Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Netwerk aanleg bij verbouwing - graag een mening

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goede dag allemaal

Ik ben Kevin 27 uit Limburg en saskia

Wij hebben pas een huis gekocht en zijn nu druk bezig met verbouwen het is een huis uit de eind jaren 50

Bijna alles van het stroom is vervangen en de wcd zijn lager geplaats aangezien de stroom gedateerd was

Aangezien de muren en plafons nog open zijn wilde we gaan beginnen met de internet/tv kabels en deze ook in de muren leggen ik heb in de woonkamer buizen gebruikt van pvc 5/8 (dun )
Maar hier passen geen 3 kabels door

Onze groene tv kabel komt uit in de kelder en gaat na de hoek van de woonkamer daarboven hangt een kastje van glas vezel

De bedoeling was dat er 1coax na tv gaat en 2 Internet kabels richting tv

Internet na pc ruimte
Internet en tv na zolder en slaap kamers dit zou een voorbereiding zijn voor later

Maar ik zie Door de bomen het bos niet meer

De bedoeling van 2utp kabels en coax na tv is we weten niet wat we gaan pakken qua abbo maar dan ligt het en hebben 1 utp over voor bijvoorbeeld ps4

Maar ik kwam tegen op Internet qua utp kabel cat 6 cat6a en 7 harde kern en zachte kern

En dat zelfde geld ook voor qoax met db doorlaat en afgeschermd en dubbel afgeschermd

We willen zo veel mogelijk voorbereid zijn op als we er wonen

De plafons zijn er uit .de muren liggen open dus er kan nog gebroken en gekapt worden maar als we er er wonen en dan achterkomen van hadden we maar toch een kabel na boven gelegd besparen

Ik hoop dat dit verhaal een beetje duidelijk is en overkomt ik hoor graag reacties van wat ik het beste kan gaan doen

Mvg Kevin & saskia

• fender89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:57
Ik hoop dat dit verhaal een beetje duidelijk is en overkomt
Nee, niet echt.
Werk aan je interpunctie en opbouw van het verhaal i.p.v. de vele losse zinnen

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:04
Verwijderd schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 11:20:
Ik hoop dat dit verhaal een beetje duidelijk is en overkomt ik hoor graag reacties van wat ik het beste kan gaan doen
Het zou helpen wanneer je een plaatje maakt van de situatie nu en je functionele wensen op een rijtje zet.
Dan heb je waarschijnlijk al voor jezelf duidelijk gemaakt wat er moet gebeuren.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:05
Ik zou iig zorgen dat er loze leidingen liggen richting de verschillende ruimtes waar je netwerk nodig hebt en wellicht gaat hebben. Als je de meterkast oid als centraal punt neemt, dus van daaruit een leiding naar ieder kamer. Dan kun je af met 2 kabels per buis. Probeer zoveel mogelijk buigzame pvc te ontwijken. Dat is een crime om meerdere kabels door te krijgen vanwege de ribbels.
Wijzelf hebben wel de fout gemaakt om niet logisch na te denken en moeten nu dus een omweg zien te regelen om elke kamer te voorzien.
Je kunt altijd later als er ergens meerdere netwerk apparaten staan, een switch plaatsen.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Tegenwoordig? Elke hoek van de kamer een doos met pijp naar centraal punt (Voor UTP of Coax) en in elke kamer een extra doos in het plafond voor wifi access points / rookmelders.

Denk gelijk aan eventuele multimedia apparaten / bedrading speakers / home domotica.

• Stonehawk
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04-06 13:19
Mijn vraag is waar wil jij je internet en tv afnemen. Als je namelijk glasvezel hebt, is het dan niet handig om alles via glasvezel binnen te laten komen en dan het gehele coax verhaal links te laten liggen?

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Nu je erbij kunt elke kamer 2 loze leidingen leggen 1 voor 2 x utp en 1 voor coax.

Neem direct 3/4 inch (19mm) en geen flexibelebuis!!!!

Voor de kosten hoef je het niet te laten want pvc buis kost nog geen 15 euro voor 25 stuks van 2m.

Die buizen laat je ergens centraal binnenkomen in bijvoorbeeld de meterkast / kelder / glasvezel punt.

Laat ook een loze le8ding van het centrale punt lopen naar de glasvezel en aop (Ziggo).

Eventueel nog elke verdieping een eigen loze leiding in het plafond voor een poe accespoint.

