• mkur2
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 25-01-2024
Ik heb iets lastig en kan nergens het antwoord vinden ....

Mijn jaarinkomen in 2016 (salaris + bonus) is ca. € 63.000 en betaal dus 41% belasting. Mijn vrouw heeft geen inkomen.
Ik rijd ook in een leaseauto waar ik ca. € 240 bruto bijtelling voor heb.

Nu verwacht ik dat mijn jaarinkomen in 2017 boven de grens van 52% belasting gaat komen (˃ € 67.000).
Ga ik nu over dit volledige bedrag 52% belasting betalen (en houd ik netto dus minder over) of alleen over het deel boven de 41%??
En wat voor effect heeft dit op mijn netto bijtelling??
Ook vraag ik me af of ik nu een naheffing ga krijgen over 2017 over mijn inkomen + mijn bijtelling??

Ik hoor graag van jullie ....

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01:00
Nou dat was moeilijk, de eerste zoekopdracht was gelijk raak.

Tot en met 19k betaal je 36%, over de rest van dat bedrag betaal je 40 procent en over alles boven de 66k betaal je 52 procent.

Belastingschaal / Belastingschijf

Inkomensgrens

Belastingtarief

Schijf 1
Inkomen tot € 19.922
36,55%

Schijf 2
Inkomen tussen € 19.923 en € 33.715
40,4%

Schijf 3
Inkomen tussen € 33.716 en € 66.421
40,4%

Schijf 4
Inkomen vanaf € 66.422
52%

[ Voor 21% gewijzigd door NotSoSteady op 28-12-2017 12:31 ]

• Jeroenzer
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22-09 13:17
NotSoSteady schreef op donderdag 28 december 2017 @ 12:23:
Nou dat was moeilijk, de eerste zoekopdracht was gelijk raak.

Belastingschaal / Belastingschijf

Inkomensgrens

Belastingtarief

Schijf 1
Inkomen tot € 19.922
36,55%

Schijf 2
40,4%

Schijf 3
40,4%

Schijf 4
Inkomen vanaf € 66.422
52%
dat is niet de vraag van de TS.
Belastingschijf weet de TS zelf ook wel, dat geeft hij nog aan in ze post ook.

Als dat jasje van jouw beschadigd is en je wilt er wat aan doen....

• Gopher
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11-09-2023
mkur2 schreef op donderdag 28 december 2017 @ 12:20:

Mijn jaarinkomen in 2016 (salaris + bonus) is ca. € 63.000 en betaal dus 41% belasting. Mijn vrouw heeft geen inkomen.

Nu verwacht ik dat mijn jaarinkomen in 2017 boven de grens van 52% belasting gaat komen (˃ € 67.000).
Ga ik nu over dit volledige bedrag 52% belasting betalen (en houd ik netto dus minder over) of alleen over het deel boven de 41%??
Ook vraag ik me af of ik nu een naheffing ga krijgen over 2017 over mijn inkomen + mijn bijtelling??

Ik geloof dat NotSoSteady je vraag niet begrepen heeft.

Je hoeft je niet druk te maken. Momenteel betaal je namelijk niet 41% over je volledige inkomen. tot de 20k betaal je de laagste grens, hetzelfde geld voor de andere grenzen.

Je betaald dus enkel extra belasting over het gedeelte wat boven die grens valt.

De andere zaken weet ik zo snel niet.
Maar ik zal proberen niet alles direct op te brassen zodat je bij een lichte herberekening dat tenminste weer kan ophoesten.

[ Voor 6% gewijzigd door Gopher op 28-12-2017 12:26 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01:00
Jeroenzer schreef op donderdag 28 december 2017 @ 12:24:
[...]

dat is niet de vraag van de TS.
Belastingschijf weet de TS zelf ook wel, dat geeft hij nog aan in ze post ook.
Als je goed naar mijn post kijkt, dan staat daar het antwoord. Let vooral op 'grens', 'tussen' en 'vanaf'.

[ Voor 6% gewijzigd door NotSoSteady op 28-12-2017 12:27 ]

• KabalA!
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09 14:53

KabalA!

[ No-Life ]

Zoals hierboven inderdaad alles boven de grens wordt hoger belast. Maar als je nog hypotheekrenteaftrek oid hebt kom je weer onder die grens, dus vaak zit je niet zo snel in de 52% als dat je naar aanleiding van de getallen zou verwachten.

