Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13:08
Ik zoek een?
Ik ben op zoek naar een spiegelreflexcamera.

Wat is je budget?
Ik wil sowieso niet meer dan € 1.000,- uit gaan geven

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Vakantie-, - en/of andere huis, tuin en keukenfotografie en eventueel over een paar jaar mijn zoontje (nu 1) die bijvoorbeeld tegen die tijd misschien op de voetbal zit. Het zou dus handig zijn als ik ook met wat miezerregen foto's zou kunnen maken.

Op dit moment hebben we alleen ervaring met een compact camera, maar we merken dat we wat meer willen qua kwaliteit maar ook qua snelheid van de camera (al ligt dit mogelijk ook aan onze huidige camera). Daarnaast is het leuk als we later bij een dierentuin of sport vanaf een afstandje kunnen inzoomen. Ik weet dat je met spiegelreflex camera's ook diverse lenzen hebt, maar voor het moment is het dus vooral op 'dichtbij' qua afstand. Denk hierbij aan foto's in de huiskamer, aan foto's in de tuin en dergelijke.

Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Het is niet heel belangrijk, maar ik wil wel simpele filmpjes kunnen maken. Daarbij gaat het vooral om het beeld en niet om het geluid, voor dat soort dingen heb ik ook gewoon een HD-camera

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb geen voorkeur voor iets, maar heb wel wat dingen gevonden. De eerste drie zijn spiegelreflex:
product: Nikon D3400 - is volgens thijsschouten.com de beste
product: Nikon D5300 - is volgens thijsschouten.com iets beter dan de D3400, onder andere voor foto's bij sport. Daarnaast GPS/Wifi (al heb ik geen idee of ik daar wat aan ga hebben)

reviews: Prosumer-dslr: vijf recente spiegelreflexcamera's vergeleken
Daar komt een Pentax het beste uit de review, maar van dat merk heb ik nooit gehoord? Wel zou deze het beste tegen water/zand kunnen? En zou deze volgens een aantal mensen vooral vanwege de prijs op 1 staan

Systeemcamera:
pricewatch: Sony A6000 + 16-50mm f/3.5-5.6 Zwart is volgens reviews: Systeemcamera's tot 800 euro: veel keus in het middensegment het beste

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:22
Ik hoor dat in mijn omgeving ook vaak, dat mensen een luxere camera willen, omdat ze graag de kinderen mooi op de foto willen zetten. Vervolgens blijven ze in de automatische stand met de kitlens werken.

Wil je echt het maximale uit een DSLR/Systeem camera halen, dan is een cursus wel verstandig. Je moet weten wat een camera kan, wat diafragma, sluitertijd en ISO voor een foto doen en vervolgens vaak nog investeren in lenzen om echt die bijzondere foto's te krijgen. Anders blijft het toch snel een kiekje met meer pixels/detail. Daarbij zijn kinderen volgens mij niet het meest eenvoudige onderwerp, waardoor je ook met de juiste spullen en kennis toch veel middelmatige foto's zult maken. Voor jezelf prachtig, omdat het je eigen kind is, maar voor anderen meh.

Er zijn ook luxere compactcamera's of systeemcamera's met vaste lens. Ik heb zo geen voorbeelden, maar wellicht ook het overwegen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
LA-384 schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 11:22:
Wil je echt het maximale uit een DSLR/Systeem camera halen, dan is een cursus wel verstandig. Je moet weten wat een camera kan, wat diafragma, sluitertijd en ISO voor een foto doen en vervolgens vaak nog investeren in lenzen om echt die bijzondere foto's te krijgen. Anders blijft het toch snel een kiekje met meer pixels/detail.
Een cursus of dagje mee lopen met een groep (amateur) fotografen is zeker iets waar we voor open staan als we er een paar weken mee hebben gespeeld en zelf dingen hebben ontdekt. Hoeft tegenwoordig niet zoveel te kosten en ik zie er ook wel meerwaarde in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

D3400 is prima om mee te beginnen. D5300 heeft iets meer focuspoints dan de D3400. Wat handig kan zijn met bewegende onderwerpen (zoals kinderen) maar verwacht geen wonderen. Kinderen zijn snel ;)

18-55 Kitlens is prima. Je hebt nu ook de kit met de 18-105 lens die iets meer tele geeft.

