Lekkende Grohe badmengkraan nog te repareren?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
Een lekkende (thermostaat)badkraan... en nu?

Ik heb een grohe badkraan, type: geen idee precies, maar hij lijkt verdomd veel op deze afbeelding van een geotherm 2000. De kraan is in 2010 geplaatst in onze badkamer.
Afbeeldingslocatie: https://www.designkranenshop.nl/images/productImages/thumbs/425/grohe-grohtherm-2000-wand-badmengkraan-opbouw-ja-chroom-34254000.gif.

Een (dikke?) week geleden begon het met een paar kleine drupjes... "daar moet ik nog eens naar kijken,zodra ik tijd heb." dacht ik toen :) .
Het water lekt 'gewoon' uit de kraan (waar het dus uit hoort te komen, als je de kraan open draait)..
Inmiddels is het druppelen verergerd, waardoor het een "soms snelle drup, soms ieniemini stroompje" is geworden.
UPDATE: Geen idee of dit nog iets uitmaakt voor een diagnose, maar het valt me pas net op: Als ik ergens anders in huis warm water tap, wordt de lekkage ineens stukken minder...

Ik heb vandaag zowel de linker- als de rechterkant van de kraan gedemonteerd, de binnenwerken gereinigd (afgeveegd en in een schoonmaak-azijnbadje gehad), ook de binnenkant/huis van de kraan waar thermostaat e.d. 'in' zitten, de O-ringen weer ingevet met siliconenvet en de boel zojuist weer gemonteerd.

Exact 0,0% verbetering |:( .

De hoofvragen
Met het waterverlies kan ik nog wel leven voor een paar dagen, maar ik ben op zoek naar advies over wat nu de volgende zinnige actie kan/moet zijn:
  • Nog een keer goed reinigen? (bijvoorbeeld langer ontkalken?)
  • O-ringen vervangen?
  • Onderdelen/binnenwerk vervangen? Evt. Grohe bellenen vragen om coulance (kraan is weliswaar buiten garantie (= 5 jaar), maar 7/8 jaar is wel erg snel...)?
  • De hele kraan van de muur rukken en een nieuwe erop mikken?
Of zie ik nog iets helemaal over het hoofd (is ook niet de eerste keer :X )?

De bonusvraag (puur uit interesse):
Ik ben niet erg bekend met de werking van dit soort kranen. Waar zou de (meest) waarschijnlijke oorzaak van de lekkage zitten? In welk onderdeel, en waarom?

[ Voor 14% gewijzigd door breew op 25-12-2017 01:16 . Reden: plaats van de lekkage toegevoegd ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:11
Waar lekt het water uit? Uit de uitloop? Of komt het op een willekeurige plek uit een draaiknop ofzo?

Maakt het nog verschil hoe de temperatuurknop staat (stopt het lekken als je hem helemaal koud of helemaal warm zet)?

Heb er zelf weinig verstand van maar ik ben wel meerdere varianten lekkende thermostaatkranen tegen gekomen. :+ En ik gok dat verschillende symptomen duiden op verschillende problemen. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:58

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Voor veel van de Grohe kranen kan je gewoon het binnenwerk vervangen. Wellicht dus even zoeken op het exacte type en kijken of er nog een binnenwerk te krijgen is?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gasemans
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:36
Ik zou eerst eens met Grohe bellen.

Bekend merk en mogelijk kunnen ze je een tip geven of misschien vervangen ze hem wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Nu online
Xander schreef op zondag 24 december 2017 @ 22:54:
Waar lekt het water uit? Uit de uitloop? Of komt het op een willekeurige plek uit een draaiknop ofzo?
Check.. dat had ik natuurlijk even moeten melden.. Het water lekt 'gewoon' uit de kraan (waar het uit hoort te komen als je hem open zet).. Ik pas de openingspost even aan met deze info.
Maakt het nog verschil hoe de temperatuurknop staat (stopt het lekken als je hem helemaal koud of helemaal warm zet)?
Nope (net getest).
Microkid schreef op zondag 24 december 2017 @ 22:55:
Voor veel van de Grohe kranen kan je gewoon het binnenwerk vervangen. Wellicht dus even zoeken op het exacte type en kijken of er nog een binnenwerk te krijgen is?
Ja, maar moet ik dan het linker, of het rechter binnenwerk vervangen (links = thermostaat, rechts = kraan/douche open/dicht)? Waar zou de lekkage 'zitten'? Beide blindelings vervangen is vast weer net zo duur als een hele nieuwe kraan (of sla ik de plank helemaal mis?).
gasemans schreef op zondag 24 december 2017 @ 22:55:
Ik zou eerst eens met Grohe bellen.
Bekend merk en mogelijk kunnen ze je een tip geven of misschien vervangen ze hem wel.
Ga ik na de Kerstdagen zeker doen. Was benieuwd of er morgen/overmorgen nog zelf iets aan te hannesen was ;)