Als het niet kapot gaat, gaat het niet hard genoeg

• Gopher
  • Laatst online: 11-09-2023
NotSoSteady schreef op donderdag 28 december 2017 @ 12:25:
[...]

Als je goed naar mijn post kijkt, dan staat daar het antwoord.
Je verwoord het niet expliciet. Je zou het kunnen lezen dat de percentages enkel over het volledige pakket gelden. Dat is gelukkig niet zo :-).

• DeveloperNL
  • Laatst online: 24-06-2024
Je kan best makkelijk je bruto salaris verlagen, bijvoorbeeld door hypotheekaftrek volledig op jouw naam te zetten ( ik hoop dat je dit al doet) en eventueel zou je nog extra pensioen kunnen sparen op je bruto salaris. Daarnaast is het niet een hele grote schok of zo als je er net boven valt, want je krijgt nog steeds extra salaris, dus je betaald alleen 52% alles boven de 66432 euro.

[ Voor 28% gewijzigd door DeveloperNL op 28-12-2017 12:39 ]

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020

Alleen het deel boven de EUR 66.421.
Die wordt dan hoger. Maar aangezien je ook meer verdient, hou je alsnog meer over,
Nee (niet op basis van het bovenstaande). Je werkgever zal de loonheffing namelijk ook aanpassen aan je nieuwe salaris.

Overigens maakt de bijtelling ook deel uit van je jaarinkomen.
DeveloperNL schreef op donderdag 28 december 2017 @ 12:28:
Je kan best makkelijk je bruto salaris verlagen, bijvoorbeeld door hypotheekaftrek volledig op jouw naam te zetten ( ik hoop dat je dit al doet) en eventueel zou je nog extra pensioen kunnen sparen op je bruto salaris. ...
Je verlaagt je salaris daar niet mee. Je inkomen wel.

[ Voor 15% gewijzigd door Conono op 28-12-2017 12:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroen V
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-09 21:23

Jeroen V

yadda yadda yadda

Simpel antwoord op de vraag: je betaalt alleen die 52% over het deel wat boven de grens komt...

Over bonus is het iets anders geregeld; bij het uitbetalen wordt veelal een hoger tarief gehanteerd bij de uitbetaling. (dit kan oplopen tot 56%) Overigens hoef je je daar geen zorgen te maken want het wordt aan het einde van het jaar rechtgetrokken bij de jaaropgaaf. De reden is dat de heffingskortingen bij een stijgend inkomen afbouwen (tot 0, maar dan zit je ergens bij de 115K bruto per jaar)

• Conono
Jeroen V schreef op donderdag 28 december 2017 @ 12:41:
Simpel antwoord op de vraag: je betaalt alleen die 52% over het deel wat boven de grens komt...

Over bonus is het iets anders geregeld; bij het uitbetalen wordt veelal een hoger tarief gehanteerd bij de uitbetaling. (dit kan oplopen tot 56%) Overigens hoef je je daar geen zorgen te maken want het wordt aan het einde van het jaar rechtgetrokken bij de jaaropgaaf. De reden is dat de heffingskortingen bij een stijgend inkomen afbouwen (tot 0, maar dan zit je ergens bij de 115K bruto per jaar)
Niet helemaal. De reden is dat loonheffing (wat wordt ingehouden op het salaris) een voorheffing is op de inkomstenbelasting. Dus, als je over je inkomen EUR 20.000 aan inkomstenbelasting bent verschuldigd, maakt het per saldo geen klap uit of er 20.000 aan loonheffing is ingehouden, of maar EUR 18.000. In dat laatste geval moet je weliswaar EUR 2.000 bijbetalen, maar is je netto-salaris in dat jaar ook EUR 2.000 hoger geweest.

Voor de inkomstenbelasting zijn er GEEN aparte tarieven voor bonussen, bijtellingen, uitbetaalde vakantiedagen etc.

• Jeroen V
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-09 21:23

Jeroen V

yadda yadda yadda

Conono schreef op donderdag 28 december 2017 @ 12:45:
[...]

Niet helemaal. De reden is dat loonheffing (wat wordt ingehouden op het salaris) een voorheffing is op de inkomstenbelasting. Dus, als je over je inkomen EUR 20.000 aan inkomstenbelasting bent verschuldigd, maakt het per saldo geen klap uit of er 20.000 aan loonheffing is ingehouden, of maar EUR 18.000. In dat laatste geval moet je weliswaar EUR 2.000 bijbetalen, maar is je netto-salaris in dat jaar ook EUR 2.000 hoger geweest.

