Slimme meter 2017 en nu bijna 4 keer zoveel verbruik

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fokitsme
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-03 18:22
Hai.Ik woon alleen en heb al 20 jaar een contract bij eneco. Per jan 2017 overgestapt naar Nuon.

Ik had de slimme meter officieel geweigerd maar moest toch een nieuwe meter. De man zei dat ik uiteindelijk toch de slimme meter zou moeten nemen dus heb ik me laten overhalen.

Ik ga normaal rond uur of 22.00 naar bed. Alle lampen uit. Verwarming op 14 alle elektra zoals tv en laptop echt uit via stekkerdozen met aan en uit knop. Verwarming niet hoger dan 18.5
Al jaren een beetje hetzelfde verbruik.
In 2015 Stroom: 454 en gas 699
In 2016 Stroom 424 en gas 747

Ik doe altijd als termijn 99,00 en dan krijg ik elk jaar ca 400 terug.

Tot dit jaar.
Opeens heb ik 2 meters dus daltarief

Nu is de stand.....stroom 1 kwh 718! en!!! stroom 2 is 879 dus in totaal ca 1600.

Wel heb ik een andere verwarmingsketel. Via elan wonen en volgens monteur zou deze veel zuiniger zijn.
Er is iets mis maar stedin stuurt me naar nuon en nuon naar stedin. Niemand helpt me.
Ik leef van ziektewet en daarom ben ik zuinig. Als ik de slimme meter wil laten ijken kost het ca 550 tot 800 dat ik natuurlijk niet heb.

Gisteren keken we naar de standen van de maand juni .Ik was toen namelijk een week weg en elke dag was precies hetzelfde.. Dus ook toen ik weg was verbruikte ik precies hetzelfde.
Vandaag schijnt er een probleem te zijn als je bepaalde standen wilt opzoeken.

Ik slaap niet meer want ik zie geen oplossing. Kan het de nieuwe ketel zijn? Ik heb elan gebeld maar zij zeiden nee dat kan niet want het is een gasketel. Intergas Kombi Kompakt HRE

Ik heb de ijskast al 2 weken geleden uitgezet maar helaas krijg ik de standen niet (Sorry, dit onderdeel is even niet beschikbaar
Excuses voor dit ongemak. We zijn op de hoogte van de storing en lossen 'm op. U kunt dit onderdeel gauw weer gebruiken)

Meetdatum Stroom I
kWh Stroom II
kWh Gas
m3 Bron Opmerking Bewerken
1 dec 2017: 718 -879 Slimme-meterstand
1 okt 2017: 580 -705 Slimme-meterstand
1 aug 2017: 447 -542 Slimme-meterstand
1 jun 2017: 313 -383 Slimme-meterstand
1 apr 2017: 163 -223 Slimme-meterstand
1 feb 2017: 43 -48 Slimme-meterstand
17 jan 2017: 10 -5 46.924 Beginstand

Wat voel ik me in de steek gelaten. Normaal als je iets koopt of afneemt heb je garantie maar niemand wil ook maar verder kijken.. Stedin niet en Nuon niet. Mijn contract bij hen loopt over 2 weken af. Geen idee wat ik nu verder moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:50
Je kunt de standen op de meter zelf zien en dagelijks noteren. Waarom heb je 'ineens' piek en daltarief?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-06 17:55

Shunt

Boe

Begin eens met je continue verbruik te bekijken. Dit kan je gewoon direct op de meter bekijken als het goed is. (zit gewoon een schermpje op) En begin dan eens met het los halen van apparatuur en kijk wat dit met je verbruik doet. Zo kun je op zoek naar iets wat mogelijk extreem veel verbruikt.

