Twee back-up methodes, welke?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 06:59
Ik heb stuk of 12 Veracrypt containers van 50 GB die af en toe gewijzigd worden, waar bestanden bijkomen of gewijzigd worden. Ik wil de containers back-uppen naar een mini-pc die bij kennis staat en heb daarbij twee methode's uitgevogeld waar ik zelf niet uitkom en vraag jullie advies :+

Methode 1:

Containers backuppen met Syncrify (rsync over https) naar de mini-pc bij de kennis. Voordeel: Alleen gewijzigde blokken worden geupload. Nadeel: 1 container checken welke blokken geupload moeten worden duurt een uur.

Methode 2:

Containers splitsen met GSplit in bestanden van 10 GB. Vervolgens uploaden naar de mini pc die bij de kennis staat. Daarna de bestanden weer uitpakken en checken. Voordeel: Het uploaden wordt door de NAS gedaan naar de mini-pc en kan tussentijd gewoon de computer uitzetten. (Bij methode 1 moet de computer aanstaan tot Syncrify klaar is met back-uppen). Nadeel: Bij wijziging van een bestand moet de hele computer worden geupload van 50 GB. Dat is opzich geen probleem, ik heb een uploadsnelheid van 40 Mbps.

Graag hoor ik jullie tips en advies hierover zodat ik het back-up plan kan uitvoeren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRaakje
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Al eens gekeken naar duplicati, is ook een blocklevel backup met versioning, misschien is het wat sneller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
DRaakje schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 22:28:
Al eens gekeken naar duplicati, is ook een blocklevel backup met versioning, misschien is het wat sneller?
Ik hoef geen versioning omdat ik gewoon genoeg heb aan het meest recent container die is gewijzigd. Er komt voor een grotendeels bestanden bij namelijk. Is Duplicati niet onbetrouwbaar omdat Duplicati de bestanden niet verifieert of ze goed zijn gebackupt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:26
Is er een mogelijkheid om de containers op een ZFS te zetten voordat ze worden verstuurd? Eventueel in een virtuele machine? Dan weet je zeker dat je een blocklevel incrementele backup maakt. Niks gaat sneller zijn dan dat.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRaakje
  • Niet online
Duplicati controleert ook regelmatig of de backup goed is door delen ervan te downloaden. Misschien gewoon er eens naar kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
Bedankt voor jullie adviezen! Ik ben momenteel Syncrify en Duplicati aan het testen, 1 van die software wil ik gebruiken afhankelijk van de gebruiksgemak. Dan heb ik nog met iets jullie advies nodig. Ik heb best belangerijk data die niet corrupt of verloren mag gaan. Hoevaak maken jullie een back-up van jullie belangerijke bestanden?

Ik dacht aan: op een extern harde schijf die ontkoppelt is en de Cloud. Maar heb hier nog 3 harde schijven staan, vraag me af of het goed is om ook op die 3 harde schijven een back-up te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRaakje
  • Niet online
Ik draai duplicati naar Stack. Is een 300GB backup waar 30 versies van de bestanden max 6 maanden bewaard worden.

Daarnaast ook met duplicati naar google Nearline cloudstorage 1x per week (je betaald voor dataverkeer daar). Kost 2.5 euro per maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09:58
DRaakje schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 16:47:
Ik draai duplicati naar Stack. Is een 300GB backup waar 30 versies van de bestanden max 6 maanden bewaard worden.
Hoe heb jij ingesteld dat hij 30 versies max 6 maanden bewaard? Ik kan wel kiezen: 30 versies bewaren of de optie: 6 maanden bewaren kiezen, maar niet een combinatie van beide...
Pagina: 1