Random reboots Win10 desktop pc - Oorzaak onbekend

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jammie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-07 15:01

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
Mijn 2 jaar oude Win10 desktop pc start de laatste maanden steeds spontaan en zonder waarschuwing opnieuw op. Het scherm wordt zwart en de pc reboot. Het kan een aantal keren per uur gebeuren. Het gebeurt vooral als ik een muisklik uitvoer (bijv op Windows startknop of browser-snelkoppeling of knop Opnieuw opstarten etc) maar ook bij andere simpele taken of zelfs als ik helemaal niets doe.

De Event Manager (logboek) geeft een Kernel-Power 41 gebeurtenis aan: Het systeem is opnieuw opgestart zonder eerst correct te zijn afgesloten. Deze fout is mogelijk veroorzaakt doordat het systeem niet meer reageert of is vastgelopen of doordat de stroom is uitgevallen.

Wat ik zelf al heb gedaan. Software:
Ik heb al alle software oplossingen geprobeerd die ik op internet kon vinden. Energie-instellingen, het niet automatisch laten opstarten, file checker gedraaid, temperaturen gemeten, onderdelen in apparaatbeheer gecheckt, video drivers geupdatet enz.

Wat ik zelf al heb gedaan. Hardware:
Er raakt niets oververhit. Alle temperaturen zijn goed. Ik heb ook alle aangesloten USB-apparaten zoals printer, externe HDD, muis en toetsenbord verwijderd, maar geen oplossing. Geheugenkaartjes geven geen storingen. Geen andere afwijkingen aangetroffen.

Er is wel iets vreemds:
Doordat ik al veel heb onderzocht en uitgesloten dacht ik dat de videokaart het probleem veroorzaakt. Als ik namelijk via Apparaatbeheer de videokaart softwarematig uitschakel, dan is het herstartprobleem compleet verdwenen. Niet 1 herstart meer gehad. Op het moment dat ik de videokaart weer inschakel, dan beginnen de reboots weer. Dus heb ik onlangs een nieuwe videokaart aangeschaft. Helaas is het probleem er nog steeds. Ook met de nieuwe kaart start de pc zichzelf op willekeurige momenten en zonder waarschuwing opnieuw op. En ook bij deze nieuwe videokaart is het probleem compleet verdwenen als ik de kaart softwarematig uitschakel.

De videokaart zelf is dus niet het probleem, maar het heeft er wel mee te maken. Want waarom is het probleem verdwenen als ik de kaart uitschakel? Kan het misschien met de voeding (PSU) te maken hebben? De voeding wordt niet heet of zo, maar wordt deze misschien extra belast als de videokaart is ingeschakeld?

Graag jullie hulp, want ik word langzaam wanhopig van het probleem.

Mijn huidige (dus met nieuwe videokaart) specs:
Behuizing: Coolermaster Silencio 652S
Windows 10 Home 64 bit versie 1709
Moederbord: MSI Z97M-G43
Voeding: Cooler Master G550M 550 Watt semi-modulair
Intel Core i5-4690K CPU @ 3.50 GHz
Processor koeler: Coolermaster Hyper 412S
RAM 16 GB
SSD 250 GB CT250BX100SSD1 250GB SSD Samsung 850 EVO
HDD 3 TB ST3000DM001-1ER166 Seagate - 3TB - Desktop
ASUS GeForce GTX 1060 ROG Strix GAMING OC - 6 GB
Geluid on-board Realtek High Definition Audio

Beste antwoord (via Jammie op 28-12-2017 00:31)

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:15

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Kernel power 41 is 9 van de 10 keer de voeding. Als je de videokaart uitschakeld, wordt die niet meer aangesproken met acceleratie, maar alleen als standard display adapter.

Je voeding zal het dan net bij kunnen benen, maar als je videokaart echt gaat werken dan wordt er wel wat gevraagd en klapt die eruit.

Dus kortom een andere voeding is waar je als eerste mee moet beginnen met testen.

Tweakers Discord

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je memtest86+ al een nachtje laten draaien?

Heb je een schone installatie van Win10 uitgevoerd na het wisselen van de GPU kaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
Memtest86+ heb ik gedraaid. Geen probleem gevonden.

Een schone installatie van Win10 is nogal ingrijpend, omdat ik mijn desktop zowel privé als zakelijk gebruik. Bovendien trad het probleem ook met mijn vorige GPU op. Dat was een Geforce 970 GTX. Het herstartprobleem begon destijds spontaan, van de ene op de andere dag. Het werd alleen steeds erger.

[ Voor 17% gewijzigd door Jammie op 25-12-2017 15:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:12

TommieW

Numa numa.

Je zou kunnen overwegen om Windows 10 op een andere partitie/HDD te installeren. Voorkomt een complete herinstallatie, maar kan misschien wel helpen met troubleshooten.

Ik zou ergens de voeding verdenken. Een vriend van mij had hetzelfde probleem; hier bleek uiteindelijk de voeding de boosdoener te zijn. Hoewel de G550M niet bekend staat als een slechte voeding, wil dit nog niets uitsluiten.

Kan je een reboot "triggeren" met een stresstest als Furmark (voor je GPU) en Prime95 (voor je CPU)?

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
Ik denk ook vooral aan de voeding, maar ik snap nog niet welke invloed het (softwarematig) uitschakelen van de GPU op de voeding kan hebben. Dus áls het de voeding is, waarom kan het uitschakelen van de GPU er dan voor zorgen dat het probleem ineens 100% verdwenen is?

Furmark en Prime95 heb ik nog niet gedaan. Overigens kan ik een reboot vrij makkelijk triggeren door simpelweg de videokaart in te schakelen en links en rechts in het rond te klikken. Dit zegt uiteraard nog niets over de oorzaak, dus ik zal vanavond de twee testen doen.

