Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkur2
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 25-01-2024
Hallo allemaal,

Ik heb dit forum eerder gebruikt om een aantal vragen te stellen betreft belasting.
Hierop is toen massaal gereageerd alleen werd dit topic weer gesloten voordat ik nog mijn aanvullende vraag kon stellen.
Overigens heb ik me toen zeer verbaasd over alle meningen ....
Door omstandigheden zijn de belastingaangiftes van mij en mijn man altijd gedaan door derde maar wil dat nu zelf gaan doen maar wil het dan ook snappen.
O.a. werd er toen aangegeven dat alleen 52% belasting betaald moet worden over het deel van het inkomen wat boven de grens van 41% valt.
Maar hoe zit het dan met de bijtelling van de auto? Deze is nu bruto € 240 p.m.
Is het dan zo dat zodra je inkomen (deels) in de 52% schijf valt je ook volledig 52% belasting moet betalen over je (bruto) bijtelling en dus niet in een staffel zoals bij het inkomen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Dit maakt toch niet uit?

Of je nou 52% belasting betaalt over de auto van 240 euro, of je betaalt 52% belasting over 240 euro verkregen uit inkomen.

Die auto wordt gewoon opgeteld bij je inkomen, en daar wordt belasting over geteld.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02:16
Je hebt je vraag een beetje raar geformuleerd..
Het lijkt net alsof je een vraag hebt over belastingtarieven terwijl je vraag eigenlijk is:

Kan ik niet beter iemand anders zoeken die de belasting voor ons blijft invullen?

Het antwoord is
Ja in dit geval kun je beter gewoon iemand zoeken die dat voor je doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-09 21:21
boyette schreef op zondag 31 december 2017 @ 10:09:
Je hebt je vraag een beetje raar geformuleerd..
Het lijkt net alsof je een vraag hebt over belastingtarieven terwijl je vraag eigenlijk is:

Kan ik niet beter iemand anders zoeken die de belasting voor ons blijft invullen?

Het antwoord is
Ja in dit geval kun je beter gewoon iemand zoeken die dat voor je doet.
Als iedereen zo zou redeneren leefden we nog in een grot...

Wat is er mis mee om dingen te vragen en je zo te verdiepen in zaken waar je nog niet zoveel van weet :?
Hij heeft nog tot april om meester in belastingrecht te worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02:16
Als je dit soort vragen stelt kan je er beter niet aan beginnen want dan is de kans dat je geld laat liggen of moet betalen zo inmens groot dat je beter iemand anders kan inschakelen.
Het gaat hierbij ook niet zozeer om de vragen die je wel stelt.
Maar de vragen die je niet stelt omdat je er gewoon geen benul van hebt,

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:52

The Eagle

I wear my sunglasses at night

De staffel geldt over het bruto verzamelinkomen. Dus alles opgeteld qua bijtelling en afgetrokken qua aftrekposten. Maar download het aangifteprogramma van de belatsingdienst eens. Overal staat een vraagtekentje bij waar je voor toelichting op kunt klikken. Loop er doorheen en klik er op, dan ga je het zeker weten beter snappen.
Zolang je niks instuurt is er niks aan de hand, en zelfs zou je dat wel doen kun je altijd nog een herziene aangifte insturen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
boyette schreef op zondag 31 december 2017 @ 10:25:
Als je dit soort vragen stelt kan je er beter niet aan beginnen want ...
... dat is ongeveer hetzelfde, als vragen hoeveel wielen er doorgaans onder een auto zitten, om vervolgens de remmen zelf te willen vervangen. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23-09 18:52
Lees je even in mbt de basiskennis belastingen. Bijvoorbeeld van het Nibud : https://www.nibud.nl/consumenten/inkomstenbelasting/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

mkur2 schreef op zondag 31 december 2017 @ 10:06:
Dit zegt niet zoveel.

Wat je moet doen is de cataloguswaarde vermenigvuldigen met je bijtellingspercentage en dit optellen bij je bruto jaarsalaris.

Over dit bedrag betaal je loonbelasting.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-09 11:19

Croga

The Unreasonable Man

Is het dan zo dat zodra je inkomen (deels) in de 52% schijf valt je ook volledig 52% belasting moet betalen over je (bruto) bijtelling en dus niet in een staffel zoals bij het inkomen?
Ik zal proberen het eenvoudig uit te leggen. Het is iets ingewikkelder dan dit maar voor dit moment is deze uitleg gedetailleerd genoeg:

Wat je je moet realiseren is dat de bijtelling van de auto gewoon inkomen is. Het is weliswaar geen geld maar nogsteeds inkomen.
Op dezelfde manier als dat "Eigen woning forfait" als inkomen gezien wordt en dat hypotheekrente gezien wordt als negatief inkomen.

