Zo, vanaf pagina 4 ben ik maar gestopt met lezen. Het gaat nu namelijk meer over wel/niet schadelijk, etc.
Roken is een verslaving. Geen ziekte. Een ziekte kan het gevolg zijn van roken.
wat vond ik altijd:
- goh nieuw plaatje op mijn pakje shag. Wat voor spreuk hebben ze dit keer verzonnen.
- goh, video/artikel over hoe slecht roken wel niet is. /Leest het onder genot van een sigaret.
- ik was verslaafd. Het roeste mij allemaal aan de ..../ Ik verzin een excuus dat voor mij werkt.
Aan TS:
ik heb vanaf mijn 16 tot mijn 37e gerookt. Heb 4 jaar geleden voor de lol meegedaan met Vapen met een vriend en had eigenlijk helemaal niet de behoefte om te stoppen. Ik had de afspraak met mijzelf gemaakt om het een half jaar te proberen. Al had ik ook gewoon shag (zware vanelle) thuis. Ik heb de vaper wel als peuk beschouwt, dus ging trouw naar buiten om te vapen.
Ik was na een jaar compleet vape/rookvrij en nu nog steeds. Je kan met vapen de nicotine afbouwen. Ik heb ook vapen nooit als (gezond) alternatief beschouwd, maar meer als een middel. Het was minder slecht.
Ik ben alleen wel meer gaan eten, omdat mijn stofwisseling ook anders ging werken. Hoppa 25kg erbij, maar ik ben gestopt met roken.
Nu heb ik er absoluut geen problemen mee als iemand naast mij staat te roken. Geniet van je sigaret, maar ik ben gestopt

. Als ex-roker weet ik hoe moeilijk het kan zijn. Wie ben ik om dan te oordelen over iemand anders.
Wat je alleen wel moet doen als roker zijnde:
- hou rekening met je omgeving. Dus ga buiten het bushokje staan. Vraag eerst of iemand er moeite mee heeft dat hij een peuk op steekt. Ik vond het nooit erg dat ik als enige buiten een peuk stond te roken, ook al had ik dat binnen mogen doen.
/Ontopic:
TheUninvited schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 20:43:
2018 komt eraan en het is weer tijd voor goede voornemens, mijn vader is verslaafd aan roken en ik wil hem er vanaf helpen. Ik zou graag hem willen overtuigen om toch proberen te stoppen. Ik geef het zo nu en dan aan, maar krijg dan als smoesjes: "Ja volgend jaar ga ik het proberen", of: "Mijn vader deed het en die ging er niet dood aan" en nog meer loze argumenten in mijn optiek.
Mijn vraag is dus hoe overtuig je zo'n persoon die al tientallen jaren verslaafd is om te stoppen? En ook of je misschien mensen kent in je familie of vriendenkring die je hebt overgehaald of die zijn overgehaald om te stoppen?
het zijn loze opmerkingen, maar dan is hij er vanaf.
Wat je in mijn ogen niet moet doen is blijven zeuren. Sorry voor de botheid, maar het werkt alleen maar averechts, zoals hier al een keer gezegd is.
Goede voornemen en stoppen met roken gaan niet samen. Het is nooit een goed moment om te stoppen. Je wil niet omdat je verslaafd bent. Meestal willen anderen dat bepalen voor je. Kies dus juist geen jaarwisseling hiervoor uit.
Ik heb punt 1 hieronder wel eens uitgetest met iemand die alleen maar zat te zeiken over hoe slecht roken wel niet was. Weddenschap: telefoon en peuken op tafel. Wie houdt het langst vol. Ik heb uiteindelijk gewonnen. Mobiel gebruik is tegenwoordig ook een verslaving. Hoe is jouw mobiel gebruik?
Begin klein:
1. Hij weet inmiddels wel dat jij het niet leuk vindt. Als jij bijv elke 10 sec op je telefoon zit te kijken, doe dan met hem mee. Leg je mobiel naast de sigaretten/shag en spreek af dat je er beide niet aan komt, totdat er iemand naar huis gaat. Ik ben benieuwd wie dat het langst uithoudt;)
2. Als punt 1 werkt, ga dan vaker langs

.
3. Zoek afleiding voor hem, wat eet hij graag als snoep/tussendoortje. Voer hem dat als hij wil gaan roken.
4. Koop een vaper voor hem en vraag of hij het voor jou voor een half jaar wil proberen. Doe het samen. Jij hoeft niet te vapen, maar verdiep je erin, kom met tips, nieuwe vloeistoffen, etc
Als hij het niet wil proberen, tja, dan houdt het op, maar het is zijn leven. Hij zal moeten toegeven dat hij verslaafd is. Dan ben je al een stuk verder. Zoals gezegd. Probeer samen te stoppen