Ben al verschillende jaren werkzaam als zelfstandige ondernemer in de IT. Ik bouw allerlei maatwerk PHP-applicaties, modules en webshops. Maar met één ding blijf ik moeite houden: Inschatten van het aantal uren. Het probleem zit hem in de maatwerk en de variatie. Ik bouw zelden tweemaal dezelfde zaken.
Wat is nou een goede methode om een realistische inschatting te maken van het aantal uren?
Vroeger ging ik voor grotere projecten elk scherm/stukje functionaliteit langs en hing daar een gevoelsmatige aantal uren aan. Vervolgens deed ik dat aantal uren keer 1,4 - 1,6, afhankelijk van de complexiteit. Tegenwoordig doe ik het wat sneller (op een kladje), maar het gaat gewoonweg te vaak mis (lees: het kost meer tijd).
Wat is nou een goede methode om een realistische inschatting te maken van het aantal uren?
Vroeger ging ik voor grotere projecten elk scherm/stukje functionaliteit langs en hing daar een gevoelsmatige aantal uren aan. Vervolgens deed ik dat aantal uren keer 1,4 - 1,6, afhankelijk van de complexiteit. Tegenwoordig doe ik het wat sneller (op een kladje), maar het gaat gewoonweg te vaak mis (lees: het kost meer tijd).
- Wat is nou een goede methode om tijd (snel) in te schatten?
- Hoe 'verkoop' je uitloop aan de eindklant? Of neem je het verlies?