Ik zou ook adviseren om over de 35 mm 1.8 na te denken. Wat meer lichtgevoelig en fijne DoF tov de kitlens.
En dat is prettig binnenhuis.
De 50 1.8 is wat te veel tele wellicht.

[ Voor 20% gewijzigd door Barrycade op 26-12-2017 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:57

FeaR

In GoT we trust

CEA > FVH

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Ik twijfelde over waar het moest, gezien de hoofdcategorie van Consumenten Aankoop Advies 'Beeld en geluid' was
Barrycade schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 11:31:
D3400 is prima om mee te beginnen. D5300 heeft iets meer focuspoints dan de D3400. Wat handig kan zijn met bewegende onderwerpen (zoals kinderen) maar verwacht geen wonderen. Kinderen zijn snel ;)

18-55 Kitlens is prima. Je hebt nu ook de kit met de 18-105 lens die iets meer tele geeft.

Ik zou ook adviseren om over de 35 mm 1.8 na te denken. Wat meer lichtgevoelig en fijne DoF tov de kitlens.
En dat is prettig binnenhuis.
De 50 1.8 is wat te veel tele wellicht.
De D5300 is iets uitgebreider, leek mij voor relatief kleine prijsverschil het wel mogelijk waard.

Je adviseert een losse body met een losse lens? Of de set met lens en dan nog een extra lens? Of is die echt ter vervanging van de kitlens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PL JNS
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-04 10:47
Een DSLR moet je ook mee nemen, hij is zwaar en lomp en niet altijd ideaal om mee te nemen. Heb je nagedacht over een M43 camera? Een Olympus OM-D E M10II (of III) of Panasonic GX80 is een stuk kleiner en de lensen zijn overal wat vriendelijke geprijst. In combinatie met een 25mm F1.8 heb je een systeem dat lekker licht is en overal mee naar toe kan, maar ook nog altijd makkelijk uitgebreid kan worden met een reeks aan diverse zoom lensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
PL JNS schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 18:17:
Een DSLR moet je ook mee nemen, hij is zwaar en lomp en niet altijd ideaal om mee te nemen. Heb je nagedacht over een M43 camera? Een Olympus OM-D E M10II (of III) of Panasonic GX80 is een stuk kleiner en de lensen zijn overal wat vriendelijke geprijst. In combinatie met een 25mm F1.8 heb je een systeem dat lekker licht is en overal mee naar toe kan, maar ook nog altijd makkelijk uitgebreid kan worden met een reeks aan diverse zoom lensen.
Daar heb ik over nagedacht, review uit 2016 gevonden waarbij een Sony er het beste uitkwam
reviews: Systeemcamera's tot 800 euro: veel keus in het middensegment

Is iets trager, maar qua kwaliteit zou een goede systeemcamera niet onderdoen voor een spiegelreflex?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:00

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Staar je niet blind op reviews. Belangrijkste is dat jij de camera prettig vind bedienen. Ga naar een winkel en test ze zelf. Welke vind jij prettig vast houden/bedienen.

Systeemcamera doet voor mij persoonlijk niet onder voor een dslr. Aantal jaar geleden mijn twee Canon 5D3's etc verkocht om volledig over te stappen naar de systeemcamera. Toen het Fujifilm X systeem. Tegenwoordig gebruik ik de Sony a7rII en straks een III erbij.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

President schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 17:02:
[...]

Ik twijfelde over waar het moest, gezien de hoofdcategorie van Consumenten Aankoop Advies 'Beeld en geluid' was

[...]

De D5300 is iets uitgebreider, leek mij voor relatief kleine prijsverschil het wel mogelijk waard.

Je adviseert een losse body met een losse lens? Of de set met lens en dan nog een extra lens? Of is die echt ter vervanging van de kitlens?
Kitlens is altijd de moeite waard. Maar de 35 1.8 is echt een aanvulling daarop. Alleen een 1.8 is te beperkt zeker voor een beginner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-09 22:23

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

PL JNS schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 18:17:
MFT is een fantastisch systeem met vele voordelen, zoals compact, zeer goede In Body stabilisatie, bom vol met features. Maar steeds vaker zie ik hier de prijs van M43 lenzen ook als voordeel van het systeem genoemd worden.... Waar komt dit toch vandaan?

