Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 891271

Topicstarter
Hallo allemaal,
Ik ben nieuw hier en ben helaas totaal niet technisch dus hoop het volgende probleem goed te kunnen omschrijven. Ik heb een externe harde schijf (freecom xxs leather) waarvan het connectorpunt is afgebroken. Ik lees overal op internet dat de schijf naar het lab moet en dit 500 tot 1500 euro kan gaan kosten om de bestanden van de schijf terug te krijgen maar dat geld heb ik niet. Zijn er nog opties waar ik nog niet aan gedacht heb?
Wie oh wie kan mij helpen?
Alvast bedankt

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:48

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Wat bedoel je precies met "het connectorpunt"? Is dat de USB-poort? Of waarmee de HDD vast zit in de behuizing? Een foto (ff uploaden via imgur en de URL posten) kan een hoop verduidelijken.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baggeraar
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23-05 19:36

Baggeraar

Wat een gebagger..

TS bedoelt wellicht de USB connectie, dat is een zwak punt bij dat soort schijfjes.

Het terughalen van data heb ik al een paar keer gedaan op zo'n schijfjes, valt meestal wel te regelen als enkel de connector kapot is.

optie 1: Probeer een USB 2.0 kabel, dat past in een stuk van de connector, soms werkt dit nog.

optie 2: USB connector aan de USB zijde van de controller solderen: soms kan dat nog, soms gewoon niet meer of soms is de controller gewoon dood. (Soldeerskill +)

optie 3: SATA kabel solderen tussen de USB controller en de SATA controller; zijn 2x2 koperbaantjes die vlak naast elkaar lopen tussen de 2 controllers. daar kan je op inkoppelen.
Power kan je dan geven adhv enkele pads die daarvoor voorzien zijn op de printplaat (geld ook voor optie 2) (Soldeerskill ++)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23-05 14:56
Je kan hem uit de behuizing halen en in je pc aansluiten gewoon op de sata poort

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:27
Voeg anders even een foto toe, dan is het makkelijker te begrijpen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
De meeste freecom schijven welke ik gezien heb beschikken over een direct aan de schijf gesoldeerde USB connector. Dat wordt dus een andere connector of kabel solderen indien mogelijk. Anders een soortgelijke schijf zoeken en de printplaat wisselen, moet dan wel exact hetzelfde type zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:25

Rmg

Plaats een foto en doe hier een oproep: categorie: Computerhulp zou ik zeggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-05 12:24
Anoniem: 891271 schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 16:57:
Zijn er nog opties waar ik nog niet aan gedacht heb?
De inkopper is natuurlijk: zet je backup terug.

Op zich moet met alleen een afgebroken USB-poort, nog wel een noodreparatie te solderen zijn. Lijkt me idd een goed idee om een oproepje in computerhulp te plaatsen. Misschien kun je er nog wat reclame voor maken in de EL-kroeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 891271

Topicstarter
Thanks allemaal alvast voor het meedenken. Hierbij heb ik even een foto gemaakt dan is het misschien duidelijker wat ik bedoel met connectorpunt.

http://imgur.com/a/IxUPm

Het solderen waar jullie het over hebben, waar kan ik dit laten doen? Of is dit niet mogelijk aangezien er dus ook een stukje printplaat afgebroken is.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 891271 op 28-02-2017 18:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crzyhiphopazn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-05 13:49

crzyhiphopazn

Knowledge = Power

Anoniem: 891271 schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 18:12:
Thanks allemaal alvast voor het meedenken. Hierbij heb ik even een foto gemaakt dan is het misschien duidelijker wat ik bedoel met connectorpunt.

Het solderen waar jullie het over hebben, waar kan ik dit laten doen? Of is dit niet mogelijk aangezien er dus ook een stukje printplaat afgebroken is.
Oef in het slechtse geval is het PCB (groene printplaat) zo afgebroken dat solderen geen zin meer heeft.
oplossing kan zijn een "defecte' hardeschijf van exact het zelfde type te bemachtigen en de printplaten te verwisselen.

https://tweakers.net/gallery/96378/inventaris/?inv_id=1241403 || GT= cRzYHipHopAzN || Battle.net ta6g ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Je hebt een 2.5" HDD met geïntegreerde USB controller, dus niet zoals veel mensen hier denken een behuizing met USB-SATA bridge en losse SATA 2.5" HDD.

