Mijn vraag:
Is er een eenvoudige manier om te weten te komen of het defect zich in mijn RAM latjes bevindt of het mijn MOBO slot is dat niet werkt?
Omschrijving van het probleem:
Al vrij snel na de aankoop van de onderdelen voor mijn nieuwe pc stelde ik vast dat ik te pas en te onpas te maken kreeg met BSOD. Er was werkelijk geen touw aan te knopen, de ene keer was het 5s na opstart, dan weer midden in een gamesessie van 3h, enz enz.
Volgende meldingen kwamen regelmatig voor:
- system thread exception not handeld
- Critical structure corruption
- Kernell security Check failure
Na een reinstal van Windows bleef het probleem aanhouden dus heb ik een van de twee ram-latjes verwijderd, nu vallen de BSOD niet meer voor, echter gezien ik nog in garantieperiode zit wil ik graag te weten komen of het het moederbord is of het RAM-latje dat voor problemen zorgt.
Relevante software en hardware die ik gebruik
- MOBO: MSI B350M Mortar Arctic
- RAM: Corsair Vengance LPX DDR4 ( CMK16GX4M2B3000C15) ( 2 x 8G)
- CPU: AMD Ryzen 5 1600
- GPU: Gygabyte Gforce GTX 1060 6G Windforce OC
- PSU: Seasonic 650W gold
- SSD: Samsung 840 Evo
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- heb windows 10 reeds opnieuw geinstalleerd
- momenteel dus nog maar 1 vd 2 latjes RAM ingeplugd
Terzijde ook nog volgende vraag:
is er een meerwaarde om twee latjes van 8G te gebruiken boven een latje van 16G?
Thnx,
Jan
Is er een eenvoudige manier om te weten te komen of het defect zich in mijn RAM latjes bevindt of het mijn MOBO slot is dat niet werkt?
Omschrijving van het probleem:
Al vrij snel na de aankoop van de onderdelen voor mijn nieuwe pc stelde ik vast dat ik te pas en te onpas te maken kreeg met BSOD. Er was werkelijk geen touw aan te knopen, de ene keer was het 5s na opstart, dan weer midden in een gamesessie van 3h, enz enz.
Volgende meldingen kwamen regelmatig voor:
- system thread exception not handeld
- Critical structure corruption
- Kernell security Check failure
Na een reinstal van Windows bleef het probleem aanhouden dus heb ik een van de twee ram-latjes verwijderd, nu vallen de BSOD niet meer voor, echter gezien ik nog in garantieperiode zit wil ik graag te weten komen of het het moederbord is of het RAM-latje dat voor problemen zorgt.
Relevante software en hardware die ik gebruik
- MOBO: MSI B350M Mortar Arctic
- RAM: Corsair Vengance LPX DDR4 ( CMK16GX4M2B3000C15) ( 2 x 8G)
- CPU: AMD Ryzen 5 1600
- GPU: Gygabyte Gforce GTX 1060 6G Windforce OC
- PSU: Seasonic 650W gold
- SSD: Samsung 840 Evo
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- heb windows 10 reeds opnieuw geinstalleerd
- momenteel dus nog maar 1 vd 2 latjes RAM ingeplugd
Terzijde ook nog volgende vraag:
is er een meerwaarde om twee latjes van 8G te gebruiken boven een latje van 16G?
Thnx,
Jan
[ Voor 4% gewijzigd door jan.d.deken op 26-12-2017 19:29 . Reden: aanvulling hardware componenten ]
To live is the rarest thing in the world. Most people exist, that's all.