Is al heel lang zo in Nederland (en ik geloof heel Europa en Amerika?).
[q[het verbieden van de tabakslobby[/]
Hoe zie je dat voor je? Gaat gewoon practisch niet mogelijk zijn.
het verplichten van het melden van alle verslavende ingrediënten van een sigaret (dat is nu nog niet nodig!)
Gaat echte helemaal niks uithalen. Een enkeling gaat het voor de lol een keer lezen, 90% zal geen flauw idee hebben van wat welke stof doet.
gratis hulp aan iedereen die wil stoppen met roken zonder eigen risico
Hoe vaak? Sommige rokers stoppen wel 20 keer - en beginnen elke keer opnieuw. En welke hulp wil je wel en niet geven? Nicotinehoudende vervangers? Want dan kun je ook mensen krijgen die dan maar net doen alsof ze stoppen, zodat het goedkoper gaat worden dan roken. Tevens zul je een hele sterke tegenbeweging gaan krijgen, van mensen die vinden dat je aan dat soort dingen geen geld moet uitgeven.
een verbod op de verkoop van sigaretten binnen een straal van x meter in de buurt van scholen
Prima, maar volgens mij nogal symboolpolitiek, zonder daadwerkelijk effect. Ik koop m'n sigaretten per slof, like if I care of ik 5 minuten de ene kant, of de andere kant op moet fietsen.
het verbieden van roken naast sportvelden
Zelfde principe als bij treinstations? Geen probleem mee

, en harde sancties op het verkopen of geven van sigaretten aan kinderen.
Die eerste is er al, die 2e is volgens mij niet te handhaven.
Maar gooi er idd nog 'n significante prijsverhoging over heen. Van nu € 6,20 in 1 keer naar € 15 per pakje. Niet dat laffe gedoe met € 0,10 hier, en € 0,20 daar.
Oh, en het rijbewijs afpakken van iedereen die in een auto met kinderen rookt. En pas teruggeven als iemand kan bewijzen dat hij 3 maanden clean is. Tweede overtreding ben je het ouderlijk gezag kwijt. Echt, ik kan me vreselijk boos maken als ik mensen dit zie doen...
[/quote]
Meh, ik weet echt niet of het kind daar bij gebaad is... Uit huis gehaald worden enkel omdat je ouders roken? Ik denk dat die rook dan minder schade doet. Daarnaast, er is 'n schreeuwend tekort aan pleeggezinnen... Ik neem aan dat jij ook pleegouder bent? Zo niet, dan vind ik dit een hele rare opmerking.