Voor de inkomstenbelasting zijn er GEEN aparte tarieven voor bonussen, bijtellingen, uitbetaalde vakantiedagen etc.
Je zegt dat ik het niet helemaal juist heb, maar vervolgens zeg je precies wat ik ook aangaf... :S

• Conono
Jeroen V schreef op donderdag 28 december 2017 @ 13:06:
[...]

Je zegt dat ik het niet helemaal juist heb, maar vervolgens zeg je precies wat ik ook aangaf... :S
Niet helemaal. Je bedoelt (vermoed ik) "belastingaangifte", maar schrijft "jaaropgave". De jaaropgave krijg je van je werkgever. Verder hebben de heffingskortingen hier weinig mee te maken, zijn deze niet de reden dat alles recht wordt getrokken bij de belastingaangifte, en gaan deze niet naar 0 (ook niet bij hoge inkomens).

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
DeveloperNL schreef op donderdag 28 december 2017 @ 12:28:
Je kan best makkelijk je bruto salaris verlagen, bijvoorbeeld door hypotheekaftrek volledig op jouw naam te zetten ( ik hoop dat je dit al doet) en eventueel zou je nog extra pensioen kunnen sparen op je bruto salaris. Daarnaast is het niet een hele grote schok of zo als je er net boven valt, want je krijgt nog steeds extra salaris, dus je betaald alleen 52% alles boven de 66432 euro.
Hoe kan dat dan best makkelijk? HRA is inderdaad eentje, als dat nog niet zou gebeuren. Extra pensioen sparen van je bruto salaris kan alleen als je werkgever een (zo goed als) niet bestaand pensioen heeft. Dus dan blijven er niet veel opties over.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

Verwijderd

Zeg het me als ik te cynisch ben maar eh.....
Ben ik de enige die het een beetje schokkend vind dat iemand met zo'n inkomen niet in staat is zulke basale vragen zelf te beantwoorden?
Dit weet je toch wel na een aantal jaar werken of vind je met 5 minuten Google?
Vooral de openingszin van ts stoort me vandaar m'n ietwat minder vriendelijke post.....dit is noch lastig noch onvindbaar.

• pkuppens
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:28

Het klinkt als loondienst en dan krijg je als het goed is geen naheffing. Sterker nog, de kans is groot dat je zelfs wat terug krijgt.

Uitleg: als het goed is houdt jouw loonadministratie al rekening met jouw inkomen, inclusief lease auto. Daarop worden inhoudingen gedaan. Je vakantiegeld, bonussen, leaseauto worden al tegen 52% belast.

Uiteindelijk ga je verrekenen over 2017, waaruit blijkt dat er teveel is ingehouden, omdat je bijvoorbeeld nog hypotheekrenteaftrek had, die je tegen een hoger inkomen mag aftrekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 28 december 2017 @ 13:27:
Ben ik de enige die het een beetje schokkend vind dat iemand met zo'n inkomen niet in staat is zulke basale vragen zelf te beantwoorden?
Vooral de openingszin van ts stoort me vandaar m'n ietwat minder vriendelijke post.....dit is noch lastig noch onvindbaar.
Ben ik het wel een beetje mee eens. Ik doe elk jaar zelf mijn aangifte IB en waar de TS nu naar vraagt, dat begrijp je meestal na de eerste aangifte wel. De tarieven en grenzen veranderen weleens, maar het idee blijft hetzelfde.

Het "lastige" stuk zit hem vooral in aftrekposten, wat mag wel en wat mag niet afgetrokken worden.

Bijtelling voor een leaseauto is ook heel simpel, zolang je niet in "netto" bedragen denkt. Die bijtelling wordt gewoon bij je belastbaar inkomen opgeteld en zorgt ervoor dat je dus meer belasting moet betalen. Hoeveel dat precies is, is weer afhankelijk van je inkomen en aftrekposten.

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22-09 12:45
NotSoSteady schreef op donderdag 28 december 2017 @ 12:23:
Schijf 2
40,4%

Schijf 3
40,4%
Wacht even, dus iemand die 19.924 euro verdiend moet net zoveel procent betalen als iemand die 66.421 verdiend? Dat is echt belachelijk!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 28 december 2017 @ 13:27:
Aangezien meerdere mensen in het topic het al niet helemaal eens zijn met elkaar, blijkt het toch niet zo heel raar lijkt mij zo.

