Vraag

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07:52

NoFearCreations

3DPrint the world!

Topicstarter
Nou vandaag een heel geworstel met mijn huidige thermostaat, een weggevertje van m'n ouders, heb ik besloten een andere thermostaat aan te schaffen.

Nu kan ik zeer dichtbij huis een Amfra Helios opentherm slimme thermosstaat overnemen voor weinig.
In mijn ketel zitten 2 aansluiting voor opentherm, dus mag ik er dan van uitgaan dat het werkt?
https://shop.kamerthermos...s/62028128/Products/20113

Ik heb me al even een beetje ingelezen, en naast het omzetten van de 2 signaal draden, moet ik ook op de ketel iets instellen.
D 20 op 00 activeren, en de opentherm thermostaat op A en B aansluiten, niet op 3 en 4 dan is gelijk de nieuwe thermostaat defect.
en
Als het goed is moet er bij open-therm A-B, een brugje tussen 3-4.
Bij voorbaat dank voor de informatie.

---RAWE CEEK!!!---

Beste antwoord (via NoFearCreations op 30-12-2017 16:39)

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-05 16:01
Bij bepaalde aan/uit thermostaten zit er inderdaad een weerstand. Dus dat klopt wel. Eerst stekker eruit. Je moet de thermostaatdraden van 3 en 4 en evt 5 losmaken, de weerstand verwijderen. Dan de rode en blauwe draad op A en B aansluiten. Op 3 4 5 wordt dus niks meer aangesloten. Dan je ouwe thermostaat omwisselen voor de nieuwe Amfra dan rood en blauw aansluiten op de Amfra. Jouw klemmenstrook is wel hetzelfde als mijne op de foto?

[ Voor 11% gewijzigd door Jim423 op 30-12-2017 16:35 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations

NoFearCreations

3DPrint the world!

Topicstarter
Iemand die mij zekerheid kan geven? Voordat ik een thermostaat koop waar ik niks mee kan.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hank65
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 28-05 10:49
Heeft een beetje met je bouwjaar te maken.
Ik meen dat het jaar 2000 bepalend is.
Het zou moeten kunnen maar bij mijn VHR 24-28c kon het niet. Omdat ik ook geen brugje tussen 3-4 kon maken omdat die er gewoon weg niet zijn.

15 x 295 west en 14 x 295 oost, 48° , nibe 1255 6pc, all electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations

NoFearCreations

3DPrint the world!

Topicstarter
Ik heb mijn ketel al open gehad, en ik heb een opentherm aansluiting. Het gaat mij meer om in welke volgorde ik het moet aansluiten / instellen.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations

NoFearCreations

3DPrint the world!

Topicstarter
Thermostaat zojuist opgehaald, en ik heb deze forumpost gevonden, dus ga het vanavond/morgen maar is proberen.
https://www.klusidee.nl/F...n-op-opentherm-t2714.html

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
VHR

Zo zit ie mij, BJ2005. Kan geen bruggetje ontdekken. Zou stekker vd ketel eruit trekken. Op deze manier aansluiten zonder bruggetje, D20 op 00 zetten en proberen. Om bij D20 te komen moet je hem in diagnosestand zetten, dit doe je via optie D10.

[ Voor 30% gewijzigd door Jim423 op 30-12-2017 16:10 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations

NoFearCreations

3DPrint the world!

Topicstarter
Jim423 schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 16:05:
[afbeelding]

Zo zit ie mij, BJ2005. Kan geen bruggetje ontdekken. Zou stekker vd ketel eruit trekken. Op deze manier aansluiten zonder bruggetje, D20 op 00 zetten en proberen.
En het werkt allemaal prima? En moet ik eerst D20 op 00 zetten, en dan de nieuwe thermostaat aansluiten, of andersom? In het bovengenoemde topic zeggen ze dat het niet werkt zonder een brug?

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Uiteraard doet ie het. 3 en 4 is uit mijn hoofd een normale kwikthermostaat. Als je daar een brug zet blijft je ketel eeuwig verwarmen denk ik. Installateur heeft het mij gedaan maar als je ketel aanzet met je thermostaat op A B en daarna activeer je hem via D 20 lijkt mij dat gewoon prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations

NoFearCreations

3DPrint the world!

Topicstarter
Ik zal misschien ook een installateur in moeten schakelen, want er zit bij mij ook een weerstand tussen 4 en 5. Ben aan het googlen, maar kan zo niet vinden waarvoor die dient, en of ik met de switch naar opentherm hem kan/moet laten zitten.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Bij bepaalde aan/uit thermostaten zit er inderdaad een weerstand. Dus dat klopt wel. Eerst stekker eruit. Je moet de thermostaatdraden van 3 en 4 en evt 5 losmaken, de weerstand verwijderen. Dan de rode en blauwe draad op A en B aansluiten. Op 3 4 5 wordt dus niks meer aangesloten. Dan je ouwe thermostaat omwisselen voor de nieuwe Amfra dan rood en blauw aansluiten op de Amfra. Jouw klemmenstrook is wel hetzelfde als mijne op de foto?

[ Voor 11% gewijzigd door Jim423 op 30-12-2017 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations

NoFearCreations

3DPrint the world!