MFT is heel fijn systeem maar lenzen zijn imho juist 1 van de grotere nadelen. Er is kwalitatief zeer goed glas voor te krijgen maar daar betaal je ook flink voor. Goede primes beginnen bij 250 a 300 euro en lopen door tot 1200 (of zelfs 3000 als de teles mee telt). Een nifty 50 voor 100 a 150 euro, zoals bij Canon of Nikon, kun je wel vergeten. En ook goede standaard zooms zoals de Canon 17-55 (a 700) kost in MFT land al snel 1000 euro (Panny 12-35mm bv).

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-09 12:49
Met een dSLR kun je betere foto's maken, maar je kunt ook heel veel fout doen. Belichtingmeetmethodes, diafragma, sluitertijd, ISO, AF/MF, AF selectie, AF tracking modi, ... Het kan allemaal ingesteld worden en dus ook fout. Om ellende te voorkomen laten veel mensen de camera dan maar op de automaat staan. Ik ben van mening dat een goede en moderne mirrorless compact voor velen de betere keuze kan zijn. Bij dit budget zou ik wellicht een Sony RX-100 mark IV of Sony RX-100 mark V overwegen. Zit je qua video mogelijkheden ook nog eens top.

Laat je niet verleiden door de topplaten die je op diverse fora ziet staan. Dat zijn de vaak de beste platen en er schuilt vaak heel veel werk in. Ik ben van mening dat de manier van belichten en compositie meer doet dan de uiteindelijke camera. Daarbij laat je een dSLR vaker thuis, vanwege zijn omvang. Een RX-100 steek je eenvoudig bij je. Als je echt bereid bent om te investeren in fotografie, dan zou ik een dSLR nemen. Wil je gewoon net wat betere foto's nemen dan denk ik dat je gelukkiger wordt met een premium compact.

[ Voor 9% gewijzigd door BugBoy op 26-12-2017 23:41 . Reden: Pricewatch links toegevoegd ]

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BugBoy schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 23:37:
Met een dSLR kun je betere foto's maken, maar je kunt ook heel veel fout doen. Belichtingmeetmethodes, diafragma, sluitertijd, ISO, AF/MF, AF selectie, AF tracking modi, ... Het kan allemaal ingesteld worden en dus ook fout. Om ellende te voorkomen laten veel mensen de camera dan maar op de automaat staan. Ik ben van mening dat een goede en moderne mirrorless compact voor velen de betere keuze kan zijn. Bij dit budget zou ik wellicht een Sony RX-100 mark IV of Sony RX-100 mark V overwegen. Zit je qua video mogelijkheden ook nog eens top.
De "ellende" die je noemt "een spiegelreflex maar op automatisch te laten staan vanwege de enorme hoeveelheid aan opties", heeft een beetje systeemcamera natuurlijk net zo goed. :P
Bij gebrek aan kennis zal ook die (semi)permanent op auto blijven staan.

Hoe fijn ik de RX100 ook vind, als het even kan pak ik toch de spiegelreflex.
Het werkt met een DSLR allemaal net wat lekkerder imho en eenmaal gewend aan de fotokwaliteit is het zelfs met een Sony RX100 behelpen.

De RX100 is een bijna onverwoestbaar cameraatje dat altijd wel ergens in een broekzak is te proppen dat is zeker waar, maar de echte fotolol is er bij mij wel snel af met dat ding.
Het is erg persoonlijk dat begrijp ik en daarom moet de TS zeker pas na een bezoekje aan een fotohandel beslissen.

