• stier
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Wat ik mij afvraag: Ik zal toch niet de enige zijn als jongvolwassene zijnde die met dit soort problematiek zit. Waarom zijn er dan geen verenigingen die zich specifiek op deze doelgroep richten?

Ik wil graag normaal werk gaan doen tevens omdat je als Wajonger gestigmatiseerd wordt. Er wordt in zekere zin toch op je neergekeken.

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-05 22:41

Osxy

Holy crap on a cracker

stier schreef op donderdag 21 december 2017 @ 17:54:

Ik wil graag normaal werk gaan doen tevens omdat je als Wajonger gestigmatiseerd wordt. Er wordt in zekere zin toch op je neergekeken.
Sorry dit is pertinent niet waar.

Dat labeltje betekend zoveel als dat jij laat blijken/wat nodig is om te functioneren.

Ook ik ben ex-Wajonger en heb bijna nooit in de tijd dat mijn beperking nog merkbaar was meegemaakt dat er op mij werd neergekeken of dat ik slechter werd behandeld. De keren dat dit wel gebeurde was dit voor korte duur, uiteindelijk gaat het om wat JIJ laat zien. Als jij toont dat de vooroordelen niet waar zijn vergeten mensen die heel snel.

Dus heb geen idee hoe je op dat beeld uit bent gekomen maar ik vermoed dat het puur in jou hoofd zit OF dat het terecht is en dat je door je houding inderdaad extra ondersteuning behoefd. Zeker in laatste geval zou ik het idee van heel snel meer gaan verdienen uit je hoofd zetten, ga eerst maar eens goed opzoek naar wat vrijwilligers werk en kom onder de mensen.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Wat ik mij afvraag: Ik zal toch niet de enige zijn als jongvolwassene zijnde die met dit soort problematiek zit. Waarom zijn er dan geen verenigingen die zich specifiek op deze doelgroep richten?

Die zijn er ook. Ga maar zoeken. En er wordt alleen op je neergekeken als jij dat zo ook ervaart.. Je zet jezelf apart, dat doen andere niet. Je kunt anderen niet veranderen, alleen jezelf.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-05 22:51
Boeit niet, je hebt hioer genoeg handvatten gekregen.

• stier
  • Niet online
maartend schreef op donderdag 21 december 2017 @ 18:00:
[...]

Boeit niet, je hebt hioer genoeg handvatten gekregen.
Je gaat mij toch niet wijsmaken dat die allemaal hun heil zoeken in het hulpverleningscircuit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
stier schreef op donderdag 21 december 2017 @ 18:02:
[...]
Je gaat mij toch niet wijsmaken dat die allemaal hun heil zoeken in het hulpverleningscircuit?
Boeit niet. Je hebt hier genoeg genoeg handvatten om aan de slag te gaan. Wat er is kom je wel achter.

Stel ik zeg ja. Wat dan?
Stel, ik zeg nee. Wat dan?

[ Voor 8% gewijzigd door maartend op 21-12-2017 18:09 ]

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

stier schreef op donderdag 21 december 2017 @ 18:02:
[...]
De meer succesvolle wel. Die zoeken daar hun heil en volgen adviezen van deze hulpverleners ook op.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Die zijn er wel. Ik heb nog een aantal ideetjes aangedragen zelfs.
Goed, dat is wel met wat voorwaarden, maar dat moet te regelen zijn door simpelweg inzet te tonen. Gewoon vrijwilligerswerk gaan doen.
Daar van is genoeg te vinden, dus niks wat je tegenhoudt om jezelf te ontwikkelen tot het nivo wat noodzakelijk is om een serieuze ontwikkeling richting betaalde arbeidsmarkt te maken.

Kwestie van leren lopen voordat je gaat rennen...
Osxy schreef op donderdag 21 december 2017 @ 17:59:
[...]

Sorry dit is pertinent niet waar.

Dat labeltje betekend zoveel als dat jij laat blijken/wat nodig is om te functioneren.