[ Voor 45% gewijzigd door breew op 24-12-2017 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik heb persoonlijk goede ervaringen met de ondersteuning van Grohe. In mijn ervaring zijn ze wel bereid om reserveonderdelen op te sturen waarmee je zelf de kraan weer kan fixen, zelfs buiten de officiële garantietermijn.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gasemans
breew schreef op zondag 24 december 2017 @ 22:56:

Ja, maar moet ik dan het linker, of het rechter binnenwerk vervangen (links = thermostaat, rechts = kraan/douche open/dicht)? Waar zou de lekkage 'zitten'? Beide blindelings vervangen is vast weer net zo duur als een hele nieuwe kraan (of sla ik de plank helemaal mis?).
Ik zou zeggen rechts omdat er langzaam water door loopt.
Links zou het mengen alleen moeten zijn??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Nu online
spone schreef op zondag 24 december 2017 @ 23:04:
Ik heb persoonlijk goede ervaringen met de ondersteuning van Grohe. In mijn ervaring zijn ze wel bereid om reserveonderdelen op te sturen waarmee je zelf de kraan weer kan fixen, zelfs buiten de officiële garantietermijn.
Thanks! Dat geeft de burger moed :)
gasemans schreef op zondag 24 december 2017 @ 23:05:
[...]
Ik zou zeggen rechts omdat er langzaam water door loopt.
Links zou het mengen alleen moeten zijn??
I guess.... Jij ook, of weet je het zeker? Ik zie twee vraagtekens, vandaar ;)

[ Voor 30% gewijzigd door breew op 24-12-2017 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gasemans
nee ben ik niet zeker van.
Puur een gok van mij.

Maar zoals ik al eerder zei, Zou eerst met ze bellen.
Ze zijn goed bekend kwa merk en kan me niet voorstellen dat ze heel moeilijk doen over zo iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Nu online
gasemans schreef op zondag 24 december 2017 @ 23:08:
nee ben ik niet zeker van.
Puur een gok van mij.
Maar zoals ik al eerder zei, Zou eerst met ze bellen.
Ze zijn goed bekend kwa merk en kan me niet voorstellen dat ze heel moeilijk doen over zo iets.
Helder.. Ik ga morgen de rechterkant nog eens uit elkaar draaien. Weet nu hoe het moet. Wellicht heb ik nog iets gemist.

grmbl...
Contact met GROHE. Let op: Van maandag 25 december 2017 t/m maandag 1 januari 2018 is Grohe Nederland B.V. gesloten. Volkomen terecht uiteraard o<:)

De 27 maar eens langslopen bij de lokale Warmteservice dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 29-07 17:53
mocht grohe niet mee willen werken. dan kan je er gewoon een nieuw keramisch element inzetten.
ellement eruit draaien. naar bouwmarkt/warmteservice nieuwe erin zetten.
en in dit geval dus het rechter element. kosten 20 a 30 tientjes.
mocht de temperatuur niet goed zijn dan is het de linkerkant.(en tijd voor een nieuwe kraan)
ook ik weet het niet zeker. veel keukenkraantjes gemaakt. maar nooit een thermostaat kraan.
maar misschien dat de mensen van de warmte service je verder kunnen helpen.
(ze weten redelijk veel dingen)

[ Voor 11% gewijzigd door miciel op 24-12-2017 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Nu online
miciel schreef op zondag 24 december 2017 @ 23:16:
[...]dan kan je er gewoon een nieuw keramisch element inzetten.
element eruit draaien. naar bouwmarkt/warmteservice nieuwe erin zetten. en in dit geval dus het rechter element. kosten 20 a 30 tientjes.
mocht de temperatuur niet goed zijn dan is het de linkerkant.(en tijd voor een nieuwe kraan)
[...]
Temperatuur is prima, thermostaat mengt mooi van warm naar lauw naar koud. Kids zijn vandaag nog in bad geweest. Zal de 27e daar eens langslopen (warmteservice).

Nieuw keramisch element: is dat dit ding?
https://www.google.nl/search?q=grohe+12433000
auw.. dat is best prijzig...

[ Voor 13% gewijzigd door breew op 24-12-2017 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Nu online
nieuwe info
Geen idee of dit nog iets uitmaakt voor een diagnose, maar het valt me pas net op: Als ik ergens anders in huis warm water tap, wordt de lekkage ineens stukken minder...

