Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan.d.deken
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 01-09 09:30

jan.d.deken

/|\ /|\ /|\ /|\ /|\ /|\

Topicstarter
Mijn vraag:
Is er een eenvoudige manier om te weten te komen of het defect zich in mijn RAM latjes bevindt of het mijn MOBO slot is dat niet werkt?

Omschrijving van het probleem:
Al vrij snel na de aankoop van de onderdelen voor mijn nieuwe pc stelde ik vast dat ik te pas en te onpas te maken kreeg met BSOD. Er was werkelijk geen touw aan te knopen, de ene keer was het 5s na opstart, dan weer midden in een gamesessie van 3h, enz enz.

Volgende meldingen kwamen regelmatig voor:
- system thread exception not handeld
- Critical structure corruption
- Kernell security Check failure

Na een reinstal van Windows bleef het probleem aanhouden dus heb ik een van de twee ram-latjes verwijderd, nu vallen de BSOD niet meer voor, echter gezien ik nog in garantieperiode zit wil ik graag te weten komen of het het moederbord is of het RAM-latje dat voor problemen zorgt.

Relevante software en hardware die ik gebruik
- MOBO: MSI B350M Mortar Arctic
- RAM: Corsair Vengance LPX DDR4 ( CMK16GX4M2B3000C15) ( 2 x 8G)
- CPU: AMD Ryzen 5 1600
- GPU: Gygabyte Gforce GTX 1060 6G Windforce OC
- PSU: Seasonic 650W gold
- SSD: Samsung 840 Evo

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- heb windows 10 reeds opnieuw geinstalleerd
- momenteel dus nog maar 1 vd 2 latjes RAM ingeplugd

Terzijde ook nog volgende vraag:
is er een meerwaarde om twee latjes van 8G te gebruiken boven een latje van 16G?

Thnx,
Jan

[ Voor 4% gewijzigd door jan.d.deken op 26-12-2017 19:29 . Reden: aanvulling hardware componenten ]

To live is the rarest thing in the world. Most people exist, that's all.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Stop de oude module terug en draai Memtest86.
is er een meerwaarde om twee latjes van 8G te gebruiken boven een latje van 16G?
Ja, Dual-Channel.

[ Voor 55% gewijzigd door PilatuS op 26-12-2017 18:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Domme opmerking/vraag: dat hele geheugen van 3000MHz staat niet op de QVL van het moederbord.

Verder is het handig(er) om je volledige systeem-specs in de startpost op te nemen. Volgens mij heb je een Ryzen 1600 (volgens een ouder/ander topic) en daar moet ook geen 3GHZ RAM bij maar maar 2600MHz.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Feitelijk draait geen enkele Ryzen chip sneller dan 2600 RAM, alles daarboven is OC en wil vaak ook pas op die snelheid indien de CPU ook overgeklokt wordt.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

nelizmastr schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 19:08:
Feitelijk draait geen enkele Ryzen chip sneller dan 2600 RAM, alles daarboven is OC en wil vaak ook pas op die snelheid indien de CPU ook overgeklokt wordt.
Klopt; als je dan Allround pc uATX form factor bekijkt, lijkt er iets te zijn besteld zonder correct lijstje of uitgebreide voorbereiding. Topicstarter was daar ook niet op de hoogte over wel/niet overklokken.

Neemt niet weg dat MSI duidelijk vermeld dat geen enkele set 3000MHz van Corsair op de QVL staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan.d.deken

jan.d.deken

/|\ /|\ /|\ /|\ /|\ /|\

Topicstarter
MAX3400 schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 19:06:
Domme opmerking/vraag: dat hele geheugen van 3000MHz staat niet op de QVL van het moederbord.

Verder is het handig(er) om je volledige systeem-specs in de startpost op te nemen. Volgens mij heb je een Ryzen 1600 (volgens een ouder/ander topic) en daar moet ook geen 3GHZ RAM bij maar maar 2600MHz.
Kan ik hieruit afleiden dat de issues te wijden zijn aan het feit dat ik het foute geheugen heb aangeschaft? Misschien een voorstel voor een passende alternatief?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
jan.d.deken schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 19:36:
[...]

Kan ik hieruit afleiden dat de issues te wijden zijn aan het feit dat ik het foute geheugen heb aangeschaft?
Dat lijkt mij niet. Waarom zou de PC dan wel goed lopen met 1 module er uit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

jan.d.deken schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 19:36:
[...]

Kan ik hieruit afleiden dat de issues te wijden zijn aan het feit dat ik het foute geheugen heb aangeschaft? Misschien een voorstel voor een passende alternatief?
Nou ja & nee.

Als iets niet op de QVL staat, wil dat niet zeggen dat het niet werkt maar er is ook weinig/geen support door de fabrikant (AMD of MSI) bij issues. Wat me opvalt; exact hetzelfde geheugen staat wel in de BBG van Tweakers. Erg vreemd dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan.d.deken

jan.d.deken

/|\ /|\ /|\ /|\ /|\ /|\

Topicstarter
PilatuS schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 19:43:
[...]

