Voor 1 januari 2016 was het zo dat verzekeraars zelf bepaalden hoeveel schadevrije jaren je verloor na een schade. Hierdoor verloor je bij de ene verzekeraar vier schadevrije jaren na een schade, terwijl je bij de andere verzekeraar zes schadevrije jaren verloor na een zelfde schade. Omdat men dit oneerlijk vond heeft het Verbond van Verzekeraars een standaardtabel gemaakt voor de terugval bij schade. Deze tabel moeten alle verzekeraars vanaf 2016 verplicht gebruiken om de terugval van je schadevrije jaren te berekenen. De nieuwe regeling moet ervoor zorgen dat je bij elke verzekeraar even snel schadevrije jaren opbouwt en verliest.
Sinds 2016 kun je bij iedere verzekeraar tot 99 schadevrije jaren opbouwen. Ieder jaar dat je geen schade claimt, bouw je één schadevrij jaar op. Bij iedere schade die je claimt, val je vijf schadevrije jaren terug. Heb je meer dan vijftien schadevrije jaren? Dan val je na schade altijd terug naar tien schadevrije jaren. Het minste aantal schadevrije jaren dat je kunt hebben is min vijf.
Bron:
Independer.nl. Alles wat ik zeg is een feit, puur en simpel. Maar je hoeft mij niet op mijn woord te geloven hoor, 30 seconden zoeken en je hebt het gevonden. Overigens is dit in het kort het hele verhaal: tijdje geen auto gehad dus schadevrije jaren kwijt, weer auto gekocht, iemand heeft tegen mijn geparkeerde auto aangezeten, is weer weggereden dus niemand waarop je kunt verhalen, en dan krijg je dit voor je kiezen. Als jij dat "janken" noemt zegt dat meer over jou dan over mij.
Aan alle anderen: hartelijk dank voor de reacties, het is helaas wat het is.
[
Voor 25% gewijzigd door
Kurgan op 22-12-2017 11:07
]