Uiteindelijk wordt alle inkomen bij elkaar opgeteld. Dus salaris plus bijtelling plus eigen woning forfait plus stijging van waarde van aandelen minus hypotheekrente. (er zijn nog veel meer plussen en minnen maar die negeren we even voor dit verhaal). Over dat totaal betaal je belasting.

Dus om de auto even te vereenvoudigen;
Stel je salaris is € 60'000 per jaar.
Stel je rijdt een auto met 22% bijtelling en een waarde van 20'000 euro dan ziet de belastingdienst dit als vergelijkbaar met € 4400 extra inkomen per jaar.
Je totale inkomen dat jaar € 64400. Daar betaal je belasting over, verdeelt over de verschillende percentages.

Of je de bijtelling van de auto nou ziet als je "eerste" inkomen (en het dus in het laagste percentage valt; en je salaris gedeeltelijk in het hoogste percentage), of je ziet de auto als "laatste" inkomen (waardoor het salaris niet in de 52% valt maar een deel van de auto wel) maakt niet uit; de totale hoeveelheid belasting die je moet betalen blijft hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-09 12:35

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik heb dit forum eerder gebruikt om een aantal vragen te stellen betreft belasting.
...
maar wil dat nu zelf gaan doen maar wil het dan ook snappen.
Oud topic: Consequenties hoger inkomen

Maar als je het zelf wil snappen, je hebt toch de opgaven van de belasting van afgelopen jaren? Daar staat exact in welke bedragen in welke box vallen, welke tarieven/heffingen daarover zijn gegaan en wat daardoor de invloed is op de volgende staffel en de totale heffinf/teruggave onderaan de streep.

Met een beetje lezen in die opgaven en het teruglezen van de toenmalig geldende regels, lijkt het me absoluut niet onmogelijk om vandaag nog te snappen waarom een oude aangifte uitkwam op "2900 Euro bijbetalen".

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Uiteindelijk gaat het maar om één bedrag: je belastbaar inkomen in box 1. Het maakt niet uit of daar nou loon, bonus, bijtelling, hypotheekrenteaftrek of wat dan ook in zit, je hebt aan het eind van het jaar 1 bedrag aan inkomen in box 1. Over dat ene bedrag wordt belasting geheven in 4 schijven.

Belasting wordt dus altijd berekend over je totale inkomen per box. Alles wat er tijdens het jaar al wordt afgerekend, is een voorheffing en/of voorlopige teruggaaf. De voorheffing is er om te voorkomen dat je achteraf, bij de definitieve aanslag, veel geld in één keer moet betalen. De voorlopige teruggaaf kan gebruikt worden om de teveel betaalde belasting eerder terug te krijgen.

Waar de verwarring vaak ontstaat, is dat er bij de voorheffing soms gebruik wordt gemaakt van een bijzonder tarief, dat hoger is dan wat men verwacht. Men denkt daarom ten onrechte dat bepaalde loonbestanddelen zwaarder worden belast dan andere. Dit is dus een misverstand, het gaat er puur om om te voorkomen dat je achteraf nog (veel) moet bijbetalen.

"Bijtelling" is trouwens letterlijk dat: het bedrag dat je bij je inkomen op moet tellen. Dus als je inkomen eerst 30.000 was en je hebt een leaseauto gereden van 20.000, dan moet je 22% van die 20.000 bij je inkomen optellen en is je belastbare inkomen dus 34.400. Daarmee kom je voor de top van je inkomen in een hogere schaal, maar dat heeft niks met de bijtelling op zich te maken. Als je in dezelfde situatie een inkomen had van 25.000 en je telt daar 4.400 bij op, kom je niet in een hogere schaal.

[ Voor 17% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 01-01-2018 03:46 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:15

ZieMaar!

Moderator General Chat
Haha, deze vraag was toch ook al beantwoord in het vorige topic? Ja, die bijtelling wordt tegen het hoogste tarief belast. Echter, dit gaat helemaal vanzelf (als je 1 werkgever hebt althans). Zie ook de 1e reactie in dit topic :).

Belastingaangifte doen is niet zo heel moeilijk als particulier. Je hebt inkomsten (loon en spaargeld voor de meeste mensen), aftrekposten (hypotheekrente aftrek) en dat is het voor de meeste mensen al wel. Dit is allemaal voor ingevuld en kun je dus gewoon checken aan de hand van je jaaropgaven (van je werkgever, bank etc).

Het is goed om even op de site van de belasting te checken of je andere aftrekposten hebt, maar daar vraagt het aangifte programma zelf ook wel om volgens mij. Aanrechtsubsidie is er volgens mij ook niet meer? Maar zelfs dat gaat nog vanzelf door te spelen met die verdelingen denk ik. Goed kijken, goed lezen en het lukt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
ZieMaar! schreef op zondag 31 december 2017 @ 15:30:
Ja, die bijtelling wordt tegen het hoogste tarief belast.
Topic niet gelezen? Dit is dus niet waar.

