Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
sluiten

Onderzoek Tweakers

Om beter te begrijpen wat jij waardevol vindt aan Tweakers en andere online content of features, voeren we een onderzoek uit. Wil jij ons helpen door de bijbehorende vragenlijst in te vullen? Het invullen neemt ongeveer 15 minuten in beslag en onder alle deelnemers verloten we drie Tweakers-goodiebags.

Naar het onderzoek

Toon posts:

XTZ 12.17 subwoofer defect of andere oorzaak.

Pagina: 1
Acties:

• TheKerremenke
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 00:11
Sinds een jaar of twee heb ik de volgende setup bij elkaar weten te stellen.

Reciever: Marantz 1506
Speakers: Qacoustics 3050 (2x), 3070 en 3020 (2x).
Subwoofer: XTZ 12.17
Platenspeler: Dual 505-2
Platenversterker: Cambridge CP1
Satelliet decoder: Xtrend ET8000
Tv: Sony KD 49X8505B
Mediaspeler: Appletv 4K

Een maand geleden heb ik de marantz reciever (1506) ter reparatie retour gestuurd naar Coolblue. Ivm een slecht contact aan de achterzijde waardoor mijn rear speakers geen/gebrekkig geluid maakten. Dit is netjes opgelost. Hierbij heb ik ook aangegeven dat ik twijfels had over de juiste werking van de subwoofer uitgang. Ik weet niet of hier iets mee gedaan is. Enkel dat Coolblue de reciever naar een erkende reparateur heeft doorgestuurd.

Nu zit ik met het volgende probleem. De subwoofer maakt geen geluid meer. Echter weet ik niet hoelang dit probleem al speelt. Zowel niet bij tv kijken via decoder, als spotify streamen vanaf mijn marantz 1506, als ook niet bij het afspelen van lp’s.

Als ik via Audessey test dan wordt er geen subwoofer herkend. Andere uitgang subwoofer out 2 geprobeerd. Mede als andere audio kabel naar de sub. Maar het probleem blijft. Geen geluid..

De subwoofer vervolgens rechtstreeks op mijn iPhone aangesloten, toen hoorde ik heel zacht geluid.

Instellingen op de sub zijn als volgt:
Crossover staat op 90, phase op 90, volume nu op max, normaal op 6, low-pass filter op Off, power op always.

Instellingen op de reciever zijn als volgt
Speakers Klein, Subwoofer Ja,
Crossovers: Front 80Hz, Center 80Hz, Surround 80Hz
Lage tonen LFE + Main, LPF voor LFE 80Hz

De zekering in de subwoofer heb ik ook al vervangen voor een nieuwe. Maar deze heeft eveneens stroom (te zien aan de groen led bij power switch)

Echter wordt de achterkant niet mee zo heet/warm als een jaar geleden.

Weet iemand wat het probleem zou kunnen zijn? Sub defect, reciever defect? Of gewoon instellingen?

• KoningBob
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 22-03 17:20
Om uit te sluiten dat je subwoofer defect is zou ik deze op een andere receiver aansluiten.
Bij iemand thuis of audio winkel.
Neem je meteen je receiver mee om daar een andere sub op aan te sluiten.

Tenzij ergens een volume knop helemaal dicht staat (virtueel of fysiek) lijkt het me niet dat het aan de instellingen ligt.

• FeaR
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 23:55

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Als de subwoofer rechtstreeks op een iPhone zacht geluid geeft dan ga ik toch aan de subwoofer twijfelen. Geeft de subwoofer wel een brom als je je vinger tegen de andere kant van de subwooferkabel legt?

Verder de crossover op de subwoofer volledig open zetten als je de crossover al op de receiver regelt. Phase zou ik ook terug zetten naar 0 op de subwoofer en de "LPF for LFE" mag op 120 Hz (default) staan in de receiver. 80 Hz voor speakers met een 5" woofer lijkt mij aan de lage kant, maar het zou kunnen door plaatsing bijvoorbeeld dicht tegen een muur. Maar die waarde is de minste van je problemen.

Edit:
Zo te zien doet de crossover op 90 Hz helemaals niets op de subwoofer als je voor "LFE" (oftewel low-pass filter op Off) kiest:
quote:
- By connecting to “LFE” input, the internal crossover filter is now by-passed
- The frequency control knob has no effect when using the “LFE” input.
- Adjust the “VOLUME” control knob to poiningt upwards, 12 o’clock.
- Set the “PHASE” to “0”
Phase en Volume zal je dus nog wel even moeten zetten zoals in de handleiding staat. Maar dat zou niet het verschil mogen maken tussen een goed werkende subwoofer en eentje die nog maar heel zacht geluid geeft.

PSN-ID: FeaR1986 || Xbox Live Gamertag: FeaR1986

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• TheKerremenke
Heb even tijdelijk een andere goedkope (merk abench) subwoofer aan de Marantz gezet. Maar het probleem blijft. Ik vermoed dat er een probleem in de reciever zit.

Bedankt voor de tips KoningBob en Fear.

Zo dadelijk even de XTZ proberen op een andere reciever. Kijken of er dan wel geluid uit komt.

Edit: met andere reciever geprobeerd. Nog steed geen/extreem zacht geluid uit de XTZ..

Zou het een gecombineerd probleem kunnen zijn? Defect subwoofer uitgang op Marantz en defecte subwoofer..

[Voor 24% gewijzigd door TheKerremenke op 22-12-2017 16:15]

• FeaR
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 23:55

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Zet de subwoofer eens op de Front Pre Out van de Marantz en speel eens een muziekje af (wel het volume laag zetten en langszaam op de receiver opbouwen). Dan kom je er mogelijk achter of het probleem in de Subwoofer Pre-Out zit. Ook al eens een andere kabel geprobeerd trouwens?

PSN-ID: FeaR1986 || Xbox Live Gamertag: FeaR1986

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• TheKerremenke
Andere kabel had ik al geprobeerd. Zal eens op zoek gaan naar een tulp kabel om via de front pre out te testen.

• TheKerremenke
Middels de front pre out geeft de subwoofer ook geen geluid. Tevens een andere stroom kabel gebruikt. Maar dat maakte ook niks uit..

• TheKerremenke
Vraagje, is het mogelijk om via een verborgen instelling de volume van de subwoofer uitgang hoger te stellen?

• TheKerremenke
Aangezien de oplossing nog niet gevonden is, contact opgenomen met de verkoper.

Ik ga met de subwoofer en Marantz daar eens langs om te kijken waar het probleem zit.

• TheKerremenke
Vandaag even bij Intosurround (verkoper van de XTZ) in Eindhoven langs geweest. Probleem bevond zich in de subwoofer zelf, niet de voeding maar ergens in de versterker. Gelukkig dus niet in de reciever. Er is een nieuwe backplate ingekomen. Nu doet ie het weer. :*) >:) :Y
Complimenten voor de service van Intosurround.nl

Tevens iedereen bedankt voor het aandragen van mogelijke oplossingen en tips. _/-\o_

[Voor 8% gewijzigd door TheKerremenke op 28-12-2017 19:37]

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True