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-11 11:41
Wauw. Ik heb dit echt vol bewondering gelezen, daarna nog 2 keer en toen kreeg ik denk ik een beeld van wat je graag zou willen. Probeer je vraagstelling eens duidelijker te formuleren, nu staat er van alles door elkaar en is t voor de mensen die reageren lastig helder te krijgen wat je nu wilt. (ik kom oorspronkelijk ook uit Limburg, dus dat is geen excuus O-)

Ontopic:
- Gebruik kabel met een stugge kern voor in muren en leidingen. Afhankelijk van je wensen kun je hier een keuze in maken, let er vooral op dat CAT6 en CAT7 vaak dikker is dan de standaard CAT5e kabels die je nu nog overal ziet.
- Neem kabel met een koperen kern en geen CCA.
- Wanneer je de keuze hebt: iedere kamer 2 aansluitingen. Wil je een Accespoint in het plafond, leg dan hier ook een leiding+kabel voor. Zoals eerder gemeld denk hier ook aan als je rookmelders wil ophangen die gevoed worden met netstroom. Deze 2 kabels mogen niet door dezelfde buis.
- Vermijd zo veel mogelijk flexibele PVC buis, als de kabel er eenmaal in ligt is dit geen probleem, een kabel vervangen of bijtrekken is zo goed als onmogelijk hebt ik ondervonden.
- Maak vooraf de keuze of je glas neemt of kabel. Glas werkt met IPTV en kan dus over een UTP kabel lopen, Ziggo daarentegen levert tv signaal via coax. Wanneer je kabel neemt zul je hier extra coax voor moeten trekken. (tip: neem glas, ik durf best te stellen dat dit de toekomst heeft)
- Monteer alles netjes af in een meterkast waar al je kabels samen komen, gebruik hiervoor een patch paneel. Stugge kabel is niet geschikt voor afwerking met stekkers.

Kijk anders eens in Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 Hier is veel info te vinden met mensen die je al voor zijn gegaan. Ook welke materialen er gebruikt zijn (en waarom).

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:55

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

titelfix

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:49
ik zou praktisch eerst kiezen waar je alles naartoe kan trekken.. een 19" switch en een grote cai versterker kosten wel wat plaats en staan idealiter op een droge vochtvrije , stofvrije plaats
indien je een volledige kelder hebt in je huis is dat ook gewenst om daar al je bekabeling naartoe te trekken. ook je inkomende kabels moeten verlegd worden , of gepaste bekabeling naar je verdeelpunt (wat niet altijd evident is als je fiber hebt)

persoonlijk ben ik fan van 2x cat6A/7 utp + CAI op elke plaats, maar das enkel mogelijk met 2x 3/4e pijp naar alle plaatsen.

als je zoals nu vastzit met 1x 5/8" zou ik minima voor cai + utp cat5e gaan, dat krijg je nog vrij gemakkelijk getrokken...
heb je 2x 5/8" in de woonkamer is het 1x CAI door 1 pijp , 2x cat6A door de 2e pijp (wel smallere versies zoals de draka uc home cat6A : ( https://www.rexelnederlan...datakabel-voor-de-woning/ )

in de woonkamer kiest je misschien ook best voor 2 plaatsen... stel dat je een dame hebt die graag van indeling veranderd ?

indien er sprake is van een bureel zou ik daar voor 4x utp gaan (vaste pc, netwerkprinter, telefoon , reserve)

leg bv ook een kabel naar je tuinhuis, stel dat je daar is een wifipunt nodig hebt , of je zonnepanelen daar nakijken... je weet het nooit ;)

Verwijderd

Je kan gewoon 2 x CAT6 in een buis (laten) trekken. Ook is het mogelijk om bij de groothandel een kant en klare 100 meter rol buis kopen mét 2 x CAT6 erin. Makkelijk installeren.

Als je loze buizen laat leggen, zorg er dan voor dat ze alles in één keer leggen en dus geen "koppelstukjes" gaan gebruiken bij de flexibele buis.

Als je daarna draden gaat trekken, gebruik een "trekkous" (zoek maar op Google), trekveer en 3M Lube glijmiddel (bij Conrad te koop). Dat is speciaal glijmiddel voor het smeren van kabels. Is op waterbasis, en verdampt na een tijdje. Dus GEEN Dreft, Dubro of ander rommel gebruiken.

Gebruik ook MERK kabels, zoals Belden, AMP, TE. König is geen goed merk. Uiteraard moet het "solid" kern zijn (dus GEEN stranded). Belden is goed te krijgen en niet duur. Als je toch op die "semi professionele" toer gaat, kijk of je kabel met LSZH omhulsel kan krijgen. Is niet nodig voor huis installaties, maar het heeft wel de eigenschap, dat de buitenkant van de mantel heel glad en glanzend wordt. Handig voor het trekken.
Pagina: 1