De bijtelling wordt überhaupt niet opzichzelfstaand belast. De bijtelling wordt bij het belastbaar inkomen opgeteld en dat totaal wordt volgens de belastingschijven belast. Het is onzinnig om een deel van het totaal losstaand te bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Andere topic juist wel gelezen, de ts gaat qua normaal salaris naar de hoogste schijf en dus wordt zijn bijtelling ook zo belast.

Dus niet per definitie, wel in dit geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:54
ZieMaar! schreef op maandag 1 januari 2018 @ 09:23:
Andere topic juist wel gelezen, de ts gaat qua normaal salaris naar de hoogste schijf en dus wordt zijn bijtelling ook zo belast.

Dus niet per definitie, wel in dit geval.
Dat is het punt niet. Je totale inkomen wordt belast, niet in aparte delen. Dus je kan niet zeggen dat de bijtelling in de hoogste schijf valt. Je kan ook zeggen dat de bijtelling in de laagste schijf valt en je inkomen uit loon daarboven op komt. Dan valt een groter stukje van je inkomen uit loon in de hoogste schijf.
Het is maar hoe je het bekijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Echter als mensen specifiek willen weten wat het effect is van de bijtelling, dan is het normaal het te vergelijken met de situatie zonder bijtelling, en dan is het verschil dus dat praktisch gezien de bijtelling in het hoogste tarief waarin je zit belast wordt (tenzij je precies op de grens zit, dan kan hij ook in twee tarieven zitten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die bijtelling is inderdaad gewoon bruto inkomen en wordt op precies dezelfde manier belast als de rest van het inkomen.

Het maakt niets uit welk briefje van 100 euro "als eerste" belast wordt. Je hebt X briefjes van 100 euro en je betaalt belasting over het geheel, niet over afzonderlijke delen. Vanaf briefje nummer Y wordt het tarief hoger en vanaf briefje nummer Z wordt het tarief weer hoger. Maar de "volgorde" van de briefjes maakt natuurlijk niets uit.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 01-01-2018 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sissors schreef op maandag 1 januari 2018 @ 09:47:
Echter als mensen specifiek willen weten wat het effect is van de bijtelling, dan is het normaal het te vergelijken met de situatie zonder bijtelling, en dan is het verschil dus dat praktisch gezien de bijtelling in het hoogste tarief waarin je zit belast wordt (tenzij je precies op de grens zit, dan kan hij ook in twee tarieven zitten).
Zo kun je voor jezelf inderdaad de invloed op je netto inkomen zichtbaar maken. Maar als je 1 maand later een salarisverhoging krijgt, moet je dus opnieuw gaan rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Het is toch bijtelling? Die tel je bij je salaris op. Dit is dus altijd on top of en dus wel in het hoogste tarief.

Of red ik me hier niet helemaal meer uit ;)? Klopt natuurlijk prima wat jullie zeggen, maar ik denk dat iemand die er naar vraagt inderdaad de gedachtengang van @sissors volgt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Optellen is onafhankelijk van volgorde: A+B levert hetzelfde op als B+A 😉

Stellen dat de bijtelling tegen het hoogste tarief belast wordt, schept alleen maar verwarring. Zoals gezegd, is het onzin een bepaald deel van het inkomen onafhankelijk van de rest te bekijken.

Vergelijk het met stemmen: als er 50 van de 100 mensen ergens vóór gestemd hebben, dan is het niet de 51e stem op zich die voor een meerderheid zorgt, alle stemmen zijn even belangrijk.

Met de inkomstenbelasting net zo: alle euro’s zijn even belangrijk en worden op dezelfde manier belast.

[ Voor 7% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 01-01-2018 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Sissors schreef op maandag 1 januari 2018 @ 09:47:
Het is gewoon loon in natura, in die zin zou ik wel snappen dat men kijkt wat het op de belasting doet, net als men wellicht zou doen als men opslag in loon in valuta zou krijgen. Als ik nu 3200€ bruto verdien, en na opslag 3500€, ben ik inderdaad benieuwd naar het netto-verschil. Maar ik zou het niet zo zien dat over het ene loondeel een andere belasting wordt geheven dan over het andere, al kan de 'effectieve belasting' natuurlijk anders zijn. Als de waarde van het privegebruik van de auto groter dan de bijtelling is, is de 'effectieve belasting' lager, als de waarde kleiner is, groter.

[ Voor 18% gewijzigd door begintmeta op 01-01-2018 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
De invloed op het netto maandloon is weer een heel ander verhaal, omdat je dan kijkt naar loonheffing, dit is een voorheffing van de loonbelasting.

In de loonheffing kunnen bepaalde delen van het loon, zoals de bijtelling, of vakantiegeld, of bonussen, wél een eigen heffingspercentage hebben. Dit is dus veel lastiger te voorspellen, i.v.m. alle regels en tabellen die hier voor gebruikt worden.

Pagina: 1