Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

PV platdak beperkte ruimte met zonneschans

Pagina: 1
Acties:

• houthakker
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 10:47
Dit jaar zou ik graag zonnepanelen op mijn plat dak willen plaatsen (zelf).

- Mijn huidig verbruik is 2900kWh.
- aansluiting 1x35A
- Ik heb, laten we zeggen 6.2x3.5m ruimte voor panelen richting het zuiden.
- 6.2m is de ruimte van oost naar west en 3,5m is van noord naar zuid.
- daar gaat naar beide kanten 1x een no-zone ruimte af, afhankelijk hoe hoog de panelen komen (vanwege de gekozen hoek, 3x landscape bij 15 graden zou 77 cm hoog worden)
- Belasting van het dak mag 100kg/m2 zijn.

Mijn huidige plan:
- Zonneschans van 3x3 landscape op liefst 15 (meer word te hoog) graden (tot nu toe ValkTripple gevonden voor ~600 euro op 10 graden)
- 9 XL panelen (bijvoorbeeld Bison 340Wp a €235)
- Geen schaduw dus standaard omvormer zonder optimizers

Is dit een goed idee met xl panelen (beperkt aanbod) en zonneschans?
Of zie ik nog wat over het hoofd?

[Voor 4% gewijzigd door houthakker op 25-12-2017 20:07]

Specs

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 3,4kWp O-Z-W 2,86kWp N

Je kan ook een lager oost-west maken, met een graad of 10 mooi in de zomer.
Word het geen lompe en lelijke stellage.

T.K 20x Solar frontier sf170-S, 1500,-

• houthakker
Je maar dan ik niet echt meer panelen leggen of een hogere opbrengst halen toch?

Specs

• Rol-Co

Rol-Co

Normaal kan je iets meer panelen kwijt maar ik weet niet hoe mega je die schans wilt maken?
Ik heb 15 x sf liggen op 5m x 4m.

• houthakker
sf is 175 wp max dacht ik dus 15 x 175 = 2625 Wp, 9 x 340 is 3060 Wp.

Specs

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 07:24

Proton_

Team Welles

Op 6x3.5m kan je 12 standaard panelen kwijt, voor ca 3600 Wp/ 3 MWh/jaar en minder ballast (maar doe niet te zuinig ;) )

'19 Kona na '15 Zoe, douchen met wtw en Auer Edel Eau

• Rol-Co

Rol-Co

quote:
houthakker schreef op maandag 25 december 2017 @ 19:46:
sf is 175 wp max dacht ik dus 15 x 175 = 2625 Wp, 9 x 340 is 3060 Wp.
Je hoeft ook geen sf te nemen maar ik gaf alleen aan dat je dan geen schans nodig hebt, alleen wat beton poeren en je kan dan veel kwijt.
Sf moet je iets anders rekenen, 15x175+10% en minder kwijt in aanschaf.
Maar zoals hierboven ook vermeld kan je misschien wel meer kwijt.

• houthakker
Ok van die 10% procent wist ik niet, maar ik kan er maar hooguit 12 kwijt. In dir zin is platter legger voor mij niet persee gunstiger ben ik bang.

De enige manier om nog meer panelen kwijt te kunnen, is door naast de zuid opstelling een oost west opstelling te plaatsen op de franse kap. Dat betekend wel dat het heel wat ingewikkelder word, want
- panelen op ~15 graden zuid
- panelen op ~60 graden oost
- panelen op ~15 graden oost
- panelen op ~15 graden west
Oftewel meer gedoe met montage, optimizers etc...

Gezien ons huidige gebruik dacht ik daarom aan een enkele zonneschans op plat dak. Dekt niet het hele verbruik af, maar is goed te doen om zelf te doen. Evt het systeem over x aantal jaar uitbreiden met bijvoorbeeld eigen micro optimizers / omvormers, kan altijd nog. Zeker omdat we in de toekomst misschien wat meer oppervlakte hebben na uitbreiding van de garage.

