Hoe overtuig je iemand om te stoppen met roken?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07-07 13:54
2018 komt eraan en het is weer tijd voor goede voornemens, mijn vader is verslaafd aan roken en ik wil hem er vanaf helpen. Ik zou graag hem willen overtuigen om toch proberen te stoppen. Ik geef het zo nu en dan aan, maar krijg dan als smoesjes: "Ja volgend jaar ga ik het proberen", of: "Mijn vader deed het en die ging er niet dood aan" en nog meer loze argumenten in mijn optiek.

Mijn vraag is dus hoe overtuig je zo'n persoon die al tientallen jaren verslaafd is om te stoppen? En ook of je misschien mensen kent in je familie of vriendenkring die je hebt overgehaald of die zijn overgehaald om te stoppen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07-07 22:50
Vapen ;)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:17

bonzz.netninja

Niente baffi

Vertellen dat je een kindje krijgt en je niet wilt dat zijn kleinkinderen bij rokende mensen in de buurt is

there I fixed it O-)

[ Voor 16% gewijzigd door bonzz.netninja op 26-12-2017 20:46 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +38 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:19
Niet.
Wel of niet roken is zijn eigen keuze. He gaat mij niet wijsmaken dat je vader niet weet dat roken slecht is voor hem.
Laat hem gewoon en bemoei je er niet mee zou ik zeggen.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Dutch_Celt
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:28

Dutch_Celt

Jollygood

Gewoon niet.

Willen stoppen moet vanuit de persoon zelf komen, niet vanuit een ander.
Zelfs al zou je hem overtuigen, stopt hij dan voor zichzelf of voor jou?

De betere methode, m.i. is toch echt zelf willen stoppen, zeker qua wilskracht (?)

Ben ooit ook een aantal keer gestopt.
Eerste paar keer voor een vriendin ipv mijzelf, na uitgaan net zo hard weer begonnen.

Jaren later was ik er wel zelf klaar mee, om diverse redenen, wat uiteindelijk ook een stuk makkelijker was, zonder terugval.

edit:
aanvulling (+spelling)

[ Voor 75% gewijzigd door Dutch_Celt op 26-12-2017 21:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:54
Wat killah aangeeft. Mijn vader heeft heel lang gerookt vanaf zijn 15e. Maar van de ene op de andere dag gestopt. Hij had een reden voor zichzelf en heeft er ook nooit problemen mee gehad. Als iemand zelf niet diep van binnen wil, dan blijft het niet hangen.
Dus, niet eens aan beginnen om je moeite er in te steken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Deathchant

Don't intend. Do!

Hoe overtuig je een roker in een bushokje in de stromende regen ervan dat het asociaal is om te kiezen voor én niet nat worden én roken....

Niet dus. Ik voer al 25 jaar campagne tegen mijn eigen moeder dat ze moet stoppen met roken. Goedschiks, kwaadschiks, met fluwelen handschoentjes, met de neus op de feiten drukken....Het heeft allemaal niet gewerkt....totdat ze in mei 2014 een hartaanval kreeg.

Moraal van het verhaal: iemand die niet (genoeg) wilt, is niet te overtuigen, zeer zeker niet door iemand anders.

[ Voor 3% gewijzigd door Deathchant op 26-12-2017 20:50 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Mijn buurvrouw was weer begonnen met roken, tot grote ergernis van haar man. Toen ik zei dat het zonde was, zei ze "ik kan zo weer stoppen hoor", waarna een paar mensen haar uitlachten.

Maandje of 2 later wordt ze zwanger, stak en steekt nu nog steeds de ene peuk met de andere aan. De verslaving van een roker is gewoon niet te verslaan. Je kunt ze proberen te overtuigen, maar als zelfs een zwangerschap en een drietal kinderen geen reden zijn om te stoppen ga jij een roker ook niet overtuigen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Arunia schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 20:48:
Mijn vader heeft heel lang gerookt vanaf zijn 15e. Maar van de ene op de andere dag gestopt. Hij had een reden voor zichzelf en heeft er ook nooit problemen mee gehad.
Mijn vader net zo. Helaas stopte hij wel op de dag dat hij een doktor had gesproken die de uitspraak deed: "U heeft longkanker."

2 Maanden lang is hij gestopt met roken. Daarna is hij gestopt met leven.

Waar gebeurd, inmiddels 20 jaar geleden.

Helaas doen dit soort verhalen de meeste rokers niet zoveel dat ze zelf willen stoppen.
@TheUninvited Ik heb niet in je profiel gekeken of gezocht naar je leeftijd maar mocht je vader nog opa willen worden dan kun je hem de vraag stellen of hij jouw (toekomstige) kind(eren) wil leren kennen én of hij wil genieten van zijn pensioen waar hij zo lang en hard voor gewerkt heeft. Uiteraard bespreek je dit met hem 1-op-1 en niet in het bijzijn van anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:54
@sypie sorry om te horen. Mijn vader had het met een goede vriend die diagnose kanker had. Die vriend is ondertussen enkele jaren geleden overleden. Mijn vader daarentegen heeft voor zover nergens last van. Fietst ook nog heel regelmatig en iedere doordeweekse dag voor werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:08

Daniel36

vernieuwde formule

Zwanger en roken, man man man...
En OT: niet helaas.
Ik heb 25 jaar gerookt en ben plm 10 keer gestopt en weer begonnen. Na de geboorte van mijn zoon eindelijk definitief gestopt en inmiddels negen jaar verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Als degene echt wil stoppen kan hij/zei dat ook. Onder druk, zonder eigen wil gaat het niet lukken. Zelf mensen die al langer van artsen horen dat het beter is te stoppen, doen/kunnen dat alleen bij eigen wil.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

461943

Waarom zou je dat willen? Laat 'm lekker doen wat 'ie wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:35
Je moet hem gewoon zo veel aan z'n kop zeiken dat hij het beu wordt. Net zo lang totdat hij het zo zat is dat stoppen met roken minder erg is dan iedere keer ruzie erover.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07-07 17:56
Wat ik om mij heen merk(te) is dat er maar weinig redenen zijn voor de echte roker om te stoppen;
1. Ziekte (wel duidelijk welke)
2. Gezondheid partner/kinderen
3. Het krijgen van (klein)kinderen
4. Helaas veruit het minste; uit eigen beweging - zonder dwingende factor. De "het was het toch niet waard, zeker niet kijkend naar de financien en de toekomst" gevallen.

Heb je nog een moeder die wat druk kan uitoefenen? Al zal hij het echt zelf moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:18

Fiber

Beaches are for storming.

TheUninvited schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 20:43:
2018 komt eraan en het is weer tijd voor goede voornemens, mijn vader is verslaafd aan roken en ik wil hem er vanaf helpen. Ik zou graag hem willen overtuigen om toch proberen te stoppen. Ik geef het zo nu en dan aan, maar krijg dan als smoesjes: "Ja volgend jaar ga ik het proberen", of: "Mijn vader deed het en die ging er niet dood aan" en nog meer loze argumenten in mijn optiek.

Mijn vraag is dus hoe overtuig je zo'n persoon die al tientallen jaren verslaafd is om te stoppen? En ook of je misschien mensen kent in je familie of vriendenkring die je hebt overgehaald of die zijn overgehaald om te stoppen?
Niet.

Als je van een verslaving af wil dan moet dat uit jezelf komen anders lukt het niet, zeker niet met roken

En verder vind ik roken verderfelijk en slecht en smerig en ongezond etc, maar helaas is die zooi zo ontzettend verslavend dat stoppen vrijwel onmogelijk is als je het niet echt zelf wil. O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04:06
Tja, er is natuurlijk geen universele methode om iemand (echt!) te overtuigen dat diegene moet stoppen met roken. Als die er wel is, en je vindt die, zou je die dan hier kunnen delen? Ik (en met mij veel anderen) zouden die methode namelijk ook graag toepassen.

Uiteindelijk zal diegene het zelf moeten willen, anders zal de poging tot stoppen (zo goed als) gegarandeerd falen. We hebben het hier tenslotte over een verslaving.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Ik heb verder niet zo veel met Tros Radar, maar dit is wel een interessante docu over de tabaksindustrie en over hoe ze sigaretten bewust extra verslavend maken:

https://www.npo.nl/radar-extra/11-12-2017/AT_2083040

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tt2000
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07-04 22:10
Niet, als de persoon zelf niet wilt stoppen zal deze ook niet gaan stoppen tenzij er ineens geen sigaretten meer zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HansvDr
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Niet. De roker moet zelf willen. Heb zelf 28 jaar gerookt en ben wel eens gestopt voor een ander. Ik ging toen als volwassen kerel stiekem roken, zo verslaafd. Pas 6 maanden geleden ben ik echt gestopt omdat ik nu wilde stoppen. En dat was de eerste week een hel, echt waar. Alleen wilde ik nu zelf stoppen. Geen peuk meer aangeraakt.

Elke roker weet dat het beter is om te stoppen. Maar elke roker is een junkie dus het is donders lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-07 23:53

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Het meest irritante wat er is: kettingrokers proberen te overtuigen. Is mij nooit gelukt bij anderen, die ik sowieso als "best dom" beschouw. Maar ja ze kiezen er zelf voor!

Gulfstream G650

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:01

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Goed voornemen voor 2018: niet andere mensen vertellen hoe ze hun leven moeten leven.

Wat u niet wil dat u geschiedt...

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Helaas is de werkelijkheid precies zoals bovenstaand. Mijn vriendin rookt ook (al sinds haar 9e), we hebben (kleine) kinderen. De oudste van bijna 18 loopt ook haar vriendje achterna die rookt en rookt dus inmiddels ook maar wel stiekum, ondanks onze waarschuwingen. Een verslaving zoals roken is niet door externe factoren te stoppen, wel te starten.

Ik blijf er vanaf, ik hoop dat de kleintjes ook slim genoeg blijken te zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door redfoxert op 27-12-2017 01:42 ]

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Koop de huisarts om en laat die zeggen dat je pa iets heeft in de trant van COPD, houdt ie vast vanzelf op :X

Da's namelijk de ervaring met rokers in mijn omgeving, pas zodra ze ziek zijn gaan ze eens nadenken. En ja, dan is het al te laat.

Mijn ma heeft dankzij haar door roken veroorzaakte COPD een tijd gehad dat ze serieus niet eens de trap omhoog kwam zonder eventjes 2-5 minuten op adem te moeten komen, dat was toch wel het moment waarop ze besloot dat roken toch niet zo gezond was :X Gaat inmiddels wel wat beter, maar een flinke lachbui is voor haar al genoeg om in ademnood te komen.

Het is gewoon net als praktisch iedere andere verslaving: de verslaafde ziet bijna nooit het probleem, en als ze het probleem wel zien, onderschatten ze de risico's. Ze stoppen niet omdat wat mensen tegen ze aan zeuren, ze stoppen omdat ze somehow opeens het licht zien.
Ardana schreef op woensdag 27 december 2017 @ 01:32:
Goed voornemen voor 2018: niet andere mensen vertellen hoe ze hun leven moeten leven.