Ook ik ben ex-Wajonger en heb bijna nooit in de tijd dat mijn beperking nog merkbaar was meegemaakt dat er op mij werd neergekeken of dat ik slechter werd behandeld. De keren dat dit wel gebeurde was dit voor korte duur, uiteindelijk gaat het om wat JIJ laat zien. Als jij toont dat de vooroordelen niet waar zijn vergeten mensen die heel snel.
[knip]
Hier wil ik toch even een kanttekening bij zetten.
Ook ik ben ex-Wajonger en ik heb weldegelijk meegemaakt dat er op me werd neergekeken.
Zelfs in zo'n mate dat ze me willen hebben voor een HBO nivo functie, maar dan moet je dat maar doen met behoud van uitkering.
Ik heb uiteraard vriendelijk *kuch* bedankt. Dikke vinger....

Aan de andere kant zijn er ook genoeg werkgevers die wel iemand zien voor wat hij/zij waard is. Zoals mijn huidige werkgever bijvoorbeeld.
Het is maar net welk bedrijf je treft en of de afdeling personeelszaken/human-resources een groep hufters is of niet.

[ Voor 43% gewijzigd door McKaamos op 21-12-2017 18:19 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:54

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Stier, je bent weer met afleidingsmaneuvres bezig.

Morgen bellen. Punt.

Verbied conversiepraktijken tegen LHBTQIA+-mensen, teken de petitie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stier
  • Niet online
Ik ga morgen vragen of ik een coach kan krijgen die mij bij het sociale aspect support. Eigenlijk had ik dit gehoopt toen ik mezelf aanmeldde voor een psycholoog maar helaas is dat niks geworden.

Best dom van me om gelijk de focus op seks en vrouwen te leggen. :')

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

stier schreef op donderdag 21 december 2017 @ 18:17:
Ik ga morgen vragen of ik een coach kan krijgen die mij bij het sociale aspect support. Eigenlijk had ik dit gehoopt toen ik mezelf aanmeldde voor een psycholoog maar helaas is dat niks geworden.

Best dom van me om gelijk de focus op seks en vrouwen te leggen. :')
Goedzo. Neem het aanbod van @maartend aan, stuur hem een DM om te overleggen wat je moet zeggen en vragen.

• maartend
stier schreef op donderdag 21 december 2017 @ 18:17:
Stuur maar DM. Moet wel weten waar je woont.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• maartend
Even voor de mensen, TS heeft contact gezocht. Hij lijkt stappen te gaan zetten.

Ik vind dat wel respect verdienen, zo'n mafkees als ik vragen.

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

d:)b

• stier
  • Niet online
Betreffende het inkomen: Ik meen mij hier een casus te herinneren dat iemand na jaren Wajong zichzelf kon gaan bedruipen na het volgen van een cursus en vervolgens als freelancer vanaf huis te werken. Kennelijk kan het.

• maartend
stier schreef op donderdag 21 december 2017 @ 19:43:
Betreffende het inkomen: Ik meen mij hier een casus te herinneren dat iemand na jaren Wajong zichzelf kon gaan bedruipen na het volgen van een cursus en vervolgens als freelancer vanaf huis te werken. Kennelijk kan het.
hey, Stier. het kan. Maar net als alle dingen in de grote boze maatschappij, het is niet voor iedereen weggelegd.

Maar je mag het als einddoel houden. Maar kijk wat de eerste stap is die je zou moeten doen om dit uiteindelijk te behalen.

• marvilleke
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-05-2024
Over hulpverleners enzo het klinkt als een no-brainer maar alsnog;

• Schrijf je eigen zorgplan endus per (probleem)levensgebied waar je nu staat en wat je uiteindelijk wilt.

• Zorg ervoor dat je als eerste bewust weet om te gaan met je beperking en vind dus ook een passende hulpverlener. Wees erop bedacht dat hulpverleners-land verdeeld is in grofweg 2 groepen. De hokjesdenkers met hun lijfspreuk "we weten veel beter wat goed voor je is dan jijzelf ooit kon bedenken" VS Geintegreerde denkers met hun lijfspreuk "We staan naast jou en we kijken samen welke doelen je misschien zou kunnen bereiken"

• Hulpverlener-land is een commerciele markt, benader/behandel hen ook zo. Ofwel jij hebt de regie. (Want het is toch ambulante zorg?)