Mijn eigen vrouw is bijv. helemaal gek van deze compacte Sony en daar krijg ik een spiegelreflex amper aan verkocht. :)
De mark IV en V zijn daarnaast in vergelijk met de eerste modellen uit deze serie dermate duur, dat je daar geen spiegelreflex voor hoeft te laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Met een dSLR kun je betere foto's maken? Op welke ervaringen etc is dit advies gebaseerd. Wat je aangeeft kan tegenwoordig allemaal met de gemiddelde systeemcamera. En de gevoelige platen (sensors) doen absoluut niet onder voor de grote broers dSLR's. Verder komt het aan op kennis en kunde om alles uit je apparatuur te kunnen halen.

dSLR's zijn in mijn bescheiden mening niet beter dan een systeemcamera. Deze zijn gelijkwaardig of zelfs beter. Zo recentelijk de Sony a7r III en A9 getest en deze overklassen gros van zijn grote broers.

@ TS start met een zogenaamde kitlens en ontdek zo de basis van fotografie, maar ook wat jou eigen style van fotograferen is en wat jij leuk vind om te fotograferen. Dit duurt aantal maanden (+/- 6mnd). Hierna kun je voor je zelf beter de keuze maken welk objectief er ontbreekt (of niet) ;-) Een licht sterke prime zoals 35mm of 50mm. Lekker nog laten voor wat het is. Dit komt allemaal van zelf. (Rome is ook niet in 1 dag gebouwd...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Superdaantje schreef op woensdag 27 december 2017 @ 07:46:
Met een dSLR kun je betere foto's maken? Op welke ervaringen etc is dit advies gebaseerd. Wat je aangeeft kan tegenwoordig allemaal met de gemiddelde systeemcamera. En de gevoelige platen (sensors) doen absoluut niet onder voor de grote broers dSLR's. Verder komt het aan op kennis en kunde om alles uit je apparatuur te kunnen halen.
BugBoy schreef "kun" als in "schuingeschreven", hij bouwt daarmee dus een voorbehoud in.
Ik ben het daar overigens wel mee eens. ;)

Dat een systeemcamera uit de genoemde RX100 klasse op onderdelen hetzelfde kán als een DSLR wil niet zeggen dat zij ook gelijk zullen presteren.

Op "welke ervaringen" dat is gebaseerd is uiteraard aan de persoonlijke kant, dat zijn ervaringen door de bank genomen meestal.
Als ik de afbeeldingen van onze eigen RX100-2 en Canon spiegelreflexen naast elkaar bekijk dan ben ik echt snel klaar en dan geldt dat voor een exact dezelfde ervaring en kunde. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

TS vraag gaat over zijn twijfel tussen dSLR en Systeemcamera. Zover bij mij bekend vallen RX100 camera's onder de compact camera's. (Sony Cybershot). Deze hebben aanzienlijk kleinere sensor dan een crop sensor 1.5 (1.6 Canon) en geen verwisselbare objectieven. (FF en medium format systeemcamera's buiten beschouwing gelaten)

Heb het over de vergelijking Systeemcamera met verwisselbare objectieven zoals bijvoorbeeld Sony a6500,Fujifilm XT20 etc etc.... dSLR of systeemcamera is en blijft persoonlijke keuze. Voor beide zijn voor en nadelen te bedenken. Is dSLR beter dan systeemcamera. Mijn bescheiden mening is nog steeds. Dat dit niet geval is.

TS kan hiervoor beste naar winkel gaan en diverse camera's eens gaan vast houden en testen. Welke ligt prettig in de hand en is prettig te bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Superdaantje schreef op woensdag 27 december 2017 @ 09:07:
TS vraag gaat over zijn twijfel tussen dSLR en Systeemcamera. Zover bij mij bekend vallen RX100 camera's onder de compact camera's. (Sony Cybershot). Deze hebben aanzienlijk kleinere sensor dan een crop sensor 1.5 (1.6 Canon) en geen verwisselbare objectieven. (FF en medium format systeemcamera's buiten beschouwing gelaten)
Goed dat je deze derde 'compacte' categorie benadrukt, de ruis ontstond door de introductie van de RX100x mbt de vraag van de TS.

De RX100x is natuurlijk geen systeemcamera, al lijkt hij er wel een beetje op.
In een kleiner jasje dan, met kleinere sensor en zonder de zegeningen van verwisselbare lenzen.

