Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:39
Mijn vraag
Mijn recente pc (config hier in mijn handtekening) heeft volgende kuren:

- de Windows login is trager dan normaal : na ww ingeven zie ik mijn desktop, maar dan duurt het ongeveer 30 tot 50 sec voor alles ingeladen is (maand geleden was dit max 10 sec)
- cpu verbruik botst continue tegen de 100% aan, en er is meestal zelfs een mooi ritme te zien
- al verschillende processen gekilled, maar het fenomeen blijft, een ander process neemt de load over

Zijn er applicaties die mijn processen uitleest gedurende een tijdje zodat ik ze hier kan plaatsen en jullie rare dingen zien?

Ik heb de pc ongeveer 5 maand geleden opnieuw gereset (W10) omdat er een issue was met Kasperski.
Ik had het gevoel dat hij niet meer zo snel was als ervoor.
Dus om het gemakkelijk te maken zou ik liever geen reset meer willen doen, maar in het allerlaatste geval een format.
Zijn er eventuele tussenstanden dat ik zou kunnen doen om het toch zonder format op te lossen?

Never ever financial advice...

Alle reacties

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
en kasperski staat er weer op?

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

En hoe noemen die processen die load veroorzaken?

Het klinkt als een verborgen crypto-miner op de achtergrond of een runaway process.

ASSUME makes an ASS out of U and ME

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 01:30
Misschien crypto-miner (malware) ?

Don't let perfect be the enemy of good.

• kazzzdafke
Kasperski is het eerste wat ik altijd installeer :)

Processen zijn ze allemaal, maar bv Kasperski zelf, kill ik het, dan is het discord, kill ik die, wordt het bv steam etc...

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-11 17:14
Opstarten in veilige modus? Services uitschakelen, eerst alle anderen, daarna alle MS services.

Nog steeds problemen?

Hattrick: Thorgal Eagles

Verwijderd

Haal malwarebytes er eens overheen.
Alle drivers up to date?
Klinkt als een memory leak ergens.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2017 16:45 ]

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:52

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

kazzzdafke schreef op donderdag 28 december 2017 @ 16:35:
Kasperski is het eerste wat ik altijd installeer :)

Processen zijn ze allemaal, maar bv Kasperski zelf, kill ik het, dan is het discord, kill ik die, wordt het bv steam etc...
Wel raar dat het doorhopt naar een ander proces. Ik zou een scan draaien, wellicht heb je malware/cryptoware erop staan.

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Als je nou eerst eens gaat kijken middels de Windows Taskmanger (tabblad details -> sorteren op CPU Usage) welk proces je CPU aan 't belasten is én vervolgens dat proces in de Windows resource monitor verder gaat onderzoeken.... Post anders een welk proces 't überhaupt is volgens jou.

Het System Idle proces ..... Laat maar :+

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Als letterlijk elk proces naar 100% gaat zou dat eerder erop duiden dat je processor in een beveiliging schiet door oververhitting. Wat doen de temperaturen en kloksnelheden?

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• kazzzdafke
Even korte update:

temp is 54 graden onder stress, dus daar zie ik geen probleem.
Malwarebytes heeft 0 dingetjes gevonden.
CPU blijft echt wel 100% aantikken.

SFC /scannow gedaan, perfect in orde.

Wat nog?

Als ik bij task manager ga kijken bij USERS, dan zie ik enkel mijn username (zoals het zou horen) en zegt hij 55%, maar CPU staat erboven toch 100%.

EDIT:

net om één of andere reden eens een aantal apps gaan bekijken, en MSI X boost leek wel interessant.
Deze staat op GAMING profile, en eens disabled en weer enabled.

En...... de hoge CPU load is weg? Staat nu op 5% idle...

Eum what the hell?

Thanks @NINjak om effe mee te kijken maar waarom, daar snappen we beide niets van ;) 8)7

[ Voor 32% gewijzigd door kazzzdafke op 29-12-2017 00:15 ]

• NLMaca
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 30-11 10:42
Ik heb hetzelfde moederbord en soortgelijk systeem.

Het kan zijn dat een windows update het probleem veroorzaakt, waardoor telkens de update gestart wordt. Ik heb dit probleem een keer gehad op mijn laptop, waardoor mijn cpu ook stond te pieken op 100% continue in idle. Windows update tijdelijk uitgezet. Kijk wat de laatste windows update is geweest en draai dat mogelijk terug.
start -> update -> windows update
klikken op "geschiedenis van geinstalleerde updates geven"

Kijk eens of daar een installatie tussentijd die niet goed is gegaan.

- Installeer je moederbord drivers opnieuw (via live update van MSI werkt dat prima).
- Check je BIOS versie
- Zorg dat al je drivers dus uptodate zijn.
- Download de laatste Nvidia Drivers

Anders:
Gooi kasperski er eens af om te zien hoe je pc reageert.

Kun je een screenshot posten van je processen (details)?, zodat we misschien een beter beeld krijgen

Misschien kun je hier nog iets uithalen. Iemand heeft daar hetzelfde probleem (geen oplossing)
100% cpu load task manager 60 graden idle temperatuur

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Juist.. Ik denk ook dat kasperski de oorzaak is of windows defender die gewoon toch draait

Verwijderd

boyette schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 00:51:
Juist.. Ik denk ook dat kasperski de oorzaak is of windows defender die gewoon toch draait
Volgens mij is de oorzaak al gevonden:
kazzzdafke schreef op donderdag 28 december 2017 @ 23:56:
net om één of andere reden eens een aantal apps gaan bekijken, en MSI X boost leek wel interessant.
Deze staat op GAMING profile, en eens disabled en weer enabled.