MAAR HOE DAN?! 7(8)7 7(8)7

Mag ik nu de CV ketel gaan verdenken van een lekkende badkamerkraan?

(ik pas de openingspost ook even aan met deze info)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-07 13:25
miciel schreef op zondag 24 december 2017 @ 23:16:
mocht grohe niet mee willen werken. dan kan je er gewoon een nieuw keramisch element inzetten.
ellement eruit draaien. naar bouwmarkt/warmteservice nieuwe erin zetten.
en in dit geval dus het rechter element. kosten 20 a 30 tientjes.
ook ik weet het niet zeker. veel keukenkraantjes gemaakt. maar nooit een thermostaat kraan.
maar misschien dat de mensen van de warmte service je verder kunnen helpen.
(ze weten redelijk veel dingen)
Hmm. voor 20 a 30 tientjes vind ik dat toch een duur keramisch element :+
Maar hoe komen jullie op keramiek? mij lijkt dat gewoon de volledige zwik rubberen onderdelen vervangen ook met een thermostaatkraan toch een waarschijnlijker oplossing (en gelijk degelijk onderhoud, na een jaar of zeven-acht) bieden zal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-07 22:32

Reptile209

- gers -

breew schreef op maandag 25 december 2017 @ 01:15:
nieuwe info
Geen idee of dit nog iets uitmaakt voor een diagnose, maar het valt me pas net op: Als ik ergens anders in huis warm water tap, wordt de lekkage ineens stukken minder...

Als je elders een kraan open zet, dan daalt de druk in de (warm)waterleidingen, dus ook bij jouw lekkende kraan. En dan verbaast het me niks dat de lekkage minder wordt. Probeer maar eens (in de badkamer bijvoorbeeld): ze't een koude kraan een beetje open en draai er dan nog eentje open. Je zal zien dat de eerste ook minder hard gaat lopen, omdat de druk in de leiding daalt.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-07 22:28
Eerste dat mij te binnen schiet wanneer ik jouw verhaal lees is kalkaanslag in de kraan welke voorkomt dat deze correct netjes afsluit. Wellicht een idee om de kraan even los te halen en aan de binnenkant wat kalkreiniger spuiten? Heb echter geen idee wat dit doet met de rubberen O-ringen of andere interne onderdelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
iceheart schreef op maandag 25 december 2017 @ 01:21:
[...]

Hmm. voor 20 a 30 tientjes vind ik dat toch een duur keramisch element :+
Maar hoe komen jullie op keramiek? mij lijkt dat gewoon de volledige zwik rubberen onderdelen vervangen ook met een thermostaatkraan toch een waarschijnlijker oplossing (en gelijk degelijk onderhoud, na een jaar of zeven-acht) bieden zal?
het element wat na in de kraan zit is een kramisch element.
(geen rubberen onderdelen aanwezig behalve de o ringen)
na verloop van tijd verslijt dit. de keramische plaatjes in het element slijten door open en dicht doen en het water wat er langs stroomt.
(als je een normaal/rubber element heb. zoals een normale kraan dan is het makelijker om het element te vervangen.) ik weet geeneens of de rubbers wel los verkrijgbaar zijn.
breew schreef op maandag 25 december 2017 @ 01:15:
nieuwe info

druk wordt enigzins verlaagt als je kraan open staat.
(nu kan het zijn dat je inlaatcombinatie kapot is en dat die druk er bij je badkamerkraan uitkomt omdat deze niet meer goed functioneert/maar die kans is erg klein. als je inlaatcombinatie een klein beetje water verliest is het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Nu online
Reptile209 schreef op maandag 25 december 2017 @ 01:25:
[...]