Specs

• houthakker
quote:
Proton_ schreef op maandag 25 december 2017 @ 20:14:
Op 6x3.5m kan je 12 standaard panelen kwijt, voor ca 3600 Wp/ 3 MWh/jaar en minder ballast (maar doe niet te zuinig ;) )
Mja, volgens de nozone regels word dat eigenlijk wel krap, dan moet ik terug naar een hellinghoek van 5 graden of misschien maar plat gaan leggen? Gaat dat niet teveel ten kosten van het rendement? Geeft idd wel 2,5m2 meer paneel op. Wat vinden jullie acceptabel mbt afstand van de dakrand? Kwestie van meer ballast bij leggen?

Specs

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 07:24

Proton_

Team Welles

Tja, het ligt ook aan de constructie.
Als het één star frame is, dan zou ik meer durven dan wanneer elk paneel zijn eigen frame heeft (zoals de grindbakken die vroeger populair waren) of wanneer het paneel zelf voor stijfheid in de constructie moet zorgen.

'19 Kona na '15 Zoe, douchen met wtw en Auer Edel Eau

• Rol-Co

Rol-Co

quote:
houthakker schreef op maandag 25 december 2017 @ 20:33:
Ok van die 10% procent wist ik niet, maar ik kan er maar hooguit 12 kwijt. In dir zin is platter legger voor mij niet persee gunstiger ben ik bang.

De enige manier om nog meer panelen kwijt te kunnen, is door naast de zuid opstelling een oost west opstelling te plaatsen op de franse kap. Dat betekend wel dat het heel wat ingewikkelder word, want
- panelen op ~15 graden zuid
- panelen op ~60 graden oost
- panelen op ~15 graden oost
- panelen op ~15 graden west
Oftewel meer gedoe met montage, optimizers etc...

Gezien ons huidige gebruik dacht ik daarom aan een enkele zonneschans op plat dak. Dekt niet het hele verbruik af, maar is goed te doen om zelf te doen. Evt het systeem over x aantal jaar uitbreiden met bijvoorbeeld eigen micro optimizers / omvormers, kan altijd nog. Zeker omdat we in de toekomst misschien wat meer oppervlakte hebben na uitbreiding van de garage.
Als je al die orientaties maakt is sf juist ideaal, meerdere strings op 1 omvormer en geen optimisers of micro nodig.
Zo heb ik ook oost-west- en zuid op 1 omvormer, zuid ligt zelfs aan de andere kant van het huis dan waar de omvormer hangt en de overige 15 panelen liggen.
Ideaal, de hele dag opbrengst waar zuid in de zomer al redelijk vroeg van het vermogen af gaat.
Meer panelen is meer kWh, kan je nog eens denken over warmtepomp verwarming. :)

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
Waarom weer SF? :o

Volledig plat valt in de wintermaanden "iets" tegen.
Maar opbrengst is dan toch ruk. @Grolsch ;)
https://pvoutput.org/comp...52772&sid1=16883&c=-1&t=m

Op MP staan er nog een paar...

[Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-12-2017 22:20]

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• Grolsch
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 11:26
Tis idd niet best, ik sta Pro rato op 50% dus kom 1,5kwh per dag te kort voor december.

Met andere woorden "who gives a fuck" met in de zomer boven de 40kwh per dag ;)

PVOUPUT - 7000WP - 40 x SF175 - Fronius Symo 8.2-3-M - Twente

• PClop
  • Registratie: augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

quote:
houthakker schreef op maandag 25 december 2017 @ 17:26:
Dit jaar zou ik graag zonnepanelen op mijn plat dak willen plaatsen (zelf).

- Mijn huidig verbruik is 2900kWh.
- aansluiting 1x35A
- Ik heb, laten we zeggen 6.2x3.5m ruimte voor panelen richting het zuiden.
- 6.2m is de ruimte van oost naar west en 3,5m is van noord naar zuid.
- daar gaat naar beide kanten 1x een no-zone ruimte af, afhankelijk hoe hoog de panelen komen (vanwege de gekozen hoek, 3x landscape bij 15 graden zou 77 cm hoog worden)
- Belasting van het dak mag 100kg/m2 zijn.

