Hallo allemaal,
Ik wil graag een gaming PC samenstellen voor onder mijn televisie in plaats van de Nvidia Shield die er nu staat. Ik ben geen die-hard gamer, maar vindt na lange tijd zonder PC of console het weer eens tijd voor een fatsoenlijke setup. Ik wil geen console, omdat ik er ook mee wil kunnen internetten, een mailtje sturen, wat office werk kunnen doen, etc.
Ik hoopte op goede feedback vanuit [BBG] Kleine high-end game-pc, maar daar lijkt de discussie een beetje dood te zijn. Daarom dus zelf een topic gestart.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Een compacte gaming PC, die in het tv-meubel komt te staan en geschikt is voor gaming en als HTPC en de dagelijkse internet- en office activiteiten. Hij wordt gekoppeld aan mijn tv (LG OLED55B6V).
Ik heb nu geen fatsoenlijke PC meer maar spellen die ik wil gaan spelen zijn Civilization 6, GTA, FIFA, Battlefield, mogelijk PUBG, etc.. Het liefst op 4K en hoge settings. Binnen mijn beoogde budget is een GTX1070ti volgens mij het hoogst haalbare, en voldoet dit ook aan mijn wensen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn beoogde budget is tot ongeveer €1.300.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- Scherm: LG OLED55B6V
- Muis en toetsenbord: ga ik mij nog in verdiepen, nu geen advies voor nodig.
- Voor data opslag komt er een Synology NAS.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk zelf aan het volgende systeem:
Ik twijfel nog bij de kast, heb er nu nog 2 in het lijstje staan.
Ik vind de Fractal Design node 202 een mooie compacte kast, maar het lijkt mij te klein voor de componenten en de warmte kan volgens mij nooit goed weg. Daarom gaat op dit moment mijn voorkeur uit naar de Corsair Carbide Air 240 Zwart, die ik dan op zijn kant leg.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik wil sowieso een Nvidia videokaart, omdat ik dan (als het goed is) de Nvidia shield naar de slaapkamer kan verhuizen en hierop een spelletje kan streamen vanaf de nieuwe PC. Ook gaat mijn voorkeur uit naar een Intel CPU (oud en vertrouwd), ik weet dat de i5 8400 op dit moment nog slecht verkrijgbaar is maar ik heb geen grote haast.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Belangrijkste aandachtspunt is volgens mij het tv-meubel, en daarmee samengaand de warmteontwikkeling.
Foto van het bewuste tv-meubel:

Afmetingen van de kast:
Dit ligt niet in de planning.
Wat verwacht je van ons?[i]
Een aantal vragen die ik heb:
Ik wil graag een gaming PC samenstellen voor onder mijn televisie in plaats van de Nvidia Shield die er nu staat. Ik ben geen die-hard gamer, maar vindt na lange tijd zonder PC of console het weer eens tijd voor een fatsoenlijke setup. Ik wil geen console, omdat ik er ook mee wil kunnen internetten, een mailtje sturen, wat office werk kunnen doen, etc.
Ik hoopte op goede feedback vanuit [BBG] Kleine high-end game-pc, maar daar lijkt de discussie een beetje dood te zijn. Daarom dus zelf een topic gestart.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Een compacte gaming PC, die in het tv-meubel komt te staan en geschikt is voor gaming en als HTPC en de dagelijkse internet- en office activiteiten. Hij wordt gekoppeld aan mijn tv (LG OLED55B6V).
Ik heb nu geen fatsoenlijke PC meer maar spellen die ik wil gaan spelen zijn Civilization 6, GTA, FIFA, Battlefield, mogelijk PUBG, etc.. Het liefst op 4K en hoge settings. Binnen mijn beoogde budget is een GTX1070ti volgens mij het hoogst haalbare, en voldoet dit ook aan mijn wensen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn beoogde budget is tot ongeveer €1.300.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- Scherm: LG OLED55B6V
- Muis en toetsenbord: ga ik mij nog in verdiepen, nu geen advies voor nodig.
- Voor data opslag komt er een Synology NAS.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk zelf aan het volgende systeem:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5-8400 Boxed | € 184,50 | € 184,50 |
| 1 | ASRock Z370M Pro4 | € 115,- | € 115,- |
| 1 | Gigabyte GeForce GTX 1070 Ti Gaming 8G | € 490,05 | € 490,05 |
| 1 | Corsair Carbide Air 240 Zwart | € 85,33 | € 85,33 |
| 1 | Fractal Design Node 202 | € 73,50 | € 73,50 |
| 1 | Arctic Freezer 33 | € 27,85 | € 27,85 |
| 1 | Crucial Ballistix Sport LT BLS2C8G4D240FSB | € 164,- | € 164,- |
| 1 | Seasonic Focus Plus 550 Gold | € 79,95 | € 79,95 |
| 1 | Crucial MX300 2,5" 525GB | € 133,90 | € 133,90 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.354,08 | |
Ik twijfel nog bij de kast, heb er nu nog 2 in het lijstje staan.
Ik vind de Fractal Design node 202 een mooie compacte kast, maar het lijkt mij te klein voor de componenten en de warmte kan volgens mij nooit goed weg. Daarom gaat op dit moment mijn voorkeur uit naar de Corsair Carbide Air 240 Zwart, die ik dan op zijn kant leg.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik wil sowieso een Nvidia videokaart, omdat ik dan (als het goed is) de Nvidia shield naar de slaapkamer kan verhuizen en hierop een spelletje kan streamen vanaf de nieuwe PC. Ook gaat mijn voorkeur uit naar een Intel CPU (oud en vertrouwd), ik weet dat de i5 8400 op dit moment nog slecht verkrijgbaar is maar ik heb geen grote haast.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Belangrijkste aandachtspunt is volgens mij het tv-meubel, en daarmee samengaand de warmteontwikkeling.
Foto van het bewuste tv-meubel:
Afmetingen van de kast:
- Max. 36cm hoog (afhankelijk van plaatsing plank)
- 44cm breed
- 43cm diep
Dit ligt niet in de planning.
Wat verwacht je van ons?[i]
Een aantal vragen die ik heb:
- Klopt de samenstelling, vormen de genoemde componenten een volledig en werkend systeem?
- Zijn er nog optimalisaties mogelijk?
- Belangrijkste vraag: hoe zit dit met de warmte ontwikkeling in het tv-meubel, gaat dit een probleem zijn? De kastruimte is max. 36cm hoog, 44cm breed, 43cm diep. Ik kan eventueel de achterkant uit de kast zagen. Kunnen de ventilatoren ook zo in gesteld worden dat de airflow van achter naar voren door de behuizing gaat? Dit lijkt mij beter, omdat dan de warmte niet ‘opgesloten’ wordt achter het tv-meubel(?).
- Moet ik nog extra ventilatoren voor in de behuizing kopen?
- Ik ben van plan de behuizing (Corsair Carbide Air 240 Zwart) op zijn zij te leggen. Eventueel alternatief is Fractal Design Node 202, maar die lijkt mij te klein? Is er een vergelijkbare behuizing die iets ruimer is?