Grote bestanden splitsen in 10 GB of 1 GB ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 14:03
Beste Tweakers, de beste wensen naar iedereen!

Ik zit met een probleem, waarbij ik graag jullie advies over zou willen weten. Ik heb grote bestanden die ik wil splitsen voordat ik ze upload naar de Cloud.

Het gaat om veracrypt containers van 50 tot 100 GB die af en toe wijzigen.

Ik twijfel nog over de blokgrootte. Wat zou handiger/slimmer zijn? Splitsen in groottes van 1 GB of 10 GB ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Hangt af van frequentie, voorspelbaarheid wijzigingen, etc.

Maar: je hebt n.a.v. eerdere gelijksoortige vragen (waar ook al allerhande hier relevante tips zijn gegeven) toegezegd volgende keren in de topicstart duidelijk te maken wat je hebt onderzocht / wat je overwegingen zijn. Dat mis ik.. Ik stel voor dat je zelf begint met een goede onderbouwing van de eigenschappen (voordelen en nadelen) van de verschillende opties, voordat anderen gaan meedenken.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Maak een test-opstelling en kijk wat de minste overhead veroorzaakt... de 1 of de 10GB-blokken.
Het lijkt mij dat je daar veel meer aan af kan leiden dan dat wij hier algemene antwoorden gaan roepen die vervolgens door specifieke instellingen aan jou kant plots minder handig zijn...

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@Eric_1993 enkele maanden geleden was je toch ook bezig hiermee? Tenminste, als ik Twee back-up methodes, welke? even snel doorlees, was je ook al aan het testen/kijken wat handige file-sizes zouden kunnen zijn.

Toen gaf je al aan bijvoorbeeld dat er rekening gehouden moest worden met upstream-snelheden dus mogelijk wil/kan je die upstream ook meenemen in dit topic. Dat is een stukje handiger rekenen/denken samen met jou

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 14:03
Excuses voor de late reactie. Ik zal proberen om zoveel mogelijk informatie te geven over mijn probleem en de situatie. Het klopt inderdaad, dat ik paar maanden terug er hier ook mee bezig was, ik ging toen gewoon rsync gebruiken. Maar omdat het hier om grote bestanden gaat, merk ik op dat het downloaden er van vaak fout/traag gaat en ik bij annuleren gelijk helemaal opnieuw moet beginnen. Dus daarom overweeg ik nu om het anders aan te pakken. En hoor graag tips/advies van mensen over hoe het beste kan doen.

De back-ups worden gemaakt op Windows 10 computers en heb een Ziggo Zakelijk abonnement 350/40.

Daarom zal ik hier twee manieren uitleggen waaruit ik kan kiezen:

*** Back-uppen met Syncrify ***

Syncrify maakt gebruik van het rsync procotol en verstuurd de gewijzigde bestanden over https. Dit programma kan ik gewoon op een computer installeren bij familie en werkt onder Windows 10.

Voordelen:
- Niet hele bestand uploaden
- Het bestand is één geheel ipv geplitst in kleinere bestanden
- Verstuurd veilig de bestanden over HTTPS
- Het vergelijken,uploaden, samenvoegen van de bestanden duurt hierbij ongeveer 2/3 uur.

Nadelen:
- Loopt soms vast
- Ik heb niet veel ervaring met het programma
- Is soms traag bij het vergelijken van bestanden en stopt er halverwege mee waardoor het hele bestand geüpload wordt. Traag = het lezen en vergelijken van een bestand gaat met 3 MBps terwijl het bestand 100 GB groot is en halverwege stopt het vaak.
- 2 kopie's van bestanden.

*** Bestandscontainers splitsen en uploaden met SyncbackPro ***

Ik wil hierbij de Veracrypt bestanden splitsen in groottes van 10 GB. Het splitsen gebeurd op de hoofdcomputer waar 2 snelle harde schijven in zitten. (200 MB/s) Vervolgens worden de bestanden op de NAS gezet waar het daarna geupload wordt naar mijn eigen NAS buitenshuis en naar de Cloud. Bij deze methode worden de bestanden op de NAS uitgepakt, zodat ik het hele bestand heb staan en de geplistste bestanden. Hierbij worden de bestanden maandelijks gecontroleerd.

Voordelen:
- Handiger met het uploaden/downloaden van de bestanden omdat het om gesplitste bestanden gaat
- Omdat het op 3/4 media's wordt opgeslagen heb ik automatisch ook meer kopie's ervan

Nadelen:
- Bij het toevoegen van 1 foto van 2 MB moet ik met deze methode het hele bestand splitsen en uploaden met 40 Mbps.
- Duurt langer dan de eerste methode, maar is geen probleem.

EDIT: Sommige veracrypt containers worden vaker gewijzigd dan de andere, het verschilt eigenlijk hoevaak er een wijziging plaatsvindt. Soms is het 1/2 x per week en soms dagelijks dat 1 containers gewijzigd wordt.

[ Voor 7% gewijzigd door Eric_1993 op 04-01-2018 19:05 ]

Pagina: 1