Mijn huidige plan:
- Zonneschans van 3x3 landscape op liefst 15 (meer word te hoog) graden (tot nu toe ValkTripple gevonden voor ~600 euro op 10 graden)
- 9 XL panelen (bijvoorbeeld Bison 340Wp a €235)
- Geen schaduw dus standaard omvormer zonder optimizers

Is dit een goed idee met xl panelen (beperkt aanbod) en zonneschans?
Of zie ik nog wat over het hoofd?
Je kunt hier ook even je waardes ingeven en als je er niet uit komt, die lui even mailen cq bellen voor de mogelijkheden.
En kijk eens naar BenQ panelen die hebben meer een normale maat van 1559 x 1046 x 46 mm
en nog best betaalbaar.
Je vind nog wel meer als je even googled op "zonneschans "

PVoutput FP4All Tigo

• houthakker
quote:
PClop schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 00:20:
[...]

Je kunt hier ook even je waardes ingeven en als je er niet uit komt, die lui even mailen cq bellen voor de mogelijkheden.
En kijk eens naar BenQ panelen die hebben meer een normale maat van 1559 x 1046 x 46 mm
en nog best betaalbaar.
Je vind nog wel meer als je even googled op "zonneschans "
Ik had aluminiumshop ook al gevonden, maar mer hun calclulator kwam ik al wat hoger uit dan de valktripple. Ik zal ze toch eens mailen, wellicht hebben ze nog goede ideeen.

Het probleem is een beetje dat van de zonneschansen die ik heb gevonden, ik van weinig volledige specs kan vinden, mbt ballast bijvoorbeeld.

Die benq panelen had ik nog niet gezien, dat kan ook wel een serieuze optie zijn.

[Voor 8% gewijzigd door houthakker op 26-12-2017 11:01]

Specs

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
@houthakker
Benq, Panasonic hit en Sunpower hebben allemaal "ongeveer" die maat.

Maar een schuindak is vaak beter dan een platdak... ;)

[Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-12-2017 11:16]

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• swapevent
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 03-05-2019
ik zou gewoon voor 12 panelen gaan
6 naast elkaar 2 rijen onder elkaar.
max hoogte achterzijde schans ongeveer 60cm.dan heb je een mooie schans die ook makkelijk schoon te maken is. dan zit je grofweg op 2850 kwh opwek per jaar.

18*240wp,Omnik4, oost-west opstelling,8*250 west omnik 2

• houthakker
quote:
swapevent schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 11:52:
ik zou gewoon voor 12 panelen gaan
6 naast elkaar 2 rijen onder elkaar.
max hoogte achterzijde schans ongeveer 60cm.dan heb je een mooie schans die ook makkelijk schoon te maken is. dan zit je grofweg op 2850 kwh opwek per jaar.
Bij 60 cm hoog word het ongeveer met een hoek van 10 graden.

Ik heb nu wat rond gemaild voor offertes en specificaties van zonneschansen van 6x2 portrait. Eens kijken wat daar uit komt. Dan eens kijken voor een omvormer, panelen en overig spul of een mooi totaal pakket.

Specs

• swapevent
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 03-05-2019
qua omvormers moet je even kijken of je wel/geen schaduw zult hebben
bij geen of weining schaduw kan je makkelijk een omnik / goodwe omvormer nemen

bij wel schaduw beter een sma
zowiezo alles in 1 string en dan op beide aansluitingen van de omvormer hangen

18*240wp,Omnik4, oost-west opstelling,8*250 west omnik 2

• houthakker
Imiddels een paar weken verder en wat offertes rijker. Het viel nog niet niet mee, omdat veel bedrijven VanDerValk zonneschansen leveren en die kunnen geen portait opstellling.

Inmiddels heb ik 2 offertes ontvangen, en nog een offerte laten maken door zonneplan.nl (maar daar is doe-het-zelf niet mogelijk, en deze verkoos voor 5 panelen op het platdak en 8 op een oost-west opstelling op het andere dak, want ze deden niet aan zonneschanzen).

