Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Killsko
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 06-06 16:30
Ik heb vandaag een Scythe Katana 4 geïnstalleerd op mijn AMD Phenom II X4 955 als vervanging van de AMD stock cooler. Na de installatie alles weer aangesloten en de PC opgestart. Nu bleek de CPU temp hoger te liggen dan met de standaard AMD cooler (werd zelfs 67C tijdens CS:GO). Waardoor kan dit komen?

PS: Ik heb tijdens de installatie de meegeleverde paste gebruikt van Scythe.

Beste antwoord (via Killsko op 09-01-2018 21:13)

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 17:29
quote:
Killsko schreef op zondag 31 december 2017 @ 15:54:
[...]

Zover ik weet wel, met het klik-systeem kan niet echt veel mis gaan qua bevestigen.
Je zou het opnieuw kunnen proberen om het zeker te weten natuurlijk.
quote:
Wanneer is het teveel pasta? De bijgeleverde pasta zat in een plastic sachet, hiervan heb ik vrijwel alles erop gedaan en geprobeerd egaal te verdelen.
Er moet echt maar een dun laagje tussen zitten, anders kan het niet goed geleiden. 'Vrijwel alles erop gedaan' klinkt alsof het ook wel eens te veel kan zijn. Over het algemeen is een bolletje ter grootte van een rijstkorrel al zat.

The devil is in the details.

Alle reacties

• Technomania
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 16:45

Technomania

I'm Just Nucking Futs

Cooler zit goed bevestigd?
Niet teveel pasta gebruikt?

niet diegene die weinig heeft, maar degeen die meer wil hebben is arm.

• Hahn
Alle beschermfolies eraf gehaald? Fans draaien goed?

En 67°C is niet echt extreem, ook al is het gek dat 'ie minder presteert dan de oude koeler. Waarom heb je die eigenlijk vervangen? :)

• Killsko
quote:
Hahn schreef op zondag 31 december 2017 @ 15:49:
Alle beschermfolies eraf gehaald? Fans draaien goed?

En 67°C is niet echt extreem, ook al is het gek dat 'ie minder presteert dan de oude koeler. Waarom heb je die eigenlijk vervangen? :)
Yes, de fan draait goed en folie is eraf. Ik las ergens dat 62 de max temp is voor deze CPU dus vind het nogal extreem. De stock cooler maakte altijd flinke herrie en koelde ook slecht, vandaar de vervanging.

• Killsko
quote:
Technomania schreef op zondag 31 december 2017 @ 15:48:
Cooler zit goed bevestigd?
Niet teveel pasta gebruikt?
Zover ik weet wel, met het klik-systeem kan niet echt veel mis gaan qua bevestigen.
Wanneer is het teveel pasta? De bijgeleverde pasta zat in een plastic sachet, hiervan heb ik vrijwel alles erop gedaan en geprobeerd egaal te verdelen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• Hahn
quote:
Killsko schreef op zondag 31 december 2017 @ 15:54:
[...]

Je zou het opnieuw kunnen proberen om het zeker te weten natuurlijk.
quote:
Er moet echt maar een dun laagje tussen zitten, anders kan het niet goed geleiden. 'Vrijwel alles erop gedaan' klinkt alsof het ook wel eens te veel kan zijn. Over het algemeen is een bolletje ter grootte van een rijstkorrel al zat.

• Technomania
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 16:45

Technomania

I'm Just Nucking Futs

@Killsko Minder pasta al getest?

niet diegene die weinig heeft, maar degeen die meer wil hebben is arm.

• Killsko
quote:
Ik heb geen pasta meer liggen, maar ga binnenkort even naar de winkel en instaleer hem opnieuw.

• Killsko
Zou de hoge temperatuur ook kunnen komen door een slechte airflow in mijn case?
Ik heb namelijk mijn voeding aan de bovenkant zitten en denk niet dat het erg bevorderlijk is dat mijn cpu koeler nu recht in de koeler van de voeding blaast...

