Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal!

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Ik heb voor kerst een platenspeler + receiver gekregen van een bekende. Het betreft een al wat langer niet gebruikte Technics sl d-3 platenspeler en een pioneer vsx-lx70. Nu heb ik mijn platenspeler aangesloten op de receiver en 2 oude speakers aangesloten omdat ik er nog niet uit ben wat voor speakers erbij te kopen. Echter valt me op dat het muzikale gedeelte van m'n geluid van de plaat perfect is maar als ze beginnen te zingen het klinkt alsof ze in een grote hal staan. De klanken van de zangers klinken op alle platen heel hol en ver weg. Om de receiver uit te sluiten heb ik ook een antennekabel aangesloten voor fm en daar heb ik wel prachtig geluid.

Zelf dacht ik misschien dat de naalddruk niet goed zou zijn, maar na die zelf opnieuw volgens de voorschriften te hebben afgesteld heeft dat niet geholpen. De oude eigenaar zegt dat de platenspeler het altijd goed gedaan heeft.. Weten jullie iets wat ik kan proberen ipv er meteen een nieuwe naald of element te moeten monteren?

Kan ik er vanuit gaan als er een phono ingang zit op m'n receiver dat het met de voorversterker goed zit? Of kan het zijn dat die er niet in zit?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Jorn

Beste antwoord (via Verwijderd op 02-01-2018 20:49)

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:16
Eerste waar ik aan denk is dat je receiver ingesteld is voor 5.1 terwijl je er maar 2 speakers aan hebt hangen en dat de receiver het geluid van de zang uit een niet aangesloten center probeert te laten komen.

Dit in combinatie met een audiomodus die stereo upsampled naar 5.1.

[ Voor 14% gewijzigd door Jaap-Jan op 29-12-2017 18:46 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:16
Eerste waar ik aan denk is dat je receiver ingesteld is voor 5.1 terwijl je er maar 2 speakers aan hebt hangen en dat de receiver het geluid van de zang uit een niet aangesloten center probeert te laten komen.

[ Voor 14% gewijzigd door Jaap-Jan op 29-12-2017 18:46 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Even assistentie roepen: @Joopieboy jij bent vinylfetisjist, jij weet t vast wel. :)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Naalddruk is nog niet alles (eerst in evenwicht, nullen, en dan correct ingesteld?), ook de uitlijning van de naald en het element op de plaat moeten goed zijn. :) Hier zijn vrij eenvoudige malletjes voor te downloaden en uit te printen van bv vinyl engine. Dikke kans dat de uitlijning niet goed is dat je rare vervorming krijgt.

Succes! :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:48

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Jaap-Jan schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 18:37:

De versterker heeft een phono-in welke nooit en te nimmer op surround zal komen te staan als je die uitgang kiest. Dat is softwarematig niet eens mogelijk (in mijn Pioneer VSX 831 iig niet) afaik.

Edit: hmmm kijkende naar de handleiding kan deze het wel:

http://docs.pioneer.eu/Ma...X_LX60_70_manual/?page=29

Alsnog; de receiver zou moeten 'zien' dat je maar 2 speakers hebt aangesloten en zodoende het geluid niet over een centre speaker moet sturen. Of ik verwacht iets teveel logica van een versterker :+

@Verwijderd heb je enig idee hoe lang de speler niet heeft gespeeld of gedraaid? Is het van een zolder afgekomen na X jaar stof happen of is het recentelijk nog gebruikt voor het bij jou terecht kwam?
Weet je ook welk element/naald er op je speler nu zit?

De receiver én de speler (al helemaal ) zijn best wel aan de leeftijd; zou mij niets verbazen als het element van de speler(bij niet frequent gebruik in de recente tijd)niet helemaal meer lekker is.

Als afstelling, oud smeer, instellingen van de receiver en bekabeling de issue niet zijn, zou je toch eens moeten kijken naar een andere element.

P.S; je kan ook het altijd hier nog proberen:

Het Grote Vinyl Topic Deel 2

P.P.S je kan proberen de receiver op mono te forceren (indien mogelijk). Kijken of je dan een verschil hoort

http://docs.pioneer.eu/Manuals/VSX_LX70_VSX_LX60_70_manual

[ Voor 19% gewijzigd door Notna op 29-12-2017 19:10 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servpage
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-09 10:44
Kijk even of de naald goed op/in het element zit en haal de headshell even los van de arm door de chrome wartel los te draaien en maak de contacten schoon.
En zoals hier boven al beschreven controleren of de versterker op gewoon stereo staat en niet een of andere vage surround mode, je weet maar nooit.

Collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 16:36
Om ook nog een idee uit een andere hoek aan te dragen, zit er in de receiver wel een aangepaste line in voor platenspelers? Ik herinner me dat Phono in niet uitwisselbaar is met DVD/CD/AUX/TAPE en dergelijke.
Iets met voorversterking die anders is.

Onderstaande toegevoegd:
Phono input[edit]
A "phono input" is a set of input jacks, usually RCA jacks, located on the rear panel of a preamp, mixer or amplifier, especially on early radio sets, to which a phonograph or turntable is attached. Modern styli (phonograph needles) and phono cartridges give a very low level output signal of the order of a few millivolts which the circuitry amplifies and equalizes.

