiteindelijk 5. En dan is 50+ niet marktconform (zal het hier om een na maak gaan IPV orgineel). Maar 1/10 van het orgineel is alsnog een erg groot verschil.
Als je het zelf ophaalt kost het inderdaad niets. Behalve benzine of andere kosten die ik moet maken om naar de garage/winkel te rijden. Plus tijd.
Daarnaast heeft garage wel verzendkosten gemaakt om het bij hun te krijgen, die berekenen ze natuurlijk wel door. Over die verzendkosten had ik het.

We weten nog steeds niet het typenummer van wat TS heeft laten bestellen. Dus prijsverschil weten we niet. Daarnaast wordt er nu telkens gerekend met het prijsverschil van een origineel onderdeel vs aftermarket.

[ Voor 7% gewijzigd door Pat911 op 03-01-2018 15:44 ]

Pagina: 1