Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe compacte game-PC voor in tv-meubel

Pagina: 1
Acties:

• luappul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-11 09:24
Hallo allemaal,

Ik wil graag een gaming PC samenstellen voor onder mijn televisie in plaats van de Nvidia Shield die er nu staat. Ik ben geen die-hard gamer, maar vindt na lange tijd zonder PC of console het weer eens tijd voor een fatsoenlijke setup. Ik wil geen console, omdat ik er ook mee wil kunnen internetten, een mailtje sturen, wat office werk kunnen doen, etc.

Ik hoopte op goede feedback vanuit [BBG] Kleine high-end game-pc, maar daar lijkt de discussie een beetje dood te zijn. Daarom dus zelf een topic gestart.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Een compacte gaming PC, die in het tv-meubel komt te staan en geschikt is voor gaming en als HTPC en de dagelijkse internet- en office activiteiten. Hij wordt gekoppeld aan mijn tv (LG OLED55B6V).
Ik heb nu geen fatsoenlijke PC meer maar spellen die ik wil gaan spelen zijn Civilization 6, GTA, FIFA, Battlefield, mogelijk PUBG, etc.. Het liefst op 4K en hoge settings. Binnen mijn beoogde budget is een GTX1070ti volgens mij het hoogst haalbare, en voldoet dit ook aan mijn wensen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn beoogde budget is tot ongeveer €1.300.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- Scherm: LG OLED55B6V
- Muis en toetsenbord: ga ik mij nog in verdiepen, nu geen advies voor nodig.
- Voor data opslag komt er een Synology NAS.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk zelf aan het volgende systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-8400 Boxed€ 184,50€ 184,50
1ASRock Z370M Pro4€ 115,-€ 115,-
1Gigabyte GeForce GTX 1070 Ti Gaming 8G€ 490,05€ 490,05
1Corsair Carbide Air 240 Zwart€ 85,33€ 85,33
1Fractal Design Node 202€ 73,50€ 73,50
1Arctic Freezer 33€ 27,85€ 27,85
1Crucial Ballistix Sport LT BLS2C8G4D240FSB€ 164,-€ 164,-
1Seasonic Focus Plus 550 Gold€ 79,95€ 79,95
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 133,90€ 133,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.354,08

Ik twijfel nog bij de kast, heb er nu nog 2 in het lijstje staan.
Ik vind de Fractal Design node 202 een mooie compacte kast, maar het lijkt mij te klein voor de componenten en de warmte kan volgens mij nooit goed weg. Daarom gaat op dit moment mijn voorkeur uit naar de Corsair Carbide Air 240 Zwart, die ik dan op zijn kant leg.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik wil sowieso een Nvidia videokaart, omdat ik dan (als het goed is) de Nvidia shield naar de slaapkamer kan verhuizen en hierop een spelletje kan streamen vanaf de nieuwe PC. Ook gaat mijn voorkeur uit naar een Intel CPU (oud en vertrouwd), ik weet dat de i5 8400 op dit moment nog slecht verkrijgbaar is maar ik heb geen grote haast.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Belangrijkste aandachtspunt is volgens mij het tv-meubel, en daarmee samengaand de warmteontwikkeling.

Foto van het bewuste tv-meubel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/A47UnK24DiptVJgd4Buq5Epk/thumb.jpg

Afmetingen van de kast:
  • Max. 36cm hoog (afhankelijk van plaatsing plank)
  • 44cm breed
  • 43cm diep
Ga je overklokken?
Dit ligt niet in de planning.

Wat verwacht je van ons?[i]
Een aantal vragen die ik heb:
  • Klopt de samenstelling, vormen de genoemde componenten een volledig en werkend systeem?
  • Zijn er nog optimalisaties mogelijk?
  • Belangrijkste vraag: hoe zit dit met de warmte ontwikkeling in het tv-meubel, gaat dit een probleem zijn? De kastruimte is max. 36cm hoog, 44cm breed, 43cm diep. Ik kan eventueel de achterkant uit de kast zagen. Kunnen de ventilatoren ook zo in gesteld worden dat de airflow van achter naar voren door de behuizing gaat? Dit lijkt mij beter, omdat dan de warmte niet ‘opgesloten’ wordt achter het tv-meubel(?).
  • Moet ik nog extra ventilatoren voor in de behuizing kopen?
  • Ik ben van plan de behuizing (Corsair Carbide Air 240 Zwart) op zijn zij te leggen. Eventueel alternatief is Fractal Design Node 202, maar die lijkt mij te klein? Is er een vergelijkbare behuizing die iets ruimer is?
Hopelijk kunnen jullie mij hiermee een beetje op de goede weg helpen, met name m.b.t. de warmteontwikkeling in het tv-meubel (ervaringen hiermee?).