Als je elders een kraan open zet, dan daalt de druk in de (warm)waterleidingen, dus ook bij jouw lekkende kraan. En dan verbaast het me niks dat de lekkage minder wordt. Probeer maar eens (in de badkamer bijvoorbeeld): ze't een koude kraan een beetje open en draai er dan nog eentje open. Je zal zien dat de eerste ook minder hard gaat lopen, omdat de druk in de leiding daalt.
ja, dat is (natuurlijk) zo... het is al laat, ik wordt denk ik een beetje paranoïde ;-)
Hatsjoe schreef op maandag 25 december 2017 @ 01:31:
Eerste dat mij te binnen schiet wanneer ik jouw verhaal lees is kalkaanslag in de kraan welke voorkomt dat deze correct netjes afsluit. Wellicht een idee om de kraan even los te halen en aan de binnenkant wat kalkreiniger spuiten? Heb echter geen idee wat dit doet met de rubberen O-ringen of andere interne onderdelen.
Dat is reeds gedaan (op de losse elementen dan, niet in de kraan zelf... daar heb ik wel met een doek (met kalkreininger) wat gepoetst waar ik bij kon.
miciel schreef op maandag 25 december 2017 @ 01:32:
[...]
(nu kan het zijn dat je inlaatcombinatie kapot is en dat die druk er bij je badkamerkraan uitkomt omdat deze niet meer goed functioneert/maar die kans is erg klein. als je inlaatcombinatie een klein beetje water verliest is het goed.
Nou ja, voor de ketel moest ik toch al een afspraak maken, dus zal dit ook meteen even laten checken. Ketels weet ik echt helemaal niets van af (op het ontluchtingsventiel na)...
Of kan ik het ZO zelf makkelijk checken? (of kan ik er beter met mijn poten vanaf blijven?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speed112
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-05-2021
man man man, simpel gevalletje van een lekkende afsluiter.... kan door kalk komen... soms kan een nieuwe O-ring uitsluitsel geven en in een zwaarder geval moet het ff opgefreesd worden... easy dus.. er kunnen krassen en/of beschadigingen ontstaan door kalk of ander vuil in de leidingen met de tijd op het afsluitingsvlak..

en ja, nummer 3.. en voor dit en ook meerdere onderdelen zijn er revisie onderdelen te verkrijgen alsmede speciale sleutels om het snel te monteren als te demonteren. ( zie een Grohe winkel of webshop)

Lekkende kranen zullen er altijd zijn naarmate de onderdelen ouder worden en hiervoor dus ook die revisiesetjes..

[ Voor 33% gewijzigd door speed112 op 25-12-2017 17:39 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
speed112 schreef op maandag 25 december 2017 @ 04:15:
man man man, simpel gevalletje van een lekkende afsluiter.... kan door kalk komen... soms kan een nieuwe O-ring uitsluitsel geven en in een zwaarder geval moet het ff opgefreesd worden... easy dus.. er kunnen krassen en/of beschadigingen ontstaan door kalk of ander vuil in de leidingen met de tijd op het afsluitingsvlak..
Als de oplossing zo simpel is, kun je dan ook uitleggen hoe dat te doen? Dan kan TS ermee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Nu online
Ik kan geen exploded view vinden van een kraan die op de mijne lijkt, deze komt (qua binnenwerk) het best in de buurt denk ik.

Afbeeldingslocatie: http://www.baderie.nl/shop/media/catalog/product/attachment/1001000871710.JPG

Wat is de "afsluiter"? Is dat de aquadimmer (3)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 639074

breew schreef op maandag 25 december 2017 @ 10:02:
[...]
Ik kan geen exploded view vinden van een kraan die op de mijne lijkt, deze komt (qua binnenwerk) het best in de buurt denk ik.
Ik ben bang dat je hier iedereen op het verkeerde been zet met een modelaanduiding die verre van zeker lijkt.

De door jou genoemde "Geotherm 2000 + de exploded view" komen namelijk niet met elkaar overeen en dat is vragen om moeilijkheden als je een bepaald onderdeel zoekt.
Maak dan liever een scherpe foto van de kraan, dat gaat waarschijnlijk beter helpen dan dit. :+
Ik zal dan even op zoek gaan in mijn eigen centimetersdikke Grohe catalogi waarvan alleen de laatste edities missen.

Check als de kraan toch los is van de muur ook de kunststof terugslagklepjes eens die op de exploded view onder nummer 8 valt.
Die klepjes raken na een aantal jaren meestal verkalkt en sluiten daarna niet meer goed af en dan kun je de effecten krijgen die je ervaart als je ergens anders een warme kraan opendraait.
Met het lekken heet dit overigens niets van doen.

Het deel dat je logischerwijze moet vervangen is het deel waarmee je het totale waterdebiet regelt, zeg maar "uit of aan".
Dus niet de cartouche waarmee je de watertemperatuur regelt.