Saman:
https://image.ibb.co/koOuwm/offerte2a.png
https://image.ibb.co/hyrQ2R/offerte2b.png

Zaanzon:
https://preview.ibb.co/n0KZwm/offerte1.png
free image hosting

Verschil is dus niet heel groot:
- bij beide zit een btw terugvraag service
- Chinese poly panelen
- Chinese omvomer
- beide excl. ballast (ach die tegels vind je overal).

Vershillen:
- Trina vs JA solar paneel.
- Honsola vs Omnik omvormer.
- 'maatwerk schans' vs standardschans beide met 30x30 tegels belast.
- Zaanzon zitten nog geen matjes voor onder de schans, lijkte me voor een EPDM dak wel handig.

Specs

• marcel87
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 00:03

marcel87

editmaster

Bij die schansen vraag ik me wel af hoe goed de lasnaad van die maatwerkschans blijft na ettelijke jaren. Hoewel hij wel wat robuuster lijkt (dikkere kokers) zien de lasnaden er niet echt duurzaam uit?

Wel goed overigens dat men over dat vereffenen opneemt. Mijn PV installateur zei in 2013 dat dit onzin was en wilde dit niet doen, terwijl ik dat zelf aangaf. Blijkbaar wel verplicht volgens de NEN (of inmiddels?). :X

Voor de rest heb ik te weinig kennis van de specifieke panelen/omvormers om er iets van te vinden. Misschien nog belangrijk in welk bedrijf je vertrouwen hebt, want qua prijs scheelt het nu niet gek veel.

V&A T.net || V&A Marktplaats

• houthakker
Inmiddels ook de tekening van de schans ontvangen, het past, maar daar is alles mee gezegd. Aan de achterkant is er geen marge meer.

Een aanpassing die ik zeker wil maken, is het verhogen van de schans (links op de foto), zodat er geen schaduw van de dakrand op de schans beland.

https://preview.ibb.co/dkyDTx/dak.png
https://preview.ibb.co/kvkGgH/schans.png

Wat denken jullie? Te krap?

[Voor 4% gewijzigd door houthakker op 04-02-2018 12:50]

Specs

• osluis
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 18-02 18:38
Als ik de foto zie heb je een vergunning nodig omdat je te kort op de dakrand zit.
quote:
Is de zonnecollector of het zonnepaneel geplaatst op een plat dak dan moet de afstand tot de dakrand net zo groot zijn als de hoogte van het zonnepaneel of de zonnecollector. Is de hoogte bijvoorbeeld 50 centimeter dan moet de afstand tot aan de dakrand minimaal 50 cm zijn.
Ergo, jij mag met dit plan niet vergunning vrij bouwen.

• houthakker
quote:
osluis schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 17:30:
Als ik de foto zie heb je een vergunning nodig omdat je te kort op de dakrand zit.

[...]

Ergo, jij mag met dit plan niet vergunning vrij bouwen.
Klopt, heb daarom maar besloten om de schans te verlagen (naar 5 graden). Had een proefopstelling gemaakt van hout, en vond deze ook te 'zichtbaar' rondom het huis.

Spullen worden 30 maart geleverd. Zal t.z.t. nog een foto sturen van het resultaat.

Specs

• osluis
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 18-02 18:38
quote:
houthakker schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 10:20:
[...]

Klopt, heb daarom maar besloten om de schans te verlagen (naar 5 graden). Had een proefopstelling gemaakt van hout, en vond deze ook te 'zichtbaar' rondom het huis.

Spullen worden 30 maart geleverd. Zal t.z.t. nog een foto sturen van het resultaat.
Hou je er dan wel rekening mee dat het zelf reinigend vermogen onder de 15 graden niet veel meer is. Je zal dan wat vaker met een borstel het dak op moeten.

• Lardman
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 09:22
afhankelijk van de bomen en fijnstof zo'n 2 a 3 keer per jaar idd

2280+1425(O)+1380(plat)+880(N)+2090Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True