• Tim2010
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-10 04:37
Je voeding gaat zowiezo niet in je node 202 passen dat lijkt me duidelijk. Waarom niet een pricewatch: Fractal Design Node 304 Zwart heb je wat meer ruimte en er past een ATX voeding in.

Waarom neem je overigens niet een SSD in m.2 format? Ideaal als je met compacte builds werkt en scheelt weer 2 kabels vanuit je PSU. pricewatch: Crucial MX300 m.2 525GB

[ Voor 31% gewijzigd door Tim2010 op 28-12-2017 17:24 ]

• floriz87
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:57
Belangrijkste vraag: hoe zit dit met de warmte ontwikkeling in het tv-meubel, gaat dit een probleem zijn? De kastruimte is max. 36cm hoog, 44cm breed, 43cm diep. Ik kan eventueel de achterkant uit de kast zagen.
Afhankelijk van je applicatie kan dit zeker voor problemen zorgen, zeker op de lange termijn. Ik heb zelf mijn PC ook in een TV-meubel gehad, maar toch maar verplaatst, ivm warmteontwikkeling. Ook omdat er vrij veel stof naar binnen werd getrokken, via de achterkant (waar ik ook een opening had). De achterkant openen zorgt zeker voor verbetering, maar voor een goede airflow moet je dan zeker ook de voorkant open hebben. En ik weet niet of je dat wilt. De componenten die je kiest zijn nou eenmaal best pittig en genereren heel wat meer hitte dan een Nvidia Shield. Wellicht is een verstandigere optie om een fancy behuizing te kopen en deze toch ergens een plaats te geven in de buurt van je TV, maar niet in een kast.
Kunnen de ventilatoren ook zo in gesteld worden dat de airflow van achter naar voren door de behuizing gaat?
Kan wel, maar is niet verstandig. De optimale airflow is nou eenmaal dat koude lucht van voren en onderen wordt aangevoerd en de warme lucht boven en van achteren wordt afgezogen. Zo zijn de kasten ontworpen, dit voornamelijk ivm plaatsing van de hardware (die de hitte produceren), en natuurlijk omdat warme lucht opstijgt.
Moet ik nog extra ventilatoren voor in de behuizing kopen?
Soms wel, soms niet. Dat ligt eraan wat er bij de kast meegeleverd wordt en of je daar tevreden mee bent. Verder hangt het af van hoeveel fanopties je uberhaupt in je kast hebt en hoeveel fanconnectors je kwijt kan op je mobo (als je ze afzonderlijk aan wilt kunnen sturen). De meeste meegeleverde fans zijn wel ok, maar kunnen wat luidruchtig zijn, en dat heb je liever niet in je woonkamer.

[ Voor 24% gewijzigd door floriz87 op 28-12-2017 18:05 ]

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:07

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

je videokaart kan goedkoper pricewatch: MSI GeForce GTX 1070 Ti Aero 8G
een intel xxxT processor is een must voor zo weinig mogelijk warmte ontwikkeling maar daar heb je geen coffee lake versie van
pricewatch: NZXT H200i Zwart het duurt vrij lang voordat deze behuizing geleverd wordt maar jij zegt geen haast te hebben. pricewatch: Gigabyte Z370N-WIFI dat moederbord is duur maar wel mini itx pricewatch: Inno3D GeForce GTX 1070 Ti Jet

• luappul
Bedankt voor jullie feedback en hulp!
Tim2010 schreef op donderdag 28 december 2017 @ 17:20:
Je voeding gaat zowiezo niet in je node 202 passen dat lijkt me duidelijk. Waarom niet een pricewatch: Fractal Design Node 304 Zwart heb je wat meer ruimte en er past een ATX voeding in.
Heeft de Fractal Design Node 304 ook voordelen ten opzichte van de Corsair Carbide Air 240? Volgens mij heeft de Corsair iets meer ventilatie aan de voor- en achterkant, waar dat bij de Fractal Design ook van de boven- en zijkanten moet komen. Voor in het tv-meubel (met alleen een open voorkant en achterkant) lijkt mij de Corsair beter geschikt?
Waarom neem je overigens niet een SSD in m.2 format? Ideaal als je met compacte builds werkt en scheelt weer 2 kabels vanuit je PSU. pricewatch: Crucial MX300 m.2 525GB
Je hebt gelijk, aangepast.
floriz87 schreef op donderdag 28 december 2017 @ 18:05:
[...]

