Laptop defect, ligt bij Mycom zonder duidelijke diagnose

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DaanozZ
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 25-09 23:37
1. Mijn vraag:
Wat raden jullie aan in deze situatie?

Eieren kiezen voor mijn geld en eventuele belangrijke gegevens van mijn harde schijf halen alvorens ik de laptop ritueel verbrand?

Of

Verdergaan voor een reparatie?

Of wat anders?

Hieronder de situatie:

Het scherm gaat niet aan van de laptop. De laptop “draait” echter wel als ik hem aan zet.

Laptop was gekocht bij paradigit, hen bezocht, maar zij konden hem alleen opsturen en raden mij eigenlijk een lokaal reparatiecentrum aan want ik heb geen garantie meer.

Na contact met Lenovo hebben ze mij direct doorverwezen naar een ander telefoonnummer. Blijkt het telefoonnummer van Medion, een bedrijf die alle reparaties buiten garantie doet voor Lenovo en coulance kwam bij hun niet voor.

Omdat lenovo er zelf toch niets mee doet gekozen voor de plaatselijke Mycom winkel.
40 euro betaald voor onderzoekskosten en de conclusie is:
Scherm doet het niet, kabel van het scherm is goed. Externe monitor met HDMI verbinden werkt niet.
Ze wilden het scherm eigenlijk vervangen maar konden daarvoor de juiste onderdelen niet krijgen. Ze willen hem voor mij wél opsturen naar Lenovo.... verdere kosten voor mij (waarvan 50 euro onderzoekskosten bij Lenovo er direct al berekend kunnen worden natuurlijk).

2. Relevante software en hardware die ik gebruik:

Lenovo Y50-70 gekocht in Augustus 2015 (2 jaar garantie) dus geen garantie.
HDMI aansluiting voor het testen op een extern scherm.

3. Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Alle toetsencombinaties die er te vinden zijn op internet, HDMI aansluiten op de TV, resettoets indrukken. Laptop bij Mycom gebracht voor een diagnose die zij helaas niet hebben gesteld.

Ik ben zelf niet zo thuis hierin, echter krijg ik er wel een slecht gevoel van om de laptop nu helemaal af te schrijven. Hij koste 1000 euro nieuw en ik wil eigenlijk wel graag op een laptop blijven gamen dus dat zou dan zeker weer een dure grap worden.
Ik zie graag jullie advies en of reactie hierop want ik weet even niet wat ik hiermee moet doen.

Alle reacties

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-08 13:07
Als externe monitor ook niet werkt, waarom zou het dan wel werken door het scherm te vervangen?

Gaan er bepaalde lampjes branden? Gaat de fan meteen naar 100%?

Bios eens gereset? RAMgeheugen eens uithalen en opnieuw insteken(en als het kan testen met ander RAM)

http://specs.tweak.to/16567

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 29-09 23:28

MsG

Forumzwerver

In hoeverre constateer je dat het systeem wel 'draait'? Omdat de fan blaast? Dat zegt weinig. Wat als je de power-knop nadat hij 'aan' is weer indrukt, gaat hij dan METEEN weer uit na het indrukken, of moet je de powerknop 5 seconden inhouden vóórdat het systeem echt uitvalt?

Het klinkt als een defecte GPU zoals het nu lijkt. Wordt laptop ook behoorlijk heet bijvoorbeeld?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• ComputerHoed
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 25-09 21:18

ComputerHoed

Electronica <3

skelleniels schreef op donderdag 21 december 2017 @ 16:06:
Als externe monitor ook niet werkt, waarom zou het dan wel werken door het scherm te vervangen?

Gaan er bepaalde lampjes branden? Gaat de fan meteen naar 100%?

Bios eens gereset? RAMgeheugen eens uithalen en opnieuw insteken(en als het kan testen met ander RAM)
Dat eerste vroeg ik mij ook af. Dit zou een heel ander probleem kunnen zijn dan alleen het scherm.
Batterij uit laptop halen, BIOS batterij verwijderen (indien aanwezig), dan powerknop inhouden voor 30 seconden. Daarna zooi weer erin en nogmaals proberen.

Ryzen 2700X, Gigabyte Aorus Gaming 7, G.Skills Ripjaws V 3200Mhz 16GB DDR4 RAM, PowerColor Red Devil 5700 XT, Samsung 970 250GB NVMe-SSD, 3x 5TB Toshiba HDD, 500GB Samsung Evo 850 SSD

• DaanozZ
Dat is dus ook mijn denkwijze en zou daarom ook niet akkoord zijn gegaan met vervanging van het scherm.