Mwah, misschien geeft ie zowaar wat om zijn pa en heeft ie weinig zin om 'm voortijdig kwijt te raken aan een longziekte. Ik neem 't hem niet kwalijk, maarja, dat zegt een persoon met lichte astma, die een moeder heeft die over een aantal jaar waarschijnlijk rondloopt met een zuurstof tank tegen een persoon die rookt [toch?] :P

Snakkend naar adem de pijp uitgaan is overigens ook niet de meest toffe manier om te gaan, immers wilt lang niet iedereen morfine hebben in zijn/haar laatste dagen/uren, vaak omdat men toch helder wilt blijven :/ En voor die tijd ben je gewoon al praktisch gehandicapt omdat je al blauw aanloopt als je naar de WC gaat om te pissen. Dus ook vanuit die hoek snap ik TS wel.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 455473

Deathchant schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 20:50:
Hoe overtuig je een roker in een bushokje in de stromende regen ervan dat het asociaal is om te kiezen voor én niet nat worden én roken....

Niet dus. Ik voer al 25 jaar campagne tegen mijn eigen moeder dat ze moet stoppen met roken. Goedschiks, kwaadschiks, met fluwelen handschoentjes, met de neus op de feiten drukken....Het heeft allemaal niet gewerkt....totdat ze in mei 2014 een hartaanval kreeg.

Moraal van het verhaal: iemand die niet (genoeg) wilt, is niet te overtuigen, zeer zeker niet door iemand anders.
Herkenbaar :-(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Maverick schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 23:10:
Je moet hem gewoon zo veel aan z'n kop zeiken dat hij het beu wordt. Net zo lang totdat hij het zo zat is dat stoppen met roken minder erg is dan iedere keer ruzie erover.
Nog even snel een nominatie binnen halen voor het slechtste advies van 2017? :P

Het probleem van deze vraagstelling is een denkfout, namelijk dat roken een rationele keuze is en dat je zo iemand kan 'overtuigen' om te stoppen.

Roken is een verslaving, een ziekte.
Om hier vanaf te komen moet de overtuiging in principe vanuit de roker zelf komen.
Maar zelfs als de roker overtuigd is, dan ben je er nog niet, zeker als iemand al jarenlang rookt.
En het stoppen zelf is nog vers twee.

Wat de TS hoogstens kan doen is z'n wens uitspreken.
Eventueel de voordelen van stoppen en de nadelen van roken opnoemen.
Plus aanbieden om te helpen (steun, helpen zoeken naar hulp, etc)
En het daarbij laten. Het moet uiteindelijk uit de roker zelf komen.

Gaan drammen werkt vaak averechts en kan ervoor zorgen dat juist de hakken in het zand gaan en dan ben je nog verder van huis.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Kalm afwachten, uiteindelijk stoppen ze vanzelf...zoals mijn tante eerder dit jaar, de laatste keer roken was toen ze zelf het crematorium verliet.
:-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheUninvited
anandus schreef op woensdag 27 december 2017 @ 03:31:
[...]

Nog even snel een nominatie binnen halen voor het slechtste advies van 2017? :P

Het probleem van deze vraagstelling is een denkfout, namelijk dat roken een rationele keuze is en dat je zo iemand kan 'overtuigen' om te stoppen.

Roken is een verslaving, een ziekte.
Om hier vanaf te komen moet de overtuiging in principe vanuit de roker zelf komen.
Maar zelfs als de roker overtuigd is, dan ben je er nog niet, zeker als iemand al jarenlang rookt.
En het stoppen zelf is nog vers twee.

Wat de TS hoogstens kan doen is z'n wens uitspreken.
Eventueel de voordelen van stoppen en de nadelen van roken opnoemen.
Plus aanbieden om te helpen (steun, helpen zoeken naar hulp, etc)
En het daarbij laten. Het moet uiteindelijk uit de roker zelf komen.

Gaan drammen werkt vaak averechts en kan ervoor zorgen dat juist de hakken in het zand gaan en dan ben je nog verder van huis.
Ja ik ben het er mee eens dat je niemand kunt dwingen om te stoppen. Daarom is mijn bedoeling ook om iemand te overtuigen niet te dwingen. Ik zoek eigenlijk goede argumenten waardoor je iemand kunt overtuigen. Ik ga het nog eens voorzichtig aankaarten, als iemand nog tips heeft hoor ik het graag.
Daniel36 schreef op woensdag 27 december 2017 @ 08:06:
Kalm afwachten, uiteindelijk stoppen ze vanzelf...zoals mijn tante eerder dit jaar, de laatste keer roken was toen ze zelf het crematorium verliet.
Aantal jaar geleden heeft mijn vader wel eens belooft te stoppen, maar hoelang moet je daarop wachten? Hoe eerder je stopt hoe beter het is voor je gezondheid. De effecten zie je langzaam komen, veel hoesten, snel verkouden en een slechtere conditie. Hij is jaren bouwvakker geweest en heeft meer dan 30 jaar zwaar werk gedaan dus lijkt me sowieso verstandig om te stoppen als je nog van je pensioen wilt genieten. En als laatst wil je natuurlijk nooit je ouders vroeg verliezen om zoiets.

[ Voor 22% gewijzigd door TheUninvited op 27-12-2017 08:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
TheUninvited schreef op woensdag 27 december 2017 @ 08:34:
[...]

Ja ik ben het er mee eens dat je niemand kunt dwingen om te stoppen. Daarom is mijn bedoeling ook om iemand te overtuigen niet te dwingen. Ik zoek eigenlijk goede argumenten waardoor je iemand kunt overtuigen. Ik ga het nog eens voorzichtig aankaarten, als iemand nog tips heeft hoor ik het graag.
Maak in ieder geval duidelijk dat, als hij besluit om te stoppen, dat je er voor hem bent, hem wil helpen, steunen, etc.
Soms kan dat net de peace of mind zijn die iemand nodig heeft.
En soms kan iemand dat ervaren als onnodige bemoeienis :X Dus je moet dat zelf maar even inschatten ;) :P

[ Voor 8% gewijzigd door anandus op 27-12-2017 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

[...]

[...]

Aantal jaar geleden heeft mijn vader wel eens belooft te stoppen, maar hoelang moet je daarop wachten? Hoe eerder je stopt hoe beter het is voor je gezondheid. De effecten zie je langzaam komen, veel hoesten, snel verkouden en een slechtere conditie. Hij is jaren bouwvakker geweest en heeft meer dan 30 jaar zwaar werk gedaan dus lijkt me sowieso verstandig om te stoppen als je nog van je pensioen wilt genieten. En als laatst wil je natuurlijk nooit je ouders vroeg verliezen om zoiets.
Ik ben het helemaal met je eens. Mijn reactie is wellicht cru maar niet verkeerd bedoeld. Succes. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenjaminV
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10:27
Uiteindelijk moet iemand natuurlijk zelf willen stoppen, maar je kunt je vader wel helpen te laten realiseren dat alle redenen waarom hij blijft roken onzin zijn.

Een roker is bij stoppen altijd bang dat hij wat gaat missen als hij zou stoppen. Elke sigaret is bijna een soort stress verlichting, terwijl een niet roker die stress helemaal niet ervaart. Door te roken creëer je de stress.
Als iemand goed en wel een paar weekjes is gestopt ervaart een ex-roker ook die stress niet meer. Een roker moet zich vooral realiseren dat hetgeen waar hij zo bang voor is te missen vooral tussen z'n oren zit en maar tijdelijk is.

Het boek van Allen Carr, Easy Way To Stop Smoking, volgt die benadering. Vond ik zelf wel een kleine eye opener.

Rokers weten natuurlijk wel hoe ongezond het is en hoe verschrikkelijk ziek je kunt worden, maar die argumenten werken vaak niet omdat ze te bang zijn nu wat te missen, want als ze 30 minuten niet gerookt hebben en de nicotine waarde daalt ervaren ze directe stress en wil je weer een nieuwe sigaret om de stress tegen te gaan. Ze moeten zich realiseren dat een niet-roker die stress niet ervaart, en je dus helemaal niets mist als je niet rookt....maar ja makkelijker gezegd dan gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Niet. Je vader moet zelf de noodzaak inzien anders lukt het niet. In het geval van roken is dat meestal de gezondheid of geld waarbij die eerste reden het meeste succes heeft.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dets
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16-12-2023
Koop de huisarts om en laat die zeggen dat je pa iets heeft in de trant van COPD, houdt ie vast vanzelf op :X
Nee hoor, ga maar eens bij een ziekenhuis kijken: Rolstoel, zuurstoffles achterop en nog steeds roken. Het personeel staat er dan bij wijze van spreken naast.
Je overtuigt een roker niet, zelfs niet als hij of zij klachten krijgt die aan het roken gerelateerd zijn. Voorbeelden, onderzoeken etc. helpen allemaal niet. Iedereen kent wel iemand die oud geworden is en toch rookte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Dets schreef op woensdag 27 december 2017 @ 09:46:
[...]

Nee hoor, ga maar eens bij een ziekenhuis kijken: Rolstoel, zuurstoffles achterop en nog steeds roken. Het personeel staat er dan bij wijze van spreken naast.
Je overtuigt een roker niet, zelfs niet als hij of zij klachten krijgt die aan het roken gerelateerd zijn. Voorbeelden, onderzoeken etc. helpen allemaal niet. Iedereen kent wel iemand die oud geworden is en toch rookte.
Ja, die zijn er. Maar vaak helpt een medische reden ook wel als motivatie om je gedrag te veranderen. Als dat niet helpt dan is het hopeloos (hopeloos om te willen dat iemand stopt).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
BenjaminV schreef op woensdag 27 december 2017 @ 09:38:
Een roker is bij stoppen altijd bang dat hij wat gaat missen als hij zou stoppen. Elke sigaret is bijna een soort stress verlichting, terwijl een niet roker die stress helemaal niet ervaart. Door te roken creëer je de stress.
Als iemand goed en wel een paar weekjes is gestopt ervaart een ex-roker ook die stress niet meer. Een roker moet zich vooral realiseren dat hetgeen waar hij zo bang voor is te missen vooral tussen z'n oren zit en maar tijdelijk is.

Het boek van Allen Carr, Easy Way To Stop Smoking, volgt die benadering. Vond ik zelf wel een kleine eye opener.

Rokers weten natuurlijk wel hoe ongezond het is en hoe verschrikkelijk ziek je kunt worden, maar die argumenten werken vaak niet omdat ze te bang zijn nu wat te missen, want als ze 30 minuten niet gerookt hebben en de nicotine waarde daalt ervaren ze directe stress en wil je weer een nieuwe sigaret om de stress tegen te gaan. Ze moeten zich realiseren dat een niet-roker die stress niet ervaart, en je dus helemaal niets mist als je niet rookt....maar ja makkelijker gezegd dan gedaan.
Je mist het wél, maar je moet je er gewoon overheen zetten dat je niet alles meer kan krijgen.
Je moet het niet erg meer vinden om te missen. Maar dat betekent niet dat je het niet mist.

Als je denkt dat je het niet gaat missen, dan kan je jezelf nog flink tegenkomen en ligt het gevaar van een terugval op de loer.

[ Voor 4% gewijzigd door anandus op 27-12-2017 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenjaminV
  • Laatst online: 10:27
anandus schreef op woensdag 27 december 2017 @ 09:52:
[...]

Je mist het wél, maar je moet je er gewoon overheen zetten dat je niet alles meer kan krijgen.
Je moet het niet erg meer vinden om te missen. Maar dat betekent niet dat je het niet mist.