Je kunt voor alternatieve units ook Amazon.de checken, die zijn over het algemeen veel goedkoper dan de originele van Grohe en vaak net zo betrouwbaar.
Als jouw eigen regelunit op de een of andere manier niet-destructief geopend kan worden, dan kun je de keramische schijfjes met beleid reinigen, ontkalken en opnieuw met siliconenvet insmeren.
De kans is groot dat het lek issue dan geheel is opgelost. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 25-12-2017 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
[b]breew schreef op maandag 25 december 2017 @ 02:04:
Nou ja, voor de ketel moest ik toch al een afspraak maken, dus zal dit ook meteen even laten checken. Ketels weet ik echt helemaal niets van af (op het ontluchtingsventiel na)...
Of kan ik het ZO zelf makkelijk checken? (of kan ik er beter met mijn poten vanaf blijven?)
so dat is officieel wel hoe het hoort. maar meestal maken we aan de hand van hoe de buitenkant eruit ziet een inschatting. in de afgelopen 2 jaar 1 keer meegemaakt. we hadden zo een 100/200 klanten. en 1 keertje dat de inlaatkombinatie niet funtioneerde of dat de ketel deed raar waardoor het water de trap af kwam dus de kans is 1% of 0,5%. dan ben je dus de zogenaamde pechvogel.(dus je kan de monteur het navragen maar als deze enigzins recentelijk is moet je geen zorgen maken)
en als het alsuitvlak nou beschadigingen en of krassen heeft is hou krijg je dat dan weer netjes ?
of dat deze gewoon versleten is door het gebruik ? ik ben persoonlijk liever sneller klaar voor 2 a 3 tientjes dan dat ik nog een 2de keer mee bezig ben. omdat ik het afsluitvlak niet meer netjes kan krijgen. tijd is geld. als ik nog een 2 de keer terug moet komen dan kost het klant geld en mij tijd die ik bij iemand anders had kunnen besteden. in dit geval kan het ts 2 keer tijd kosten. dat mag ts zelf weten. maar ik heb ondertussen geleerd is dat gelijk vervangen beter is. het kost ts dan namelijk maar 1 keertje tijd. meestal is het uitstel van exicutie en moet de boel later als nog vervangen worden.

(ik zie dat de kraan een ander onderdeel nodig heeft dan de standaard keramsche element welke met name in de oudere kranen thermostaat kranen van grohe zitten dus je bent ietsje meer kwijt.)

[ Voor 4% gewijzigd door miciel op 25-12-2017 15:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Heb exact het zelfde gehad, en is vrij simpel op te lossen gelukkig :)

Draai / schroef de knop van de straalregeling er af. Dan kijk je tegen een koperen cylinder achtig iets aan. Ze noemen dat het binnenwerk. Die kun je er met een bahco oid uitdraaien. Dikke kans dat daar kalkaanslag op zit. Check ook het rubbertje even wat er omheen zit of dat nog goed is.

Dat koperen ding leg je in de (schoonmaak)azijn om te ontkalken. Na evt vervangen van rubbertje weer terugzetten. Goed vastdraaien. Dikke kans dat het nu over is.
Blijft ie een beetje lekken, haal je bij warmteservice een nieuw binnenwerk. Kost je een paar tientjes. Is het ook over :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freubel
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01:37
Als je de juist badkraan laat zien op je afbeelding is het de Grohtherm 2000 oude model.
Onderdeel wat kapot is zal de aquadimmer zijn, kost ca € 50,00 en is gewoon los verkrijgbaar.
Onderdeel nummer is 12433000

https://pro.grohe.com/nl/.../34175000,1//s(2):1(G127)

Een quote is een gebrek aan originaliteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Nu online
Inmiddels is het niet meer 'een beetje lekken'... het is behoorlijk progressief... Het lijkt nu alsof de kraan 1/4 tot 1/2 open staat. Ik heb nog nooit een lekkage meegemaakt die zo snel evolueert :?
Er wordt nu zoveel water verspild, dat ik de hoofdkraan dicht heb staan. Niet echt handig in de vakantie met twee kids thuis ;-)

Morgen is vanaf 12u de gamma open (en praxis), en ik zit te denken om dan de kraan even tijdelijk van de muur af te halen, en de leidingen af te doppen op de s-koppelingen. Ik dacht met zoiets, icm met wat teflontape...
Afbeeldingslocatie: https://cdn.zamro.nl/L/46_/01016231010.png
Dat ding kan ik alleen niet vinden in hun webshop (maar wellicht gebruik ik niet de juiste zoekterm?)
Ik zie alleen door de bomen het bos niet meer; wie kan mij in de catalogus van de gamma (of praxis) wijzen op een geschikt product? Een tijdelijk (stop)kraantje op elke leiding kan ook, maar het moet natuurlijk ook weer niet te duur worden allemaal; dan koop ik beter meteen een nieuwe mengkraan.
Anoniem: 639074 schreef op maandag 25 december 2017 @ 13:29:
[...]