Maar goed, het is wel een compacte camera die je altijd bij je kunt hebben.
Heb het over de vergelijking Systeemcamera met verwisselbare objectieven zoals bijvoorbeeld Sony a6500,Fujifilm XT20 etc etc.... dSLR of systeemcamera is en blijft persoonlijke keuze. Voor beide zijn voor en nadelen te bedenken. Is dSLR beter dan systeemcamera. Mijn bescheiden mening is nog steeds. Dat dit niet geval is.
Het vergelijk van systeemcamera's als deze met een DSLR is meer dan redelijk, moest ik nu zelf kiezen dan zou ik het ook lastig krijgen.
Het liefst zou ik als opvolger van m'n Canon's een Sony A7R III aanschaffen, maar wát een geld. :P

Heb jij dit toestel, of z'n voorganger niet??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Zoals eerder gezegd in dit draadje @President moet gewoon even de locale Media Markt inlopen en een aantal modellen vast houden.

Ik heb zelf 3 types (of 4 als je mijn telefoon meetelt) camera's (Olympus Pen mini, Nikon D7000, Sony compact). En als ik foto's ga maken pak ik toch uiteindelijk de D7000.

Pen Mini doet niet veel af tov de spiegel reflex qua foto kwaliteit, maar vooral het batterij gebruik en de verminderde snelheid (focus vooral maar ook aan en uit) spelen te veel mee om de Pen vaker te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Verwijderd schreef op woensdag 27 december 2017 @ 09:50:
[...]

,,,,,,,,,,,,,,,

[...]

Het vergelijk van systeemcamera's als deze met een DSLR is meer dan redelijk, moest ik nu zelf kiezen dan zou ik het ook lastig krijgen.
Het liefst zou ik als opvolger van m'n Canon's een Sony A7R III aanschaffen, maar wát een geld. :P

Heb jij dit toestel, of z'n voorganger niet??
Gebruik de a7rII en voeg binnen kort de III toe. Persoonlijk vind ik de prijs nog wel meevallen. Bijvoorbeeld in vergelijking met een Canon 5DIVen Nikon D850. Alleen objectieven van Sony zijn nog wel aan de prijs. Zoals de 24-70GM en 70-200GM.

De ontwikkeling van systeemcamera's is afgelopen jaren zo hard gegaan dat argumenten als autofocus etc niet meer opgaan. Batterij duur hoor je vaak nog als discussie punt, maar voor mij zelf is dit zelden tot nooit een uitdaging geweest bij dag fotograferen. Al heeft Sony bij de a7r III en A9 de batterij duur aanzienlijk verbeterd. Neemt niet weg dat fabrikanten nog meters kunnen maken hiermee....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Advies om de winkel te bezoeken is zeker iets dat ik doe voordat ik koop. Er zijn alleen zoveel toestellen dat ik alvast een top 3 voor mezelf wil hebben zodat ik niet alleen op gevoel maar ook met verstand kan kiezen.

Ik snap dat de kwaliteit van een foto ook voor een groot gedeelte afhankelijk is van de fotograaf, een duur toestel maakt uiteraard niet vanzelf goede foto's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Aangezien je in je topic start hebt opgenomen dat je in de toekomst ook nog wat meer wil fotograferen (zoals sport) kan je dan in je overwegingen meenemen wat het upgrade pad is van de modellen die je op het oog hebt.

Dus als het goed bevalt is er dan een tele lens of eventueel een duurdere body waarbij je je bestaande lensen kan gebruiken.

Is natuurlijk niet helemaal zalig makend, zeker niet omdat een D3400 kit +/- 440 kost. Dus als je na een tijdje wat anders wil is het dan niet een te grote aderlating om je kit te verkopen en over te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08-2022
sys64738 schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 22:02:
[...]
MFT is heel fijn systeem maar lenzen zijn imho juist 1 van de grotere nadelen. Er is kwalitatief zeer goed glas voor te krijgen maar daar betaal je ook flink voor. Goede primes beginnen bij 250 a 300 euro en lopen door tot 1200 (of zelfs 3000 als de teles mee telt). Een nifty 50 voor 100 a 150 euro, zoals bij Canon of Nikon, kun je wel vergeten. En ook goede standaard zooms zoals de Canon 17-55 (a 700) kost in MFT land al snel 1000 euro (Panny 12-35mm bv).
Er is een Panasonic 25mm f1.7 voor 179 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-09 12:49
De reden dat ik een premium compact voorstelde is gezien het gebruiksdoel dat TS heeft. Hij wil vooral foto's maken op vakantie en huis, tuin en keukenfotografie. Sport is pas over een flink aantal jaar, dus is voor deze camera lang niet zo spannend. Gezien zijn gebruiksdoel is een premium compact echt een prima alternatief en natuurlijk hoeft het niet zo duur te zijn als een RX100.