Als je denkt dat je het niet gaat missen, dan kan je jezelf nog flink tegenkomen en ligt het gevaar van een terugval op de loer.
Mijn ervaring is anders als ex-roker, ik ben inmiddels zo'n 8 jaar gestopt, en er is echt geen haar op m'n hoofd die het roken nog mist...omdat er simpelweg niets te missen is. Ik vond de eerste 3 dagen bij het stoppen meevallen, de daaropvolgende 2 a 3 weken het zwaarst, en daarna is het een kwestie van de routine uit je systeem krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chielemans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:43
Hoi,
Ik behandel regelmatig mensen met verslavingsproblematiek. Het is handig om er vanuit te gaan dat je een ander niet kan veranderen, dat kan de ander alleen zelf.

Wat wel goed werkt als gesprekstechniek is "motiverende gespreksvoering", waarbij je iemand kan helpen om zelf de motivatie te vinden om te veranderen. Er zijn instellingen die een training hierin aan familieleden geven.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:58
Zoals meerdere mensen zeggen: Niet. Moet vanuit hem zelf komen. Daarnaast, hoe oud is je vader?
Als hij bijv. al over de 80 is, zou ik haast zeggen lekker laten roken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

210667

Dets schreef op woensdag 27 december 2017 @ 09:46:
[...]

ga maar eens bij een ziekenhuis kijken: Rolstoel, zuurstoffles achterop en nog steeds roken. Het personeel staat er dan bij wijze van spreken naast.
Sterker nog. Onderzoek heeft uitgewezen dat van alle beroepsgroepen percentueel in de zorg de meeste rokers rondlopen

Verder moet het stoppen met roken uit jezelf komen en vooral geen sancties opleggen als de persoon niet wil stoppen. Verder is als hij echt wil stoppen een kuur en vervolgkuur met Champix een optie. En dat werkt echt. Maar nogmaals; de wil om te stoppen moet er zijn.
Daniel36 schreef op woensdag 27 december 2017 @ 08:06:
Dat gebeurd niet-rokers ook regelmatig dat ze uiteindelijk vanzelf stoppen

[ Voor 49% gewijzigd door 210667 op 27-12-2017 10:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchWalnut
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 26-02 17:47

DutchWalnut

[CMDR Yondu]

Ik ben zelf ook een verstokte roker geweest. Je kan niemand dwingen om te stoppen, maar wel motiveren. Omdat ik cold-turkey ben gestopt en mijn familie zag dat, zijn ze zelf ook gestopt. Ze zagen dat ik het goed vol hield en dat gaf blijkbaar hoop. Eerst volgde mijn vader, toen mijn moeder, daarna mijn tante. En nu is onze familie helemaal rook vrij. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:06
Niet. Als je een roker nog moet overtuigen betekend dat eigenlijk dat hij niet wil. Kijk maar even naar de beslissingcirkel die we veel in verslavingszorg gebruiken om te kijken waar iemand zit en daar onze zorg op aanbieden.

http://www.sosnuchterheid.org/Cirkels

En als je dan kijkt merk je dat je hem hooguit informatie kunt geven. En dan via motiverende gesprekveoring eea aankaarten. Maar daar stopt het echt.

[ Voor 22% gewijzigd door maartend op 27-12-2017 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Readdy
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-07 21:21
Stoppen moet je niet met ingang van 2018 doen, want dan zoek je excuses om te gaan stoppen. Als je wilt stoppen, dan moet het gewoon per direct.

Een voorbeeld is mijn moeder:
Mijn moeder had altijd van die klik sigaretten en op een dag (nu ong. 4 jaar geleden) was de klikker stuk en toen had mijn moeder besloten om er meteen te stoppen. Uiteraard was dit niet makkelijk, maar ze had wel een goeie workaround. Eerst ging ze kauwgum kauwen i.p.v. roken en binnen 2 maand was dat al niet meer nodig.

Hoe kan je iemand overtuigen? Niet, de persoon in kwestie zal echt zelf moeten beslissen om te stoppen. Het is namelijk een mentale kwestie, hoe lang kan je de verleiding weerstaan?

Je kan er wel een presentje tegenover zetten. Ik heb bijvoorbeeld beloofd dat ik de huiskamer zou gaan verven als ze er 1 jaar vanaf is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Readdy schreef op woensdag 27 december 2017 @ 11:13:
Stoppen moet je niet met ingang van 2018 doen, want dan zoek je excuses om te gaan stoppen. Als je wilt stoppen, dan moet het gewoon per direct.
per persoon verschillend. Wij zijn nl wel op o/n gestopt. 6 weken vantevoren bedacht (kan ook korter zijn geweest( omdat we beiden in de kroeg zouden staan met de late dienst op O/N. Die dienst gedraaid, gewoon gewerkt en gerookt, volgend eochtend gestopt, nooit meer gerookt (was wel mijn 10 keer stoppen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Laatst online: 10:46

Een voorbeeld is mijn moeder:
Mijn moeder had altijd van die klik sigaretten en op een dag (nu ong. 4 jaar geleden) was de klikker stuk en toen had mijn moeder besloten om er meteen te stoppen. Uiteraard was dit niet makkelijk, maar ze had wel een goeie workaround. Eerst ging ze kauwgum kauwen i.p.v. roken en binnen 2 maand was dat al niet meer nodig.

Hoe kan je iemand overtuigen? Niet, de persoon in kwestie zal echt zelf moeten beslissen om te stoppen. Het is namelijk een mentale kwestie, hoe lang kan je de verleiding weerstaan?

Je kan er wel een presentje tegenover zetten. Ik heb bijvoorbeeld beloofd dat ik de huiskamer zou gaan verven als ze er 1 jaar vanaf is.
Ik heb idd ooit ergens gelezen dat september de beste maand is voor goede voornemens.

Misschien kan je ook afspraken maken, zoals niet binnen roken.

Ik heb overigens wél mijn vader kunnen overtuigen om niet te roken; hij vond het lekker om binnen in z'n luie stoel sigaren te roken. Was natuurlijk te lui om dat buiten te gaan doen, dus dan is het makkelijk overtuigen als de rest van het gezin ook in de rook zit.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheUninvited
corporalnl schreef op woensdag 27 december 2017 @ 10:18:
Zoals meerdere mensen zeggen: Niet. Moet vanuit hem zelf komen. Daarnaast, hoe oud is je vader?
Als hij bijv. al over de 80 is, zou ik haast zeggen lekker laten roken.
Begin 60 pas, ik vind dat hij voor zijn leeftijd nog in goede conditie is en zou juist willen dat nog een lange tijd zo blijft. Hij is zoals ik zei bouwvakker en beweegt dagelijks meer dan ik zou ik wel durven zeggen dus daarom lijkt het mee te vallen op dit moment. Alleen ben ik bang dat als hij met pensioen gaat het snel achteruit gaat of dat hij de laatste paar jaar het zwaarder gaat krijgen. Het is niet mijn bedoeling om te zeuren, want ik heb het beste met hem voor. Maar zoals gezegd ga ik een poging wagen om te zorgen dat hij zelf inziet dat het beter is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• e.looijenga
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 26-06 12:31
Na 2x kanker vond ik het genoeg, een grotere stok achter de deur had ik niet nodig. Daarbij heeft een half jaar UMCG op de afdeling Oncologie mij de ogen ook wel geopend. Cold turkey gestopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:33

Sport_Life

Solvitur ambulando

Niet.

Pas als de drang om te stoppen groter is dan de drang om te roken, kan iemand stoppen. Externe invloed is zinloos.

Zelf nooit verslaafd geweest overigens, maar wel documentaire gezien.

[ Voor 22% gewijzigd door Sport_Life op 27-12-2017 14:22 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10:28

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Killah_Priest schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 20:46:
Niet.
Wel of niet roken is zijn eigen keuze. He gaat mij niet wijsmaken dat je vader niet weet dat roken slecht is voor hem.
Laat hem gewoon en bemoei je er niet mee zou ik zeggen.
Wat een bout eigenlijk: "laat hem gewoon". Ik schrik dat je 19 plusjes krijgt. Als mijn vader zou gaan roken zou ik hevig in protest gaan. Ja natuurlijk is het ieder zijn eigen keuze, maar ik heb geen zin om mijn vader eerder kwijt te raken en ik heb ook geen zin om vanwege passief roken zelf 10 jaar korter te leven.

De moeder van mijn ex-vriendin rookt sinds dat ze 14 is 1 á 2 pakjes per dag. Gewoon in huis, met de deuren en ramen vaak dicht. Ex-vriendin heeft allerlei gezondheidsproblemen, waaronder astma. Nu hoeft dit niet direct in verbinding te staan met roken, maar ze heeft (en haar zus en broertje en vader) ondertussen wel 16 jaar passief gerookt. Maar ja, "het gaat toch allemaal goed?". Totdat over 20 jaar de diagnose longkanker op tafel ligt, dan zal men wel stoppen, maar dan is het gewoon 30 jaar te laat.

Ja, iedereen moet het zelf weten, maar je naasten in gevaar brengen (want dat doe je gewoon) voor je eigen "genot" (want waar bestaat dat genot eigenlijk uit?) is imho not done. En ja: vroeger rookte bijna letterlijk iedereen, maar inmiddels weten we beter lijkt me toch.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:19
kuusj98 schreef op woensdag 27 december 2017 @ 14:24:
[...]

Wat een bout eigenlijk: "laat hem gewoon". Ik schrik dat je 19 plusjes krijgt. Als mijn vader zou gaan roken zou ik hevig in protest gaan. Ja natuurlijk is het ieder zijn eigen keuze, maar ik heb geen zin om mijn vader eerder kwijt te raken en ik heb ook geen zin om vanwege passief roken zelf 10 jaar korter te leven.

De moeder van mijn ex-vriendin rookt sinds dat ze 14 is 1 á 2 pakjes per dag. Gewoon in huis, met de deuren en ramen vaak dicht. Ex-vriendin heeft allerlei gezondheidsproblemen, waaronder astma. Nu hoeft dit niet direct in verbinding te staan met roken, maar ze heeft (en haar zus en broertje en vader) ondertussen wel 16 jaar passief gerookt. Maar ja, "het gaat toch allemaal goed?". Totdat over 20 jaar de diagnose longkanker op tafel ligt, dan zal men wel stoppen, maar dan is het gewoon 30 jaar te laat.

Ja, iedereen moet het zelf weten, maar je naasten in gevaar brengen (want dat doe je gewoon) voor je eigen "genot" (want waar bestaat dat genot eigenlijk uit?) is imho not done. En ja: vroeger rookte bijna letterlijk iedereen, maar inmiddels weten we beter lijkt me toch.
Je snapt het punt blijkbaar niet.
Hoe vaker je tegen een roker zegt dat hij/zij moet stoppen, hoe meer deze in verzet gaat.
Stoppen moet vanuit de persoon zelf komen, niet vanuit een ander.

Mensen die stoppen om de verkeerde redenen beginnen doorgaans ook weer erg snel.

[ Voor 5% gewijzigd door Killah_Priest op 27-12-2017 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 390565

Zomaar een vraag: Waarom zou je iemand überhaupt moeten overtuigen waarom iemand moiet stoppen met roken.?

Diegene die rookt bepaalt/weet zelf wanneer hij/zij de laatste sigaret/sigaar/pijp uitmaakt... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10:28

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Killah_Priest schreef op woensdag 27 december 2017 @ 14:29:
[...]

Je snapt het punt blijkbaar niet.
Hoe vaker je tegen een roker zegt dat hij/zij moet stoppen, hoe meer deze in verzet gaat.
Stoppen moet vanuit de persoon zelf komen, niet vanuit een ander.