Ik ben bang dat je hier iedereen op het verkeerde been zet met een modelaanduiding die verre van zeker lijkt.
De door jou genoemde "Geotherm 2000 + de exploded view" komen namelijk niet met elkaar overeen en dat is vragen om moeilijkheden als je een bepaald onderdeel zoekt.
inmiddels zeker, het is de grohtherm 2000, oud model...
Check als de kraan toch los is van de muur ook de kunststof terugslagklepjes eens die op de exploded view onder nummer 8 valt.
will do, dank voor de tip.
Als jouw eigen regelunit op de een of andere manier niet-destructief geopend kan worden, dan kun je de keramische schijfjes met beleid reinigen, ontkalken en opnieuw met siliconenvet insmeren.
De kans is groot dat het lek issue dan geheel is opgelost. ;)
Ik ga eens kijken... Voorlopig blijf ik er vanaf, want als ik het helemaal sloop, zit ik voorlopig zonder water :)
The Eagle schreef op maandag 25 december 2017 @ 14:34:
Heb exact het zelfde gehad, en is vrij simpel op te lossen gelukkig :)

Draai / schroef de knop van de straalregeling er af. Dan kijk je tegen een koperen cylinder achtig iets aan. Ze noemen dat het binnenwerk. Die kun je er met een bahco oid uitdraaien. Dikke kans dat daar kalkaanslag op zit. Check ook het rubbertje even wat er omheen zit of dat nog goed is.

Dat koperen ding leg je in de (schoonmaak)azijn om te ontkalken. Na evt vervangen van rubbertje weer terugzetten. Goed vastdraaien. Dikke kans dat het nu over is.
Blijft ie een beetje lekken, haal je bij warmteservice een nieuw binnenwerk. Kost je een paar tientjes. Is het ook over :)
Volgens mij is dat ding van mij een aquastop, die heb ik er al uit gehad en (aan de buitenkant iig), al helemaal gereinigd en ontkalkt. Mogelijk moet dat ding dus uit elkaar.. maar dat durf ik nu nog even niet aan, omdat, als ik het sloop, ik de hoofdkraan permanent dicht moet houden...
Freubel schreef op maandag 25 december 2017 @ 15:13:
Als je de juist badkraan laat zien op je afbeelding is het de Grohtherm 2000 oude model.
Onderdeel wat kapot is zal de aquadimmer zijn, kost ca € 50,00 en is gewoon los verkrijgbaar.
Onderdeel nummer is 12433000

https://pro.grohe.com/nl/.../34175000,1//s(2):1(G127)
dingdingding, we have a winner.. klopt inderdaad (oude bon even opgezocht)... Ik ga de 27e even bij de warmteservice langs voor advies + evt. onderdelen.

[ Voor 29% gewijzigd door breew op 25-12-2017 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209

Reptile209

- gers -

Deze: https://www.gamma.nl/asso...id%3Db_product_b021589482

Afbeeldingslocatie: https://static.gamma.nl/dam/218898/123

Check alleen even of het 1/2 of 3/4 inch moet zijn.

Dit is de 1/2": https://www.gamma.nl/asso...id%3Db_product_b021589479

[ Voor 24% gewijzigd door Reptile209 op 25-12-2017 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Nu online
Ik neem aan (op basis van deze specs(Maat draadaansl. S-koppelingen (inch) 1/2" in); 1/2" ?
Dan ga ik voor twee van deze. Die zijn op voorraad bij 'mijn' gamma.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209

Reptile209

- gers -

Anders haal je ze alletwee (kost 2x4 euro ofzo) en breng je de verkeerde weer terug ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Nu online
Reptile209 schreef op maandag 25 december 2017 @ 21:52:
Anders haal je ze alletwee (kost 2x4 euro ofzo) en breng je de verkeerde weer terug ;)
Morgen maar eens kijken of ik zin heb in een gokje :P
Nog dank voor je zoekwerk in de catalogus trouwens... _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Oudere Grohe kranen zijn beter uit elkaar te halen dan nieuwe, daar heb je een rare 34 mm sleutel voor nodig.
Mijn oude douchekraan begon te lekken, ook schoongemaakt etc. Dat hielp allemaal niet, maar een nieuwe Grohe gehaald maar die lekte al na 1,5 jaar en was niet uit elkaar te halen zonder special tool.

Een Venlo nimbus thermostaat erop gezet gaat al weer een aantal jaar mee zonder zeuren en was ook beter uit elkaar te halen volgend het tekeningtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Nu online
bouwfraude schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 00:37:
Oudere Grohe kranen zijn beter uit elkaar te halen dan nieuwe, daar heb je een rare 34 mm sleutel voor nodig.
Klopt, volgens grohe een 34mm pijpsleutel.. maar het lukt ook prima met een waterpomptang :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
breew schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 09:40:
[...]

