Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JobM
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Hallo tweakers,

Afgelopen week toen ik mijn laptop (Lenovo Y500) afsloot en even later opnieuw wou opstarten, kreeg ik een zwart scherm en ging de ventilator na een paar seconden hard blazen. Na een tijdje gebeurde er nog niks en heb ik m afgesloten door de aan/uit knop ingedrukt te houden. Tijdens het afsluiten zijn er nog een paar windows updates geïnstalleerd, wat misschien iets veranderd kan hebben. Heel soms gaat het opstarten wel goed, waarna de laptop alles doet zoals voorheen.

Dingen die mij opvielen:
- Het Lenovo logo wat normaal in beeld kom bij het opstarten komt dus ook niet in beeld, waardoor het mij lijkt alsof die niet door zijn POST heen komt
- De laptop wordt na een tijdje warm
- Als ik de laptop een tijd (paar uur) niet heb aangeraakt dan start deze bij de eerste poging meteen op zonder problemen, waarbij het mogelijk is om hem in slaapstand te zetten en hier weer uit te halen

Harde en softe waren welke van belang zijn:
- Lenovo Y500
- i7 3630QM
- 8gb ddr3
- Nvidia GT750M
- 1TB hdd
- 240gb msata ssd (zelf erbij gezet)
- intel 7260 wifi kaartje (vervangen)
- Windows 10
- Verder lijkt het mij goed om te vermelden dat ik een gemodde bios geïnstalleerd heb, om zo de andere wifi kaart welke ik vervangen heb te laten werken. Deze bios draait al meer dan een jaar op de laptop.

Zelf heb ik al geprobeerd om:
- een externe monitor aan te sluiten, om zo uit te sluiten dat de kabel naar mijn LCD kapot is. Dit hielp echter niet.
- de bios te resetten naar default settings, dit is gelukt toen de laptop een keer wel aan sprong maar heeft niet geholpen. Laptop startte niet meer op na het opslaan en opnieuw opstarten van de bios.
- laptop helemaal uit elkaar gehaald, zonder ssd/hdd, toetsenbord, touchpad, intern beeldscherm, luidsprekers en wifi kaart (zo goed als kaal) geprobeerd te starten. Dit hielp ook niet.

Zelf heb ik het vermoeden dat het moederbord op sterven ligt, maar als de laptop door de POST heen lijkt te komen dan werkt deze nog gewoon zoals het hoort. Ik hoop dat er een tweaker is die mij kan helpen met het oplossen van dit probleem, want zelf ben ik ten einde raad :?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JobM
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Zojuist weten te fixen, hier de oplossing mocht er ooit iemand langs dit topic komen.

De bios was (waarschijnlijk) corrupt. Gelukkig had ik de originele bios nog (.bin bestand). Deze heb ik terug kunnen flashen door een usb stick van 2gb (alleen 2gb of lagere capaciteit schijnt te werken) te formatteren als FAT32 en vervolgens mijn oude bios op de usb te zetten en de volgende naam te geven: "QIWY3.BIN". Hierbij is het verstandig om een usb stick met LED te gebruiken, zodat je kan zien dat er iets gebeurd.

Vervolgens heb ik de accu en de lader losgehaald van de laptop. Hierna heb ik de usb stick in de usb poort gedaan naast de HDMI aansluiting. Dan moet je de toetsen FN en R ingedrukt houden, waarna je de oplader weer in de laptop doet en de laptop aan zet. Laat FN en R pas los als de LED op de usb gaat branden.

Als de laptop klaar is gaat deze vanzelf uit en is de originele bios terug geflasht! Mijn laptop doet het inmiddels weer _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryatzu
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-07 16:19
Hmm zal eens kijken of dit ook mogelijk is voor de acer laptop voor mijn vrouw.
Die geeft namelijk ook zwart beeld en soms als we geluk hebben na 10 minuten start hij opeens wel door en werkt alles naar behoren. Inderdaad ook alles al gereset.