[ Voor 13% gewijzigd door Jammie op 25-12-2017 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Als je de pc opstart en in de BIOS gaat, staat er (hopelijk) ergens een monitor/status pagina oid met de voltages van de voeding (12V, 5V en 3,3V), als je die kan vinden, wat zijn de waardes daar?
Als het al gebeurt bij wel erg lichte belasting (wat wild rond klikken) zouden die waardes ook al op het randje moeten zitten (lijkt me)...

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

Kernel power 41 is 9 van de 10 keer de voeding. Als je de videokaart uitschakeld, wordt die niet meer aangesproken met acceleratie, maar alleen als standard display adapter.

Je voeding zal het dan net bij kunnen benen, maar als je videokaart echt gaat werken dan wordt er wel wat gevraagd en klapt die eruit.

Dus kortom een andere voeding is waar je als eerste mee moet beginnen met testen.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
tweakduke schreef op maandag 25 december 2017 @ 15:50:

Kernel Power 41 kan anders ook net zo goed een gebruiker zijn die de knop ingedrukt houdt, een losse stekker, per ongeluk stekkerblok uit, groep eruit enz enz. Alles waardoor de computer ineens uit is zonder af te sluiten, 9 v/d 10 keer een gebruikersfout ;)
Hier is het die 1 v/d 10 waar er echt een hardware probleem lijkt te zijn.

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:56
Als je geen logboekmelding hebt van de fout, maar alleen van het resultaat. Dan moet het wel hardware zijn.

Denk aan de voeding, kritische overtemperatuur, fatale geheugenfout.
Of, een probleem van het opslagapparaat waar de geheugendump/logboek heen moet.

Zet de dumplocatie eens op een andere schijf.

[ Voor 8% gewijzigd door jeroen3 op 25-12-2017 16:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

Klopt, maar ik schat de TS niet onder de 'domme' gebruiker. Ik verdenk in dit geval dan ook echt de voeding.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:57

Zorian

What the fox?

Ook mijn stem gaat naar de voeding als ik de symptomen zo lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lootbox
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23-09 18:08
100% kapotte voeding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
RGAT schreef op maandag 25 december 2017 @ 15:42:
Als je de pc opstart en in de BIOS gaat, staat er (hopelijk) ergens een monitor/status pagina oid met de voltages van de voeding (12V, 5V en 3,3V), als je die kan vinden, wat zijn de waardes daar?
Als het al gebeurt bij wel erg lichte belasting (wat wild rond klikken) zouden die waardes ook al op het randje moeten zitten (lijkt me)...
Eerlijk gezegd weet ik niet precies wat de voltagewaarden in mijn Bios precies betekenen, maar ik zie daar het volgende staan, onder Hardware Monitor:

CPU core 1.024 (balkje is voor 10% groen)
CPU I/O 1.008 (balkje is voor 10% groen)
System/3.3V 3.392 (balkje is voor 30% groen)
System/5V 5.120 (balkje is voor 50% groen)
System/12V 12.192 (balkje is bijna helemaal, dus ongeveer 95% groen)
Internal GPU 0.000
DRAM 1.504

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties. Ik heb inmiddels besloten dat ik een nieuwe PSU ga aanschaffen. Het is een gok, maar ik ben er haast van overtuigd dat de voeding defect is.

Ik wil opnieuw een Cooler Master voeding aanschaffen. Vraag is alleen: 650 of 750 Watt? Mijn nieuwe grafische kaart (Geforce 1060 GTX OC 6GB) heeft minimaal 500 Watt nodig. Voldoet 650 Watt of moet ik voor 750 gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:12

TommieW

Numa numa.

Jammie schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 01:14:
Bedankt voor alle reacties. Ik heb inmiddels besloten dat ik een nieuwe PSU ga aanschaffen. Het is een gok, maar ik ben er haast van overtuigd dat de voeding defect is.

Ik wil opnieuw een Cooler Master voeding aanschaffen. Vraag is alleen: 650 of 750 Watt? Mijn nieuwe grafische kaart (Geforce 1060 GTX OC 6GB) heeft minimaal 500 Watt nodig. Voldoet 650 Watt of moet ik voor 750 gaan?
Voedingen zijn nog steeds een lastiger punt. Het is makkelijk om er teveel geld tegenaan te gooien, maar het is nog makkelijker om een tijdbom te kopen. De rating van 500W die de fabrikant geeft, kan je met een vrachtwagenlading zout nemen. Om een richting van een wattage te krijgen, kan je de TDP van je CPU + GPU bij elkaar optellen met nog de andere onderdelen.

Zelf heb ik de pricewatch: Corsair RM550x Zwart in meerdere PC's gezet, draait zonder problemen. Wellicht overkill voor wat je nodig hebt. Ik raad je aan om eens hier een kijkje te nemen.

Edit: Wat Cooler Master betreft: er zijn fabrikanten zat die prima voedingen maken. Ieder merk heeft zijn parels en rotte appels. Ik raad je aan om verder te kijken dan één fabrikant. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door TommieW op 26-12-2017 14:38 ]

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
Ik heb vanmiddag een nieuwe voeding gekocht en geïnstalleerd: CoolerMaster G550M semi-modulair (dank aan TommieW voor tips). Na vanmiddag en vanavond uitgebreid testen kan ik zeggen dat de voeding inderdaad het probleem was. Met de nieuwe voeding en het weer inschakelen van de GPU loopt de pc als een zonnetje, niet één herstart gehad.

Ik ben hartstikke blij dat mijn pc nu weer als een high-end pc presteert en bedank jullie ontzettend voor jullie hulp. Tweakduke wint het beste antwoord, omdat hij de relatie tussen PSU en GPU het beste uitlegde. ;)
Pagina: 1