• Mocht je een geschikte hulpverlener gevonden hebben. Stel jezelf periodiek altijd de vragen; Ben ik de afgelopen weken wijzer geworden/dichter bij mijn doel gekomen. Kan ik met die persoon door een deur als je weer een afspraak heb gehad. Durf ik me bloot te geven bij hem/haar? Zijn je antwoorden teminste 2 keer met "nee" beantwoord, zoek verder!! (ander persoon, een andere toko)

Maar kern van de zaak is eigenlijk dat jij hen moet laten zien dat jij de moeite waard bent geholpen te worden, Als je daarbij laat zien dat je over een "bananenschilen uitglijdt", that's life. Doe je dat allemaal niet dan ga je doelen zoals 'kwaliteit van je leven verhogen', 'het vinden en behouden van een betaalde baan' niet (weliicht nooit) bereiken.

Voor mij waren/zijn dit wel de ingredienten voor mijn persoonlijke groei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Je kan ook goedkoop antikraak gaan wonen en je meeste eten skippen. Ik ken een wajonger die zo 300/400 euro per maand overhoudt. Het moet je liggen, zo'n levensstijl, maar het kan.

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stier
  • Niet online
TerraGuy schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 00:04:
Je kan ook goedkoop antikraak gaan wonen en je meeste eten skippen. Ik ken een wajonger die zo 300/400 euro per maand overhoudt. Het moet je liggen, zo'n levensstijl, maar het kan.
Skippen? :D

Bij antikraak moet je wel altijd alternatieven achter de hand weten te houden, want nadeel is dat je zomaar op straat gezet kunt worden. Ik kan dan niet even bij mijn ouders intrekken.

Zoals eerder aangegeven zou ik het liefst nog een cursus o.i.d. doen en zelf mijn eigen brood verdienen zonder afhankelijk te zijn van een Wajong uitkering of gesubsidieerde baan. Door te gaan werken in een sociale werkplaats voor mensen met een beperking vrees ik dat ik geen goed CV kan opbouwen. Dan liever mezelf bijschool i.p.v. met oudjes en zwakbegaafden over koetjes en kalfjes praten.

Daarom weet ik niet of zo'n dagbesteding wel een goed idee is. Ik wil mezelf ook niet tussen allemaal kanslozen stoppen waar ik me ook niet op m'n plek voel.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@stier ik vind je behoorlijk neerbuigend over anderen ("zwakbegaafden", "kanslozen",...) terwijl jij hier de gene bent met een uitzichtloze situatie. Die anderen ondernemen wel een stuk meer dan wat jij tot nu toe gedaan hebt. Wie ben jij om daar een oordeel over te hebben?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvilleke
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-05-2024
Het zou zomaar kunnen dat @stier mentaal nog niet toe is aan zijn reis naar herstel. Endus dat ie nog ff iets dieper moet zakken.

Zo'n 10 jaar geleden vertelde een vrouw me; Je kunt pas je hoogtepunten te waarderen/herkennen als je je dieptepunt(en) hebt beleefd.

Btw; met een maandje of 2 a 3 skippen kan je beeld over geld in deze Nl maatschappij flink veranderen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
stier schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 00:36:
[...]

Zoals eerder aangegeven zou ik het liefst nog een cursus o.i.d. doen en zelf mijn eigen brood verdienen zonder afhankelijk te zijn van een Wajong uitkering of gesubsidieerde baan. Door te gaan werken in een sociale werkplaats voor mensen met een beperking vrees ik dat ik geen goed CV kan opbouwen. Dan liever mezelf bijschool i.p.v. met oudjes en zwakbegaafden over koetjes en kalfjes praten.