Mensen die stoppen om de verkeerde redenen beginnen doorgaans ook weer erg snel.
Ok, eens :)

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gopher
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11-09-2023
Plust dat daaropvolgend de meeste deprimerende weken van het jaar volgen. Beter een ander tijdstip, of juist tijdends kerst bij famillie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik heb 20 jaar lang geprobeerd om mijn moeder te laten stoppen met roken en dit was de meest kansloze missie die ik in mijn hele leven heb ondernomen.

Helaas eind 2015 overleden aan jawel, longkanker.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:48

De vraag is precies waaróm je wilt dat je vader stopt. Duidelijk is dat dit voor jou iets is waar je veel waarde aan hecht. Probeer voor jezelf zo duidelijk mogelijk te maken waarom het voor jou als kind zo problematisch is dat jouw vader rookt. Vertel hem dat vervolgens op de manier waarop jij het ervaart. Dus als jij letterlijk wakker ligt om zijn gezondheid en bang bent dat hij zijn kleinkinderen straks niet kan zien opgroeien, vertel dát hem dan. Dus ga niet beginnen over alle nadelen, over kosten, of over gezondheid en levensverwachting als abstracte begrippen. Maar vertel hem dat simpelweg dat je heel verdrietig wordt van het idee dat hij er straks misschien niet meer is door al dat roken. Als je dat zo ervaart natuurlijk, is maar even een voorbeeld.

In de tijd dat mensen om mij heen veel rookten en stopten waren mensen altijd erg enthousiast over het stoppen met roken boek van Alan Carr. Dat scheen erg goed te werken, door de manier waarop het is geschreven. Maar dat vraagt op zijn minst al om dat iemand zelf wíl stoppen, anders gaat 'ie ook niet vrijwillig een boek lezen over dat thema ;) .. En waarschijnlijk werkt daarom het boek weer zo goed. Kip ei verhaal. Als iemand psychisch op het punt is dat hij/zij wilt stoppen ben je al heel ver, lichamelijk zijn sigaretten immers nauwelijks verslavend (na een week of 3 ben je daar echt wel vanaf).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 454358

Anoniem: 390565 schreef op woensdag 27 december 2017 @ 14:29:
[...]

Zomaar een vraag: Waarom zou je iemand überhaupt moeten overtuigen waarom iemand moiet stoppen met roken.?
Om dezelfde reden dat mensen die zelfmoord willen plegen geholpen worden? Van een gebouw afspringen is dan minder ellende dan maanden/jaren lang het ziekenhuis in en uit te lopen. Mijn moeder had ook long kanker door roken, en dat wens je je grootste vijand niet toe. Haar kleinkinderen heeft ze helaas nooit gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:52
Pas geleden is een jongen in m'n scoutinggroep begonnen te roken, shag nog wel, zonder filters. Hij is 16, zijn ouders kunnen/willen het niet afkeuren want zijn vader rookt ook, ook shag. Ik gok dat zijn vader het voor hem koopt omdat hij dat zelf uiteraard nog niet mag.

Hij kwam laatst tijdens de opkomst heel trots vertellen dat zijn record op 48 per uur stond. We weten als begeleiding dat de jongen een steekje los heeft, en de enige reden dat hij rookt is omdat hij denkt dat het stoer is. Ik probeer hem goedschiks en kwaadschiks aan te moedigen om te stoppen, maar in die paar uur per week ga ik dat niet redden.. We staan ook niet toe dat hij tijdens opkomsten (duur: 2 uur) of weekendkampen gaat roken. Wat betreft alcohol gaan we er op dezelfde manier mee om, er wordt pas gematigd alcohol gedronken als iedereen in de groep 18 is. Dat vinden ze vervelend, want de oudste wordt volgende maand 18 en de jongste is net 16, maar zo zijn de regels.

Roken omdat het lekker is als je 18+ bent is stom, heel stom. Vraag mijn peetoom maar, die is overleden aan longkanker met uitzaaiingen in zijn hele lichaam. Peettante, neefje en 2 nichten zijn daarom gestopt met roken, na de crematie zijn ze weer begonnen, terwijl ze weten wat er kan gebeuren, compleet van de pot gerukt. De jongste van mijn 2 nichten had de nacht dat hij in z'n slaap overleed waakdienst en sliep naast mijn oom op de bank, in zijn armen, de volgende ochtend ontdekte ze pas dat hij dood was. Ook zij rookt inmiddels weer.

Roken als minderjarige omdat het stoer is en je niet beter weet, dan heb je hulp nodig, zijn ouders ook overigens.

[ Voor 8% gewijzigd door FastFred op 27-12-2017 17:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark-k
  • Laatst online: 21-06 22:59

mark-k

AKA markkNL

Mijn opa heeft sinds zijn jeugd doorgaans gerookt. Geen idee wat hij in het begin rookte, maar toen hij mijn opa was rookte hij altijd sigaren. Ergens toen ik n mannetje van n jaar of 7 a 8 was had ik (volgens mn moeder want de reden weet ik niet meer) op school ofzo geleerd/gehoord dat meeroken ook schadelijk was. Ik weet wel nog goed dat ik diezelfde week nog bij mn opa en oma kwam en mn opa op een gegeven moment een sigaartje opstak. Ik ben toen boos geworden en ben met betreurd/boos gezicht voor hem gaan staan, schreeuwde "...en als oma dood gaat dan is het jouw schuld!" en ben toen boos weggelopen. Vanaf die dag heeft hij geen sigaar meer aangeraakt.

Helaas is hij n jaar of 18 later overleden aan (onder andere) longkanker. Ik denk wel dat het door het stoppen misschien langer geduurd heeft voordat hij het kreeg, het heeft in elk geval geen kwaad gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earvaag
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-07 22:56
[...]

Bleh, altijd een hekel gehad aan mensen die tijdens een rustig rook moment aan je kop gingen zeuren over stoppen met roken. Ik snap je punt maar hij weet net als iedereen hoe slecht het is. Het is alleen maar extra stressend als je schoorvoetend steeds maar weer half toegeeft maar dan toch niet stopt want je wil het eigenlijk niet. En dan zit je dus met een schuldgevoel etc.. Zo help je iemand dus helemaal niet met stoppen. Ga geen discussie aan maar hou het bij de kern waarom het voor jouw een probleem is. dat je over 20 jaar nog steeds je pa levend wil hebben rondlopen.

Het zal uit hemzelf moeten komen uiteindelijk. Daar kun jij verder weinig in kiezen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Anoniem: 279475

Die gene die mij probeert te laten stoppen krijgt een middel vinger ik bepaal waneer en of ik überhaupt stop . Dat gejank om te moeten stoppen want het is slecht voor je. Er is wel meer slecht voor je

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:57

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

FastFred schreef op woensdag 27 december 2017 @ 17:18:
Roken omdat het lekker is als je 18+ bent is stom, heel stom. Vraag mijn peetoom maar, die is overleden aan longkanker met uitzaaiingen in zijn hele lichaam. Peettante, neefje en 2 nichten zijn daarom gestopt met roken, na de crematie zijn ze weer begonnen, terwijl ze weten wat er kan gebeuren, compleet van de pot gerukt. De jongste van mijn 2 nichten had de nacht dat hij in z'n slaap overleed waakdienst en sliep naast mijn oom op de bank, in zijn armen, de volgende ochtend ontdekte ze pas dat hij dood was. Ook zij rookt inmiddels weer.
Iets niet doen omdat een ander daar aan is overleden is ook niet bijzonder sterk.

Te hard rijden, drinken, drugs, overgewicht, niet sporten, ongezond eten, bellen achter het stuur, zaken waar mensen (in)direct aan dood zijn gegaan, maar rijden we allemaal nu netjes? Geen druppel meer op achter het stuur? Allemaal perfecte BMI? Natuurlijk niet.

En mocht ik ooit op ziektebed eindigen door roken? Ach, heb goed aantal jaren behoorlijk wat belastingcentjes waar ik nooit wat mee deed, mijn AOW zal ik paar jaar max genieten, ergens ben ik best voordelig voor de samenleving.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• maartend
Anoniem: 279475 schreef op woensdag 27 december 2017 @ 19:27:
Die gene die mij probeert te laten stoppen krijgt een middel vinger ik bepaal waneer en of ik überhaupt stop . Dat gejank om te moeten stoppen want het is slecht voor je. Er is wel meer slecht voor je
Kijk TS. Dit komt behoorlijk lomp over, maar dit is de gedachte van elke verslaafde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 279475

maartend schreef op woensdag 27 december 2017 @ 19:58:
[...]

Kijk TS. Dit komt behoorlijk lomp over, maar dit is de gedachte van elke verslaafde.
Vriend ten eerste ik ben niet verslaaf ik rook maar heel af en toe. Dus praat voor je zelf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
Anoniem: 279475 schreef op woensdag 27 december 2017 @ 20:01:
[...]

Vriend ten eerste ik ben niet verslaaf ik rook maar heel af en toe. Dus praat voor je zelf
Ik geloof je... ;)

Anyway hier gaat het topic dus niet over...

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

461943

kuusj98 schreef op woensdag 27 december 2017 @ 14:24:
[...]

Jij bent zeker nog onschuldig :+ Hell, soms kom je in wat vervelendere situaties terecht. En dan is roken heel lekker. Dat beslis ik voor mezelf wel :) Hoeft niemand me mee te helpen.

Daarbij, van leven ga je dood. Ik leef liever tien jaar korter met welk roekeloos gedrag dan ook dan tien jaar langer als celibataire veganist die niets mag en niets durft te zeggen. Er is meer in het leven dan voorkomen dat je dood gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
461943 schreef op woensdag 27 december 2017 @ 20:13:
[...]

Jij bent zeker nog onschuldig :+ Hell, soms kom je in wat vervelendere situaties terecht. En dan is roken heel lekker. Dat beslis ik voor mezelf wel :) Hoeft niemand me mee te helpen.

Daarbij, van leven ga je dood. Ik leef liever tien jaar korter met welk roekeloos gedrag dan ook dan tien jaar langer als celibataire veganist die niets mag en niets durft te zeggen. Er is meer in het leven dan voorkomen dat je dood gaat.
Deze hoor k ook heel vaak langs komen.

De laatste is; als ik wil kan ik zo stoppen.

Het probleem is ; roken is zo verslavend alsik weet niet wat, meer nog dan heroine, ik denk dat enkel Meth nog meer verslavend is. En elke verslaving laat je eigenlijk heel onrealistisch redeneren.

Mate van vesrlaving? Ik ben nu 25 jaar gestopt,nam 10 jaar geelden een haal (was therapeutisch, maar dat is een ander verhaal). 1 haal. Heb daarna een volle dag graving gehad. Was werkelijk niet normaal. Ik denk dat als ik wat alcohol had gedronken dat ik weer was gaan roken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

461943

maartend schreef op woensdag 27 december 2017 @ 20:28:
[...]

Deze hoor k ook heel vaak langs komen.
Dat is dan ook wat ik heilig geloof ;)
De laatste is; als ik wil kan ik zo stoppen.
Geen idee, nog nooit geprobeerd. Heb ik ook geen behoefte aan of zin in.
Het probleem is ; roken is zo verslavend alsik weet niet wat, meer nog dan heroine, ik denk dat enkel Meth nog meer verslavend is. En elke verslaving laat je eigenlijk heel onrealistisch redeneren.