Ook zou je eens kunnen kijken of de meter wel klopt door alles af te sluiten (overal stroom vanaf en zorgen dat je 0 verbruik hebt.) Sluit dan ergens een apparaat aan met een wattage meter er tussen aan en vergelijk de twee waardes die je krijgt.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:02
1600kWh per jaar is niet zo gek voor een alleenstaande. Ik denk dat je oude meter niet goed meer was en dat je jarenlang te weinig betaald hebt. Ik heb hetzelfde gehad met een watermeter. Helaas was ik zo handig om dat zelf te melden. Ze wisten al dat het type meter dat ik had vervangen moest worden, maar doordat ik belde hebben ze ook het verbruik van het lopende jaar geschat en mocht ik dus bijbetalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-05 14:51

Indoubt

Always be indoubt until sure

Slimme meter is niet noodzakelijk slim voor jouw

Maar in dit geval lijkt er wel meer aan de hand te zijn. Het is mogelijk dat de oude meter niet meer goed functioneerde maar een dergelijk verschil is wel zeer frappant. Eigenlijk onmogelijk bijna.

Kun je kijken of je alle oude standen van de laatste jaren kunt achterhalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-06 22:55

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

staat je slimme meter hier tussen?

https://radar.avrotros.nl...lijk-meer-verbruik-meten/

er is al best veel te doen geweest over slimme meters die ineens veel meer aan gaven dan hun analoge voorgangers...

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

454/424 kWh is extreem laag. Dat zou ~1,24 kWh verbruik op een dag zijn, is 0.052 kWh elk uur, op zijn hoogst dus.
Dat betekent dat je een rustverbruik van ver onder de 50Watt zou hebben (zeldzaam) en ook nog eens heel weinig daarboven zou komen.

Ter vergelijking: ik had een defecte elektriciteitsmeter, die er na ijking ongeveer helft naast bleek te zitten.
Met die defecte meter had ik toch een verbuik van 900kWh per jaar. Tegenwoordig verbruik ik de door jou opgegeven oude standen per 2 maanden...

Het is spijtig maar ik denk dat je nieuwe meter goed meet, en je oude meter defect was, of dat de meterstanden nooit goed zijn opgenomen of doorgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:36
Die oude meter lijkt wel kapot.
65kwh in een maand... Respect als dat lukt, versta me niet verkeerd. Maar dit kan bijna niet waar zijn.
Paar keer een wasmachine, savods de tv, de computer aan, en dan heb je nog je koelkast, sluiverbruik etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Volgens zijn oude standen 454 / 12 = 37.8 kWh in een maand. Gewoon onmogelijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-05 23:28
Ik doe altijd als termijn 99,00 en dan krijg ik elk jaar ca 400 terug.
Dat is dus 520 euro ofwel 2700 kWh
Tot dit jaar.
Opeens heb ik 2 meters dus daltarief

Nu is de stand.....stroom 1 kwh 718! en!!! stroom 2 is 879 dus in totaal ca 1600.
Nu heb je het over kWh en net nog over euro's . Een kWh kost maar 0,19 of 0,20 euro dus als je in totaal 1600 kwh hebt gaat het over 300-320 euro en kom je dit jaar niet aan de 520 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fokitsme
Oke dat de oude meter niet klopt kan ik mee leven maar ik heb maar in 1 kamer de verwarming aan en dat ik snachts zo veel verbruik dat is voor mij echt het bewijs dat er iets mis is.

2016

1 Leveringskosten voor stroom en gas door Eneco Consumenten B.V.
¤ 367,59
2 Overheidsheffingen op stroom en gas af te dragen aan de Belastingdienst
¤ -101,31
3 Netbeheerkosten voor stroom en gas af te dragen aan Stedin Netbeheer B.V.
¤ 389,61
4 Overige producten en diensten van Eneco ¤ 3,00
Totale kosten op deze jaarnota (incl. ¤ 114,34 btw) ¤ 658,89
5 Af: In rekening gebrachte termijnbedragen ¤ 1.098,00
U krijgt terug over afgelopen periode (incl. ¤ 75,96 btw) ¤ 439,11
6 Uw nieuwe termijnbedrag (incl. ¤ 10,07 btw) Dit bedrag geldt per juli 2016. We verrekenen uw eerste nieuwe termijnbedrag in deze jaarnota.
¤ 58,00
Door u te ontvangen ¤ 381,11

Uw verbruik over deze periode Product Verbruik Eindstand Factor van tot Stroom normaaltarief (kWh) 442 Beginstand 28656 eindstand :29098

Ik ben echt heel zuinig en wat ik nu verbruik is het gemiddelde van eenpersoonshuishouden en dat kan niet.