TS geeft aan eigenlijk maar één lens te willen en wellicht over een paar jaar een telelens (voor sport). Koop dan nu lekker een goede compact en kijk over een paar jaar verder...

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08-2022
Geen gek idee hoor. Ik denk dat een premium compact camera met 1 inch sensor en snelle lens (f1.8-2.8) niet onderdoet voor een dslr met een langzame kitlens (f3.5-5.6).
En een premium compact is nooit weggegooid geld. Al zou je later een DSLR kopen dan is het nog steeds heel handig een cameraatje te hebben die je veel makkelijker meeneemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Vergeet ook het enorme tweedehands aanbod niet mee te nemen in je overweging. De meeste fotozaken hebben prima camera's liggen voor heel schappelijke prijzen, vaak ook nog met garantie.

Zo heb ik een jaar geleden een Canon 5D mk1 + 50mm 1.8 aangeschaft voor 300 euro en dit is al een jaar onze go-to camera voor alle huis-tuin-en-keuken foto's. Dat ouwe beestje poept werkelijk prachtige foto's uit, ook als mijn vrouw er op Auto mee bezig is. (voor de 'echte hobby' gebruik ik mijn Olympus spul) Full frame in combinatie met een lichtsterke prime is een genot binnenshuis en qua bereik is de 50mm op FF in veel gevallen goed te gebruiken. (alhoewel ik in sommige gevallen liever ook een 35mm of 28mm had gehad, tele mis ik amper)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mebus
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-09 19:30
Verwijderd schreef op woensdag 27 december 2017 @ 15:22:
Vergeet ook het enorme tweedehands aanbod niet mee te nemen in je overweging. De meeste fotozaken hebben prima camera's liggen voor heel schappelijke prijzen, vaak ook nog met garantie.

Zo heb ik een jaar geleden een Canon 5D mk1 + 50mm 1.8 aangeschaft voor 300 euro en dit is al een jaar onze go-to camera voor alle huis-tuin-en-keuken foto's. Dat ouwe beestje poept werkelijk prachtige foto's uit, ook als mijn vrouw er op Auto mee bezig is. (voor de 'echte hobby' gebruik ik mijn Olympus spul) Full frame in combinatie met een lichtsterke prime is een genot binnenshuis en qua bereik is de 50mm op FF in veel gevallen goed te gebruiken. (alhoewel ik in sommige gevallen liever ook een 35mm of 28mm had gehad, tele mis ik amper)
Je moet denk ook net geluk hebben voor een goede tweedehands camera :) Zelf 300 euro bespaart op een panasonic camera (gx8) bij coolblue. Heb nu een 25mm lens en gebruik die liever dan de 14-140mm lens (kit).

BABYMETAL LoL - Twitch

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@President Ik kan beamen dat de A6000 een geweldige instapcamera is.

Ik sluit me dan ook aan bij het advies van @Superdaantje, begin lekker met de 16-50 kitlens en haal daar het maximale uit.

Doe wat basiskennis op zodat je inderdaad niet alleen op de auto stand schiet en dan kan je later altijd nog extra lenzen aanschaffen.

De ingebouwde Electronic View Finder (EVF) is natuurlijk helemaal fijn als je zelf handmatig wilt gaan spelen met de instellingen, want dan zie je voordat je de foto neemt al wat het resultaat gaat zijn.