Daarom weet ik niet of zo'n dagbesteding wel een goed idee is. Ik wil mezelf ook niet tussen allemaal kanslozen stoppen waar ik me ook niet op m'n plek voel.
@stier
Je doet het weer, je stelt eisen waar je gewoon niet in de gelegenheid bent om eisen te stellen. Je hebt nu helemaal geen CV.
Ik heb ervaring met WerkLeerBedrijven en als het mogelijk is stromen mensen door naar een reguliere betaalde baan. Als het niet mogelijk is.

Stap 1, zoek begeleiding en kijk met hem wat de mogelijkheden voor je zijn. Ik heb je telefoonnummers gegeven.
Oja, en stop met cherry-picking.

p.s. Ik had gisteren dit geschreven.
Oja, 1 ding. We gaan hier iets instellen. Je mag niet"ja, maar "of iets van dergelijke bewoordingen meer gebruiken.

Als iemand je aanraadt om morgen eens te kijken naar een dagbesteding, dan kom je niet meer met de opmerking, ja maar dat zijn allemaal ouwe seuten (jij ook over een paar jaar), maar roep je ; doe ik en ik ga open kijken wat me dat oplevert aan de basic zaken ; ontmoet ik mensen (ook ouwe seuten zijn mensen), heb ik sociaal contact (bridgen of bingo of een oudje voortduwen in de rolstoel is ook sociaal contact.)

[ Voor 22% gewijzigd door maartend op 22-12-2017 09:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
nielsnl68 schreef op donderdag 21 december 2017 @ 13:50:
[...]

Erg goed voor je dat je die stap hebt kunnen zetten, dat is niet aan iedereen gegeven. Waarschijnlijk weetje ook dat niet ieder persoon met autist en ASS hetzelfde in elkaar zit. Voor sommige is deze stap enorm zwaar.
Andere, zoals ik, kunnen net als jij aan geeft makelijk iemand gedag zeggen, maar gaan dan juist plat in gewone conversaties, of pas als het contact inniger wordt.
Als ik zo de reacties lees, van de TS dan heb ik toch wel een positief gevoel bij hem. Het kost hem zoals hij zelf aangeeft tijd om alles te verwerken. Vervolgens moet hij hetgeen wat we hem aandragen kunnen omzetten in ware stappen. Mijzelf kennende, kan dat behoorlijk stress opleveren en kan het weken of zelfs maanden duren voordat ik een stap durf te nemen. Soms helpt het als je iemand om je heen hebt die je kan ondersteunen.

Herken jij je helemaal niet in het fijt dat hij vanalles wil maar het er niet uit komt? Ik wel namelijk, het is frustrerend.

Mvg
Niels
Ik herken het juist, en daarom probeer ik de TS duidelijk te maken dat het enige wat helpt tegen dat willen maar niet doen is het JUIST te gaan doen. Ik weet hoe verdomd moeilijk die stap zetten is, maar ook dat je achteraf dan zoveel voldoening krijgt omdat het eigenlijk helemaal niet zo eng en moeilijk was. Dit geeft een positieve spiraal waardoor je meer gaat durven en proberen... dus juist om uit de negatieve spiraal te breken moet je iets gaan doen.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CEx
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17-10-2024

CEx

Het is geen negatieve spiraal, hij zit comfortabel in zijn huidige denkwijze: niets is zijn schuld en er is altijd een reden om geen actie te ondernemen of door te zetten. Het kleine kind dat hoort dat er iets nieuws gegeten wordt en bij voorbaat al roept "dat lust ik niet!".

Naar mijn mening vereist dit een zorgvuldig nieuwe opbouw van zijn denkwijzes. Hopelijk kan maartend voldoende helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
CEx schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 09:20:
Naar mijn mening vereist dit een zorgvuldig nieuwe opbouw van zijn denkwijzes. Hopelijk kan maartend voldoende helpen.
Thnx. Maar verwacht niet te veel van me. Ik kan wat handvatten en contacten geven, hij zal het zelf moeten doen. Als er een begeleider in zicht is heb ik hoop op verbetering en vooruitgang.
Maar we zullen zien wat de dag brengt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
CEx schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 09:20:
Het is geen negatieve spiraal, hij zit comfortabel in zijn huidige denkwijze: niets is zijn schuld en er is altijd een reden om geen actie te ondernemen of door te zetten. Het kleine kind dat hoort dat er iets nieuws gegeten wordt en bij voorbaat al roept "dat lust ik niet!".