Klopt, volgens grohe een 34mm pijpsleutel.. maar het lukt ook prima met een waterpomptang :Y
Die kreeg ik er toch slecht tussen, het materiaal is ook niet meer zo stevig als vroeger.
Herinner me ook weer dat het probleem niet zozeer lekken was als dat hij niet meer warm werd.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• ArieL
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 28-07 23:54
breew schreef op maandag 25 december 2017 @ 21:12:
...

dingdingding, we have a winner.. klopt inderdaad (oude bon even opgezocht)... Ik ga de 27e even bij de warmteservice langs voor advies + evt. onderdelen.
Het is een oud topic.. maar ik zie niet echt een antwoord dus..

Ik heb dezelfde kraan, ook met progressieve lekkage uit de "baduitgang".

Het vervangen van de aquadimmer heeft het probleem NIET opgelost.
Daarna heb ik de "Waterdoorvoer Aquadimmer Thermostaat" vervangen,,lekkage verholpen !!
Er zat de nodige kalkafzetting op bij de rubber ringen en er leek een breukje in te zitten.

Nog wat tips..

- los draaien van aquadimmer kan lastig zijn je draait zo het messing kapot
- de waterdoorvoer kun je met een puntbektang uit de kraan trekken nadat de aquadimmer verwijderd is.
- voorzichtig de kalkafzetting in de kraan waar de waterdoorvoer zat zoveel mogelijk verwijderen.
- nieuwe waterdoorvoer smeren met kraanvet en plaatsen, let op het nokje..en goed aanduwen.
- bij het terugplaatsen van de aquadimmer borgringetje even verwijderen zodat je het plastic gedeelte wat naar binnen kunt drukken tijdens het vastdraaien, hierdoor blijven de kleine nokjes op de aquadimmer volledig verzonken in de waterdoorvoer (let op dat ze goed in de gaatjes vallen !) waardoor ze niet kunnen afbreken bij het vastdraaien.
- is je kraan meer dan 10 jaar oud vervang dan meteen de keerklepjes die kosten maar een euro of 5 per stuk) - let op hiervoor inbus 12 nodig en linksdraad...

suc6 !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toeval
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 24-07 11:02
Dank, waterdoorvoer vervangen was voor mij de oplossing! Aquadimmer vervangen had geen resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noknow
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 09-03 23:42
ArieL schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 21:02:
[...]

Het is een oud topic.. maar ik zie niet echt een antwoord dus..

Ik heb dezelfde kraan, ook met progressieve lekkage uit de "baduitgang".

Het vervangen van de aquadimmer heeft het probleem NIET opgelost.
Daarna heb ik de "Waterdoorvoer Aquadimmer Thermostaat" vervangen,,lekkage verholpen !!
Er zat de nodige kalkafzetting op bij de rubber ringen en er leek een breukje in te zitten.

Nog wat tips..

- de waterdoorvoer kun je met een puntbektang uit de kraan trekken nadat de aquadimmer verwijderd is.
- voorzichtig de kalkafzetting in de kraan waar de waterdoorvoer zat zoveel mogelijk verwijderen.
- nieuwe waterdoorvoer smeren met kraanvet en plaatsen, let op het nokje..en goed aanduwen.
- bij het terugplaatsen van de aquadimmer borgringetje even verwijderen zodat je het plastic gedeelte wat naar binnen kunt drukken tijdens het vastdraaien, hierdoor blijven de kleine nokjes op de aquadimmer volledig verzonken in de waterdoorvoer (let op dat ze goed in de gaatjes vallen !) waardoor ze niet kunnen afbreken bij het vastdraaien.
- is je kraan meer dan 10 jaar oud vervang dan meteen de keerklepjes die kosten maar een euro of 5 per stuk) - let op hiervoor inbus 12 nodig en linksdraad...

suc6 !!
Ik heb ook een lek. Aquadimmer hielp niet. Ik heb de waterdoorvoer inmiddels thuis liggen, maar de oude krijg ik er met geen mogelijkheid uit.

Volgens Grohe is er geen "truuk". Een beetje tikken en dan eruit trekken.

Ging het bij jou ook zo moeilijk? Wat heb je uiteindelijk gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
kraan demonteren en tussen de bankschroef zetten. en dan met een passense dop of baco de aflsuiter eruit draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markfourtree
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15-10-2022
Ik heb het zelfde probleem gehad met een Grohe kraan uit 2018. Eerst de aquadimmer vervangen maar dit hielp niet. Vervolgens de waterdoorvoer vervangen en probleem was direct opgelost. Koste wel wat moeite om deze eruit te krijgen met een punttang.