@Shunt ja dat probeer ik maar zie niet veel verschil. Ik ben op zoek naar iets wat ook in de nacht blijkbaar veel electra afneemt. Wattage meter? Oke Ik ben vrouw met 2 linkerhanden maar zal eens navragen.

@Indoubt Dat vind ik dus ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fokitsme
TWyk schreef op maandag 18 december 2017 @ 16:10:
[...]

Dat is dus 520 euro ofwel 2700 kWh

[...]

Nu heb je het over kWh en net nog over euro's . Een kWh kost maar 0,19 of 0,20 euro dus als je in totaal 1600 kwh hebt gaat het over 300-320 euro en kom je dit jaar niet aan de 520 euro.
Sorry Ik betaal ca tussen 50 en 60 euro per maand de laatste 10 jaar maar maak er zelf 99,00 per maand van zodat ik wat terug krijg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-06 23:27
fokitsme schreef op maandag 18 december 2017 @ 15:33:Opeens heb ik 2 meters dus daltarief

Meetdatum	Stroom I kWh	Stroom II kWh	Gas m3	Bron	Opmerking
1 dec 2017:	718		-		879		Slimme-meterstand	 
1 okt 2017:	580		-		705		Slimme-meterstand	 
1 aug 2017:	447		-		542		Slimme-meterstand	 
1 jun 2017:	313		-		383		Slimme-meterstand	 
1 apr 2017:	163		-		223		Slimme-meterstand	 
1 feb 2017:	43		-		48		Slimme-meterstand	 
17 jan 2017:	10		-		5	46.924	Beginstand
Weet je zeker dat je normaal/dal tarief hebt? Zoals ik de tabel lees heb je alleen normaal tarief en is je verbruik 718 kWh voor stroom en 879m3 voor gas. Ik heb de tabel wat beter uitgelijnd zodat het duidelijker is. Dan is je verbruik nog wel hoger als je eerst had, maar niet zo extreem.

Meld je anders aan op een site om je slimme meter uit te laten lezen om zo meer inzicht te krijgen wanneer je het meeste verbruikt. Bijvoorbeeld enelogic.com .

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fokitsme
@urk_forever Oh bestaan die? Dank je.Ik ga kijken en ook bedankt voor het mooier maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

urk_forever schreef op maandag 18 december 2017 @ 16:42:
[...]

Weet je zeker dat je normaal/dal tarief hebt? Zoals ik de tabel lees heb je alleen normaal tarief en is je verbruik 718 kWh voor stroom en 879m3 voor gas. Ik heb de tabel wat beter uitgelijnd zodat het duidelijker is. Dan is je verbruik nog wel hoger als je eerst had, maar niet zo extreem.

Meld je anders aan op een site om je slimme meter uit te laten lezen om zo meer inzicht te krijgen wanneer je het meeste verbruikt. Bijvoorbeeld enelogic.com .
Jouw tabel klopt niet, slimme meter geeft altijd twee elektra standen door, de standen die TS doorgaf zijn van telwerk 1 en telwerk 2 van de elektrameter. Zoals jij de tabel maakt met gas heeft TS net zoveel gasverbruik in de zomer als in de winter >:)

@fokitsme wat heb je s'nachts aanstaan?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:07

Barrycade

Through the...

Als ik lees dat je blijkbaar een (oude) ijskast had naast je koelkast kan je al bijna never nooit niet aan 480 kWh komen per jaar.

Ik neem aan dat doordat het budget niet ruim is er geen A++++ koelkast /vriezer en wasmachine zijn.

Gemiddeld gebruik 1 persoonshuishouden is 1850 kWh. Daar zit je met 1600 met aan de onderkant. En ondanks dat je dus hele dagen thuis bent.