Toetsenbord verlichting gaat gewoon aan.

Het lampje van dat de laptop aan staat ook en het lampje waar een soort emmer bij staat (sorry jongens! Harde schijf??) gaat af en toe aan op een regelmatige wijze. (2 sec niet en dan heel kort wel)

Fan draait normaal. Ik heb niet zelf gesleuteld aan de laptop. Dat heb ik aan de jongen van Mycom overgelaten... vrees ik.

• DaanozZ
MsG schreef op donderdag 21 december 2017 @ 16:10:
In hoeverre constateer je dat het systeem wel 'draait'? Omdat de fan blaast? Dat zegt weinig. Wat als je de power-knop nadat hij 'aan' is weer indrukt, gaat hij dan METEEN weer uit na het indrukken, of moet je de powerknop 5 seconden inhouden vóórdat het systeem echt uitvalt?

Het klinkt als een defecte GPU zoals het nu lijkt. Wordt laptop ook behoorlijk heet bijvoorbeeld?
Scherp! Ik krijg de indruk dat hij aanstaat inderdaad. De lampjes, toetsenbord verlichting is aan en nog instelbaar (zacht, hard en uit) met een toetsencombinatie.
Ik moet de powerknop ingedrukt houden om hem uit te krijgen. Dan valt hij ineens stil.

De hitte van de GPU weet ik zo niet. Niets van gemerkt in ieder geval.

[ Voor 4% gewijzigd door DaanozZ op 21-12-2017 16:16 ]

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-08 13:07
Kan je de batterij er eens uithalen, stroom loskoppelen en dan minimum 30 seconden de powerknop indrukken zodat zeker alle reststroom er uit is? Bij HP Laptop helpt dit vaak.

Wat is er trouwens aan voorafgegaan, had je toen al problemen of startte hij uit het niets niet meer op?

http://specs.tweak.to/16567

• DaanozZ
skelleniels schreef op donderdag 21 december 2017 @ 16:16:
Kan je de batterij er eens uithalen, stroom loskoppelen en dan minimum 30 seconden de powerknop indrukken zodat zeker alle reststroom er uit is? Bij HP Laptop helpt dit vaak.

Wat is er trouwens aan voorafgegaan, had je toen al problemen of startte hij uit het niets niet meer op?
De laptop ligt nu nog bij Mycom. Misschien had ik eerder moeten posten hier in plaats van hem daar brengen. Ik heb eerder wel 30 seconden die knop ingedrukt maar zonder het openschroeven.

De laptop heeft driekwart jaar niets liggen doen in de kast. Ik ben erg druk geweest en heb nu eindelijk weer tijd om te gamen. Laptop is ook niet gebruikt omdat die is vervangen door de iPad grotendeels.

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:58

servies

Veni Vidi Servici

1) Geen beeld op scherm
2) Geen beeld op externe monitor
3) Gaat wel aan
4) Het lijkt er op dat het toetsenbord wel werkt
5) Powerknop moet ingedrukt gehouden worden om uit te gaan (klinkt als harde shutdown)

Voorlopige snelle conclusie: de 'videokaart' is kapot... Of dit te repareren is.... kweetnie...

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 29-09 23:28

MsG

Forumzwerver

DaanozZ schreef op donderdag 21 december 2017 @ 16:15:
[...]

Scherp! Ik krijg de indruk dat hij aanstaat inderdaad. De lampjes, toetsenbord verlichting is aan en nog instelbaar (zacht, hard en uit) met een toetsencombinatie.
Ik moet de powerknop ingedrukt houden om hem uit te krijgen. Dan valt hij ineens stil.

De hitte van de GPU weet ik zo niet. Niets van gemerkt in ieder geval.
Hoe lang moet je hem inhouden? Echt wel ~ 5 seconden? Alle onderdelen die je noemt namelijk, zoals toetsenbord-verlichting staat vaak behoorlijk buiten het inhoudelijk opstarten van een computer. Haal anders eens het RAM er uit, gaat hij dan bijv. piepen of op een andere manier opstarten? Want dan zou hij minder ver door moeten starten, als hij daadwerkelijk nog opstart.