Dat lijkt mij niet. Waarom zou de PC dan wel goed lopen met 1 module er uit ?
ok, ik probeer morgen eens met Memtest86.
Nou ja & nee.

Als iets niet op de QVL staat, wil dat niet zeggen dat het niet werkt maar er is ook weinig/geen support door de fabrikant (AMD of MSI) bij issues. Wat me opvalt; exact hetzelfde geheugen staat wel in de BBG van Tweakers. Erg vreemd dit.
Daar had ik me inderdaad voor een stuk op gebaseerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MAX3400 schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 20:16:
[...]
Dit geheugen klokt prima terug naar de door de processor ondersteunde frequentie, zoals aangegeven zou je dan met de andere module ook issues moeten hebben.
QVL's worden door moederbordfabrikanten over het algemeen slecht bijgehouden, het is ook vrijwel onmogelijk al het geheugen te testen.
Vooral van de grote merken werkt ram doorgaans prima tenzij je ECC of registered modules in de socket propt.
Dus: memtest is hier het eerste testmiddel, ik vermoed dat 1 van de modules behoorlijk in het rood schiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@Verwijderd groot gedeelte met je eens. Het valt me gewoon op de MSI bijna alle snelheden in de QVL heeft staan behalve 3000MHz.

Ik zie geen logica om wel sneller/overklokbaarder RAM te valideren en dan niet de QVL bij te werken voor langzamere modules.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

MAX3400 schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 21:27:
Ik zie geen logica om wel sneller/overklokbaarder RAM te valideren en dan niet de QVL bij te werken voor langzamere modules.
@MAX3400 Ook mee eens, helemaal als ik her en der lees dat de 3000MHz. modules van corsair vaak prima klokken naar 3200MHz. op ryzen systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

MAX3400 schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 21:27:
@Verwijderd groot gedeelte met je eens. Het valt me gewoon op de MSI bijna alle snelheden in de QVL heeft staan behalve 3000MHz.

Ik heb zelf een MSI X370 Gaming Plus met dezelfde modules, werkt top met een R7 1700. Op 2933 weliswaar.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan.d.deken

jan.d.deken

/|\ /|\ /|\ /|\ /|\ /|\

Topicstarter
https://photos.app.goo.gl/j4IbK0OIssLaxD6n1

Heeft wat langer geduurd dan verwacht, maar heb de memtest laten lopen, waarvan resultaat onder link. "Jammer genoeg" geen errors. Moet ik hieruit dan afleiden dat het probleem bij het mobo ligt?

Ik dacht trouwens altijd dat als je mobo meerdere RAM slots had je ze als volgt moest indelen (4 slots)

RAM ----- OPEN SLOT ----- RAM ----- OPEN SLOT

klopt dit, of heeft dit geen impact / nut?

Dank bij voorbaat

[ Voor 4% gewijzigd door jan.d.deken op 10-01-2018 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Nu online
jan.d.deken schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 11:15:
https://photos.app.goo.gl/j4IbK0OIssLaxD6n1

Heeft wat langer geduurd dan verwacht, maar heb de memtest laten lopen, waarvan resultaat onder link. "Jammer genoeg" geen errors. Moet ik hieruit dan afleiden dat het probleem bij het mobo ligt?
Er wordt vaak aangeraden om Memtest zeker een nacht of zo te laten lopen - en in het geval van af-en-toe problemen lijkt mij dat zeker zinnig.
Je screenshot laat zien dat je maar een ruim uur gedraaid hebt, dus wellicht nog wat langer laten lopen.
Ik dacht trouwens altijd dat als je mobo meerdere RAM slots had je ze als volgt moest indelen (4 slots)

RAM ----- OPEN SLOT ----- RAM ----- OPEN SLOT

klopt dit, of heeft dit geen impact / nut?
...als je dat soort vragen gaat stellen is mijn antwoord: lees de handleiding, daar staat het voor jouw moederbord in. En afhankelijk van welke richting je naar de slots kijkt, is jouw beschrijving fout. :)
(al verwacht ik dat een foute configuratie gewoon helemaal niet zal werken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan.d.deken

jan.d.deken

/|\ /|\ /|\ /|\ /|\ /|\

Topicstarter
vanaalten schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 12:41:
[...]

Er wordt vaak aangeraden om Memtest zeker een nacht of zo te laten lopen - en in het geval van af-en-toe problemen lijkt mij dat zeker zinnig.
Je screenshot laat zien dat je maar een ruim uur gedraaid hebt, dus wellicht nog wat langer laten lopen.

[...]

...als je dat soort vragen gaat stellen is mijn antwoord: lees de handleiding, daar staat het voor jouw moederbord in. En afhankelijk van welke richting je naar de slots kijkt, is jouw beschrijving fout. :)
Ga ik alletwee doen, ik kom erop terug! Bedankt voor de reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan.d.deken

jan.d.deken

/|\ /|\ /|\ /|\ /|\ /|\

Topicstarter
vanaalten schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 12:41:
[...]