Plaats je type meter eens. Kunnen we opzoeken welke stand je moet selecteren voor je huidige gebruik. Dan kan je daarna alle stekkers er uit halen en dan 1 voor 1 terugplaatsen. Dan kan je uitzoeken welke sluipverbruikers er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fokitsme
@klump4u heeft gelijk..Dit ging idd alleen over stroom. 2 meters.Helaas kan ik nog geen gebruik maken van mijn nuon want weer foutmeldingen... Wat raar is dat ik net zo veel verbruik als overdag.

Ja boven de kolommen staat ook stroom 1 en stroom 2 Ik heb me iig aangemeld bij
enelogic.. Weet niet of ik ook mijn oude verbruik zal kunnen inzien maar erg benieuwd naar de standen van de nacht.
De een staat dus op 718 en de ander nog hoger 879. Dat vind ik zo raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-06 11:46

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Je zei dat je keek naar de standen van juni, dat geeft aan dat je dus niet op de meter zelf kijkt. Ik neem aan een online overzicht van je energieleverancier?

Er is een kans dat het online overzicht aan een andere meter is gekoppeld. Ik heb dit ook gehad. Kijk op de meter zelf wat je daar voor getallen ziet en of die overeenkomen met je online overzicht. Als de getallen op je meter lager zijn dan is dit waarschijnlijk het geval.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fokitsme
Ik heb snachts niets aan staan behalve een ventilatortje die koele lucht blaast maar overdag is die niet aan. vrieskist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:04
Maar trek je ook stekkers uit de TV, computer, alle andere zaken? En sowieso, je koelkast en vriezer staan alsnog wel aan (al gebruiken ze ca 15 minuten per uur stroom om te koelen).

Vergis je niet in sluipverbruik. Mijn laagste is ~70W, waarbij ik al aan stand-by killing doe. Wel heb ik een server draaien die zo'n 25-27W trekt. Dus ik heb een stand-by verbruik van ~50W, wat echt al erg laag is.

Vergeet ook niet dat je in het weekend ook nachttarrief hebt :) . Bij mij is volgens mij het verbruik in "daluren" ook hoger.

Als je echt op 0 wilt komen, dan zul je echt alle stekkers uit alle stopcontacten moeten halen!

[ Voor 11% gewijzigd door GENETX op 18-12-2017 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fokitsme
Johnny schreef op maandag 18 december 2017 @ 19:42:
Je zei dat je keek naar de standen van juni, dat geeft aan dat je dus niet op de meter zelf kijkt. Ik neem aan een online overzicht van je energieleverancier?

Er is een kans dat het online overzicht aan een andere meter is gekoppeld. Ik heb dit ook gehad. Kijk op de meter zelf wat je daar voor getallen ziet en of die overeenkomen met je online overzicht. Als de getallen op je meter lager zijn dan is dit waarschijnlijk het geval.
Oke.Ik ga mijn best doen.Vind het nog niet zo eenvoudig.

Ja kloppen wel..de een 965 t2 en de ander 750

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Je dalverbruik is niet alleen 's avonds/'s nachts, maar ook het verbruik van vrijdagavond tot maandagochtend. Als je in die periode dus wel vaak thuis bent, dan kan het prima dat je dalverbruik hoger uitkomt :).

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fokitsme
GENETX schreef op maandag 18 december 2017 @ 19:51:
Maar trek je ook stekkers uit de TV, computer, alle andere zaken? En sowieso, je koelkast en vriezer staan alsnog wel aan (al gebruiken ze ca 15 minuten per uur stroom om te koelen).

Vergis je niet in sluipverbruik. Mijn laagste is ~70W, waarbij ik al aan stand-by killing doe. Wel heb ik een server draaien die zo'n 25-27W trekt. Dus ik heb een stand-by verbruik van ~50W, wat echt al erg laag is.

Vergeet ook niet dat je in het weekend ook nachttarrief hebt :) . Bij mij is volgens mij het verbruik in "daluren" ook hoger.