Mate van vesrlaving? Ik ben nu 25 jaar gestopt,nam 10 jaar geelden een haal (was therapeutisch, maar dat is een ander verhaal). 1 haal. Heb daarna een volle dag graving gehad. Was werkelijk niet normaal. Ik denk dat als ik wat alcohol had gedronken dat ik weer was gaan roken.
I know ;) Ik weet hoe het werkt en ik weet hoe het schade aanricht. En ik heb heel bewust de keuze gemaakt om te gaan roken. Prima toch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:44

vhal

ಠ_ಠ

Ardana schreef op woensdag 27 december 2017 @ 01:32:

Wat een kolder. Even verder kijkend, zullen we gelijk maar de verslavingcentra ook afschaffen voor de mensen die niet willen afkicken maar hun lichaam compleet naar de klote brengen? Soms moeten mensen even een schop onder hun reet krijgen om tot nieuwe inzichten te komen, of ze nou willen of niet...

Het verbaast mij overigens dat er nog >14 figuren er min of meer over denken....misschien typerend voor de huidige ikke ikke maatschappij...

Of het voor TS verstandig is om een roker van het roken af te krijgen vraag ik mij af. Geef het één keer aan en laat het maar hierbij. Ik las ergens hier dat een zwanger iemand vrolijk doorpafte, dan ben je in mijn ogen gewoon ongeschikt als ouder...

[ Voor 27% gewijzigd door vhal op 27-12-2017 21:00 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Deathchant schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 20:50:
Sigaret uit de mond trekken en in een plas gooien?
FastFred schreef op woensdag 27 december 2017 @ 17:18:...Roken omdat het lekker is als je 18+ bent is stom, heel stom. Vraag mijn peetoom maar, die is overleden aan longkanker met uitzaaiingen in zijn hele lichaam. ...
Dat kan dan toch niet :?
SinergyX schreef op woensdag 27 december 2017 @ 19:52:...En mocht ik ooit op ziektebed eindigen door roken? Ach, heb goed aantal jaren behoorlijk wat belastingcentjes waar ik nooit wat mee deed, mijn AOW zal ik paar jaar max genieten, ergens ben ik best voordelig voor de samenleving.
Het gaat niet om het geld maar het feit dat je naasten graag de volgende kerst met je vieren toch?

Maar goed, iemand zal zelf moeten willen. Iedereen is baas over zijn eigen lichaam en ook wat je daar in stopt, alsof het nu sigaretten zijn of andere drugs. Zolang het gemis van nicotine sterker is dan de wil om te stoppen gaat het niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

vhal schreef op woensdag 27 december 2017 @ 20:53:
[...]
Wat een kolder. Even verder kijkend, zullen we gelijk maar de verslavingcentra ook afschaffen voor de mensen die niet willen afkicken maar hun lichaam compleet naar de klote brengen? Soms moeten mensen even een schop onder hun reet krijgen om tot nieuwe inzichten te komen, of ze nou willen of niet...
Wat een kolder. Verslavingscentra zitten vol mensen die graag van hun verslaving af willen. Niet met mensen die gedwongen afkicken.

Het gaat hier om iemand die niet wil stoppen. Die kun je niet laten stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexs
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 31-03 10:22
TheUninvited schreef op woensdag 27 december 2017 @ 14:11:
[...]

Begin 60 pas, ik vind dat hij voor zijn leeftijd nog in goede conditie is en zou juist willen dat nog een lange tijd zo blijft. Hij is zoals ik zei bouwvakker en beweegt dagelijks meer dan ik zou ik wel durven zeggen dus daarom lijkt het mee te vallen op dit moment. Alleen ben ik bang dat als hij met pensioen gaat het snel achteruit gaat of dat hij de laatste paar jaar het zwaarder gaat krijgen. Het is niet mijn bedoeling om te zeuren, want ik heb het beste met hem voor. Maar zoals gezegd ga ik een poging wagen om te zorgen dat hij zelf inziet dat het beter is.
Het is eerder in dit topic benoemd maar geef hem dit boek. Geen verhaal over hoe slecht roken is, hoeveel geld het kost of alle andere dingen die je kan lezen op de sigarettenpakjes. Dit boek gaat in op de werking van de verslaving en brokkelt elk argument een voor een af door te beschrijven dat het de verslaving is die dit excuus valide maakt. Tijdens het boek moet (als je dat wil natuurlijk) ook gewoon doorroken, dit zorgt dat het geen verplichte / moeilijke opdracht wordt, het enige wat je moet doen is het boek uitlezen. Als je klaar bent kan je zelf beslissen of je stopt met roken of niet.

Ik kan je aanraden het eerst zelf eens te lezen, dat helpt je het boek te ‘verkopen’ aan je vader. Het helpt ook te voorkomen dat hij juist meer gaat roken door je smeekbedes te stoppen, wat bij hem zorgt voor stress, waardoor hij meer gaat roken.

Ik zeg niet dat dit de gouden truuc is om te stoppen met roken, maar het geeft zeker een blik in de werking van een verslaving en hoe je hem kan overwinnen.

[ Voor 4% gewijzigd door Dexs op 27-12-2017 22:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dakathefox
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-06 21:34
Met verbazing kijk ik naar de vele plusjes die gegeven worden als iemand reageert met "leven en laten leven". Ik ben bijzonder ruimhartig ingesteld en zeker niet bekrompen, maar ik heb toch serieus moeite met rokers.

Binnen mijn familie wordt stevig gerookt en wie dat doet moet het helemaal zelf weten, zolang het maar niet in mijn buurt of in de buurt van kinderen is. Dan heb je een groot probleem.

Het punt met de rokers is, is dat ze dat geen donder interesseert. Het is exact dezelfde apathische reactie die je krijgt als je met een aan drugs verslaafde zwerver spreekt. Het boeit ze gewoon niet dat een ander ziek kan worden van hun gedrag.

Afgelopen zomer stierf iemand uit de familie aan de gevolgen van roken. Veel te jong uiteraard en oh oh oh, wat is het een gemis! Maar het is wel zijn eigen schuld geweest, dus niet zeiken nu.

Als ik vandaag of morgen tijdens het uitoefenen van mijn hobby (racen) tegen een boom aan rij en dood ga mag er ook geapplaudisseerd worden. Maar ik race op een circuit met uitloop stroken, met anderen die ook voor een zeker risico hebben gekozen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Anoniem: 279475 schreef op woensdag 27 december 2017 @ 19:27:
Tja, typische 'kop in het zand' rokers reactie. Die tokkies van de maatschappij hebben overal lak aan. O-)
Roenie schreef op woensdag 27 december 2017 @ 21:12:
[...]

Maar goed, iemand zal zelf moeten willen. Iedereen is baas over zijn eigen lichaam en ook wat je daar in stopt, alsof het nu sigaretten zijn of andere drugs. Zolang het gemis van nicotine sterker is dan de wil om te stoppen gaat het niet lukken.
Het probleem met verslavingen is nou juist dat je geen baas meer over je eigen lichaam en over je eigen gedrag bent... O-)

[ Voor 36% gewijzigd door Fiber op 28-12-2017 00:38 ]

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Dexs schreef op woensdag 27 december 2017 @ 22:10:
[...]

Het is eerder in dit topic benoemd maar geef hem dit boek. Geen verhaal over hoe slecht roken is, hoeveel geld het kost of alle andere dingen die je kan lezen op de sigarettenpakjes. Dit boek gaat in op de werking van de verslaving en brokkelt elk argument een voor een af door te beschrijven dat het de verslaving is die dit excuus valide maakt. Tijdens het boek moet (als je dat wil natuurlijk) ook gewoon doorroken, dit zorgt dat het geen verplichte / moeilijke opdracht wordt, het enige wat je moet doen is het boek uitlezen. Als je klaar bent kan je zelf beslissen of je stopt met roken of niet.
Heb het boek zelf niet gelezen, ik rook dan ook niet. Misschien maar eens doen want mijn vriendin die wel rookt lachte het boek weg. Ze heeft het wel gelezen en rookt gewoon vrolijk door. Heeft al meerdere stop pogingen ondernomen maar het lukt niet. Helpt ook niet als haar omgeving er geen rekening mee houdt
(moeder, vriendinnen etc etc)

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Orac
  • Laatst online: 04-07 18:46

Orac

Ik mis je papa.

<-----

:'(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

FitsSprits schreef op donderdag 28 december 2017 @ 00:06:
Met verbazing kijk ik naar de vele plusjes die gegeven worden als iemand reageert met "leven en laten leven". Ik ben bijzonder ruimhartig ingesteld en zeker niet bekrompen, maar ik heb toch serieus moeite met rokers.
Realiseer je je dat anderen daar prima anders over kunnen denken. Zeker op dit punt, is er geen absolute waarheid.
Binnen mijn familie wordt stevig gerookt en wie dat doet moet het helemaal zelf weten, zolang het maar niet in mijn buurt of in de buurt van kinderen is. Dan heb je een groot probleem.
Dat recht heb je volledig.
Het punt met de rokers is, is dat ze dat geen donder interesseert. Het is exact dezelfde apathische reactie die je krijgt als je met een aan drugs verslaafde zwerver spreekt. Het boeit ze gewoon niet dat een ander ziek kan worden van hun gedrag.
En dit is allemaal puur invulling. De meeste rokers die ik ken, interesseert het wel. Het is geen apathie. Het is een afwegen van risico's, gecombineerd met een "problem for tomorrow-me".
En dat een ander ziek kan worden van hun gedrag, alleen als ze daadwerkelijk intensief roken bij iemand die niet in de mogelijkheid is om daar iets tegen te doen. Maar de meeste rokers die ik ken, zullen dat niet doen. Als je die vraagt om buiten aan de andere kant te gaan staan, omdat de rook hun kant uit waait, zullen ze met alle liefde gehoor geven aan je verzoek.
Als ik vandaag of morgen tijdens het uitoefenen van mijn hobby (racen) tegen een boom aan rij en dood ga mag er ook geapplaudisseerd worden. Maar ik race op een circuit met uitloop stroken, met anderen die ook voor een zeker risico hebben gekozen.
Ik vraag me altijd af waarom het een wel een geaccepteerd risico is, en het ander niet... Zeker op het moment dat je 'n sociale roker (die dus niet ongevraagd anderen overlast geeft met z'n rook) vergelijkt met 'n voorzichtige motorrijder... Of welke andere risico-sport/activiteit dan ook... Ook vraag ik me af waar de drang tot vergelijken vandaan komt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Ardana schreef op donderdag 28 december 2017 @ 01:32:
[...]

Ik vraag me altijd af waarom het een wel een geaccepteerd risico is, en het ander niet... Zeker op het moment dat je 'n sociale roker (die dus niet ongevraagd anderen overlast geeft met z'n rook) vergelijkt met 'n voorzichtige motorrijder... Of welke andere risico-sport/activiteit dan ook... Ook vraag ik me af waar de drang tot vergelijken vandaan komt...
Puntje is natuurlijk wel dat er niet zoiets is als "veilig roken", net als dat er geen "veilig asbest zagen in een ongeventileerde ruimte zonder masker is", het is gewoon slecht voor je, iedere trek, punt.

Terwijl je wel meerdere vormen van motorrijden hebt. Met je Ural-zijspanner over boerenweggetjes hobbelen is heel wat veiliger dan met je Hayabuikschuiver met 200+ over dijkweggetjes knallen. Dat eerste zou ik veilig noemen, dat laatste is inderdaad wachten tot het fout gaat.