Afhankelijk van je applicatie kan dit zeker voor problemen zorgen, zeker op de lange termijn. Ik heb zelf mijn PC ook in een TV-meubel gehad, maar toch maar verplaatst, ivm warmteontwikkeling. Ook omdat er vrij veel stof naar binnen werd getrokken, via de achterkant (waar ik ook een opening had). De achterkant openen zorgt zeker voor verbetering, maar voor een goede airflow moet je dan zeker ook de voorkant open hebben. En ik weet niet of je dat wilt. De componenten die je kiest zijn nou eenmaal best pittig en genereren heel wat meer hitte dan een Nvidia Shield. Wellicht is een verstandigere optie om een fancy behuizing te kopen en deze toch ergens een plaats te geven in de buurt van je TV, maar niet in een kast.
De voorkant van het meubel is open, dat is geen probleem. Het gaat er voornamelijk om dat de zijkanten en boven- en onderkant dicht zijn, en dat de warmte 'gevangen' zit achter het tv-meubel. Mijn woonkamer is niet heel groot, en naast de meubels is er weinig ruimte over dus ik wil de pc heel graag in het meubel zelf zetten. Met een open voorkant en achterkant zou het dus wel mogelijk zijn (met regelmatig stofvrij maken)?
[...]

Kan wel, maar is niet verstandig. De optimale airflow is nou eenmaal dat koude lucht van voren en onderen wordt aangevoerd en de warme lucht boven en van achteren wordt afgezogen. Zo zijn de kasten ontworpen, dit voornamelijk ivm plaatsing van de hardware (die de hitte produceren), en natuurlijk omdat warme lucht opstijgt.
Oké dat is dus geen optie, goed om te weten.
[...]

Soms wel, soms niet. Dat ligt eraan wat er bij de kast meegeleverd wordt en of je daar tevreden mee bent. Verder hangt het af van hoeveel fanopties je uberhaupt in je kast hebt en hoeveel fanconnectors je kwijt kan op je mobo (als je ze afzonderlijk aan wilt kunnen sturen). De meeste meegeleverde fans zijn wel ok, maar kunnen wat luidruchtig zijn, en dat heb je liever niet in je woonkamer.
De kast waar nu mijn voorkeur naar uit gaat is de Corsair Carbide Air 240. Volgens de specs heeft deze behuizing 9 Fan-poorten en 3 meegeleverde fans. Om te beginnen kan ik het dus bij deze 3 houden, en indien hitte een probleem blijkt te zijn is het toevoegen van extra fans de eerste troubleshoot-optie?
Bedankt voor de suggestie. Ik had nu gekozen voor de Gigabyte omdat deze meer fans heeft, maar heb verder niet naar reviews gekeken of deze ook echt koeler blijft hierdoor. Dit zal ik dus nog even doen.
een intel xxxT processor is een must voor zo weinig mogelijk warmte ontwikkeling maar daar heb je geen coffee lake versie van
pricewatch: NZXT H200i Zwart het duurt vrij lang voordat deze behuizing geleverd wordt maar jij zegt geen haast te hebben.
Wat is de meerwaarde van deze behuizing t.o.v. bijvoorbeeld de Corsair Carbide Air 240? De extra hoogte heeft niet mijn voorkeur, ik heb liever een bredere lage behuizing.
pricewatch: Gigabyte Z370N-WIFI dat moederbord is duur maar wel mini itx
Als de ruimte er is, lijkt mij dat een micro-ATX de voorkeur heeft over mini-ITX? Zijn er betere micro-ATX moederborden beschikbaar dan die ik nu heb gekozen?

Ik heb op basis van de ontvangen feedback het onderstaande systeem nu samengesteld:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-8400 Boxed€ 183,-€ 183,-
1ASRock Z370M Pro4€ 115,-€ 115,-
1Gigabyte GeForce GTX 1070 Ti Gaming 8G€ 495,-€ 495,-
1Corsair Carbide Air 240 Zwart€ 84,70€ 84,70
1Cryorig C7€ 28,-€ 28,-
1Crucial Ballistix Sport LT BLS2C8G4D240FSB€ 165,-€ 165,-
1Crucial MX300 m.2 525GB€ 138,50€ 138,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.289,15

Graag hoor ik wat jullie van bovenstaande build vinden.
- Is het gekozen moederbord de beste keuze voor micro-ATX?
- Is het gekozen geheugen verstandig, of toch liever sneller geheugen?
- Is er nog ergens iets te besparen waardoor voor vergelijkbaar budget een GTX1080 haalbaar is?

• 50Miles
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-11-2021
Even een praktisch punt. Hoe wil jij Battlefield 1 en PUBG achter je tv spelen? Toetsenbord en muis op de tafel in de woonkamer terwijl je op de bank zit?

