Gezond huisklimaat meten (luchtvochtigheid e.d.?)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05:28

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Hallo mensen,

Ik wil graag gaan meten hoe het gesteld is met de luchtkwaliteit in huis. We gaan wonen in een huis waarvan gesteld wordt dat het nog wel eens kan zijn dat er te weinig ventilatie in huis aanwezig is. Nu is dit moeilijk om echt goed waar te nemen, dus wil ik het graag meten.

Mocht dat dan zo zijn, dan kan ik of, meer ramen open zetten, of na gaan denken over betere ventilatie.

Maar nu de vraag, hoe meet ik dat goed met een arduino/raspberry pi/esp8266? Een DHT22 bijvoorbeeld om luchtvochtigheid en temperatuur te meten? Of moet ik juist CO2 waarden meten? Of fijnstof? of nog wat anders?

Wie heeft tips om een goed beeld te krijgen van de luchtkwaliteit in huis, en wanneer het te slecht wordt dan goed voor je is? :)

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Over het algemeen geldt dat CO² niveau een goede indicatie geeft voor de ventilatiekwaliteit. Je meet er niet alles mee, zoals de door jou aangehaalde fijnstof, maar je krijgt wel een idee van de mate van luchtverversing in je huis.
Fijnstof kun je verder toch weinig aan doen, behalve een eventuele WTW met speciale filters. Verder kun je nog kijken naar VOC meters; Volatile Organic Compounds. Deze meten andere stoffen dan CO²; waaronder stoffen die vrijkomen uit schoonmaakmiddelen en verf, of zelfs meubels.

In eerste instantie zou ik gewoon een CO² meter aanschaffen, om een globaal idee van ventilatiekwaliteit binnen het huis te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
CO2 geeft wel een vrij goed beeld inderdaad. Kijk eens rond in CO2-meters voor in huis

Als je een beetje handig bent is ESP8266 met de MH-Z19 sensor een betaalbare optie die best prima resultaten geeft (ik gebruik die combi om m'n mechanische ventilatie mee te sturen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
ThinkPadd schreef op zondag 24 december 2017 @ 23:13:
CO2 geeft wel een vrij goed beeld inderdaad. Kijk eens rond in CO2-meters voor in huis

Als je een beetje handig bent is ESP8266 met de MH-Z19 sensor een betaalbare optie die best prima resultaten geeft (ik gebruik die combi om m'n mechanische ventilatie mee te sturen).
Ik had het topic gevonden idd! die ga ik denk ik eens naar kijken. Wel jammer dat zo'n sensor direct 16-20 euro moet kosten. Ik hoopte een cheap-o sensortje te vinden op ali net als de DHT11/22 die maar een paar euro kosten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
De MH-Z19 is al cheap :D Beetje CO2 sensor kost al gauw iets van 150 euro :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:09
geerttttt schreef op maandag 25 december 2017 @ 12:47:
[...]

Ik had het topic gevonden idd! die ga ik denk ik eens naar kijken. Wel jammer dat zo'n sensor direct 16-20 euro moet kosten. Ik hoopte een cheap-o sensortje te vinden op ali net als de DHT11/22 die maar een paar euro kosten...
Je wilt de luchtkwaliteit meten, maar dat doe je het liefst met een apparaat van een paar euro, waarvan je weet dat de kwaliteit niet geweldig zal zijn? ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Hahn schreef op maandag 25 december 2017 @ 13:07:
[...]

Je wilt de luchtkwaliteit meten, maar dat doe je het liefst met een apparaat van een paar euro, waarvan je weet dat de kwaliteit niet geweldig zal zijn? ;)
Nou ja, als hij een nauwkeurigheid heeft van 100ppm vind ik het wel prima, mits goedkoop ;)

Maar goed, blijkbaar is co2 meten zo makkelijk nog niet...

Pagina: 1