Oplossing: nieuwe PCB gebruiken, ROM swappen. Maar gezien je ervaringsniveau denk ik dat je dat beter niet zelf kan proberen. PCB's zijn vaak wel te koop of te leen op een subforum van hddguru.com.

[ Voor 11% gewijzigd door johnkeates op 28-02-2017 18:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021

Damn, je hebt gewoon de printplaat (pcb) zelf met connector bevestiging en al afgebroken.... daar moet toch veel kracht voor gebruikt zijn.

Inderdaad vervangende pcb zoeken en proberen rom over te zetten of kijken of iemand al die lijntjes opnieuw kan oppikken en tijdelijk kan overbruggen om de data over te zetten.

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Een connector is nog wel te solderen. Een stuk van het PCB er af lijkt mij niet te doen om nog goed te krijgen.

Inderdaad een nieuw PCB of de platters overzetten in een andere schijf van hetzelfde type.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid

Oh wauw, die print is wel goed aan gort getrokken idd. Maar het lijkt er op dat het afgebroken gedeelte (behalve de connector) geen componenten bevat, dat is goed nieuws. Waarschijnlijk is het dus wel mogelijk hier een (tijdelijke) USB-kabel aan te solderen voor iemand met goeie soldeerskills.

Als je het wilt laten doen, zou ik eens kijken op harddisk-recovery.nl. Maar je had zelf ook al een aantal bedrijven gevonden zei je.

Aternatieven zijn mogelijk repair-cafe's of makerspaces, of de al eerder genoemde optie: Het op de V&A zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
mcDavid schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 20:37:
[...]
Oh wauw, die print is wel goed aan gort getrokken idd. Maar het lijkt er op dat het afgebroken gedeelte (behalve de connector) geen componenten bevat, dat is goed nieuws. Waarschijnlijk is het dus wel mogelijk hier een (tijdelijke) USB-kabel aan te solderen voor iemand met goeie soldeerskills.
Vergeet niet dat in een PCB allemaal delen zitten waar stroom of data doorheen gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
PilatuS schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 20:48:
[...]

Vergeet niet dat in een PCB allemaal delen zitten waar stroom of data doorheen gaat.
Aan deze kant zit zo te zien niets. Aan de andere kant zullen de sporen naar de connector zitten, die gesoldeerd zullen moeten worden. Zo te zien is de print relatief eenvoudig dus de kans dat er meerdere layers gebruikt zijn lijkt me nihil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
mcDavid schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 22:15:
[...]

Aan deze kant zit zo te zien niets. Aan de andere kant zullen de sporen naar de connector zitten, die gesoldeerd zullen moeten worden. Zo te zien is de print relatief eenvoudig dus de kans dat er meerdere layers gebruikt zijn lijkt me nihil.
Voor de TS hoop ik dat je gelijk hebt. Het zou mooi zijn als het inderdaad te solderen is.

Verder is deze persoon op Tweakers denk ik de gene die hier het meeste verstand van heeft en het eventueel zou kunnen doen: sebastius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1262604

Ik heb precies hetzelfde probleem met dezelfde schijf en printplaat op het hetzelfde punt afgebroken. Ik ben benieuwd hoe je het nu opgelost hebt? Ik heb een nieuwe schijf besteld maar kom er zojuist achter dat de constructie van binnen is aangepast. Kan de printplaat dus niet wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:52
Zonder de andere kant van de print te hebben gezien op het afbreek-punt zou je een goede kans maken als je iemand opzoekt die goed elektronica kan solderen: die kan het weer aan elkaar maken zodat je de data er vanaf kan halen. Met wat meer moeite soldeert hij er een snoer aan zoals op de foto staat (maar dan met de USB-connector afgeknipt) en kan je de harddisk gewoon verder gebruiken.
Maar laat het een elektronicus eens beoordelen.
Pagina: 1