Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
sluiten

Onderzoek Tweakers

Om beter te begrijpen wat jij waardevol vindt aan Tweakers en andere online content of features, voeren we een onderzoek uit. Wil jij ons helpen door de bijbehorende vragenlijst in te vullen? Het invullen neemt ongeveer 15 minuten in beslag en onder alle deelnemers verloten we drie Tweakers-goodiebags.

Naar het onderzoek

Toon posts:

Werkelijke schermoppervlakte - niet alleen de diagonaal

Pagina: 1
Acties:

• hdela
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 16-01 20:23
In de review van de iPhone X staat op de tweede pagina een handige tabel met daarin een overzicht van de werkelijke oppervlakte van de schermen van de verschillende iPhones en de Galaxy S8. Waarvoor hulde, Tweakers is de enige site waar ik een dergelijke berekening heb gevonden, de enige die er eigenlijk toe doet!

Mijn vraag is hoe de berekening is gemaakt? Waar vinden we de nodige afmetingen? Kan dit ook gemaakt worden voor de Galaxy S8plus?

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 20:42
je weet de hoek (sinus schemverhouding) en de schuine zijde. Niet zo'n heel moeilijk rekensommetje...

zcflevo.nl

• hdela
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 16-01 20:23
Voor mij wel. Doe het mij maar voor dan...

• thomas_n
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 23-01 17:25
Het kan natuurlijk op allerlei manieren. Eén methode is:

Noem de schermverhouding A:B (bij de iPhone 8 zijn A en B dus respectievelijk 16 en 9)

De lange zijde is dan dus A*x lang en de korte zijde B*x. De gevraagde oppervlakte is gelijk aan het product van deze zijdes en is dus:

A*x*B*x = A*B*x2

Noem de lengte van de diagonaal C (bij de iPhone 8 is C 5,5 inch, oftewel 13,97 cm)

Pythagoras levert dan op:
C2 = (A*x)2 + (B*x)2
C2 = (A2 + B2)*x2
x2 = C2 / (A2 + B2)

Deze laatste uitdrukking van x2 invullen in de eerder gevonden formule voor de oppervlakte geeft:

A*B*C2 / (A2 + B2)

Waarin A en B de schermverhouding (A:B) zijn en C de lengte van de schermdiagonaal is.

Voor de iPhone 8 levert dit een oppervlakte op van 83,39 cm2

[Voor 4% gewijzigd door thomas_n op 19-12-2017 13:30]

• P_Tingen
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 21:09

P_Tingen

omdat het KAN

Andere manier, met sinusregel:

Je weet de verhouding tussen lengte en breedte, want die is 16:9.
Je weet ook dat het een rechthoek is, dus 4 hoeken van 90 graden. Trek denkbeeldig een schuine lijn zodat je 2 driehoeken krijgt.
     B----+
     |\   |
  16 | \  |
     |  \ |
     |   \|
     A----C
       9

De hoeken daarvan weet je ook, want een rechtdriehoek heeft 180 graden totaal. Er is dus 1 rechte hoek van 90 graden. De twee overgebleven hoeken zijn uit te rekenen met de tangens (tan = overstaande / aanliggende):
Hoek A = 90
Hoek B = tan-1(AC/AB) = tan-1(9/16) = ~29.4
Hoek C = tan-1(AB/AC) = tan-1(16/9) = ~60.6

Nu komen we ergens, want met de sinusregel kunnen we nu de lengte van a en b uitrekenen. Sinusregel:
  BC      AC      AB 
----- = ----- = -----
sin A   sin B   sin C

Een aantal dingen weten we nu:
BC = 5,5" x 2,54cm = 13,97cm
sin( A ) = sin(90) = 1
sin( B ) = sin(29,4) = 0,49
sin( C ) = sin(60,6) = 0,87

De vergelijking kun je nu invullen:
13,97    AC     AB 
----- = ---- = ----
  1     0,49   0,87

En met kruislings vermenigvuldigen levert:
AC = 13,97 x 0,49 / 1 = 6,86cm
AB = 13,97 x 0.87 / 1 = 12.17cm

En je oppervlak is 6.86 x 12.17 = 83,47cm2

... en gaat over tot de orde van de dag

• thomas_n
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 23-01 17:25
Ik zie trouwens dat je specifiek vroeg om de Galaxy S8+, Omdat het bijna kerst is vul ik die ook nog even voor je in.

De formule die ik in mijn eerdere post had afgeleid:

oppervlakte = A*B*C2 / (A2 + B2)

Even de schermverhouding en diagonaal van de S8+ opzoeken:

A = 18,5
B = 9
C = 6,2 inch = 15,748 cm

En dan invullen:

18,5*9*15,7482 / (18,52 + 92) = 97,56 cm2

• ACM
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

quote:
Deze berekening wordt ook bijna zo automatisch gedaan bij de smartphone-categorie via de specificatie 'Relatieve schermgrootte' (of '% scherm' als je 'm als kolom wilt kiezen).

Maar dan met sin(atan(ratio)) en cos(atan(ratio)) ipv effectief de sin(atan(1/ratio)).
quote:
thomas_n schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 13:28:
Het kan natuurlijk op allerlei manieren. Eén methode is:
[...]
A*B*C2 / (A2 + B2)
Maar voor deze had ik minder nieuwe code hoeven maken (er zat in onze DSL nog geen ondersteuning voor sinus, cosinus en (a)tangens)... :/ :P

Saai uitzicht in je tuin? Hang er een foto voor!

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True