Phonograph recordings are made with high frequencies boosted and the low frequencies attenuated: during playback the frequency response changes are reversed. This reduces background noise, including clicks or pops, and also conserves the amount of physical space needed for each groove, by reducing the size of the larger low-frequency undulations. This is accomplished in the amplifier with a phono input that incorporates standardized RIAA equalization circuitry.

Through at least the 1980s, the phono input was widely available on consumer stereo equipment—even some larger boomboxes had them. By the 2000s only very sophisticated and expensive stereo receivers retained the phono input, since most users were expected to use digital music formats such as CD or satellite radio. Some newer low-cost turntables include built-in amplifiers to produce line-level (one volt) outputs; devices are available that perform this conversion for use with computers; or older amplifiers or radio receivers can be used. Nearly all DJ mixers have two or more phono inputs, together with two or more one-volt line inputs that also use RCA connectors.

This "phono input" designed for the millivolt signal from an unamplified turntable should not be confused with the modern standard one-volt line input and output that also uses RCA connectors and is found on video cameras, recorders and similar modern equipment.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Overigens lees ik je tekst nu nog een keer, en valt me nu pas op dat de 2 apparaten vroeger ook bij elkaar hebben samengewerkt, dan ligt het vast niet aan wat ik hierboven opper.

[ Voor 82% gewijzigd door jopie op 29-12-2017 19:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:48

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

jopie schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 19:10:
Om ook nog een idee uit een andere hoek aan te dragen, zit er in de receiver wel een aangepaste line in voor platenspelers? Ik herinner me dat Phono in niet uitwisselbaar is met DVD/CD/AUX/TAPE en dergelijke.
Iets met voorversterking die anders is.

Onderstaande toegevoegd:
Phono input[edit]
A "phono input" is a set of input jacks, usually RCA jacks, located on the rear panel of a preamp, mixer or amplifier, especially on early radio sets, to which a phonograph or turntable is attached. Modern styli (phonograph needles) and phono cartridges give a very low level output signal of the order of a few millivolts which the circuitry amplifies and equalizes.

Phonograph recordings are made with high frequencies boosted and the low frequencies attenuated: during playback the frequency response changes are reversed. This reduces background noise, including clicks or pops, and also conserves the amount of physical space needed for each groove, by reducing the size of the larger low-frequency undulations. This is accomplished in the amplifier with a phono input that incorporates standardized RIAA equalization circuitry.

Through at least the 1980s, the phono input was widely available on consumer stereo equipment—even some larger boomboxes had them. By the 2000s only very sophisticated and expensive stereo receivers retained the phono input, since most users were expected to use digital music formats such as CD or satellite radio. Some newer low-cost turntables include built-in amplifiers to produce line-level (one volt) outputs; devices are available that perform this conversion for use with computers; or older amplifiers or radio receivers can be used. Nearly all DJ mixers have two or more phono inputs, together with two or more one-volt line inputs that also use RCA connectors.

This "phono input" designed for the millivolt signal from an unamplified turntable should not be confused with the modern standard one-volt line input and output that also uses RCA connectors and is found on video cameras, recorders and similar modern equipment.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Overigens lees ik je tekst nu nog een keer, en valt me nu pas op dat de 2 apparaten vroeger ook bij elkaar hebben samengewerkt, dan ligt het vast niet aan wat ik hierboven opper.
2 posts boven je haal ik de handleiding aan ;). Maar deze versterker heeft een phono in. Ik neem voor het gemak even aan dat de TS zijn platenspeler hierop heeft aangesloten :Y

Ergo: dat zal dus niet het probleem zijn

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 16:36
Oeps, deze handleiding heb ik ook gelezen, maar kwam bij de inputs geen Phone tegen.
Overheen gekeken dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:41
Deze receiver heeft vast een source direct of pure direct (of hoe dat bij Pioneer ook zou moeten heten)functie.
Hiermee omzeil je alle dsp's
Schakel dit eens in.
Grote kans dat t geluid nu goed is.
Of....Loop de setup eens door een geef de juiste speakers in.
Of.....zet de receiver op 2.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Haha hij stond inderdaad niet ingesteld op Stereo! Heeft het voor een mooi geluid uit mijn platenspeler zin om een surroundset te kopen? Of wat voor speakers zouden jullie aanraden? Ik ben een student Haha 😆

Bedankt voor het meedenken!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 23:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Totaal niet. platenspeler is stereo weet je nog. Dus je hebt maar twee speakers nodig. Al het andere is gekunsteld.

Verder: ik weet niet of je om hem op stereo te krijgen de initiele setup van die receiver gedraait hebt, maar zo niet kan dat handig zijn. Dan snapt de receiver ook dat je (voorlopig) maar twee speakers hebt, krijg je niet zoveel van die vreemde efecten. Hoe je dat doet? Zoek online de manual even op als je die niet hebt en anders gewoon bladeren ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
hier zet ik mn receiver altijd in "all channel stereo" voor een 2 kanaals source. bij al het andere in "Direct"

al die DSP functies maken het er imo niet mooier / beter op :P maar das natuurlijk ook weer een kwestie van smaak ;-)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-09 12:06

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

Bij m'n vader was hetzelfde euvel met (bijna?) dezelfde versterker. Vooral de S-Wave functie speelde hier parten. Misschien kun je die uit zetten?
Pagina: 1