Ik heb daarnaast de 3 even naast elkaar gezet https://tweakers.net/pric...are/571855;354959;369542/ en een paar dingen die me opvallen ten gunste voor de Sony zijn:
  1. Het aantal frames per seconde (11) t.o.v. 5/6 bij de andere en dat is echt een flink verschil als je de sportmomenten van je zoontje wilt vastleggen.
  2. Het aantal focuspunten (179) t.o.v. 11/39
  3. (ter illustratie het focus gebied van de A6000) [img=700,467]https://mirrorlesscomparison.com/wp-content/uploads/2016/07/a6000-af-1-copy.jpg[/img]
  4. Het gewicht slechts (344gr) t.o.v. 480/628 excl lens.
Indien de tweedehands markt voor je een optie is, dan is dit pareltje doorgaans al voor ~ 450,- te verkrijgen. Dan heb je dus meer dan de helft van je budget over voor toekomstige lens upgrades en/of accessoires :)

[ Voor 6% gewijzigd door Greatsword op 27-12-2017 17:44 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
pricewatch: Sony A6000 + 16-50mm f/3.5-5.6 Zwart

Dat is iets boven marktplaats prijs en dan is die gloednieuw. Dsn zou ik die dus moeten bestellen + extra accu + tas en eventueel nog een statief om foto's vanaf te maken. Ben ik dus voor iets van 700 bij de MediaMarkt klaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@President Nieuw is natuurlijk altijd fijner (Helemaal als je het online koopt i.v.m. wet kopen of afstand ;)

Extra accu is wel aan te raden, kan eventueel ook een 3rd party zijn van Jupio bijvoorbeeld.

Qua statieven heb ik geïnvesteerd in Sirui, zeer goede prijs/kwailiteit verhouding maar manfrotto is natuurlijk ook uitstekend.

Voor cameratassen hebben we een heel topic Centraal Fototas Topic - Deeltje 4 maar persoonlijk heb ik daar voor ThinkTank gekozen, heb er hier 3 liggen en ben zeer tevreden over de kwaliteit en functionaliteit. Het mooie aan hun website is ook de filmpjes van hun tassen en de indeel mogelijkheden 8)

[ Voor 9% gewijzigd door Greatsword op 27-12-2017 18:07 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedras
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13:28
President schreef op woensdag 27 december 2017 @ 17:54:
pricewatch: Sony A6000 + 16-50mm f/3.5-5.6 Zwart

Dat is iets boven marktplaats prijs en dan is die gloednieuw. Dsn zou ik die dus moeten bestellen + extra accu + tas en eventueel nog een statief om foto's vanaf te maken. Ben ik dus voor iets van 700 bij de MediaMarkt klaar
de 6000 is goed verkrijgbaar op markplaats.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
President schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 10:03:
Ik zoek een?
Ik ben op zoek naar een spiegelreflexcamera.
Ik probeer ook nog een duit in het zakje te doen en zal proberen een aantal overwegingen die ik zelf zou maken, meegeven.

Je geeft aan dat je op zoek bent naar een spiegelreflexcamera, maar ik heb het idee dat je vooral op zoek bent naar een camera waarmee je betere foto's wil gaan maken, die snel is en mogelijk ook uitbreidbaar in de toekomst.

Ik denk dat je met alle camera's die je noemt er op vooruit gaat t.o.v je huidige camera.

Overwegingen voor een spiegelreflex nikon 3400: Prima (instap)camera's, prima sensor, accu gaat lang mee, groot aanbod van lenzen als je in de toekomst wil uitbreiden.
Nadelen: Viewfinder is relatief klein, autofocus is redelijk, een spiegelreflexcamera is al snel vrij groot om mee te nemen.

Overwegingen voor de Pentax: Eveneens een prima camera die zeer compleet wordt geleverd, goede weathersealing heeft en een goede prijs/kwaliteit heeft.
Nadelen: Autofocus is niet supersnel, Pentax is niet zo bekend en daardoor zal je meer moeite hebben je camera te verkopen als je iets anders zou willen.

Overwegingen voor de sony 6000: Prima sensor, snelle autofocus.
Nadelen: accuduur redelijk i.r.t. spiegelreflexcamera's (persoonlijk: Ik vind de camera niet fijn in de bediening)

Naast de bovengenoemde camera's zal je er nog een lens bij aan willen schaffen. De instaplenzen hebben vaak een diafragma dat begint bij F=3.5. Dat is niet erg lichtsterk en als je binnen een foto maakt zal je al snel op hogere iso waarden willen schieten. Lenzen met een groter diafragma zijn al snel relatief groot een relatief duur.

