Ik heb een externe harddisk van Freecom. Het is een oudje, de mobile drive XXS met USB 2.0. Het ding reageerde niet altijd direct maar toen ik hem uit zijn rubberen sleeve haalde bleef de usb poort achter. Deze was dus losgeraakt van de Harddisk. Ik heb bij een tv reparateur een nieuwe usb 2.0 poort laten solderen en dat heeft hij mooi gedaan maar als ik de harddisk nu aansluit geeft windows 10 aan dat een usb apparaat niet goed functioneert en een fout heeft veroorzaakt. Je voelt de disk wel draaien dus hij krijgt wel stroom maar op de een of andere manier wil het systeem de hdd niet meer herkennen en kan ik dus ook niet meer bij mijn data. Weet iemand een oplossing hiervoor? Ik heb al gedacht om een zelfde HDD aan te schaffen maar die zijn er tegenwoordig niet meer met usb 2.0. Ik denk als ik een identieke Freecom vindt dat ik dan de printplaat over kan zetten op mijn defecte schijfje en dat ik dan de data weer veilig kan stellen. Mocht iemand zo'n ding hebben liggen dan zou ik hem graag overnemen. Wil je hem niet kwijt dan zou ik de printplaat willen lenen (tegen vergoeding). Het betreft een Freecom Mobile Drive XXS 500GB, de gebruikte harddisk is een Samsung HM500LX. Als iemand nog een andere oplossing weet dan hoor ik dat ook graag natuurlijk. Alvast bedankt voor het meedenken!
Vraag
Alle reacties
Waarom hang je de harddisk niet gewoon aan je pc (of met sata adapter) en haal je de data er af en gooi je het naar een nieuwe harddisk
Cloud ☁️
Deze externe harddisks hebben in de USB-aansluiting vaak logica zitten die de schijf versleutelt en/of het aantal sectoren "vertaalt".
Als de TV-reparateur het losse deel niet er opnieuw aan heeft gesoldeerd, maar het heeft vervangen, vrees ik het ergste voor je data.
Als de TV-reparateur het losse deel niet er opnieuw aan heeft gesoldeerd, maar het heeft vervangen, vrees ik het ergste voor je data.
Lees dit topic eens, het komt vaker voor:
externe harde schijf kabel afgebroken
Probeer je kansen daar eens te vergroten: sebastius
PS: en zoek eens verder op het forum immers ... dit stond er ook op.....
externe harde schijf kabel afgebroken
Probeer je kansen daar eens te vergroten: sebastius
PS: en zoek eens verder op het forum immers ... dit stond er ook op.....
Dank voor de reacties! ik vrees dat ik toch op zoek moet naar een identieke schijf en de printplaat over kan zetten.Ik heb de reparateur inderdaad een nieuwe usb poort laten solderen. Fijn dat jullie mee wilden denken!
Verwijderd
Externe diskdrive dezelfde 10? piepjes. Niet zichtbaar in schijfbeheer (windows 10)
Client had twee dezelfde diskdrives.
Modules op de diskdrives verwisselt. Nog steeds piepjes op de defecte diskdrive. Probleem dus niet in module.
Diskdrive open gemaakt. Niet in stoffige omgeving uitvoeren!!!
Lees-schrijfkoppen bevonden zich niet in thuis-positie maar middenin op de opervlakte van de schijfjes zelf. Dan kan de diskdrive ook niet starten. Geen krassen op de zichtbare schijf waar de bovenste kop zich bevindt.
Voorzichtig handmatig teruggebracht naar thuis-positie. Niet aan koppen komen maar dicht bij draaipunt.
USB-kabel in pc gestopt: diskdrive ging meteen draaien, even daarna koppen over de schijfjes heen zoeken totdat ze in rust kwamen. USB kabel verwijderd uit pc, koppen automatisch terug naar thuis-positie.
Diskdrive weer dichtgemaakt, usb kabel in pc, werd weer aangemeld in schijfbeheer.
Voor de zekerheid meteen een backup gemaakt naar andere schijf. Duur 7,5 uur (foto's en video's)
Schijf doet het nog steeds, maar wordt niet meer gebruikt voor back-up. Geen schijffouten geconstateerd.
Je hebt een speciale schroevendraaier nodig. Eén schroef is meestal verborgen onder een sticker die zich op het midden van de schijfjes-as bevindt.
Client had twee dezelfde diskdrives.
Modules op de diskdrives verwisselt. Nog steeds piepjes op de defecte diskdrive. Probleem dus niet in module.
Diskdrive open gemaakt. Niet in stoffige omgeving uitvoeren!!!
Lees-schrijfkoppen bevonden zich niet in thuis-positie maar middenin op de opervlakte van de schijfjes zelf. Dan kan de diskdrive ook niet starten. Geen krassen op de zichtbare schijf waar de bovenste kop zich bevindt.
Voorzichtig handmatig teruggebracht naar thuis-positie. Niet aan koppen komen maar dicht bij draaipunt.
USB-kabel in pc gestopt: diskdrive ging meteen draaien, even daarna koppen over de schijfjes heen zoeken totdat ze in rust kwamen. USB kabel verwijderd uit pc, koppen automatisch terug naar thuis-positie.
Diskdrive weer dichtgemaakt, usb kabel in pc, werd weer aangemeld in schijfbeheer.
Voor de zekerheid meteen een backup gemaakt naar andere schijf. Duur 7,5 uur (foto's en video's)
Schijf doet het nog steeds, maar wordt niet meer gebruikt voor back-up. Geen schijffouten geconstateerd.
Je hebt een speciale schroevendraaier nodig. Eén schroef is meestal verborgen onder een sticker die zich op het midden van de schijfjes-as bevindt.
Pagina: 1