Wat mij opviel dat de oude waterdoorvoer (zwart) 3 afdichtrubbers had en de nieuwe (wit) 4 rubbers. Misschien bij de assemblage vergeten of toch een known issue en verbeterd met een extra rubber.

Beide onderdelen zijn onder garantie opgestuurd door Grohe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArieL
Ik sluit me aan bij Mark voor wat betreft het verwijderen van de waterdoorvoer. Kostte wat moeite met puntbektang maar lukte wel. Er zat wel flink wat kalk rondom volgens mij. Je zou dus kunnen proberen de kraan te demonteren en te vullen met wat schoonmaakazijn en dan nog eens proberen. Andere optie die ik me kan voorstellen is een kunststof buisje met ongeveer dezelfde diameter kraan inschuiven tegen waterdoorvoer aan en heeeeel voorzichtig een paar tikken geven met een hamer..uiteraard geheel voor eigen risico :) suc6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roelos
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
ArieL schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 21:02:
[...]

Nog wat tips..

suc6 !!
Ja hoor… dit was hem voor mij. Toch handig zo’n topic uit 2017.
Aquadimmer vervangen, maar kraan lekte nog steeds. Vervolgens de waterdoorvoer vervangen en probleem opgelost. Beide onderdelen onder garantie ontvangen van Grohe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• th4k1ck3r
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-06 14:08
Ook ik ben hiermee geholpen, dank!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jaapoost
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14-07 09:06
Bij mij zat de waterdoorvoer ongelooflijk vast en was het onmogelijk om met een tang genoeg grip te houden om de nodige kracht te zetten.

Volgens Grohe en vele comments op het internet is het sowieso belangrijk om te ontkalken (24 uur azijn/citroenzuur). Dat is de grootste reden dat de doorvoer zo vast zit. Dus doorloop eerst alle "normale" stappen. Ik heb het kraanhuis zelfs nog in een ultrasoon reiniger gedaan met azijn. Lukt het dan nog niet...

Ik heb een lange schroef met ring en touwtje in de waterdoorvoer gezet. Dit touw heb ik aan een stevige paal gebonden. Op die manier kon ik eindelijk de kracht zetten die nodig was om het bij mij los te krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pUqsDCh_104K-JBjWLLrqNQ2XC8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5LaESKnGcryCJ94MtS32VPBd.jpg?f=fotoalbum_large

• HendriEnde
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 29-12-2022
@jaapoost dank, dit werkte ook voor mij. Lange schroef met schijf, touw. Met een stok aan het touw trekken zorgde dat de waterdoorvoer los kwam. Ik had ondertussen wel de kraan van de muur gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSmand
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 09-12-2023
Goedemiddag,

IK heb dit forum gevonden nav eenzelfde probleem met Grohe Rainshower 310. Hopenlijk is er nog iemand actief die kan aangeven op welke wijze ze de watertoevoer hebben geplaatst in de kraan (klein en groot gat op welke stand?) en vervolgens hoe er voor te zorgen dat de aquadimmer de juiste openingen blokkeert in sluitstand na installatie. Voor mijn idee alle posities al een keer geprobeerd, maar of de kraan blijft lekken uit zowel kop als handddouche tot aan allebei de douches gaan tegelijk aan. Benieuwd of er mensen zijn waarbij het probleem was opgelost na aanschaf en installatie van nieuwe waterdoorvoer hoe ze dit hebben gedaan.

Alvast bedankt

MVG

Smand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArieL
GSmand schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 14:07:
Goedemiddag,

IK heb dit forum gevonden nav eenzelfde probleem met Grohe Rainshower 310. Hopenlijk is er nog iemand actief die kan aangeven op welke wijze ze de watertoevoer hebben geplaatst in de kraan (klein en groot gat op welke stand?) en vervolgens hoe er voor te zorgen dat de aquadimmer de juiste openingen blokkeert in sluitstand na installatie. Voor mijn idee alle posities al een keer geprobeerd, maar of de kraan blijft lekken uit zowel kop als handddouche tot aan allebei de douches gaan tegelijk aan. Benieuwd of er mensen zijn waarbij het probleem was opgelost na aanschaf en installatie van nieuwe waterdoorvoer hoe ze dit hebben gedaan.

Alvast bedankt

MVG

Smand
Bij mij begint hij weer wat te lekken, ik zal eens kijken hoe het ook al weer zit als ik er weer mee aan de gang ga.
Pagina: 1