En beter een dubbelcheck dan achter een nare verrassing komen.

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-08 15:58

garriej

Ik las ondertieten.

mugenmarco schreef op donderdag 28 december 2017 @ 14:40:
[...]

Wacht even, dus iemand die 19.924 euro verdiend moet net zoveel procent betalen als iemand die 66.421 verdiend? Dat is echt belachelijk!
Nee hoor, alleen over die 1e euro hoeven ze dan maar 40,4% te betalen. Iemand die 66.421 over alles tussen de 19.923 en de 66.421 euro.

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22-09 12:45
garriej schreef op donderdag 28 december 2017 @ 14:46:
[...]

Nee hoor, alleen over die 1e euro hoeven ze dan maar 40,4% te betalen. Iemand die 66.421 over alles tussen de 19.923 en de 66.421 euro.
Oke nu snap ik het, bedankt :-)

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:06
Bovendien bestaat er zoiets als arbeidskorting ;-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

garriej schreef op donderdag 28 december 2017 @ 14:46:
[...]

Is dit niet middelbare school maatschappijleer of economie? Met een inkomen van de bovenste schaal zou je toch verwachten dat het loont je wat te verdiepen in de wetgeving.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Als dit je werkelijk bezig houd, ga dan eens rondneuzen op de website van de belastingdienst, en begin bij het onderwerp 'fiscaal partnerschap'.

https://www.belastingdien..._en_aftrekposten_verdelen

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:15

ZieMaar!

Moderator General Chat
Jeroenneman schreef op donderdag 28 december 2017 @ 14:49:
[...]

Is dit niet middelbare school maatschappijleer of economie? Met een inkomen van de bovenste schaal zou je toch verwachten dat het loont je wat te verdiepen in de wetgeving.
Dit is absoluut basis economie op de middelbare school. Een en ander wordt (heel iets) complexer door arbeidskorting, maar echt lastig is het niet. De TS zegt dat ie gezocht heeft, maar ik vraag me dan af waar.

Anyway: ja je betaalt meer belasting, maar houdt ook netto meer over. Je bijtelling wordt netto ook hoger, maar je mag, als je een koophuis hebt, hypotheekrente aftrekken van je belastbaar inkomen en dat zal ook voor een hogere netto besparing zorgen.

Toen ik door die hoogste belastinggrens ging praatte ik die hogere bijtelling altijd voor mezelf goed doordat de HRA ook meer opleverde (maar dat wordt nu dus afgebouwd).

Overigens is € 240 bruto best wel weinig, tenzij je nog een 14% auto hebt of elektrisch rijdt. Of bedoel je toch netto?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Jeroenneman schreef op donderdag 28 december 2017 @ 14:49:
[...]

Ik vind het inderdaad schrijnend dat mensen met een dergelijk inkomen niet eens snappen hoe belastingen werken. Hoe komen ze dan ooit aan een dergelijke functie?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-09 19:24
Tsurany schreef op donderdag 28 december 2017 @ 16:36:
[...]

Ik vind het inderdaad schrijnend dat mensen met een dergelijk inkomen niet eens snappen hoe belastingen werken. Hoe komen ze dan ooit aan een dergelijke functie?
Beetje kort door de bocht. Alsof je alleen veel kunt verdienen met een belangrijke managementfunctie. Een vriend van mij heeft een zeer goed betaalde functie in een ziekenhuis met bijbehorende HBO-opleiding.

Hij stelt mij geregeld dit soort vragen. (eerder zelfs nog het verschil tussen bruto en netto) En dat is verder geen domme jongen.

Interpolis, glashelder!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

TheIbex schreef op donderdag 28 december 2017 @ 16:45:
[...]

Beetje kort door de bocht. Alsof je alleen veel kunt verdienen met een belangrijke managementfunctie. Een vriend van mij heeft een zeer goed betaalde functie in een ziekenhuis met bijbehorende HBO-opleiding.

Hij stelt mij geregeld dit soort vragen. (eerder zelfs nog het verschil tussen bruto en netto) En dat is verder geen domme jongen.
Type functie is volstrekt irrelevant. Als je een HBO/WO opleiding kan afronden en kennelijk de hersens hebt om een goed betaalde positie te verkrijgen maar ondertussen niet weet hoe de inkomensbelastingen in elkaar steken is er toch iets goed mis in je algemene ontwikkeling.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:15

ZieMaar!