Ik vraag dit uit nieuwsgierigheid omdat ik zelf ook met een htpc/game combi bezig ben.

Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:21

SomerenV

It's something!

50Miles schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 00:18:
Even een praktisch punt. Hoe wil jij Battlefield 1 en PUBG achter je tv spelen? Toetsenbord en muis op de tafel in de woonkamer terwijl je op de bank zit?

Ik vraag dit uit nieuwsgierigheid omdat ik zelf ook met een htpc/game combi bezig ben.
Je hebt voor op de bank speciale tafeltjes voor een bord en drinken maar dat kun je ook prima gebruiken met een muis en toetsenbord. En anders een controller. Kan ook allemaal prima draadloos dus geen gedoe met USB-kabels. Heb er zelf ook wel eens aan gedacht een kleine game-PC bij de TV te zetten maar ben uiteindelijk voor een Steam Link gegaan in combinatie met de PC die ik al had.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• luappul
50Miles schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 00:18:

Ik zou dan zo'n soort tafel gebruiken als muistafel, toetsenbord op schoot.

Inmiddels is de BBG met daarin een compacte high-end game systeem verschenen. Hierin gaan ze voor een AMD Ryzen i.c.m. een GTX1080ti videokaart, met een totaalbedrag van €1.600.

Dit is mij toch iets te duur, maar ik twijfel nu wel sterk over de keuze voor Intel (en de lastige beschikbaarheid hiervan). Daarom kijk ik nu toch ook naar een AMD Ryzen 5 1600. Ik kom nu op het volgende systeem uit (behuizing twijfel ik nu tussen een Corsair Carbide Air 240 en een Fractal Design Node 304):
AMD
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 194,50€ 194,50
1ASRock Fatal1ty AB350 Gaming-ITX/ac€ 117,75€ 117,75
1Gigabyte GeForce GTX 1070 Ti Gaming 8G€ 495,-€ 495,-
1Corsair Carbide Air 240 Zwart€ 84,70€ 84,70
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 75,50€ 75,50
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 194,-€ 194,-
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 133,90€ 133,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.375,30

Zijn er nog suggesties op bovenstaande AMD build?
Heeft het nut om de ruimere Corsair behuizing te kiezen voor de koeling? Ik kan als ik voor de Corsair kies beter een µATX moederbord kiezen denk ik?
Ik heb nu een Ryzen 5 1600 gekozen, dat lijkt mij prima in verhouding staan met een GTX 1070Ti?

• luappul
Hallo allemaal,

Na tijdens de kerst voor het eerst gepost te hebben met het idee voor een game-pc, goed moment om met de Pasen hier nog eens op terug te komen :)

GPU-prijzen lijken voorlopig nog niet te gaan dalen, dus ten opzichte van mijn eerste build is dat wat naar beneden bijgesteld. Als over 1 of 2 jaar de prijzen/prestaties wat beter zijn, wil ik er een dikkere GPU in doen om op 4K te kunnen spelen, maar voor nu moet FHD voldoen....

Ik heb nu de volgende build samengesteld, en wil eigenlijk gewoon gaan bestellen (heb het nu lang genoeg uitgesteld vind ik zelf):
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-8400 Boxed€ 166,95€ 166,95
1ASRock Z370M-ITX/ac€ 133,-€ 133,-
1MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G€ 389,-€ 389,-
1Seagate Barracuda, 3TB€ 81,98€ 81,98
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 73,52€ 73,52
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 178,95€ 178,95
1Crucial MX300 m.2 525GB€ 119,-€ 119,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.222,35

Eerdere suggesties heb ik grotendeels verwerkt. Vragen hierbij:
- Vormt het boven genoemde lijstje een PC waarvan alle componenten met elkaar werken, of heb ik iets over het hoofd gezie?
- Zijn er nog optimalisaties mogelijk?
- Geheugen heb ik nu 3000MHz, is dat verstandig, of misschien overkill?
- Ben ik nog iets vergeten? Bij de i5-8400 zit een fatsoenlijke koeler toch?

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:34
2666 MT/s is de standaard geheugensnelheid. Door een XMP profiel in te stellen kan je 3000 selecteren. prijsverschil is niet zo groot, €15,- ofzo met 2666 MT/s.
Voeding zou je een pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W kunnen nemen. Beter en stiller.
Voor 119 bij Bol is de MX300 een goede koop. Bestel je het ergens anders dan kan je beter de nieuwere pricewatch: Crucial MX500 m.2 500GB nemen al is de verkrijgbaarheid nog niet super. Alternatief is pricewatch: Samsung 860 EVO m.2 500GB of een instap NVMe als de pricewatch: Adata XPG SX6000 512GB
Pagina: 1