Toon posts:

Samba server

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Halowa,

ik ben van plan om een samba servertje op te zetten en hierin handleidingen te plaatsen zodat gebruikers in het netwerk dit kunnen benaderen als ze iets moeten weten.

Als het kan wil ik vanuit de cli werken (ik heb de ervaring hiervoor en weet hoe ik dit moet opzetten)

ik kies er bewust voor de cli omdat ik hierin goed weet hoe ik dit moet opzetten/ beheren en onderhouden en een ander achterliggende idee is dat de cli minder van de computer vraagt hiervoor dan de GUI.

ik wil graag weten welke besturingssysteem (linux based) hier geschikt voor kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 15:16:
...ik wil graag weten welke besturingssysteem (linux based) hier geschikt voor kan zijn.
Welke linux based os-en heb je al geprobeerd en waarom voldeden die niet?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:11

Compizfox

Bait for wenchmarks

Bijna elk OS is hier wel geschikt voor. Debian, CentOS, Ubuntu, of zelfs iets als FreeBSD, you name it.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:21

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Verwijderd schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 15:16:
Als het kan wil ik vanuit de cli werken (ik heb de ervaring hiervoor en weet hoe ik dit moet opzetten)

ik kies er bewust voor de cli omdat ik hierin goed weet hoe ik dit moet opzetten/ beheren en onderhouden en een ander achterliggende idee is dat de cli minder van de computer vraagt hiervoor dan de GUI.
Prachtig, je bent dus bekend met Linux en hoe dit werkt.
ik wil graag weten welke besturingssysteem (linux based) hier geschikt voor kan zijn.
En deze vraag klopt dan weer absoluut niet met wat je erboven stelt. Je weet dus in feite niets, anders had je deze vraag niet gesteld. ;)

Wat denk je zelf wat wel of niet geschikt zou zijn?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Samba doet het sowieso wel. Hoogstens kun je je afvragen welke distributie handig is qua maintenance.

Ubuntu kan bijvoorbeeld automatische updates doen, maar heeft als nadeel dan weer dat je aan een support periode vastzit.

Andere distributies kennen rolling releases, waardoor je nooit hoeft te herinstalleren (als alles goed gaat).

Maar goed, ik zou dus een distro kiezen op basis van beheergemak.

FreeBSD is leuk met ZFS support, maar als het uptodate houden lastiger is, dan kun je je dus afvragen of dat de moeite waard is (even afgezien van het feit dat we ook ZFS on Linux hebben).

Zelf gebruik ik Ubuntu omdat ik dat het beste ken en het makkelijk is om anderen te vinden die tegen dezelfde problemen aanlopen als jij.

[ Voor 10% gewijzigd door Lethalis op 23-12-2017 14:11 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
het is ook net hoeveel werk je er in steken wil.. sommige distro's zijn nou meer gemaakt op Quick & Easy en weer lastiger met support periodes...

en bij de andere is het niet niet out of the box werken en veel meer zelf doen..

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:06
...ofwel het heeft allemaal niets met Samba te maken, dat kan overal wel goed op werken, maar meer
Het grote welk OS ( bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkroes
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:53
Even een extra vraag: waarom handleidingen op een netwerk share?
Is iets als een wiki niet gemakkelijker?

Verwijderd

Als je alleen maar wat shares de lucht in wil gooien op je lokale netwerk, is het dan niet handiger om met bijv Nextcloud te stoeien? Of een simpele NAS in je netwerk te hangen?
Dat scheelt je een berg werk.
Met Nextcloud op een rpi en er een externe disk op aansluiten voor opslag zou je al een heel eind moeten kunnen komen. https://github.com/nextcl...SB-drive-with-NextCloudPi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 15:30:
[...]

Welke linux based os-en heb je al geprobeerd en waarom voldeden die niet?
Ik zit momenteel gewoon wat rond te neuzen hiervoor.
ik heb in ubuntu en opensuse wel in de cli omgeving gewerkt. opensuse voor school

ik zelf wek op mijn laptop met ubuntu (desktop)
Hero of Time schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 15:36:
[...]