[...]

Heb inderdaad de handleiding geraadpleegd maar ze zitten er correct in. Mijn beschrijving was fout omdat het MOBO op z'n kant hangt wat ik niet had gezien.

Wat de tests betreft:
- Heb een test gedaan met 1 latje: RESULTAAT
- Heb een test gedaan met de twee latjes: RESULTAAT // RESULTAAT

Is het nuttig om nog een test te doen met het "werkende" latje in het slot waar nu het "defecte" latje voor errors zorgt en het "defecte" latje in het "werkende" slot?

Weet nog steeds niet helemaal wat ik nu uit deze test kan concluderen. Ik hoor jullie advies graag tegemoet.

[ Voor 3% gewijzigd door jan.d.deken op 15-01-2018 14:47 . Reden: typfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Nu online
jan.d.deken schreef op maandag 15 januari 2018 @ 14:45:
Wat de tests betreft:
- Heb een test gedaan met 1 latje: RESULTAAT
- Heb een test gedaan met de twee latjes: RESULTAAT // RESULTAAT

Is het nuttig om nog een test te doen met het "werkende" latje in het slot waar nu het "defecte" latje voor errors zorgt en het "defecte" latje in het "werkende" slot?

Weet nog steeds niet helemaal wat ik nu uit deze test kan concluderen. Ik hoor jullie advies graag tegemoet.
Je kan in ieder geval concluderen dat je iets op het spoor bent. :)
En op zich weet je nu enkel van 1 latje zeker dat 'ie goed is - wat jij het "werkende" latje noemt. En je weet dat het mis gaat als je beide latjes tegelijk test - maar is dat dan omdat het andere latje defect is? Of is het slot waar je het andere latje in doet misschien slecht, breukje in de printplaat naar dat latje of zo? Of heeft het moederbord het gewoon moeilijk met twee latjes tegelijk, teveel last van een spanningsdip of zo?

Wat ik zou doen:
  1. het "defecte" latje in hetzelfde slot als waar je het "werkende" latje in getest hebt en met dat ene latje een memtest doen.
  2. Het "werkende" latje in hetzelfde slot doen als waar je bij de dubbeltest het "defecte" latje in had (hopelijk ben ik hier een beetje duidelijk in wat ik bedoel...)
als (1) errors geeft, dan is dat "defecte" latje inderdaad defect --> defecte latje retour winkel;
als (2) errors geeft, dan is het moederbord bij dat slot defect --> moederbord retour winkel;
Als (1) en (2) beide goed gaan, dan heeft je moederbord dus vooral een probleem met twee latjes tegelijk. Dan houdt het voor mij een beetje op - wellicht handmatig in de bios tweaken, misschien de spanning op het geheugen iets(!) verhogen. Maar wellicht dat er dan andere mensen hier zijn die veel beter advies kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Eigenlijk maakt het niet eens meer uit. Memtest geeft een fout dus is er een defect. Aangezien de winkel toch de volledige set wil hebben omdat het een kit is gewoon RMA aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Nu online
PilatuS schreef op maandag 15 januari 2018 @ 20:24:
Eigenlijk maakt het niet eens meer uit. Memtest geeft een fout dus is er een defect. Aangezien de winkel toch de volledige set wil hebben omdat het een kit is gewoon RMA aanvragen.
Tenzij het niet het geheugen zelf is, maar een slot op het moederbord kapot is.
Tenzij het niet het geheugen zelf is, maar het moederbord moeite heeft met dit merk/type en dan twee stuks tegelijk, bijvoorbeeld omdat de spanning net wat teveel inzakt.

Zoals ik al schreef, er is nog niet 100% aangetoond dat er geheugenreep defect is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
vanaalten schreef op maandag 15 januari 2018 @ 21:10:
[...]

Tenzij het niet het geheugen zelf is, maar een slot op het moederbord kapot is.
Tenzij het niet het geheugen zelf is, maar het moederbord moeite heeft met dit merk/type en dan twee stuks tegelijk, bijvoorbeeld omdat de spanning net wat teveel inzakt.

Zoals ik al schreef, er is nog niet 100% aangetoond dat er geheugenreep defect is.
De kans dat het aan het moederbord ligt is heeeeel erg klein. Ik zeg niet dat het nooit zo is, maar ik heb het de afgelopen 10 jaar niet 1x gezien. Defect geheugen heb ik wel 200x gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vaak maakt bij een kapotte RAM module het MOBO een reeks piepjes. Je kan de RAM dan testen door deze er uit te halen, opnieuw op te starten en te kijken of hij aan gaat. Dit probeer je met alle RAM modules op het MOBO. Geeft het MOBO geen piepjes en start deze ook niet door naar de BIOS, kun je er eigenlijk van uit gaan dat deze stuk is. Het MOBO maakt geen piepjes als deze stuk is, hij start dan gewoon niet op.

Ik hoop jou hier zo veel mogelijk mee geholpen te hebben.
Pagina: 1