Andere overwegingen:
Een Olympus EM-10 ii of iii. Deze heeft een kleinere sensor dan bovengenoemde camera's, maar het geheel is daardoor ook kleiner.

Een Fuji X-T20. Een hele complete camera die ook nog eens fijn bedient (persoonlijk).

Toch een compactcamera zoals een Sony RX100, Canon G7-X, een panasonic LX10. Deze lenzen beginnen op F=1.4 of 1.8. Door het compacte formaat van deze camera's zal je ze sneller meenemen en er mogelijk meer plezier van beleven.

En verder sluit ik me aan bij alle eerdere adviezen om vooral een aantal eens beet te houden en te bepalen of ze fijn te bedienen zijn.

• Amaze86
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:54
@wouter3 Welke Fuji X-T20 incl lens is de beste, zat net op coolblue te kijken en ik zie daar verschillende prijzen cam+lens 16-55 combi.

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

De 18-55 is al erg mooi objectief. De 16-55 is optisch wel beter en f/2.8 over het hele bereik en heeft 2mm meer op groothoek, maar is stuk groter en niet voorzien van stabilisatie. De 18-55 is echt een topper. Wel geen f/2.8 over het hele bereik, maar f/2.8 - f/4.

Kan niet aangeven welke de beste keus voor jou is, maar de 18-55 is absoluut een objectief die je niet mag onderschatten ;-)

• Amaze86
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:54
@Superdaantje thx, 18-55 ietjes duurder.Zal binnenkort naar de winkel gaan om ze uit te proberen.

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Voor huis tuin en keukengebruik is tweedehands ook mijn voorkeur.
Je scoort voor 300-500€ een toptoestel van een jaar of 3 geleden.

Ik heb een Sony A77 gekocht voor 350€ in perfecte staat. Had nog geen 1000 clicks.
Kijk eens naar een fotografieforum naar fotos die een jaar of 5 geleden genomen zijn met toen nieuwe cameras. Topplaten kan je vinden.
Als je dan je tweedehandse camera in een winkel koopt met garantie zit je helemaal safe.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Jns1986
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-09 08:25
Tommie12 schreef op donderdag 28 december 2017 @ 20:34:
Voor huis tuin en keukengebruik is tweedehands ook mijn voorkeur.
Je scoort voor 300-500€ een toptoestel van een jaar of 3 geleden.

Ik heb een Sony A77 gekocht voor 350€ in perfecte staat. Had nog geen 1000 clicks.
Kijk eens naar een fotografieforum naar fotos die een jaar of 5 geleden genomen zijn met toen nieuwe cameras. Topplaten kan je vinden.
Als je dan je tweedehandse camera in een winkel koopt met garantie zit je helemaal safe.
Precies! Ik durf wel te stellen dat de gemiddelde afschrijving op camera's ongeveer gelijk loopt aan die van auto's (uiteraard relatief). Glas/objectieven zijn natuurlijk veel waardevaster maar ook daar kun je mooie deals vinden. Voor een beginner is 1000,- best een hoog bedrag; ik zou bijna zeggen koop 2 verschillende systemen en kijk wat er bevalt. Daarbij wordt naar mijn idee de waarde van camera's in de uiteindelijke kwaliteit van foto's vaak overschat en de waarde van het glas soms onderschat. Als tip: kijk eens op Rebuy.nl en/of zaken als Kamera-Express en Foto Mignon de meeste fotowinkels bieden garantie op (nagekeken) occasions.

ps. ik beaam ook wat eerder is gezegd: spiegelreflex en systeemcamera's ontlopen elkaar niet in (foto)kwaliteit.
De keuze gaat dan over gewicht en omvang (ook van het glas), bedieningsgemak, prijs, lensenaanbod, merkvoorkeur, enz. Ook al eens aan een (aps-c/mft) vaste lens camera gedacht (oa. Fuji X100F)?
Pagina: 1