En...... de hoge CPU load is weg? Staat nu op 5% idle...
In mijn ervaring moet je al deze apps van moederbordfabrikanten lekker links laten liggen.
Zij veroorzaken over het algemeen meer problemen dan gemak en zijn vaak totaal nutteloos.

Verwijderd

kazzzdafke schreef op donderdag 28 december 2017 @ 16:23:
Mijn vraag
Mijn recente pc (config hier in mijn handtekening) heeft volgende kuren:

- de Windows login is trager dan normaal : na ww ingeven zie ik mijn desktop, maar dan duurt het ongeveer 30 tot 50 sec voor alles ingeladen is (maand geleden was dit max 10 sec)
- cpu verbruik botst continue tegen de 100% aan, en er is meestal zelfs een mooi ritme te zien
- al verschillende processen gekilled, maar het fenomeen blijft, een ander process neemt de load over

Zijn er applicaties die mijn processen uitleest gedurende een tijdje zodat ik ze hier kan plaatsen en jullie rare dingen zien?

Ik heb de pc ongeveer 5 maand geleden opnieuw gereset (W10) omdat er een issue was met Kasperski.
Ik had het gevoel dat hij niet meer zo snel was als ervoor. 100% CPU-load lijkt mij duidelijk een software-probleem, geen hardware probleem.
Dus om het gemakkelijk te maken zou ik liever geen reset meer willen doen, maar in het allerlaatste geval een format.
Zijn er eventuele tussenstanden dat ik zou kunnen doen om het toch zonder format op te lossen?
Zelf zou ik gewoon een schone installatie doen. Geen refresh-gedoe van Windows 10 maar met de botte bijl. De SSD 'formatteren' met een quick format en via een USB-stick W10 installeren, als dat is wat jij gebruikt.
boyette schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 00:51:
Dat lijkt me sterk. Microsoft blokkeert graag Kasperski maar ik zie het niet gebeuren dat een conflict tussen die 2 de CPU zo erg bezighoudt. Ik ben het eens met E65, eerst en vooral eens die troep MSI blokkeren. Dit is niet tegen MSI gericht, hetzelfde zou gelden voor al die bedrijven (MSI, Gigabyte, Acer, HP, Corsair...). Hoe minder van dat soort aanvullende software hoe beter. Begrijp me niet verkeerd, gebruik het rustig als het goed werkt en je denkt er wat aan te hebben maar ik zou een voor dit soort programma's installeren en voor en na de installatie even peilen om te zien of dat die programma's geen resources vreten of je systeem trager of minder responsief maken en of dat ze geen bugs bevatten.

Je kan uitproberen of dat die MSI-software de oorzaak is door het te de-installeren (via control panel of via de uninstall door in het startmenu op die software te klikken en die te zoeken (of in de folder)). Mijn voorkeur zou uitgaan naar een schone installatie, dan weet je zeker dat het goed 'verwijderd' is.
Technisch gezien is een quick format geen format en geraakt er niets verwijderd, de indexactie wordt aangepast en je gaat vanzelf vroeg die eentjes en nullen wijzigen bij het schrijven. Dat geldt sowieso als je met Windows (of Linux) iets verwijdert, daarom gaat het zo snel ongeacht hoe groot het bestand is.
Mijn advies, houd een installer van je besturingssysteem en enkele drivers die je niet hoeft te updaten (typisch voor een ethernetkaart en een geluidskaart, niet aan te bevelen voor een nieuw moederbord) op een extern opslagmedium en maak het bootable, dan kan je in geval van nood gemakkelijk een clean install doen. Zeker bij een mechanische schijf - de horror - is dat aanbevolen, ik heb het bij een laptop meegemaakt dat Windows 7 niet meer opstartte op een mechanische harde schijf. -slik-
Dat was dus enkel te redden door een installer op een USB/DVD te gebruiken of door de computer te verbinden aan een andere computer.
Als ik speculeer naar de oorzaak: pech met een slechte cluster op de verkeerde plaats of een of andere software-issue doordat vaak de batterij leeggeraakte terwijl Windows niet afgesloten was. Als Windows niet netjes afsluit (bij powerverlies) dan kunnen er vreemde dingen gebeuren.
Het gevolg van dat ik die laptop zo weinig mogelijk gebruik maar wel af en toe moet gebruiken, booten met een mechanische harde schijf voor laptops is geen pretje.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2017 13:39 ]

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 11:44

Speedy-J

AMD Enthusiast

Volgens mij is windows 10 in een update blijven hangen ,PC van klant van mij had dit ook.
Na het updaten van windows liep hij weer normaal

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• kazzzdafke
Speedy-J schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 12:50:
Volgens mij is windows 10 in een update blijven hangen ,PC van klant van mij had dit ook.
Windows updates had ik al nagekeken. Geen vuiltje aan de lucht daar...

• kazzzdafke
Voorlopig dus alle MSI shizzle eraf gegooid en hij idled op 2%
Mooi!

Verwijderd

Speedy-J schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 12:50:
Bij het 'updaten' van 7/8 naar 10 had je dit probleem, bij mij ook. (daarna weer teruggegaan naar 7, flink wat tegenwerking van MS)

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:59
Als je video driver naar het applicatie eventlog logt, kan dat de reden zijn voor de hoge cpu belasting. Ziet het eventlog er netjes uit?
Pagina: 1