Bijzonder dat een computerwinkel zelf enkel kan constateren dat de schermkabel niet kapot is (die gaat zonder belasting ook bijna nooit stuk) maar verder niks lijkt te constateren. GPU-problemen is een beetje de nummer 1 laptop-defect. Soms gaat hij helemaal niet meer aan, maar vaak is dat dan ook de GPU die bij laptops structureel te heet wordt.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• DaanozZ
MsG schreef op donderdag 21 december 2017 @ 16:33:
[...]

Hoe lang moet je hem inhouden? Echt wel ~ 5 seconden? Alle onderdelen die je noemt namelijk, zoals toetsenbord-verlichting staat vaak behoorlijk buiten het inhoudelijk opstarten van een computer. Haal anders eens het RAM er uit, gaat hij dan bijv. piepen of op een andere manier opstarten? Want dan zou hij minder ver door moeten starten, als hij daadwerkelijk nog opstart.

Bijzonder dat een computerwinkel zelf enkel kan constateren dat de schermkabel niet kapot is (die gaat zonder belasting ook bijna nooit stuk) maar verder niks lijkt te constateren. GPU-problemen is een beetje de nummer 1 laptop-defect. Soms gaat hij helemaal niet meer aan, maar vaak is dat dan ook de GPU die bij laptops structureel te heet wordt.
Ik moet hem echt wel even inhouden ja tot hij uitvalt. Ik kan zelf nog niet sleutelen omdat hij daar nog ligt. Ik wil morgen mijn beslissing maken wat ik ga doen.

Ik snap dat onderzoek niet makkelijk is maar daar breng ik hem voor weg. Ze hebben de scharnieren nagekeken (wat een bekend probleem is) voor de kabel maar of ze die daadwerkelijk hebben getest op functie weet ik niet. Ik kan me nu zo voorstellen dat ze alleen hebben gekeken of hij intact is.
Of ze het loskoppelen van ram of batterij hebben gedaan ga ik morgen gelijk vragen.

Dat het de GPU of het moederborD is lijkt mij het meest aannemelijk in ieder geval.
Is dit nog aantrekkelijk om te repareren? Of is de prijs hiervan lastig in te schatten? Zit het bijvoorbeeld aan elkaar vast gesoldeerd zal er vast van afhangen.

• JobM
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Klinkt enigszins als een probleem wat ik met mijn lenovo Y500 heb gehad (en heb weten te fixen). Staat in dit topic: Lenovo Y500 start niet meer op, zwart scherm + hoge fanspeed

Hopelijk heb je er wat aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poema
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-08 10:54
Een 3 jaar oude laptop met MB problemen laten repareren door de fabrikant? Neuuuuhh....Kan je beter eerst wat dingen zelf proberen (zoals bios-recovery etc.) en helpt er niks een MB'tje scoren op Ebay ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mAiden88
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 31-07 21:49
Als een externe scherm ook niet werkt. Ga je toch heel erg denken aan een GPU die ze tijd gehad heeft... Zal inderdaad andere MB scoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:29

Croga

The Unreasonable Man

DaanozZ schreef op donderdag 21 december 2017 @ 16:01:
Laptop was gekocht bij paradigit, hen bezocht, maar zij konden hem alleen opsturen en raden mij eigenlijk een lokaal reparatiecentrum aan want ik heb geen garantie meer.
Daar begint het probleem. Je mag van zo'n apparaat verwachten dat hij langer dan 2 jaar mee gaat en dus heb je nog "garantie". Hoe het exact juridisch zit kunnen anderen hier op het forum je beter vertellen.
Door hem vervolgens naar Mycom te brengen heb je dat recht echter verspeelt.

Het klinkt als een probleem met de videokaart. Die zit waarschijnlijk gewoon op het moederbord. De enige optie is dan nog je moederbord te vervangen en ik twijfel niet dat dat duurder gaat zijn dan gewoon een nieuwe te kopen.

Dit ding is dood. Lekker begraven en verder kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:50

Blokker_1999

Full steam ahead

Langs de ene kant is het goed dat Mycom geen nieuw scherm heeft kunnen vinden daar het probleem inderdaad niet bij het scherm zal liggen. Aan de andere kant ook wel weer vreemd want bij Lenovo is dat vaak net geen probleem.

Ik ga akkoord met de anderen dat dit vermoedelijk een probleem van het moederbord is. En als je dan snel even op internet rondkijkt zie je prijzen (zonder verzendkosten) die al snel richting de $300 gaan.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Pagina: 1