Koelkast blijft vastzitten in ontdooicyclus?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaSheep
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:21
Ik zit al een tijdje met het probleem dat mijn Samsung RL33SBSW koelkast te lang blijft zitten in de ontdooicyclus waardoor de temperaturen in de koelkast veel te hoog oplopen. Op het control board kan ik met een multimeter nameten dat die in zijn ontdooiprogramma zit (geen spanning richting compressor en fan motor, maar wel naar het verwarmingselement). Als ik het verwarmingselement aanraak dan voelt die inderdaad warm aan. Wat best vreemd is, want de temperatuur in het koelkastgedeelte is boven de 10C en het vriesvak is ruim boven 0C. Ik zou verwachten dat de koelkast gaat stoppen met ontdooien en gaat overschakelen op het koelprogramma zodra de temperaturen te hoog oplopen. De drie thermistoren lijken allemaal nog te werken. De weerstanden daarvan reageren op temperatuur (rond 5-9 kiloohm ahv temperatuur). Thermozekering heeft nul weerstand. Dus daar ligt het probleem niet.

Uit/aanzetten van de koelkast helpt tijdelijk. Waarschijnlijk wordt daardoor het control board gereset. Alles tot aan het ontdooiprogramma lijkt de koelkast het prima te doen inc. af/aanschakelen van de compressor om de koelkasttemperatuur rond de 5C te houden.

Is het control board nu stuk? Iemand nog advies om de oorzaak te vinden? Het probleem lijkt op dit topic:
Koelkast bereikt temperatuur en blijft uit maar daar wordt geen oplossing gevonden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Wat staat er in je handleiding ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• AquaSheep
In de handleiding staat niks wat mij verder kan helpen met mijn probleem.

Ik heb de koelkast opnieuw opengehaald en het verwarmingselement rondom de verdamper is stuk (kan geen continuïteit meten). Er is nog een tweede verwarmings/ontdooiingselement, maar die doet het dus wel. Het vervangen van het verwarmingselement heeft weinig zin, omdat dat element verwoven zit rondom de verdamper. Ik zou dus de complete verdamper moeten vervangen en het koelcircuit opnieuw moeten vullen. Dan kan ik net zo goed een nieuwe koelkast kopen.

• Tiagoo
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-09 16:28
Misschien even bij samsung aankloppen? Die zullen er vast wel verstand van hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaSheep
De koelkast is buiten garantie. Als ze een monteur sturen, dan zullen de kosten van de reparatie te hoog zijn voor een oude koelkast. Het verwarmingselement alleen al op samsungonderdelen.com kost €81,38. De verdamper zelf is niet meer leverbaar. Inclusief reparatiekosten zal het waarschijnlijk tegen de €200 kosten? Dan kun je beter dat geld gebruiken voor een nieuwe koelkast dan te investeren in een prutding van samsung.