Als je echt op 0 wilt komen, dan zul je echt alle stekkers uit alle stopcontacten moeten halen!
Ik ga in het weekend ook dezelfde tijd naar bed. Eigenlijk is er dit jaar buiten de slimme meter niets veranderd behalve de nieuwe ketel. Ik trek niet de stekkers uit van mijn ketel,broodbakmachine en lampje naast mijn bed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fokitsme
Maar kan er niet een storing in die gasketel zitten of in een ander apparaat.

Oik kaneven destanden inzien.

In juni was ik de derde week weg.
dit zijn de standen:

week 1- 20.07
week 2 -35.57
week 3- 35.57
week 4- 35.57 (Ik was weg)
week5 30.49

dan de maand juli alle weken precies hetzelfde. per week
Afbeeldingslocatie: https://s18.postimg.org/87fjvcw11/juli_2017.jpg

Hier eerste week van sept per dag..

Afbeeldingslocatie: https://s18.postimg.org/6tnwzr6yt/sept_1_week.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fokitsme
Barrycade schreef op maandag 18 december 2017 @ 19:37:
Als ik lees dat je blijkbaar een (oude) ijskast had naast je koelkast kan je al bijna never nooit niet aan 480 kWh komen per jaar.

Ik neem aan dat doordat het budget niet ruim is er geen A++++ koelkast /vriezer en wasmachine zijn.

Gemiddeld gebruik 1 persoonshuishouden is 1850 kWh. Daar zit je met 1600 met aan de onderkant. En ondanks dat je dus hele dagen thuis bent.

Plaats je type meter eens. Kunnen we opzoeken welke stand je moet selecteren voor je huidige gebruik. Dan kan je daarna alle stekkers er uit halen en dan 1 voor 1 terugplaatsen. Dan kan je uitzoeken welke sluipverbruikers er zijn.
Kaifa E0025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Dat is dus eenvoudig; huidige afname staat gewoon links boven in het scherm.

Dus wat zou er nu dan staan?

Maar je bakt dus iedere dag een brood?
Ga er dan maar aan wennen dat je jaren lang te weinig betaald hebt.

Boordbakken kost grofweg 0,5 kWh per keer. Is dus ongeveer 100-150 kWh
Neem daarbij gebruik van koelkast even aannemen dat het een ouder kleintje is; 100 kWh
+ oud vrieskistje 200 kWh
en dan nog je Internetrouter + CV en lampje etc 40 wattx24 hr is bijna 1 kWh /dag = 365 kWh.
Dan nog minimaal 75 x wassen is 75 kWh.

Zitten we al op 900 kWh. En dan heb je nog geen lampje aan gehad of tv gekeken of stof gezogen.
En koffie of thee gedronken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
klump4u schreef op maandag 18 december 2017 @ 19:19:
[...]

Jouw tabel klopt niet, slimme meter geeft altijd twee elektra standen door, de standen die TS doorgaf zijn van telwerk 1 en telwerk 2 van de elektrameter. Zoals jij de tabel maakt met gas heeft TS net zoveel gasverbruik in de zomer als in de winter >:)

@fokitsme wat heb je s'nachts aanstaan?
Ik heb gewoon de tabel overgenomen uit de OP, daar staat ook een kop in voor gas m3. Dus die standen moeten ook in de tabel staan. En waar is anders het - teken voor?

Als het inderdaad gas standen zijn dan is er idd wel iets geks mee, dan zou er elke twee maanden rond de 160m3 verbruik zijn:

feb-mrt: 175
apr-mei: 160
jun-jul: 159
aug-sep: 163
okt-nov: 174

@fokitsme kan je niet een screenshot maken van het meterstanden overzicht in Mijn Nuon, dan zijn de standen ook wat duidelijker.