Killsko wijzigde deze reactie 07-01-2018 15:06 (43%)

• Superkanjo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 20-07 08:53
Die airflow is toch niet veranderd nadat je een nieuwe koeler hebt geinstalleerd?

Al met minder (rijstkorrel, en niet uitsmeren) koelpasta geprobeerd?

• Killsko
quote:
Superkanjo schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 18:48:
Die airflow is toch niet veranderd nadat je een nieuwe koeler hebt geinstalleerd?

Al met minder (rijstkorrel, en niet uitsmeren) koelpasta geprobeerd?
De stockcooler had wel een andere airflow aangezien de ventilator dan anders is gemonteerd (zie foto).

• martijnvkk
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 10-04 12:26
Ik denk dat je hem beter kan hermonteren en dan de erwt techniek te gebruiken. Hier staan genoeg tutorials van op youtube ;)

• Jism
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
quote:
Killsko schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 15:49:
Ik heb namelijk mijn voeding aan de bovenkant zitten en denk niet dat het erg bevorderlijk is dat mijn cpu koeler nu recht in de koeler van de voeding blaast...

[afbeelding]
Warmte stijgt. Dat is normaal. Dat het via de voeding er weer uit gaat is eigenlijk alleen maar beter. Heb je de CPU fan snelheid niet gewoon laag staan?

M'n magische bol werken.

• Killsko
quote:
Jism schreef op maandag 8 januari 2018 @ 13:32:
[...]
Warmte stijgt. Dat is normaal. Dat het via de voeding er weer uit gaat is eigenlijk alleen maar beter. Heb je de CPU fan snelheid niet gewoon laag staan?
De fan snelheid staat op automatisch, maar tikt regelmatig de 2500rpm aan wat de max is voor deze koeler.

• Leader98
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 20-07 08:36

Leader98

Tweaking rulez!

Kan je die koeler niet een kwartslag tegen de klok in draaien?
Dan blaast ie de warme lucht via de achterventilator de kast uit.

Zie http://www.overclock.net/...227005&stc=1&d=1314919635

Leader98 wijzigde deze reactie 08-01-2018 16:43 (44%)

• freaky35
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 10:57
quote:
Killsko schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 15:49:

[afbeelding]
Cpu koeler zit niet logisch, deze blaast nu alleen maar warme lucht van de gpu naar de cpu. Ik zou deze zeker draaien, zodat deze de koele lucht van de fan voorin mee kan pakken.

En zet dan aan de andere kant van de koeler een 2de fan erop die warmte lucht bij de koeler weg haald, san krijg je tenminste een beetje airflow.

De koeler die achterin de kast zit, moet dan zo zitten dat die de warmte lucht uit kast haalt.

freaky35 wijzigde deze reactie 08-01-2018 17:08 (17%)

• Killsko
quote:
freaky35 schreef op maandag 8 januari 2018 @ 17:05:
[...]

Cpu koeler zit niet logisch, deze blaast nu alleen maar warme lucht van de gpu naar de cpu. Ik zou deze zeker draaien, zodat deze de koele lucht van de fan voorin mee kan pakken.

En zet dan aan de andere kant van de koeler een 2de fan erop die warmte lucht bij de koeler weg haald, san krijg je tenminste een beetje airflow.

De koeler die achterin de kast zit, moet dan zo zitten dat die de warmte lucht uit kast haalt.
Dit dacht ik ook al, maar ik kan hem maar op één manier monteren op de am3 socket (naar boven of beneden)...

• Killsko
Ik heb net de katana 4 eraf gehaald en mijn stock cooler na schoonmaken gemonteerd. Er zat inderdaad teveel koelpasta op de processor. Toch bewaar ik de katana 4 tot ik een nieuwe behuizing heb met de voeding aan de onderkant, want zelfs met de juiste hoeveelheid pasta betwijfel ik hoe goed hij zal presenteren zonder lucht afvoer. Bedankt voor alle reacties!
Pagina: 1

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True