En het gaat ook om hoever je jezelf kan beschermen. Een racer draagt een helm en een mooi pak, en als ie in een auto zit heeft ie minstens een rolkooi, en natuurlijk is het circuit zelf natuurlijk ook zo veilig mogelijk. Het is en blijft gevaarlijker dan haken, maar ik denk dat doe-het-zelven misschien wel gevaarlijker is :P Maar, een roker kan zichzelf niet beschermen, je kan niet echt risico's wegnemen. Een helm opzetten gaat je niet beschermen tegen longschade :P

People as things, that’s where it starts.

• Jeanke117
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 07-07 09:28
Mijn vader rookt ook maar was eerst gestopt en ging één jaar vapen. Nu een paar weken geleden is die weer begonnen omdat hij stress heeft.

De wereld is zo krom dat zelfs mijn overgrootoma net geen 100 is geworden en wel gewoon veel alcohol dronk en veel rookte.

Als hij wilt stoppen, dan doet die dat wel. Als hij niet wilt stoppen maar moet dan is dat weer een andere gedachte en is het 50/50 of hij vindt dat hij moet stoppen of niet.

• RoaDHouse
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-07 15:26
*knip* Ga ergens anders trollen.

[ Voor 92% gewijzigd door naitsoezn op 28-12-2017 17:11 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
Of je reactie is sarcastisch, of je leest je niet goed in. Uit de BMJ:
Medical evidence of the harm done by smoking has been accumulating for 200 years, at first in relation to cancers of the lip and mouth, and then in relation to vascular disease and lung cancer. The evidence was generally ignored until five case-control studies relating smoking, particularly of cigarettes, to the development of lung cancer were published in 1950, one in the United Kingdom and four in the United States.
http://www.bmj.com/content/321/7257/323?variant=long
https://doi.org/10.1136/bmj.321.7257.323

[ Voor 20% gewijzigd door naitsoezn op 28-12-2017 17:13 . Reden: Quote aangepast ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dakathefox
Wie anno 2017/2018 durft te stellen dat roken geen gezondheidsrisico's met zich meebrengt, is het licht in de ogen niet waardig.

Roken, alcohol drinken, drugs gebruiken, parachutespringen of racen. Overal kleven risico's aan en ook aan de kick die je krijgt van racen kun je verslaafd raken.

Maar waarom er zo nodig gerookt moet worden in de nabijheid van anderen weet ik ook niet. Met 120 door de dorpskern is toch ook niet sociaal geaccepteerd? En dan zeggen we er toch ook wat van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

-D36 heeft een laag boter op zijn hoofd omdat hij +20 kilo te zwaar is en een iets te hoge bloeddruk heeft, maar:
- natuurlijk is roken slecht voor je gezondheid en als je vanaf je 15e rookt, ga je er waarschijnlijk aan dood.
- al die verslaafden die zeggen: ja maar ik bepaal zelf wel of...man man man, mijn buren zijn beiden ware rokers en drinken lekker door en proberen elk jaar wel te stoppen, lukt niet dus....
-En nou niet gaan roepen dat ik niet weet waar ik het over heb, na 25 jaar roken uiteindelijk gestopt. Inmiddels 9 negen jaar.
- Als je weet dat de tabaksindustrie extra ingrediënten toevoegen om je extra verslaafd te maken, dan weet je toch wel genoeg lijkt me...
- Overigens begrip aanwezig bij mij hoor, zelf er jaren over gedaan om te stoppen. Maar zeg dan: ik wil wel stoppen, maar het is zo verrekte moeilijk, zeker als er net iets goed mis is in je leven e.d.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Heel erg leuk, alle reacties met 'leven en laten leven', en 'ik mag toch wel zelf bepalen wat ik met mijn lichaam doe'. Beseffen die mensen ook dat er een miljardenindustrie bezig is om sigaretten aan de man te brengen? Dat zij tientallen jaren research hebben gedaan om de perfect verslavende sigaret te maken, en allerlei vernuftige campagnes voeren om maar zo veel mogelijk mensen aan het roken te krijgen? Maar daar wordt je natuurlijk niet door beïnvloed, nee, je hebt moeite met die ene persoon die je vraagt te stoppen, in plaats met die maffia die jou aanmoedigt om juist door te gaan. En dat terwijl je ergens echt wel weet (of kunt opzoeken) hoe slecht roken voor je is. Ook voor de 'sociale roker' die er in het weekend eentje opsteekt. Want zeg nu zelf, hoe vaak is het er echt maar eentje in een heel weekend? En is vrijdagavond ook al weekend?

Die tabaksindustrie, waar honderden miljarden omzet worden gemaakt, heeft bovendien een gigantische lobby. Het belang is immers immens. Als die lobby niet had bestaan, dan was de verkoop van sigaretten al lang verboden, want iedere minister van volksgezondheid en iedereen met een achtergrond in de gezondheidszorg kent ook de cijfers en weten hoe schadelijk roken is. Iedereen die beweert dat dat niet zo is moet de literatuur er nog maar eens op naslaan, want ik durf wel te stellen dat als je anno 2017 nog roept dat roken niet slecht voor je is, de bewijslast toch echt bij jou ligt.

Leven en laten leven. Prima, maar besef dan dat er een industrie aan het werk is wiens belang het is om jou weliswaar te laten leven, maar wel verslaafd aan hun product. Kwaliteit van jouw leven maakt ze daarbij geen drol uit.

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Amen.

• Roenie
  • Niet online
Kurkentrekker schreef op donderdag 28 december 2017 @ 09:23:
Heel erg leuk, alle reacties met 'leven en laten leven', en 'ik mag toch wel zelf bepalen wat ik met mijn lichaam doe'. Beseffen die mensen ook dat er een miljardenindustrie bezig is om sigaretten aan de man te brengen? Dat zij tientallen jaren research hebben gedaan om de perfect verslavende sigaret te maken, en allerlei vernuftige campagnes voeren om maar zo veel mogelijk mensen aan het roken te krijgen? Maar daar wordt je natuurlijk niet door beïnvloed, nee, je hebt moeite met die ene persoon die je vraagt te stoppen, in plaats met die maffia die jou aanmoedigt om juist door te gaan. En dat terwijl je ergens echt wel weet (of kunt opzoeken) hoe slecht roken voor je is. Ook voor de 'sociale roker' die er in het weekend eentje opsteekt. Want zeg nu zelf, hoe vaak is het er echt maar eentje in een heel weekend? En is vrijdagavond ook al weekend?

Die tabaksindustrie, waar honderden miljarden omzet worden gemaakt, heeft bovendien een gigantische lobby. Het belang is immers immens. Als die lobby niet had bestaan, dan was de verkoop van sigaretten al lang verboden, want iedere minister van volksgezondheid en iedereen met een achtergrond in de gezondheidszorg kent ook de cijfers en weten hoe schadelijk roken is. Iedereen die beweert dat dat niet zo is moet de literatuur er nog maar eens op naslaan, want ik durf wel te stellen dat als je anno 2017 nog roept dat roken niet slecht voor je is, de bewijslast toch echt bij jou ligt.

Leven en laten leven. Prima, maar besef dan dat er een industrie aan het werk is wiens belang het is om jou weliswaar te laten leven, maar wel verslaafd aan hun product. Kwaliteit van jouw leven maakt ze daarbij geen drol uit.
Ik rook niet maar toch vind ik: leven en laten leven.

Niet omdat ik de lobby van de tabaksindustrie of de risico's niet ken, maar omdat iedereen zelf mag bepalen wat hij/zij met het leven doet. Helaas betekent dat wel dat anderen daardoor verdriet kunnen hebben. Maar goed, dat is aan het individu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Roenie schreef op donderdag 28 december 2017 @ 09:49:
[...]
Helaas betekent dat wel dat anderen daardoor verdriet kunnen hebben. Maar goed, dat is aan het individu.
Dat is dus wat ik me in mijn post hardop afvraag: is dat wel aan het individu? In hoeverre kun je echt nog over een individuele keuze spreken als er een miljardenlobby aan het werk is om zoveel mogelijk mensen aan het roken te krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Kurkentrekker schreef op donderdag 28 december 2017 @ 09:57:
[...]

Dat is dus wat ik me in mijn post hardop afvraag: is dat wel aan het individu? In hoeverre kun je echt nog over een individuele keuze spreken als er een miljardenlobby aan het werk is om zoveel mogelijk mensen aan het roken te krijgen?
Een kwart van de Nederlanders rookt. Dat betekent dus dat drie kwart niet beïnvloed wordt door die lobby.

Laten we wel zijn, iedereen weet toch tegenwoordig wel wat de tabaksindustrie doet en hoe ongezond roken is. Als je dat niet onderkend dan heb je echt boter op je hoofd. Vandaar die individuele keuze. Waarom die mensen die dat echt niet snappen de hand boven het hoofd houden?

Daarnaast, maar wellicht geen populaire zienswijze, zorgen die rokers wel voor financiële armslag voor Nederland

[ Voor 6% gewijzigd door Roenie op 28-12-2017 10:13 ]

• Kurkentrekker
  • Niet online
Roenie schreef op donderdag 28 december 2017 @ 10:11:
[...]
Een kwart van de Nederlanders rookt. Dat betekent dus dat drie kwart niet beïnvloed wordt door die lobby.
Dat ze 25% van de bevolking verslaafd kunnen maken aan hun product, getuigt eerder van een sterk marketingapparaat dan van het feit dat er veel mensen tegen opgewassen zijn. 25% van de bevolking is echt heel veel. Misschien niet vergeleken met andere delen van de wereld, maar een kwart van de mensen gaat dus onnodig eerder dood. Dat is heel veel.
Laten we wel zijn, iedereen weet toch tegenwoordig wel wat de tabaksindustrie doet en hoe ongezond roken is. Als je dat niet onderkend dan heb je echt boter op je hoofd. Vandaar die individuele keuze. Waarom die mensen die dat echt niet snappen de hand boven het hoofd houden?
Ja, dat is juist het mooie, en dat betoog ik ook in mijn eerdere post. Iedereen weet het (of kan het weten, want getuige een paar posts hierboven zijn er ook mensen die het glashard ontkennen). De mensen die echter verslaafd zijn geraakt aan roken verzinnen allerlei manieren om hun verslaving te rationaliseren. Zo werkt ons brein nu eenmaal. Ik ben een fervent anti-roker, maar ik ben niet bovenmenselijk, dus ik weet ook dat als ik verslaafd zou raken aan roken, ik waarschijnlijk dezelfde logica zou volgen als een verslaafde. Jij en ik zijn wat dat betreft echt niet beter dan die mensen die roken. Er zijn heel veel rokers die ondanks alles graag zouden willen stoppen, maar het lukt ze gewoon niet. Dit is een heel serieus probleem, veroorzaakt door de tabaksmaffia.
Daarnaast, maar wellicht geen populaire zienswijze, zorgen die rokers wel voor financiële armslag voor Nederland
Uit dezelfde bron die je aanhaalt in je post:
https://www.volksgezondheidenzorg.info/onderwerp/roken/kosten/kosten#node-kosten-rokengerelateerde-zorg

Ja, op korte termijn zullen de kosten wat stijgen, maar, even verder lezend, de netto baten op lange termijn voor de samenleving zijn gigantisch.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Ik ben zelf eerder dit jaar gestopt met roken en ik kan je zeggen dat dat niet was omdat [insert complete omgeving (inclusief kind)] dat graag wilden, maar omdat ik het wilde.