[ Voor 7% gewijzigd door urk_forever op 19-12-2017 08:47 ]

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fokitsme
Afbeeldingslocatie: https://s20.postimg.org/6hol9msmh/overzicht_meter_standen_nuon_2017.jpg

Sorry Ik heb nog steeds hetzelfde probleem.Dat er snachts vrijwel net zoveel verbruikt word als overdag terwijl
ik in bed lig. Heb de ketel uitgezet als ik naar bed ging maar weet nu dat het niet de ketel is.
Het enige wat het nog kan zijn is de ventilator wat door de woningbouw is geplaatst is maar die heb ik al jaren. Toch ga ik de stekker er uit halen. Dan heb ik geen licht misschien meer in mijn wc want die is daarop aangesloten.Doe ik het licht aan dan hoor je de ventilator.
Ik noteer elke avond de standen van mijn meter . Ik ging naar bed en de stand was 983 en ik werd wakker was het 989 dat is veel vergeleken bij de rest. Ik moet er achterkomen wat er snachts aan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11-2024

NBK

Weercam-Avatar

Je heb dus continue een afzuigventilator draaien in de WC? Dat ding alleen doet al 20 tot 30 watt continue.
Maar 3 weken achter elkaar exact hetzelfde verbruik in juni vind ik wel heel knap. Hoewel het wel te verklaren is als je elke dag om 22:00 naar bed gaat. Dan heb je 3 weken lang ook geen licht aan.

CV pomp in je ketel kan ook een flinke verbruiker zijn. Koelkast en vriezer zijn ook notoire sluipverbruikers.
Gister ook bij iemand geweest om het sluipverbruik te bekijken. Bij binnenkomst stond de koelkast al te draaien en toen ik een uur later weg ging stond ie nog steeds te draaien. Punt wat ik wou maken was wel meteen duidelijk :)

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p88l2
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-04 00:08
Moderne koelkasten draaien veel vaker dan oude, maar verbruiken minder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 16:04
Als je 's nachts alles uit heb gezet zoals normaal even met een zaklamp naar de meter en het realtime verbruik bekijken. (Dus niet de stand maar het aantal Watt). 6 kWh verbruik is namelijk fors tijdens een slaapperiode of je moet 24 uur liggen knorren. Als je het aantal Watt afleest kun je de stroomgroepen (gemarkeerd met 16A of stoppen) uitschakelen 1 voor 1 en kijken wanneer het verbruik wegvalt. Als je weet achter welke groep het zit ben je al wat verder, je kan dan kijken welke apparaten allemaal niet werken als deze groep uit staat. Stel je slaapt 9 uur dan verbruik je 667 Watt gemiddeld, dat kan haast niet. Ik zou je meter ook even koppelen aan enelogic, zo'n (gratis) grafiek per 10 sec is veel handiger dan dit overzicht.

[ Voor 11% gewijzigd door Jim423 op 13-01-2018 18:13 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:46

Theo

moederbord

450 KWh per jaar voor een woning is niet realistisch, dus je oude meter gaf systematisch te weinig aan.

Even een rekensommetje van je minimale stroomverbruik per jaar:
- Koelkast (klein model, niet al te oud) 150 Kwh
- Vriezer (ook niet al te groot en oud) 200 Kwh
- Modem en router: 150 Kwh
- Ventilatie (lage stand, zuinige nieuwe box) 100 Kwh
- 1x per week een wasmachine (40 graden, geen al te oude wasmachine) 100 Kwh

Dat maakt al 700 Kwh samen. En dan komt er nog het volgende bij:
- TV (2 uren per dag, klein en zuinig model) 50 Kwh
- Keuken (kofffiezetter, waterkoker, magnetron, oven, broodbakmachine) 50-300 Kwh
- Laders
- Verlichting (ook evt buiten)
- Deurbel
- Stofzuiger
- Audio
- PC/Laptop/printer

Een gewoon gezin gebruikt met 3-4 personen ongeveer 3500 Kwh per jaar. Met twee personen doe je al zuinig als je op 2500 Kwh zit. Een verbruik in je uppie van 500 Kwh is niet mogelijk als je er zelf ook nog woont en je geen zonnepanelen hebt. Ook niet als je heel zuinig aan doet, gaat slapen als het donker begint te worden, je koelkast uit hebt staan, je nooit je keuken gebruikt en je bij je ouders je was laat doen. Zelfs dan zit je nog boven de 500 Kwh per jaar.