Prachtig, je bent dus bekend met Linux en hoe dit werkt.

[...]

En deze vraag klopt dan weer absoluut niet met wat je erboven stelt. Je weet dus in feite niets, anders had je deze vraag niet gesteld. ;)

Wat denk je zelf wat wel of niet geschikt zou zijn?
ik weet wel hoe ik met samba moet werken en zo maar ik ben niet zo zeer bedenkt met linux voor enterprise en dit soort doeleinden. ik kan simpel weg wel zeggen ik installeer ubuntu met samba en webmin zodat ik op afstand kan beheren maar misschien zijn er wel distros die speciaal zijn gemaakt voor dit soort doeleinden.
mkroes schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 16:03:
Even een extra vraag: waarom handleidingen op een netwerk share?
Is iets als een wiki niet gemakkelijker?
ik vraag dit zodat ik meer van de gebruikers kant hoor en ook eventuele ervarin/ mening kan horen van mensen
Verwijderd schreef op donderdag 28 december 2017 @ 15:34:
Als je alleen maar wat shares de lucht in wil gooien op je lokale netwerk, is het dan niet handiger om met bijv Nextcloud te stoeien? Of een simpele NAS in je netwerk te hangen?
Dat scheelt je een berg werk.
Met Nextcloud op een rpi en er een externe disk op aansluiten voor opslag zou je al een heel eind moeten kunnen komen. https://github.com/nextcl...SB-drive-with-NextCloudPi
ik kies hier bewust voor want ik vind het leuk om met linux te knutselen en te programmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:21

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Verwijderd schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 11:21:
[...]

ik weet wel hoe ik met samba moet werken en zo maar ik ben niet zo zeer bedenkt met linux voor enterprise en dit soort doeleinden. ik kan simpel weg wel zeggen ik installeer ubuntu met samba en webmin zodat ik op afstand kan beheren maar misschien zijn er wel distros die speciaal zijn gemaakt voor dit soort doeleinden.
Als je iets met enterprise wilt opleveren, moet je ab-so-luut niet met Webmin gaan werken. Het is leuk voor thuis, maar geeft uiteindelijk zo ongelooflijk veel gezeik, dat wil je echt niet.

Zoek je een kant-en-klaar pakket, dan is iets als OpenMediaVault een idee. En zo heb je nog meer opties.

Prachtig dat je wilt knutselen, maar het advies van @robb_nl is echt geen slechte. Wil je iets voor je gebruikers dat gewoon werkt, dan smijt je er een NAS neer en ben je klaar. Ik denk niet dat ze erg blij zullen worden als de Samba server er opeens uit ligt voor onbekende tijd, omdat jij eraan wilde knutselen. ;)

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hero of Time schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 12:07:
[...]

Als je iets met enterprise wilt opleveren, moet je ab-so-luut niet met Webmin gaan werken. Het is leuk voor thuis, maar geeft uiteindelijk zo ongelooflijk veel gezeik, dat wil je echt niet.

Zoek je een kant-en-klaar pakket, dan is iets als OpenMediaVault een idee. En zo heb je nog meer opties.

Prachtig dat je wilt knutselen, maar het advies van @robb_nl is echt geen slechte. Wil je iets voor je gebruikers dat gewoon werkt, dan smijt je er een NAS neer en ben je klaar. Ik denk niet dat ze erg blij zullen worden als de Samba server er opeens uit ligt voor onbekende tijd, omdat jij eraan wilde knutselen. ;)
ik zal eens kijken voor OpenMediaVault

maar ik had inderdaad sowieso in achterhoofd gehouden dat ik met dat geknutsel moet oppassen, als het draait dan zo laten en niet onnodig aanzitten, dit kan ik dan beter in virtuele omgeving doen waar kans op problemen met de fysieke server klein blijft.
Pagina: 1