Moderator General Chat
Aan de ene kant wel, maar misschien woont de ts kort in Nederland oid? En zoveel is 67k ook weer niet...misschien heeft ts wel een loodzware fysieke baan (misschien offshore oid)? Dat soort werk betaalt goed, maar je hoeft niet per se heel slim te zijn.

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Tsurany schreef op donderdag 28 december 2017 @ 16:49:
[...]

Type functie is volstrekt irrelevant. Als je een HBO/WO opleiding kan afronden en kennelijk de hersens hebt om een goed betaalde positie te verkrijgen maar ondertussen niet weet hoe de inkomensbelastingen in elkaar steken is er toch iets goed mis in je algemene ontwikkeling.
Ben het wel een beetje met je eens. Tegelijkertijd: ik ken diverse mensen met een universitaire opleiding, die iets simpels als een lamp niet zelf kunnen vervangen. Dat laten ze altijd doen, met als gevolg dat ze het ook nooit leren. En dus totale afhankelijkheid op die gebieden.
Zelfde kan gelden voor TS: nooit verdiept in relatief simpele zaken als loonstrookjes of belastingaangiftes, met als gevolg paniek als hij hoort dat zijn salaris boven een "kritieke" grens uit dreigt te komen... :)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:57

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Tsurany schreef op donderdag 28 december 2017 @ 16:49:
[...]

En diezelfde mensen kunnen ook geen fietsband plakken of behang plakken, belastingen hoeven helemaal geen onderdeel van je ontwikkeling te zijn, gros 'bovenin' heeft daar gewoon belastingadviseurs voor.

Ik heb jaren lang aangiftes gedaan, ze gooien een doos vol met spullen neer, je stelt paar vragen, verder hoeven ze niets te weten behalve of ze geld moeten betalen of terugkrijgen.

Ik kreeg btw maar klein deel rond belastingen bij oude MEAO opleiding, of je moest specifiek salarisadministratie erbij nemen

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

SinergyX schreef op donderdag 28 december 2017 @ 21:18:
[...]

En diezelfde mensen kunnen ook geen fietsband plakken of behang plakken, belastingen hoeven helemaal geen onderdeel van je ontwikkeling te zijn, gros 'bovenin' heeft daar gewoon belastingadviseurs voor.

Ik heb jaren lang aangiftes gedaan, ze gooien een doos vol met spullen neer, je stelt paar vragen, verder hoeven ze niets te weten behalve of ze geld moeten betalen of terugkrijgen.

Ik kreeg btw maar klein deel rond belastingen bij oude MEAO opleiding, of je moest specifiek salarisadministratie erbij nemen
Ik vind financiële basiskennis wel wat anders dan behang plakken of een fietsband repareren. En dan hebben we het niet eens over specifieke kennis zoals zorgkosten terugvragen maar simpelweg de basis werking van de belastingschijven. Ik vind het verbazingwekkend dat iemand dat niet begrijpt en eigenlijk ook niet eens wilt begrijpen.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:57

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Tsurany schreef op donderdag 28 december 2017 @ 21:22:
[...]

Ik vind financiële basiskennis wel wat anders dan behang plakken of een fietsband repareren. En dan hebben we het niet eens over specifieke kennis zoals zorgkosten terugvragen maar simpelweg de basis werking van de belastingschijven. Ik vind het verbazingwekkend dat iemand dat niet begrijpt en eigenlijk ook niet eens wilt begrijpen.
Natuurlijk is raar, maar dat is vandaag. Vroeger moesten wij hele jaaropgaaf en salariststrook zelf kunnen berekenen, nu is het gewoon een programma, paar cijfers erin en klaar. Wij hebben zelfs iemand op de HR die niet eens deeltijd vakantiedagen berekenen, laat staan regels en uitzonderingen daarbij, die draait 99% op wat het programma als antwoord geeft.

Ik zal ook genoeg vroeger hebben geleerd wat ik in de jaren gewoon los heb gelaten, wat voor de 1 basiskennis zou moeten zijn, is voor de ander niet meer nodig.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:11
Aangezien de vraag van topicstarter wel beantwoord is, beeindig ik hier de wedstrijd verplassen.

[ Voor 22% gewijzigd door Rukapul op 28-12-2017 22:19 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.