Topicstarter
Jim423 schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 16:26:
Bij bepaalde aan/uit thermostaten zit er inderdaad een weerstand. Dus dat klopt wel. Eerst stekker eruit. Je moet de thermostaatdraden van 3 en 4 losmaken, de weerstand verwijderen. Dan de rode en blauwe draad op A en B aansluiten. Op 3 4 5 wordt dus niks meer aangesloten. Dan je ouwe thermostaat omwisselen voor de nieuwe Amfra dan rood en blauw aansluiten op de Amfra. Jouw klemmenstrook is wel hetzelfde als mijne op de foto?
Inderdaad, na iets dieper te duiken kwam ik op hetzelfde uit. Ik ga het morgen maar is proberen. Het brugje is blijkbaar bij één type nieuwer/anders nodig. Ik heb inderdaad dezelfde klemmenstrook als jouw.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations

NoFearCreations

3DPrint the world!

Topicstarter
Nou hij hangt,en werkt volgens mij ook. Jammer dat de handleiding van thermostaten altijd zo summier/onduidelijk zijn, dus hoop dat ik hem goed heb ingesteld. Enige wat ik nu heb is dat hij een binnen temperatuur aangeeft van ruim 21c, terwijl ik nog geen verwarming heb aangehad. Even afwachten of dat nog bij trekt.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations

NoFearCreations

3DPrint the world!

Topicstarter
Helaas zit er toch iets niet goed, warm water aanvoer is niet consistent. Lijkt alsof de ketel er na een paar seconden weer mee stopt, want krijg ongeveer 10/20 seconden wel warm water. Na een reset weer hetzelfde. Zit te denken dat er misschien toch die brug tussen 3 en 4 in moet.

-Edit-
Met de draadbrug er tussen krijgt warm water wel voorrang op de CV, alleen blijft de CV nu loeien zonder dat de thermostaat aanvraag doet.

[ Voor 21% gewijzigd door NoFearCreations op 01-01-2018 18:36 ]

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Koppel thermostaat is af + draadbrug eraf en test dan warmwater. Waar heb je D20 (via D10) en D05 nu op staan?

Handleiding zegt:
Draadbrug verwijderen bij het aansluiten van een kamerthermostaat
Wat doet hij exact na 20sec warmwater tappen, blijft hij wel branden. Of slaat hij af.
Dit heb ik ook nog gevonden:

https://www.klusidee.nl/F...door-cv-vraag-t87191.html

Het zou dus kunnen zijn dat het OpenTherm van de Amfra nieuwere versie is dan de ketel. Dat schiet lekker op, staat daar nog iets over bij Amfra? Kun je die ook als aan/uit gebruiken of is dat niet om te zetten?

AWB ketel icm Nest & OpenTherm geen warm tapwater
Beatman in "Het algemene Nest Topic"

[ Voor 162% gewijzigd door Jim423 op 01-01-2018 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations

NoFearCreations

3DPrint the world!

Topicstarter
Jim423 schreef op maandag 1 januari 2018 @ 19:39:
Koppel thermostaat is af + draadbrug eraf en test dan warmwater. Waar heb je D20 (via D10) en D05 nu op staan?

Handleiding zegt:

[...]

Wat doet hij exact na 20sec warmwater tappen, blijft hij wel branden. Of slaat hij af.
Dit heb ik ook nog gevonden:

https://www.klusidee.nl/F...door-cv-vraag-t87191.html

Het zou dus kunnen zijn dat het OpenTherm van de Amfra nieuwere versie is dan de ketel. Dat schiet lekker op, staat daar nog iets over bij Amfra? Kun je die ook als aan/uit gebruiken of is dat niet om te zetten?

AWB ketel icm Nest & OpenTherm geen warm tapwater
Beatman in "Het algemene Nest Topic"
Dat kleine beetje water wat ik dan krijg is waarschijnlijk het gene wat nog in de warmtewisselaar zit. Want als de CV aanstaat, springt hij ook niet om naar het warmwater programma. Zodra de CV weer uit gaat, kan ik weer warmwater gebruiken.

Ik heb ook nog geprobeerd om de Opentherm instelling in de ketel om te zetten van 01 terug naar 00, maar dan doet de CV het niet. Volgens mij is hij niet als aan/uit te gebruiken.

Dus ik denk dat je gelijk heb, en mijn ketel te oud is voor deze thermostaat. Er komt aankomende week een monteur langs voor een jaarlijkse controle van de ketel, zal het hem ook nog een voorleggen. Maar ik denk dat ik dan geen moderne thermostaat kan gaan gebruiken

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Ik was onder de indruk dat juist het idee was dat OpenTherm met alles van OpenTherm werkte, blijkt dus jammer genoeg niet zo te zijn. Vraag me alleen af, hoe weet je dan zeker of een OT thermostaat gaat werken als het protocol niet open is en er ook geen OT versions zijn te vinden... Die support lijsten zijn ook verre van compleet.

Enige wat ik nog kan bedenken is een slimme thermostaat met batterijen of kastje, en die dan op aan/uit aansluiten. 3/4 dus. Dan weet je zeker dat het werkt want dat is immers een simpel maakcontact.

[ Voor 4% gewijzigd door Jim423 op 02-01-2018 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations

NoFearCreations

3DPrint the world!

Topicstarter
Nou monteur is geweest, en inderdaad de thermostaat werkt niet met mijn ketel. Ook kwam ik erachter dat de ketel uit 02' is in plaats van 06'. Dus hij gaat ook op shortlist voor vervanging binnen 2 jaar. Wil ik een slimme thermostaat, dan moet ik er een hebben die slim is via de aan/uit schakeling.

---RAWE CEEK!!!---

Pagina: 1