Roken is inderdaad een verslaving. En nee, hoe graag de omgeving het ook wil, als de roker zelf niet de wens heeft om te stoppen, is de kans op slagen klein. Waarom dat is? Ik kan alleen voor mezelf antwoorden (maar misschien is dit een leuk inkijkje voor de niet-rokers hier), een sigaret (voor mij een sjekkie) is een kleine beloning. Heel even van je werkplek, even aan iets anders denken. Het verzettten van je zinnen. Soms lekker, vaak gewoonte...
Sinds ik ben gestopt zijn er een paar sigaretten (in de afgelopen maanden) geweest die ik graag had opgestoken. Er zijn er veeel meer die ik met plezier niet heb opgestoken ;)

Nogmaals, ik ben voor mezelf gestopt. Omdat ik dat wilde (en al best een tijdje). Niet omdat Jester-JR het graag wilde, niet omdat ik in scheiding lag, of wilde afvallen, iets wilde bewijzen aan anderen of omdat het maand X of datum Y was. Gewoon, midden op een doordeweekse dinsdag. Ik wilde het, en opeens had ik motivatie.

Ik sta nog rustig naast een roker. Ik weet hoe lekker het is (of kan zijn). Maar vooralsnog mis ik het niet ;)

offtopic:
@roenie: eigenlijk best grappig... 25% van de Nederlandse volwassenen rookt, en krijgt een steeds kleiner wordend stukje waar ze zich mogen laten gaan. En aan de andere kant is er een beweging gaande waar we steeds meer ruimte geven aan minieme minderheden die zich zouden kunnen ergeren aan het plaatje op een deur ;) [/cynisme]

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dakathefox
Los van het feit dat er veel gespendeerd wordt aan marketing en lobbywerk, is het ook gewoon zo dat vrijwel alle rokers op jonge leeftijd beginnen. De groep jongeren van 14-18 jaar is ontzettend beïnvloedbaar en de hersens zijn nog zo onontwikkeld dat ze niet in staat zijn om de consequenties van hun keuzes te overzien.

Tel daarbij op een verslavende element en tadaaa! Als je het zo leest dan is het toch een misselijkmakende methodiek?

• Kurkentrekker
  • Niet online
Jester-NL schreef op donderdag 28 december 2017 @ 10:29:
Ik ben zelf eerder dit jaar gestopt met roken en ik kan je zeggen dat dat niet was omdat [insert complete omgeving (inclusief kind)] dat graag wilden, maar omdat ik het wilde.
Dat is heel knap. Om welke reden wilde je het opeens? Ik weet niet welke reden dat was, maar zo zal iedere roker toch wel een paar redenen hebben waarom ze zouden willen stoppen? En als ze die niet hebben, dan is het toch goed om mensen die informatie aan te reiken waarmee ze voor zichzelf kunnen bepalen dat ze willen stoppen?
Roken is inderdaad een verslaving. En nee, hoe graag de omgeving het ook wil, als de roker zelf niet de wens heeft om te stoppen, is de kans op slagen klein. Waarom dat is? Ik kan alleen voor mezelf antwoorden (maar misschien is dit een leuk inkijkje voor de niet-rokers hier), een sigaret (voor mij een sjekkie) is een kleine beloning. Heel even van je werkplek, even aan iets anders denken. Het verzettten van je zinnen. Soms lekker, vaak gewoonte...
Ons brein is heel goed in korte-termijn beloningen. De uitgestelde beloning, in dit geval een langer en gezonder leven, is dan heel erg ondergeschikt. Om die reden denken we ook pas veel te laat na over ons pensioen, drinken we alcohol, eten wie dat extra frietje, etc. Korte termijn wint het van lange termijn.

Ik weet nog niet of ik voor een algeheel rookverbod ben, omdat ik me afvraag in hoeverre dat effectief is. Het doel van een algeheel verbod, een 100% rookvrije samenleving, ben ik helemaal voor. Of een verbod de beste manier is om dat te bereiken betwijfel ik, want zo'n verbod is nooit helemaal effectief (al zal het wel het aantal rokers een stuk verminderen).

Waar ik meer voorstander van ben is het verbieden van reclame voor sigaretten, het verbieden van de tabakslobby, het verplichten van het melden van alle verslavende ingrediënten van een sigaret (dat is nu nog niet nodig!), gratis hulp aan iedereen die wil stoppen met roken zonder eigen risico, een verbod op de verkoop van sigaretten binnen een straal van x meter in de buurt van scholen, het verbieden van roken naast sportvelden, en harde sancties op het verkopen of geven van sigaretten aan kinderen.

Daarmee verplicht je niemand tot stoppen, de echte verslaafde kan zijn drugs alsnog wel ergens kopen, maar je ontmoedigt wel, en je zet de tabaksindustrie deels buitenspel. En dit regel je natuurlijk in Europees verband.

Oh, en het rijbewijs afpakken van iedereen die in een auto met kinderen rookt. En pas teruggeven als iemand kan bewijzen dat hij 3 maanden clean is. Tweede overtreding ben je het ouderlijk gezag kwijt. Echt, ik kan me vreselijk boos maken als ik mensen dit zie doen...

• maartend
*knip* off-topic.

[ Voor 88% gewijzigd door naitsoezn op 28-12-2017 17:15 ]

• Roenie
  • Niet online
Kurkentrekker schreef op donderdag 28 december 2017 @ 10:25:
[...]Dat ze 25% van de bevolking verslaafd kunnen maken aan hun product, getuigt eerder van een sterk marketingapparaat dan van het feit dat er veel mensen tegen opgewassen zijn. 25% van de bevolking is echt heel veel. Misschien niet vergeleken met andere delen van de wereld, maar een kwart van de mensen gaat dus onnodig eerder dood. Dat is heel veel.
Niet de gehele 25% is ten prooi gevallen aan het marketingapparaat natuurlijk. Daar spelen tal van factoren een rol. Je richt je wel heel eenzijdig op de 'evil' tabaksindustrie. Laten we wel zijn, alcohol is ook overal verkrijgbaar, misschien nog wel op grotere schaal dan tabak. En we laten volwassenen dat ook tot zich nemen.
Ja, dat is juist het mooie, en dat betoog ik ook in mijn eerdere post. Iedereen weet het (of kan het weten, want getuige een paar posts hierboven zijn er ook mensen die het glashard ontkennen). De mensen die echter verslaafd zijn geraakt aan roken verzinnen allerlei manieren om hun verslaving te rationaliseren. Zo werkt ons brein nu eenmaal. Ik ben een fervent anti-roker, maar ik ben niet bovenmenselijk, dus ik weet ook dat als ik verslaafd zou raken aan roken, ik waarschijnlijk dezelfde logica zou volgen als een verslaafde. Jij en ik zijn wat dat betreft echt niet beter dan die mensen die roken. Er zijn heel veel rokers die ondanks alles graag zouden willen stoppen, maar het lukt ze gewoon niet. Dit is een heel serieus probleem, veroorzaakt door de tabaksmaffia...
Anti-roker? Heb je vroeger gerookt? Ik ken een paar ex-rokers en dat zijn zeer drammerige anti-rokers geworden.

Maar even naar de kern, wat is er mis mee om een volwassene zelf zijn eigen shit te laten kiezen? Iedereen kan weten dat het verslavend is en dat je er dood aan kunt gaan. Als je dan te dom bent om dat in je beslissing mee te nemen...
...Uit dezelfde bron die je aanhaalt in je post:
https://www.volksgezondheidenzorg.info/onderwerp/roken/kosten/kosten#node-kosten-rokengerelateerde-zorg

Ja, op korte termijn zullen de kosten wat stijgen, maar, even verder lezend, de netto baten op lange termijn voor de samenleving zijn gigantisch.
Volgens mij heb je mijn opmerking verkeerd geïnterpreteerd. Ik betoog juist dat roken een positief effect heeft op de financiële huishouding van Nederland, met name door pensioenvoordelen. Wat dat betreft juich ik roken toe.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

Wat denk ik belangrijk is om te realiseren is dat vragen om iemand te stoppen met roken (of elke andere verslaving) vrijwel hetzelfde is om iemand te vragen om te stoppen met pissen.

Ontzettend logisch en makkelijk als je zelf nooit hoeft te pissen.. maar probeer maar eens je pis de rest van je leven op te houden ;)

Het is een beetje ene gekke analogie, maar vanuit het perspectief van een roker werkt het zo. Je moet gewoon elke dag een paar keer pissen (maar net hoe sterk je blaas is).

Uiteraard is het stoppen met een verslaving niet hetzelfde als je pis ophouden. Maar voor een verslaafde voelt het wel zo.

De maatschappelijke afkeuring elke keer dat je naar de wc gaat. Je kinderen die niet snappen dat je soms moet plassen. Werkgever en collega's die hun wenkbrauwen optrekken omdat je steeds naar het toilet gaat. Je vriendin die zegt dat je blijkbaar meer houdt van pissen dan van haar.. etc.. etc..
Maar ja, je blaas is vol. Je moet gewoon plassen.

Het gevoel dat je moet.. heel nodig moet. Dat is het kloterige van elke verslaving. En ook de reden waarom rationele of emotionele argumenten (c.q. chantage) niet werken.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Kurkentrekker schreef op donderdag 28 december 2017 @ 09:23:
Heel erg leuk, alle reacties met 'leven en laten leven', en 'ik mag toch wel zelf bepalen wat ik met mijn lichaam doe'. Beseffen die mensen ook dat er een miljardenindustrie bezig is om sigaretten aan de man te brengen? Dat zij tientallen jaren research hebben gedaan om de perfect verslavende sigaret te maken, en allerlei vernuftige campagnes voeren om maar zo veel mogelijk mensen aan het roken te krijgen? Maar daar wordt je natuurlijk niet door beïnvloed, nee, je hebt moeite met die ene persoon die je vraagt te stoppen, in plaats met die maffia die jou aanmoedigt om juist door te gaan.
Het een sluit het ander niet uit he? Het is niet of/of, het is en/en. Maar die persoon die iedere keer in je gezicht erop hamert dat je moet stoppen, is directer aan te pakken dan een hele industrie die vanaf een afstand, op indirecte wijze naar bezig is.
En dat terwijl je ergens echt wel weet (of kunt opzoeken) hoe slecht roken voor je is.
Weet je dat objectieve informatie over hoe slecht roken is, heel lastig te vinden is? Iig als je Engels niet goed (genoeg) beheerst.
Als die lobby niet had bestaan, dan was de verkoop van sigaretten al lang verboden,
Dat waag ik te betwijfelen. Niet alleen de tabaksindustrie verdient aan rokers. Rokers zijn, ondanks hun hoge ziektekosten, goedkoper voor de maatschappij dan niet-rokers, cq. ze leveren meer geld op. En op z'n allerminst zijn de onderzoeken hier not-conclusive over.

Overigens geef ik je wel groot gelijk m.b.t. kinderen.

• Kurkentrekker
  • Niet online
Roenie schreef op donderdag 28 december 2017 @ 12:15:
[...]
Niet de gehele 25% is ten prooi gevallen aan het marketingapparaat natuurlijk. Daar spelen tal van factoren een rol. Je richt je wel heel eenzijdig op de 'evil' tabaksindustrie. Laten we wel zijn, alcohol is ook overal verkrijgbaar, misschien nog wel op grotere schaal dan tabak. En we laten volwassenen dat ook tot zich nemen.
De alcoholindustrie doet er in deze discussie niet toe. De tabaksindustrie is slecht, en dat er ook andere dingen slecht zijn doet daar niets aan af.