En dat is juist voor autisten de standaard negatieve spiraal, gezien als ze door blijven gaan met dit gedrag het constant bevestigd wordt dat ze inderdaad beter niks kunnen proberen omdat ze overal in falen.
Terwijl, inderdaad zoals je aangeeft, ze niet zien dat ze falen omdat ze het niet goed aanpakken. Het is heel zwart wit, je doet iets, je faalt, dus dan doe je het niet meer. Dit begreep ik ook niet tot een bevriende psycholoog mij aan de hand heeft meegenomen en stap voor stap dingen uitlegde, zoals simpele sociale situaties, wat zeg je, maar vooral hoe zeg je dingen en hoe komen deze over? Daarna ben ik er zelf mee begonnen, simpelweg kijken hoe mensen reageren op wat je zegt in de Supermarkt, en dat dan op verschillende manieren.. De caissiere simpel gedag zeggen, de volgende dag eens heel vrolijk, of een keer vragen hoe het met haar is... dat soort kleine dingetjes, daarmee beginnen en dan krijg je vanzelf feedback terug waar je wat van kan leren.

Het enige belangrijke is, je moet het wilen leren..en accepteren dat dit gaat met heel veel vallen en opstaan. Dus de angst loslaten om op je bek te gaan is het belangrijkste. En voor wat ik hier kan zien zit Stier nog vol in deze angst. Enige manier om daar overheen te stappen is gewoonweg dingen gaan doen.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
@SmurfLink
Gewldig. Dat is de manier.

@stier
Pak dat op.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

stier schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 00:36:
[...]
Skippen? :D

Bij antikraak moet je wel altijd alternatieven achter de hand weten te houden, want nadeel is dat je zomaar op straat gezet kunt worden. Ik kan dan niet even bij mijn ouders intrekken.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
@Ardana
Je mag boos zijn.
En respect voor je. Heb je beter gedaan dan ik.

[ Voor 21% gewijzigd door maartend op 22-12-2017 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -AzErTy-
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:02
Je wil een aardig betaalde job, doorgroeimogelijkheden etc.

Kijk nu even naar je uitgangssituatie zoals je ze hier schetst.

- Autisme spectrumstoornis is voorbij gekomen
- Sociale angsten/ geinhibeerd gedrag etc

Bekijk het leven eens alsof het een rollenspel is. De fictieve job die je zou willen vereist als skills een +5 in conversaties een +3 in conditie en etc en jij hebt momenteel -3 op conversaties en 0 op conditie.

Dan begrijp je toch dat je aan die skills gaat moeten werken en dat je eerst via de kaartclub met de ouderen moet gaan waar de conversaties fool-proof zijn voordat je direct aan leeftijdsgenoten/ het andere geslacht gaat beginnen. Het is als een baby die nog niet kan lopen maar wel al met een auto zou willen rijden.

Het einddoel is de goedbetaalde job maar eerst is er een lange weg te gaan, dit topic staat al bol van de goede adviezen om stap per stap te gaan.

Laatste punt bekijk een van de volgende dagen eens de film IMDB: Yes Man (2008)
Een comedie met Jim Carrey maar ergens wel heel toepasselijk op jouw mindset. Probeer die knop om te draaien en ipv "nee ik kan niet omdat insert excuse" uit te gaan van ja en we zien wel wat er van komt.

God does not play dice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:21
stier schreef op donderdag 21 december 2017 @ 16:34:
[...]
Dat ik soms lukraak topics open is echt een uiting van frustratie, dat ik gewoon niemand heb om mee te praten.
Het forum is echter geen plek om frustratie te dumpen.

De vraag is in beginsel beantwoord waarna het toch weer afdwaalt zoals eerdere topics - bij topicstarters ligt enige verantwoordelijkheid een topic ontopic te onderhouden. Daarom krijgt ook dit topic een slot.
Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.