Je bent dus niet meer gaan gebruiken, je meter heeft de afgelopen tig jaren systematisch veel te weinig aangegeven, en dat komt nu pas boven water nu je een goedwerkende meter hebt!

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:41

FreakNL

Well do ya punk?

Eens, maar dat verklaart niet waarom er 6kwh verbruikt wordt tijdens de nacht...

Ik zou gewoon eens FF al je groepen uitzetten en dan om beurten aanzetten en kijken op welke groep het sluipverbruik zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fokitsme
Dat lijkt me een goed plan. (meter kijken verbruik en groepen uit doen.Ik heb mijn ijskast ook a l2 weken uitgezet. Geen verschil. Nu mijn vriezer uit en ook geen verschil.TheozoalsFreakNLalzegt waaromverbruikik in de nacht bijna net zoveel als overdag.

Trouwens ik ben in juni ook nog een week weg geweest.en ik heb in heel veel weken elke dag precies hetzelfde verbruik en zo regelmatig leef ik nu ook weer niet. :)

Volgens mij is de slimme meter niet voor het gas. Dat moest ik toch nog wel door geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

meter

Wat staat er nu als je bij"1" kijkt?

En wat als je je koelkast +ijskast uitzet?

Volgens mij staat er iets voluit te draaien en ik denk je koel/ijskast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 16:04
Die heeft hij al uitgezet (beide) voor 2 weken en geeft geen verschil. Ook verbruikt een koelkast geen 667 watt.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FutureCow
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:39

FutureCow

(C) FutureCow

fokitsme schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 15:19:
[afbeelding]

Sorry Ik heb nog steeds hetzelfde probleem.Dat er snachts vrijwel net zoveel verbruikt word als overdag terwijl
ik in bed lig. Heb de ketel uitgezet als ik naar bed ging maar weet nu dat het niet de ketel is.
Het enige wat het nog kan zijn is de ventilator wat door de woningbouw is geplaatst is maar die heb ik al jaren. Toch ga ik de stekker er uit halen. Dan heb ik geen licht misschien meer in mijn wc want die is daarop aangesloten.Doe ik het licht aan dan hoor je de ventilator.
Ik noteer elke avond de standen van mijn meter . Ik ging naar bed en de stand was 983 en ik werd wakker was het 989 dat is veel vergeleken bij de rest. Ik moet er achterkomen wat er snachts aan is.
Hoe heb je die standen (983 en 989) bepaalt? Via het nuon dashboard of echt op de meter. Ik denk dat nuon een keer per dag nieuwe standen op je dashboard zet en je dus 6kWh in een dag en niet alleen in de nacht hebt verbruikt.

Want met een nacht verbruik van 670 watt kom je per jaar al snel over de 6000 kWh.

Ik gok dat er niets mis is, oude meter was gewoon niet goed.

[ Voor 6% gewijzigd door FutureCow op 13-01-2018 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Maar zolang TS (volgens mij is het een vrouw?) geen actueel vermogen post is het koffie dik kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
fokitsme schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 15:19:
[afbeelding]

Geen idee hoe je die standen noteert, maar als ik naar je meterstanden kijk die je gepost hebt kom ik op een gemiddeld verbruik van rond de 5 kWh per dag:
MeetdatumAantal dagenStroom 1 kwhVerbruik 1per dag Stroom 2 kwhVerbruik 2per dagTotaal verbruik
17-1-2017 10   5   
1-2-20171543332,20 48432,875,07
1-4-2017591631202,03 2231752,975,00
1-6-2017613131502,46 3831602,625,08
1-8-2017614471342,20 5421592,614,80
1-10-2017615801332,18 7051632,674,85
1-12-2017617181382,26 8791742,855,11
16-12-201715750322,13 924453,005,13
23-12-20177765152,14 941172,434,57
30-12-20177788233,29 954131,865,14

:?

Hail to the king baby!