En ja, iedereen die rookt is ten prooi gevallen aan de strategie van de tabaksindustrie. Lees je eens in hoe geraffineerd zij te werk gaan, hun producten aanpassen om zo in metingen lagere nicotine en teerwaarden te produceren en daardoor minstens twee keer zoveel schadelijke en verslavende stoffen toedienen aan hun slachtoffers dan wettelijk is toegestaan. Je kunt niet kiezen om daar niet ten prooi aan te vallen als je sigaretten rookt.
[...]
Anti-roker? Heb je vroeger gerookt? Ik ken een paar ex-rokers en dat zijn zeer drammerige anti-rokers geworden.
Nooit gerookt. Vind je me drammerig? Ik probeer een discussie te voeren op basis van argumenten, en de argumenten van anderen daarbij te ontkrachten als ik denk dat daar een basis voor is. Ik probeer me daarbij niet te laten vervallen in drogredenen en andere vervelende discussietechnieken, en als ik dat wel doe, wijs me daar dan gerust op.
Maar even naar de kern, wat is er mis mee om een volwassene zelf zijn eigen shit te laten kiezen? Iedereen kan weten dat het verslavend is en dat je er dood aan kunt gaan. Als je dan te dom bent om dat in je beslissing mee te nemen...
Dat is dus wat ik probeer te betogen: rokers zijn niet dom of slap, ze zijn helaas ten prooi gevallen aan een marketingapparaat van een industrie met een miljardenbelang. Dat kun je ze niet kwalijk nemen, maar je kunt er wel alles aan doen om te zorgen dat zij weer hun eigen keuze kunnen maken, en wel eentje gebaseerd op feitelijke informatie, en niet gebaseerd op misinformatie en marketingpraat van de tabaksmaffia. Dan pas maken mensen hun eigen geïnformeerde keuze. En als samenleving moet je er alles aan doen dat mensen die keuze kunnen maken, zoals de maatregelen die ik voorstelde. Daarbij is een totaalverbod op sigaretten niet iets wat ik voorstelde.
[...]
Volgens mij heb je mijn opmerking verkeerd geïnterpreteerd. Ik betoog juist dat roken een positief effect heeft op de financiële huishouding van Nederland, met name door pensioenvoordelen. Wat dat betreft juich ik roken toe.
En dat ontkracht ik dus. Roken heeft volgens de bron die ik aanhaalde op korte termijn een positief financieel effect, maar roken ontmoedigen heeft juist op lange termijn een positief effect.

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Kurkentrekker schreef op donderdag 28 december 2017 @ 09:57:
[...]
Ik vraag me wel af in hoeverre je dan, als het toch niet aan die individuele roker ligt, nog nuttig bezig bent als je die individuele roker aan gaat spreken...

Ik denk dat het een en/en verhaal is. En kinderen moeten afgehouden worden van roken (geen nieuwe rokers), én roken moet ontmoedigd worden, ook voor bestaande rokers (prijsverhogingen, ik rook, en vind de geleidelijke prijsverhogingen 'n crime. Gooi dan in 1 keer de prijs van € 3 naar € 10 ofzo). Maar om als persoon de individuele roker constant lastig te vallen, nee dat heeft gewoon geen nut.

Iedereen kent wel iemand die aan longkanker of een andere rook-gerelateerde ziekte overleden is, iedereen weet de risico's. Dat steeds blijven herhalen is niet heel nutiig. Net als de waarschuwingen op de pakjes, dat is de eerste keer nuttig, daarna is het een "gotta catch them all" op z'n best.

• Kurkentrekker
  • Niet online
Ardana schreef op donderdag 28 december 2017 @ 12:30:

[...]

Weet je dat objectieve informatie over hoe slecht roken is, heel lastig te vinden is? Iig als je Engels niet goed (genoeg) beheerst.
Dat waag ik te betwijfelen:
https://www.google.nl/sea...slecht&oq=is+roken+slecht
Allemaal Nederlandstalige hits die je prima uitleggen waarom roken slecht voor je is. Je maakt mij niet wijs dat je in een oerwoud van wetenschappelijke artikelen moet gaan graven om er achter te komen of je beter wel of niet kunt beginnen met roken.
[...]
Dat waag ik te betwijfelen. Niet alleen de tabaksindustrie verdient aan rokers. Rokers zijn, ondanks hun hoge ziektekosten, goedkoper voor de maatschappij dan niet-rokers, cq. ze leveren meer geld op. En op z'n allerminst zijn de onderzoeken hier not-conclusive over.
Dan nog, het is toch niet de taak van de overheid om geld te verdienen aan haar burgers? Het is de taak haar burgers te beschermen. Als de lobby geen invloed had, dan was roken al lang verboden vanwege de volksgezondheid.
Ardana schreef op donderdag 28 december 2017 @ 12:34:
[...]
Ik vraag me wel af in hoeverre je dan, als het toch niet aan die individuele roker ligt, nog nuttig bezig bent als je die individuele roker aan gaat spreken...
Het individu is slachtoffer, en er is toch niets mis mee om het slachtoffer te helpen? Ik beweer ook nergens dat het niet werkt om een individu aan te spreken op rookgedrag. De manier waarop is echter wel wat heel erg veel uitmaakt. Een betweterige uitspraak die alleen de bekende 'roken is dodelijk' argumenten herhaalt, daar bereik je misschien weinig mee. Maar met iemand op zoek naar de juiste manier om te kunnen stoppen dat kan wel degelijk effect hebben.
Net als de waarschuwingen op de pakjes, dat is de eerste keer nuttig, daarna is het een "gotta catch them all" op z'n best.
Klopt, daarom ben ik erg voorstander van onderzoek, en op basis van de resultaten vervolgens nieuwe regels maken. Zo blijkt 'plain packaging' beter te werken. De tabaksmaffia is daar (natuurlijk) tegen en betoogt dat dit alleen maar leidt tot meer illegale handel en meer kinderen die roken. De praktijk in Australie wijst anders uit.

[ Voor 35% gewijzigd door Kurkentrekker op 28-12-2017 12:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Kurkentrekker schreef op donderdag 28 december 2017 @ 10:44:
[...]
Waar ik meer voorstander van ben is het verbieden van reclame voor sigaretten
Is al heel lang zo in Nederland (en ik geloof heel Europa en Amerika?).
[q[het verbieden van de tabakslobby[/]
Hoe zie je dat voor je? Gaat gewoon practisch niet mogelijk zijn.
het verplichten van het melden van alle verslavende ingrediënten van een sigaret (dat is nu nog niet nodig!)
Gaat echte helemaal niks uithalen. Een enkeling gaat het voor de lol een keer lezen, 90% zal geen flauw idee hebben van wat welke stof doet.
gratis hulp aan iedereen die wil stoppen met roken zonder eigen risico
Hoe vaak? Sommige rokers stoppen wel 20 keer - en beginnen elke keer opnieuw. En welke hulp wil je wel en niet geven? Nicotinehoudende vervangers? Want dan kun je ook mensen krijgen die dan maar net doen alsof ze stoppen, zodat het goedkoper gaat worden dan roken. Tevens zul je een hele sterke tegenbeweging gaan krijgen, van mensen die vinden dat je aan dat soort dingen geen geld moet uitgeven.
een verbod op de verkoop van sigaretten binnen een straal van x meter in de buurt van scholen
Prima, maar volgens mij nogal symboolpolitiek, zonder daadwerkelijk effect. Ik koop m'n sigaretten per slof, like if I care of ik 5 minuten de ene kant, of de andere kant op moet fietsen.
het verbieden van roken naast sportvelden
Zelfde principe als bij treinstations? Geen probleem mee :)
, en harde sancties op het verkopen of geven van sigaretten aan kinderen.
Die eerste is er al, die 2e is volgens mij niet te handhaven.

Maar gooi er idd nog 'n significante prijsverhoging over heen. Van nu € 6,20 in 1 keer naar € 15 per pakje. Niet dat laffe gedoe met € 0,10 hier, en € 0,20 daar.

Oh, en het rijbewijs afpakken van iedereen die in een auto met kinderen rookt. En pas teruggeven als iemand kan bewijzen dat hij 3 maanden clean is. Tweede overtreding ben je het ouderlijk gezag kwijt. Echt, ik kan me vreselijk boos maken als ik mensen dit zie doen...
[/quote]
Meh, ik weet echt niet of het kind daar bij gebaad is... Uit huis gehaald worden enkel omdat je ouders roken? Ik denk dat die rook dan minder schade doet. Daarnaast, er is 'n schreeuwend tekort aan pleeggezinnen... Ik neem aan dat jij ook pleegouder bent? Zo niet, dan vind ik dit een hele rare opmerking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Roenie schreef op donderdag 28 december 2017 @ 09:49:
[...]
Ik rook niet maar toch vind ik: leven en laten leven.

Niet omdat ik de lobby van de tabaksindustrie of de risico's niet ken, maar omdat iedereen zelf mag bepalen wat hij/zij met het leven doet. Helaas betekent dat wel dat anderen daardoor verdriet kunnen hebben. Maar goed, dat is aan het individu.
Een verslaafde kan helemaal niet meer zelf bepalen of hij wel of niet wil roken. Die moet gewoon roken, dat is nou net het kenmerk van een verslaving. Dat je zelf de controle kwijt bent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Kurkentrekker schreef op donderdag 28 december 2017 @ 12:37:
[...]
Dat waag ik te betwijfelen:
https://www.google.nl/sea...slecht&oq=is+roken+slecht
Allemaal Nederlandstalige hits die je prima uitleggen waarom roken slecht voor je is. Je maakt mij niet wijs dat je in een oerwoud van wetenschappelijke artikelen moet gaan graven om er achter te komen of je beter wel of niet kunt beginnen met roken.
Google-linkjes zijn niet echt gewenst hier. Het gaat dus om écht betrouwbare, feitelijke informatie over wat roken nou precies doet. Algemene stivoro-linkjes kent iedereen wel en wat zegt nou eigenlijk:
•Veertien keer meer kans om aan longkanker, strottenhoofd- of keelkanker of mondkanker te sterven.
•Vier keer meer kans om te sterven aan slokdarmkanker.
•Twee keer meer kans om te sterven aan blaaskanker.
•Twee keer meer kans om te sterven aan een hartaanval.
Als je al geen idee hebt hoe groot de kans is dat een niet-roker aan deze ziektes overlijdt?
Dan nog, het is toch niet de taak van de overheid om geld te verdienen aan haar burgers? Het is de taak haar burgers te beschermen. Als de lobby geen invloed had, dan was roken al lang verboden vanwege de volksgezondheid.
Ehm, hoe denk je dat de overheid de burgers kan beschermen als ze niet aan ze verdienen?

Als verkeersveiligheid de enige motivatie was voor verkeersregulatie, waren auto's al lang en breed veel veiliger geweest, was de maximum snelheid verlaagd naar 10 km per uur, en motoren verboden. Er speelt veel meer mee, en ook financiën zijn daarbij een overweging. Net als bij roken. Financiën spelen overal mee. Dat is niet alleen een al dan niet aanwezige lobby.

offtopic:
Mag ik deelnemers trouwens een complimentje geven? Misschel wel voor het eerst dat ik 'n goede, respectvolle, inhoudelijke discussie over roken zie, dank daarvoor allen!

[ Voor 4% gewijzigd door Ardana op 28-12-2017 12:55 ]

Pagina: 1 2 Laatste